Za druhé: Postupné uvolňování
bude se díti v pevných částkách
a nikoli percentuálně k výši vkladu.
To odpovídá vládnímu prohlášení.
Za třetí: Účelem zjištění
sociálního rozvrstvení majitelů vázaných
vkladů je stanovení časových priorit
při postupném uvolňování vkladů,
nikoli však další zásadní majetková
diskriminace vkladatelů, neboť ta byla již provedena
majetkovými dávkami. Po dávkách pak
celý zbytek podléhá zásadně
uvolnění, ovšem v určitém časovém
pořadí, podle zřetelů měnově
politických i podle poměrů vkladatelů.
A konečně za čtvrté: Zbytek po uvolnění
pevných částek má býti konsolidován.
Myslím, že jsem vyjádřil zásady
vládního programu třetí vlády
Národní fronty naprosto jasně. Ovšem,
pokud se týká dosavadního uvolňování
vázaných vkladů, myslím, že jde
asi o 49 miliard, které byly celkem uvolněny podle
výpočtů, jež pan ministr dnes dopoledne
také předložil. Z toho má býti
přibližně 15 miliard na první výpomoci
po 500 Kčs na osobu a podnikatelům a přibližně
34 miliardy na ostatní uvolňování,
z čehož, myslím, uvedl pan ministr 17 miliard,
které vlastně byly uvolněny veřejným
pokladnám, (Posl. inž. Spáčil: Pro
veřejnou ruku.) ano, pro veřejné účely.
Myslím, že můžeme panu ministrovi poděkovat
za otevřenost, se kterou to sdělil. Nám by
šlo ještě o to, bylo-li by to možné,
odpovídá-li to státní raisoně
a nebudou-li zde určité obtíže, aby
byl zjištěn také původ prostředků,
kterých bylo k tomuto uvolnění použito.
Mám na mysli zejména pohraničí a soudím,
že bude možno těmito věcmi se ještě
zabývat. To ovšem je jistě otázka státní
raisony a bude záležet na tom, aby byla opravdu projednána.
(Posl. inž. Spáčil: Původně
uvolněno 17 miliard.) 17 miliard, odkud ty peníze
byly, tedy jaké to peníze byly? (Posl. inž.
Spáčil: Z účelového jmění.)
Rozumím, pravděpodobně to byl markový
blok. (Posl. inž. Spáčil: Nebyl to markový
blok.) A možná, že také účelové
jmění. Ale bylo-li by možno, pane kolego, provésti
podrobnou specifikaci těch 17 miliard, nebylo-li by to
příliš obtížné, myslím,
že by bylo opravdu dobře, kdyby ministerstvo financí
tuto věc zjistilo.
Toto uvolňování bylo prováděno
vlastně v podstatě podle § 14 a 15 dekretu
č. 91/1945, při čemž ustanovením
§ 14 mělo být zabráněno v přechodné
době tvrdostem blokáže. Tak jsme se, myslím,
na to dívali, když jsme zákon schvalovali,
zejména z ohledů sociálních. Avšak
dlouhá doba, která uplynula od vydání
dekretu - a v tom, prosím, s kol. Součkem
plně souhlasím - ty řeči o repudiaci,
různé ty šeptané nepravdivé zprávy
a pověsti o anulování všech vázaných
vkladů, potom také nejednotná praxe, ponechávající
přes omezující předpisy stále
ještě dosti místa pro volné uvážení
a rozhodovaní, myslím, paní a pánové,
že z tohoto nouzového opatření učinily
instrument, který se k nepoznání rozešel
s původním úmyslem zákonodárce.
