Předpoklady této revise jsou však zcela jiné,
než byly předpoklady první pozemkové
reformy. Zatím co v první pozemkové reformě
šlo o odstranění latifundií, patřících
převážně cizácké šlechtě
německé a maďarské, která i v
tom případě, že nebyla postižena
plně první pozemkovou reformou, pro její
špatné provedení, byla vyřízena
ústavním dekretem z 2. srpna 1945, č. 33
Sb., o zbavení státního občanství
osob národnosti německé a maďarské
a konfiskačními dekrety z 21. června 1945,
č. 12, o konfiskaci zemědělského majetku
Němců a Maďarů a z 25. října
1945, č. 108 Sbírky, o konfiskaci nepřátelského
majetku, jde v revisi této první pozemkové
reformy již jen o nemovitosti Čechů a Slováků,
kteří se nejen ničím neprovinili proti
českému národu, ale z nichž řada
se zasloužila o odboj a trpěla za okupace persekucí,
ba i v koncentračních táborech a přinesla
nejcennější oběti, život, na oltář
vlasti.
Základem každého vyvlastnění
podle § 365 obč. zákona je veřejný
zájem, který v daném případě
se opírá o hlad po půdě. Tento veřejný
zájem dostává se však do kolise s jiným
veřejným zájmem, s ochranou právního
řádu. Je těžko veřejným
zájmem zdůrazňovat další vyvlastňování
půdy lesní, rybniční a závodů
průmyslových, když nespadne do klína
lidu, nýbrž státu, který je tímto
majetkem již tak přesycen, že vláda byla
nucena prohlásiti, že akce znárodňovací
je již skončena.
Vyvlastňování půdy nelze považovati
za znárodnění, neboť podle znárodňovacích
dekretů ze 24. října 1945, čís.
100 a 101 Sb., se poskytuje náhrada ve výši
obecné ceny, zatím co při tomto vyvlastňování
půdy se poskytuje náhrada ve výši průměrných
cen z r. 1913 až 1915, která nebude stačit
ani k náhradě majetkových dávek. Účelem
revise první pozemkové reformy nebylo tudíž
rozdrobení velkých latifundií, ale ukojení
veřejného zájmu o půdu. Tomuto účelu
předložená vládní osnova nevyhovuje,
neboť revise vylučuje státní statky,
i když ony dnes tvoří největší
latifundie, a snaží se podporovati kolektivisaci,
jak jde nepochybně na jevo z ustanovení § 17.
Při tom byla česká půda hozena na
trh agitační, jako by měla sloužiti
ne drobnému přídělci, nýbrž
politické straně komunistické za nástroj
k získání voličských hlasů
a k zabezpečení politické moci.
Vládní osnova o revisi první pozemkové
reformy překročuje budovatelský program,
když do záboru pojímá pozemky o nižší
výměře, než jak bylo stanoveno v zákoně
záborovém první republiky, a když vytváří
zcela nový pojem zbytkového statku na rozdíl
od dosavadních ustanovení §§ 24 a 25 přídělového
zákona z 30. ledna 1920, č. 81 Sb. Pouze autentickým
výkladem budovatelského programu, jak experti při
projednávání osnovy byli nuceni doznati,
lze přijíti k závěru, že jde
o revisi první pozemkové reformy a nikoliv o novou
pozemkovou reformu. Autentický výklad třeba
vlády neslouží k upevnění právní
jistoty a bezpečnosti a neutužuje právní
řád, na jehož udržení musí
míti zájem v prvé řadě vláda.
Je nutné, aby věci byly nazývány pravým
jménem, nenazývati lež pravdou, aby bylo lze
mluviti vůbec o právu a spravedlnosti. Této
zásadě by odpovídalo, kdyby vládní
osnova byla nazvána nejenom zákonem o revisi první
pozemkové reformy, ale i zákonem o druhé
pozemkové reformě. (Hlas: Na tom nezáleží,
jaký to má nadpis!)
Pozemková reforma ve světle národohospodářském
a ekonomickém. Od let sedmdesátých minulého
století byla prováděna v mnohých státech
Evropy vnitřní kolonisace a počíná
silné hnutí malorolnické. Po první
válce nastávají pohyby půdy ve většině
evropských států. V SSSR je památným
dnem 19. únor 1918, kdy se odstraňuje vlastnictví
půdy včetně selského vlastnictví.
