Velevážení, to je jedna položka. Druhou
položku, které užijeme na podložení
a vyrovnání, bude konfiskovaný majetek Němců
v celé své šíři. Dovolte mi,
abych při této příležitosti vzpomenul,
že ještě většina národa nemohla
plně ocenit to, co se stalo. Je to dějinný
zjev, že jsme z území, které nám
Prozřetelnost svěřila a do něhož
se nám tlačili po tisíc let Němci
a uchvacovali posice, jsouce vzadu kryti národem silnějším,
než jsme my, dostali je odtud pryč a že máme
naději, že se sem už nikdy nevrátí.
Němci vsadili na jedinou kartu, vsadili va banque. Va banque
bylo zosobněno v osobě Hitlera a ve velikášství
světovlády. Na to vsadili celou svou existenci -
a prohráli. Nyní to vystěhování
je jenom důsledkem této prohry. Za stara vždycky
ohavné rebelie, jak byl ten název, byly trestány
na hrdle a na statcích. My jsme trestali na hrdle jenom
sprosté zločince, ostatní jsme trestali na
statcích a ještě jsme jim dali každému
na cestu 500 marek, aby něco měli, když šli
"Heim ins Reich", aby tam s něčím
přišli. Ostatní majetek, který byl z
naší půdy a namnoze z práce našich
lidí českých, v dolech atd., vybudován,
propadá a byl určen k podložení nebo
nápravě měny nebo vyrovnání
se se starými vkladateli. Jsou to domy, živnosti,
továrny, doly. Kolik to bude dělat? Měl jsem
nebo měli jsme v rozpočtovém výboru
takovou neužitečnou diskusi, když jsme se tahali
o odhad, jakou to má cenu. Bylo to neužitečné,
poněvadž vůbec není možno stanovit
v nynějších korunách, jakou to má
cenu, protože také za krále Holce byla za groš
ovce. To byl tehdy poměr peněz k věcem. My
také nevíme, jak to budeme moci prodat, proto ty
cifry, které byly udávány, 300 miliard a
30 miliard, mají asi tak stejné oprávnění.
Ale pro nás je důležité, co asi můžeme
za to utržit, nebo co jsou schopni za to dát naši
lidé, kteří jdou do pohraničí
a budou si to kupovat, starý pensista chaloupku, živnostník
krám atd., nebo nějaký národní
podnik, nějaký konfiskát atd. Já se
domnívám, že i stát, který bude
z tohoto konfiskovaného německého majetku
také něco pro sebe chtít. Za to něco
do měnového fondu zaplatit, tolik, kolik bude moci
dát. A tu se myslí, že to bude asi tak kolem
40 miliard Kčs. Při tom je zde jedna věc,
že příliš hrdí na likvidaci tohoto
všeho nemusíme být. Jednak jsme loudaví
v provádění prodeje a potom znám morální
stránku některých případů.
Ale kde je mrtvola, tam se sletí supi. Prosím, tady
to bylo opuštěné, res derelicta, opuštěný
majetek, tady se také slétávali supi - osoby
slabšího morálního založení,
po případě osoby, které jsou zločineckého
založení.
Velevážení, hlavně ve zpeněžení
movitého majetku se zde příliš hřeší,
a tu chci jenom připomenout, že tady jsme postoupili
velice málo, a sám pan ministr financí dnes
vykládal v rozpočtovém výboru, že
ještě málo bylo prodáno, a zase i veliké
závazky na tom musely být zlikvidovány. Domnívám
se, že by byla na místě pokud možno nejrychlejší
likvidace i za cenu nějakých slev, které
bychom tam mohli a měli udělat. Rychlému
provádění zde vadí něco, zač
jsme my všichni zodpovědni. My, když vidíme
jako celek, že se něco nesprávně dělá
- nepoctivost, podvody, krádeže - pak nejdeme, abychom
řekli: poctiví lidi, hrrr na toho lumpa, zřežte
ho! Co my děláme? My se koukáme, ke které
politické straně ten lump patří, abychom
ho té politické straně mohli přišít
na záda. To způsobuje, že na druhé straně
lidé nechávají třeba i lumpy řádit,
netrestají je hned, protože patří do
jejich politického stáda, poněvadž on
si dal tu pentličku. Kdybychom u nás od tohoto příliš
stranického dělení přešli k vytvoření
tábora poctivých lidí, jak říká
pan kol. Beneš, kdybychom utvořili jednu obec
poctivých lidí, mohli jsme být v tom prodeji
daleko dále a možná, že bychom veliké
částky zachránili před rozkradením,
kterému propadly, když se s tím otálelo.
