Před chvílí se na mne obrátil Svaz
osvobozených politických vězňů
s prosbou - kol. Cíglerovi děkuji za připomínku
v této věci, a pana ministra, když byl tak
laskav a dostavil se do schůze, jsem povinen žádat
jménem vězňů - aby se v rámci
působnosti zákona o Likvidačním měnovém
fondu pamatovalo při prioritách na uvolňování
vázaných vkladů politickým vězňům
a zejména pozůstalým po politických
vězních, a to ve všech případech,
kdy v těchto vkladech byly uloženy doplatky, vyplývající
z nároku na odčinění křivd,
způsobených druhou válkou. Myslím,
že tento požadavek je naprosto spravedlivý, zejména
díváme-li se na to s hlediska těch nejpostiženějších,
t. j. vdov a sirotků. (Potlesk.) Dále žádají,
aby s přednostním nárokem, s urychlením
a se všemi potřebnými ohledy byly uvolňovány
vázané vklady politických vězňů
a pozůstalých po nich, aby tak byly odčiněny
křivdy způsobené jim za doby okupace. Žádalo
se, abychom tyto požadavky shrnuli do resoluce, ale myslím,
že je to zbytečné; sněmovna s tím
jistě souhlasí a pan ministr bude tak laskav a vyjde
nám po této stránce také vstříc.
Veškerá dosavadní opatření měnové
reformy byla vedena důsledně zásadním
národohospodářským hlediskem bezpečnosti
vkladů, podpory spořivosti a obnovou důvěry
v měnu a konec konců i kontinuity tvorby úspor.
Tuto skutečnost je třeba stále zdůrazňovat,
poněvadž úspěch či neúspěch
dalších měnově politických opatření
závisí především na tom, bude-li
tato základní linie zachována nezměněně
dále, nebo bude-li oslabena a skreslena vedlejšími
zřeteli a zájmy, které se nesrovnávají
se základním národohospodářským
a měnově politickým zaměřením.
V tomto smyslu je rozuměti požadavku vládního
programu - tak jak mu rozumím - o vyšetření
sociálního rozvrstvení majitelů vázaných
vkladů a o postupném uvolňování
pevných částek podle jejich majetkových
poměrů, aby nevzniklo nebezpečí inflace.
Myslím, že jedině nebezpečí inflace
je to, co nám brání, abychom nepodnikli okamžitě
opatření, po kterém bychom jistě všichni
volali, t. j. uvolnění vkladů.
Tedy nikoli, paní a pánové, individuální
uvolňování podle praxe § 14 - myslím,
že v ministerstvu financí se již o těchto
věcech uvažuje - s možností volného
uvážení, rozhodování a přirozeně
i zneužití, nýbrž generelní uvolnění
zbytku vázaných vkladů po vyměření
a zapravení majetkových dávek všeobecným
opatřením. Nejen ten, kdo má čas běhat
po úřadech a vymáhat si uvolnění,
nýbrž každý, kdo poctivě a v důvěře
v republiku čeká, musí se jednoho krásného
dne dožít, že se mu řekne: Prosím,
uvolňuje se ti tolik a tolik bez papírů,
bez běhání po úřadech, bez
státní spolehlivosti a bez těch ostatních
věcí, které se dnes obyčejně
vyžadují. (Potlesk.) A to, prosím, ve
dvou formách: jednak etapově v pevných částkách
a podle určitých pevně stanovených
objektivních znaků, kde by bylo uváženo
sociální rozvrstvení a majetkové poměry
vkladatelů, a jednak konsolidací, t. j. vydáním
dluhopisů na zbytek. V tomto posledním případě
bylo by však ještě uvážiti, nelze-li
žádoucí konsolidace dosáhnouti - a prosil
bych o to, aby to bylo vzato v úvahu - i další
vázaností zbytků vkladů, a to z důvodů
ryze psychologických za účelem podpory spořivosti.
Vkladatel, který se rozhodl, že bude spořit
na vkladní knížku, nemá zpravidla zájem
o cenné papíry, a my bychom mu tady ty cenné
papíry dávali. Hleděl by se jich patrně
velmi brzy zbavit, a to i s kursovou ztrátou, při
čemž by ovšem takovou ztrátu ještě
pociťoval jako ztrátu vkladu. To by myšlence
spořivosti neprospělo. Bylo by proto pro konsolidaci
zbytku vkladu spíše voliti formu vkladu znějícího
na jméno, který by se postupně, podle obdoby
úmoru cenných papírů, uvolňoval.
Myslím, že je jasno, oč mně jde a co
sleduji tímto podnětem.
V souvislosti s postupným uvolňováním
vázaných vkladů pevnými částkami
naskytá se otázka, snese-li peněžní
kapitálový trh další vydatnější
příliv finančního kapitálu.
Za předpokladu, že se dvouletka bude vyvíjet
nerušeně k plánovaným cílům
- a je to, myslím, otázkou ne jedné politické
strany, ale celé Národní fronty, celého
národa, aby se nám splnil plán, který
si dala třetí vláda Národní
fronty - lze mít za to, že pro postupně uvolňované
vklady bude dostatek prostoru na peněžním kapitálovém
trhu, zejména když jsme při financování
úkolů dvouletky odkázáni hlavně
na domácí úspory. K tomu je zase předpokladem,
že se kolem vkladatelů vytvoří psychologicky
příznivá atmosféra, to jest, že
bude dořešena měnová reforma likvidací
vázaných vkladů všeobecným spravedlivým
jednorázovým opatřením, důsledně
v dosavadním duchu zachování bezpečnosti
vkladů, důvěry ve stabilitu měny a
oprávněných nároků. Tím
bude, paní a pánové - a jedině tím
- u československého lidu posílena vůle
spořit. Naproti tomu bude-li se meritorní řešení
otázky vázaných vkladů z různých
důvodů protahovat a budou-li místo všeobecné
úpravy prováděna stále jen nouzová
opateřní, může se podlomit - když
ne zcela, tedy do značné míry - spořivost
a důvěra v dané sliby. Jsem přesvědčen,
že je zde vůle jednat rychle, jednat odpovědně
a tak, abychom spořivost v pravém slova smyslu podchytili
a upevnili.
Dalším psychologickým činitelem pro
dořešení měnové reformy je hospodářský
charakter a vývojová tendence doby, v níž
žijeme. V životě jsem byl vždycky optimistou.
I když jsme měli na sobě jenom ta pyjama a
kus hadru v kapse, ti, kteří se mnou měli
příležitost prožívat tehdejší
dobu, vědí, že jsem byl vždy optimistou
a říkal, že za 1/4 roku
skončí válka, i když to trvalo ještě
53/4 roku; ale optimistou jsem byl a jsem
jím i dnes. Jsem toho názoru, že jsme v době
hospodářského vzestupu, která jest
charakterisována všeobecnou důvěrou
v ustavičné zlepšování poměrů
a zvýšení kupní síly koruny,
a tu není místa pro útěk od peněz.
Nákupy bot, nákupy látek atd. jsou jenom
ojedinělé panikářské zjevy.
To jsou lidé, kteří nevěří
v tuto republiku, a ti byli panikáři a budou panikáři
za každého režimu. (Potlesk.) Poctivý
člověk nakoupí si jenom tolik, kolik skutečně
potřebuje (Potlesk.), a nevyvolává
na trhu paniku svými opatřeními. Tyto panikářské
zjevy jistě zaniknou, nebude-li pro ně živena
půda nezodpovědnými živly. Kol. Součkovi
jsem již upřímně poděkoval právě
v tomto smyslu.
