Ale za nejúčinnější bombu v tom
ohledu je pokládán útok proti státním
statkům. Voláte: "Parcelovat velkostatky? Dobře,
ale potom nejdříve ten největší
velkostatek! Statky státní!" Myslím,
že neprozrazuji asi žádné tajemství,
řeknu-li, že tato v potu tváře vyrobená
bomba je špatně časovaná, protože
dosud ještě nikdo neřekl, že státními
statky nemá býti přispěno k úpravě
a ozdravění nesprávného rozdělení
půdního vlastnictví. Bude však nutno
zachovat určité pořadí, a majetku
státu, našeho milovaného československého
státu, ne snad nějaké nám nepřátelské
rakousko-uherské monarchie, toho majetku bude použito
až v řadě poslední, až budou vyčerpány
všechny možnosti a prostředky jiné. (Potlesk.)
Ano, netrpěliví pánové, na všechno
dojde. Nejprve revise první pozemkové reformy, samozřejmě
i s církevními statky, a potom určení
nejvyšší hranice půdního vlastnictví
a rozřešení otázky pachtu a půdy
spekulační. Stát se svou půdou nám
neuteče, jak by se velice snadno mohlo stát v případech
právě jmenovaných, a bude-li se po vyčerpání
zatímního programu jeviti naléhavá
potřeba ukojit ještě další hlad
po půdě, nic nám nebude bránit v tom,
aby za určitých podmínek bylo použito
i části půdy státních statků.
V žádném případě však
nesmí a nemůže být přikročeno
k likvidaci tohoto majetku jako celku, protože jeho význam
pro naše zemědělství je už dnes
a bude ještě více v budoucnosti toho druhu,
že jej nesmíme podceňovat.
Já slyším už předem vaši námitku:
"Co je to platné, když se tam špatně
hospodaří, když státní statky
jsou pasivní a doplácí se na ně."
To je pravda, pravda velice stará. Na státní
statky se doplácí a doplácelo se už
v první Československé republice. Já
nevím určitě, zda se nedoplácelo dokonce
už v Rakousku. A bude se na ně ještě doplácet.
Bude se na ně doplácet tak dlouho, dokud správa
těchto statků bude v rukou těch správců,
vrchních a ředitelů, kteří
tuto pasivitu státních statků pokládají
za nezměnitelný přírodní zákon
a nejsou schopni tento svůj názor změnit
a přizpůsobit novým poměrům.
Ale tento stav není od věčnosti a není
nezměnitelný. Státní statky musí
být a budou rentabilní. Nebudou rozparcelovány.
(Potlesk.) Státní statky musí se státi
ústředním bodem, směr udávajícím
činitelem veškerého našeho zemědělství,
vzorem a oporou veškeré zemědělské
výroby. Malé zemědělce budou seznamovat
s použitím nejnovějších technických
vymožeností, budou jim nápomocny radou i skutkem,
budou jim opatřovat ušlechtilé osivo a sáď,
budou jim pomáhat propůjčováním
strojů a vykonáváním práce
těmito stroji, na jejichž opatření zemědělci
sami finančně a z důvodů hospodárného
využití nepostačí.
Toho se však nedosáhne bez zásahů do
zpuchřelé správní organisace tohoto
půdního bohatství, neobejde se to bez hlubokých
změn osobních v této správě.
Tyto změny a zásahy bude nutno provést bez
sentimentality, bez ohledu na vysezená nebo vyleželá
práva jednotlivců, i když se sem tam při
tom šlápne na palec několika nehospodářům,
sobcům a lenochům, po případě
sabotérům, kteří za dosavadní
pasivitu hospodaření na státních statcích
jsou v první řadě zodpovědni. Já
vím, že při tom bude pláč a skřípění
zubů, bude mnoho řeči o teroru, o násilí,
mnoho pokřiku o domech hrůzy atd. Ale starý
pořádek a starý duch načichlý
Rakouskem, ba feudalismem musí být odstraněn
a bude odstraněn a slavnostně pochován. Já
pro svoji osobu mám jenom obavu, že na tomto pohřbu
v prvních řadách truchlících
pozůstalých uvidíme všechny, kdož
dnes roní krokodilí slzy nad neudržitelným
stavem a pasivitou státních statků, způsobovanou
namnoze, já nechci tvrdit, že úmyslně,
jejich politickými přáteli a souvěrci.
(Potlesk.)