Musíme vědět, že dlouhým čekáním
- a dva roky je už moc dlouho - věci nepřirostou
a nikdo k tomu nepřidá, nýbrž že
se to tady ztrácí.
My ovšem vedle toho, že tady ukazujeme na jednotlivce,
nesmíme zapomenout, že si nesprávně
počínaly také národní výbory.
Vůbec bude nutno později podrobit přísné
kritice hospodaření národních výborů.
Když jsme dnes v rozpočtovém výboru
slyšeli, že na uvolněných částkách,
kterými narůstá naše oběživo,
participují na prvním místě národní
výbory částkou 17 miliard Kčs, pak
vidíme, že tady je něco shnilého ve
státě dánském, že tady si nepočínali
s péčí dobrého hospodáře.
Nechci říci, že to souvisí hned plnou
měrou s tímto problémem, ale my víme,
že se toho drancování zúčastnily
často i národní výbory způsobem,
který není pěkný.
Na třetím místě je tady stát
a řekl bych, že stát bude takovým vyrovnávacím
činitelem, který bude garantovat, že plán,
který bude vypracován v Likvidačním
fondu měnovém, bude splněn - plán,
jakým procentem budou uvolňovány vklady v
hotových penězích a jakým procentem
v cenných papírech a jaká bude úroková
sazba těchto cenných papírů. Stát
bude potom garantem, že Likvidační fond bude
moci těm kvotám dostát.
A konečně čtvrtým podkladem - měl
bych to uvést na prvním místě - jsou
dávky, kterým jsme podrobili veškeré
naše občanstvo - dávky z přírůstku
majetkového za okupace a potom dávky z velkého
majetku - a které mají sloužit k tomu, aby
staré peníze měly slušnou hodnotu jako
peníze nové, které máme od zavedení
nové měny. A tu je také otázka, kolik
to vynese? V tomto směru zde nebyly kalkulace znovna jisté.
Když jsme tvořili zákon v rozpočtovém
výboru, odhadovalo se to dokonce na částky
mezi 40 a 50 miliardami. Pak se provedly různé škrty,
různá osvobození, což stálo veliké
miliardy, takže se počítá, že to
bude více méně asi 30 miliard, z čehož
je dnes složeno 20 miliard.
Velevážení, nebudu rozvíjet tu otázku,
poněvadž jsem o ní mluvil při debatě
o dávkových zákonech. Ale chce se zmínit
o něčem jiném.
Jsem velice vděčen panu ministrovi financí,
že v exposé, které měl, uvedl tabulku,
jak která povolání nebo sociální
vrstvy jsou zúčastněny procentuálně
na placení obojích dávek, a potom druhou
tabulku, jaký asi podle materiálu zjištěného
při přiznání k majetkovým dávkám
je důchod, přepočtený na hlavu rodiny.
Přihlášek bylo 3 a půl milionu kusů
a z toho aktivních nebo positivních, t. j. těch,
ve kterých sám přihlašovatel uznal,
že je povinen dávkou, bylo 22.2 procenta. Z tohoto
průměrného procenta je zajímavo, že
pod tímto procentem jsou a neliší se tolik
od sebe zemědělci a dělníci. Dělníci
zemědělští - nevím proč
- jsou uvedeni zvlášť. Tedy ze 100 zemědělců
19 se jich přiznalo k dávkám, ze 100 dělníků
se jich k dávkám přiznalo 15, a ze 100 zemědělských
dělníků se jich k dávkám přiznalo
10.
Velevážení, jsem trochu znalý těchto
cifer a vím, že cifry, které zde jsou u některých
povolání, budou potřebovat korektury. Proto
by nebylo správné, kdybychom jenom z toho vyvozovali
důsledky. O tom by bylo potřebí déle
uvažovat, ale jedno je jisté - a z toho mám
velikou radost - že u nás žádný
stav nesmí být obviňován jako obzvláštní
šmelinář a nejméně zemědělci,
pakli se myslilo, že tomu tak bude.
