Podpredseda dr. Ševčík: Zpravodajcom
za výbor právny je p. posl. dr. Bartuška.
Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Bartuška: Paní a pánové!
Právní výbor projednal vládní
návrh zákona o rozdělení pozůstalosti
se zemědělskými podniky a o zamezení
drobení zemědělské půdy ve
své schůzi dne 1. července 1947. Za základ
byl vzat vládní návrh zákona, bylo
přihlédnuto ke změnám zemědělského
výboru a právní výbor provedl celou
řadu stylistických úprav s hlediska legislativních
směrnic.
Vládní návrh zákona splňuje
tu část dvouletého budovatelského
programu, která uložila ministru zemědělství,
aby předložil osnovu zákona, jímž
by se upravila dědická posloupnost, zejména
na Slovensku. aby se znemožnilo nezdravé drobení
zemědělské půdy. Je zřejmé,
že problém, jak zameziti drobení zemědělské
půdy, je otázkou celostátní. Proto
bylo nutno vydati zákon, jenž by řešil
tuto otázku jednotně v celém státě.
Dále je nutno vytvořit obecné předpoklady
pro to, aby rozdrobená zemědělská
půda se mohla skládati ve větší
celky i mimo scelování. Zkušenosti získané
se zemským zákonem č. 68 z roku 1908 ukázaly,
že takové předpisy jsou správné.
I když tu dochází v zemi České
zpravidla za přispění pozůstalostního
soudu k dohodě o převzetí zemědělského
podniku jedním spoludědicem, je třeba i v
zemi České a pak i v celém státě
zákonného ustanovení jako normy podpůrné
pro případ, že by se vyskytl spoludědic,
který by bez ohledu na potřebu udržeti statek
žádal o přidělení do spoluvlastnictví,
aby eventuelním prodejem nebo rozprodejem vytěžil
co nejvíce pro sebe. Takové počínání
je škodlivé s hlediska národohospodářského.
Poněvadž na Slovensku je zvyk děliti zemědělské
podniky a dokonce i zemědělské parcely přímo
zakořeněn, bylo třeba podobný zákon,
ovšem pozměněný, rozšířiti
na území celého československého
státu. Vhodný okamžik pro to je právě
nyní, když z konfiskovaného majetku lze zajistiti
existenci dětí, které opouštějí
rodný statek, nejen v zemědělských,
nýbrž i v ostatních výrobních
odvětvích.
V době, kdy v měřítku celostátním
bojujeme s odstraněním nedostatku pracovních
sil a nastupujeme etapu k mechanisaci zemědělské
výroby, je nutné aby bylo zabráněno
takovému nezdravému a hospodářsky
neodůvodněnému drobení zemědělské
půdy. Vládní návrh přejímá
proto hlavní myšlenky zákona č. 68 z
r. 1908, odstraňuje však všechno to, co nebylo
pružné a co nevyhovuje dnešním hospodářským
poměrům. Vytváří tedy předpis
jednodušší, předpis pružný,
který nevede k tvrdostem a který řeší
tak důležité otázky ve shodě
s nazíráním našeho lidu za přímé
účasti zájmové organisace výkonných
zemědělců, a to je také ta správná
cesta, která zajišťuje, aby lid měl k
předpisům a výkonu práva větší
a větší důvěru.
Zákon vyhovuje také tendenci, aby se stali vlastníky
zemědělské půdy výkonní
zemědělci, t. j. ti, kteří na půdě
skutečně pracují. Zákon vyhovuje současně
snaze, aby se při dělení zemědělských
podniků v pozůstalostním řízení
znemožnilo tvoření nesoběstačných
hospodářských celků. Minimální
výměra hledí k různé bonitě
půdy jednotlivých výrobních oblastí.
Soudu je pak umožněno, aby stanovil nejmenší
přípustnou výměru podle skutečné
bonity půdy na základě vyjádření
okresního sdružení Jednotného svazu
českých zemědělců a přímého
vyjádření orgánu v každé
obci. Zákon také připouští výjimečné
dělení zemědělského podniku
za předpokladu § 1, odst. 3, jde-li o doplnění
zemědělských podniků spoludědiců,
nebo z jiných důvodů zvláštního
zřetele hodných. Osnova vychází z
názoru, že dědicové, ať již
zákonní nebo testamentární, znají
sami nejlépe své osobní schopnosti a jsou
tudíž také nejlepší zárukou
seznámení s místními poměry.
Proto ponechává dohodě spoludědiců,
kdo z nich má na zemědělském podniku
hospodařit a jak a mezi které spoludědice
má býti podnik rozdělen. Soud rozhodne usnesením
jen v tom případě, nedojde-li k dohodě
mezi spoludědici.
§ 5 zákona platí pro případy
zákonné posloupnosti dědické, §
11 pro případy, když bylo zanecháno
platné pořízení na případ
smrti. Osnova - a v tom je právě její přednost
- klade důraz na to, aby přejimatel byl výkonným
zemědělcem, aby sám v zemědělství
pracoval, aby bylo dbáno pořadí zákonné
dědické posloupnosti, aby rozhodla nejdříve
dohoda mezi spoludědici a teprve v nejzazším
případě aby došlo k výroku se
strany soudce. Kdo zná poměry na venkově,
ví, jak důležitá je otázka stanovení
hodnoty, která má býti vzata za základ
pro převzetí zemědělského podniku.
I tu ponechává osnova spoludědicům,
aby se dohodli o hodnotě, a teprve pak soudu za přispění
sdružení Jednotného svazu českých
zemědělců, když zjistí výnosovou
hodnotu zemědělského podniku.
Oč tu vlastně jde? O to, aby při stanovení
přejímací ceny a při úpravě
výplaty podílů jednotlivým spoludědicům
mohl přejímatel dobře hospodařiti
a na podniku se udržeti, a na druhé straně
aby spoludědicové nebyli poškozeni. Práva
ustupujících spoludědiců jsou zajištěna
jak § 7, odst. 2, zástavním právem,
tak § 8, předkupním právem ze zákona.
Vžitý zvyk, že zemědělský
podnik je zpravidla ve spoluvlastnictví manželů,
je dobře chráněn ustanovením §
9. Ustupující spoludědicové mají
tu předkupní právo na příděl
půdy, ovšem za předpokladu, že mají
způsobilost státi se výkonnými zemědělci,
a teprve po osobách, jež byly účastníky
národně osvobozovacího boje. (Předsednictví
převzal předseda David.)
Podobně řeší zákon případy,
kdy zůstavitel zanechal poslední pořízení
na případ smrti, ať už jde o dědickou
dohodu, testament nebo dovětek. Vůlí zůstavitelovou
není soud vázán, když by byl přejimatel
nezpůsobilý převzíti zemědělský
podnik; nárok na povinný díl ze zákona
však mu přísluší vždy. I tu
je přejimatel ze zákona chráněn, aby
mohl podnik udržet, aby byl z něho slušně
živ, aby mohl spláceti a úrokovati nesplacené
podíly spoludědiců. Zákon pamatuje
také na případy, které jsou velmi
časté, že spoluvlastníkem je manželka
anebo děti zůstavitelovy. § 15, odst. 1 rozšiřuje
možnost, aby byl zemědělský podnik převzat
jedním z přejimatelů. Práva pozůstalého
manžela, který je jediným spoluvlastníkem
a kde zůstavitel nezanechal potomků, jsou zcela
zajištěna. Omezení na prospěch dětí
po způsobu svěřenského náhradnictví
se musí vztahovati na celý zemědělský
podnik, i když náleží do pozůstalosti
jen díl a když vedle pozůstalého manžela
je jediný spoludědic, který se sám
stává přejimatelem. Zákon také
vhodně řeší, aby vdova nebyla vyloučena
z převzetí zemědělského podniku,
když je zajištěno, že jen tak se zemědělský
podnik nejlépe udrží a bude také pro
budoucnost zachován.
V dílu prvém se tedy zamezuje, aby nenastalo nezdravé
dělení zemědělských podniků
v pozůstalostním řízení.
V dílu druhém se znemožňuje drobení
zemědělských parcel nejen pro případ
smrti, ale také jednáním mezi živými.
Zákon se tu postaral o to, aby nevznikaly parcely, na kterých
by se nemohlo hospodárně hospodařit. Toto
ustanovení má význam hlavně pro Slovensko.
V dílu třetím pak zákon napomáhá
tomu, aby pozemková držba, která je za nynějšího
právního stavu rozdrobena, se mohla opět
skládati ve větší, hospodářsky
soběstačné celky, a to ve vlastnictví
těch osob, které půdu potřebují,
které k ní mají nejlepší vnitřní
i hospodářský vztah právě proto,
poněvadž na ní také skutečně
pracují. Disposiční právo vlastníkovo
je omezeno za kautel § 18 jen při prodeji. Právo
volně prodati, nečiní-li celková výměra
pozemků vlastníkových 50 ha, je zajištěno
pro děti, rodiče, manžela, sourozence nebo
osoby s ním ve stejném stupni sešvagřené.
Přednostní právo uchazečů na
koupi za předpokladu § 18 a následujících
je zajištěno nejen při prodeji, nýbrž
i při dobrovolné a exekuční dražbě
zemědělských podniků. Také
práva pachtýřů jednotlivých
pozemků jsou zákonem dostatečně zajištěna.
Právní výbor při svém projednávání
zhodnotil, jak velký význam má předkládaný
vládní návrh zákona. Je to norma,
kterou ministerstvo zemědělství klade další
základní kámen k posílení a
rozvoji zemědělství, kterou také zamezuje
neodůvodněné hospodářské
drobení zemědělské půdy a kterou
zajišťuje poctivým a pracovitým hospodářům,
aby na svých usedlostech dobře žili a přitom
také v mezích úměrnosti splňovali
závazky ke svým spoludědicům. Je to
tudíž norma pružná a jednoduchá.
Je to norma ve shodě s nazíráním našeho
lidu, za kontroly a účasti zájmové
organisace výkonných zemědělců.
Je to norma demokratická a proto také nalezne plnou
důvěru zemědělského lidu.
Jako zpravodaj právního výboru doporučuji
proto, aby ústavodárné Národní
shromáždění přijalo vládní
návrh zákona o rozdělení pozůstalostí
se zemědělskými podniky a o zamezení
drobení zemědělské půdy v zájmu
zemědělského lidu a celého národního
hospodářství státu jako zákon.
(Potlesk.)
Předseda: Zpravodajem za výbor rozpočtový
je p. posl. dr. Šabo. Dávám mu slovo.
Posl. dr. Šabo: Panie a páni poslanci!
Rozpočtový výbor na svojej schôdzi
dňa 2. júla 1947 zaoberal sa predloženým
vládnym návrhom. Nezaoberal sa materiálnou
časťou, nakoľko túto skúmaly do
hĺbky odborné výbory zemedelský a právny,
ale sa obmedzil na preskúmanie vládneho návrhu
s hľadiska štátnych výdavkov a príjmov.
Preskúmal najmä ustanovenia § 8, § 17, ods.
3 a § 22, ods. 2, podľa ktorých budú oslobodené
od poplatkov: zápis predkupného práva do
pozemkovej knihy, ako aj listiny, potvrdenia a prehlásenia
vyžadované k zápisu delenia poľnohospodárskej
pôdy k zápisu vlastníckeho práva podľa
ustanovenia vládneho návrhu zákona.
Rozpočtový výbor sa usniesol doporučiť
snemovni tieto ustanovenia, pokiaľ ide o oslobodenie poplatkové,
aby ich prijala.
Předseda (zvoní): K této věci
jsou přihlášeni řečníci.
Zahajuji proto rozpravu.
Řečníky jsou pp. posl. Smejkal, Ledl,
Soukup, dr. Falťan a dr. Zibrín.
Uděluji slovo p. posl. Smejkalovi.
Posl. Smejkal: Vážená sněmovno!
Poslední týden zasedání této
sněmovny dostávají se na pořad jednání
velmi důležité zemědělské
osnovy, z nichž dnes jednu schvalujeme. Dovolte mi, abych
této příležitosti využil k tomu,
abych jménem klubu čs. sociální demokracie
vyložil naše názory na uspořádání
některých zásadních otázek
naší zemědělské politiky, které
jsou ve spojení s vlastnictvím půdy.
O naši československou vesnici vede se prudký
politický boj, který má přinést
ne novou a dobrou zemědělskou politiku, ale hlasy
bez ohledu, zda je to v souhlasu s rozumnými zásadami,
na nichž zemědělská politika má
být budována. Chceme říci hned na
začátku, že se chceme zúčastnit
každé vážné soutěže
a diskuse o potřebách a cílech naší
zemědělské politiky, ale že nepůjdeme
cestou volební licitace, která může
přinést naši vesnici jen veliké zklamání.
Vývoj v naší republice jde doleva a zásady
socialismu, ať chtějí jeho nepřátelé
nebo nechtějí, se postupně stávají
pevnou součásti námi budovaného hospodářského
řádu. Naše státní zemědělská
politika je dotčena mnohou zásadou tohoto programového
úsilí. Z volební licitace vzniká v
zemědělské politice ovzduší vzájemné
nedůvěry, osočování v prudkých
politických sporech, které mají za přímý
důsledek vytvoření prostředí,
které rozumné spolupráci zvláště
nesvědčí. Přispívá k
tomu také krajně politicky ovládané
ministerstvo zemědělství se svými
mocnými propagačními zdroji.
Jestliže jsem si dovolil charakterisovat takto stav, ve kterém
se nacházíme, dovolte mi, abych upřímně
řekl, že cestu naší nové zemědělské
politiky nemůže určit jen jedna skupina v demokraticky
ovládaném státě, ale že o cílech
a poslání státní zemědělské
politiky je nutná jasná dohoda všech našich
politických stran.
Jaký je náš program a čím chceme
my přispět k této dohodě? První
podmínkou je všeobecné uznání,
že vývoj naší zemědělské
politiky na rozdíl od politiky minulé vezme si za
první úkol péči o rolníka jako
o osobu; budeme se snažit zvýšit jeho úroveň,
sociálně a hospodářsky jej zabezpečit
a přivést naše zemědělství
k pokroku a k nejvyšší dokonalosti. Může
to být zemědělská politika, která
jde od prava doleva, která respektuje citové vztahy
rolníka k půdě, tradici jeho rodu, obce,
v níž bydlí, k lásce, s níž
pracuje, a bude tvořit nový typ zemědělského
člověka osvobozeného od všech potíží,
které přinesla doba, v níž liberalisticko-kapitalistické
názory byly přežitkem.
Jedině cesta vývojového socialismu může
dát naší republice dobrou zemědělskou
politiku. V prvé řadě je třeba mít
jasno o otázce uspořádání pozemkového
vlastnictví, v němž musí dojít
k širokému uplatnění hesla: Půda
patří těm, kteří na ní
pracují - tak, jak to tímto zákonem zahajujeme.
Jaký je názor čs. sociální
demokracie na uspořádání pozemkového
vlastnictví v našem státě? Pro nás
je půda výrobním prostředkem. Nemůžeme
si přát, aby zemědělské zákonodárství
dělalo z půdy - jako dosud - kapitál, který
je předmětem běžného trhu a kde
s hlediska společnosti se nezkoumá věcnost
a účelnost majetkových převodů.
Dokonalé a důsledné odstranění
pozemkové renty jako kapitalistického přežitku
minulých dob, který vysával naši vesnici,
je naším základním požadavkem.
Veliká část půdy v pronájmu
zdražovala půdu a umožňovala zadlužení
mnohých zemědělských usedlostí.
Proto bychom si také přáli, aby se úprava
pozemkového vlastnictví vztahovala na větši
část zemědělské půdy,
která nemůže být předmětem
volného prodeje, nýbrž plánovaného,
usměrněného převodu tam, kde potřebujeme
malá hospodářství doplnit a scelit.
Litujeme, že parlament bude řešit tuto otázku
dílčím způsobem, pro který
se sice vyslovujeme, ačkoliv to není s hlediska
národohospodářského, ale ani se socialistického
správné. Velký pohyb půdy, který
se teď provádí směrem do rukou drobných
a středních rolníků, je třeba
provést velmi rychle a vcelku, ale při tom tak,
aby byl pohybem posledním. Revisí pozemkové
reformy zachytíme jenom část půdy
a pomůžeme jenom některým obcím,
a tím, že tato reforma předchází
celkové řešení na uspořádání
pozemkového vlastnictví, stavíme proti sobě
jednotlivé uchazeče, kterým nemůžeme
všude dát půdy dostatek. Celkovým řešením
úpravy pozemkového vlastnictví mohli jsme
získat nesmírnou reservu půdy, která
by provedla celý proces účelněji a
prakticky a bez ohrožení výživy našeho
národa.
Pronášejíce tuto kritiku, jsme si vědomi
také vlastní odpovědnosti, a proto strana
podala v této sněmovně dva iniciativní
návrhy. Je to především návrh
zákona o zajištění a utvoření
hospodářsky účelných zemědělských
usedlostí. Návrh podáváme za tím
účelem, aby se zemědělská půda
dostala trvale do vlastnictví těch, kteří
na ní pracují, aby byl umožněn vznik
a rozvoj zemědělských závodů
ve výměře odpovídající
sociálním a hospodářským potřebám
a aby zemědělské závody zůstaly
nedotčeny v rodě skutečných zemědělců,
jakož i aby držení lesní půdy bylo
uspořádáno v souladu s veřejnými
zájmy.
Náš iniciativní návrh zákona
určuje, kdo může mít a nabývat
zemědělskou půdu, určuje účelný
rozsah zemědělských závodů,
stanoví nejvyšší hranici půdy na
50 hektarů, zachovává pro ni plné
soukromé vlastnictví, stanoví způsob,
kterým jsou malé zemědělské
závody půdou doplňovány. Určuje,
kdo může míti a nabývati lesní
půdu, a obsahuje uznání vlastnictví
k drobným a selským lesům, které v
době vydání zákona tvořily
součást zemědělských závodů.
Jinak zabraňuje, aby velká lesní zemědělská
vlastnictví byla v rukou soukromých. Určuje
funkci lesních družstev a družstev pro lesní
hospodaření. Stanoví povinnost řádného
hospodaření na půdě a opatření,
která je nutno učinit, není-li půda
s řádnou péčí hospodářem
obdělávána. Osnova dále určuje
podmínky, za kterých má býti zemědělská
a lesní půda pachtována. Určuje jasné
pachtovní podmínky, zavádí zvláštní
řízení tam, kde je pacht podle zákona
nepřípustný, určuje způsob
převodu zemědělské půdy a dělení
lesní půdy, přesně stanoví
postup, který má zaručit, aby se půda
nedostala do rukou těch, kdož na ní nepracují,
a aby nebyla za šetření této zásady
odnímána rodu vlastníka a jeho manželky.
Převod zemědělské půdy nesmí
býti schválen, je-li v rozporu s ustanovením
osnovy zákona a neslouží-li účelům
osnovou sledovaným. Za tím účelem,
aby bylo dosaženo cílů zákonem sledovaných,
jsou v osnově určitá omezení vlastnických
práv majitele, který není výkonným
rolníkem. Naše osnova určuje poměr Národního
pozemkového úřadu k těmto vlastnickým
přeměnám půdy, určuje náhradu
za půdu převzatou, určuje i náhrady
spojené s prováděním tohoto zákona
a zavádí určité trestní sankce
na nedodržení příslušných
ustanovení zákona. Tato práce zemědělských
odborníků strany je poctivou smlouvou o našich
programových zásadách s naší
zemědělskou veřejností.
K podpoře velikých úkolů, které
bude tento zákon o pozemkové reformě a dělení
zemědělských usedlostí prováděti,
má sloužit Národní pozemkový
úřad, jehož osnovu zákona jsme podali
jako iniciativní návrh v minulých týdnech.
Námi navrhované řešení nemá
nic společného se starým Pozemkovým
úřadem, protože tam také nebudou sedět
lidé, kteří ovládají tehdejší
programové zásady, se kterými jsme se definitivně
rozloučili. Jde nám o demokratickou kontrolu provádění
všech agrárních reforem, protože půda
patří celému národu, a za provedení
této reformy musí vzít také celý
národ odpovědnost. Chceme mít jasno v souvislosti
s tímto problémem také o revisi církevní
půdy, a to nejen velkostatků.
Pozemková reforma musí se vyvarovat některých
chyb, kterých jsme svědky při druhé
pozemkové reformě. Mnozí z uchazečů
o půdu jsou ovládáni starými názory
na uspořádání pozemkového vlastnictví,
v možnosti získati půdu vidí obohacení,
ačkoliv půda v duchu nového zákonodárství
má a bude mít praktickou cenu jenom pro toho, kdo
na ní hospodařit chce. Jinak je pro každého
položkou ztrátovou. Varujeme, aby nesocialistické
tendence zabily tu socialistický pořádek.
Mějme odvahu to říci na všechny strany!