O politice a politickém umění říkávají
lidé, že prý je to svinstvo, že prý
je to vlastně umění jinak mluvit a jinak
myslit a také jinak jednat. Kdyby tato definice byla správná,
potom by byl naším nejlepším politikem
našeho zemědělského výboru, politikem,
kterému by sám pan posl. Kameníček
dosahoval sotva po kotníky, pan posl. Zibrín.
(Veselost.) Jeho frajkumšty, které robil, jsou
prostě nepřekonatelné. Jemu byste velice
hrozně křivdili, kdybyste chtěli o něm
tvrdit, že byl proti projednávanému zákonu.
A on by se nad touto pomluvou opravdu pohoršil. On byl sice
také pro návrh p. posl. Nermutě, aby
se ta nešťastná osmnáctka vyhodila z toho
zákona, ale on pro to byl jenom proto, aby se mohla lépe
připravit ve formě samostatného budoucího
zákona, a nebem i peklem se neváhal zapřisáhnout,
že je za nějaký ten měsíc ochoten
oběma rukama hlasovat nejenom pro tento, ale pro všechny
zákony o pozemkové reformě. Záleželo
mu jenom na té krátké lhůtě
těch několika měsíců, v kteréžto
lhůtě by mu šikovní advokáti
s břehů Vltavy, Svratky i Dunaje ukázali,
že jsou hodni své pověsti a že dá-li
se jim možnost a příležitost, dovedou
úpravu pozemkového vlastnictví k prospěchu
svých mandantů provádět rychleji nežli
někteří svobodnou volbou zvolení členové
lidově-demokratického parlamentu. (Potlesk.)
Promiňte mi, jestliže jsem o některých
zjevech a názorech, pronesených během jednání
o předložené osnově v zemědělském
výboru, mluvil podrobněji než tyto názory
zasluhovaly. Ovzduší, které tím bylo
v zemědělském výboru vyvoláno,
nepřispělo ani ke zvýšení prestiže
tohoto sboru, ale ani k jakosti projednávaného zákona.
V zákoně zůstaly mnohé nedokonalosti,
které by bylo bývalo možno při troše
dobré vůle odstraniti. Přes to i v této
podobě, v jaké máme zákon před
sebou, znamená zlepšení dosavadního
stavu a přináší zemědělcům
výhody, které před tím neměli.
Pokládám za svoji povinnost při této
příležitosti kvitovat účinnou
pomoc a velkou práci, kterou vykonali zástupci strany
sociálně demokratické, aby zamezili a znemožnili
ještě další zhoršení tohoto
zákona.
My komunisté budeme pro přijetí tohoto zákona
hlasovat v přesvědčení, že tím
pomáháme uskutečňovat věc dobrou
a že tato naše práce nalezne pochopení
u pracujících zemědělců, protože
je v souhlase a souladu s jejich zájmy a přáními.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Soukup, kterému uděluji slovo.
Posl. Soukup: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Když jsme v zemědělském výboru
přistupovali k projednáváni návrhu
zákona, týkajícího se rozdělení
pozůstalosti se zemědělskými podniky,
s dvěma přívěsnými díly,
jež jednaly o zametení drobení zemědělské
půdy a o přednostním právu na koupi
zemědělské půdy, vybavoval se mi v
mysli obraz Baarova románu "Poslední soud".
V paměti vyvstalo mi ono úsilí chodského
sedláka, podělit své syny tak, aby jeho grunt
byl rozdělen každému z nich rovným dílem
a aby nemohly povstati sváry. Leč jdeme-li po stopách
celého pestrého a napínavého děje,
zachycujícího způsob myšlení
života na vsi, setkáváme se se skutečností,
že toto poctivé úsilí se nesetkalo se
zdarem. Ano, celý konflikt mezi bratry končí
nadmíru dramaticky zabitím bratra v hádce.
Tento případ upoutal mou pozornost nejen pro svůj
vzrušující děj, ale také proto,
a to budiž po pravdě řečeno, že
látka, z niž děj vycházel, ono dělení
selských usedlostí, byla v českých
zemích případem jistě ojedinělým,
ano neznámým. - Musíme tu opravdu doznat,
že ono rámcové zákonodárství
z roku 1889, na něž byl naroubován onen zemský
zákon č. 68 z roku 1908, bylo zákonodárstvím
opravdu pokrokovým, a je pravdě nepodobno, že
kdyby nebylo odlišných právních poměrů
v tomto směru v zemi Moravskoslezské a na Slovensku,
že bychom těžce novelisovali tento starý
vžitý zemský zákon. Vzácným
rysem jeho je vedoucí myšlenka zachovati v celku svébytné
zemědělské usedlosti jako záruku zdárného
vývoje rodu jej obhospodařujícího.