Druhé, ještě zajímavější
zjištění je, jak se podílejí
jednotlivé sociální vrstvy na národním
důchodu, jak jej přiznali propočítaný
na hlavu rodiny. Mám zprávu od ministerstva, které
nemůže nikdo obviňovati z nadržování
někomu, podle které na posledním stupni důchodů
jsou zemědělci, dokonce jsou i za zemědělskými
dělníky, kteří v době, kdy
ještě neměli upraveny mzdy, byli na tom lépe
než hospodáři. Nechtěl bych toto absolutně
hodnotit, ale řeknu důsledek, který z toho
vyplývá. Můžeme být rádi,
že náš stát v ohledu sociálním
je vyvážen, že zde nemáme na jedné
straně veliké masy proletariátu, který
má jenom tělo a duši, a na druhé straně
úzké vrstvy majetkové. Zde vidíme,
že v tomto směru máme do budoucna dobré
vyhlídky. Z toho však musíme vyvodit ten závěr,
že na základě tohoto zjištění
se musí také řídit hospodářská
a sociální politika našeho státu. Tato
politika musí proto bráti zřetel k potřebám
všech stavů a nesmí býti politikou třídní,
jak zde byly podobné pokusy. Chtěl bych se zmínit
ještě o jiné věci. Myslím, že
faktu, že u nás mají dělníci,
dokonce zemědělští dělníci,
vyšší důchod než vrstvy zemědělců,
by si měli všimnouti ti, kdož si ještě
dnes opakují hesla z dob svého revolučního
proletářského mládí.
Slyšeli jsme, že poslanci mluvili o revoluci a dokonce
- bizarní věc - o revoluci mluvil a revolucí
hrozil i pan ministr, který má převažující
postavení v Národní frontě. To je
věc, která zasluhuje úvahy. Zlobili jste
se, že jeden cizí žurnalista napsal o nás,
že zde stojíme bezprostředně před
revolucí. Já se mu nedivím. On je snad zvyklý
bráti projevy ministrů trochu vážněji,
myslí, že když ministr něco pronese, že
za tím také stojí. On však zapomíná,
že u nás máme zvláštní poměry
a že tady nehrozí žádná tragedie
Shakespearova, nýbrž že si třeba pan ministr
přehrával jednu scénu loutkové hry
Matěje Kopeckého. Měli bychom tedy zanechat
podobného vyhrožování, když se
cizina dívá podezřívavě na
každý čin, který se u nás projeví.
Zákon o likvidačním fondu měnovém
tím, že nám dává možnost
vyrovnat se s vkladateli, se dívá ponejprv přívětivěji
na střádaly a na vrstvu lidí, kteří
si ze svého důchodu šetří na
zlé časy, na zadní kolečka. Jsou zde
rozpaky jistých ideologů, má-li býti
tato kategorie lidí v lidově demokratické
republice ponechána, pardonována, nebo má-li
býti tato kategorie likvidována. Pan ministr financí
musel ujišťovat, že nejsme tak zlí, abychom
chtěli tuto vrstvu občanů sprovodit se světa
a jakoby našim ideálem byli ti, kteří
poslední den v týdnu nebo poslední den v
měsíci nemají už ani groše.
Zde se po prvé obracíme k těm, jimž
musíme býti vděčni za vybudování
našeho hospodářství. Z čeho byl
za dob Rakouska vybudován celý náš průmysl,
ať již to bylo cukrovarnictví nebo jiné
odvětví? My jsme neměli jednotlivce, bohaté
rejdaře nebo podnikatele, kteří si vydělali
miliardy prodejem zboží do kolonií. Náš
průmysl byl vybudován z vkladů, které
nashromáždili naši šetrní střádalové.
Co do střádání jsme byli před
válkou na třetím místě v Evropě.
Nastřádané obnosy sloužily tedy k vybudování
naší nezávislosti hospodářské,
která nám umožnila v roce 1918 provésti
také nezávislost politickou. Proto pokládám
všechny útoky na střádaly za nevděčnost
k této vrstvě lidí, která má
veliké zásluhy o to, že má naše
národní hospodářství takovou
posici, že není zadluženo v cizině, že
nejsme otrocky uvázáni na kapitalisty v zemích
zámořských.