Za těchto předpokladů lze míti za
to, že etapově uvolněné vklady se podstatným
dílem promění ve volné vklady, zbytek
pak v uskutečnění odkládaných
nákupů. Pokud by se uvolněné vázané
vklady nepřesunuly do volných vkladů, tato
nová kupní síla, tvořená nad
běžné pracovní důchody, obrátila
by se větším dílem na trh tak zvaných
trvalých konsumních statků. Myslím,
že naši lidé mají pomalu už právo,
aby si zejména za peníze našetřené
do roku 1938 zakoupili na př. bytové zařízení,
doplnili si šatstvo, krátce aby užili úspor,
které zde mají. (Posl. inž. Spáčil:
Ale úspory do roku 1938 jsou zrovna tak znehodnoceny jako
úspory další!) Říkám
to proto, aby mně někdo snad nechtěl namítnout,
že chci hájit lidi, kteří žili
a tyli z protektorátního hospodářství
a nyní by chtěli uplatnit hospodářské
důsledky toho. Proto upozorňuji speciálně
na prioritu těch, kteří si to našetřili
v dobách mírových, v dobách, kdy jsme
neměli s Němci naprosto nic podstatného co
dělat. Plynulá výroba vyžaduje plynulý
odbyt - v některých artiklech toho druhu lze pozorovat
stagnaci - a hlavním úkolem dvouletky je zajisté
zvýšení životní úrovně.
V řadě jiných opatření se sociálním
zaměřením, jako je snížen cen,
úprava daní a mezd, bylo by použito i vhodné
úpravy postupné likvidace vázaných
vkladů jako instrumentu ke zvýšení životní
úrovně. Není proto, paní a pánové,
ani s hlediska měnového nezbytně zapotřebí,
aby uvolňované vklady byly kryty okamžitě
disponibilními pokladními hotovostmi Fondu. Stačí,
je-li zde hodnotné krytí k tomu účelu
určené: konfiskáty, reparace, restituce,
příděly z rozpočtu.
A nyní mi ještě dovolte, abych se stručně
zmínil o zásadách při uvolňování
vázaných vkladů.
Mimo již uvedené zřetele národohospodářské,
sociální a měnově politické,
měly by způsoby likvidace vázaných
vkladů odpovídati po mém skromném
mínění těmto dalším požadavkům:
administrativní a technické jednoduchosti, obecné
srozumitelnosti - ne mnoho paragrafů, ne mnoho příloh,
ale jasně: máš-li takový a takový
vklad, jsi-li takový a takový člověk,
uvolňuje se ti tolik a tolik - naprosté objektivitě
a všeobecnosti uvolňovacího postupu podle přesně
stanovených objektivních znaků.
Konečná likvidace vázaných vkladů
přinese asi tato opatření:
1. Úrokové zrovnoprávnění mezi
starými a novými vklady - tedy těch vázaných
vkladů, které zbudou po vyměření
a zaplacení majetkových dávek, s vklady novými.
Tím by bylo dokumentováno, že po zaplacení
majetkových dávek zbývající
vázané vklady jsou zásadně plnohodnotné
a na roveň postaveny novým vkladům. Liší
se od nich jen různým odstupňováním
jejich časové disponibility podle sociálních
hledisek.
Toto zúročení ovšem - a to zdůrazňuji
- by hned musel převzíti Likvidační
měnový fond; není možno, aby to bylo
uloženo peněžním ústavům,
poněvadž myslím, že by to také
těžko unesly.
2. Zastavení uvolňování podle §
14 dekretu č. 91 z roku 1945. K uzavření
této akce bylo by stanoviti podle objektivních znaků
jen případy sociálně nejpotřebnější,
jako stáří odkázané na vklady,
trvalou invaliditu, trvalé nemoci a pod. V těchto
případech ne demonstrativně, nýbrž
taxativně uvedených uvolnil by Fond přiměřené
částky jednorázově anebo v pravidelných
intervalech.
3. Všeobecné uvolnění vázaných
vkladů převodem na volný vklad ve výši
dávky prostého minima ve dvou etapách:
V první etapě se uvolní polovina zmíněné
částky ihned po skončení vyměřovacího
řízení a po zaplacení majetkových
dávek; uvolnění v druhé etapě
určil by pan ministr financí podle výsledku
rozboru výnosových zdrojů Likvidačního
fondu měnového, poměru poptávky a
nabídky na trhu zboží a stavu kapitálového
trhu. Do uvolňovaných pevných částek
ve výši dávky prostého minima započítávají
se částky doposud uvolněné podle §
14, a pokud nestačí vázané vklady,
též i splatné životní pojistky
po případě do výše soupisové
hodnoty pojistek, po případě i válečné
škody.
4. Zbytek vázaných vkladů, pojistných
nároků a válečných škod
po výplatách vpředu uvedených by se
konsolidoval buď převodem na zvláštní
vázaný účet nebo vydáním
dluhopisů Fondu, které by se zúročily
a postupně umořovaly, při čemž
by se mohlo přihlédnout k sociální
potřebě jednotlivých vkladatelů tím,
že by se určitým vkladům přiznalo
rychlejší umoření.
V závěru pak zdůrazňuji: Kdyby měly
být uvolněny vázané vklady jen v mezích
prostředků, t. j. pokladních hotovostí,
které bude míti Fond k disposici, nemohlo by dojíti
ani v budoucnosti k nějakému všeobecnému
uvolnění vkladů a správa Likvidačního
fondu měnového musela by asi - po mém skromném
mínění - pokračovati v dosavadní
nemožné praxi podle § 14 dekretu č. 91/45
Sb., která však neuspokojuje ani vkladatele, ani peněžní
ústavy, zejména když tyto musejí prováděti
nyní uvolňování od 1. června
1947 na vrub nových vkladů v Kčs.
Počítáme-li s tím, že by vklady,
které budou všeobecně uvolněny, byly
převedeny na volné vklady v Kčs, není
přece zapotřebí, aby byly tyto prostředky
k disposici u Likvidačního fondu měnového
v pokladních hotovostech. Stačí, je-li krytí
aspoň pro tu část vkladu, kterou by bylo
uvolniti všeobecnými pevnými částkami,
i když ne v hodnotách okamžitě likvidních.
Je to stejné jako u zlatého krytí měny,
kdy přece cedulové bance stačil i určitý
zlomek tohoto krytí, aby na tomto podkladě bylo
regulováno oběživo podle potřeb hospodářství.
Přispělo by také k určitému
posílení spořivosti, kdyby při postupném
uvolňování vázaných vkladů
pevnými částkami byla vedle sociálního
zřetele přiznána také určitá
priorita majitelům předválečných
vkladů. Tento postup nepůsobil by žádné
technické potíže, neboť stav předválečných
vkladů byl u každého poplatníka zjištěn
jak při soupisu vkladů k 1. lednu 1939, tak i v
přiznání k majetkovým dávkám.
Paní a pánové, promiňte, že jsem
měl trochu rozsáhlejší hospodářský
výklad, který jsem však považoval za nutný,
abych jasně formuloval stanovisko strany, k níž
mám čest náležet, k osnově zákona
o Likvidačním měnové fondu.
Jménem klubu československých národních
socialistů jsem oprávněn prohlásit,
že československá strana národně
socialistická bude s radostí pro tuto osnovu zákona
hlasovat, poněvadž je si vědoma, že to
je jeden z nejdůležitějších mezníků
pro další hospodářské vybudování
našeho státu. (Potlesk.).
Podpredseda Komzala: Ďalej je k slovu prihlásený
p. posl. Valo. Udeľujem mu slovo.
Posl. Valo (uvítaný potleskom): Slávne
ústavodarné Národné shromaždenie!
Myslím, že dnes, keď prejednávame osnovu
o menovom Likvidačnom fonde, je treba sa podívať
trochu dozadu, a síce v tom smysle, aké cesty pred
nami boly a akými cestami sme sa mohli ubierať a či
bola a je správna cesta, akú sme nastúpili
v našej menovej politike. V okolitých štátoch
odohraly sa rôzne formy menových opatrení,
ktoré nám ukazujú svoje výsledky.
A aj nám boly navrhované cesty, aby sme išli
cestou nie stiahnutia peňazí, ale ponechania ich
u obyvateľstva, to je cestou inflácie. Boly i druhé
návrhy a nábehy a ešte pred niekoľkými
dňami bol podávaný návrh, prečo
v Československu neišlo Ministerstvo financií
cestou Rašínovou.
Chcem sa v krátkosti zaoberať tým, či
bolo možné ísť týmito cestami.
Je pravda, že každá cesta bola možná,
ale výsledok? U nás keď sme sťahovali
peniaze, hodne sa kričalo, že vláda berie nášmu
ľudu jeho ťažko narobené alebo zarobené
groše, že mu ich viaže, že mu znemožňuje,
aby mohol nimi voľne disponovať a tým že
ho vlastne v podstate okráda. Dnes, keď, máme
pred sebou zákon o Likvidačnom fonde, keď máme
prehlásenie pána ministra financií, že
každý plný obnos viazaného účtu
dostane po zaplatení dávky z majetku uvoľnený,
bez každej srážky, tak môžeme hovoriť
jasne, že táto cesta sa osvedčila. Keď
by sme boli peniaze nechali u nášho obyvateľstva
v tom množstve, ako sme ich zdedili po vojne, tak by sme
sa neboli ničím ubránili inflácii,
pretože už ten obnos, ktorý sa medzi obyvateľstvom
nachádzal, znamenal v podstate inflačné peniaze.
Mohli sme vidieť, ako to vyzeralo v susednom Maďarsku,
ako na tom boli skutočne tí ľudia, ktorí
celý život pracovali, ktorí šetrili a
ukladali svoje haliere. Keď som bol v Maďarsku medzi
našimi Slovákmi, stretol som sa s jednou starou babičkou,
ktorá sa pýtala, či aj ona, ktorá
má už 70 rokov, bude môcť reslovakizovať,
totiž ísť do republiky. A sťažovala
si mi, že celý svoj život slúžila
u maďarských pánov a našetrila si asi
8.000 pengö, čo v mierovej dobe bol pomerne kapitálok,
s ktorým by sa bolo dalo skromne vyžiť niekoľko
rokov. Príchodom inflácie zostalo jej z obnosu taktiež
len 8.000 pengö, za ktoré v tej dobe, keď som
bol v Maďarsku, nedala sa kúpiť ani jedna zápalka,
tým menej jedna krabička zápaliek. To uvádzam
len ako charakteristické, keď by sme boli išli
touto cestou ponechania peňazí u nášho
obyvateľstva, nestiahli ich a neblokovali, tak by bol býval
výsledok taký, že by sme skutočne tých
našich malých ľudí, ktorí celý
svoj život sporili a odkladali koruny, priviedli k tomu,
že by im z toho nebolo zostalo nič, že by sme
ich boli ožobračili.
Bolo možné ísť druhou cestou, ktorú
sme nastúpili po prvej svetovej vojne, tzv. cestou Rašínovou?
Za prvé je treba vedieť, že veľký
rozdiel bol po druhej svetovej vojne v celom našom finančnom
a hospodárskom stave proti roku 1918. V roku 1918 ani zďaleka
nebola mena tak znehodnotená, ako v roku 1945.
Roku 1918 náš štát nebol postihnutý
vojnou a nebolo takmer žiadnych vojnových škd
odhliadnuc od niekoľko málo obcí na východnom
Slovensku. Priemysel nachádzajúci s v Československu
bol nedotknutý, ba mohli sme s celou našou výrobnou
kapacitou bez každých otrasov pokračovať
a vyrábať, vytvárať hodnoty. Teraz roku
1945 sme našli vedľa zničeného hospodárstva
270 miliárd československých korún
v Čechách a na Slovensku, a keď to pripočítame
k tomu, čo nám bolo vojnou zničené,
vidíme, ako tieto peniaze v dôsledku vojnových
strát, ktoré sme utrpeli, samy od sebe stratily
na cene. Teda nemohli sme ísť ani touto Rašínovou
cestou, ale nemohli sme po nej ísť ani z politických
dôvodov. Vedieme dnes predsa celkom inú sociálnu
politiku, než bola započatá roku 1918. Po prvej
svetovej vojne boly stiahnuté peniaze kolkované
a každý dostal polovicu okamžite uvoľnenú,
aj ten, čo mal 100 korún, aj ten, čo mal
100.000 korún. Isteže dnes sme takouto cestou nemohli
a nesmeli ísť. Nesmeli sme ňou ísť,
pretože práve touto vojnou sa obohatili najviac nepriatelia
nášho národa, či už na Slovensku,
alebo v Čechách. Keby sme boli peniaze kolkovali
a teraz hoci len štvrtinu dávali z toho, čo
kto má, znamenalo by to, že by sme boli podstatne
odškodňovali nepriateľov republiky na ťarchu
našich ľudí, ktorí museli ťažko
pracovať a nemohli si usporiť, alebo na ťarchu
tých tisícov a desiaťtisícov, ktoré
musely sedieť v koncentračných táboroch
alebo v žalároch a ich úspory im zmizly.
Myslím, že bola a je správna cesta, ktorú
sme nastúpili. Je isté, a už s tejto tribúny
sme počuli slová, že je treba, aby sme do nášho
obyvateľstva zaniesli dôveru k našej mene, a ja
by som si prial, aby to, čo sa hovorí v parlamente,
hovorilo sa aj medzi naším ľudom. Ale ťažko
uveriť mnohokrát, keď sa tu tiezve hospodársky
uvažuje a hovorí sa o opatreniach, ktoré sú,
a ako je treba presvedčovať o dôvere náš
ľud, že na druhej strane, keď opustíme múry
tohto slávneho domu, sa kričí: "Uvoľnite
vklady, uvoľnite vklady!" Dovoľte páni,
bezhlavé uvoľňovanie vkladov, alebo aj keď
by to bolo koniec-koncov uvoľňovanie vkladov na snesiteľnú
mieru, i keď je to mnohokrát potrebné, nie
je nič iného, ako začiatok inflácie,
ako začiatok znehodnetenia aj toho, čo ten človek
má už v ruke. Preto keď chceme, aby náš
ľud získal dôveru v československú
menu, tak je treba, aby sme ho informovali o tom, aká je
hospodárska situácia, koľko statkov môžeme
vyrobiť a koľko môžeme v dôsledku toho
uvoľniť peňazí, t. j. koľko znesie
náš trh, aby sme neprišli k znehodnoteniu našej
meny.
Stretávame sa s tým, a je nutné to priznať,
že vklady nerastú tak, ako by to bolo možné,
a že sú trezorované doma. Príčinu
by som videl v tom, že ľudia si doma držia peniaze
preto, že mnohí zanášajú nekľud
do nášho obyvateľstva, nedôveru, že
sa peniaze budú sťahovať znovu, a kolkovať,
že tu budú znovu viazané vklady, a tak ďalej
a tak ďalej. Preto si ľudia držia peniaze, keď
by toto nebezpečie hrozilo, aby ich mohli hodiť na
trh, aby sa ich mohli zbaviť. Keď ich majú v
banke, tak sa obávajú, že by tej možnosti
rýchleho použitia a hodenia na trh nemali. Preto myslím,
keď chceme skutočne našu menu ozdraviť,
keď chceme tú dôveru voči mene získať,
že je treba, aby sme povedali plnú pravdu nášmu
obyvateľstvu.