Pro informaci sněmovny bych ještě podotkl,
že touto věcí se z mého podnětu
zabýval příslušný komitét
ministrů. Konstatuji jen, že tento komitét
jednomyslně dal za pravdu mému stanovisku za souhlasu
ministrů všech stran ve vládě zastoupených.
Já tuto věc uvádím proto, aby bylo
jasno, že zde skutečně mezi námi byli
lidé i místa, která chtěla zneužít
retribuce k účelům, které s potrestáním
skutečné viny nemají nic společného.
Znaje tento stav, odmítám jako pouhou pomluvu tvrzení,
že v ministerstvu spravedlnosti nebyla očista dostatečně
provedena.
V této souvislosti si dovoluji v krátkosti informovat
sněmovnu o podmínkách, postupu a výsledcích
očistného řízení podle dekretu
presidenta republiky č. 105/45 proti soudcovským
úředníkům.
Předběžná očistná šetření
proti soudcům byla zavedena hned po osvobození podle
směrnic vydaných Ústřední radou
odborů na podkladě oznámení jednak
zaměstnaneckých rad, jednak jednotlivců a
dále na podkladě došlých zpráv
o zavedení trestního řízení
před mimořádným lidovým soudem
nebo před trestními nalézacími komisemi
okresních národních výborů
a konečně na podkladě zjištění,
která vyšla z úředních spisů.
Šetření měla v mnohých případech
podklad velmi vratký. Od účinnosti dekretu
presidenta republiky ze 4. října 1945, č.
105 Sb., příslušelo prováděti
očistná řízení proti soudcovským
úředníkům kárným senátům
zemských soudů, případně kárnému
senátu nejvyššího soudu. Na judikování
kárných soudů nemá justiční
správa ovšem vlivu.
Provedená předběžná administrativní
šetření dala podnět k zavedení
kárného šetření celkem proti
sedmdesátipěti soudcům a tato řízení
skončila až dosud ve 33 případech kárným,
výjimečně pořádkovým
potrestáním. Z toho bylo uznáno v osmi případech
na propuštění ze služby. Zproštěním
nebo zastavením skončilo 21 případů.
Zbývající věci nejsou dosud právoplatně
skončeny, ať již proto, že není ještě
skončeno souvislé řízení trestní,
nebo proto, že není ještě rozhodnuto o
podaných opravných prostředcích obviněného
nebo kárného zástupce.
Pokud ve zmíněných kárných
věcech rozhodoval nejvyšší soud jako kárný
soud prvé stolice, šlo celkem o 7 případů;
ve třech případech byl uložen kárný
trest.
Zbývá mně, abych slavnou sněmovnu
informoval ještě, jak ministerstvo spravedlnosti hodlá
postupovat ve věcech retribučních po skončení
platnosti retribučních zákonů.
Uvedl jsem ve svém exposé, že mimořádné
lidové soudy odevzdaly po skončení účinnosti
retribučního dekretu řádným
soudům toliko 334 případy. U veřejných
žalobců zůstalo 2.345 nevyřízených
případů. Jde převážně
o trestní věci, které napadly u veřejných
žalobců teprve v posledních dnech platnosti
retribučního dekretu.
Všechny tyto trestní věci budou posuzovány
podle hmotně právních předpisů
retribučního dekretu. Rovněž tak tomu
bude i v případech dopadení obviněných,
proti nimž bylo za platnosti retribučního dekretu
zahájeno trestní řízení a jichž
pobyt byl dočasně neznám.
Trestné činy oznámené po 4. květnu
1947, pokud byly spáchány v době zvýšeného
ohrožení republiky, se posuzují již podle
normálních trestních předpisů,
tedy podle ustanovení jistě podstatně mírnějších.
Této různosti v posuzování skutků
podle doby jejich oznámení jsme se nemohli vyhnouti,
označujeme-li retribuční dekret s jeho zpětnou
účinností za výjimku vyvolanou nacistickým
běsněním a výjimku tuto omezujeme
časově na dobu jen nezbytně nutnou a prohlašujeme-li
se zároveň za právní stát,
v němž platí zásada legality, jak tomu
za normálních poměrů má být.
Mám však za to, že počet případů
spáchaných v době zvýšeného
ohrožení republiky, které budou oznámeny
teprve po 4. květnu 1947, bude tak nepatrný, že
prakticky není třeba se nad touto růzností
pozastavovat. Věřím ostatně, že
nalézací soudy budou s to v zákonných
mezích v tom kterém jednotlivém případě
podle výsledků řízení vyrovnat
křiklavé rozdíly tak, aby event. trest vyměřily
přiměřeně k výši zavinění
a k příslušným trestním normám.
O tom jsme hovořili podrobně též při
nedávné návštěvě předsednictva
Svazu osvobozených politických vězňů
u mne a celkem jsme byli jednotného mínění,
jak je třeba v těchto případech postupovat.
Kromě toho bude nutno v těch případech
- jsem přesvědčen, že jich není
mnoho - v nichž budou zjištěny v rozsudečných
výrocích buď co do viny nebo co do výše
trestu skutečné nesrovnalosti, hledati cesty, aby
byl dán průchod i v těchto případech
spravedlnosti. Na tuto potřebu upozornil již dne 2.
května 1947 pan president republiky ve svém projevu
vůči delegaci Svazu osvobozených politických
vězňů a též v této sněmovně
při rozpravě o mé zprávě na
tuto nutnost někteří řečníci
poukazovali. Považuji za samozřejmou povinnost ministerstva
spravedlnosti křiklavé nesrovnalosti odstranit,
ovšem v mezích platných zákonných
předpisů, a budu dbát na to, aby tato povinnost
byla splněna. Opakuji, že tyto možnosti nápravy
jsou přípustné především
ve formě obnovy trestního řízení,
vyjdou-li najevo nové skutečnosti, jež nebyly
soudu před rozsudkem známy. Jiná cesta nápravy
je ve formě zmateční stížnosti
na záštitu zákona k nejvyššímu
soudu v takových případech, kde nalézací
soud v neprospěch odsouzeného pochybil při
výkladu zákona. Z podnětu některé
ze stran podává tuto stížnost generální
prokurátor. Pokud jde o výši trestu, je možno
docílit jeho snížení ve smyslu ustanovení
§ 410 tr. ř. tehdy, objeví-li se dodatečně
po rozsudku podstatné a závažné do té
doby neznámé nebo nezjištěné
polehčující okolnosti. Vedle těchto
možností zůstává konečně
cesta udělení individuální milosti
rozhodnutí presidenta republiky ve smyslu § 411 tr.
ř., a to z důvodů zvláštního
zřetele hodných.
Pokud jde o celkové přezkoumání všech
rozsudků retribučního soudnictví systematicky
a hromadně, jak má takový postup na mysli
ustanovení § 466 tr. ř. o rozsudcích
vynesených podle stanného řízení,
zastává ministerstvo náhled, že tohoto
ustanovení nelze použít na rozsudky vynesené
podle retribučního dekretu. Domnívám
se, že by bylo třeba k takovému hromadnému
systematickému přezkoumání dotčených
rozsudků nového legislativního podkladu,
který by musel míti ovšem opět zpětnou
účinnost. Jsem však přesvědčen,
že postačí ona zákonná ustanovení,
jak jsem se o nich vpředu zmínil.
Naproti tomu, pokud zde byl přednesen námět
na zřízení parlamentní komise, která
by si vyžádala rozsudky Národního soudu
a přezkoumala je a dala by podnět k odstranění
vzniklých nejednotností, nemohu s tímto námětem
projevit souhlas, poněvadž postrádá
zákonného podkladu. Tento pokus o přezkoumání
rozsudků našich soudů pomocí parlamentní
komise by mohl ve svých důsledcích a ve své
podstatě znamenat - i když je jistě dobře
míněn - protiústavní politickou nadřízenou
kontrolu nad soudcovskými rozhodnutími. Byl by to
zásah do neodvislosti soudcovského rozhodování.
Mám za to, že by soudcovská neodvislost takovýmito
revisními orgány byla v budoucnosti vskutku ohrožena.
Konečně připadne podle novely zákona
z 18. prosince 1946, č. 245 Sb., okresním soudům
nový úkol, a to zpracovat ještě zbývající
trestní věci podle t. zv. malého retribučního
dekretu, které nebyly včas vyřízeny
u příslušných národních
výborů. Soudům budou postoupeny i ony případy,
které podle rozhodnutí komisí národních
výborů byly zastaveny, avšak rozhodnutí
nebylo straně včas doručeno.
Nemám ovšem dnes jasný přehled o tom,
kolik takovýchto neskončených věcí
bude postoupeno okresním soudům. Předběžně
sdělilo jen státní zastupitelství
v Praze, že z obvodu Velké Prahy bude Ústředním
národním výborem okresnímu soudu trestnímu
v Praze postoupeno k dalšímu řízení
ještě 23 000 takových případů.
Značný počet očekává
též Brno. Je jisté, že bude tato nová
agenda dalším velkým zatížením.
Mohu však prohlásit, že justiční
správa činí v rámci svých možností
již nyní všechna nutná opatření,
aby také tyto zbývající úkoly
retribučního soudnictví byly co nejdříve
řádně a spravedlivě skončeny,
při čemž znovu upozorňuji na nedostatečný
počet soudců.
S otázkou našich zbývajících
likvidačních úkolů retribučních
souvisí úzce i otázka vězeňství
osob, jež byly mimořádnými lidovými
soudy odsouzeny. V poslední době se též
vyskytla kritika některých případů
sem spadajících. Proto také v této
věci chci sněmovnu alespoň stručně
informovat.
S tím úzce také souvisí skutečnost,
že jedním z největších úkolů,
které musí justiční správa
zvládnout, je řádné využití
pracovních sil vězňů.
Dekretem presidenta republiky č. 126/45 Sb. byly zřízeny
zvláštní nucené pracovní oddíly.
Jsou v nich umisťováni trestanci, kterým bylo
Národním soudem nebo mimořádnými
lidovými soudy uloženo odpykati celý trest
nebo část trestu na svobodě v takových
oddílech. Podle § 3 tétož dekretu jest
oddílů používáno zejména
k provádění prací nutných k
obnově hospodářského života nebo
k jiným pracím konaným ve veřejném
zájmu, na př. k opravě veřejných
budov a jiných veřejných zařízení,
zvláště dopravních, k pracím
v zemědělství a lesnictví, k regulaci
řek a podobně.
Ve zvláštních nucených pracovních
oddílech i v jiných pracovních oddílech
je podle posledního zjištění zaměstnáno
celkem 11.654 trestanců z věznic krajských
soudů a trestních ústavů, tedy značná
část celkového počtu asi 18.800 vězňů,
umístěných ve vyšetřovací
a trestní vazbě v těchto ústavech.
Práce schopní vězňové jsou
v oddílech zaměstnáni v uhelných dolech,
lomech, železárnách, papírnách,
cementárnách, tkalcovnách, v podnicích
kovodělného průmyslu a zejména též
v zemědělství.
Mezi trestanci, jimž bylo uloženo odpykat část
trestu nebo celý trest na svobodě ve zvláštních
nucených pracovních oddílech, jsou všichni
práce schopní odsouzenci političtí,
též Rudolf Beran a Jan Syrový.
Oba odpykávají trest ve valdickém ústavu
a spolu s jinými 35 trestanci byli umístěni
ve zvláštním nuceném pracovním
oddílu vykonávajícím zemědělské
práce na velkostatku v Javorníku u Vrchlabí.
Na tomto velkostatku, který máme v prozatímní
správě, jsou trestanci střeženi členy
sboru uniformované vězeňské stráže.
Velitelem oddílu je bývalý politický
vězeň, velmi spolehlivý a svědomitý
zaměstnanec.
Velkostatek navštívil předseda místního
národního výboru ve Vrchlabí pan Čermák
spolu s panem posl. Uhrem a paní posl. Marií
Trojanovou-Genykovou. Krátce na to byl 3. června
t. r. v časopise Rudé právo uveřejněn
článek uvádějící, že
prý Beran a Syrový jsou z milosti
ministerstva spravedlnosti na rekreaci v Krkonoších.
V článku se uvádělo, že prý
oba trestanci bydlí odděleně v pěkném
pokojíčku s nezamřížovaným
oknem, mají prý se velmi dobře a k večeři
měli lívance, vajíčka, margarin, krajáč
mléka a bochník domácího chleba. V
pokojíku stálo prý 9 lahví od piva.
Beran prý je na velkostatku hospodářským
vedoucím a Syrový zahradníkem. Téhož
dne byl článek podobného obsahu uveřejněn
v časopise "Mladá fronta", v němž
vyšly ještě další články.
5. a 6. června t. r. V článku z posléze
uvedeného data se uvádělo, že reportéři,
jimž nebylo dovoleno trestance fotografovat, vnikli do statku
přes plot a vyfotografovali prý, když ne Berana,
tedy alespoň židli, která je Beranovi
vyhrazena k opalování v době siesty.
O okolnostech uváděných v článcích
dal jsem neprodleně provést šetření.
Jím bylo zjištěno, že Beran byl
v oddíle umístěn jako osoba obeznámená
se zemědělskými pracemi a Syrový
proto, že bylo třeba více trestaneckých
pracovních sil k zdolání jarních prací.
Syrový byl v oddíle umístěn
přes zjištěnou sníženou pracovní
schopnost, pro kterou jiní vězni, jako na příklad
trestanec Josef Zmrhal z téhož trestního
ústavu byl umístěn ve zvláštním
oddělení pro choré vězně ve
Vrchlabí. Není pravda, že Beran byl
hospodářským vedoucím, jak se tvrdilo
v tomto tisku. Byl spolu se Syrovým a ostatními
trestanci zaměstnáván zemědělskými
pracemi, a to podle potřeby od 4,30 hod. až do 22,00
hod.; podle potřeby bylo Berana použito též
k nutným manipulačním pracím a Syrového
k pracím na zahradě, na níž je pěstována
zelenina pro trestanecký oddíl. Oba trestanci pracují
velmi dobře, na př. Beran sešrotoval
sám za den 20 q centů obilí.
Všichni trestanci umístění v oddílech
jsou stravováni podle platných vyživovacích
předpisů. Nebylo zjištěno, že by
tyto předpisy byly porušeny neboť trestancům
v oddílech příslušejí t. zv.
samozásobitelské dávky. Potraviny nebyly
v ubikacích, nýbrž v trestanecké kuchyni.
Je možné, že trestanci měli nějaké
menší úspory chleba. Láhve od piva zůstaly
po zaměstnancích telegrafního úřadu
v Trutnově, pro které bylo pivo koupeno. Trestanec
Procházka, který je měl uklidit, zanesl je
na ubikaci společnou jemu, Beranovi a Syrovému.
Je pravda, že tato ubikace byla bez mříží.
Velkostatek Javorník nebyl však vystavěn pro
účely vězeňské a okna byla
zamřížována postupně, jak se
podařilo opatřit potřebné železo.
Pokud Beran, Syrový a Procházka byli
v místnosti s nezamřížovanými
okny, byla jim při střežení věnována
zvýšená pozornost. Nyní jsou již
všechna okna zamřížována.
K návštěvě předsedy okresního
národního výboru ve Vrchlabí p. Čermáka
a pp. poslanců na velkostatku v Javorníku uvádím:
Aby lidovým zástupcům bylo umožněno
kontrolovat výkon trestu na svobodě ve vězeňských
ústavech, pověřil jsem určité
pány poslance všech politických stran funkcí
občanských kontrolorů v těchto ústavech.
Mezi těmito kontrolory není však ani pan posl.
Uher, ani paní posl. Trojanová-Genyková.
Podle sdělení pana Čermáka oba jmenovaní
mu uvedli, že dostali příkaz své strany,
aby zjistili způsob zaměstnání Berana
a Syrového. Dále bylo šetřením
zjištěno, že 1. června 1947 chtěli
redaktoři Mladé fronty Jiří Brabenec
a Emil Fafek získat svolení k fotografování
Berana a Syrového, k čemuž jim
bylo odepřeno povolení. Vyfotografovali pak alespoň
jiného trestance s volským potahem. V Mladé
frontě uveřejněná fotografie židle,
na které prý se Beran opaluje, podle zjištění
ředitelství valdického ústavu na velkostatku
vůbec není.
Ačkoliv šetřením nebyly zjištěny
závady tvrzené ve jmenovaných článcích,
dal jsem - a to též po skončení jarních
prací - poukaz aby Syrový byl přemístěn
do valdického ústavu, protože společné
umístění obou těchto vězňů
se stalo bez mého vědomí a schválení.
Uvedl jsem již, jak značný počet vězňů
je zaměstnáván venkovskými pracemi.
Je přirozené, že za tohoto stavu v pracovištích,
kde nejsou dostatečně vybavené místnosti
pro vězně a zejména kde vězňové
pracují přímo venku nelze striktně
dodržeti všechny vězeňské předpisy.
