Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona,
jímž se prodlužuje účinnost zákona
ze dne 20. prosince 1946, č. 256 Sb., o dočasných
omezeních v živnostenském a jiném výdělečném
podnikání (tisk 676).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Fusek: Není změn.
Zpravodaj posl. Jirásek: Nejsou.
Zpravodaj posl. Štěpán: Není
jich.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Zpráva výborů průmyslového
a právního o vládním návrhu
zákona (tisk 568) o procesních opatřeních
v soudních řízeních pro nároky
ze smluv uzavřených v době nesvobody v souvislosti
s válečnými dodávkami (tisk 668).
Zpravodajem za výbor průmyslový je místo
p. posl. Rychtery p. posl. Nedoma. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Nedoma: Paní místopředsedkyně,
páni poslanci, paní poslankyně!
Dnešní plenární schůze ústavodárného
Národního shromáždění
má odhlasovat velmi významný zákon.
Chci upozornit na okolnost, že máme postupně
odstraňovat strašlivé důsledky naší
okupace. Už jednou jsme se zabývali otázkou,
jak alespoň oddálit katastrofální
hospodářské důsledky okupace, pokud
šlo o nároky, vznesené na stát a na
veřejno právní svazky. Stalo se tak zákonem
ze dne 16. května 1946, čís. 129. Tam jsme
ovšem řešili otázku dílčí.
Jménem průmyslového výboru chci zdůraznit,
že dnes jde o otázku nesmírně závažnou.
Uvědomte si laskavě, že po okupantech zde zůstaly
nesmírné závazky, které zatěžují
především průmyslové podniky
národní i soukromé. Jde o to, jak oddálit
likvidaci asi 9 1/2 miliardy pohledávek,
které vlastně máme dostat z našich reparačních
účtů. Vzniká ovšem velmi zlá
situace právě tím, že mnozí t.
zv. poddodavatelé uplatňují své nároky
vůči přímým dodavatelům
zbrojnímu německému průmyslu, a tito
dodavatelé po zhroucení velkoněmecké
říše nemají prostředků,
aby plnili své závazky. Proto tento zákon,
který máme schválit, sleduje jedinou základní
myšlenku, aby pokud jde o t. zv. přímé
dodavatele, kteří jsou podle dosavadního
zákonného stavu povinni plnit závazky, plnění
těchto závazků - poněvadž nemají
likvidních prostředků - bylo aspoň
soudní cestou oddáleno, ať už jde o projednávání
soudní anebo o odklad exekucí.
Je třeba vysvětlit, jak vlastně vznikaly
tyto závazky. Především velké
průmyslové podniky byly za okupace zapojeny do zbrojního
průmyslu, do celé zbrojní německé
mašiny. V té době ovšem velké podniky
samy nevyráběly všechno, čeho potřebovala
německá armáda, nýbrž měly
spoustu poddodavatelů, to znamená, že poddodavatelé
vyráběli pouze určité součástky,
tyto součástky byly dodávány hlavnímu
podnikateli, který dával ve svých továrnách
stroje dohromady. Šlo-li pak o proplácení,
hlavní dodavatel uspokojoval pohledávky poddodavatelů.
Musíme si, paní a pánové, předložit
jednu otázku mravní, zda tím, že tímto
zákonem znemožňujeme poddodavateli, aby uplatňoval
i cestou soudní, po př. právem exekučním,
svůj nárok vůči hlavnímu dodavateli,
nepoškozujeme často existenčně poddodavatele.
V průmyslovém výboru jsme se zabývali
touto otázkou velmi podrobně - především
mravní stránkou věci - a zdůraznili
jsme po věcné debatě, že tento zákon
je ve svém zaměření naprosto mravně
odůvodněn. Došli jsme totiž k jednotnému
názoru, že na válce vydělával
nejenom hlavní dodavatel, ale že na velmi značném
zisku za války zúčastňoval se i poddodavatel,
a tudíž, když si to obrátíme, máme
právo říci, že jestliže je hlavní
dodavatel postižen - a postižen je každý,
hlavně národní podniky - že i poddodavatel,
který se zúčastňoval zisku, musí
nést risiko těchto obchodů tak dlouho, dokud
nebude náš reparační účet
za Německou říši v náš prospěch
vyřízen.
Průmyslový výbor sněmovny projednal
osnovu zákona velmi podrobně a usnesl se pouze v
§ 6 na změně v tom smyslu, že škrtl
slovo "služební" a nahradil je slovem "pracovní".
