Doplnit pozemkové vlastnictví malých a středních
rolníků znamená nejenom dostatek půdy,
ale také možnost nových investic. Strana proto
předkládá návrh na zemědělskou
akci investiční. Na sjezdu zemědělských
pracovníků strany ve dnech 14. a 15. května
t. r. byla otázce zemědělských investic
věnována značná pozornost. Úvěrová
služba pro naše zemědělství při
normálních podmínkách je neúnosná.
Investiční potřeby budou veliké. Bez
rozumného plánu financování zemědělských
investic bychom byli svědky nového zemědělského
předlužení. Žádáme pro úsek
bytových investic a zemědělské akce
investiční přímo částečné
úhrady z veřejných prostředků
místo složitých amortisací a zbytečně
zatěžujících úvěrových
příspěvků.
Zemědělství potřebuje také
nově stavět. Jeho stavební program potřebuje
moderních stavebních metod, potřebuje využití
neodborných pracovních sil, zejména dalekosáhle
použití dřeva a nových stavebních
hmot jako stavebního materiálu. Žádáme
proto řádné vybudování a dotování
stavebního zemědělského výzkumu.
Čs. sociální demokracie předložila
v parlamentě iniciativní návrh také
na zvýšení prostředků, které
jsou k disposici pro mechanisaci vesnice. Kontrola dvouletého
plánu nás přesvědčila, že
tvrzení sociálně demokratických zemědělských
poslanců, že strojní investice ve dvouletce
jsou nedostačující, je pravdivá. Žádáme
zemědělské poslance strany Národní
fronty, aby se připojili k našemu návrhu na
změnu zákona o dvouletém hospodářském
plánu v tom smyslu, aby výroba hospodářských
strojů byla postupně zvyšována až
na 2 miliardy Kčs ročně. Ekonomická
hlediska, která odpůrci vesnice uplatňují,
jsou jenom do jisté míry oprávněna.
Charakter špičkových zemědělských
prací a naprostý nedostatek pracovních sil
znamená, že nedostatek výroby hospodářských
strojů je pro zemědělství otázkou
existenční.
Po otázkách úpravy pozemkového vlastnictví
a otázkách, které na tuto věc navazují,
je druhým nejzávažnějším
úkolem zemědělské politiky péče
o pracovníka, člověka na půdě
pracujících. Nelze zapřít, že
sociální a hospodářská disparita
se vývojem od 5. května ještě více
zhoršila v neprospěch vesnice. Je sice pravdou tvrzení,
že jsme šli v zemědělství ku předu
mnohem dál, ale tempo socialistických výhod
pro pracovníky na druhém břehu bylo ještě
prudší. To má přímý důsledek,
že disparita ještě zvětšila. Malozemědělská
rodina nese dnes těžce, že na př. systém
rodinných přídavků nebyl vyřešen
také v nějaké formě pro a proto naše
strana žádá ministra sociální
péče, aby tak v nejbližší době
učinil.
Problém pracovních sil je otázkou, která
přes všechny dobré snahy není řešena
prospěch zemědělství dost radikálně.
Předkládáme proto k úvaze našim
zemědělským pracovníkům návrh
na intervenci ve mzdách zemědělských
dělníků, protože jen tak bude moci dát
zemědělským dělníkům
mzdu dělníka průmyslového. Bez intervencí
je zatím zvýšení mezd zemědělských
dělníků nedostatečné. Bylo
by socialistické, aby ony vrstvy národa, které
hledají pohodlnější a výnosnější
zaměstnání byly ztíženy ve prospěch
těch, kteří nepracují za tak ideálních
podmínek na svém pracovišti Zemědělství
dnes potřebuje kvalifikovaných spolupracovníků
a proto musí mít také prostředky,
aby je mohlo zaplatit.
