Hospodářský rozvoj v druhé polovině
19. století pokračoval tak rychle, že předstihl
platný stav berního práva v oboru přímých
daní. Teprve na samém konci století dochází
v Rakousku k dalekosáhlé berní reformě,
kterou vrcholí vývoj přímých
daní v bývalém Rakousku. Zákonem o
osobních daních z roku 1896 postaven byl celý
systém na nový základ. Reforma spojila daně
přímé učleněnou soustavou daní
výnosových, doplněnou daní důchodovou,
zvanou daní z příjmu. Tato soustava, jen
málo pozměněná novelou z roku 1914
a doplněná daní z tantiem a daní z
válečných zisků, přežila
první světovou válku a byla převzata
Československou republikou pro Čechy, Moravu a Slezsko.
V Uhrách došlo k podobné reformě o dvacet
let dříve. Roku 1875 byl zaveden v Maďarsku
ryzí systém daní výnosových
bez daně důchodové. Daně reální
byly ponechány ve starém rouchu, osobní daň
výdělková se změnila v novou daň
výdělkovou a stará daň z příjmu
byla nahrazena třemi samostatnými daněmi,
a to daní úrokovou a rentovou, báňskou
a daní podniků veřejně účtujících.
Roku 1909 došlo v Maďarsku k nové reformě
přímých daní. Osmi zákony byly
konstruovány daně přímé ve
formě daní výnosových, doplněných
daní důchodovou podobně jako v Rakousku.
Tato reforma však vešla v účinnost teprve
v prvé světové válce, ovšem s
určitými změnami. Daňový systém,
doplněný daní z válečných
zisků a periodickou daní z majetku, převzala
Československá republika pro Slovensko.
Aby právní kontinuita nebyla násilně
přerušena, převzala Československá
republika v oboru přímých daní v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku bývalé právo
rakouské a na Slovensku bývalé právo
maďarské. Tímto krokem si však nový
stát uložil hned dva úkoly. 1. Unifikaci těchto
dvou systémů a 2. jejich kodifikaci. Předpisy,
které vznikaly v době delší jednoho
století, byly roztroušeny v různých
patentech, císařských nařízeních
a zákonech.
Ke splnění těchto úkolů a k
utvoření československého systému
přímých daní došlo berní
reformou, provedenou zákonem ze dne 15. června 1927,
č. 76 Sb. Soustava není nová, je recipována
ze zákonodárství rakouského. Přestává
rozdělovati přímé daně na osobní
a reální a staví proti dani důchodové
daně výnosové.
Po revoluci roku 1945 bylo jisté, že hluboké
změny, k nimž došlo v celém našem
řádu společenském i hospodářském,
budou mít pronikavý vliv i na naši soustavu
přímých daní. Vláda se rozhodla
přebudovati celý systém a postaviti přímé
daně na zcela nový základ. Dosavadní
zákon o přímých daních rozděloval,
jak řečeno, přímé daně
na jednotlivé daně výnosové a daň
důchodovou. V chystaném systému však
daň důchodová vůbec nemá být.
Odstranění důchodové daně jako
daně zdaňující u jednoho subjektu
součet příjmů celé domácnosti,
plynoucí z různých pramenů, je jedním
ze základních rysů připravované
reformy. Má tedy být nový systém soustavou
samostatných výnosových daní a bude
se skládati z těchto druhů daní: daně
z pracovního důchodu, daně podnikové
a daně z bezpracných důchodů. Daň
z pracovního důchodu má mít čtyři
druhy: daň ze mzdy, daň zemědělskou,
daň živnostenskou a daň ze svobodných
povolání.
Osnova zákona o dani ze mzdy prodělala svůj
určitý vývoj. Byla rozeslána v říjnu
1946 do připomínkového řízení
a doznala v něm četných změn. Nejdůležitější
z nich se týká sazby a slev na příslušníky
domácnosti. Sazby v této první osnově
byly navrženy tak, že až do roční
mzdy 72.000 korun byly cca o 50 %, do 120.000 o cca 40 % a do
180.000 o 20 % nižší než sazby dnešní
daně důchodové, vybírané srážkou
ze služebních požitků podle zákona
č. 161/45 Sb.
Poplatníci byli rozděleni do daňových
skupin A - svobodní, B - ženatí, bezdětní,
C - základní sazba a D - s jedním dítětem
a více dětmi. V témže poměru,
jak byla snížena základní sazba - skupina
C - byly sníženy i ostatní sazby platné
pro ostatní poplatníky - skupiny A, B a D.
