Podle zprávy státního zastupitelství
v Hradci Králové i lidový orgán -
okresní národní výbor - zastavil řízení
proti Josefu Voženílkovi.
Trestní řízení proti Karlu Čáslavskému
bylo zastaveno, jelikož se nepodařilo prokázat,
že by byl obviněný zastával nějakou
funkci v Národní obci fašistické. Přicházelo
proto v úvahu pouze stihání podle dekretu
č. 138/45 Sb.
Během přípravného řízení
proti MUDr Josefu Šrůtkovi vypovídala daleko
větší část vyslechnutých
svědků ve prospěch obviněného
uvádějíc, že jako lékař
pracovního úřadu pomáhal českým
lidem, jak jen mohl. Proto ani ve dvou, resp. třech případech,
v nichž jeho lékařská prohlídka
vyzněla v opačném smyslu, než předložená
lékařská vysvědčení,
nebylo vzhledem ke shora zmíněným okolnostem
shledáno podezření ze zločinu podle
§ 6 retr. zák. po subjektivní stránce
odůvodněným. Ani v případě
Oskara Volhejna, na který bylo panem posl. dr Kokešem
zvlášť poukázáno, nebylo vznesené
obvinění proti MUDr Šrůtkovi ze zločinu
podle § 11 retr. zákona shledáno odůvodněným.
Bylo zjištěno, že oznamování osob,
u nichž při lékařské prohlídce
se ukázalo podezření sebepoškození,
prováděl sám přednosta pracovního
úřadu Němec Sachtler, který na případ
Oskara Volhejna byl již před jeho dodáním
pracovnímu úřadu gestapem zvlášť
upozorněn. Při posuzování postupu
Dr Šrůtka, který do lékařského
nálezu uvedl, že jde o podezření ze
sebepoškození, s hlediska § 11 retr. zák.
bylo nutno přihlédnouti k tomu, že Oskar Volhejn,
který sám sebepoškození doznal, byl
pracovnímu úřadu dodán gestapem, a
že přednosta pracovního úřadu
byl předem na případ upozorněn. Se
zřetelem k tomu nelze obviněnému přičítat
zlý úmysl, jehož je třeba k naplnění
skutkové podstaty zločinu podle § 11 retr.
zák., a bylo proto právem trestní řízení
podle § 90 tr. ř. zastaveno a spisy odstoupeny ministerstvu
ochrany práce a sociální péče
k stíhání Dr Josefa Šrůtka podle
dekr. 105/45 Sb.
Trestní řízení proti Josefu Rufferovi
bylo veřejným žalobcem odstoupeno státnímu
zastupitelství v Hradci Králové k dalšímu
příslušnému řízení.
Josef Ruffer byl totiž obviněn ze zločinu podle
§ 10 retr. zákona, jelikož byl v podezření,
že koupil zařízení uzavřených
závodů. Veřejný žalobce považoval
pro složitost tohoto případu tento postup za
vhodnější. Tímto státním
zastupitelstvím byla také již v dubnu podána
na Josefa Ruffera obžaloba pro zločiny podle §§
10 retr. zák. a 98 b/tr. z.
Trestní řízení proti Dr Jaroslavu
Schmidtovi bylo zastaveno, jelikož vznesená obvinění
nebyla výsledky provedeného šetření
prokázána. Schmidt sám byl v roce 1941 odsouzen
k devíti měsícům žaláře
pro urážku K. H. Franka a na jeho statek byla uvalena
vnucená německá správa.
Pokud posl. Kokeš poukázal ve svém projevu
na případy Dr Viléma Dvořáčka,
Václava Černíka a Ing. Alexandra Petráška
jako na případy, v nichž trestní řízení
bylo úmyslně protahováno, aby obvinění
ušli mimořádným lidovým soudům,
musím opět konstatovat, že tyto výtky
jsou založeny na nesprávných informacích.
Případ Dr Viléma Dvořáčka
nebyl veřejným žalobcem u mimořádného
lidového soudu v Hradci Králové shledán
vhodným pro jednání před mimořádným
lidovým soudem vzhledem k tomu, že šlo o velmi
složitý a závažný případ,
kde hlavně po subjektivní stránce vyžadovala
otázka viny důkladného a velmi obezřelého
posouzení. Bylo proto veřejným žalobcem
navrženo odstoupení spisů řádnému
soudu. Toho času je již přípravné
řízení skončeno a spisy byly vyšetřujícím
soudcem předloženy k návrhu státnímu
zastupitelství v Hradci Králové, které
pracuje právě na obžalobě.