Velevážení, proto bych byl rád, kdyby
ujištění pana ministra financí, že
vyrovnání bude se díti v hodnotných
papírech, bylo naměřeno mírou plnou
a vrchovatou, aby slovo "hodnotný" mělo
opravdu hodnotný zvuk.
Vedle toho bych také prosil, aby bylo přikročeno
k dalšímu řešení, t. j. k vyřízení
otázek podílů nebo akcií znárodněných
podniků. I toto je součástí naší
hospodářské síly a bylo by záhodno
a pro hospodářství velice dobré, kdybychom
se s touto kategorií střádalů vyrovnali
způsobem opravdu dobrým.
A ještě na něco bych chtěl poukázat.
Myslím, že otázka dluhopisů měnového
fondu, jejich umístění, dále trh a
lombardovatelnost bude tvořit řadu těžkých
problémů; chtěl bych zde poukázat,
že bychom mohli jistou úpravou docílit, aby
tyto papíry mizely rychleji z oběhu. Bylo by dobré,
kdyby stát připustil, aby dluhopisy Lidvidačního
fondu měnového byly na příklad placeny
- jak to bylo za Rašína - dědické
převodní poplatky, po případě
jiné poplatky nebo nějaké procento daní.
Vím, že se to bude moci díti v rámci
možností ministerstva financí, ale jistě
by to možné v tom rozměru, jak bude stát
povinen splácet svou náležitost měnovému
fondu. Stát by mohl tímto způsobem rychleji
a snad někdy i za nižších kursů
dostat tyto papíry zpátky.
Ve starých hrách v Shakespearovi nebo v jiných
byl po tragedii, když se skončila, takový doslov,
jakési mravní naučení. Před
scénu vystoupil speaker - hlasatel - a nějakou větou
morálně zhodnotil hru, která se právě
odehrála. Prosím, já také chci takovým
mravním poučením skončiti tuto hru.
Tímto zákonem vyrovnáváme starou měnu
a založili jsme si novou měnu. Pan ministr financí
v rozpočtovém výboru prohlásil, že
po uzákonění této osnovy budou vydávány
bankovky Národní bankou pouze podle správních
zásad, jak bankovky mají přijíti na
svět.
My chceme míti novou měnu dobrou, a jako předpoklad
této dobré měny je jedna věc: dobré
a zdravé hospodaření státu. To znamená,
aby stát kryl svoje výdaje daněmi, anebo,
když to nestačí, zápůjčkami
uzavíranými za normálních podmínek.
Domnívám se, že v tomhle směru si dosud
nepočínáme správně. V rozpočtovém
výboru jsem slyšel hodně chvály, jak
je to s naším finančním hospodařením
dobré. Dnes pan ministr prohlásil, že v pokladně
vůbec nepotřebujeme zatím půjčky
a že vystačíme do srpna, po případě
do září, že daně se scházejí
podle rozpočtu a že výdaje jsou o hodně
menší, než se předpokládalo, poněvadž
prostě není možno proinvestovat pro nedostatek
lidí a nedostatek materiálu.
Pan ministr nebude se snad zlobit, když tady mu naleju trochu
vody do toho jeho vína, poněvadž víno
by mohlo způsobit zatočení hlavy a nebylo
by to zdrávo. Je fakt, že v pokladně jedeme
dobře. Stát se nemusel obracet na peněžní
trh o půjčku, aby mohl dostát svým
závazkům. To je pro ministra postavení příjemné,
poněvadž jít k bankéřům
lidově demokratickým - ti jsou stejně nepřívětiví,
jako byli ti kapitalističtí, a stejně koukají
do hospodaření a kladou si podmínky - to
je vždycky nepříjemné. Jestli to však
není s námi zlé, pak musíme říci,
proč. Není potřeba to nějak tajit,
je nám známo, že v pokladně nám
úžasně pomohla UNRRA. Já vím
jak je to zúčtováno, ale o tom se zde nebudu
šířit.
Na druhé straně nám pomohlo daňové
inkaso, které je dobré také proto, že
se vyupomínaly staré daňové dluhy
nebo to, co se neplatilo za německé okupace za rok
1942-43-44. To všechno přišlo do státní
pokladny a ještě to přichází.