Stalo se tak po zralé úvaze, poněvadž
musíme v naší terminologii dnes, kdy jsme znárodněli
a kdy se díváme na poměr služební
se širšího hlediska - poněvadž poměrem
služebním není už dnes, tak jako kdysi
bývalo, vyjádřeno to, co rozumíme
tímto slovem - razit zásadu, aby v pojmu "Služební
poměr" slovo "služební" bylo
nahrazeno širším pojmem "pracovní",
který vyjadřuje také určité
závazky, pokud jde v širším slova smyslu
o smlouvu o dílo.
Paní a pánové, prosím jménem
průmyslového výboru, abyste osnovu zákona
o procesních opatřeních v soudních
řízeních pro nároky ze smluv, uzavřených
v době nesvobody v souvislosti s válečnými
dodávkami, přijali v tom znění, jak
jak vám je navrhuje výbor průmyslový.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Zpravodajem za výbor právní je p. posl. dr
Kokeš. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Kokeš: Slavné ústavodárné
Národní shromáždění, paní
a pánové!
Právní výbor projednal osnovu zákona
tisk 568 ve své schůzi dne 17. června 1947
a schválil ji tak, jak byla přijata ve výboru
průmyslovém.
Jménem právního výboru doporučují
plenu Národního shromáždění,
by tuto osnovu přijalo tak, jak byla vytištěna
ve zprávě tisk č. 668. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 7 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 7 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad. 2. Druhé čtení osnovy zákona
o procesních opatřeních v sousedních
řízeních pro nároky ze smluv uzavřených
v době nesvobody v souvislosti s válečnými
dodávkami (tisk 668).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Nedoma: Nejsou:
Zpravodaj posl. dr Kokeš: Není změn.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
třetího odstavce pořadu, jímž
je
3. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 618), kterým se mění
předpisy o ukládání peněz soudních
chráněnců (tisk 669).
Zpravodajem je p. posl. dr Řehulka. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Řehulka: Paní předsedkyně,
paní a pánové! Zákonodárství
bylo vždy vedeno snahou, aby jmění soudních
chráněnců, nezletilců a opatrovanců,
tedy zejména sirotků a osob zbavených částečně
nebo úplně svéprávnosti, bylo řádně
spravováno a bezpečně zajištěno.
Především tu šlo o peněžní
hotovosti. Zákon ukládal proto poručníkům
a opatrovníkům, stejně jako i soudu na ně
dozírajícímu, aby peníze soudních
opatrovanců, jejichž nákupní síla
bývá měnivá, ukládali buď
v koupi nemovitostí, které nesnadněji podléhají
změnám, nebo je zapůjčovali oproti
zajištění na tak zvanou sirotčí
jistotu - při níž na zástavu, poskytovanou
v domu, nesměla zápůjčka převyšovati
1/2 jeho hodnoty, u
pozemku pak 2/3 jeho skutečné
ceny - nebo kupovati státní dlužní úpisy
nebo veřejné dlužní úpisy těmto
na roveň postavené, nebo je ukládat i buď
u peněžních ústavů, za něž
ručí veřejnoprávní korporace,
nebo v sirotčích pokladnách.
Za peněžní ústavy požívající
veřejnoprávních záruk byly považovány
do nedávna toliko spořitelny, za jejichž závazky
ručí buď města nebo obce určité
územní oblasti. Teprve za doby nesvobody mohly býti
peníze soudních opatrovanců ukládány
také u Zemské banky pro Čechy a u Zemské
banky pro Moravu a Slezsko, za něž ručí
tyto země. Třebaže Poštovní spořitelna
je veřejnoprávním státním ústavem,
nebylo jí dáno oprávnění přijímati
vklady toho druhu, což bylo jistě anemalií.
Totéž platilo v Čechách pro okresní
hospodářské záložny, za jejichž
závazky ručil okres.
Nabyl-li soudní chráněnec peněz uložených
u sebe lépe fundované záložny, kampeličky
nebo raiffeisenky, musely býti tyto peníze převedeny
do spořitelny nebo do sirotčí pokladny, čímž
bylo peněžním ústavům nepřímo
jaksi vtiskováno, že jsou méně sekuritní.
Obdobně tomu bylo na Slovensku, kde pro ukládání
peněz soudních opatrovanců byly určeny
především spořitelny a zemské
úvěrní ústavy, a s určitým
omezením některé akciové banky. Po
znárodnění akciových bank a se zřetelem
na vylíčené skutečnosti - a zejména
poté, kdy zákonem č. 193/46 dochází
k postupné likvidaci sirotčích pokladen,
které nebyly pružné a zatěžovaly
jak soudy, tak i finanční úřady -
nastala potřeba nově upraviti poměry ukládání
peněz soudních opatrovanců, což se děje
projednávaným vládním návrhem
zákona.
