Ale druhý a neméně veliký význam
této osnovy je ve velikém účinku sociálním.
Mimo národohospodářský význam
je to zejména tato vlastnost, která je mi na předkládané
osnově nesmírně sympatická. Je jasné,
že všechny staré vklady nemohou být uvolněny
najednou a že z toho plyne nutnost jejich uvolňování
po určitých etapách. Právě
při stanovení časových priorit musí
být brán zřetel na hlediska sociální,
jak už je také naznačeno v budovatelském
programu vlády. Musí býti přihlíženo
v prvé řadě k potřebám nejchudších
vkladatelských vrstev. Tyto tendence osnova sleduje a proto
má tento zvláštní hluboký sociální
význam.
Považuji za správné doporučit jménem
čs. sociální demokracie, aby se likvidace
vázaných vkladů děla ve dvou formách,
a to jednak etapovým uvolňováním v
pevných částkách a podle určitých
pevně stanovených objektivních znaků,
při čemž by bylo uváženo sociální
postavení a majetkové poměry vkladatelů,
v druhé řadě pak vydáním dluhopisů
na zbytek. Domnívám se, že to je forma a způsob,
který ministerstvo financí může akceptovat.
Předsednictvo fondu, které o této věci
bude rozhodovat a vládě příslušný
způsob navrhovat, mělo by rovněž uvážit
tuto možnost a vláda by měla k tomuto způsobu
řešení laskavě přihlédnouti.
Domnívám se totiž, že takto by bylo zabráněno
nejenom inflačnímu tlaku na ceny a eventuální
thesauraci peněz, ale s druhé strany - a to zvláště
podtrhuji - byla by dána sociálně nejslabším
příležitost ke zesílení jejich
spotřebitelské schopnosti a tím také
ke zvýšení jejich životní úrovně.
Dále je toto zesílení kupní síly
neobyčejně důležité také
z celkového národohospodářského
a také výrobního a průmyslového
hlediska našeho, poněvadž není žádnou
tajností, že bychom nemohli v krátké
době prodat četné výrobky našich
průmyslových podniků, jestliže bychom
záměrně nezvyšovali kupní sílu
našeho lidu. Je tedy jasně zřejmo, že
osnova zákona o likvidačním měnovém
fondu není jen opatřením technického
rázu. Tato osnova je jedním z nejdůležitějších
zákonů, které prošly až dosud touto
sněmovnou. My od ní očekáváme
nejenom ozdravění měnové, ale zejména
možnost odbytu, plynoucí z naší zvýšené
výrobnosti.
Likvidační fond měnový bude ovšem
také především prostředkem k
spravedlivější distribuci národního
důvodu a tím se stává sociálním
opatřením prvého řádu. Jeden
z jeho hlavních významů spočívá
ovšem také v tom, že bude obnovena důvěra
našich střádalů. Správně
tady hovořil pan řečník přede
mnou, že bude obnovena důvěra našich střádalů
v bezpečnost vkladů a že tím bude podpořena
tvorba nových kapitálů povzbuzením
lidové spořivosti a že tak bude vytvořeno
dostatečné množství úspor, které
v našem hospodářském organismu musí
kolovat, aby mohly býti splněny všechny úkoly
dvouletého hospodářského plánu,
ať už jde o investice nebo úkoly výroby.
Konstatuje tento velký význam předkládané
osnovy mohu tedy prohlásit, že čs. sociální
demokracie je s touto osnovou velmi spokojena. Litujeme jen, a
to je, myslím, v souhlase se Svazem osvobozených
politických vězňů, že nebylo
možné, aby v této souvislosti byla řešena
otázka náhrad válečných škod.
To je věc, která je neobyčejně bolestně
pociťována. Situace se prakticky jeví totiž
tak, že úspory, které byly nastřádány
v době okupace, často pracovní intensitou
a pracovní povinností lidí, kteří
se nijak nezúčastnili velikého boje o národní
osvobození, budou nyní uvolňovány
v prvé řadě, zatím co náhrady
válečných škod, i když budovatelský
program naší vlády slibuje, že i zde splní
svoji povinnost, zůstávají zpátky.