Vlastnického držení nelze nabýt žádným
způsobem, tedy ani koupí, nájmem, darováním,
dědictvím. Nařízením v únoru
1919 chtěl Sovětský svaz převést
formy individuální ve formy kolektivní. Víme
však, že dnes také v Sovětském
svazu jsou poměry od původních cest a záměrů
odlišné. Sledujeme-li půdu po stránce
hospodářské a hodnotíme-li ethicky,
co dává, vidíme, že v různých
dobách, podle politického nazírání,
byly již v minulosti rozpory v tomto zemědělském
stavu mezi formou individuální a socialismem.
Nejradikálnější změny byly vždy
po válce, kdy snahy revoluční zasáhly
do držby pozemkové. V každém díle
a v každé době nutno počítat
s člověkem, jaký je. Je proto zapotřebí,
aby také v otázkách obhospodařování
půdy do budoucna byl přesně vytýčen
cíl na podkladě zkušeností získaných
po dlouhá desítiletí, a aby v názorech
uplatňovala se též zemědělská
věda. U nás jsme totiž svědky, že
po této válce mnozí, kteří
nebyli do vypuknutí války spjati s půdou,
kteří neměli ani praktické, ani odborné
znalosti, chtěli a skutečně také řešili
problém na půdě tak, zda má býti
soukromý podnik, anebo forma kolektivní. (Hlas:
A sekční šéfové, ti byli spjati
s půdou?) Tak asi jako ty.
Nutno znovu zdůrazniti, že byly u nás provedeny
kolektivní formy tam, kde se našli věřící
pro tyto formy, jako na př. v Dolní Chobolici, ale
že všechno ztroskotalo. Ti, kteří měli
tyto plány, byli přesvědčeni tak jako
kdysi Marx a Engels, že až se podaří vytvořit
socialistický stát, nebude problémem otázka
optimálního zemědělského podniku.
Vraceli se zpět k učení různých
marxistických politiků, jako byl Kautský,
a tvrdili a doposud tvrdí, že nejlepší
je forma družstev. Kautský sám tvrdil, že
zemědělský podnik v menší míře
možno udržeti jen ve třech formách: tam,
kde lidé mají zaměstnání v
průmyslu a jako vedlejší zaměstnání
budou pracovat na doplňovacím hospodářství;
kde jest námezdní poměr zemědělského
dělníka, u velké formy kolektivní,
a jako poslední, kde není ani průmyslu, ani
velký zemědělský podnik družstevní,
kde prostě nejsou pro to podmínky. Snil o blahobytu
na těchto budoucích velkých latifundiích
a byl přesvědčen, že ostatní
selský stav dobrovolně vstoupí do této
kolektivní formy. (Různé výkřiky.)
Teď, prosím, dobře poslouchej!
Vzpomínám si, jak mnozí idealisté
z řad marxistů viděli po 5. květnu
1945 před očima úžasné lány
v Polabí, na kterých měly státi benzinové
stanice a brázdy v polích měly být
dlouhé desítky kilometrů. Postup ministerstva
zemědělství byl po stránce ideologické
promyšlený a tomuto přál. Jako doklad
zpráva z Tvorby č. 2 z 2. srpna 1945 a referát
dr Taubera ze všeslovanského sjezdu zemědělských
pracovníků v minulých dnech v Mariánských
Lázních. (Hlas: Co čteš v té
Tvorbě, to bílé, nebo to černé?)
Vy jste to ani nečetli. V Tvorbě z 2. srpna 1945
píše sekční šéf inž.
Koťátko v článku: "Vláda
Národní fronty dělá pořádek
na české půdě" toto:
"Chceme se dnes zabývati jedním z dílčích,
avšak nemálo důležitých problémů
nové pozemkové reformy, otázkou, jež
je předmětem četných diskusí,
zvláště v kruzích tak zv. zemědělských
odborníků. Proč prý rozbíjíme
velké půdní celky, jež je možno
s hlediska moderní zemědělské techniky
intensivně a racionálně obhospodařovati,
proč je rozdělujeme na desítky tisíc
namnoze nesoběstačných hospodářství,
na místo abychom je zestátnili nebo združstevnili
(zkolektivisovali)? Proč prý tato nová etapa
první pozemkové reformy staví právo
zemědělských dělníků
a drobných zemědělců na příděl
do soukromého vlastnictví před nároky
státu, zemí, okresů, obcí a družstev
a před požadavky zemědělské techniky
(výzkumných ústavů a pod.)?"