V tomto návrhu je přiznáno právo přijímati
vklady soudních chráněnců nejen ústavům,
které jsou národními podniky, nebo ústavům,
za jejichž závazky ručí veřejnoprávní
korporace, ale všem peněžním ústavům,
které jsou oprávněny přijímati
vklady na vkladní knížky, těmto ovšem
pod podmínkou, že složí k zajištění
takových vkladů státní půjčky
nebo tuzemské cenné papíry oněm na
roveň postavené, a to u míst v zákoně
uvedených. K těmto cenným papírům
bylo soudním chráněncům přiznáno
v samém zákoně zásadní právo,
takže i v případě ohrožení
dotčeného peněžního ústavu
bude jejich jmění plně zajištěno.
Projednávaný vládní návrh zákona
zároveň v zájmu jednoty právních
předpisů ve státě unifikuje dosud
poněkud se lišící právní
předpisy. U nás a na Slovensku připouští
také i jiné uložení peněz opatrovanců,
při čemž však poručníku,
případně opatrovníku i dozírajícímu
soudu ukládá dbáti požadavku hospodárnosti
a dostatečné sekurity.
Jest tedy projednávaný vládní návrh
plně odůvodněn a odpovídá také
nynějším změněným poměrům
v našem peněžnictví. Z jednomyslného
usnesení právního výboru navrhuji
proto, aby slavné ústavodárné Národní
shromáždění účelný
a nynějším poměrům vyhovující
vládní návrh schválilo tak, jak se
na něm usnesl právní výbor a jak jest
obsažen v tisku č. 669. (Souhlas.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 10 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 10 paragrafy, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Podle usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 3. Druhé čtení osnovy zákona,
kterým se mění předpisy o ukládání
peněz soudních chráněnců (tisk
669).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Řehulka: Nejsou.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 3. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednáváni čtvrtého
odstavce pořadu, jímž je
4. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 632) o
dani ze mzdy (tisk 680).
Zpravodajem je p. posl. Šulík, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Šulík: Paní místopředsedkyně,
slavné ústavodárné Národní
shromáždění!
Vládní návrh zákona o dani ze mzdy
(tisk 632) jest jednou z nejvýznamnějších
osnov, které má ústavodárné
Národní shromáždění projednati
a schváliti. Příkladným dokladem významu
a důležitosti tohoto navrhovaného zákona
o dani ze mzdy bylo opravdu věcné projednávání
v rozpočtovém výboru ústavodárného
Národního shromáždění
dne 18. června 1947. Všichni členové
rozpočtového výboru byli vedeni snahou, aby
společným a objektivním úsilím
přispěli k takové úpravě základního
zákona našeho nového systému přímých
daní a vytvořili dobré předpoklady
dalšího vývoje v tom směru, jak jen
za daných mimořádných okolností
v poměrně krátkém období osvobození
bylo vůbec lze uskutečnit. (Předsednictví
převzal místopředseda dr Ševčík.)
Budiž mi dovoleno jako zpravodaji za výbor rozpočtový,
abych při této příležitosti poukázal
na dosavadní vývoj našeho berního práva
v tomto úseku daňovém a alespoň stručně
vymezil rozdíly mezi navrhovanou osnovou a dosavadní
daní důchodovou ze služebních požitků.
Naše dnešní soustava přímých
daní má svůj původ v dani jediné,
a to v dani pozemkové, která nejprimitivnějším
způsobem zdaňovala pozemky, domy a později
i výdělečné činnosti. Souběžně
se zdaněním reálního majetku se vyvinovalo
zdanění osobní. Jeho původ sahá
do středověku, kdy se vybíraly daně
z hlavy. Vzrůstající náklady státu,
neustálé finanční nesnáze,
rozvoj hospodářských poměrů
a konečně nové hospodářské
theorie, poukazující na to, že nejen půda,
nýbrž i práce a kapitál je rovnocenným
pramenem národního bohatství, donutily stát,
že při hledání nových příjmů
se utíkal k novým daním. Tím způsobem
jde vývoj od daně jediné k mnohosti daní.
Již v polovině 19. století setkáváme
se na území bývalého Rakouska s celým
systémem daní výnosových, které
postihují více či méně všechny
druhy výnosu. Tato soustava se skládá ze
skupiny daně reální - daň pozemková
a domovní a ze skupiny daní osobních - daň
výdělková a daň z příjmu.
Podobný vývoj byl na uzemí Slovenska v bývalých
Uhrách. I zde v polovici 19. století nalézáme
soustavu přímých daní, která
se skládá z daně pozemkové a domovní,
daně výdělkové a z příjmu.