To snad je jediné minus, které se v souvislosti
s osnovou o Likvidačním měnovém fondu
objevuje, otázka, která musí být nějakým
způsobem řešena a na niž za žádných
okolností nesmí být zapomenuto.
Jinak osnova splňuje všechny předpoklady a
je pro naše hospodářství neobyčejně
cenná; je velmi důležitá pro další
vývoj naší měny, pro celé naše
národní hospodářství. Prohlašuji
proto jménem strany, kterou zde zastupuji, že její
uskutečnění velmi vítáme a
budeme pro ni s radostí hlasovat. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dalším řečníkem
je pan posl. Souček. Prosím, aby se ujal
slova.
Posl. Souček: Slavná sněmovno, dámy
a pánové!
Vládním návrhem zákona o Likvidačním
měnovém fondu bude ukončena poslední
etapa měnové reformy. Je to významný
krok k další hospodářské a politické
konsolidaci našeho státu. Jen dík tomu, že
se v poměrně krátké době podařilo
zkonsolidovat naše hospodářství, jen
dík tomu, že máme dostatečně
pevnou vládu Národní fronty, bylo možné
přikročit k ukončení měnové
reformy. Je to další nesporný důkaz,
že nový řežim za vlády Národní
fronty, v kterém hraje komunistická strana Československa
tak významnou roli, prokázal svoji schopnost života
a má důvěru celého národa.
Gottwaldova vláda ve svém budovatelském programu
slíbila také ukončení měnové
reformy a poměrně v krátké době
plní také tento slib. Předložený
vládní návrh zákona je také
důkazem veliké státnické schopnosti
vlády, ministerského předsedy Gottwalda
a správce ministerstva financí dr Dolanského.
V žádném případě nechci
tvrdit, že celý úkol nápravy měny
bude lehký, neboť uzákoněním
vládního návrhu o Likvidačním
fondu měnovém jsme teprve na počátku
vlastní likvidace tíživých závazků,
které na svoje bedra převzal náš nový
režim. Prostá úvaha o rozsahu těchto
závazků ukazuje, jak veliké to bude dílo.
Bilance Likvidačního fondu měnového
jeví se zhruba po vyloučení položek
průběžné povahy asi takto: Závazky
fondu z převzatých vázaných vkladů
podle stavu k 31. prosinci 1945 činí 250 miliard
K, vázané vklady z proplacení starých
pojistek 13 miliard K, vázané vklady, které
vzniknou zaplacením uznaných náhrad válečných
škod, se odhadují asi na 70 miliard K, celkem tedy
činí závazky Fondu 336 miliard K.
Naproti tomu činí dobrá aktiva peněžních
ústavů, která budou převedena na Fond
ve formě volného vkladu, 61 miliard K, takže
zbývá schodek 275 miliard K. Na úhradu tohoto
schodku mají sloužit tyto příjmy, které
jsou však jen odhadovány: výnos majetkových
dávek asi 30 miliard K, hodnoty propadlé podle dekretu
č. 95/1945 Sb. 61 miliard K, propadlý a konfiskovaný
majetek 40 miliard K, hodnota reparačních náhrad
10 miliard K a propadlá platidla, nepřihlášená
včas ke složení, 2 miliardy K. Zbývá
tedy schodek, pro který není krytí, v částce
132 miliard K.
V této bilanci se počítá s náhradami
válečných škod ve výši 73
miliard K, a to 23 miliard škody průmyslu a 50 miliard
K škody ostatní. Je to částka, určená
se zřetelem na krajní únosnost náhrady
v rámci likvidace vázaných vkladů.
Válečné škody dostupují ovšem
výše daleko značnější. Škody
způsobené německou okupací činí
podle posudku pana vrchního ředitele Národní
banky v procesu proti Frankovi asi 429 miliard Kčs.
V tom nejsou započteny škody na budovách, na
životech a na zdraví, dále pak dosud nepřihlášené
škody, které lze odhadnout asi na 300 miliard Kčs,
takže celkové válečné škody
včetně škod měnových dosahují
částky 700 miliard Kčs. Likvidační
fond měnový může se ovšem vypořádati
s těmito škodami jenom částečně.
Bylo by spravedlivé, aby jak škody měnové,
tak i ostatní škody byly uhrazeny z majetku osob,
jejichž zradou došlo k okupaci a tím k hospodářskému
drancování a válečnému ničení
naší země. Kdyby to bylo možné,
byl by problém nápravy měny snadno řešen.
Bohužel, příjem z reparací počítal
s nějakými 10 miliardami.
Při této příležitosti je nutno
upozornit na to, že se nesmí kompensovat škody,
které Československá republika utrpěla
německou okupací, hodnotou konfiskovaného
majetku Němců, těch Němců,
kteří byli příslušníky
našeho státu. Naše republika nepřestala
existovat ani v době německé okupace a proto
stejným právem můžeme trestat konfiskací
majetku ty státní příslušníky,
kteří v době zvýšeného
ohrožení země se chovali jako zrádci.
Konfiskovaný majetek těchto zrádných
občanů lze odhadnout asi takto: výnos z pronájmu
budov obytných, určených přibližně
na podkladě počtu místností a průměrného
měsíčního nájmu asi 100 Kčs
z jedné místnosti, činí ročně
jednu miliardu. Za 30 let to bude 30 miliard. Dále pak
hodnota průmyslového majetku na podkladě
pojistných hodnot činí asi 54 miliard. Při
2 % výnosu dospíváme k cifře něco
více než jedna miliarda, za 30 let okrouhle 32 milard.
Movitý majetek s příslušenstvím,
svršky, činí asi 19 miliard. Opatrný
odhad, který přihlíží zvláště
k znehodnocení průmyslového majetku, k nutnosti
zastaviti některé podniky a k omezení platební
schopnosti osídlenců, upravuje uvedená čísla
tak, že za jednu generaci může činiti
výnos z likvidace nepřátelského a
kolaborantského majetku 15 miliard, výnos ostatního
majetku ročně asi 11/2 miliardy,
t. j. za 30 let 45 miliard, celkem 60 miliard. Při amortisaci
za 30 let je eskontovaná hodnota těchto 60 miliard
k dnešku asi 40 miliard, kterážto částka
byla vzata jako podklad kalkulací Likvidačního
fondu měnového.
Ke konečné likvidaci těchto závazků
a odčinění všech ztrát, které
vznikly okupací a válkou, bude třeba soustředit
všechny fysické i mravní síly národa.
Máme také plné právo přesunout
některé závazky na dobu pozdější,
po případě i na příští
generace.
Cesta, kterou jsme se dali, je v podstatě správná.
V první době bylo nutno sjednotit měnu a
překonat chaos, který byl v měnových
věcech. K tomu došlo dekretem čís. 91
z roku 1945 o obnovení jednotné československé
měny, dále pak úpravou cen a platů,
jakož i zákonem o dávce z majetku a z přírůstku
na majetku ve smyslu zákona čís. 134/1946.
Další vývoj je nyní závislý
na tom, jak rychle rozvineme celý potenciál národní
produkce. Zkušenosti, které máme na základě
hospodářské obnovy v rámci dvouletého
plánu, dokazují, že i tady jsme v podstatě
na správné cestě.
Celá koncepce řešení vychází
z předpokladu, že je třeba získat úhrady
konfiskaci majetku nepřátel republiky, dále
pak z reparací a podobně, a ostatní část,
nekrytou, rozvrhnout podle hospodářské únosnosti
na všechny vrstvy obyvatelstva. Tím, že byl znárodněn
klíčový průmysl a banky, máme
v budoucnosti všechny předpoklady, že celkový
národní produkt bude sloužit k odlehčení
toho tak nadměrného národního zatížení.
Až dosud byli jsme ušetřeni všech krisí,
které jsou průvodními zjevy tak velikých
historických zvratů. To bylo jenom proto, že
včas bylo zabráněno nežádoucím
výkyvům. Myslím, že si tak zvané
majetné vrstvy, z kterýchžto řad slýcháme
nejčastěji stížnosti na obtíže
doby, neuvědomily té důležité
skutečnosti, že jenom dík nynější
politice, dík všem těm opatřením
vlády Národní fronty byly zachráněny
před důsledky, jaké by měla inflace,
před důsledky hospodářského
chaosu.
Komunistická strana usiluje o to, aby byla upevněna
hodnota peněžní jednotky, aby byly vyloučeny
veškeré inflační podněty, které
by ji mohly ohrozit, a při tom chce zachránit poctivě
nabyté vklady. Jsme si vědomi, že zvýšením
hospodářských čísel na trojnásobek
předválečné výše byla
jen zčásti vyrovnána porušená
rovnováha mezi finančními nároky jako
kupní silou a spotřebními statky, které
jsou k disposici.
Přes všechny pomluvy komunistické strany Československa
volili jsme tuto cestu a ne jinou, proti jinému řešení,
které v podstatě by bylo jednodušší,
škrtnutím všech vkladů. Tím se
komunisté velikou měrou zasloužili o zachování
soukromého majetku těch vrstev, které by
nekontrolovatelnou inflací byly těžce postiženy.
Na účet těch jednotlivců, kteří
se nechtějí smířit s politickým
vývojem věcí, řekl bych toto: Komunistická
strana prokázala průběhem 2 let svou nespornou
státotvornost, a nebojíme se žádného
srovnání s kterýmkoliv státem. Nebojíme
se také srovnání s vývojem věcí
po první světové válce. Máme
mnoho důkazů o falešných legendách
z předmnichovské republiky. Vezměme na př.
provedení a výsledek daně z majetku a z přírůstku
na majetku podle známé Rašínovy měnové
reformy. Ponechávám stranou meritorní řešení
i celou techniku provedení. Ne snad proto, že bych
ji podceňoval, ale hlavně proto, že mi jde
o politický dosah a význam této skutečnosti.
Jak se vyvíjelo inkaso majetkových dávek
podle zákona čís. 309/1920? Podle zprávy
Státního úřadu statistického,
ročník XI z r. 1930, č. 90 a 91, byly platy
na účtu dávek z majetku a z přírůstku
na majetku tyto: v roce 1920 něco více než
192 milionů, v r. 1921 5573/4 milionu,
v r. 1922 přes 11/4 miliardy, v r.
1923 něco více než 11/4
miliardy, v r. 1924 8171/2 milionu, v r.
1925 601 milionů, v r. 1926 407 milionů, v r. 1927
472 a v r. 1928 3231/2 milionu, zatím
co dnes výnos dávek podle sdělení
pana ministra dr Dolanského činí k
21. červnu 1947 okrouhle 20 miliard. Není to samo
o sobě důkazem veliké důvěry,
které naše vláda požívá
u převážné části našeho
obyvatelstva? Vždyť dnes můžeme říci,
že prakticky nebyly dávky podle zákona 309
z r. 1920 vůbec ukončeny.
Při této příležitosti chtěl
bych se zmínit o trestuhodné činnosti nezodpovědných
lidí, kteří se snaží šířit
ničím nezdůvodněné poplašné
zprávy, týkající se stability naší
měny. Žel Bohu, že jsou někdy i některé
organisace hospodářské samosprávy,
které samy dávají podnět k takovým
nesprávným a falešným závěrům.
Mám po ruce dopis, který byl odeslán obchodní
a živnostenskou komorou v Plzni, kde pod číslem
2004/47, značka Inž W/M z 13. června, je podávána
zpráva a srovnání s rokem 1920. Tento dopis
je špatným vysvědčením těm,
kdo by měli býti rádci a pomocníky
v hospodářském životě. A tohle
a podobné zprávy, to je jeden z těch základů,
které umožňují šíření
mnohdy tak nejapných, ničím nezdůvodněných
zpráv. Při tom nemluvím vůbec o tom,
že dopis sám je nejen co do obsahu, ale i co do formy
pod úrovní každého úřadu
nejprovinciálnějšího města.
Jiný způsob, jak se někteří
jednotlivci snaží kalit důvěru, je tvrzení,
že žijeme z kapitálové podstaty. Dovolte
mi, prosím, pánové, abych použil jednoduchého
starého a prostého srovnání: Kdyby
si chalupník vypůjčil 25.000 a těch
25.000 prohrál v kartách, dalo by se o něm
říci, že je špatným hospodářem.
Jestliže si však chalupník, když vyhořel,
vypůjčí 25.000, použije jich na obnovu
svého vyhořelého hospodářství,
nedá se o tom říkat, že žije z
podstaty, nedá se říkat, že je špatným
hospodářem. (Potlesk.) A my v našem
státě nejsme na tom po okupaci o nic lépe
nežli chalupník po vyhoření.
V souladu se zájmy všech vrstev obyvatelstva, řešíce
všechny problémy výstavby našeho státu,
jdeme u nás vlastní specificky československou
cestou. A celý svět se zájmem sleduje naše
úspěchy. Jedním z vážných
problémů je ten problém, kterým se
zabývá předložený vládní
návrh zákona, a proto klub komunistických
poslanců hlasuje pro tento návrh zákona o
utvoření Likvidačního fondu měnového,
neboť věříme, že tímto zákonem
bude dán podklad hospodářské stabilitě
a bude tak zajištěna budoucnost našeho národa
a státu. My komunisté věříme,
že natrvalo zvítězí jen ten režim,
který lépe zajistí rozmach výrobních
sil a materiální postavení všech vrstev
národa i státu. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dalším řečníkem
je p. posl. dr Neuman. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. dr Neuman: Paní místopředsedkyně,
slavná sněmovno!
Projednáváme zákon o pouhých 19 paragrafech
a přitom je to zákon tak nesmírné
důležitosti, kdy budeme jednat o stamiliardách
- ale zájem sněmovny o hospodářské
otázky, žel Bohu, dosud není taký, jaký
je zájem o otázky politické. (Posl. Valo:
Pozrite sa, pán kolega, na účasť z vlastnej
partaje!) Prosím, já mluvím o celé
sněmovně a říkám docela otevřeně,
že je to velká chyba, je-li zájem tak malý,
když jednáme o otázkách hospodářských.
Dovolíte mi však, abych, mluvě o naší
měnové reformě, ... (Posl. Štětka:
Počkej, já to běžím svolat!)
- když budeš tak laskav - abych mluvil o dvou etapách,
které ve vývoji měnové reformy můžeme
naprosto jasně postihnout. Je to především
prvá etapa, ve které možno mluviti o obnovení
československé měny. To jsou dekrety číslo
91 a 95 z roku 1945, kdy jsme obnovili československou
měnu v poměru 1:1 k dosavadním jednotkám,
k československé koruně, ke koruně
slovenské, a kdy zároveň byly prohlášeny
za bezúročně vázané veškeré
finanční nároky vzniklé ve starých
korunách. Pak dekretem č. 95 z roku 1945 byla stanovena
přihlašovací povinnost u těchto finančních
nároků a přebytek kupní síly
měl býti odstraněn jednak úpravou
cenové a mzdové hladiny v prosinci 1945, jednak
majetkovými dávkami a přidělením
výnosu z prodeje konfiskátů. Tato opatření
byla považována - a myslím, že právem
- za definitivní odstranění přebytečného
finančního kapitálu a myšlenka repudiace
byla opuštěna.
Druhou etapu ve vývoji a uskutečňování
měnové reformy tvoří podle mého
mínění budovatelský program třetí
vlády Národní fronty, který zdůrazňuje
nutnost dokončiti měnovou reformu v nejkratší
době a jako prostředek k tomu požaduje urychlené
zpracování podkladů pro soupis majetku a
vyměření dávek z majetkového
přírůstku a z majetku.
Budiž mi dovoleno, poněvadž chci dospět
k určitému závěru z tohoto vládního
programu, abych citoval z něho toto: "Z vázaných
částek, které zbudou po zaplacení
dávek, budou postupně uvolňovány pevné
částky, ve výši, která bude stanovena
tak, aby vyhovovala majetkovým poměrům vkladatelů
a aby nevzniklo nebezpečí inflace. Zbytek vázaných
vkladů budiž vhodnou formou konsolidován."
Dovolíte mi, abych z tohoto úryvku vládního
prohlášení dospěl k určitým
zásadám, podle nichž také, myslím,
postupuje i politika ministerstva financí. Především
je to sterilisace přebytečného finančního
kapitálu, která se končí vybráním
majetkových dávek, a celý zbytek podléhá
postupnému uvolňování a valorisaci,
jak dnes naprosto jasně a otevřeně o té
věci promluvil pan ministr financí, za což
mu upřímně děkuji.