Alexandr Petrášek byl dne 2. května 1947 postaven
před mimořádný lidový soud
v Hradci Králové. Byl však obžaloby pro
zločin podle § 1 retr. zák. ve spojení
s § 6, č. 1 zák. č. 50/23 Sb. zproštěn.
Ani v případě Václava Černíka
nedošlo k žádným zaviněným
průtahům, jelikož vznesená obvinění
si vyžádala obšírného šetření.
Podezření ze zločinu udavačství
podle § 11 retr. zák. nebylo výsledky konaného
šetření prokázáno, neboť
bylo zjištěno, že jako udavatelé přicházejí
v úvahu Němec Stützle a konfident Gestapa František
Medek. Pokud pak šlo o další závadné
chování obviněného, přicházelo
v tomto směru v úvahu toliko stíhání
obviněného podle dekr. č. 138/45 Sb. Bylo
proto trestní řízení podle §
90 tr. ř. zastaveno a spisy odstoupeny okresnímu
národnímu výboru v Hradci Králové
k dalšímu řízení. Podle informací,
kterých se mi právě dostalo, též
tímto lidovým orgánem bylo trestní
řízení zastaveno.
Také v případě Františka Čapka,
býv. ředitele továrny na cukrovinky ve Velimi,
na nějž poukázal pan posl. Koštejn,
musím konstatovat, že byl zachován takový
postup, který byl zárukou spravedlivého posouzení
viny obviněného. Vzhledem ke značným
rozporům mezi výpovědmi svědků
u vyšetřující komise okresního
národního výboru a vyšetřujícího
soudce mimořádného lidového soudu
v Kutné Hoře jevilo se nezbytně nutným
opakovat veškeré důkazy u hlavního přelíčení.
Jelikož se jednalo o velmi rozsáhlý průvodní
materiál, takže bylo předem zřejmé,
že hlavní přelíčení nebude
možné v zákonné třídenní
lhůtě skončit, navrhl veřejný
žalobce odstoupení věci řádnému
soudu. Rozsudkem krajského soudu v Kutné Hoře
ze dne 10. prosince 1946 byl František Čapek obžaloby
zproštěn a obsah spisu byl sdělen okresnímu
národnímu výboru k řízení
podle dekretu č. 138/45 Sb. Jelikož trestní
řízení, z původní trestní
věci vyloučené, není dosud skončeno
a nebylo dosud ani rozhodnuto o zmateční stížnosti
státního zastupitelství v Kutné Hoře
do osvobozujícího rozsudku, ani o podaném
návrhu na obnovu trestního řízení,
nepovažuji za vhodné touto věcí se dále
zabývat. Domnívám se však, že nelze
o státním zástupci, který podal zmateční
stížnost proti osvobozujícímu výroku
soudu, který sdělil spisy okresnímu národnímu
výboru ku stíhání podle dekretu č.
138/45 a který navrhl nadto ještě obnovu trestního
řízení v neprospěch obviněného,
tvrdit, že by nebyl konal svou povinnost.
Pan posl. dr Kokeš poukázal ve své řeči
též na případ Němce Dr Josefa
Herzoga, který byl za okupace v ministerstvu spravedlnosti
t. zv. Grundsatzreferentem. Trestní řízení
proti Dr Josefu Herzogovi je v běhu a týž je
v řádné vyšetřovací vazbě.
Průtah v trestním řízení proti
tomuto obviněnému nebyl zaviněn ministerstvem
spravedlnosti, neboť již v květnu 1945 požádal
ještě revoluční národní
výbor ministerstva spravedlnosti písemně
zpravodajskou sekci - tehdy v Petschkově paláci
- za policejní zajištění Dr Herzoga,
který byl tehdy v internačním táboře
ve Veletržním paláci. Dr Herzog byl také
skutečně vzat do policejní vazby, avšak
trestní oznámení došlo veřejnému
žalobci u mimořádného lidového
soudu v Praze teprve v dubnu 1947.
Pokud jde o propuštění z vazby Adolfa Šulce,
odsouzeného rozsudkem mimořádného
lidového soudu v Kutné Hoře ze dne 17. července
1946 k doživotnímu těžkému žaláři,
mohu opět jen konstatovat, že se v tomto případě
ministerstvo spravedlnosti - když bylo upozorněno
na opatření mimořádného lidového
soudu v Kutné Hoře, který na základě
posudku vězeňského lékaře,
že odsouzený trpí aktivní krční
a oboustrannou plicní tuberkulosou, povolil odklad nástupu
trestu - postaralo o to, aby bylo zachováno ustanovení
§ 398 tr. ř., které opatřením
mimořádného lidového soudu v Kutné
Hoře bylo porušeno. Porušení tohoto zákonného
ustanovení bylo vytknuto a odsouzený umístěn
v ústavu pro choré vězně ve Valdicích.
Pan posl. dr Kokeš poukázal konečně
také na případ Jana Bity, Josefa Maliny a
Josefa Hermanna, uváděje je jako doklady nesprávného
postupu veřejného žalobce, který zamýšlel
tyto věci odložit, kdežto pokračování
v trestním řízení k poukazu ministerstva
spravedlnosti skončilo odsouzením obviněných.
Tyto případy jsou nejlepším důkazem
toho, že kontrola činnosti veřejných
žalobců, prováděná ministerstvem
spravedlnosti, sledovala za všech okolností jediný
cíl, t. j. spravedlivé potrestání
vinníků.
Pan posl. dr Kokeš se dotkl též trestního
řízení proti Emilu Hralovi. Nejde o retribuční
věc, proto dávám panu poslanci odpověď
písemnou. (Předsednictví převzal
místopředseda Komzala.)
Pan posl. Štekl upozornil v debatě na propuštění
vězně Richarda Bienerta na svobodu po odpykání
dvou třetin trestu a projevil s tím nesouhlas. Je
proto třeba, aby slavná sněmovna si uvědomila,
že zákon o podmíněném propuštění
z trestu platí pro celý obor trestního práva,
a kdyby mělo být pro některé kotegorie
trestných činů podmíněné
propuštění vyloučeno, muselo by se tak
stát výslovným ustanovením zákona.
Takové výslovné ustanovení však
retribuční dekret nemá. Bienert tedy byl
propuštěn na základě žádosti,
a nebyl propuštěn ani mnou, ani ministerstvem, nýbrž
rozhodnutím komise pro podmíněné propuštění
z trestu přesně ve smyslu platných trestních
ustanovení. Ministerstvo nemá v žádném
případě a nemělo tudíž
ani v případě Bienertově možnost
působit nějakým způsobem na rozhodnutí
této komise. Podotýkám však, že
ředitel trestnice, který ve své funkci podléhá
ministerstvu spravedlnosti a který ke každé
žádosti za podmíněné propuštění
se musí vyjádřit - nedoporučil žádost
k příznivému vyřízení.
Komise jsou sestavovány podle zákona o podmíněném
odsouzení a podmíněném propuštění
č. 568/1919 Sb. a jejich členy ze řad soudců
ustanovuje vždy na dobu jednoho kalendářního
roku presidium zemského soudu. Komise nejsou orgánem
ministerstva spravedlnosti - jak se mylně domnívá
pan posl. Štekl - nýbrž jsou orgánem
soudu. Jsou složeny ze dvou soudců a jednoho státního
zástupce. Jelikož rozhodují většinou
hlasů, mají v nich, vzhledem k jejich složení,
převažující vliv nezávislí
soudci. Státní zástupce nemá možnost
stěžovat si do kladného rozhodnutí o
podmíněném propuštění.
Podle všeobecně platných ustanovení
může si pouze vězeň stěžovat
do zamítavého usnesení u ministerstva spravedlnosti,
které pak rozhoduje s konečnou platností.
Nebylo mým úmyslem okolnost Bienertova propuštění
na svobodu nějak zatajovat. Jelikož se stalo ve smyslu
platných předpisů trestně právních,
jak řádných, tak i retribučních,
nebylo důvodu, abych jeho propuštění
zvláště sděloval sněmovně
nebo jinak veřejnosti. Postup tento není ani zákonem
předepsán, ani ho nebylo nikdy v trestních
případech použito. Takových propuštěných
vězňů, odsouzených podle retribučního
zákona, byla, je a bude celá řada, nemohu
o všech vydávat úřední zprávu
a také nikdo toho dosud nežádal. Ani na příště
takové zprávy tady vydávat nebudu, protože
k tomu není žádného důvodu ani
zákonného podkladu.
Pan posl. dr Gregor nesouhlasí s mým výkladem
dohod se Slovenskou národní radou a s mým
výkladem odpovědnosti ministra spravedlnosti za
výkon retribuce na Slovensku. Jenže tady nejde o výklad.
Tady není co vykládat. Tady jde o fakta. V tomto
případě o zákonodárná
a právní fakta. A ta fakta jsou taková, že
ministr spravedlnosti žádného vlivu a také
žádné odpovědnosti za výkon retribuce
na Slovensku neměl ze samé moci zákona. Lituji
tedy, že se musím věcí - mimo to, co
jsem řekl již ve svém exposé - ještě
jednou v plenu sněmovny zabývat. Opakuji znovu,
že řízení ve věcech retribučních
se na Slovensku koná podle nařízení
Slovenské národní rady z 15. května
1945, č. 33 Sb. Slovenské národní
rady ve znění nařízení Slovenské
národní rady ze dne 14. května 1945, č.
57 Sb. n. Slovenské národní rady.
Tato nařízení nejen že nepřiznávají
ministru spravedlnosti žádnou pravomoc, ale ona dokonce
odnímají z jeho pravomoci některé
kompetence, jež by mu podle ústavní odpovědnosti
příslušely. Ministr spravedlnosti nemá
podle těchto nařízení vliv ani na
obsazování lidových soudů, ani na
obsazování úřadu veřejné
žaloby, ani na výkon jeho funkce.
Předsedu i přísedící Národního
soudu jmenuje a odvolává (podle § 13) předsednictvo
Slovenské národní rady, kterému (podle
§ 15) přísluší jmenovat a odvolávat
i veřejné žalobce u tohoto soudu. Při
výkonu své funkce nepodléhají tito
veřejní žalobci ministru spravedlnosti, jak
by odpovídalo trestnímu řádu, nýbrž
předsednictvu Slovenské národní rady
(§ 15, odst. 3) a ve věcech personálních
a organisačních povereníctvu spravodlivosti.
Předsedy a náměstky okresních lidových
soudů a veřejné žalobce u těchto
soudů jmenuje a odvolává (podle § 23
a 24) povereníctvo spravodlivosti a jemu, nikoli ministru
spravedlnosti, podléhají při výkonu
své funkce veřejní žalobci u těchto
soudů.
Ani při výkonu práva milosti nepřiznává
zmíněné nařízení ministru
spravedlnosti právo které má podle §
514 tr. poriadku. Podle § 19 i § 30 se návrhy
o žádostech za milost mají předkládat
prostřednictvím povereníctva spravodlivosti,
předsednictva Slovenské národní rady
a vlády přímo presidentu republiky, tedy
bez slyšení ministra spravedlnosti.
Shrnuji tedy: Zákonodárce výkon retribuce
na Slovensku z pravomoci ministra spravedlnosti vyňal.
Myslím, že bude dosti jedinečným případem
v dějinách parlamentarismu, že nyní
prostě přichází zákonodárce
sám s kritikou činnosti, kterou výkonné
moci vládní odňal svěřil ji
někomu jinému a říká: "Přesto
však jsi za tento výkon odpovědný."
Pan posl. dr Gregor nesouhlasí s mým výkladem,
tohoto choulostivého bodu se týkajícím.
Já zase nesouhlasím s tím, že některé
politické strany a také strana pana dr Gregora
dělaly takovou politiku, která k tomuto jistě
nežádoucímu stavu vedla, aby ministr spravedlnosti
v jedné části státu za výkon
soudnictví odpovědný nebyl. A v tom tedy,
že tento stav je nežádoucí jak vyrozumívám
z poznámky pana poslance spolu souhlasíme. Nezapadá
ovšem do rámce této debaty, abychom zkoumali,
proč a z jakých politických příčin
k němu došlo. Ale odmítám jakoukoliv
odpovědnost za provádění retribuce
na Slovensku. (Potlesk.)
Posl. dr Steiner se dotkl ve svém projevu také
některých otázek, týkajících
se jiných odvětví justice než činnosti
mimořádných lidových soudů.
Jeho kritiky a poznámky v tomto směru nesouvisí
tedy přímo s obsahem mé zprávy.
Snad se najde později jiná vhodná příležitost,
abychom o těchto věcech na půdě parlamentu
hovořili.
Dr Steiner se však zabýval též
některými personálními otázkami
mého ministerstva. Rovněž to není předmětem
dnešní naší debaty a byly tyto otázky
namnoze vyřízeny již v prvním mém
exposé sněmovně v měsíci březnu
1946, jež sněmovna také schválila. Ale
když již dr Steiner o těchto věcech
mluví a jeho ústy se tak opakují útoky,
jako by v ministerstvu spravedlnosti nebyla provedena dostatečná
očista, pak to s otázkou očisty souvisí
a pak chci použít této příležitosti,
abych jeho i celou slavnou sněmovnu ujistil, že kol.
Steiner se mýlí a že patrně je
obětí informátora, který si jeho důvěry
nezasluhuje. V ministerstvu spravedlnosti byla očista provedena
důkladně, svědomitě, ale věcně
a nestranně, zcela tak, jak se na soudcovské ministerstvo
sluší a patří. Byla provedena též
v plné dohodě se zaměstnaneckou radou. Nelze
jí ani formálně, ani věcně
nic vytýkat. Řada úředníků
na základě toho též z ministerstva odešla.
Já proto na tuto námitku odpovídám
naposled a nebudu se jí příště
již zabývat. V tom směru již Prozatímní
Národní shromáždění schválilo
o tom mou zprávu. Ale když dr Steiner opakuje
tyto staré věci znovu, tedy já vám
sdělím, paní a pánové, věc
novou, o níž zde ještě řeč
nebyla. Věc, která současně dokazuje,
že je správné moje konstatování,
že mnoho udání při retribuci bylo veřejnou
žalobou zastaveno ne proto, že by chtěla chránit
vinné, nýbrž proto, že chtěla chránit
nevinné a nevinně nařčené,
jak je její zákonnou povinností. Věc,
která dokazuje, že byla také neodůvodněná
a některá dokonce i ničemná udání.
(Potlesk.)
Stalo se totiž některým úředníkům
ministerstva spravedlnosti, že během minulého
roku bylo zavedeno postupně proti nim, a to osmi z nich,
proti nimž se u vyšetřující komise
zaměstnanecké rady buď vůbec nevedlo
očistné řízení nebo skončilo
jejich jednomyslným očištěním,
řízení dokonce pro provinění,
podle t. zv. malého retribučního dekretu.
Byl jsem tímto faktem opravdu zaražen a proto jsem
se ze své úřední povinnosti přirozeně
informoval o těchto případech u trestní
nalézací komise ústředního
národního výboru hlavního města
Prahy. A k svému překvapení jsem zjistil
toto: Na tyto úředníky byla podána
oznámení anonymní, jež byla všechna
vyrobena, abych tak řekl - po fabricku - t. j. byla tato
oznámení psána průklepem se stereotypní
úvodní větou tohoto znění:
"My, kteří máme zájem na očistě
poměrů v naší spravedlnosti, předkládáme
vám k posouzení tento případ".
Potom bylo uvedeno jméno nařčeného
a velmi stručné obvinění. Oznámení
byla adresována ředitelství národní
bezpečnosti v Praze, nesou datum 20. května 1946
a podána byla 24. května 1946 - jak vysvítá
z presentačního razítka ředitelství
národní bezpečnosti - tedy dva dny před
posledním možným termínem, a to zřejmě
hromadně, jak je patrno z velmi blízkých
podacích čísel. Nezapomeňte, páni
poslancové, že tato oznámení byla podána
také dva dny před volbami do tohoto ústavodárného
Národního shromáždění.
Ředitelství národní bezpečnosti
tato hromadná anonymní oznámení přijalo
a odevzdalo je vyšetřujícím komisím
ústředního národního výboru
v Praze. Po provedeném šetření byla
řízení ve všech osmi případech
trestními nalézacími komisemi zastavena.
Vycházím-li z tohoto výsledku očistného
řízení, jež bylo zavedeno oznámeními
nikým nepodepsanými a jimiž byla velmi vážně
dotčena čest osmi úředníků
ministerstva spravedlnosti, nemohu se pozastavit nad postupem,
který volilo ředitelství národní
bezpečnosti v Praze. Nešlo přece o oznámení
pro soudně trestný čin, kdy i anonymní
podání musí být předmětem
šetření. V této souvislosti nutno však
naproti tomu zvláště připomenout, že
dekret presidenta republiky o očistných komisích
pro přezkoumání činnosti veřejných
zaměstnanců č. 105/45 Sb. výslovně
ustanovuje, že anonymní oznámení nemají
být podkladem pro jednání podle tohoto dekretu.
Avšak ředitelství národní bezpečnosti
právě oznámení takového rázu,
jimiž hromadně bylo ostouzeno z téhož
pramene osm zaměstnanců, stačila k tomu,
aby dalo podnět k řízení podle malého
retribučního dekretu. Paní a pánové,
kam bychom došli, kdyby fabricky a hromadně vyráběná
anonymní udání měla sloužit Sboru
národní bezpečnosti k tomu, aby se jimi zabýval,
aniž se současně zabýval otázkou,
kdo tato oznámení vyrobil a kde se takto po živnostensku
udavačství vyrábí? (Potlesk.)
Zejména nelze schválit skutečnost, že
ředitelství národní bezpečnosti
v Praze nepostaralo se o to, aby tohoto udavače, který
je mystifikoval, jak se výsledkem řízení
ukázalo, zjistilo a usvědčilo. Vždyť
všech těch osm úředníků
bylo úplně obvinění zproštěno
trestní nalézací komisí, tedy lidovým
orgánem, jehož správa spadá do působnosti
ministerstva vnitra!