Čs. sociální demokracie dále vyslovuje
požadavek, aby byly jasně stanoveny zásady
dvouletého zemědělského plánu,
do něhož by pak byly vkládány roční
plány dílčí, protože jasné
dohody o cílech dlouhodobé zemědělské
politiky jsou všechna dílčí řešení
jen improvisací. Dovolíme si předložit
našim odborním kruhům hlavní zásady
tohoto dlouholetého plánu. vedle dalších
požadavků, které mají stranit risiko
zemědělské práce, jako je na zemědělské
pojištění samostatně hospodařící
dokonalé vybudování našeho družstevnictví,
oproštěného od osobních sporů,
je to, co jsme řekli malým akčním
zemědělským program strany. Je to také
odpověď na otázky, co chce a kam směřuje
čs. sociální demokracie své zemědělské
politice. Chce, aby byla pokrokovou, otevřenou, bez postranních
úmyslů, šla nepřetržitou cestou
vzhůru k lepší existenci zemědělského
lidu. Tak jako v cizině i zde sociální demokracie
má dobrou vůli, má také prostředky,
má řadu odborníků, ale i programové
předpoklady a je stoprocentně připravena
k řešení každého zemědělského
problému.
K zemědělské politice našeho státu
přinášíme svůj hodnotný
podíl vědeckých i praktických spolupracovníků
a prosím, aby byl náležitě respektován.
Dobře vedená zemědělská politika
našeho státu bude čím dál tím
více přebírat valnou část poctivě
vypracovaného a domyšleného našeho zemědělského
programu.
Chceme zde vlastní cestou vesnici prospět a tím
chceme přispět jako jedna ze stran Národní
fronty k řešení současných zemědělských
z problémů, poněvadž bez dobře
prosperujícího zemědělství
nebylo by ani silné a dobře prosperující
republiky. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Vážená
sněmovno, paní a pánové!
Dnes dopoledne navštívil mne předseda vlády
republiky Polské a další členové
vlády v budově naší sněmovny.
Předseda vlády pan Cyrankiewicz tlumočil
mně jako předsedovi ústavodárného
Národního shromáždění
pozdravy vlády republiky Polské a zároveň
též nejsrdečnější pozdravy
polského parlamentu. (Potlesk.) Žádal
mne, abych tento projev přátelství a bratrství
tlumočil vám, paní a pánové,
členové ústavodárného Národního
shromáždění.
Činím tak nejen z povinnosti předsedy tohoto
sboru, ale s opravdovou radostí. Věřím,
že tato návštěva politických představitelů
našeho spojeneckého Polska, jež v poslední
zničující válce proti nacismu osvědčilo
tolik národního heroismu, povede k společnému
našemu cíli, k společné obraně
proti možnému budoucímu nebezpečí.
(Potlesk.)
Prosím vás proto, abyste tuto mou zprávu
vzali na vědomí ve stejném přesvědčení
jako já a se stejným přáním
zdaru společným přátelským
stykům mezi oběma našimi slovanskými
národy. (Potlesk.)
Uděluji slovo panu posl. Ledlovi.
Posl. Ledl: Vážená sněmovno!
Rozdělení našeho půdního vlastnictví
není pro zemědělskou výrobu zrovna
nejvýhodnější. Zatím co máme
ještě mnoho zemědělských podniků,
které mají tolik pozemků, že je jejich
majitelé nemohou obdělat bez pomoci většího
počtu námezdních dělníků,
dnes tak obtížně nalézaných a
získávaných, na druhé straně
nemá ohromná většina zemědělců
ani tolik půdy, aby práce v jejich vlastních
hospodářstvích je stačila zaměstnat
a hlavně aby je stačila uživit.