Tato myšlenka je nesporně cenná a nelze ji
oddisputovati ani v naší době. Této
základní myšlenky bude třeba se přidržet
při všech zákonech, týkajících
se držby půdy. Mám za to, že každé
pozůstalostní řízení je potud
usnadňováno, pokud vedle dobrých právních
předpisů a pečlivých pozůstalost
provádějících soudních orgánů
existuje také mezi sourozenci pouto lásky a láska
k rodné usedlosti, zušlechtěná prvky
křesťanské kultury. V těch případech
i soudy snadno řeší své úkoly.
Ovšem zákon se musí opírat o skutečnosti
a dát jasné směrnice.
Při projednávání tohoto vládního
návrhu zákona v zemědělském
výboru došel jsem k závěru, že
naše veřejnost je mylně informována,
že tento zákon ať již v dílu prvém,
či případně třetím,
způsobí radikální převrat v
držbě půdy a že je jakousi vedlejší
pozemkovou reformou. Tuto povahu hlavně prvý díl
tohoto zákona rozhodně nemá. Máme-li
na mysli zachování svébytných zemědělských
usedlostí, mohlo by se státi, že právě
použitím nebo častým používáním
tohoto zákona při pozůstalostním jednání
by vznikaly zemědělské usedlosti ne již
dosti rentabilní. Pokud se týká dílu
třetího tohoto zákona, mohu podle zkušeností
získaných v okruhu svého působení
říci, že změny v držbě jsou
v kraji, v němž žiji, velmi řídkým
zjevem. Mám za to, že zemědělský
výbor tím, že proti původnímu
návrhu ministerstva zemědělství změnil
a zvýšil hranice, pod něž nesmí
klesnouti výměry dílů vzniklé
dělením, zákon podstatně zlepšuje.
Je naší povinnosti přispívat k tomu,
aby vznikaly jen takové usedlosti, které nejen dají
zemědělci dostatek práce, ale i důchod,
zajišťující dostatečný životní
standard. Musíme bránit tomu, aby nově vznikaly
takové zemědělské jednotky, které
vytvoří třídu ne dosti zaměstnaných,
chcete-li říci polozaměstnaných zemědělců
s nutným důsledkem, t. j. s nedostatečným
důchodem a s věčnou nespokojeností
v srdci. Tyto stíny měla první pozemková
reforma. Nemohu se zhostit přesvědčení,
že ani parcelace ve vnitrozemí z půdy Němců
a kolaborantů tyto obtíže nezmenšila,
spíše mám dojem, že řady nesoběstačných
byly rozšířeny. Chceme-li, aby ony přesuny
v pozemkové držbě v řízení
o revisi pozemkové reformy měly zdárný
výsledek, musejí býti neseny snahou po doplnění
dnešních drobných usedlostí, a to hlavně
oněch, jejichž vlastníci jsou zemědělci
nebo z nichž možno svébytně zemědělce
vytvořit. Neopíjejme se frází, že
máme půdy ve vnitrozemí tolik, že budou
mít všichni dost. Lituji jen, že naše státní
statistické úřady nepodaly nám podnes
přehled o tom, jaké je složení držitelů
zemědělské půdy, a že veškeré
přípravy, které státní úřady
i samotné ministerstvo konají, musí se opírat
o stará data, ať již z doby protektorátní
anebo ještě starší. Jsem toho názoru,
kdybychom měli již dnes jasný přehled
o tom, kolik je držitelů půdy v kategorii na
př. do 2 ha, do 5 ha, do 10 ha atd., že bychom si
mohli učinit jasnou představu o tom, jakým
způsobem použijeme oné půdy, kterou
budeme moci v revisi pozemkové reformy znovu umístit.
Mám za to, že tato data jsou nanejvýš
potřebná, aby v době, kdy hovoříme
o všestranném plánu, nevznikl nám v
jedné oblasti chaos. Mám za to, že i data,
pokud se týče půdy v rukou statkářů
a velkostatkářů, a to hlavně pokud
se týče půdy zemědělské,
jsou nepřesná, a to proto, že jsme byli svědky
velkých přesunů právě z rukou
Němců a jiných zpronevěřilců
do rukou drobných obyvatelů. Je proto nanejvýš
nutné, aby každému plánu, který
má zlepšiti poměry, předcházel
jasný přehled o dané situaci.