Ježto by však bylo toto původně navržené
snížení znamenalo příliš
velký úbytek pro státní pokladnu,
byla sazba přepracována tak, že nové
sazby odpovídaly až do roční mzdy 60.000
Kčs sazbám stanoveným zákonem o přímých
daních č. 76/27 Sb., zvýšeným
o přechodnou přirážku podle zákona
ze dne 15. července 1932, č. 120 Sb., tedy takovému
daňovému zatížení, které
platilo v letech 1931 až 1936. Od roční mzdy
60.000 Kčs stoupalo daňové zatížení
rovnoměrně až do roční mzdy 150.000
Kčs, kde dosáhlo výše daňového
zatížení, stanoveného zákonem
č. 161/45 Sb., až do roční mzdy 600.000
Kčs odpovídalo dnešnímu zatížení
a nad tuto hranici bylo poněkud vyšší
než nyní.
Takto přepracovaná osnova byla předložena
úřadu předsednictva vlády. Proti navrženým
sazbám však byly vzneseny námitky v tom směru,
že slevy na děti jsou v příkrém
rozporu s úpravou rodinných přídavků
u soukromých zaměstnanců a přídavků
k výchovnému u státních a jiných
veřejných zaměstnanců, která
se tehdy projednávala a došla výrazu v zákonech
č. 58/57 a 69/47 Sb., kde je přídavek na
děti stejně vysoký u malých jako u
velkých mezd. Bylo zejména poukazováno na
to, že je nespravedlivé, ba přímo asociální,
aby u vyšších mezd byly slevy na děti
několikrát vyšší než u mezd
nižších. V této úpravě byla
osnova po provedení menších úprav schválena
vládou dne 27. května 1947 a předložena
ústavodárnému Národnímu shromáždění.
Osnova o dani ze mzdy, kterou vláda předložila
ústavodárnému Národnímu shromáždění,
je prvým článkem reformy přímých
daní. Jde tu o zdanění mezd, t. j. služebních
a jim na roveň postavených požitků.
Daň ze mzdy podle předložené osnovy
je samostatnou daní výnosovou, avšak dalekosáhlým
způsobem přihlíží k osobním,
rodinným a sociálním poměrům
zaměstnance, majícím vliv na jeho platební
schopnost.
Ve vývoji srážkové daně důchodové
nacházíme již prvky, které měly
tendenci odloučit zdanění služebních
požitků od zdanění příjmů
z ostatních důchodových pramenů, t.
j. oddělit srážkovou daň důchodovou
z vlastní globální daně důchodové.
Zákon o přímých daních č.
76/27 rozlišoval již v původním svém
znění, pokud jde o způsob zdanění
služebních požitků, dvě skupiny
těchto požitků. Do prvé spadaly požitky,
které nepřesahovaly ročně částku
23.556 Kč, a do druhé ony, které tuto roční
částku přesahovaly. V prvém případě
byla srážka daně vlastním zdaněním
těchto požitků a řádně
provedenou srážkou daně bylo u těchto
příjmů učiněno daňové
povinnosti zadost, a to i když měl zaměstnanec
ještě jiný mimoslužební příjem
nepřesahující 500 Kč, resp. podle
novely č. 226 z r. 1936 Sb. 1.000 Kč. Ale ani v
těch případech, kdy mimoslužební
příjmy tuto částku 500, resp. 1.000
Kč přesahovaly, nenastávalo žádné
zdanění stran celého důchodu, t. j.
nesčítaly se pro zdanění služební
a mimoslužební příjmy zaměstnancovy,
nýbrž daň důchodová se vyměřovala
z mimoslužebních příjmů zvláště,
bez zřetele na služební požitky. Již
to byl velký zásah do globality daně důchodové
jakožto daně, sčítající
zásadně pro zdanění všechny příjmy
bez ohledu na jejich pramen. Zaměstnanec zde ovšem
mohl žádat o řádné vyměření
daně.
U druhé skupiny služebních požitků,
t. j. u požitků přesahujících
ročně částku 23.556 Kč, měla
srážka a odvod daně důchodové
povahu pouhých a konto-splátek na daňovou
povinnost, která byla zaměstnanci teprve později
pložena platebním rozkazem v řádném
vyměřovacím řízení.
Z těchto požitků se tedy daň důchodová
vždy vyměřovala, při čemž
nerozhodovalo, měl-li či neměl-li příjemce
ještě jiný mimoslužební příjem.
Při vyměření byly tyto služební
požitky s ostatními příjmy sčítány
v jednotný základ daně. Nehledíme-li
k přechodné úpravě provedené
dekretem presidenta republiky č. 99/1945 Sb. a k úpravě,
provedené na Slovensku zákonem č. 175/1943
Sl. z., byla shora zmíněná hranice 23.556
Kč zvýšena zákonem č. 161/1945
na 100.000 Kčs a hranice 1.000 Kč pro mimoslužební
požitky na 3.000 Kčs. Tím byl značně
rozšířen počet těch případů,
kdy řádně provedenou srážkou
daně bylo daňové povinnosti ze služebních
požitků učiněno zadost. V souvislosti
s tím byla provedena změna i u zdanění
těch zaměstnanců, kteří nemají
služební požitky přes 100.000 Kčs,
avšak jejichž mimoslužební příjmy
přesahují uvedenou částku 3.000 Kčs.
Byla zde zavedena ještě jedna hranice, 50.000 Kčs.
U těchto zaměstnanců byly mimoslužební
příjmy zdaňovány zvláště,
t. j. bez ohledu na příjmy služební,
jenom tenkrát, jestliže součet hrubých
služebních požitků a jiného důchodu
nepřesahoval 50.000 Kčs. Přesahoval-li tuto
částku, došlo k řádnému
vyměření daně z celého důchodu,
t. j. včetně služebních požitků.
U daně důchodové se zásadně
zdaňuje u hlavy rodiny důchod domácnosti,
t. j. společně všechny příjmy
hlavy rodiny a všechny příjmy příslušníků
její rodiny. Ale zákon o přímých
daních již ve svém původním znění
vyloučil z důchodu domácnosti služební
požitky příslušníků domácnosti.
Ty se k důchodu domácnosti nepřipočítávaly.
To byla také významná výjimka z jinak
platné zásady zdaňování globálního
úhrnného důchodu celé domácnosti.
Z vylíčeného je vidno, že zdaňování
služebních požitků podle zákona
o přímých daních již v jeho původním
znění se neomezilo jen na zvláštní
způsob odvodu daně z těchto požitků,
tedy jen na stránku formální, nýbrž
že představovalo zčásti také
odchylky od zásadní struktury daně důchodové.
Od původní bezvýjimečné zásady
nepřipočítávání služebních
požitků příslušníků
domácnosti k důchodu domácnosti bylo později
upuštěno. Okupačním vládním
nařízením č. 162/1940 Sb. bylo stanoveno,
že za určitých podmínek se tyto požitky
zahrnují do důchodu domácnosti. Dekret č.
99/45 se pro zdanění na berní roky 44 a 45
vrátil opět k uvedené bezvýjimečné
zásadě, ale zákon 161/45 zase stanovil, že
služební požitky příslušníků
domácnosti se včítají do důchodu
hlavy rodiny, jestliže celkový důchod poplatníka
a příslušníků jeho rodiny včetně
jejich čistých služebních požitků
přesahuje částku 100.000 Kčs. Konečně
však zákon č. 202 z roku 1946 stanovil, že
se služební požitky nikdy nevčítají
do důchodu domácnosti, a to nejen služební
požitky příslušníků domácnosti,
nýbrž i služební požitky hlavy rodiny.
Tím tedy byly co do zdanění všecky služební
požitky prakticky vyňaty z globální
daně důchodové a zdaňovány
samostatně. V tomto světle jeví se pak předložená
osnova zákona o dani ze mzdy, zdaňující
veškeré mzdy samostatnou daní, jako dovršení
vylíčeného vývoje.
Hlavní rozdíly mezi osnovou zákona o dani
ze mzdy a dosavadní dani důchodovou ze služebních
požitků jsou tyto:
1. Pokud jde o osvobození určitých mezd od
daně, nutno proti dosavadnímu právnímu
stavu zdůrazniti zejména osvobození odměn
poskytovaných zaměstnancům za zlepšovací
návrhy až do 20.000 Kčs ročně,
dále osvobození příplatků za
práci zdraví zvláště škodlivou,
osvobození i úmrtného soukromých zaměstnanců
- dosud nepodléhalo dani jen úmrtné státních
zaměstnanců - dále osvobození veškerých
plnění z veřejnoprávního nemocenského
a úrazového pojištění, naturálních
a jednorázových plnění ostatních
odvětví veřejnoprávního pojištění,
osvobození zvýšení důchodů
pro bezmocnost, osvobození výchovného i zvláštního
přídavku k němu a rodinných přídavků
a podobných plnění poskytovaných na
nezaopatřené děti a osvobození zaopatřovacích
požitků vyplácených podle zákona
č. 164/46 Sb. o péči o vojenské a
válečné poškozence a oběti války
a fašistické persekuce.
