Než však bude vybudováno národní
pojištění ve směru mnou naznačeném,
nezbývá než prováděti rodinnou
politiku na obou popsaných kolejích. Pan ministr
financí přislíbil, že nám již
na počátku podzimního zasedání
předloží další osnovy zákonů
o dani živnostenské a zemědělské,
založené na týchž spravedlivých
zásadách jako je zákon o dani ze mzdy. Je
třeba si uvědomit, že soubor osob samostatně
pracujících není dosud účasten
výhod rodinných přídavků a
že tudíž daňové slevy na děti
musí býti v těchto zákonech určeny
podstatně výhodněji, než je tomu u souboru
osob pracujících v námezdním poměru.
Uzavíraje část své kritiky předložené
osnovy, provedené s hlediska sociálně-politického,
konstatuji, že dokud nebude vybudováno naše národní
pojištění, je nutno rodinnou mzdovou politiku
provádět i nadále též ve formě
slev na dani, že způsob, jakým je to navrhováno
ve vládní osnově, je vcelku vhodný
a že určité sociálně-politické
závady byly zčásti odstraněny již
v navržených úpravách paušálních
částek snížení daňového
základu.
Dovolte mi nyní, abych přikročil ke kritice
osnovy s hlediska administrativně-technického. Podstatným
zjednodušením je nepochybně nová metoda
vybírání daně u pramene, která
redukuje počet individuálních daňových
přiznání a daňových předpisů
jen na případy mimořádné a
je podstatným přínosem ke zdaru dvouletky
jak na poli státní, tak i soukromo- podnikatelské
administrativy. Pokud pak jde o nahrazení dosavadních
9 daňových skupin jediným tarifem a provádění
rodinných slev na dani snižováním daňového
základu o paušální částky,
povede tato nová úprava ke zjednodušení
státní i soukromé administrativy jen pokud
jde o zaměstnance s měsíčním
platem, kde tyto paušály jsou vyjádřeny
celistvými násobky 500, nebo 600, 700, jak to máme
poznačeno, a teprve praktické zkušenosti ukážou,
zda tato naše nová úprava bude jednodušší
dosavadní úpravy u mezd vyplácených
týdně, kde paušály jsou stanoveny nerovnými
částkami, jejichž odčítání
od daňového základu povede asi k početním
chybám a tím i k chybné výměře
srážení daně.
Pokud se týká technické konstrukce daňového tarifu, setrvává osnova na dosavadním tarifu stupňovém. Tento tarif měl nevýhodu v tom, že na hranicích stupňů docházelo k velkým skokům v sazbě; byly tím větší, čím větší
bylo procento daňové sazby a čím větší
je rozsah daňového stupně. Než i tyto
nedostatky byly do značné míry odstraněny
kompromisním řešením, které bylo
střední cestou mezi vládním návrhem
a návrhem naším. Známá nevýhoda
stupňovitého tarifu byla ve starém Rakousku
odstraňována tak zvanou Reischovou formulí,
podle níž ryzí příjem z vyššího
daňového stupně nesměl být
nižší než ryzí příjem
z hrubého příjmu rovnajícího
se horní hranici stupně nejblíže nižšího.
Zavedením tohoto ochranného ustanovení pro
poplatníka by bylo po stránce administrativní
jednoduchosti nepochybně krokem zpět. Bude proto
zajímavé zjistit, jak se s popsanou závadou
stupňovitého tarifu vyrovnávala předložená
osnova.
Vládní návrh nevykazoval stejný rozsah
všech daňových stupňů. U měsíčních
mezd od 1.600 do 3.000 Kčs vykazoval intervaly po 50 Kčs
měsíční mzdy, u měsíčních
mezd mezi 3.000 a 8.400 Kčs byly stupně 100korunové,
mezi 8.400 až 15.000 Kčs pak vykazovaly stupně
rozdíly 200korunové. Již jsem uvedl, že
nepříjemné skoky v daňové sazbě
jsou tím větší, čím větší
je procento sazby a čím větší
je rozsah stupně. To znamená, že u nízké
procentní sazby, která se vyskytuje u nízkých
mezd, mohli bychom si dovolit i značně velký
rozsah stupně, u vysokoprocentních sazeb je však
nutno stupňovitý interval podstatně zkrátit,
nechceme-li, aby docházelo k velkým skokům
ve výši daně. Proto jsme přišli
s návrhem, aby byl zaveden jednotný interval 100
Kčs pro celý rozsah mezi 1.600 až 15.000 Kčs,
a kvituji zde plně pochopení rozpočtového
výboru, že i v tomto ohledu námi předložený
návrh přijal. Takto upravená sazba bude mít
také určitou výhodu administrativní,
ježto při jednotném 100korunovém intervalu
bude vyhledávání daňové srážky
v tabulce krajně jednoduché. Této výhody
bohužel není v tarifu daně pro týdenní
výplatní období, kde intervaly končí
čísly nedělitelnými ani 10.
Na tomto zjednodušení mají zájem instituce
našeho sociálního pojištění.
Novou úpravou našeho sociálního pojištění
bude totiž zrušen systém mzdových tříd
a nahrazen systémem vybírání příspěvků
pevným procentem z vyplacené mzdy. Při tom
se počítá s tím, že po určitou
dobu budou zaměstnanci povinni platit i nadále část
pojistného příspěvku ze svého.
Po tu dobu nebude lze počítati srážku
z tohoto titulu ze skutečného platu, nýbrž
bude nutno používati metody mzdových stupňů.
V zájmu jednoduchosti bude pak nutné, aby tabulka
výše pojistného byla jednoduchá a stupně
této tabulky se zcela kryly se stupni tabulky daně
ze mzdy.
V ustanovení § 21 se počítá se
součinností nositelů sociálního
pojištění při provádění
tohoto zákona. Přál bych si, aby tato součinnost
byla vzájemná. Mám zde na mysli hlavně
ustanovení § 18, odst. 2, podle něhož
se zaměstnavateli ukládá povinnost předkládati
každoročně výkaz o všech zaměstnancích
na zvláštních tiskopisech. Podle nové
úpravy odvádění příspěvků
v našem národním pojištění
budou obdobné výkazy požadovány od zaměstnavatelů
i pro účely národního pojištění.
Jeví-li se účelným, aby oba tiskopisy
byly spojeny v jediný, vyhotovený s propisy, z nichž
by po jednom obdržely berní správa a nositel
pojištění každý pro své
účely. Doporučuji proto, aby vytvoření
tiskopisu bylo děláno v úzké spolupráci
s nositeli sociálního pojištění.
Z těchto výkazů budou moci nositelé
sociálního pojištění s nejmenším
nákladem odvodit velmi podrobné statistiky o sociálních
poměrech zaměstnanců, statistiky, které
nyní musí být opatřovány jen
s velkým nákladem peněžním i
časovým a se značným omezením
pozorovaných statistických znaků.
Nakonec přikročuji ke kritice daňové
sazby samotné. Předložená osnova je
založena na daňovém tarifu progresivním.
Rozumný progresivní tarif se vyznačuje těmito
třemi znaky: Procento, kterým se daň vyměřuje,
stoupá se stoupající mzdou. Dále absolutní
výše daně z přírůstku
mzdy je tím větší, čím
vyšší je mzda. Dále stoupání
daně má být plynulé, nemá vykazovat
přílišných skoků. Prvá
zásada byla v navrhované osnově splněna.
Horší to bylo se zásadou druhou a třetí.
V rozpočtovém výboru jsme předložili
tabulky a grafy, které sloužily k porovnání
našeho návrhu s návrhem vládním.
I v tomto ohledu přijal výbor kompromisní
řešení, které mnohé z nepoměrů
vyřadilo a zaručilo tak plynulejší progresivitu
daní, jež nevykazuje přílišných
skoků. Vládní návrh jsme nemohli považovat
za dílo dokonalé. Spíše naopak, byly
v něm nepochopitelné skoky ve výši daně
při přechodu z jednotlivých skupin. Nelze
to vysvětlit jinak než nějakými počtářskými
nedopatřeními.
Všechny tyto popsané vady mě přiměly, abych ve spolupráci s národohospodářským matematikem vypracoval pozměňovací návrh tarifu daně ze mzdy. Abych umožnil pánům kolegům v rozpočtovém výboru i odborníkům z ministerstva financí rychlou orientaci o změnách tarifů mnou navrhovaných, předložil jsem kromě formálního návrhu nového tarifu též už zmíněné tabulky a grafy. Z grafů
bylo zřejmo, že jsem se snažil, pokud se to nepříčilo
zásadám rozumného progresívního
tarifu, zachovati tarif vládního návrhu.
Výše daňových srážek z měsíční
mzdy 3.000 Kčs, pak v celém intervalu mezi 5.000
až 8.000 Kčs měsíčních
mezd, dále pak u měsíčních
platů kolem 15.000 Kčs byly shodny s vládním
návrhem.
Přijetí návrhu znamenalo by určité
snížení daní u mezd do 5.000 Kčs
měsíčně. Snížení
výnosu daně touto úpravou tarifů vzniklé
odhadoval jsem na čtvrt miliardy Kčs, tedy na 6
% výnosu očekávaného podle vládního
návrhu. Bylo by demagogické přijít
s návrhem na zlevněni daní a nepostarat se
současně o úhradu úbytku v očekávaném
výnosu této daně. Domnívám
se však, že z přijetí mého návrhu
nemusela by bolet pana ministra financí hlava, ježto
úhradu výnosového úbytku už mu
obstarali sami poplatníci. Výnos daně při
progresivním tarifu je totiž velmi citlivý
vůči pohybu mzdové hladiny. Zvýšení
mezd průměrně o 10 % vedlo ke zvýšení
daňového výnosu nikoli o 10 %, nýbrž
o celých 23 %. K úhradě čtvrtmiliardového
úbytku na výnosu daně ze mzdy by tedy postačilo
zvýšení mezd průměrně
o necelá 3 %. Jsem si pak jist, že od doby, kdy se
poprvé na stole pana ministra objevil navrhovaný
tarif, došlo k podstatně vyššímu
průměrnému zvýšení mezd
než o potřebná 3 %. Zmiňuji se jenom
o úpravě mezd ve stavebním podnikání,
kde byly mzdy upraveny o 25 %. Jsem proto přesvědčen,
že daňový výnos byl by i při
přijetí mého návrhu značně
větší, než bylo při tvoření
vládního návrhu předpokládáno.
Náš pozměňovací návrh
nebylo lze odmítnout s poukazem na to, že vady vládního
návrhu byly obsaženy v předchozích daňových
tarifech. Zákon o dani ze mzdy má býti přece
vzorem i pro další ohlášené daně
živnostenské a zemědělské a tudíž
mluví všechny důvody pro to, aby byl dílem
pokud možno dokonalým.
Přijímaný návrh je dílem kompromisu.
Dílem dobrého kompromisu. Sociální
demokracie přispěla ke zdokonalení návrhu,
který je ovládán moderními hledisky
a nepochybně přispěje i v budoucnu k vyřešení
daňových problémů, které se
budou dotýkati všech osob samostatně hospodařících,
především zemědělců a
živnostníků. Je to ostatně součást
lepšího řešení důchodové
politiky, která byla sociální demokracií
hájena. Je to řešení jednoduché,
bez všech potíží, jež nám
přináší každé jiné
násilné řešení, jak tomu bylo
v otázce snižování cen a s tím
spojené otázce intervenčních fondů.
Hospodaření intervenčními fondy nám
přináší zmatek do tvorby cen a do celého
našeho hospodářství. Páni poslanci
a poslankyně z výboru pro kontrolu provádění
dvouletého plánu, z výboru průmyslového
i rozpočtového mi potvrdí, že se na
nás obracejí celá výrobní odvětví
s úpěnlivou prosbou o pomoc, aby byla zproštěna
povinnosti odváděti 4 %ní příspěvky
z hrubého obratu intervenčnímu fondu. Dokládají
v obsáhlých podáních, že toto
přispívání přinese další
pasivitu podniků a že psychologicky působí
špatně i na pracovní morálku, neboť
zaměstnanci vidí, že přes jejich přičinění
nedosáhnou rentability podniku, ve kterém jsou zaměstnáni.
Nadto ve způsobu, jakým byla tato věc provedena,
neviděli jsme sledování sociálního
zřetele, který by znamenal prospěch právě
nejširším masám drobných spotřebitelů.
Zákon o dani ze mzdy, který dnes přijímáme,
znamená podstatné zlepšení existenční
úrovně širokých pracujících
vrstev. Vítáme ho proto a připomínáme,
že přijetím tohoto zákona bylo učiněno
zadost jednomu z výseků sociální důchodové
politiky, jak ji má na mysli strana, kterou tu zastupuji.
Nebylo by správné, abychom při této
příležitosti nezdůraznili, že zákon
přináší určité administrativní
úlevy pro zaměstnance berních správ
a berních úřadů. Práce těchto
zaměstnanců zejména v bývalém
okupovaném území je velmi obtížná
pro naprostý nedostatek sil. Na příklad u
berní správy v Duchcově bylo před
válkou 22 zaměstnanců, dnes jich je tam pouze
11. Do pohraničí přišlo 90 % lidí,
kteří dříve daně neplatili,
neboť to byli lidé chudí, a kteří
dodnes nevědí, co mají dělat, daňové
otázky jsou pro ně naprosto novou věcí
a není to u nich zlá vůle, ale prostě
nedostatek zkušeností, jestliže nečiní
řádně povinná hlášení
a přiznání. Uvádím ku příkladu,
že přiznání daně činžovní
učinilo z těchto důvodů pouze asi
25 % poplatníků. Úředníci berních
správ a úřadů jsou v pohraničí
většinou noví lidé, kteří
se teprve v mnohém zaučují. Pro výměnu
obyvatelstva je nutno zakládat úplně nové
archy poplatníků, a to bez znalosti jejich majetkových
a sociálních poměrů. K tomu nyní
přistupuje nová agenda, jež je vynucena uvolňováním
vázaných vkladů a potvrzováním
pro každý případ placení konfiskované
věcí. To je opět jedna práce navíc
a pro zaměstnance berních správ a úřadů
v pohraničí dvojnásobná. (Předsednictví
převzal místopředseda Petr.)
Přesto se mnohé úřady snaží
udržet krok s ostatními a smazat tak hranici mezi
bývalým územím a pohraničím.
Mnohé tyto úřady splnily všechny úkoly,
jež jim byly uloženy. Organisovaly brigády pomocníků
z manželek úředníků a všech
těch, kteří jen byli ochotni pomoci. Vedoucí
lidé nemají neděle ani svátky a jsou
při tom placeni jako všichni naši státní
zaměstnanci, t. j. nepříliš dobře.
Soudím proto, že bude třeba, abychom se v blízké
budoucnosti věnovali i vyřešení tohoto
velikého problému a abychom i v budoucnosti pamatovali
na tento veliký statisícový okruh veřejných
a státních zaměstnanců, kteří
si zaslouží, aby také pro ně byly otázky
sociální vyřešeny způsobem slušným.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Urbánek. Uděluji mu slovo.
Posl. Urbánek: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Široká obec zaměstnanecká vezme v těchto
dnech s povděkem na vědomí, že parlament
schválil návrh zákona o dani ze mzdy. Mám
zkušenosti ze svého dlouholetého pobytu mezi
dělníky a ostatními zaměstnanci, že
vždy kolem 1. nebo 15. na výplatních lístcích
nebo sáčcích byla sledována, a to
velmi pozorně, cifra, vyjadřující
srážku daně ze mzdy. Tato cifra byla, je a
bude vždycky velmi citlivým bodem, neboť určuje,
charakterisuje příjmovou úroveň toho
kterého zaměstnance, ale také na druhé
straně symbolisuje vůli široké obce
zaměstnanecké přispívati státu
do pokladny a umožniti tak zdolání všech
úkolů.
Hospodářský ozdravovací proces v naší
vlasti nedospěl ještě tak daleko, aby opatřil
všechny naše hmotné potřeby a tím
nutnou úhradu nákladů na praktické
uskutečněním sociálních cílů,
které jsme si vytkli. Okřídlené rčení,
že lid pracující nese klenbu světa,
má v sobě hlubokou pravdu. Proto je jistě
správné, že stěžejní myšlenkou
nové daně je vůle přinésti
úlevu zvláště světu pracujícímu,
v našem případě menším poplatníkům.
Dosavadní daňové zatížení
doléhalo někde až k neúnosnosti. Bude
proto velmi správné a účelné,
aby úspornost, která má být vnesena
do celého systému daňové politiky
jejím zjednodušením, byla vnesena také
do administrativy a aby tak administrativní náklady
spojené s vyměřováním a vybíráním
daní byly sníženy ve prospěch státní
pokladny. Čs. strana národně socialistická
souhlasí se všemi zásadami, které jsou
novou úpravou daňovou sledovány, a zvláště
má zájem, aby výběr daní děl
se způsobem nejhospodárnějším,
aby náklady na vybírání daní
byly nepatrné a aby způsob vybírání
daní zatěžoval stát i poplatníka
co nejméně.
Páni zpravodajové přednesli číselně
i slovně všechna zdůvodnění a
vylíčili důležitost i dosah této
nové zákonné osnovy a tu je třeba
si upřímné přát, aby tento
zákon byl jedním ze zákonů, které
budou spravedlivě hodnotit daňovým zatížením
a také daňovou úlevou ony vrstvy národa,
které poctivě a odříkavě pracují
jak v soukromém, tak i veřejném hospodářství.
Při ohlášené reformě daní
nevyhneme se celé řadě problémů,
vyplývajících ze změn hospodářských
i sociálních, a bude třeba moudře
vedenou úsporností v celém našem životě
i podnikání dospěti k oné vysoké
úrovni státnické, aby daně byly radostnou
povinností jak podnikatelských, tak zaměstnaneckých
složek. To ovšem předpokládá odstranění
a odchod všech těch, kdož jsou přítěží
na našem tvořivém budovatelství. Musí
se tak stát a žádné jiné zřetele
nesmí sledovat naše daňová politika,
než ty, které budou státu, národu republice
pomáhat.
Ohlášená reforma daňová se bude
muset vypořádat s mnoha a mnoha problémy,
jež vyplývají právě z poválečných
skutečností hospodářských i
sociálních. Hlavní zásada, která
se zde musí uplatňovat a ke které se musí
přihlížet, je daňová únosnost
poplatníka. To je významný psychologický
moment, který platí stejně pro dělníka,
živnostníka, zemědělce i podnikatele.
Světová válka vyčerpala rodiny poplatníků
natolik, že je v těchto rodinách ještě
mnoho starostí při výživě, ošacení,
zařizování, výchově dětí
a při ostatních nákladech. V důsledku
úpravy měny a zvýšení cen na
trojnásobek, ba dokonce výše, a v důsledku
toho, že mzdy a platy u veliké části
poplatníků nebyly zvalorisovány, doléhá
daň důchodová zde daleko více než
před válkou. Proto nevidíme v tomto zákoně
konečné řešení, ale naopak vůli
podle potřeby se přizpůsobit soustavě
odpovídajících hospodářských
čísel. Zde bude nutno přihlížet
ke všem složkám národa a bude třeba
přiblížit jak vrstvy dělnické,
zaměstnanecké, tak i podnikatelské k této
myšlence snahy po zvýšené výrobnosti,
po vyšším výkonu a splnění
všech předpokladů pro dvouletku. Daň
důchodová nesmí bránit při
tvorbě t. zv. vyšších důchodů,
které jsou a budou odměnou za mimořádné
tvůrčí, podnikatelské kvalitní
a zvýšené pracovní úsilí.
