A tak, vážení přátelé,
vidíme, že politický a hospodářský
život se přizpůsobuje nové době.
Přetvořujeme-li společenské řády
velkými sociálními změnami, provedenými
ve všech oborech a třídách obyvatelstva,
je samozřejmé, že ani zemědělství
nezůstane ušetřeno změn. Konfiskací
půdy Němců, Maďarů a zrádců
a předáním této půdy do rukou
českých a slovenských zemědělců
byla nastoupena cesta nejenom politické, ale i hospodářské
konsolidace našeho života. Je pochopitelné, že
při tomto vývoji je celkové uspořádání
držby zemědělské půdy nezbytnou
nutností. Některá opatření,
která byla provedena v obhospodařování
půdy, neměla dosud tak hlubokého zásahu
jako zákon o rozdělení pozůstalostí
se zemědělskými podniky a zamezení
drobení zemědělské půdy.
Opatření tohoto zákona je posuzováno
různě. Ve většině území
historických zemí, hlavně v Čechách,
nebude celkem znamenati valných změn, kdežto
v zemi Moravskoslezské, hlavně v její jižní
a jihovýchodní části, postihne tvrdě
současnou generaci. Rovněž tak veliký
zásah do poměrů držebních znamená
i na Slovensku.
V zákoně nynějším nutno rozlišovati
3 části, jak jsem již pravil. První
z nich jedná o ohraničení výměry,
pod kterou nelze dělit zemědělský
celek, druhá část pak určuje postup
v pozůstalostním řízení při
zemědělském majetku a třetí
pak zasahuje do práva volného prodeje a koupě
pozemku.
Je mým úkolem, abych jako poslanec a rolník
k tomuto zákonu řekl několik slov. S objektivního
hlediska po stránce národohospodářské
klub lidových poslanců zaujal k osnově, hlavně
k jejím dvěma prvním částem,
kladné stanovisko, v úsilí o zabezpečení
zemědělců pracujících na půdě
sleduje osnova zákona, aby půda nebyla do nemožnosti
rozdělována, ať již dělena mezi
sourozence, anebo prodávána. Sám jako příslušník
zemědělského stavu prožil jsem ve vlastní
rodině ve dvojí generaci rozdělení
základní usedlosti na jedenáct stejných
dílů. A proto je mou povinností, abych s
tohoto místa poukázal nejenom na kladné stránky
tohoto zákona, ale i na určité negativní
zjevy, které mohou tímto opatřením
vzejít.
Hlavním úkolem tohoto zákona má býti
posílení a zabezpečení hospodářské
základny českých a slovenských zemědělců.
Drobení půdy nedávalo vždycky záruku,
že zemědělský objekt může
plniti zdárně své poslání.
Na druhé straně však v této současné
době zejména v krajích, kde docházelo
k rozdělování zemědělského
majetku, bude současná generace dorůstajících
mladých lidí těžce postižena. Rodičové
nebudou moci dospívající dítky dostatečně
zaopatřiti pro jiná povolání, a tudíž
tvrdost tohoto zákona se jich jistě velmi těžce
dotkne. Přenášíme se však přes
toto opatření u vědomí, že jde
o věc budoucího vývoje našeho zemědělství.
Ale stojí zato povšimnouti si ještě jedné
okolnosti. Podle statistiky je známo, že největší
přelidnění a největší
populace byla právě v oblastech jihomoravských
a slovenských. Nechci tvrdit, že snad okolnost dělení
půdy a tím také řádnější
zaopatřování dětí umožňovala
rodičům zaopatření dětí
v zemědělství. Byla to hlavně láska
k zemědělskému povolání, jež
vyrůstala z opravdové lásky k české
půdě, která právě těmto
lidem nedala, aby z tohoto kraje odcházeli. S tohoto hlediska
můžeme také dnes býti svědky,
že tolik těžkých a složitých
problémů v této současné době
musí zemědělský lid zvládat.
Nesčíslné množství důležitých
otázek čeká v zemědělství
na své spravedlivé řešení. Program
vládní i program budovatelský ukládá
parlamentu, aby jej vyřešil.
Jestliže jsem se již zmínil, že účelem
tohoto zákona je zásadní myšlenka dáti
zemědělské usedlosti hospodářskou
soběstačnost, tedy k tomu musíme dodat, že
tento zákon je jen prvním krokem k uskutečnění
této myšlenky, a další kroky bezpodmínečně
musí následovat. Půjde především
o to, aby zase zabezpečením rentability zemědělského
podnikání a zemědělské práce
byla opravdu vyřešena otázka kladného
poměru zemědělců k půdě.
Půda musí být především
živitelkou a ne předmětem spekulačním.
Úsilí lidové strany směřuje
k tomu, aby český a slovenský rolník
byl za svoji práci na poli spravedlivě odměněn.
Zůstává dosud otevřena a nerozřešena
otázka cenového rozpětí mezi zemědělstvím
a průmyslem. Nelze přece nadále přihlížeti
k tomu, aby uměle vytvořená cenová
disparita nadále znemožňovala hospodářský
vzestup zemědělců. Má-li býti
uskutečněn program nejširšího zmechanisování
zemědělské práce, musí to také
být umožněno především daleko
větším výrobním plánem
hospodářských strojů pro soukromé
zemědělské podniky a současně
také úměrným snížením
cen těchto hospodářských strojů.
Bylo již s tohoto místa v parlamentě při
jiných příležitostech poukazováno
na cenový nepoměr mezi výrobky zemědělskými
a průmyslovými a toto cenové rozpětí
bylo již také často porovnáváno
a kritisováno. Chtěl jsem tím jen naznačit,
že při našem úsilí o hospodářské
zabezpečení zemědělců musí
také dojíti k spravedlivému vyřešení
všech těchto otázek.
Přílišné omezování svobody
zemědělce také žádným
způsobem nemůže přispívat k jeho
chuti k těžké práci. Je již také
čas, aby bylo zrušeno řízené
hospodářství a zjednodušena komplikovaná
soustava tržních svazů a nepoměrně
veliké cenové rozpětí, které
vyvstává právě tímto řízeným
hospodářstvím, jež jako pozůstatky
z doby okupace, z doby nesvobody necháváme si nadále
v našem hospodářském životě.
Jsme svědky toho, že zemědělci se domáhají
úpravy cen za zemědělské výrobky,
ať již to byl požadavek zvýšení
cen řepy, brambor, ječmene, anebo všech jiných
obilnin. Tento problém se nedá stále odkládati,
poněvadž musíme v zemědělské
politice sledovat otázku, aby všechny vrstvy v národě
skutečně také slušně mohly býti
živy a udržely svoji existenci.
Několik desítek let trvající problém
útěku obyvatelstva z venkova do měst je také
jednou z příčin nejistoty a nerentabilnosti
zemědělského podnikání. Jestliže
zákon, který dnes projednáváme, sleduje
tuto myšlenku, bude naším úkolem zabezpečit
existenci zemědělců také i výnosově.
Před touto světovou válkou naše československé
zemědělství bylo vysoce intensivní.
Měli jsme poměry takové, že jsme měli
zemědělských produktů nadbytek a zásobování
obyvatelstva bylo zabezpečeno. Vinou války se stalo,
že v současné době máme značné
starosti zásobovací.
Bude bezpodmínečně naší povinností,
abychom sledovali příčiny úbytku výnosnosti
naší půdy. Příčin je několik
a dotknu se jen některých. Jde o to, aby český
a slovenský zemědělec měl pevnou záruku,
že mu bude zachováno soukromé právo
vlastnické. Stálé rozrušování
zemědělské veřejnosti a ohrožování
soukromého práva vlastnického jistě
neprospěje ke klidu a také nebude pobídkou
k intensivní práci. Celé území
našeho státu a veškerá půda musí
být také hospodářsky obdělávána,
aby opravdu z ní plynul užitek celému národu.
Podle mého názoru budeme muset zkoumat také
otázku, zda vyslovená hranice držby půdy
13 ha podle dekretu o osídlení je dostatečnou
hospodářskou jednotkou k soběstačnému
hospodaření a využívání
všech technických vymožeností, zejména,
když tato vyslovená hranice nedělá naprosto
žádného rozdílu mezi kraji úrodnými,
méně úrodnými a po případě
horskými s nepříznivými klimatickými
podmínkami.
Zemědělský výbor v současné
době projednává také osnovu zákona
o revisi pozemkové reformy. Bude následovat zákon
o scelování pozemků atd. Mám řadu
stížností z osidlovaných krajů,
kde zejména v polohách vyšších
v případech, kdy u zemědělských
usedlostí byly vyšší výměry
než 13 ha, jsou pozemky nad 13 ha od usedlostí odebírány
a pronajímány jako půdní reserva těmto
zemědělcům dále. Existenční
podmínkou těchto lidí je, jak jsem již
uvedl, soběstačnost, a proto považuje lidová
strana za svůj požadavek, který bude prosazovat,
aby tito osídlenci dostali do vlastnictví zároveň
také selské lesy, poněvadž ony tvoří
nezbytnou součástku existence zemědělského
podniku.
Vím také, že v osidlování budeme
ještě řešit otázku, zda všichni
ti, kteří půdu obdrželi, budou ji také
řádně obdělávat a svědomitě
na ní pracovat, poněvadž nelze přehlížet
skutečnost, že mnozí, kteří půdu
osídlili, poznávají po určité
době, že zemědělství není
tak jednoduchý problém a že je to opravdová
starost a těžká práce o živobytí
a kus chleba. Jsou-li pronášeny kritiky, že není
veškerá půda v pohraničí obdělána
anebo že není dostatečně osídlena,
nebudu tuto otázku rozebírat. Vím však,
že i dnes, kdy už na všechny osidlovací
otázky máme čas a kdy máme možnost
žadatele o půdu posuzovati podle jejich povolání,
přece dějí se u nás stále případy,
že dostávají půdu nezemědělci
před skutečnými zemědělci.
Zdá se mně, že přece jenom v této
době bychom už měli dbáti těch,
kteří na půdě hodlají pracovat,
a jim opravdu bychom měli půdu přidělovat,
aby se mohli poctivě živit. Až provedeme revisi
pozemkové reformy a dokončíme zemědělské
plány, které sledujeme k posílení
malé zemědělské usedlosti, přirozeně
že pozemkovou reformou, kterou budeme sledovat vlastně
rozdělení půdy z první pozemkové
reformy, uspokojíme jenom část žadatelů,
poněvadž je to jen nepatrný zlomek naší
potřeby. A proto lidová strana považuje také
za svoji povinnost, jako programovou součástku k
posílení malého zemědělství
hájit tu zásadu, aby i státní statky
sloužily tomu, aby byly posilovány malé zemědělské
usedlosti, aby tedy i tyto státní statky byly rozparcelovány.
Abychom si udrželi vzestupnou linii naší zemědělské
výroby a abychom zabezpečili výživu
našeho národa z vlastního zemědělství,
je nezbytně potřebí si uvědomiti,
že stojíme před úkoly, jichž se
musíme nutně zhostit. Svého času určili
naši národohospodáři při posuzování
poměrů v zemědělství v nově
se vytvářející Evropě našemu
zemědělství veliké úkoly. Chceme
a musíme se vlastně státi šlechtitelskou
a chovatelskou stanicí zemědělskou pro celou
Evropu. Úkol tento můžeme splniti jen tehdy,
když český a slovenský rolník
bude opravdu vlastníkem půdy, kterou obdělává
a která mu zabezpečuje klidný život.
Inteligentní rolník a vysoká pracovitost
našich zemědělců opravňují
veškeré naděje, že tyto úkoly,
které jsou novými poměry u nás určovány,
budou také splněny.
Lidová strana a její parlamentní delegace
bude usilovat, aby stát zabezpečil zemědělskému
obyvatelstvu za jeho práci při budování
naší osvobozené republiky, při němž
zemědělství přineslo a nadále
přináší tolik obětí, spravedlivě
jeho existenci a také mu dal právní jistotu.
Proto také u vědomí této odpovědnosti
bude lidová strana hlasovat pro projednávaný
zákon. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším prihláseným
rečníkom je p. posl. Haško. Udeľujem
mu slovo.
Posl. Haško: Slávna snemovňa!
Keď prejednávame návrh zákona o zamedzení
drobenia poľnohospodárskej pôdy, ktorý
svojou tendenciou chce zamedziť ďalšie drobenie
pôdy a má iste ďalekosiahly význam pre
posilnenie pôdohospodárskeho stavu najmä na
Slovensku, nakoľko v českých zemiach platí
podobný zákon už niekoľko desaťročí,
a keď chcem kvitovať niektoré veľké
klady tohto zákona ako zveľaďovací prínos
našej parlamentnej práce a roľníckej politiky
do nášho roľníckeho života, nemôžem
sa, ako výkonný drobný roľník
obísť bez toho, aby som neupozornil slávnu
snemovňu aj na reflex a dôsledky, ktoré tento
zákon hodí na našu, najmä drobnú
a strednú roľnícku verejnosť na Slovensku.
Slávna snemovňa! Slovenský roľník
už podľa dávnej a pradávnej zvyklosti
usiloval o to, aby svojou tvrdou mozoľnatou prácou
a prácou svojej rodiny svoj zdedený, poťažne
nadobudnutý majetok nielen udržal, ale ešte i
zveľadil a aby ho potom zveľadený mohol nechať
v rovnomerných podieloch svojim potomkom, svojim deťom,
ktorí tak iste ako on srástli s touto pôdou,
na ktorej s ním žili i mreli a tvorili spoločne
čestnou prácou hodnoty nielen pre seba, ale i pre
národ a štát. Toto bolo a je vžitou patriarchálnou
zvyklosťou nášho roľníctva. I keď
chcem konštatovať, že práve prejednávaný
zákon má na mysli na jednej strane tvorenie slabých
nesebastačných roľníkov a chce posilniť
roľnícky stav, predsa naša roľnícka
verejnosť, až si osvojí dokonale dôsledky
tohto zákona, a ja neváham tvrdiť, že
to bude veľká väčšina našej
roľníckej verejnosti na Slovensku, bude brať
tento zákon ako zásah do jeho súkromného
vlastníctva, ako zásah do jeho slobody a vôle.
Slávna snemovňa, vžijme sa do tohto: Keď
roľník, ktorý má stredné, povedzme
10-12 ha veľké hospodárstvo a má troch
synov a jednu alebo dve dcéry a mal by zdediť tento
majetok len jeden syn, prípadne dcéra, ostatní
súrodenci budú nútení ísť
za prácou a chlebom do sveta, čím na jednej
strane hlboko zasiahneme do ich rodinného života,
do ich lásky, súdržnosti, ktorú oni
v rodine pestovali, lebo nie je záruky, aby ten, ktorý
bude dediť tento majetok, mohol všetkých svojich
súrodencov finančne uspokojiť, vyrovnať
s podielom im patriacim. V dôsledku toho vzniknú
spory, nenávisť a rozbitie rodiny. Uvažujme,
či v takomto prípade nebolo možné aspoň
riešenie také, aby ak už nebudú spoločne
dediť dvaja alebo traja, či by sa nemala dať
možnosť zákonom, aby títo súrodenci,
ktorí na pôde vyrástli, na nej pracovali a
majú k nej tie najbližšie vzťahy, chcú
tvoriť a pracovať, aby si mohli prípadne, ak
nie spoločne dediť, ale iný majetok nadobudnúť
alebo kúpiť.
Viem, že i na Slovensku, ktoré je polohove a hospodársky
veľmi rozdielne, budú kraje, ktoré azda s menším
odporom uvítajú tento zákon. Avšak budú
kraje, najmä na východnom Slovensku, kde ani priemysel
do tohto času nie je ešte dostatočne rozvinutý,
ani dopravné prostriedky a komunikácie pre dochádzku
do školy, prípadne na remeslo nie sú dostatočne
zaistené, ktoré budú trpko pociťovať
a snášať následky, ktoré práve
uvádzam. (Předsednictví převzala
místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Slávna snemovňa, ale nejde len o tieto argumenty,
ktoré som spomenul. Nejde len o roľníka. Ide
o každého, kto by si v budúcnosti chcel nadobudnúť
sebamenší kúsok zeme, kto by si chcel kúpiť
alebo založiť záhradníctvo, malý
vinohrad a chcel by na tejto pôde i pracovať. Ide o
tých mnohých drobných ľudí, ktorí
vedľa svojho hlavného zamestnania a vo svojom voľnom
čase hľadajú prírodu, hľadajú
i to, aby si týmto spôsobom sociálne pomohli.
Poukazujem tu na to, že týmto zákonom budú
dotknutí mnohí a veľmi mnohí i štátni
a súkromní malí úradníci. Poukazujem
na to výslovne, lebo ani v tomto smere prejednávaný
zákon nemôže uspokojiť a domnievam sa,
že za nejaký čas budeme sa musieť pozrieť
na to, či sa tento zákon osvedčil, v ktorom
smere sa neosvedčil a v ktorom smere bude treba zákon
opraviť.
Ale, slávna snemovňa, budú ešte mnohé
ďalšie ťažkosti. Bude treba organizovať
úver, aby sa v tom prípade, keď nemôže
dôjsť k deľbe medzi dedičmi, hladko, bez
sporu a bez svárov usporiadaly ich pomery. Skúsenosti
v Čechách nám môžu byť v
tomto smere vodítkom.
Ale tento zákon bude znamenať i to, že mnohé
osoby týmto zákonom dotknuté budú
sa musieť obracať k iným povolaniam. Pôjde
o to, aby sa dedinskému človeku vo zvýšenej
miere poskytly možnosti k remeselnému školeniu
a aby sa prebytky takto vznikajúce zámerne a plánovite
privádzaly predovšetkým do remesiel a do živností.
A pokiaľ Slovensko v dnešnom jeho stave nemohlo všetky
tieto prebytky prijať, ľudia by si museli vyhľadávať
zamestnanie vo fabrikách, treba dať Slovensku po tejto
stránke všetky možnosti. Preto tento zákon
bude spravodlivý len vtedy, keď nebude znamenať
len obmedzovanie práv a slobôd, ale keď na druhej
strane bude tento zákon znamenať i zvýšenú
povinnosť pre vládu a pre všetkých verejných
činiteľov, ktorí sú za to zodpovední,
aby sa industrializácia Slovenska diala aj s tohto hľadiska.
Ťažko by bylo dnes podrobne odhadovať dôsledky
tohto zákona, ktorý môže veľmi značne
zmeniť sociálny obraz menovite na Slovensku. Uvedomme
si medziiným i dôsledky, ktoré sú možné
v smere populačnom. Spomíname si pritom na vianočný
prejav prezidenta našej republiky, ktorý nás
núti k bedlivej úvahe všade tam, kde prinášame
nové zákonné opatrenia.
Nech je mi dovolené ešte, slávna snemovňa,
dotknúť sa v krátkosti jednej záležitosti.
Keď prejednávame zákon o zamedzení drobenia
pôdy, ktorým sa má podporiť sociálne
postavenie na pôde pracujúcich a ktorým sa
sleduje vytvorenie sebastačných poľnohospodárstiev,
nemôžem sa nezmieniť aj o iných zákonných
opatreniach, ktoré sa poľnohospodárskeho vlastníctva
pôdy dotýkajú a tým upravujú
štrukturálnu stavbu nášho roľníctva.
Je treba v tejto súvislosti vyporiadať sa aj s takýmito
zákonnými opatreniami, ktoré riešily
problém vlastníctva pôdy i v dobe okupácie,
to je aj za tzv. Slovenského štátu. Medzi týmito
zákonmi na prvom mieste stojí zákon 128/46
o reštitúcii majetku rasove prenasledovaných
za doby neslobody. Je nám všetkým ešte
príliš pred očami a v mysli to rasistické
a neľudské zachádzanie s občanmi židovského
náboženstva a odsudzujeme ho dnes, kedy prehlbujeme
demokraciu a slobodu na poli hospodárskom a sociálnom,
viac ako kedy predtým. Nikto z nás ako zástupca
ľudu a demokracie nemôže nájsť než
odsudzujúce slová k tomuto všetkému,
čo sa s touto kategóriu československých
štátnych občanov za doby neslobody robilo a
stalo. Sú to problémy politické i sociálne,
ktoré musíme mať vždycky na mysli pri
reštitúcii práv týchto občanov,
aby sa stali znovu skutočne rovnoprávnymi občanmi
nášho štátu.
Keď si však toto všetko uvedomujeme, musíme
celú problematiku s hľadiska majetku týchto
občanov premietnuť do tých nových hospodárskych
a sociálnych tendencií, ktoré naša ľudovo-demokratická
republika sleduje, a ktoré žiada, aby aj s problémom
reštitúcie majetku rasove prenasledovaných
sme sa vyporiadali dľa týchto nových hospodárskych
a sociálnych základní, o ktoré usilujeme.
Nebude preto v rozpore s našou politickou a ideologickou
základňou k tomuto problému, keď posvietim
na otázku prevádzania reštitúcie majetku
rasove prenasledovaných hlavne vo vzťahu k poľnohospodárskemu
majetku. Ako je známe, naša roľnícka politika
v ľudovo-demokratickom zameraní vytýčila
si heslo, že pôda patrí predovšetkým
tým, ktorí na nej pracujú a že dľa
tohto hesla treba urobiť všetky tie legislatívne
a organizačné opatrenia, aby sa toto heslo prevádzalo,
aby sa stalo skutočnosťou a hlavne, aby toto heslo
bolo i právnymi zásahmi, a to aj pokiaľ sa
týkajú dosahu minulosti, prevedené v život.