Tak, jak se vytvořila praxe při uvolňování
vkladů, skutečně, pane ministře (obrácen
k min. dr Dolanskému), velmi často rozhodují
jiné zřetele než národohospodářské
a sociální. Tuto skutečnost, myslím,
je nutno konstatovat otevřeně, neboť skutečně
značná část vkladatelů sleduje
uvolnění všemi možnými cestami
a prostředky, při čemž uvolněný
vklad, paní a pánové, to není žádná
tajnost, je v četných případech nově
uložen anebo je thesaurován. Tam, kde nemůže
vkladatel dosáhnout uvolnění, snaží
se získat úvěr na vázané vklady
zápůjčkou do výše 25 %, aniž
by k tomu měl hospodářský důvod
a aniž by měl v úmyslu tuto zápůjčku
velmi často vůbec zaplatit. Tento stav zneklidňuje
ostatní vkladatele a jsou to statisíce, které
trpělivě čekají v důvěře
ve vládu, že také nebude dbáno jenom
těch, kteří umějí chodit těmi
klikatými cestičkami, aby si opatřili vklady
podle § 14 zák. č. 91/1945, a věří,
že republika a vláda bude také na ně
pamatovat. Myslím, že těmto trpělivým
vkladatelům musí být věnována
velká pozornost, poněvadž tento stát
nemůže býti bez spoření, bez
úspor, bez té staré české spořivosti,
která vede českého dělníka,
aby si ze svého platu nastřádal na domek,
aby pro své děti a konec konců sobě
pro stáří něco zajistil.
Tato spořivost musí býti všemi silami
podporována a v té věci byl pan ministr financí
tak laskav, že se obrátil na veřejnost. Bude
však také záhodno, aby ani členové
parlamentu nemluvili nerozvážně na schůzích
a mluvili hospodářsky opravdu odpovědně.
(Hlasy: Správně! - Hlučný potlesk.)
Velmi často ministr financí musí potom bránit
zprávám šířeným šeptandou,
kterou neodpovědné, hospodářsky nepodložené
a na samé finanční kořeny státu
sahající řeči působí
tak strašlivé, tak nenahraditelné škody,
že se prostě a krátce vklady vybírají;
vklady nám také v poslední době nerostou
a myslím, že těmto neodpovědným
řečem musí být učiněn
konec. Jestliže máme tolik a tolik milionů
vkladatelů, nesmíme v nich vidět žádné
buržoasně založené lidi, nýbrž
dnes každý poctivý a spořádaný
dělník, živnostník, zemědělec,
každý, kdo ušetří korunu, ji nepropije,
nezneužije ji, nýbrž ty hodnoty schovává.
Na těchto základech vyrostla hospodářská
síla prvé Československé republiky,
ale také rostla česká hospodářská
síla před prvou světovou válkou, jak
jsme se v těchto dnech v Českých Budějovicích
při oslavě památky dr Augusta Zátky
přesvědčili: ty drobné korunky českých
dělníků a živnostníků
nám pomohly počeštit České Budějovice,
jak konec konců kol. Spáčil, který
České Budějovice zná, velmi dobře
ví z vlastní zkušenosti. (Posl. inž.
Spáčil: Proto také vláda předkládá
osnovu o Likvidačním fondu.) Já k tomu
přijdu a hned také zdůvodním, co se
nám na této osnově líbí. Ale
znovu zdůrazňuji, že kol. Souček
mi mluvil z duše, když mluvil proti neodpovědným
řečem. A myslím, že si v klubech všechny
strany Národní fronty musejí udělat
pořádek. Není možné, aby ministr
mluvil tak a aby poslanci mluvili jinak. Musíme mluvit
všichni stejně: vláda, Národní
fronta, všichni stejně: odpovědně. (Potlesk.)
Zde jde o hospodářské základy státu
a z toho hlediska musíme všichni vycházet.
(Výkřiky komunistických poslanců.)
Prosím, všude, já jsem nemluvil o jedné,
já mluvím o všech; musíme mluvit opravdu
stejně a všichni otevřeně a jasně.
Tento dnešní stav působí měnové
správě potíže, což je zřejmo
i z toho, že se rozhodla, aby od 1. června 1947 bylo
další uvolňování vkladů
nikoli už na vrub měny, nýbrž vlastních
svěřených prostředků v čs.
korunách u peněžních ústavů.
(Posl. inž. Spáčil: A nejenom takto, nýbrž
i proto, že se hospodářský život
tak konsolidoval, že peněžní ústavy
mají své vlastní prostředky, z nichž
mohou uvolňovat.) Je velmi správné, co
zde říkáš, pane kolego inž. Spáčile,
ale chtěl bych hned říci: Já jsem
prakticky činný v peněžním ústavu.
Kdyby to mělo trvat déle a kdyby Likvidační
měnový fond nepřišel tak rychle a nebyl
tak rychle projednán, neměli bychom dostatek prostředků
přes to, že přiznávám, že
k určité konsolidaci už také došlo.
Myslím, že máme pravdu oba, že je zde
konsolidační postup, ale kromě něho
je tu také jasný symptom, že už není
možno stálým tištěním peněz
uvolňovat, nýbrž že je nutno použít
kapitálů nahospodařených. My si musíme
zvyknout, že začneme jednou hospodařit, a ne
jenom abychom prostě tiskli peníze a ohrožovali
si měnu.
Všechny tyto symptomy signalisovaly nutnost urychleného
uspořádání věcí měnových,
obzvláště vázaných vkladů.
Poznalo se, paní a pánové, že uvolňování
vázaných vkladů nutno provésti regulérní,
nezávadnou cestou namísto nouzových opatření.
Dosavadní praxe nepřispívala nikterak k poctivému
myšlení a jednání. Bylo to nouzové
opatření a my chceme přijít právě
do normálního, řádného hospodaření.
A tak ke splnění měnového bodu vládního
programu, k urychlenému dořešení měnové
reformy zřizuje se podle osnovy právě projednávané
- po mém soudu jedné z nejvýznačnějších
osnov současně projednávaných parlamentem
- Likvidační měnový fond. Myslím,
že by bylo zbytečné, a já bych nerad
zdržoval sněmovnu, abych mluvil o úkolech,
o tom, co Fond dělá - kolegové i kolegyně
poslankyně si jistě přečtou osnovu
- měl jsem věci připraveny a chtěl
jsem z toho také leccos odvodit. Dovolte mi, abych se zmínil
nyní o té otázce, jak to asi bude vypadat
po stránce finanční, a jistě uslyším
rád, jestliže některý z pánů
expertů eventuálně mé názory
opraví.
K podpoře měnové stability a jako náhrada
pochybných pohledávek budou přiděleny
Fondu určité hodnoty, propadlé podle dekretu
č. 95, hodnota znárodněného majetku,
za který se neposkytuje náhrada, propadlý
a konfiskovaný majetek atd. Pokud se tyto hodnoty dostanou
Fondu převodem z vázaných vkladů,
snižují blok vázaných vkladů,
který má být Fondem likvidován, kdežto
hodnoty v nových platidlech jsou jeho likvidními
prostředky ke krytí dluhové služby a
jiných závazků a výdajů.
A nyní: jak vypadá počáteční
bilance Likvidačního fondu měnového
k 1. lednu 1946? Bude, resp. je vykázán schodek,
paní a pánové - maličkost! - v částce
202 miliardy 838 milionů Kčs. Tak mně to
bylo řečeno z odborných kruhů. Skládá
se z pochybných aktiv, z pohledávek za Německem
a Maďarskem, které Fond přejímá.
Tedy od Národní banky to činí částku
104.441 mil., od peněžních ústavů
97.097 mil. a od pojišťoven 1.300 mil., celkem 202.838
mil. Tento schodek se ovšem sníží o propadlá
platidla. To asi jste (k posl. inž. Spáčilovi)
ráčil mít na mysli. Dále o hodnotu
propadlých vkladů a pojistek a o platby na majetkové
dávky a jiné příjmy, pokud se hradí
převodem z vázaných vkladů. Blok vázaných
vkladů činil ke konci března roku 1947 se
započítáním výnosů z
majetkových dávek asi 155 miliard. Já bych
nerad unavoval ciframi, poněvadž je to dost nezáživné,
ale dovolte, prosím, paní a pánové,
abych pověděl, jaký je stav vázaných
vkladů k 15. lednu 1945 podle zemí, když už
jsme zvyklí oddělovat si Slovensko a české
země. Nebude tedy na škodu, jestliže povím,
že v českých zemích byly zjištěny
cifrou 173.600 mil., na Slovensku 23.800 mil., markový
blok 58.600 mil., celkem 256 miliard. (Posl. inž. Spáčil:
252 miliardy.) Prosím, plus minus 5 miliard, myslím,
tady v tomto úžasném obnosu nehraje vůbec
žádnou roli. Včetně částky
oběhu nových bankovek, vyměněných
za staré do 15. listopadu 1945, asi 14 miliard, tuším
podle zpráv ministerstva financí, dostáváme
se tedy k částce 270 miliard Kčs. Od toho
dlužno odečísti propadlé vklady bloku
Kčs, t. j. 16 miliard, bloku markových vkladů
německých a maďarských 54 miliard, a
dostáváme se tak k cifře 200 miliard. Odečteme-li
Národní bankou uvolněných od 1. listopadu
1945 asi 45 miliard nebo 49 miliard, zjišťujeme, že
blok vázaných vkladů činil koncem
března uvedených již 155 miliard Kčs.
Pan ministr financí ovšem zřejmě počítá
s tím, že Fond národní obnovy musí
tuto částku 145 miliard - aspoň tak jsem
rozuměl panu ministrovi - uhradit Národní
bance právě proto, že byla tato částka
uvolněna na vrub měny. Stanovisko pana ministra,
t. j., že tolik peněz bylo natisknuto, není
tak jednoduše kritisovatelné. Ty peníze byly
natisknuty, ovšem tato částka nepůsobila
by nikterak inflačně, kdyby jí bylo skutečně
použito na hospodářsky odůvodněné
potřeby. Tento názor sdílí i vedení
Národní banky, pokud jsem se přesvědčil.
Nemusela by proto býti tato částka v dohledné
době uhrazena Národní bance, když již
jednou byla i po názoru Národní banky uvedena
do oběhu z hospodářských důvodů.
(Předsednictví převzal místopředseda
Komzala.) V hospodářských věcech
je velmi obtížné, abychom použili věcí,
které se líbí a za které se dá
snadno získat potlesk. Tu musíme hledat cesty, které
by nám umožnily, abychom dobře propluli s tou
naší lodičkou, která ve věcech
hospodářských dnes už opravdu si začíná
jistěji plavat na rozbouřených hospodářských
vlnách celého evropského i světového
hospodářství. Je ovšem nutno jít
i do těchto detailů, máme-li se dobrat pravdy.
Od oné částky 155 miliard nutno potom odečíst
výnos majetkových dávek, který překročil
v prvé polovině dubna 20 miliard, jak zde bylo sděleno.
Lze tedy předpokládat, že se tento výnos
zvýší o další značné
částky, uvážíme-li toto - a nyní
bych prosil o laskavé sledování: 1. Zatím
nejsou majetkové dávky placeny znárodněnými
podniky. 2. Mnoho jiných poplatníků, většinou
těch největších, má prodlouženou
lhůtu. 3. Platy podle vlastního zdanění
poplatníků budou korigovány vyměřovacím
řízením. 4. Poplatníci, kteří
přihlásili válečné škody,
mají nárok na odklad placení do výše
50 % přihlášených válečných
škod - kompensace nároku na náhradu válečné
škody s dávkovou povinností. Odhadneme-li mírně
pravděpodobný výnos majetkových dávek,
zbyl by k uspořádání blok vázaných
vkladů asi 120 miliard. Na druhé straně výnos
z konfiskovaného majetku, který poplyne do Likvidačního
fondu měnového, byl v důvodové zprávě
odhadnut - a tady si nejsem právě jist, co je pravda?
V původní důvodové zprávě,
když byl vládní návrh v připomínkovém
řízení, se mluvilo asi o 80 miliardách.
(Posl. inž. Spáčil: To je 80 miliard při
tom způsobu odhodnocení, který pak byl korigován
a eskontován.) Tak v tom to vězí. A nyní
nám pan ministr mluvil něco o 40 miliardách.
(Posl. inž. Spáčil: Když se eskontuje
výnosovost.) Ano; zde jsem si právě nebyl
jist, poněvadž v původní důvodové
zprávě se mluví o 80 miliardách, kdežto
v prohlášení pana ministra o 40 milirdách,
tedy vy jste provedli odhodnocení těch částek
podle výnosovosti, takže s těmito ciframi lze
už spíš operovat. Nyní teprve vím,
že to byl tento důvod; já jsem měl totiž
určité obavy, a to v tom smyslu, že podle rozdílu
mezi důvodovou zprávou a prohlášením
pana ministra se mně zdálo, že nově
je do výpočtu zasazen - a také je - ještě
také odhad hodnoty reparačních náhrad
částkou 10 miliard a v prohlášení
pana ministra uvedená propadlá platidla 2 miliardy.
Tedy potom ovšem přicházíme ke schodku
132 miliard, pro který není krytí. Podle
dřívějších výpočtů
činil tento schodek pouze 28 miliard, pro něž
by se po mém soudu krytí našlo poměrně
snadno, poněvadž stejně musíme počítat
s úmorem nějakých 20-30 let, takže,
myslím, právem můžeme počítat
s přenesením těchto povinností také
na budoucí generaci. Vždyť naše generace,
která prožila dvě války, má právo,
myslím - a toto právo nebude této generaci
nikdy vyčítáno - část těch
nákladů - naše generace platila krví
i životy a ztrátami na zdraví - přenést
na budoucí generaci. (Posl. inž. Spáčil:
Mohl bych to doplnit?) Prosím. (Posl. inž.
Spáčil: Tam jde právě o těch
80 miliard na dobu 30 let, které když eskontujeme
k dnešku, dávají právě těch
40 miliard. - Hlasy: Nahlas!) Já se přiznám
bez mučení, že se mi tak nezdálo; domníval
jsem se, že nynějším odhadem nekrytého
schodku 132 miliard pan ministr se snaží uvést
řešení věcí na cestu nejmenšího
odporu a event. po střadatelích žádat
nové oběti. Ale z jasného dopoledního
prohlášení pana ministra nabývám
přesvědčení, že tomu tak není
a také jím je to vysvětleno právě
tím zhodnocením, resp. řekl bych kapitalisací
celkové původní částky, která
přicházela v úvahu a která je nyní
zachycována a vyčíslena částkou
40 miliard. Já bych jenom snažně prosil pana
ministra financí, aby před konečným
řešením znovu dal přezkoumat všechny
rozhodné okolnosti. Jsem přesvědčen,
že před konečným řešením
také tyto okolnosti přezkoumány budou, poněvadž
jednáme o ohromné spoustě miliard, ale je
potřebí odhady také náležitým
způsobem přezkoumat - a to už vidím,
že se v ministerstvu financí děje - abychom
nežili na písku, nýbrž abychom měli
pevnou hospodářskou půdu pod nohama. Věřím
ve smysl pana ministra pro spravedlnost a že se bude snažit,
aby všechna břemena, která přijdou v
úvahu, byla rovnoměrně rozdělena na
všechny poplatníky, aby nebylo určitých
tříd a vrstev, které by z ní byly
vyloučeny (Potlesk.), nýbrž aby ta povinnost
byla skutečně všeobecná, aby ji každý
cítil. Říkám, že věřím
v tuto spravedlnost, a věřím, že pan
ministr najde také v resortu pro tato opatření
náležité porozumění.
A nyní mně dovolte, abych zdůraznil národohospodářský
význam Fondu. Spatřuji jej především
v tom, že navrhovanou koncepcí fondu se provádí,
paní a pánové, sanace nejen vázaných
vkladů, ale všech peněžních ústavů
včetně Národní banky. Proto myslím,
že to je konstrukce opravdu skvěle provedená
a že je to také jeden z účinných
měnově-politických instrumentů, jímž
má býti regulováno oběživo podle
potřeb československého hospodářství
a nikoli podle okamžitého stavu pokladního
Fondu. To je dalekosáhlá věc. Soustředěním
všech pochybných pohledávek a vázaných
finančních nároků u Fondu, jejichž
znehodnocení bylo způsobeno válkou a okupací,
jakož i soustředěním tamtéž
všech pramenů k jejich ozdravění - hlavně
konfiskovaného majetku - zbavují se hospodařící
subjekty bezprostředně následků války
a okupace a v logickém sledu příčin
a následků zdůrazňuje se hospodářská
i mravní spojitost mezi znehodnocenými nároky
a prameny jejich sanace. Význam Fondu jako měnově
politického instrumentu spočívá také
v tom, že Národní banka bude věřitelem
Fondu a Fond věřitelem peněžních
ústavů, takže Národní banka bude
moci přes Fond odvolávat své pohledávky
od peněžních ústavů a tím
působit kontrakčně na snížení
oběživa.
Připravovaným zákonem o Národní
bance bude jí umožněno - pokud jsem informován
- přímo prováděti operace na volném
trhu a bude tak zajištěn její vliv na soustředění
všech kapitálových přebytků a
jejich hospodárné rozdělování.
Tím vším by dostala Národní banka
do rukou účinný instrument k ovládání
peněžního a kapitálového trhu.
Myslím, že je nám toho nejvíc zapotřebí.
Víme, jaké jsou potíže s rozbitím
trhu úvěrového, co stojí jenom administrativa
a jaké jsou s tím vším nepříjemnosti.
Zejména nyní při podpoře stavební
obnovy bych pány prosil, aby věci nebyly tak komplikovány.
Myslím, že směrnice o úvěrových
komisích byly v celku jasné, ale vše se děje
tak komplikovaně, že právě v té
hospodářské činnosti, v tom opatření
úvěru vidím jednu z vad stavební obnovy.
Ze 30.000 projektovaných bytů v rámci dvouletky
jsme - podle mých informací - postavili zatím
asi 3.000 a stavební sezóna je téměř
pryč. Opatření stavebních plánů,
stavebního povolení, opatření úvěru,
to všechno bylo, myslím, příliš
komplikované a působilo obtíže. Prosil
bych, aby se pokračovalo v tendenci k zjednodušení
a k úvěrovému soustředění.
To ovšem neznamená vytvoření jednotných
typů ústavů, ale budeme musit dále
budovat na základech, ze kterých jste vyšli.
Účelem měnové reformy bylo odstranit
přebytek kupní síly nepodložené
hospodářskými hodnotami. Tohoto účelu
mělo býti dosaženo mimo úpravu cenové
a mzdové hladiny majetkovými dávkami, při
čemž oprávněná diskriminace,
jak jsem se již zmínil, majetková i sociální
byla vyjádřena celkovou konstrukcí, sazbami
těchto dávek. Po vyměření a
zaplacení majetkových dávek zbývající
vázané vklady mají býti zásadně
uvolněny, resp. konsolidovány, čímž
by byla obnovena kontinuita kapitálové tvorby a
podpořena plynulá tvorba úspor měrou
odpovídající zvýšeným
investičním potřebám našeho hospodářství.
Jediným omezujícím činitelem jsou
při tom měnové politické zřetele,
aby totiž nárazovým uvolněním
a porušením rovnováhy mezi spotřebou
a nepostačující výrobou nebylo vyvoláno
nebezpečí inflace.
Z toho plyne nutnost etapového uvolňování
vkladů a stanovení časového pořadí.
A právě v tom, ve stanovení časových
priorit, jsou rozhodující sociální
zřetele, t. j. nemohou-li všechny zbývající
vklady být uvolněny najednou z důvodů
měnově politických, jest odůvodněno,
aby při stanovení etap bylo dostatečně
přihlédnuto k uspokojení oprávněných
nároků sociálně nejpotřebnějších
vrstev vkladatelů.