Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
K poznámce se přihlásil p. posl. Navračič.
(Nebyl přítomen.)
K další poznámce se přihlásil
p. posl. Jura. Dávám mu slovo.
Posl. Jura: Paní a pánové, přihlásil
jsem se k poznámce, abych reagoval na některé
vývody p. posl. Tichoty. Odpovídal na můj
odpolední projev a mimo jiné uvedl, že statistika,
kterou jsem dokazoval práci pro zaměstnance vykonanou
je učesaná. Pan kol. Tichota nemůže
jistě popřít, že se od našeho osvobození
pro veřejné a státní zaměstnance
opravdu velmi mnoho vykonalo. Dokazoval jsem to na příkladu
definitivního jmenování zaměstnanců.
Zatím co ve čtyřech letech předválečných,
od roku 1934 až do roku 1938, bylo definitivně ustanoveno
26.000 zaměstnanců, byla za pouhá dvě
léta po našem osvobození poskytnuta definitiva
81.000 zaměstnanců. Myslím, že tato
statistika není naprosto nijak učesaná, ale
že je nejlepším důkazem a také
odpovědí na pomluvy šířené
proti Revolučnímu odborovému hnutí
a jeho předsedovi, jako by se chtěla odbourat definitiva
veřejných zaměstnanců. Tato statistika
je nejlepším důkazem, že v lidově-demokratickém
režimu se definitiva nikoliv odbourává, nýbrž
naopak se uděluje v daleko větším množství
než kdykoliv před tím.
Jestliže pan kol. Tichota mluvil o politickém
povyšování, chtěl bych poukázat
jenom na to, že toto politické povyšování
by mohlo vycházet jedině ze řad příslušníků
národně socialistických (Výkřiky.),
a to proto, že na velké většině
ministerstev, i na ministerstvu vnitra, i na ministerstvu financí,
příslušní referenti, kteří
předkládají návrhy na povyšování,
jsou příslušníci národně
socialistické strany. (Výkřiky.) Ale
potěšilo mne, že pan kol. Tichota přece
jenom přiznal, že od našeho osvobození
se pro státní zaměstnance, jak on sám
výslovně prohlásil, něco udělalo.
Dále mne velmi potěšilo, že prohlásil,
že je dalek toho, aby nějak pomlouval jednotu Revolučního
odborového hnutí. To je skutečně velmi
potěšitelný úkaz, který se v
této sněmovně projevil. Bylo by si jenom
přát, aby pan kol. Tichota i jeho klubovní
příslušníci postupovali takto nejen
ve sněmovně, nýbrž také všude
jinde a zvláště na veřejných
schůzích. (Potlesk.) Mohli bychom na celé
řadě příkladů ukázat,
že v této straně se dělá dvojí
politika, jiná na místech vládních,
jiná na místech parlamentních a jiná,
když se jde dolů k lidu. Mohl bych na celé
řadě příkladů poukázat,
jak se nejenom pomlouvá, ale přímo špiní
jednotné odborové hnutí.
Nedávno byla předložena interpelace klubu nár.
socialistických poslanců o případu
v Kolíně. V interpelaci se hauzírovalo se
zbraněmi. Myslím, že by bylo úplně
stačilo, kdyby místo této interpelace se
byl klub nár. socialistických poslanců obrátil
na kterýkoli sekretariát odborového hnutí
a ten by mu odpověděl, že se zbraněmi
se nic převratného nedálo, že se pouze
opatřovaly a vyměňovaly zbraně pro
závodní stráže se souhlasem ministerstva
národní obrany i ostatních úředních
činitelů. Zajímavá je však okolnost,
že tato interpelace, sotva že byla předložena
parlamentu, se za několik dní objevila v cizině
a zahraničí. (Výkřiky posl. Horu.)
Myslím, že to je příznačné,
jak se u nás ty věci spojují dohromady. (Výkřiky.)
Na otázku, co už podnikla komunistická strana
pro zhospodárnění jakožto předpoklad
zlepšení situace státních a veřejných
zaměstnanců, myslím, že by stačilo
poukázat na naše návrhy, které jsme
předložili pro vypracování naší
nové ústavy, a na návrhy na decentralisaci,
zjednodušení a zhospodárnění
státní a veřejné správy. Mohu
pana kol. Tichotu i jeho klubovní kolegy ujistit,
že tak jako komunistická strana přišla
jako první s návrhem na dvouletku, tak se také
stejně postará o zhospodárnění,
zjednodušení a lepší organisaci a o reformu
naší státní a veřejné
správy.
A nyní je potřeba položit otázku, jak
pomoci státním a veřejným zaměstnancům.
Skutečnost je taková, že nežijí
v takových poměrech jako žili před válkou.
Ale tak nežijí jenom státní a veřejní
zaměstnanci, tak žije ještě velká
většina našeho pracujícího lidu.
Hospodářskou konsolidaci, která u nás
byla provedena, se poměry u nás značně
zlepšily a zlepšily se také pro státní
a veřejné zaměstnance. Za tu krátkou
dobu nemohly se zlepšit natolik, abychom odčinili
nejenom dobu okupace, ale abychom odčinili také
bezpráví a křivdy, které státním
a veřejným zaměstnancům byly způsobeny
i v době předmnichovské. Mohli jsme být
mnohem dále, kdyby nebylo mnohých překážek,
mohli jsme být s úpravou státně-zaměstnaneckých
otázek mnohem dále, kdyby právě strana
nár. socialistická tak, jak to činila při
jednání o restrikci státních a veřejných
zaměstnanců, nestavěla se za kolaboranty,
nestavěla se za ty, kteří sloužili Němcům,
kteří zrazovali náš národ v době
okupace. (Hlas: Dokázat!) Beze všeho. Stáli
na stanovisku propouštět všechny mladé,
(Hlas: To nemá co dělat s kolaboranty!) všechny
ty po osvobození přijaté, ale zuby nehty
se bránili proti propuštění těch,
kteří v těžkých dobách
se jako státní zaměstnanci špatně
zachovali vůči našemu národu. (Výkřiky.)
Je možno státním a veřejným zaměstnancům
pomoci. Jsou k tomu dvě cesty. My jsme se o to přičinili
o pomoc po cestě všeobecného zlepšení.
Tak jako bylo pomoženo ve značné míře
všem pracujícím, tak se přispělo
ke zlepšení situace i státních a veřejných
zaměstnanců. Je ještě druhé cesta,
cesta speciální, cesta nového platového
zákona. K dotazu mohu p. kol. Tichotu ujistit, že
komunistická strana Československa se přičiní
o to, aby nový platový zákon, opravdu jednoduchý,
dobrý, sociálně spravedlivý, byl uzákoněn
ještě v tomto ústavodárném Národním
shromáždění, aby situace státních
a veřejných zaměstnanců byla ještě
během dvouletky podstatně zlepšena.
Nejde jenom o definitivní úpravu. My máme
také všechny předpoklady, abychom tu těžkou
situaci, ve které dnes státní a veřejní
zaměstnanci žijí, mohli zlepšit ještě
před definitivní úpravou. Bude-li se jinak
postupovat v otázce snižování přebytečného
počtu zaměstnanců ve veřejných
a státních službách, bude-li se rychleji
pracovat k provedení reformy a k zhospodárnění
státní správy, pak jsem přesvědčen,
že budeme moci jejich situaci zlepšit, jak to státní
zaměstnanci opravdu potřebují.
A ke konci bych chtěl říci: státně-zaměstnanecký
problém je opravdu těžký, poněvadž
nejde jenom o dědictví po okupantech, jde také
o dědictví z doby předválečné,
jde o to, aby byly odčiněny křivdy. Vyřešili
jsme jiné problémy a proto jsem přesvědčen,
že vyřešíme se zdarem a úspěchem
i tento těžký problém, že se pomůže
a že se zlepší situace státních
a veřejných zaměstnanců. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): K další věcné
poznámce je přihlášen pan posl. Pešák.
Uděluji mu slovo.
Posl. Pešák: Paní předsedkyně,
paní a pánové!
Při projednávání prvního zemědělského
zákona vidíme, že nejen ve sněmovně,
ale také venku zajímá se o to celá
zemědělská veřejnost. To dokazuje
skutečnost, že 1. července dostavila se delegace
rolníků všech politických stran v počtu
346 delegátů. Tato početná delegace
zahrnovala 21 okresů se 117 obcemi a byla zastoupena straníky
celé Národní fronty. To dokazuje, že
zde bylo zúčastněno 35 straníků
lidově strany, 57 straníků českých
socialistů, 38 straníků sociálních
demokratů, 153 straníků komunistické
strany, 15 účastníků bez příslušnosti
a 48, kteří neudali žádnou politickou
stranu. Tito pracující rolníci dokazovali
v klubech, že jsou rolníky upracovaných rukou,
ne jako když přišla první delegace t.
zv. stávkových výborů. Delegace si
zvolila ze svého středu desetičlennou delegaci,
která žádala o přijetí v zemědělském
výboru. Po dlouhém jednání, přes
návrh našich komunistických poslanců,
aby byla přijata jen čtyřmi poslanci zemědělského
výboru, z každé strany jedním, byl zemědělský
výbor přerušen a delegace byla přijata
předsedou zemědělského výboru
kolegou posl. Smejkalem. Delegace navštívily
všechny politické kluby a také Jednotný
svaz českých zemědělců, ministerstvo
zemědělství a byly přijaty ministrem
Ďurišem. Vznesly své požadavky, informovaly
se o tom, jak pokračují práce na zemědělských
zákonech, připojily své poznatky a důrazně
žádaly, aby zákon o revisi prvé pozemkové
reformy nebyl uzákoněn tak, jak vyšel z vlády
okleštěn, nýbrž aby přídělová
půda prvé pozemkové reformy šla pod
50 ha, a kde je neprávem nabytá, aby šla i
od podstaty, protože patří pracujícímu
lidu. Proto se usnesly také na resoluci, kterou slavnému
ústavodárnému Národnímu shromáždění
zde přečtu: "My delegáti z okresu Čáslav,
Chrudim, Pardubice, Kutná Hora, Hořovice, Moravský
Krumlov, Ledeč nad Sázavou, Beroun, Brandýs
nad Labem, Kolín, Říčany, Mladá
Boleslav, Jílové, Dobříš, Kralupy,
Jičín, Mělník, Vysoké Mýto
a Příbram, příslušníci
všech stran Národní fronty, zastupující
také všechny rolníky, uchazeče o půdu,
obracíme se na volené poslance ze všech stran
Národní fronty s naléhavou žádostí,
aby v zájmu pracujících zemědělců
rychle přijaly osnovu zákona o revisi prvé
pozemkové reformy.
Prohlašujeme však, že nemůžeme souhlasit
se zhoršením původní osnovy ministerstva
zemědělství, s kterou jsme se loňského
roku seznámili, s níž jsme souhlasili a která
plně vyhovovala našim potřebám. Zejména
trváme na tom, aby ústavodárné Národní
shromáždění zrušilo omezení
vládního návrhu, podle kterého by
revisi podléhala jenom půda zbytkových statků,
přesahující výměru 50 ha. My,
kteří jsme byli v prvé pozemkové reformě
ve svých nárocích nespravedlivě zkráceni
ve prospěch zbytkových přídělců,
žádáme, aby stará křivda byla
napravena a všechny zbytkové statky rozděleny.
Zároveň žádáme, aby hlavní
směrnicí při uskutečňování
zákona o revisi pozemkové reformy i jeho praktického
provádění byl § 14 záborového
zákona č. 215 ze dne 16. dubna 1919, v němž
se výslovně praví, že tam, kde toho
žádá obecné blaho a kde je místní
potřeba velmi naléhavá, má býti
těmto potřebám vyhověno rozparcelováním
zabrané půdy a přidělením těm,
kdož na půdě pracují.
Žádáme, aby cena za půdu, která
má býti přidělena podle této
revise, nepřesahovala cenu, kterou platili zbytkoví
statkáři v prvé pozemkové reformě.
Právě tak nemůžeme souhlasit s tím,
aby o tom, může-li být revisi podléhající
půda rozdělena, rozhodovala zvláštní
komise politických stran, protože naše zkušenosti
s obdobným nařízením při provádění
prvé pozemkové reformy byly nejhorší.
Přesvědčili jsme se již, že ministerstvo
zemědělství nám skýtá
nejjistější záruky, že revise bude
prováděna s největší rychlostí
a jen ve prospěch nás, drobných uchazečů.
Proto důrazně žádáme, aby toto
zhoršení původního návrhu naši
poslanci při projednávání napravili
tak, jak to vyhovuje všem uchazečům o půdu.
Zvláště žádáme, aby prováděním
revise byly pověřeny místní a okresní
rolnické komise, k nimž máme plnou důvěru,
protože to jsou naše vlastní orgány. Protože
půdu naléhavě potřebujeme, žádáme,
aby zákon stanovil, že revise musí být
provedena již po letošních žních
a ne déle než do dvou měsíců.
Chceme, aby revise byla prováděna jen s ohledem
k potřebám drobných uchazečů
o půdu a ne s ohledem na zájmy zbytkových
statkářů, a proto ještě jednou
vyzýváme své poslance, aby všechna zhoršení
z původní osnovy ministerstva zemědělství
odstranili a dali nám zákon, který nás
uspokojí a staré křivdy napraví. Nechceme
věřit, že by našeho hlasu neznali ti,
které jsme do ústavodárného Národního
shromáždění vyslali proto, aby naše
zájmy prosazovali a hájili.
"Paní a pánové! Tato resoluce odpovídá
přání všech pracujících
zemědělců a doporučuji proto slavnému
ústavodárnému Národnímu shromáždění
a zejména pánům poslancům - členům
zemědělského výboru, aby jej i obsah
uskutečnili při projednávání
osnovy zákona o revisi pozemkové reformy.
My všichni dobře víme, že první
pozemková reforma neuspokojila zemědělský
lid. To bylo dokázáno tím, že v letech
1930-36, když nastala krise a nezaměstnanost, volalo
se po revisi prvé pozemkové reformy a byly donuceny
o tom psát i t. zv. agrární listy Venkov
i Domovina. Tam jsme viděli, že právě
v době krise pociťoval zemědělec, jak
byl touto pozemkovou reformou ošizen proto, že se zde
nechaly velké latifundie půdy šlechticům,
Schwarzenbergům, které jsme museli zákonem
teprve teď v tomto ústavodárném Národním
shromáždění vyvlastňovat. Na
úkor malých se vytvořila velkostatkářská
šlechta, o které správně říkají
rolníci i delegace, které zde byly přítomny,
že už nejsou ochotny stále a stále čistit
na poli jejich býlí a pýr, sklízet
za ně a oni aby si ani nezamazali, jak správně
řekli, podpatek o tuto půdu. Je právě
na nás, na tomto slavném ústavodárném
Národním shromáždění,
abychom řešili tuto otázku do důsledků,
abychom dali půdu opravdu pracujícím rolníkům,
jak se toho všichni dovolávali. Je však vidět,
že to pravda není, že tu jsou také páni
kolegové poslanci, kteří hájí
něco jiného, hájí důsledně
50 ha i velkostatkářům z prvé pozemkové
reformy, i těm, kteří jakživi na ní
nepracují. To není demokratické, to není
lidové, to nevyvěrá z košického
vládního programu, páni poslanci! A jestliže
se útočí na ministra zemědělství
Ďuriše proto, že je to resortní ministr
a je komunista, tak si uvědomte, pánové,
že rolníci na vesnicích, zemědělci,
už dnes ví, že tento útok je veden na
ně, že pan ministr Ďuriš nepotřebuje
žádnou revisi pozemkové reformy pro sebe, že
nepotřebuje snížit zemědělskou
daň, že nepotřebuje pro sebe levný úvěr
pro zemědělce, že nepotřebuje celou
řadu věcí, které zde on navrhuje;
oni si dobře uvědomují a také to prohlásili,
že je to útok na ně a že oni mají
dost rozumu, aby se nedali okašírovat, jak to bylo
po první světové válce s pozemkovou
reformou. (Potlesk.)
A jestliže zde, pánové, stavíte demagogická
hesla, že budete také parcelovat státní
statky, pak jste s tím přišli pozdě,
poněvadž náš zemědělec si
dobře uvědomuje, že státní statky
potřebuje ke svým úkolům, a tam, kde
toho bude třeba a půda bude neobdělána,
jsme proto, že tuto půdu také přidělíme
zemědělcům. (Potlesk.)
Pan kol. Torn tady prohlásil, že děláme
těmito zákony agitaci. Neděláme. Vy
nám děláte agitaci vaším Feierabendem
a Klinderou, které chcete dostat zpátky na místa,
kam nepatří. I vaši příslušníci
jsou v těchto delegacích a hájí zájmy
zemědělců. To je pravda a je na nás,
abychom se soustředili a vyřešili správně
pozemkovou reformu jenom ve prospěch pracujicích
rolníků. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
K další poznámce se hlásí pan
posl. dr. Falťan.
Posl. dr. Falťan: Panie a páni!
Ja som vo svojej reči postavil jasne otázku, aby
nám odporcovia novej zemedelskej politiky, reprezentovanej
ministrom Ďurišom, jasne povedali, čo
je na nej zlé. A to konkrétne. Tejto úlohy
podujal sa pán posl. Žiak. No, ja neviem, či
on hovoril o pomeroch v Čechách alebo na Slovensku.
Áno, na Slovensku je nespokojnosť s roľníckou
politikou. Ale ja sa opovážim tvrdiť, že
práve preto, že sa tam neuskutočňuje
Ďurišova zemedelská politika. (Potlesk. Veselosť.)
Konkrétne by som poukázal na cenovú disparitu.
Áno, i táto na Slovensku je vyššia ako
v zemiach českých, žiaľbohu. Nechcem tu
uvádzať veľa dát, ale oficiálne
dáta ústrednej peňažnej organizácie
Slodok i Štatistického úradu jasne hovoria,
že na Slovensku bolo vykúpených polovička
jatočného dobytka na čierno a podľa
výskumov o 2-3 koruny pod úradnú cenu. To
znamená, že na Slovensku o celé desiatky miliónov
korún bol roľník ukrátený. A
ja sa pýtam pána posl. Žiaka: Je to
príčina Ďurišova alebo je to zavinené
niekým iným, nechcem povedať ani povereníkom
výživy alebo pôdohospodárstva? (Potlesk.)
A ďalej, pán posl. Žiak vie dobre, že
na Slovensku boly nižšie ceny zeleniny len preto, že
sa naša zásobovacia správa na Slovensku, ktorá
nie je v rukách Ďurišových, ale v rukách
príslušníka Demokratickej strany, nevedela
včas postarať o odbyt tejto zeleniny za úradné
ceny. Neporiadok je tiež v predaji vajec, lebo ceny vajec
sú v dobách, kedy roľníci najviac potrebujú,
nižšie, než boly úradné ceny.
Teda, vážení páni, toto je tá
skutočnosť, ktorá zvyšuje cenovú
disparitu na Slovensku a za ktorú iste minister Ďuriš
nemôže.
A ďalej: neviem, pokiaľ ide o zásady prídelu
pôdy, či je tam nespokojnosť s tým, že
bol vynesený zákon alebo nariadenie o konfiškácii
nepriateľskej pôdy a jej parcelácii, alebo či
je nesúhlas so zákazom drobenia pôdy, s komasáciou,
mechanizáciou atď. No, pán posl. Žiak
nám tu pekne povedal všeobecne, že ide o to,
aby roľník stál pevne na svojej pôde.
No áno, za to sme. Ale či stál pevne slovenský
roľník na pôde Esterházyho, Pálffyho,
na pôde toho Papánka a tých zbytkových
statkárov? A keď to prakticky chceme previesť,
či ho nechceme práve postaviť pevne, aby stál
na svojom a pracoval na svojom a pre seba? To znamená,
že nič konkrétneho pán posl. Žiak
nevedel na túto moju otázku doniesť.
Vážení páni, nakoniec ešte jednu
poznámku: pán posl. Torn zaútočil
tu veľmi neslušným spôsobom proti môjmu
priateľovi, môjmu dobrému známemu Slovákovi,
pochádzajúcemu z matky Slovenky a z otca Čecha,
doktorovi Fridrichovi Hemelkovi, ktorý bol za Slovenského
štátu perzekvovaný a väznený. Veľmi
sa divím pánu posl. Tornovi, že sa snížil
k takýmto nečestným útokom na takéhoto
zaslúžilého človeka, ako je dr. Hemelka.
Len skutočne s hnusom a s veľkým odporom môžem
odmietnuť takéto nečestné a podlé
útoky. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
K další poznámce se přihlásil
pan posl. Tichota. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Tichota: Paní předsedkyně, vážené
dámy a pánové!
Omlouvám se, že odpovídám při
projednávání zemědělského
zákona na poznámku pana kol. Jury o věcech
státních zaměstnanců. Já vím,
že to sem nepatří, ale já to sem do
této rozpravy nepřinesl.