Dále píše: "Proto nová pozemková
reforma v českých i poněmčených
územích zemědělskou půdu nezestátňuje
a jen výjimečně združstevňuje,
protože ji rozděluje do soukromého vlastnictví
zemědělských dělníků,
deputátníků a drobných zemědělců.
Potřebujeme v českých krajích vesnici,
jež se přesvědčila, že vláda
Národní fronty plní svůj slib, rozumí
potřebám lidu, vyhovuje jeho volání.
To je jediné správné řešení
současné první etapy vývoje změn
v pozemkové držbě, to je základ a předpoklad
dalšího chodu vpřed.
Snad přechodným zatlačením do pozadí
momentů hospodářsko-technických vzniknou
hospodářské krise a škody, snad úbytky,
vyjádřené v penězích, půjdou
do stamilionů. Máme na mysli zvláště
krisi na trhu pracovních sil, odsátých z
českých krajů do pohraničí;
v českých krajích je jich málo už
dnes; i v pohraničí je jich málo a možná,
že se nebudou dostávat. Něco přechodně
doplatíme, avšak zabezpečíme státní
hranice.
V Sovětském svazu bolševici po Říjnové
revoluci půdu nekolektivisovali, nýbrž rozdělili
na 25 milionů drobných usedlostí. Proto vesnice
držela sovětskou vládu a dobytou půdu
proti kontrarevoluci a interventům zatím co v opačném
případě by možná smetla s cizí
pomocí dělnické tvrze a moc sovětů.
A přece právě přes toto rozdělení
půdy dostala se sovětská moc v kratičké
periodě dialektického vývoje k zespolečenštění
půdy, k vítězství kolchozního
systému. Bez rozdělení půdy v říjnu
1917 nebylo by kolektivisace v roce 1929, protože by snad
nebylo moci sovětů vůbec.
Také my, a to již v tomto prvním období
nové pozemkové reformy, všemožně
podporujeme vznik zemědělských výrobních
družstev všude tam, kde oprávněné
nároky na příděl do soukromého
vlastnictví nejsou tím dotčeny a kde dobrovolně
dochází ke vzniku družstva složeného
z oprávněných uchazečů zemědělského
povolání. (Výkřiky.) V blízké
budoucnosti nezůstaneme jistě při pouhé
propagaci družstevní půdy a poskytneme účinnou
hmotnou pomoc zemědělským dělníkům
i rolníkům, kteří se rozhodnou hospodařit
společně na své půdě, dáme
jim traktory i stroje všeho druhu, hnojiva, vzorné
osivo i dobytek, levný a dlouhodobý úvěr
k výstavbě budov i všestranného zlepšení
hospodářství, zkušené agronomy
a techniky k vedení výroby. Věříme,
že pokrokový a inteligentní dělník,
pracující na osvobozené půdě,
milující svůj národ, pochopí
výhody. To je však proces vývoje probíhající
na základě naprosté dobrovolnosti.
Víme, kam jdeme, a vidíme jasně svůj
cíl. Před naléhavými životními
požadavky státu a národa mlčí
snad na chvíli naše duše hospodářů
a techniků v pevně víře, že právě
toto je jedině správná cesta k pozdějšímu
triumfu nejmodernějších forem organisace zemědělství
i u nás. Neztratili jsme s očí nepřehledné
lány, hřmící stroje" - to je
prosím to, co tvrdím o tomto Polabí - "stáda
dobytka bez konce, mechanisaci, zlučebnění
i rayonování zemědělské výroby,
vesnici, zdviženou na úroveň měst a
osvobozenou nejen od cizáků, nýbrž i
od nadlidské dřiny vyčerpávajícího
živoření. Nejdeme zpět! Učinili
jsme naopak veliký krok vpřed na cestě do
světa socialismu!"
Zde jsem prosím dokumentoval, že se mnozí příslušníci
ministerstva zemědělství zabývali
a doposud se zabývají tímto problémem,
jak jsem řekl o té konferenci v Mariánských
Lázních.
Po první světové válce bylo to hlavně
Československo a Rumunsko, které provedly největší
zásah z evropských států v rozdělení
půdy. Není sporu o tom, že země Československé
republiky byly v minulosti klasickým příkladem
velkostatkářské držby. Jen v Čechách
činily majetky přes 100 ha přes 37 % veškeré
půdy a 245 statků s více než 2000 ha
zabíraly přes 28 %. 150 rodin mělo ve vlastnictví
téměř třetinu kulturní půdy.
Pokud jde o Moravu a Slovensko, ale též o bývalou
Podkarpatskou Rus, ani tam nebyly poměry o mnoho lepší.
Nelze tvrditi, že by na všech velkostatcích bylo
hospodařeno špatně. Je pravda, že mnohé
velkostatky podmiňovaly produktivitu státu. To ovšem
nemohlo v žádném případě
vyvážit touhu po půdě, která
v té době byla vyvolána ve všech slovanských
státech. Úvěrový zákon umožnil
získání půdy i nemajetným,
a pokud šlo o legionáře a invalidy, zvláštním
nařízením. K 30. červnu 1929 bylo
zabráno zemědělské půdy 1,270.549
ha, ostatní půdy 2,741.620 ha, celkem tedy 4,020.169
ha. Soukromé půdy, nabyté směnou,
bylo 8,132 ha zemědělské, 230 ha ostatní,
celkem tedy 8.362 ha. Státní půdy nabyté
směnou bylo 14.439 ha, ostatní půdy 5.415
ha, celkem 19.845 ha. Bylo tedy dáno k disposici 1,301.120
ha zemědělské půdy, 2,747.265 ha ostatní
půdy, celkem 4,048.385 ha. Z toho dostali noví nabyvatelé
812.405 ha zemědělské půdy, 554.430
ha půdy ostatní, celkem tedy 1,366.835 ha. Do roku
1929 bylo zpracováno 1,165.779 ha zemědělské
půdy a 1,284.138 ha ostatní půdy, celkem
2,449.915 ha. Podle důvodové zprávy má
být v zemích českých po provedené
konfiskaci podrobeno revisi 450.479 ha veškeré půdy
a z toho 62.300 ha zemědělské půdy.
Z majetku zabraného za první pozemkové reformy
jest dosud nepřiděleno 87.527 ha veškeré
půdy, z toho 6.056 ha zemědělské půdy.
Po prvé se objevuje v zákoně maximální
výměra zemědělského podniku,
která jest označena číslem 50 ha.
Na zemědělský podnik nutno se však dívat
s hlediska individuálního, máme-li na mysli
pohled zemědělského ekonoma. Nutno používat
methody deduktivní, ale též induktivní
a statisticko-srovnávací. Studujeme-li bedlivě
účetní výsledky zemědělských
závodů různých velikostních
skupin a výrobních oblastí, a to nejenom
u nás, ale i v cizině, a hodnotíme-li stanoviska
soukromé držby i sociální ekonomiky,
dospějeme k zajímavým vědeckým,
ale též i pratickým závěrům.
Již dnes můžeme zcela určitě tvrdit,
že velikostní skupina 13 ha, tak jak ji provádělo
ministerstvo zemědělství v našem osídlení,
nemá ani vědeckého, ani praktického
opodstatnění. Číslo 13 bylo vymyšleno
a již dnes vidíme, že hlavně v oblastech
pícninářských nestačí
k obživě rodiny. Čs. strana lidová podala
již svého času iniciativní návrh,
ve kterém řeší tento problém,
a s lítostí konstatuji, že předseda
osidlovacího výboru, příslušník
komunistické strany Československa, doposud nedal
návrh na pořad, ač naším jediným
úmyslem bylo vytvořit soběstačnou
zemědělskou jednotku s příslušnou
souhrou zemědělských kultur, hlavně
lesů.
Velikost zemědělského závodu a jeho
hospodářský potenciál nelze vyměřit
v rozloze hektarové. Tatáž výměra
může mít a také má mnohdy zcela
jiný charakter a hospodářskosociální
funkci podle toho, zda jde o podnik v příznivých
výrobních poměrech a zda jest schopný
podnikatel. Zcela odlišné je to ve špatných
výrobních poměrech, kde podnikatel má
nedostatečné odborné znalosti. S hlediska
spravovědy jest opět známo, že ani plošná
výměra, naturální výnos, důchod,
investice, ale ani počet pracujících nejsou
jedinou správnou mírou velikosti podniku. (Výkřiky.)
Zemědělský podnik jest organismus, který
vyplynul z mnohaletého vývoje a podmínek,
ať jde o poměr orné půdy k lukám,
pastvinám a lesům, nebo o poměr půdy
ke stavbám i ostatním kapitáliím s
hlediska racionelního provozu. Ba právě vzhledem
k organisaci mají být velikostní skupiny
závodů diferencovány, a to povahou práce,
vztahem rodiny k závodu, a to zase jedině na základě
přírodních a hospodářských
podmínek.
Ve zdravém vývoji československého
zemědělství v dané situaci mělo
jít ministerstvu zemědělství o to,
aby dřívější velkopodniky byly
ekonomicky využity a aby nebyly sledovány zájmy
politicko-stranické. Mělo se zabývat větší
péčí o státní statky, protože
je známo, že jsou pasivní. Moje strana podá
iniciativní návrh, aby státní statky
byly rozparcelovány a přiděleny drobným
zemědělcům. Prohlašuji s tohoto místa,
že této sociální reformě se nejvíce
brání na půdě parlamentu zástupci
komunistické strany Československa. (Potlesk.
Výkřiky.)
V otázce národohospodářského
důchodu z jednotky plochy v malých závodech
platí, že přechází důchod
pracovní z malého podniku u velkých na důchod
kapitálový. To platí stejně i pro
státní statky.
Jsme si dobře vědomi, že malé podniky
plní často poslání populační
a vyrovnávají poměr mezi průmyslem
a zemědělstvím.
Sledujeme-li takto zemědělské podniky, pak
vidíme, že pro ministerstvo zemědělství
mělo být nejdůležitější
vyřešiti vzájemný poměr podle
hospodářských a sociálních
potřeb toho kterého kraje a podle potřeb
sociální politiky. Je to tím důležitější
dnes, kdy po odsunu Němců leží v našem
pohraničí nečinně tisíce hektarů
půdy, které v minulosti tvořily soběstačné
jednotky s inventářem, a ministerstvo zemědělství
převedlo tyto podniky osidlovací politikou na formu
extensivní.
Díváme-li se tedy očima národohospodáře
na vymezenou výměru 50 ha, vidíme, že
není opodstatněna a nemělo prakticky dojít
k paušální hranici typu dolního, ale
také ne typu horního.
Čs. strana lidová hlásala, že není
zemědělský problém vyřešen
tím, že se vytvoří národohospodářské
podmínky pro optimální tvorbu zemědělského
statku, protože i tato tvorba a tento podnik může
být někdy nejistý, ovlivněn činiteli
nevypočitatelnými, jako je počasí,
požadavky konsumu a pod. Posláním zemědělské
politiky, která sleduje též cíl sociální,
musí být, aby na půdě žilo pokud
možno nejvíce lidí za předpokladu úměrné
úrovně životní. Vždyť zemědělství
má být také usměrňováno
tak, aby bylo reservoirem četné rodiny pro města,
kde se prakticky lidský materiál stravuje. Jen takováto
politika zaručuje stabilitu národa a státu
a odolnost proti krisím. Má být proto cílem,
aby ve skupině zemědělských podniků
bylo pokud možno nejvíce podniků pro optimální
držbu rodinného hospodářství.
Nutno proto zamítnout každou cizí formu, která
nemá v našem národě opodstatnění
hospodářské, ale také ne sociologické.
Reforma pozemková nesmí se tvořit pro náladu
té které doby, nýbrž pro skutečné
blaho zemědělského stavu a budoucnost Československé
republiky.
Také s tohoto místa kvituji, slavná sněmovno,
že čs. straně lidové se nepodařilo
přesvědčiti ostatní politické
strany, aby z přídělu lesního majetku,
získaného revisí, byl vyloučen stát
jako špatný lesní hospodář na
majetku, který doposud má, aby tyto lesy z revise
první pozemkové reformy byly zásadně
přiděleny obcím, okresům, zemím,
lesním družstvům a zemědělcům.
Ostatní strany nepřijaly ani návrh našeho
poslance dr Rozehnala, aby také na půdě
bylo respektováno přednostní právo
účastníků domácího a
zahraničního odboje a aby pro ně byla zvýšena
výměra pro ponechání do vlastnictví.
Všemi pozměňovacími návrhy jsme
sledovali ten cíl, abychom posloužili československým
zemědělcům a tím Československé
republice. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dříve než
udělím slovo dalšímu řečníku,
sděluji, že výbor bezpečnostní
ve shodě s výborem branným se usnesl zříditi
vyšetřovací komisi, v níž jsou
za výbor bezpečnostní pp. posl.: dr Kokeš,
dr Kácl, dr Bunža, Horváth,
dr Veverka a Bacílek. Náhradníky
jsou pp. posl.: Hložek, Bartoš, Matýsek,
Rožnay, Holub a Holdoš.
Kdo s tímto opatřením souhlasí, nechť
pozvedne ruku! (Děje se.)
Opatření je schváleno.
Dalším řečníkem je pan posl.
inž. dr Kameníček. Dávám
mu slovo.