Přiznávám se, že změna, kterou
jsme se v § 11 zřekli přednostního postavení
mužských potomků při nabývání
pořadí pro uplatňování dědických
nároků na usedlost, působila mi pocit smutku.
Tímto rozhodnutím ocitáme se v rozporu s
duchem venkovských tradic, který v minulosti zvláštním
způsobem ctil staletou přítomnost venkovského
rodu na jeho gruntě. Přiznávám se
ovšem také, že přečasto asi narazíme
na skutečnost, že budeme muset v pravém slova
smyslu hledat dědice, protože jsme svědky nezdravého
odumírání venkova nedostačující
populaci. Tato skutečnost, která také pramení
v oblasti mravní, je vážným, ano hrozivým
nebezpečím pro celý národ.
Nejpodstatnější zlepšení návrhu
ministerstva zemědělství je po mém
soudu právě v § 18 a 19, tedy v onom dílu,
který se nejobtížněji rodil. Dospěli-li
jsme k závěru, že přece jen nemůžeme
zavádět v pravém slova smyslu přidělovací
řízení na každou prodávanou parcelu
se všemi dobrými, ale hlavně nedobrými
důsledky pro život na vsi, mám za to, že
jsme tím vyhověli a vyhovujeme zdravému vývoji
zemědělce. Stanovili jsme zde plán a v jeho
mezích dali jsme svobodu. Tak jako v přírodě
jedna rostlina je nadána menší, jiná
opět větší životaschopností,
tak i mezi zemědělskými rody na vsi máme
rody zdatné, ale máme také jiné rody
hospodářsky odumírající. Kdybychom
se snažili tento přirozený, možno říci
výměnný vývoj regulovat, nedocílili
bychom positivních výsledků. Přidělovací
řízení není zvláštním
nebo universálním prostředkem k odstranění
obtíží, které tu máme. Vzpomeňme
na př. na příděly cigaret. Zde často
nejhorlivějšími odběrateli byli právě
nekuřáci. A také v přídělových
řízeních s půdou v minulém
parcelačním řízení byli často
nejnaléhavějšími žadateli lidé,
kteří s ní často vůbec nesrostli
a pro něž se tato půda stala předmětem
spekulace a, chcete-li, třeba předmětem určité
šmeliny. Vzpomeňme, kolik změn bylo do dnešní
doby provedeno. Ten svobodnější styl, tak jak
jsme jej v tomto díle vytvořili, odlišný
proti původní osnově, umožní,
že bude zemědělská půda přecházet
do rukou zemědělských lidí, kteří
ji plně využijí k splnění úkolů,
kladených z důvodů veřejného
zájmu, ale hlavně k uspokojení vlastnímu.
Zákon, jak jej projednáváme, i když
jsme jej podstatně zlepšili, má své
nedostatky, jež vznikly také z oné téměř
předvolební nervosity. Velmi pochybuji, že
by se za takové nálady podařilo vytvořit
zákony takové, jaké chceme míti, totiž
jasné, pevné, neměnné po celá
desetiletí.
Pro mne zůstává nepochopitelnou snaha přimět
každého, aby se ztotožnil ve všem s názory
a programovými hledisky pana ministra zemědělství,
případně jeho politické strany. Můžeme
míti k určitým věcem případně
i stejný poměr, ano i snahu řešit některé
problémy stejným způsobem, ale nakonec musíme
si všichni uvědomit, že přece jen jsme
voleni každý na jiný program a za jinou stranu.
Vážení pánové, před chvíli
tu hovořil kolega posl. Ledl a já byl velmi
překvapen tím, že tu v pravém slova
smyslu pěl velikou apologii na státní kapitalismus
v podobě státních lesů a statků.
Jestli nejsme a nebyli jsme ctiteli kapitalismu soukromého,
proti kterému měl nakonec stát v rukou dostatek
moci k zákroku, nejsme a nebudeme ctiteli také kapitalismu
státního. (Potlesk.) Jestliže tento
kapitalismus v tomto socialistickém státě
nadměrně narůstá, máme obavy,
splní-li tyto reformy tak, jak je děláme,
svůj úkol. Mám o tom vážné
pochybnosti. Kol. Lédl tu pěl chválu
na státní lesy a statky, že jsou něčím,
bez čeho nezbytně stát nemůže
existovat, a nakonec se téměř snažil
dokazovat, že stát nemůže existovat bez
státních lesů a statků. Vážení
pánové, jsem na pochybách, posloužíme-li
takto dnešní situaci. Kdybychom měli mít
takový stát, jako jsou státní lesy
a statky, nedopracovali bychom to daleko. (Potlesk.)
Jsem také na pochybách, je-li správné
ono konstatování pana kol. Lédla,
že to budou státní lesy a statky, které
při své rozloze budou radit všem ostatním
zemědělcům! Latifundisté budou radit
chalupníkům! Není to nesmysl? Poradcem může
býti jen ten, kdo ovládá příslušnou
materii, v tomto případě malozemědělci
dokáže poradit jen člověk, který
v této jednotce hospodaří. Nebudu plakat,
budu-li nucen jíti na pohřeb těmto státním
lesům a statkům, poněvadž věřím,
že tím nepohřbívám stát,
ale že pomáhám nepohřbívat státní
pokladnu. (Potlesk.)
K projednávanému návrhu zákona mohu
říci, že jen vzhledem k stávajícím
poměrům v Čechách nebyla naléhavost
tohoto zákona pociťována. Je-li však tento
zákon veden snahou unifikovati poměry v tomto směru
v celém státě, jsme ochotni přiznat
jeho účelnost, a proto bude poslanecký klub
lidové strany pro osnovu hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Uděluji slovo
p. posl. Hyklovi.
Posl. Hykl: Vážená sněmovno,
paní a pánové! Dnešního dne máme
uskutečniti zákon dalekosáhlého významu.
Jde o zákon, jímž se má zameziti nežádoucímu
a stálému drobení zemědělské
půdy v pozůstalostním řízení.
Na tento zákon čekala naše vesnice velmi dlouho,
neboť v něm spatřovala nejen zabránění
stálému přírůstku tisíců
a tisíců dalších chudých a chudších
zemědělců, ale byla také přesvědčena,
že vydáním zákona o zamezení
drobení zemědělské půdy přestane
konečně stálý útěk k
jinému zaměstnání, a to právě
v důsledku malé a k obživě nepostačující
výměry. Do jakých extrémů se
zašlo ve volném dělení půdy v
pozůstalostním řízení, při
čemž pravidelně všichni dědici
reklamovali příděl půdy pro sebe,
je vidět nejlépe při pohledu na políčka
severního a středního Slovenska, jižní
Moravy a některých částí Čech.
Jsou to často půl druhého metru široká
a několik desítek nebo set metrů dlouhá
políčka, takže sklizeň a jejich obdělávání
jsou vždycky pro majitele nejen problémem, nýbrž
i velikou ztrátou času a plýtváním
pracovními silami. Při tom nemluvím ani o
tom, že použití strojů na tak malé
ploše je skoro nemožné. S potěšením
můžeme konstatovat, že v zemích českých
už ve většině případů
- za to vyslovuji dík našim uvědomnělým
zemědělcům - dochází u příslušných
soudů, projednávajících pozůstalostní
řízení, ve velké většině
případů k dohodě mezi dědici
a hospodářství pravidelně obdrží
nejstarší mužský potomek, v němž
ostatní sourozenci nebo příbuzní spatřují
záruku řádného obhospodařování
statku.
K řešení tak významného zákona,
který bude protivahou komasace, můžeme přistoupiti
také proto, že jsme dekretem č. 12 z r. 1945
a pak již připravovaným zákonem o revisi
první pozemkové reformy a ještě jinými
připravovanými zákony, jež mají
řešiti otázku pachtované půdy,
opatřili dostatečné množství
půdy, kterou zajistíme existenci dětí
těch zemědělců, na něž
se z rodného statku nic nedostalo v důsledku malé
výměry.
Důsledky tohoto zákona projeví se také
v osídlení našeho pohraničí v
oněch oblastech, kde méně výnosné
a vyšší půdní polohy měly
za následek menší příliv osídlenců.
Není také náhodou, že v tomto zákoně
je také pamatováno v mnoha paragrafech na spoluúčast
Okresního sdružení Jednotného svazu
českých zemědělců, který
má při jednání o pozůstalostním
řízení dáti jednak své dobrozdání,
jde-li o osobu nebo zaujetí stanoviska, případně
odborný posudek, jde-li o věci hospodářské
nebo technické.
První pozemková reforma snažila se také
v praxi řešiti zabránění drobení
zemědělských drobných a středních
statků tím, že zápisem v pozemkových
knihách u okresních soudu bylo poznamenáno
v knihovní vložce "hospodářský
nedíl", k jehož dělení mohl dáti
souhlas pouze Státní úřad pozemkový
resp. ministerstvo zemědělství. Právo
nedílu se pohybovalo mezi 3-12 ha a bylo děláno
z těchto příčin: