Zákon o dani ze mzdy se snaží za daného
stavu věcí vyřešiti problém zdanění
pracovního důchodu věcně a mravně
co nejspravedlivěji, nepouštěje ovšem
se zřetele také potřeby státní
pokladny. Ve slevách, které v tomto zákoně
jsou poskytovány, šel zákon až na hranici
únosnosti státní pokladny. Není znakem
veliké státnické prozíravosti těch
činitelů, kteří se při podávání
připomínek k tomuto zákonu za jeho projednávání
snažili získati bezohledně co největší
daňové úlevy a slevy, tak jako kdyby státu
nemělo záležeti na výši jeho příjmů,
anebo jako kdyby si mohl tyto příjmy lehce opatřiti
jinde.
Zákon se snaží všechny zřetele
sociální řádně respektovati
a sama skutečnost, že proti původnímu
stavu přes 3 miliardy Kčs z pracovního důchodu
se ponechává v kapsách příjemců-poplatníků,
svědčí o tom, že skutečně
bude zde určitým způsobem zvýšena
životní míra širokých spotřebitelských
vrstev, neboť prakticky to znamená, že se zvyšuje
mzda příjemců průměrně
asi o 150 až 300 Kčs měsíčně.
V důsledku stanovených daňových minim,
která respektují rodiny s více dětmi,
nebude v českých zemích podléhati
této dani téměř milion poplatníků.
Zákon má silný sociální charakter, tak jak toho také struktura našich pracujících vyžaduje, neboť bylo zjištěno, že z 2,531.864 pracujících a jim na roveň postavených, t. j. pracujících tělesně, duševně, pensistů, invalidů atd., má 36.7 % menší důchod než 2000 Kčs měsíčně, 26.5 % má důchod od 2000 do 3000 Kčs měsíčně, 17.6 % má důchod do 4000 Kčs měsíčně, 10.2 % má důchod do 5000 Kčs měsíčně, 5.4 % má důchod do 6000 Kčs měsíčně, 1.2 % má důchod do 7000 Kčs měsíčně, celkem 98 % těchto příjemců má důchody pouze do 7000 Kčs měsíčně. Tato skutečnost také
ukazuje, jak jest ještě zapotřebí zvednouti
důchody z práce jak lepší organisací
práce, aby pracovník mohl využíti své
vůle, píle a snahy po dosažení vyššího
důchodu, tak také regulací důchodů
v dalších sektorech důchodové tvorby.
Celkový pracovní důchod, pokud jej bylo možno
vyčísliti podle pomůcek, které byly
po ruce, a to hlavně podle pomůcek ze sociálního
pojištění, možno odhadovati pro země
české - data ze Slovenska nám scházejí
- na částku 82,522.377.000 Kčs.
Zákon o dani ze mzdy se snaží opatřiti
státu příspěvek na jeho potřeby
zatížením pracovního důchodu,
pokud je to možné, co nejspravedlivěji vzhledem
ke všem sociálním zřetelům, jak
jen to lze za daných hospodářských
poměrů. Zákon přináší
úlevu v daňovém zatížení
pracovního důchodu sociálně slabých,
která činí přes 3 miliardy Kčs,
při čemž tato úleva je rozvržena
ve prospěch důchodů malých a ponechává
dosavadní daňové zatížení
u důchodů nad 150.000 Kčs ročně.
Je nutno se podiviti, že se vyskytla řada hlasů
upírajících sociální charakter
této dani. Hlasy tyto jest odmítnouti, neboť
jsou projevem zakryté snahy převaliti daňové
břemeno z vrstev majících důchody,
zabezpečující slušný způsob
života, na vrstvy s důchodem nízkým.
Podle statistiky o dani důchodové za rok 1946 bylo
zjištěno, že normálně vyměřená
daň důchodová činí pouze 3
miliardy 96,900.234 Kčs, kdežto daň důchodová
vyměřovaná srážkou, tedy zdanění
důchodu z námezdného anebo jemu na roveň
postaveného poměru, činí 6.777,027.620
Kčs. Tato skutečnost ukazuje, že v určité
vrstvě poplatníků je velký daňový
únik vznikající co největším
využitím mezer v zákoně, tak také
skutečný daňový únik jako daňová
defraudace. Jestliže se podíváme na data, která
uvedl v rozpočtovém výboru pan ministr financí,
vidíme, že při stanovení důchodu
podle statistiky přihlášek k dávce z
majetku a z válečného přírůstku
na majetku u úředníků připadá
na osobu průměrný důchod 20.637 a
na samostatného podnikatele 16.165, na podnikatele ve svobodných
povoláních 27.051, a uvážíme-li,
že tento nepoměr jest ještě větší
na Slovensku, kde na úředníka připadá
19.913 a na samostatného podnikatele na Slovensku pouze
10.950 Kčs, pak je nutno zamysliti se nad tímto
zjevem, a to tím více, že pravděpodobně
důchody úředníků jsou přiznán
úplně přesně, tedy důchody
úředníků a jim na roveň postavených,
to znamená i dělníků i všech
ostatních, - data o českých zemích
a o Slovensku ukazují stejné cifry - kdežto
důchody samostatných podnikatelů se rozcházejí
a jsou podstatně nižší nežli důchody
gážistů. To ovšem ukazuje, že máme
co činiti stále ještě s tím,
že někteří lidé nechtějí
vůči státu plniti všechny své
povinnosti v takovém poměru, v jakém je musí
plniti druzí. Jest tedy na místě, abychom
se na každého daňového defraudanta dívali
tak, jak je zapotřebí, a aby každý daňový
defraudant nesl také občanské následky
svého protistátního činu i ve formě
ztráty občanské bezúhonnosti, nezmění-li
se tyto poměry, neboť není zajisté správné,
aby takovému občanu, který neplní
své povinnosti vůči státu, dokonce
se snaží podvodným způsobem obohatiti
na úkor pracujícího tím, že třebas
učiněnou daňovou srážku neodvede,
dostalo se občanské pocty ve formě členství
v představenstvech korporací a pod. V zájmu
státního povědomí našeho občanstva,
které musíme střežiti a které
musíme stále pěstovati, by bylo jistě
na místě, aby takovíto občané
nebyli považováni za stejnorodé s těmi,
kteří vůči státu plní
všechny své povinnosti a na něž se stát
vždycky, v každé době a při každé
příležitosti může spolehnout.
Z celé této osnovy zákona o dani ze mzdy
vychází celá problematika nového pojetí
berní reformy a nového pojetí berního
práva. Je zapotřebí ji studovat se všech
hledisek a v celé její šíři.
Je zapotřebí uvědomiti si toto vyzdvižení
sociálních znaků nejen u této daně,
nýbrž také u jiných daní, které
se v zásadě kryjí s daní ze mzdy,
u proponované daně zemědělské,
u proponované daně živnostenské a daně
ze svobodných povolání. Je zapotřebí
řádným způsobem zhodnotit rodinu jakožto
sociologickou jednotku, jest řádným způsobem
zhodnotiti u zemědělce i u živnostníka
postavení ženy, postavení těch, kteří
nejsou schopni poskytnouti dostatečný pracovní
výkon, u invalidů a méněcenných,
a této sociologické skutečnosti v sazbách
dáti výraz.
My jsme se při sdělávání této daně ze mzdy snažili všechny tyto aspekty respektovat a už tehdy, když jsme studovali tuto otázku v srpnu roku 1945, prodiskutovávali jsme všechny zásady nové berní reformy, kteréžto zásady se rozšířily a staly všeobecně známými v celém českém odborném světě, který se zajímá o berní právo. Navázali jsme styk se všemi činiteli jak zájmových korporací, tak také s národohospodářskými odborníky jednotlivých svazů a také jsme se snažili navázati styk s národohospodářskými odborníky i druhých politických stran. Snažili jsme se požádati vědecký svět, aby nám v této práci pomohl, a ministerstvo financí zvlášť samo ještě
vypsalo anketu o reformě přímých daní,
která bohužel nesplnila očekávání.
Při zhodnocování veškeré této
práce vyskytly se také kritiky nepřátelské,
kritiky, které se snažily zlehčiti celou tuto
práci a které se snažily dokonce skresliti
práci svých vlastních národních
hospodářů. Snažily se dokonce operovati
i s falešnými a nesprávnými daty, s
falešnými a nesprávnými závěry.
Některé články v novinách v
poslední době jsou toho jasným důkazem.
Dokonce se stalo, že i na veřejné schůzi
jeden národohospodářský činitel
podával informace o naší finanční
politice tak skreslené, že u něho - který
z moci svého úřadu musí býti
nebo měl by býti dokonale informován - nutno
se dívat na takovéto podávání
informací jako na vědomé klamání
poctivých lidí.
Na druhé straně je zapotřebí vyzvednout
úsilí všech těch, kdož bez rozdílu
politického zaměření se snažili
nám v této práci pomoci. Tady skutečně
je možno říci, že při poslední
fázi projednávání této daně
ze mzdy pracovala Národní fronta a že Národní
fronta ukázala v řadách svých seriosních
odborníků, kteří se nedávali
másti snad pouze a výlučně politickými
zřeteli, že je dělná a schopná
podati dobré a dokonalé dílo.
Já bych na tomto místě a při této
příležitosti chtěl jen jaksi reklamovat,
aby se při zhodnocování tohoto díla,
které je velmi význačné a velmi důležité,
hodnotila také veškerá ta přípravná
práce, veškeré to studijní úsilí,
které na tomto poli vynaložila národohospodářská
komise komunistické strany, která připravovala
celou problematiku pod novým zorným úhlem,
která ji studovala jakožto nový problém,
jakožto problém, který má býti
práv změněné struktuře naší
společnosti tak, jak se nám jeví po květnové
revoluci. A jestliže toto zhodnocení bude na všech
místech tak učiněno, aby odpovídalo
pravdě, pak můžeme říci, že
všechny ostatní práce, které máme
před sebou, se nám za společného úsilí
určitě podaří k dobru veškerého
poctivého pracujícího lidu republiky Československé.
(Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík (zvoní):
Ďalším rečníkom je p. posl. Skaunic.
Dávam mu slovo.
Posl. Skaunic: Paní a pánové!
Zákon o dani ze mzdy je nepochybně vedle svého
hlavního účelu fiskálního i
instrumentem státní sociální politiky.
Sociální hledisko uplatňuje se tu jednak
progresivitou daňového tarifu - daň ze mzdy
stoupá se stoupající mzdou nejen absolutně,
ale i relativně, v procentech mzdy - jednak slevami na
dani poskytovanými poplatníkům s ohledem
na počet příslušníků jejich
rodiny.
Pro stanovení výše mzdy přicházejí
v úvahu dvě zásadní hlediska, a to
výše mzdy má býti úměrná
hodnotě vykonané práce - pak mluvíme
o t. zv. výkonnostní mzdě - anebo výše
mzdy má odpovídati životním potřebám
zaměstnance a jeho rodiny - pak mluvíme o t. zv.
sociální, rodinné mzdě. Obě
tyto zásady jsou s hlediska socialistického plně
oprávněny a jeví se proto jako nejvhodnější
způsob stanovení výše mezd kombinace
obou těchto zásad. Sociální, rodinnou
složku mzdy možno pak uskutečniti dvojím
způsobem: buď přímým příplatkem
k výkonnostní mzdě, anebo slevou na dani
ze mzdy. V našem státě se tak děje obojím
způsobem; přímá podpora rodin s dětmi
se děje výplatou rodinných přídavků,
nepřímá podpora pak slevami na dani ze mzdy.
Dovolte mi, abych nejprve srovnal zásady, na kterých
je postavena rodinná politika v instituci rodinných
přídavků, se zásadami, na kterých
byla postavena původní osnova zákona o dani
ze mzdy.
V instituci rodinných přídavků jsou
přídavky na děti poskytovány pevnými
částkami, které se zvyšují, stoupá-li
počet dětí v rodině; na prvé
dítě činí měsíčně
150 Kčs, na druhé 200 Kčs atd., na osmé
a další dítě 500 Kčs měsíčně.
Vyjádříme-li výši přídavků
procentem ze mzdy, vidíme, že toto procento se stoupající
mzdou klesá. Vychází se zde z názoru,
že rodinné přídavky mají přispívati
jen ke hrazení minimálních životních
potřeb, které jsou samozřejmě nezávislé
na výši zaměstnancovy mzdy.
Theoreticky by bylo možné ještě jiné
řešení, a to takové, že by byly
rodinné přídavky vyměřovány
pevným procentem mzdy, t. j. že by absolutní
výše přídavků se stoupající
mzdou do určitého, pevně stanoveného
maxima také úměrně stoupala. Toto
řešení vychází z úvahy,
že náklady na děti jsou úměrné
mzdě zaměstnance a že se stoupající
mzdou také úměrně stoupají,
že vyšší životní standard nese
s sebou úměrně vyšší náklady
na děti.
Takové řešení však představuje
nejvyšší hranici, na kterou by mohl sociální
politik ještě přistoupit. Řešení,
které by šlo nad tuto hranici a které by tedy
poskytovalo na př. při pětinásobné
vyšší mzdě rodinné přídavky
větší než pětinásobek, bylo
by nutno zamítnout jako nesociální. Srovnejme
nyní s těmito úvahami způsob, jakým
měly být prováděny slevy podle původní
osnovy, na příkladu měsíční
mzdy 3.000, 15.000 a 36.000 Kčs. Sleva na první
dítě proti dani ženatého bezdětného
zaměstnance činila při měsíční
mzdě 3000 Kčs 28 Kčs, při měsíčním
platu 15.000 Kčs však už 1.068 Kčs, t.
j. při pětinásobné mzdě proti
3.000 Kčs 38násobnou slevu na dani. Při měsíčním
platu 36.000 Kčs 3.223 Kčs, t. j. při dvanáctinásobném
platu proti 3.000 115násobnou slevu na dani.
Další podstatná závada původní
osnovy zákona o dani ze mzdy byla v tom, že sleva
na jedno dítě byla zásadně vyšší
než na děti další. Tak na příklad
při měsíční mzdě 5.000
Kčs činila sleva na 1 dítě 105 Kčs,
na druhé však jenom 40 Kčs, na třetí
58 Kčs. Takovýto daňový systém
by měl jenom tu výhodu, že by podporoval pověstný
systém jedináčků. Domnívám
se, že jsem oprávněn tvrditi, že původní
osnova zákona nebyla činem sociálním.
Když bylo ministerstvo financí na tyto podstatné
závady upozorněno, vzalo osnovu zpět a přepracovalo
ji na znění, které nám bylo v rozpočtovém
výboru předloženo. Tu bych chtěl konstatovat
a zdůraznit, že upozornění nalezlo porozumění
u ministra financí. Osnova upouští od způsobu
slev prováděných pomocí 9 daňových
skupin a tomu odpovídajících 9 daňových
tarifů - tarifů pro svobodného, ženatého,
ženatého s jedním dítětem atd.
- a zavádí nyní jediný tarif pro svobodné
zaměstnance a slevu provádí tak, že
za každého dalšího člena domácnosti
snižuje daňový základ o určité
paušální částky. Tímto
řešením se prakticky odstraňuje původní
nesmyslné stoupání slev na dani se vzrůstajícím
platem.
Stejně byla touto úpravou zčásti odstraněna
závada spočívající v tom, že
sleva na jedno dítě byla neúměrně
vysoká proti slevám na další děti.
Sociálnímu požadavku, aby slevy na další
děti byly spíše větší než
na dítě prvé, nebylo však v původním
vládním návrhu vyhověno úplně.
Vzhledem k tomu, že částka snížení
daňového základu při druhém
dítěti byla stejná jako u dítěte
prvního, t. j. těch navrhovaných 500 Kčs
měsíčně, u čtvrtého
a dalších dětí stejná jako u
třetího dítěte, t. j. 1000 Kčs
měsíčně, a vzhledem k progresivitě
tarifu zůstávaly zásadně slevy na
druhé dítě menší než na
prvé a slevy na čtvrté a další
dítě menší než na třetí
dítě. To bylo v původním návrhu.
Tuto nedokonalost jsme odstranili v rozpočtovém
výboru tím, že jsme po návrhu, který
jsem předložil a který byl veden především
zřeteli moderní důchodové politiky,
provedli úpravu tak, že daňový základ
je snižován o 600 Kčs při jednom dítěti
a 1.300 Kčs při dvou dětech, při třech
o 2.300 Kčs, při čtyřech o 4.500 Kčs
a při každém dalším dítěti
vždy o dalších 1.200 Kčs měsíčně.
V zásadě bude naše populační
politika tedy prováděna na koleji rodinných
přídavků ke mzdám a na koleji daňových
slev. V instituci rodinných přídavků
bude výše přídavků úměrná
existenčnímu minimu - bude odpovídat pouze
počtu dětí v rodině - v instituci
daňové pak dosaženému životnímu
standardu, bude totiž přímo závislá
na výši hrubé výkonnostní mzdy;
budeme tedy mít kombinaci obou mnou popsaných extrémních
řešení populační mzdové
politiky.
Dovolte mi nyní, abych se zabýval otázkou,
zda tato dvojí kolej provádění státní
rodinné politiky je nutná a účelná.
Není potřebí zdůvodňovat záporné
zodpověděni této otázky. Sporné
je pouze, která z obou institucí je vhodnější
pro provádění rodinné populační
politiky. Jsem toho názoru, že nejvhodnější
je instituce rodinných přídavků ke
mzdám. Vybírání příspěvků
provádějí nositelé nemocenského
pojištění v rámci své normální
agendy a nevznikají tím vůbec žádné
nové režijní náklady. Výplata
přídavků děje se pak nemocenskými
pojišťovnami za spolupráce se závodními
radami způsobem, který stejně vyhovuje zaměstnancům,
a režijní náklady jsou zde zcela nepatrné
a nedosahují ani 2 % z vyměřených
příspěvků, ba možno tvrdit, že
neexistuje vůbec pojišťovací instituce,
která by měla nižší správní
náklady, než má fond rodinných přídavků.
Kdyby měl býti fond rodinných přídavků
úplnou náhradou daňové koleje populační
politiky, musil by ovšem převzít i podporování
sňatečnosti a rodin bezdětných. K
tomu hned uvádím, že navrhovaná sleva
na daních pro ženaté zaměstnance je
vcelku nepatrná, že činí průměrně
70 - 80 Kčs měsíčně.
Je samozřejmé, že slevy v těchto výších
nemohou samy o sobě podstatně přispěti
k úhradě vyšších vydání
ženatých zaměstnanců a lákat
tak svobodné ke sňatku. Uvedené slevy nevykazovaly
v předložené osnově zřejmě
nějaký rozumný sled. Nebylo lze vůbec
pochopiti, proč právě u platů 3.800
Kčs měla být sleva největší
a u nižších nebo vyšších platů
to činilo méně. Uvedená čísla
doznávají změny. Jestliže vedle zatížení
zaměstnanců daní ze mzdy vezmeme v úvahu
i zatížení nepřímými daněmi
spotřebními, úhrnné daňové
břemeno ženatého zaměstnance je proti
zaměstnanci svobodnému takové, že opravdu
nemůže vésti k ženitbě a zakládáni
rodiny. Teprve instituce rodinných přídavků
odstraňuje sociálně nevhodný stav
a přináší do jisté míry
spravedlivou korekturu.
Pomocí daňového tarifu, neměl-li býti
příliš složitý, nelze podle mého
názoru dosáhnouti zcela rozumného průběhu
sociální složky mzdy. S úplným
úspěchem může tak učinit pouze
instituce rodinných mezd, což je dalším
důvodem pro to, aby sociální mzdová
politika byla prováděna jedině na této
koleji. Ideální řešení tohoto
problému představujeme si v rámci národního
pojištění takto:
V národním pojištění by vedle
větve nemocenského pojištění
a větve důchodového pojištění
měla být vybudována i větev rodinného
pojištění, která by vedle přídavků
na děti a příp. též na manželku
- jež by v případě smrti manžela
splňovala podmínky pro přiznání
vdovského důchodu - vyplácela též
výbavné v případě sňatku,
a to jak pojištěnce, tak i pojištěnému
muži v takových částkách, které
by skutečně znamenaly usnadnění sňatku.
Znamenalo by to pouze přenesení dosavadního
výbavného, poskytovaného v důchodovém
sociálním pojištění, do pojištění
rodinného, kam také logicky patří,
jeho rozšíření na muže a zlepšení
jeho výše. Nesmíme se také předem
zříkat ani zavedení bezúročných
manželských půjček z fondu rodinného
pojištění a spojení s odpisováním
jich při narození prvého dítěte.
Nechci tvrditi, že by touto úpravou došlo k trvalému
zvýšení počtu uzavíraných
sňatků; přesto by se toto řešení
nepochybně projevilo v naší populační
bilanci příznivě v tom smyslu, že by
docházelo k sňatkům v mladším
věku, než je tomu dosud, kterážto skutečnost
by pak nepochybně vedla i ke zvýšení
natality. Přídavky na děti nemohou samy podstatně
ovlivnit průběh natality a nepředstavují
žádnou líheň na děti. Jejich
existence se však musí přes to nepochybně
příznivě projevit v naší populační
bilanci, a to snížením dětské
úmrtnosti, což může nastat tím,
že rodiče s nároky na rodinné přídavky
mohou poskytnout svým dětem lepší stravu,
pobyt na venkově a jiné výhody. Jsem přesvědčen,
že shoda mezi zavedením rodinných přídavků
a nastalým poklesem kojenecké úmrtnosti není
náhodná. Teprve převedení celé
rodinné politiky na jedinou kolej rodinného pojištění
v rámci národního pojištění
by pak umožnilo skutečné zjednodušení
daňového tarifu, který by se stal jednotným
beze všech komplikací, ke kterým vede poskytování
rodinných slev. Nesmíme také přehlížet
psychologické momenty takové úpravy a její
vliv na pracovní morálku zaměstnanců
svobodných a bezdětných ženatých,
kteří sice nemají námitek proti vyplácení
rodinných přídavků na děti,
ale kteří se při každé výplatě
mzdy rozčilují nad tím, že za stejnou
práci berou od zaměstnavatele mzdu, která
je o několik desítek korun nižší
než mzda ženatého zaměstnance s dětmi.