2. Shora bylo řečeno, že daň důchodová
ze služebních požitků, které přesahovaly
roční hranici 23.556 Kčs, naposledy 100.000
Kčs, se vyměřovala platebním rozkazem
v řádném vyměřovacím
řízení. To podle předmětné
osnovy odpadá. Daň ze mzdy se nebude vyměřovat,
nýbrž řádně provedenou srážkou
bude daňové povinnosti učiněno zadost,
bez ohledu na výši mzdy.
K předpisu daně ze mzdy k přímému
placení dojde jenom ve dvou případech: předně
tehdy, nebude-li srážka daně provedena buď
vůbec, nebo nebude-li provedena řádně,
a za druhé v případech, kdy byla příjemci
v kalendářním roce vyplácena mzda
současně několika plátci.
3. Podle dosavadního stavu byla daň důchodová
vyměřována různými sazbami.
Zákon stanovil základní sazbu v § 18.
Tato sazba se pro poplatníky s menšími břemeny
- zpravidla svobodní a ženatí bezdětní
- zvyšovala o přirážku buď 30 %ní,
nebo 15, resp. 20 % ní. Naopak zase pro mnohočlenné
rodiny stanovil zákon snížené sazby
v § 20, a to zase různé sazby podle počtu
osob - dvě až šest nebo více - patřících
k rodině poplatníkově. Různé
sazby, resp. přirážky k sazbě platily
i pro daň důchodovou, sráženou ze služebních
požitků. Naproti tomu osnova zákona o dani
ze mzdy zná jen jediný sazebník. K rodinným
a určitým osobním poměrům zaměstnance
se přihlíží nikoliv slevou na dani,
použitím nižší sazby, nýbrž
snížením základu daně. Děje
se tak tím způsobem, že se od mzdy odečítají
určité částky, které jsou pro
všechny poplatníky, bez ohledu na výši
jejich mzdy, stejně vysoké. Tak na př. na
manželku se odečítá od hrubé
mzdy měsíční částka
500 Kčs, na prvé dítě 600, na druhé
700, na třetí 1.000, na čtvrté a na
každé další dítě po 1.200
Kčs. To je velký rozdíl proti dosavadnímu
stavu. Kdežto tedy dosud u dvou zaměstnanců
o stejné hrubé mzdě, ale různých
rodinných poměrech byl základ srážky
stejný, ale daň se srážela různými
sazbami, je v tomto případě podle osnovy
základ srážky různý a v důsledku
toho ovšem i daň, stanovená podle jednoho sazebníku,
je různě vysoká.
4. V osnově byl proti dosavadnímu stavu podstatně
rozšířen okruh osob, na něž se
poskytuje právě zmíněná sleva
odečtením určitých částek
od hrubé mzdy, a kromě toho se má obdobná
výhoda poskytovat i pro určité osobní
poměry, zejména invaliditu.
5. Dokonalejším a spravedlivějším
způsobem než dosud je v osnově upravena srážka
daně z jednorázové mzdy, na př. z
remunerace, pokud tato není osvobozena od daně,
jakož i ty případy, kdy výše mzdy
v jednotlivých výplatních obdobích
kolísá a kdy tedy v důsledku toho bude v
roce po případě na dani sražena celkem
větší částka, než by tomu
bylo při rovnoměrné výplatě
celoroční mzdy.
V obou případech jest věc zařízena
tak, že zaměstnanec nemá platiti větší
daň než zaměstnanec se stejnou roční
mzdou, avšak stejnoměrně rozdělenou
na jednotlivá výplatní období. Povinnost
k této úpravě ukládá osnova
zaměstnavateli již při srážce daně,
resp. při súčtování daně
před uplynutím roku. Dosud musel zaměstnanec
teprve po uplynutí roku sám žádat v
těchto případech o vrácení
daně, resp. žádat za řádné
vyměření daně, a teprve potom dosáhl
vrácení příslušné částky.
Výše daňového zatížení
daní ze mzdy vysvitne ze srovnání s výší
daňového zatížení daní
důchodovou, po případě daní
z vyššího služného podle dřívějšího
stavu: