Tak u hrubé roční mzdy 20.000 Kčs
činí daňové zatížení:
|
|
|
|
|
| |
u svobodného | 1,04 | 1,04 | 5,47 | 7,45 | 3,96 | 2,70 |
u ženatého bezdětného | 1,04 | 1,04 | 4,56 | 5,59 | ||
U hrubé roční mzdy 40.000 Kčs | ||||||
u svobodného | 3,85 | 5,39 | 11,62 | 20,35 | 11,27 | 5,73 |
u ženatého bezdětného | 3,68 | 5,15 | 9,82 | 15,90 | 8,67 | 4,08 |
u ženatého s 1 dítětem | 3,35 | 4,69 | 8,97 | 8,74 | 6,99 | 2,52 |
u ženatého s 2 dětmi | 3,15 | 4,41 | 8,08 | 6,85 | 5,43 | |
U hrubé roční mzdy 60.000 Kčs | ||||||
u svobodného | 4,94 | 7,40 | 14,45 | 26,98 | 16,80 | 8,38 |
u ženatého bezdětného | 4,72 | 7,08 | 11,81 | 21,48 | 14,86 | 6,78 |
u ženatého s 1 dítětem | 4,30 | 6,44 | 11,19 | 12,78 | 10,14 | 5,02 |
u ženatého s 2 dětmi | 4,30 | 6,44 | 10,06 | 9,88 | 7,94 | 3,38 |
u ženatého s 3 dětmi | 4,30 | 6,44 | 8,94 | 7,12 | 5,34 | 1,54 |
U hrubé roční mzdy 80.000 Kčs | ||||||
u svobodného | 5,78 | 9,25 | 16,96 | 32,58 | 20,95 | 12,94 |
u ženatého bezdětného | 5,53 | 8,84 | 13,85 | 26,08 | 18,52 | 10,75 |
u ženatého s 1 dítětem | 5,02 | 8,04 | 13,14 | 16,76 | 13,68 | 8,37 |
u ženatého s 2 dětmi | 5,02 | 8,04 | 13,14 | 13,83 | 10,78 | 6,04 |
u ženatého s 3 dětmi | 5,02 | 8,04 | 13,14 | 9,30 | 6,79 | 3,76 |
U hrubé roční mzdy 100.000 Kčs | ||||||
u svobodného | 6,62 | 10,59 | 19,07 | 35,57 | 23,88 | 17,89 |
u ženatého bezdětného | 6,33 | 10,13 | 15,79 | 28,57 | 21,12 | 15,19 |
u ženatého s 1 dítětem | 5,76 | 9,21 | 14,71 | 19,35 | 16,20 | 12,66 |
u ženatého s 2 dětmi | 5,76 | 9,21 | 14,71 | 16,66 | 13,26 | 10,- |
u ženatého s 3 dětmi | 5,76 | 9,21 | 14,71 | 11,26 | 8,04 | 6,69 |
U hrubé roční mzdy 120.000 Kčs | ||||||
u svobodného | 8,76 | 13,98 | 22,42 | 37,71 | 25,78 | 22,43 |
u ženatého bezdětného | 8,44 | 13,43 | 19,04 | 30,36 | 23,80 | 20,08 |
u ženatého s 1 dítětem | 7,79 | 12,33 | 17,42 | 21,07 | 17,61 | 17,26 |
u ženatého s 2 dětmi | 7,79 | 12,33 | 17,42 | 18,80 | 14,99 | 13,97 |
u ženatého s 3 dětmi | 7,79 | 12,33 | 17,42 | 13,81 | 9,93 | 10,22 |
U hrubé roční mzdy 140.000 Kč | ||||||
u svobodného | 11,32 | 16,96 | 25,97 | 39,08 | 27,49 | 26,07 |
u ženatého bezdětného | 10,97 | 16,37 | 22,83 | 31,50 | 25,37 | 24,06 |
u ženatého s 1 dítětem | 10,27 | 15,18 | 20,35 | 22,32 | 18,67 | 21,64 |
u ženatého s 2 dětmi | 10,27 | 15,18 | 20,35 | 20,38 | 16,27 | 18,82 |
u ženatého s 3 dětmi | 10,27 | 15,18 | 20,35 | 16,12 | 11,65 | 14,79 |
U hrubé roční mzdy 160.000 Kč | ||||||
u svobodného | 13,34 | 19,37 | 28,64 | 40,21 | 29,16 | 28,93 |
u ženatého bezdětného | 12,96 | 18,73 | 25,68 | 32,43 | 26,93 | 27,09 |
u ženatého s 1 dítětem | 12,22 | 17,46 | 22,55 | 23,28 | 19,84 | 24,97 |
u ženatého s 2 dětmi | 12,22 | 17,46 | 22,55 | 21,59 | 17,87 | 22,46 |
u ženatého s 3 dětmi | 12,22 | 17,46 | 22,55 | 17,86 | 13,33 | 18,94 |
*) avšak bez daně z vyššího
služného
**) bez daně z vyššího služného,
jež podle navržené osnovy má býti
zrušena počínajíc berním rokem
1947.