Tento stav není ničím novým, tímto
nerovnoměrným rozdělením trpí
naše zemědělství už hezkou řadu
desetiletí. Samočinným vývojem a převodem
půdy z rukou jedněch vlastníků do
rukou vlastníků jiných není tento
stav zlepšován a odstraňován, ale spíše
zhoršován. Stejně neutěšený
pohled poskytuje naše zemědělská výroba,
všimneme-li si jednotlivých pozemků, na kterých
se hospodaří. Jak svým tvarem, tak svou velikostí
zdaleka neodpovídají podmínkám požadovaným
zásadami účelného a hospodárného
využití půdy. Jsou příliš
drobné, příliš úzké, jejich
obdělávání je obtížné,
spojené se zbytečným plýtváním
časem, energií i provozními prostředky,
činí zvýšené nároky na
ruční práci a znemožňuji používáni
strojů.
A jako v předchozím případě,
ani zde nic nenasvědčuje tomu, že by samočinný
a nerušený vývoj mohl přinésti
v budoucnosti nápravu této skutečnosti. Spíše
opak se dá předpokládat. Jsme svědky
toho, že převodem pozemkového vlastnictví,
zejména převodem pozůstalostí se zemědělskými
podniky, se tento stav ustavičně zhoršuje.
Střední, do nedávna ještě soběstačné
rolnické usedlosti bývají často děleny
na menší nesoběstačné díly
a v mnohých případech přichází
při tom k dělení jednotlivých parcel,
z nichž vznikají úzké a uzounké
pásečky, často o šířce
5 i méně metrů. Majitelé těchto
trpasličích hospodářství a
parcel nemají mnoho na vybranou. Buďto jsou nuceni
opouštět zemědělství jako své
hlavní povolání a hledat zaměstnání
v jiných oborech výrobních, anebo jsou nuceni
nabídnout svoje pracovní síly, vlastním
hospodářstvím nedostatečně
využité, šťastnějším,
zámožnějším spoluobčanům,
pravidelně velkým rolníkům a statkářům.
Poslední možnost, která se jim naskýtá,
je ta, že rozšiřují svá hospodářstvíčka
pachtem pozemků, na kterých jejich vlastníci
nemohou nebo nechtějí hospodařit. Je až
překvapující, kolik je dnes takové
půdy na venkově. Znám obce, kde až jedna
třetina obecního katastru není obdělávána
majiteli, nýbrž pachtýři. A jsou dokonce
i takové obce, kde je této půdy až 70%.
Bylo by nesmírně zajímavé zjistit,
jaké ohromné sumy odvádějí
naši zemědělci z výsledku svého
podnikání ve formě pachtovného do
rukou lidí, pro které jejich pozemkový majetek
neznamená nic jiného než vhodné a bezpečné
uložení přebytečného kapitálu.
Jeho výnosu bývá používáno
na zlepšení existence zpravidla v dostatečné
míře jiným způsobem zabezpečené.
A ani v tomto případě nesměřuje
volný vývoj k zmenšení výměry
této tak zvané spekulativní půdy,
ale k jejímu rozmnožení.
Aby tento ve všech směrech zemědělské
výroby a podnikání nepříznivý
vývoj byl zastaven nebo alespoň zabržděn,
jest smyslem návrhu zákona, který máme
dnes před sebou. Tento zákon má býti
zásahem do zvyklostí a práv, která
snad byla kdysi prospěšná, ale která
se dnes ukazují škodlivými. Tímto zákonem
má býti dosaženo trojího výsledku:
1. Má se zabránit tvoření trpasličích
hospodářstvíček, která vznikají
dělením hospodářských usedlostí
při pozůstalostním řízení
pod hranici soběstačnosti. Tato hranice jest určena
podle různých výrobních oblastí
výměrou 5 - 8 - 10, po případě
15 ha.
2. Má býti zamezeno drobení jednotlivých
parcel pod výměru 1/2 ha a
šířku 15 m.
3. Má se znemožnit převod půdy do rukou
nezemědělců, vyjímajíc snad
nejbližší příbuzné vlastníků,
kteří mají méně než 50
ha půdy. (Předsednictví převzal
místopředseda Petr.)
Zatím co prvá dvě opatření
nenarazila na vážný odpor a byla přijata
s poměrným pochopením, opatření
třetí stalo se předmětem prudkých
útoků zejména v zemědělském
výboru nebo bylo vynaloženo mnoho úsilí
lepší věci hodného na jeho zmaření.
A přece se opovažuji tvrdit, že právě
popíraná třetí část
navrženého zákona nezůstává
svým významem nikterak pozadu za oběma částmi
předcházejícími, ba že je v tom
směru dokonce ještě předčí.
Její aktuálnost je ještě zvyšována
některými průvodními zjevy našeho
hospodářského života, jichž můžeme
býti v současné době svědky.
Není tajemstvím, že z několika stran
připravují se kroky ke konečné a důsledné
úpravě pozemkového vlastnictví. Mluví
o této úpravě nejenom hradecký program
ministr zemědělství soudr. Ďuriše,
ale prohlašují její nutnost více nebo
méně upřímně dokonce čtyři
politické strany československé ve svých
programech. I když celkový rozsah plánované
úpravy není do dnešního dne úplně
jistý zmocňuje se přece vlastníků
půdy, která by úpravou mohla býti
dotčena, horečná nervosita. V poslední
chvíli snaží se zachránit, co se zachránit
dá, hledají kupce a půdu prodávají.
Prodávají ji hromadným způsobem. Samozřejmě,
že nehledí na to, komu ji prodávají.
Nedostává se této půdy v prvé
řadě zemědělcům, kteří
ji nejvíce potřebují. S půdou se spekuluje,
požadují se za ni přehnané ceny půda
se převádí rozmanitým způsobem
na nejbližší a po případě
i vzdálenější příbuzné
a vyvolává se tím nebezpečí,
že chystaná úprava pozemkového vlastnictví
bude jedenkrát pouhým plácnutím do
vody, ranou do prázdna, protože možná,
že co nevidět nebude dohromady co upravovat. Úprava
byla by už provedena, ovšem ne v takovém směru,
aby to prospělo opravdovým zemědělcům,
ale tak, aby to vyhovělo dosavadním vlastníkům,
po případě nabyvatelům méně
potřebným a finančně zabezpečeným.
Při tom se nezapomíná na nic, čím
by takoví spekulanti mohli své hospodářské
výhody a výsady zachránit. Ve své
snaze oddálit a zeslabit účinky chystaných
opatření nacházejí totiž dosti
placených i neplacených advokátů,
nacházejí je i tam, kde by jich nemělo být,
nacházejí je mezi politickými činiteli
v jednotlivých politických stranách, dokonce
mezi členy tohoto zákonodárného sboru.
Tak jsme se stali v zemědělském výboru
svědky značného odporu, který byl
zejména proti § 18 projednávané osnovy.
Čím byl a je odůvodňován tento
odpor? Musím podle a pravdy přiznat, že námitky
jsou motivovány pohnutkami nejušlechtilejšími.
Zatím co proti části prvé se namítalo,
že nešetří posvátností poslední
vůle, viděl pan Zibrín v § 18
nedbání vrozené a zakořeněné
lásky k rodné hroudě, k zděděnému,
potem předků skropenému majetku.
Známe velice dobře tu lásku velkostatkářů
a majitelů velké většiny pachtované,
spekulativní půdy. Jaká láska k půdě,
kterou majitel prodává, které se chce zbavit?
Je to láska Shylockova, je to do krajnosti vyhraněné
sobectví, láska k nadpráví a výsadám,
láska k pohodlnému a bezstarostnému životu.
Je to táž láska, která vedla kdysi ruské
kulaky a v době kolektivisace k vybíjení
dobytka, k ničení hodnot, láska, která
nezná nic než sama sebe a která nemá
s opravdovým a vřelým poměrem pracujícího
zemědělce k půdě naprosto nic společného.
Dokladem tohoto mého tvrzení je nejenom fakt, že
tito lidé se vlastní práci na svém
majetku úzkostlivě vyhýbají, ale že
ani své děti k ní nevedou. Dovolují,
ba snaží se o to, umístit je v zaměstnání
jiném a ne v zaměstnání, které
je podle jejich mínění tak málo důstojné,
jako je zemědělství.
Stejně dojemná, jako ta láska, je péče
a starost o formu a jednotný ráz celého zákona
a mínění, že z navržené
předlohy by měly býti udělány
zákony tři. Jsem jist, že pracujícímu
zemědělci bude srdečně jedno, bude-li
jeho oprávněný nárok zaručen
v zákoně jednom anebo ve třech. Jiného
pana poslance vedla k pochybnostem o potřebě §
18 obava, že by pak mezi oprávněnými
uchazeči mohly vznikat spory, závist, nevraživost,
a proto chtěl by tomu předejíti tím,
že by půdu ponechal v nepovolaných rukou dosavadního
vlastníka. Věru, s divně vonícími
květy logiky se setkáváme v uváděné
argumentaci. A to ponechávám ještě úplně
stranou námitky téměř při každém
zákoně do omrzení opakované o omezování
svobody, o omezování staletími posvěceného
a vydrženého práva disponovati soukromým
vlastnictvím a předstíranou péči
o zájem na řádném obdělávání
a hospodaření na půdě.
Já se odpůrcům navrhované osnovy nedivím
a chápu velice dobře obtížnost jejich
postavení. Vím, že jim musí být
vhod každý prostředek, který pomůže
zastřít jejich skutečné úmysly
a přesto mohl by je přivésti k cíli.
Oni vědí, že přímý útok,
vedený proti zákonu, má nejméně
vyhlídek na úspěch, a proto se shovívavým
úsměvem přenechávají podobnou
práci, přímý útok, svým
nejnaivnějším a nejméně taktickým
klubovním kolegům druhu pana posl. Nermutě.
Tento pán si totiž nedělá velkých
starostí s tím, kdo by měl býti nabyvatelem
půdy. Jaké velké spekulování?
Podle jeho mínění nepatří půda
těm, kdo jí mají málo. Ti by si jí
bez toho nedovedli vážit, nedovedli by ji využitkovat.
Podle něho ať kupuje půdu ten, kdo na to má,
ten, kdo má stroje, dobytek, kdo je řádně
hospodářsky vybaven, kdo si už dovedl na půdě
pomoci a zbohatnout, v první řadě ovšem
ten, kdo za ni může nejvíc zaplatit. Stejně
netaktickým a málo nebezpečným způsobem
počínají si také ti, kteří
tvrdí, že rolníci o půdu vlastně
nestojí, že půdy je dost, vlastně prý
nadbytek, a že rolníci mají nemalý zájem
na tom, aby mohli svými pozemky vyrovnávat povinnosti,
které jsou jim na dávkách z majetku a z přírůstku
na majetku ukládány. My jsme totiž i tento
argument během debaty o § 18 předložené
osnovy slyšeli uplatňovat.
Ale ne všichni obhájci pánů statkářů
jsou tak netaktičtí. Ne všichni počínají
si v debatě jako slon v krámě s porcelánem.
Většina z nich nejde proti zákonu přímo,
ale snaží se od něho odvrátit pozornost
a upoutat ji jiným směrem, směrem podle jejich
mínění pro ně výhodnějším.
A jsou zejména tři taková ohniska, která
je neodolatelně přitahují a vábí.
Prvním je pan ministr Ďuriš se svým
okolím a politickou stranou, ke které s hlásí.
S velice nesnadno pochopitelnou logikou spojuje se potřeba
a užitečnost navrhovaného zákona se
sympatiemi nebo antipatiemi k osobě ministrově a
předkládá se nám dokonce k věření,
že prý nelze schvalovat zákon, předkládaný
ministrem, který ve svém okolí trpí
jednotlivce neslovanských jmen a snad dokonce i neslovanského
původu. Jestliže chápete tuto logiku, snad
pro ni naleznete i vhodné pojmenování. Já
bych ji nazval podle vzoru, který už jedenkrát
tu byl uplatňován, logikou novákovskou. Pan
posl. St. Novák a společníci netrápí
se totiž myšlenkou a rozborem, je-li zákon dobrý
či ne, ale zaslepeni osobní a stranickou nenávisti
proti osobě Ďurišově, který nechce
tancovat, jak oni pískají, soptí hněvem
proti všemu, co lze uvésti v souvislost s jeho jménem.
Pan Novák je pravděpodobně velice
pyšný na své slovanské jméno,
ke kterému přišel ovšem bez vlastní
zásluhy a zapomíná, že jméno
a dokonce ani původ sám o sobě nikomu cti
nepřidá. Zapomíná, že i mezi
lidmi s nejkrásnějšími českými
nebo slovanskými jmény mohou býti gauneři
a ničemové, jako byli na příklad Moravec
a Beran. vždyť stejně oprávněně
mohl by zavrhnouti i naši sněmovnu. Je nás
v ní přece nemálo, kteří se
nemůžeme honosit krásnými slovanskými
jmény, a přesto ani u největších
pošetilců nepředpokládám úmysl,
že by nás proto chtěli vylučovat z národa.
Ostatně mám domněnku, že by nad neslovanskými
jmény úředníků ministerstva
rozhorlenému panu Novákovi pravděpodobně
velice málo vadilo, kdyby neslovanské jméno
nesl sám ministr a jmenoval se třeba Feierabend.
(Potlesk.)
Druhá věc, na kterou se okamžitě poukáže,
jedná-li se o rozdělení velkého nebo
spekulačního majetku pozemkového, je pohraničí.
Už se omrzelo poslouchat do nekonečna opakované
a tolikrát na pravou míru uvedené žaloby
na špatně provedené osídlení.
Ano, při osídlení pohraničí
staly se chyby, staly se omyly a vážné chyby,
ale nebylo lze se jim vyhnout při rychlém a včasném
uskutečňování díla tak velkolepého.
V pohraničí je neobdělaná půda.
Jsou tam i sobci, taškáři a darebáci.
To je nesporné. Ale to není pravidlem. To jsou zjevy
výjimečné, znamenající nepatrné
procento celku, a ostatně pořád jich ubývá.
A vídite, v tomto bodě výjimečně
souhlasím s panem posl. Nermutěm, že
tyto zjevy jedenkrát samy sebou zmizí a že
musí úplně zmizet.
V pohraničí však je také půda
obdělaná. A není jí málo. Je
jí tolik, že její výnos už letošního
roku bude znamenat významný přínos
našemu hospodářství. A vedle toho jsou
tam statisíce lidí dobrých, poctivých,
pracovitých, lidí, kteří našli
v pohraničí příležitost k svému
uplatnění a ke zlepšení svých
životních podmínek. Jestliže někdo
je tak krátkozraký a není schopen vidět
skutečnost, jaká opravdu je, měl by se zamyslet
aspoň nad svědectvím řady nad všechnu
pochybnost povznesených posuzovatelů tohoto nejvelkolepějšíno
díla, které kdy v našem národě
bylo vykonáno. Kdyby věnoval pozornost svědectví,
zejména toho nejvýznamnějšího
a nejpovolanějšího z nich, slyšel by,
že se týž vrátil s cesty do pohraničí
spokojen, že tam viděl opravdovou snahu a cílevědomou
vůli odpovědných činitelů a
všeho občanstva po dobrém standardu naší
práce a života. Slyšel by, že se život
v bývalém pohraničí začíná
přeměňovat v život normální,
nesený nejširší pracovní ochotou
všeho občanstva a jeho chutí do díla,
a nakonec by slyšel, že osídlení bylo
provedeno dobře. Já myslím, že jméno
dotyčného svědka vám nepotřebuji
uvádět. Tak to tedy vypadá s tím druhým
bodem na odvracení pozornosti od ohrožené statkářské
a spekulační půdy.