A dále. Musíme si uvědomit, že žijeme
v konjunktuře, a to v konjunktuře výrobní,
lépe řečeno v konjunktuře tržní,
poněvadž je po výrobcích hlad. Proto
mnohé a mnohé podniky vydělávají
úžasné peníze a z rozvážnosti,
že se v budoucnosti nebudou mít tak dobře,
platí si daně již předem. Toto všechno
pokladně přispívá, ale toto, velevážení,
se dá udělat jenom jednou. UNRRA je už skončena,
staré daně vyupomínány a konjunktura
také stále nebude. Proto bych tady myslil, že
pan ministr financí by měl míti větší
odolnost proti různým nárokům ministrů,
a to všech, i těch, kteří jsou z jeho
politické strany. My vidíme, že se u některých
ministrů nezachází šetrně se
státními penězi, a proto by měl být
v tomto směru nastolen ostřejší režim.
Zde by měl pan ministr financí jakožto správce
státní pokladny prohlásit, že není
možno budovat nové úřady a tak zvyšovat
výlohy státní, že bude nutno provést
přísný dohled na národní výbory,
aby tam hospodařily také podle správných
zásad, že rozpočet nesmí dále
růst, nýbrž že ho musíme stlačovat,
pokud můžeme, dolů a že zákony,
které budeme tady vydávat, musí být
také zkoumány s hlediska, co bude stát jejich
provádění. (Hlas: Pan ministr ve svém
exposé to také říkal.) Ano, zmínil
se o tom. Tohle je vina nás všech, ne jen pana ministra
financí, poněvadž zákony se dělají
tady a my poslanci, řekněme si to upřímně,
jsme se ještě neodvážili mluvit proti
nějakému politicky populárnímu zákonu,
i když stojí hodně peněz.
Ještě jedné věci si musíme povšimnouti,
a to, že nesmíme provádět, jak jsem
to již kdesi řekl, léčení kontraindikací.
Není možno současně zvětšovati
vydání a zmenšovati příjmy, jako
jsme to provedli se zákonem o dani ze mzdy, který
nemá protiváhu, protihodnotu, o kterou bychom snížili
také státní vydání. Já
nejsem proti, hlasoval jsem pro něj a pokládám
konstrukci jeho, až na některé nerozumnosti,
za věc dobrou podle celého svého nazírání.
Musíme si také všímat hospodaření
národních statků. Pan ministr Laušman
v časopise Svět práce píše o
tom také svou kapitolu. Vím, že rovnováhy
nedosáhneme hned, ale musíme alespoň vidět,
že už se rýsuje v budoucnosti, že za dva,
za tři, za pět let se dostane stát k vyrovnanému
rozpočtu. (Předsednictví převzala
místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
A konečně nesmíme zapomenout, že jsme
spjati s celým hospodařením státu.
Náš stát je silně vývozní,
pociťuje každý záchvěv na světovém
kolbišti daleko intensivněji nežli státy,
které nepotřebují takový intensivní
styk. Budeme muset po této stránce vésti
rozumnou politiku i zahraniční i hospodářskou
doma, poněvadž jedině když ji takto povedeme,
zajistíme si svoje státní hospodaření
ke blahu našeho lidu a celé naší republiky.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dalším řečníkem
je pan posl. Cígler. Prosím, aby se ujal
slova.
Posl. Cígler: Paní a pánové!
Pan řečník přede mnou neobyčejně
vyčerpávajícím způsobem tady
ohodnotil už klady tohoto nového zákona. Chtěl
bych zdůraznit, že bychom mohli býti skutečně
velmi spokojeni, kdyby na stoly poslanecké sněmovny
přicházely samé takové zákony,
jako je předloha o novém Likvidačním
měnovém fondu. I když je mnoho věcí
v našem hospodářském životě,
které bychom rádi viděli jinak, a i když
došlo v poslední době k některým
opatřením, s nimiž s hlediska hospodářského
nemohla čs. sociální demokracie úplně
souhlasit, osnovu zákona o měnovém likvidačním
fondu velmi srdečně vítáme. Je totiž
dokladem, a pan řečník přede mnou
se toho už tady všiml, že náš hospodářský
život se začíná stabilisovat a že
jím tvoříme předpoklady této
stabilisace, to znamená zdravou měnu. Ke zdravé
měně musíme nějakým způsobem
dospět. Naše měnová reforma byla provedena
v situaci nesmírně obtížné. Byli
jsme postaveni před otázku odstranění
škod, způsobených brutálními
finančními methodami německých okupantů,
kteří nám nahromadili spoustu bezcenných
platidel a vytvořili tak stav, že peníze ztratily
svou vnitřní hodnotu. Vidíme, že k odstranění
nadbytečné kupní síly byla zvolena
forma bezúročné blokáže starých
peněz a zaplacení majetkových dávek
a současně bylo v roce 1945 přikročeno
k nové mzdové a cenové politice, která
byla určitým opatřením, jež souvisí
rovněž s měnovou reformou. Nechci tady rozebírat,
zdali tato opatření, která byla provedena
v r. 1945, přispěla k úspěšnému
ozdravění měny a zda vůbec odpovídala
duchu naší pokrokové hospodářské
soustavy. To posoudí budoucnost, i když dneska už
je mnoho odborníků, kteří dokazují
opak a kteří se domnívají, že
mzdová a cenová politika, nastoupená v roce
1945, nebyla nejsprávnější cestou.
Zákon o Likvidačním měnovém
fondu jest vlastně zakončením naší
měnové reformy, neboť poskytuje nám
možnost likvidovat s konečnou platností celý
onen veliký problém nehodnotných peněz
ve smyslu budovatelského programu naší vlády.
A budovatelský program naší vlády, i
když ne doslovně, přece jenom zásadně
stanoví, že přebytečná kupní
síla má být odčerpána vybráním
majetkových dávek, při čemž zbytek
vázaných vkladů má podléhati
postupnému uvolňování a valorisaci.
Dále se má postupné uvolňování
vázaných vkladů dít v pevných
částkách a nikoliv percentuálně
ze všech vkladů. A dále má být
zjištěno sociální rozvrstvení
majitelů vázaných vkladů a podle toho
při uvolňování má býti
postupováno. A nakonec při uvolňování
pevných částek ty částky, které
z důvodů měnových zůstanou
na vázaném vkladě, mají býti
konsolidovány. Právě k těmto účelům
má sloužiti Likvidační měnový
fond v té formě, jak jej navrhuje právě
předložená osnova zákona. Domnívám
se, paní a pánové, že jsme nedovedli
osnovu tohoto zákona prakticky dost dobře ocenit.
Myslím, že přišlo málo tak důležitých
zákonů na stoly v této sněmovně,
jako je právě tento. Fond má soustřediti
všechny vázané vklady a všechny ostatní
finanční nároky, vzniklé ve staré
měně. Má soustřediti také všechny
pochybné pohledávky. Naproti tomu má soustředit
aktiva, představovaná hodnotou prodávaných
konfiskátů, má být dotován
výnosem majetkových dávek, hodnotou z reparačních
plnění atd. A tato aktiva pak po úhradě
menšího schodku, který ještě vznikne
státní pokladnou, mají stačit na úplné
provedení likvidace starých vkladů, jejich
postupné odstranění a tím vytvoření
sledovaného cíle, t. j. měny, která
by byla oproštěna od toho zatěžujícího
inflačního bloku. Je tedy význam tohoto zákona
především v jeho hospodářském
poslání, poněvadž nám vytvoří
důležitý měnově-politický
prostředek k dokonalé regulaci oběživa,
tak jak má toto oběživo vyhovovat potřebám
našeho československého hospodářství.
Považuji za velmi správný způsob realisace
tu, jak je zamýšlena v § 9 osnovy o Likvidačním
měnovém fondu, že to bude totiž celá
vláda, která bude rozhodovat o plánu, podle
kterého bude technicky likvidace starých vkladů
a započítávání už uvolněných
vkladů prováděna. Je to velmi dobře,
neboť tím je právě výslovně
zdůrazněna odpovědnost vlády za opatření,
která se týkají podstaty našeho hospodářského
života, aby totiž náhlým uvolňováním
vkladů nebyla porušována rovnováha mezi
spotřebou a doposud nepostačující
výrobou a aby tak nebylo vyvoláno nebezpečí
inflace.