Kdyby tomu tak mělo být, musela by být převážná
část vězňů stažena z venkovských
prací. To by ovšem znamenalo v nynějším
nedostatku pracovních sil nedozírnou hospodářskou
škodu. Uvádím k osvětlení důležitosti
těchto prací, že jako příjem
z nich je na rok 1947 preliminována částka
120 mil. Kčs. Že tato částka bude značně
překročena, je zřejmo z toho, že příjem
z prací za první 4 měsíce činil
asi 60 mil. Kčs. (Předsednictví převzal
místopředseda Petr.)
Posléze bych chtěl podotknouti, že střežení
tak značného počtu vězňů
za mnohdy velmi obtížných podmínek vyžaduje
značného smyslu pro povinnost a obětavost
členů Sboru uniformované vězeňské
stráže. Rád konstatuji, že téměř
všichni členové této stráže
plní své úkoly řádně
a umožňují, aby prací trestanců
byly státu získávány značné
národohospodářské hodnoty.
Je to též v zájmu úspěšného
splnění dvouletého hospodářského
plánu. Prosím pány poslance, aby tento úkol
- hospodářské využití trestanecké
pracovní síly - vězeňské správě
sami se snažili co nejvíce usnadniti. Kdyby měla
být naše veřejnost dále rozrušována
neodpovědnými novinářskými
zprávami á la rekreace v Krkonoších,
nemohl bych nechati dále propadat nervositě při
těžké odpovědnosti členy sboru
vězeňské stráže, kteří
odpovídají za to, že jim trestanci neutekou
často za podmínek, za nichž vlastně
žádných záruk zmaření
útěku nemají. Proto musím apelovat
na celou naši veřejnost, aby práci i odpovědnost
těchto bedlivých služebníků republiky
snažila se ulehčit a ne ji ztížit. Pobuřování
veřejnosti sensacechtivými reportéry, kteří
připomínají methody obchodního tisku,
známé ze zemí, kde je úplná
volnost novinářského podnikání,
tuto práci i odpovědnost členů Sboru
vězeňské stráže velmi ztěžuje.
Naproti tomu používám rád této
příležitosti, abych poděkoval paním
i pánům poslancům, kteří převzali
funkci občanských kontrolorů ve vězeňských
ústavech a kteří mně pravidelně
podávají uznalé i podnětné
zprávy. Ti chápou a zblízka vidí velký
národohospodářský význam zaměstnávání
trestanců mimo vězeňské ústavy
a svou radou i pomocí nám byli vskutku velmi nápomocni.
Děkuji pak zvláště panu posl. Šteklovi
za jeho námahu, kterou věnoval prohlídce
nejen borské trestnice, nýbrž i prohlídce
justičních statků Nedražice a Zálezly
v okrese stříbrském, i za jeho uznání
vzorného vedení těchto statků.
Tím, paní a pánové, pokládám
svůj úkol v podstatě za vyčerpaný
a dospívám k závěru své odpovědi.
Omlouvám se vám ještě jednou, pane předsedo
a slavná sněmovno, že jsem kladl takový
mimořádný požadavek na váš
čas a děkuji vám za pozornost, kterou jste
přesto mým oběma zprávám věnovali.
Děkuji též všem členům sněmovny,
kteří přispěli v diskusi věcnými
a podnětnými poznámkami i svým politickým
i lidským postojem v hodnocení retribuce k tomu,
abychom mohli čestně a slušně s touto
kapitolou svých úkolů skoncovat. Děkuji
jim zejména za všechnu podporu, kterou během
činnosti lidových soudů poskytli těm,
kdož nesli břímě práce i odpovědnosti
za provádění retribuce.
Dříve než však skončím,
chtěl bych ještě jednou poděkovat všem
soudcům z povolání u Národního
soudu a u mimořádných lidových soudů,
všem veřejným žalobcům z řad
soudců i z řad advokátů a jiných
právníků, všem obhájcům
ex offo, všem kancelářským úředníkům,
všem dozorcům a všem ostatním orgánům
lidového soudnictví za jejich svědomité
a obětavé zmáhání těžkých
a často nevděčných úkolů,
jež na sebe vzali. Zvlášť vřele však
chci opětovat svůj dík soudcům z lidu,
z nichž tak mnozí sami prošli německými
koncentračními tábory a velkým tělesným
i mravním utrpením, ale přesto ve své
ušlechtilosti dokázali utlumit pocity pochopitelné
pomstychtivosti a soudili spravedlivě a lidsky, dokazujíce
tak urbi et orbi kulturní i mravní zdatnost našeho
národa.