Jak patrno z uvedeného přehledu, dojednaného
v úterním rozpočtovém výboru,
dotýká se navrhovaný zákon o dani
ze mzdy širokých vrstev pracujícího
lidu.
Pokud se týče hodnocení struktury a vnitřní výstavby tohoto navrhovaného zákona, poukazuji s povděkem na povšechnou rozpravu rozpočtového výboru, která téměř do podrobnosti vyčerpala obtížnou a složitou problematiku tohoto zákona o dani ze mzdy. Bylo zvláště poukázáno, "že nikdy nebyla z oficiálních míst projevována zásada zavřených dveří, že vždy byla poskytnuta možnost přímého zásahu do diskuse o těchto otázkách, a na místech, která se konstrukcí této daně zabývala, byli vyzýváni jak ústně, tak i oficiálně jednotliví naši představitelé našeho vědeckého světa, by se zúčastnili prací a diskusí o zásadách této daně. Konečně v ministerstvu financí byl
zřízen poradní sbor, v němž tyto
otázky byly projednávány a o poradním
sboru byli informováni pánové profesoři
fakult, přednášející finanční
právo, aby pomohli při této úpravě."
Bylo by si jen přáti, aby tyto otázky byly
i nadále předmětem opravdového veřejného
zájmu.
Musím dále poukázati také na zjev,
kterým se dnes zabýval také ve svém
exposé v rozpočtovém výboru pan ministr
financí, na zjev, který byl ve schůzi rozpočtového
výboru s veškerou vážností, zejména
u příležitosti projednávání
§ 29 osnovy probírán - na naši daňovou
morálku. Nelze při snižování
daňového břemene trpěti jakýchkoliv
daňových defraudací. Je třeba při
této příležitosti důrazně
upozorniti celou naši veřejnost na základní
občanskou povinnost, jakou je řádné
plnění daňových povinností.
Ku konci budiž mi dovoleno zvláště vyzvednouti
všechny účelné a věcné
podněty a úpravy, jak byly v zájmu věci
uplatňovány při projednávání
v rozpočtovém výboru. Při této
příležitosti musím vyzvednouti promyšlené
a propracované návrhy především
pana posl. Skaunice, dále inž. dr Ješe,
prof. dr Chytila, inž. Spáčila
a všech ostatních zúčastněných
členů rozpočtového výboru.
Zdůrazňuji, že touto společnou prací
podařilo se prokázati, že i bez zásahu
a nátlaku zvenčí při dobré
vůli a věcném zájmu lze parlamentní
cestou včas projednávati tak závazné
zákonodárné dílo, jakým je
tento zákon o dani ze mzdy. Jako zpravodaj děkuji
pánům referentům ministerstva financí,
panu min. radovi dr Hanušovi a zvláště
panu vrch. odb. radovi dr Leipertovi, kteří spolu
s ostatními úředníky vypracovali tuto
osnovu a byli mně jako zpravodaji nápomocni. Společnou
houževnatou prací uvedených zúčastněných
činitelů bylo dosaženo v střízlivém
ovzduší v rozpočtovém výboru
několika změn a doplňků, jak je uvádí
předložená zpráva, tisk 680. Takto pozměněný
vládní návrh zákona o dani ze mzdy
doporučuje rozpočtový výbor plenu
sněmovny ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík: K tejto veci
sú prihlásení rečníci, otváram
preto rozpravu.
Prihlásení sú pp. posl. inž. Spáčil,
Skaunic, Urbánek, Weberová
a Kobylka.
Udelujem slovo p. posl. inž. Spáčilovi.
Posl. inž. Spáčil: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Každý člověk se zamyslí několikrát
ve svém životě nad tím, jaký
je asi smysl života, toho největšího fenomenu
ve vesmíru. Když uvažuje o tomto problému,
vidí nakonec, že život se vyvíjí
k duchovosti, ke kultuře. A pak naše poznání,
že kulturní nadstavba každého národa
je možná jenom na hospodářské
základně, dostane zvláštní výraz
a zvláštní podtržení.
Hospodářská základna, zabezpečující
život, se tvoří prací. Práce
je největší dar lidského života.
Je to vědomí a vůle po změně
světa. Prací se tvoří veškero
bohatství národa a státu a proto žádnými
zásahy nemá býti chuť k práci
podlamována, naopak má býti podporována.
Práce může býti správně
hodnocena pouze ve společnosti. Pouze společnost
umožňuje jedinci, aby se plně rozvinul. Organisovanou
společností je stát. Má-li tedy stát
plniti všechny svoje funkce, potřebuje k tomu také
prostředky. Tyto prostředky opatřuje si tak,
že z důchodů svých občanů
odčerpává určitou část.
Jestliže toto odčerpávání je
regulováno, dostáváme se k regulaci odvodů
části důchodů každého
jednotlivce a tato regulace se obstarává souborem
zákonů, souborem zákonů daňových,
neboť část, která se odčerpává,
se jmenuje: daně, dávky, poplatky atd. Soubor těchto
zákonů tvoří berní právo.
Naše dosavadní berní právo je zastaralé,
nejasné, nepružné. A toto právo je výsledkem
vývoje, který byl ovlivňován mocenským
rozvržením politických sil. Do té doby,
dokud lid sám nemohl zasáhnout do spolurozhodování
při tvorbě tohoto práva, snažil se mocenský
činitel převaliti břemeno na ty nejnižší
a nejslabší vrstvy. To je skutečnost už
dávno známá, kterou také literárně
zpracoval a vystihl snad po prvé v historii Tomáš
Morus ve své knize zvané krátce Utopie. Tuto
knihu napsal roku 1515 - 1516. Výslovně tam řekl:
"Není to nic, že boháči z denní
vymezené mzdy dělníků každodenně
něco ubírají, a to nejen soukromou lstí,
ale i veřejnými zákony? A tak co se před
tím zdálo nespravedlivé, totiž nejlépe
zasloužilým o obec spláceti nejhorším,
to boháči učinili dovolenou věcí,
ba právem, vydavše o tom zákon. Když tak
v mysli rozbírám a obírám se všemi
státy, jež dnes jsou v rozkvětu, tu, pomoz
mi Bůh, nenapadá mi nic jiného, než
že je to spiknutí boháčů, starajících
se pod jménem a titulem státu o svůj prospěch."
Tato slova platila také o našem daňovém
právu, protože i u našeho bývalého
daňového práva byly snahy převaliti
celé břemeno na bedra těch nejubožejších,
na bedra těch, kteří se nemohli více
brániti. Skutečně, v minulosti celou tíží
daňového břemene nesly vrstvy nejchudší,
nesl proletariát, který neměl žádných
politických práv. Nejlépe vystihuje tuto
skutečnost výrok pařížského
arcibiskupa z prvé polovice 17. století, který
odpověděl na požadavek státníka
kardinála Richelieua, když ten požadoval od francouzského
duchovenstva mimořádnou daň, takto: "Je
starobylým zvykem, že na potřeby státu
přispívá lid svým majetkem, šlechta
svou krví a církev svými modlitbami."
A když se po francouzské revoluci měšťanstvo
podílelo na politické moci, snažilo se pokud
možno nejvíce přesunouti své daňové
povinnosti na bedra vrstvy bez politických práv.
Stát potřebuje peníze. Musí je mít, aby mohl plnit své úkoly. Opatřuje si je daněmi různého druhu. Daňový systém v různých dobách bývá různý. Je všeobecným a ideálním požadavkem, aby daňová soustava odčerpávala větší část důchodu těm, kteří mají důchody veliké, čili aby daňová soustava byla progre
sivní. Tento ideální požadavek však
naráží na psychologii občana. Občan
jest ochoten v poměru ke svým příjmům
platiti daně pouze do určité výše.
Nad tuto hranici se divá na požadované daně
jako na nespravedlivé odčerpávání
svého důchodu, který si opatřuje činností,
a to buď, prací, podnikáním nebo spekulací.
Jestliže vycházíme ze zásady, že
veškeré bohatství v národě pochází
pouze z lidské práce, musíme vzít
obzvláštní zřetel na zdanění
důchodu pracovního, který bude reagovati
tím citlivěji na daňovou únosnost.
Zdanění pracovního důchodu prodělalo
v posledních padesáti letech neklidný vývoj.
Starý rakouský zákon čís. 220
ř. zák. z r. 1896 o přímých
daních se zdaňování pracovního
důchodu jenom dotkl. Tuto otázku se sice pokoušel
vyřešiti zákon čís. 668 z r.
1919, ale asi po čtvrtletním trvání
byl zrušen. Teprve zákon čís. 76 z r.
1927 zabýval se zdaněním pracovního
důchodu v celé své šíři
a s hlediska fiskálního měl značný
úspěch. Tento úspěch však je
zároveň důkazem, že reforma přímých
daní tímto zákonem zamýšlená
nesplnila ta očekávání, která
v ní byla kladena. Sám iniciátor této
reformy, tehdejší ministr financí dr Engliš
přiznal v parlamentě v lednu a listopadu 1930, že
není nikterak nadšen naší daňovou
soustavou ani se stanoviska hospodářského,
ani se stanoviska sociálního, neboť důchod
gážistický vynášel více
než 50 % celého výnosu daně důchodové,
a přiznal, že tento poměr je hospodářskou
nemožností. Reforma daňová se tedy podle
slov ministra Engliše nezdařila a neúspěch
byl prý zaviněn špatnou daňovou morálkou.
Je prý tedy nutno použíti jiné taktiky
daňové a daňovou morálku prý
zlepšiti častějšími a přísnějšími
tresty. Jmenovitě důchod z kapitálu není
prý správně zdaněn.
Ještě více pak zkomplikovala naši daňovou
soustavu celá řada předpisů vydaných
v době okupace, takže se jeví naprosto nutným
provésti u nás novou velkorysou daňovou reformu.
Reforma musí vzíti zřetel na všecky
politické a hospodářské skutečnosti,
které zde nastaly po květnové revoluci. Z
tvořeného národního důchodu
musí býti odčerpána ta část,
kterou stát potřebuje, avšak nesmí být
nahlodán největší poklad naší
lidské společnosti, chuť k práci. Odměna
za práci je pracovním důchodem a tento pracovní
důchod může být daňově
zatížen jen tolik, aby pracujícímu zůstala
ještě dostatečná odměna za jeho
námahu a aby vyhlídka na větší
odměnu za lépe, dokonaleji a více vykonané
práce nebyla brzděna strachem, že vynaložená
větší námaha je zbytečná,
poněvadž její protihodnota byla odčerpána
většími daňovými předpisy.
Proto bylo nutno nejprve zabývati se otázkou, jak
zdaňovati důchod, který plyne bezprostředně
z práce, ať už touto prací je práce
v jakémkoliv námezdním poměru, nebo
práce zemědělce či živnostníka.
Vzhledem k tomu, že námezdně pracujících
lidí je v zemích českých podle statistiky
o sociálním pojištění 2,531.864
ke konci roku 1946 a se Slovenskem podle odhadu ministerstva financí
2,877.000, kdežto zemědělců asi 900.000
až 1 milion, živnostníků asi 300.000,
svobodných povolání asi 30 až 40.000,
bylo nutno zařaditi jako první práce reformní
úsilí o zdanění pracovního
důchodu, a tu opět zdanění pracovního
důchodu, a tu opět zdanění pracovního
důchodu z jakéhokoli námezdného poměru
na prvním místě.