V tisku jsme měli možnost čísti mnoho nejen pochvalných, ale i kritických komentářů k tomuto dnes projednávanému zákonu. Zde bylo zdůrazněno, že tento zákon má dobré i méně dobré znaky. Nelze však přehlédnou že má vůli pomoci a podepříti početnější ro
diny. Chceme tyto rodiny podporovat snížením
sazeb tam, kde je více dětí, a tak morálně
i hmotně podepřít otázku populační.
Tento zákon však neřeší jednu bolestnou
otázku, nepřihlíží totiž
k úlevě daňové v krajích, kterými
prošla válka. Tak na př. berní správa
v Bílovci a také jinde předepisovala za r.
1945 jednotlivé daně bez ohledu na daňová
přiznání poplatníků a bez ohledu
na okolnost, že právě na jaře r. 1945
převalila se přes toto slezské území
hrozná válka. Hromadné protesty těchto
postižených občanů-poplatníků
byly odkazovány na cestu rekursní, na podání
žádosti za posečkání, odpisy,
zkrátka na obvyklou úřední proceduru.
Bude třeba odbyrokratisovat některé úřady
finanční správy, aby bylo více porozumění
pro tak mimořádné okolnosti. Bylo by dobré
a záslužné a hlavně spravedlivé,
aby ministerstvo nebo vláda připravily v jakékoliv
formě možnost, aby lidem těžce a přímo
katastrofálně válkou poškozeným
byla dána aspoň nějaká daňová
úleva. Vždyť není možné, aby
občanům, kterým bylo rozbito obydlí,
zničen všechen movitý majetek, doslovně
ožebračeným, bylo měřeno tak
jako ostatním.
Povděčně kvituji, což také jistě
nalezne ohlas v naší široké veřejnosti,
že v zákoně jsou obsaženy možnosti
úlev, jež lze poskytnout na žádost, na
př. pro válečné poškozence, válečné
invalidy, jejich pozůstalé a pod.
Nesmírně důležité k upevnění
pracovní morálky bude, že mzdy za práci
přes čas a za vyšší výkony
budou od daně ze mzdy osvobozeny. Náš dělník
bude spokojenější. Bude platit rád svoji
daň, o které ví, že jest spolufundamentem
přínosu do státní pokladny. Stát
nemusí od široké obce zaměstnanecké
daň ze mzdy exekučně vymáhat a poctivý
český dělník se nesníží,
aby svému státu odpíral, co jeho jest. Bude
proto, a to jistě právem, střežit, aby
ani ostatní složky poplatnictva neprováděly
záměrný a nepoctivý úmysl defraudovat
a ulejvat to, co patří do státní pokladny.
Lidé nehodní, mazaní, prohnaní, podvodníci
a šmelináři nesmějí státu
zapírat a okrádat ho o ohromné sumy, zatím
co dělník, zemědělec, živnostník
a poctivý podnikatel svou daňovou a platební
povinnost věrně plní. Je proto třeba
proti těmto vyvrhelům našeho národa
zakročit tvrdě a neúprosně a pomoci
tam, kde poctivá, dobrá pracovitost snoubí
se s věrným, poctivým placením daní,
které stát právě v těchto dobách
nezbytně potřebuje. A je správné,
co bylo v těchto dnech napsáno v denním tisku,
že daňová defraudace by měla být
prohlášena za trestný čin a odsouzení
pro ni zapisováno do trestního rejstříku.
(Potlesk.)