Změny provedené v čl. XIV souvisí
jednak s tím, že byl vsunut nový čl.
IX, jednak s tím, že třeba považovat za
vhodné, aby ustanovení o opětném zavedení
soudních prázdnin v zemích českých
vstoupila v platnost co možná brzy, nikoli až
po 1. červenci, kdy soudní prázdniny podle
§ 222 c. ř. s. začínají.
Majíc na zřeteli konkretní případy,
ve kterých byly nejvyššímu soudu předloženy
dovolací rekursy finanční prokuratury v zastoupení
Fondu národní obnovy proti usnesením rekursního
soudu, jimiž byla potvrzena usnesení soudu knihovního
o povolení knihovního zápisu na nemovitosti
konfiskované podle dekretu presidenta republiky čís.
108/1945 Sb., upozornilo presidium nejvyššího
soudu, když už vládní návrh tisk
č. 492 byl na programu právního výboru,
že některá ustanovení vydaná
po osvobození postavila soudy před úkoly
zcela nové, takže dochází k rozhodnutím,
která nejsou v náležitém souladu a někdy
si dokonce přímo odporují. Rozhodly-li nižší
soudy v řízení knihovním nebo exekučním,
není totiž proti potvrzujícím usnesením
soudů druhé stolice opravného prostředku
k další stolici, a proto nemá nejvyšší
soud možnost judikaturou rozhodování těchto
soudů usměrniti. V podobných případech,
které se vyřizují podle zásad nesporného
řízení, je dovolací rekurs i proti
potvrzujícímu usnesení druhé stolice
přípustný aspoň pro nezákonnost,
zřejmý rozpor se spisy nebo zmatečnost.
Aby podnětu nejvyššího soudu mohlo býti
vyhověno, navrhl jsem jako zpravodaj právního
výboru, projednav věc před tím s ministerstvem
spravedlnosti, aby do osnovy byl zařaděn jako čl.
IX nový článek tohoto znění:
"Proti rozhodnutím soudu druhé stolice, která
se dotýkají ustanovení: 1. dekretu presidenta
republiky ze dne 19. května 1945, čís. 5
Sb., o neplatnosti některých majetko-právních
jednání z doby nesvobody a o národní
správě majetkových hodnot Němců,
Maďarů, zrádců a kolaborantů
a některých organisací a útvarů,
2. dekretu presidenta republiky ze dne 25. června 1945,
čís. 12 Sb., o konfiskaci a urychleném rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel
českého a slovenského národa, 3. dekretu
presidenta republiky ze dne 25. října 1945, čís.
108 Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku
a Fondech národní obnovy, 4. dekretu presidenta
republiky ze dne 27. října 1945, čís.
124 Sb., o některých opatřeních ve
věcech knihovních ve znění zákona
ze dne 28. února 1946, čís. 60 Sb., 5. zákona
ze dne 9. dubna 1946, čís. 76, o zrušení
a změně soudních rozhodnutí v občanských
věcech právních z doby nesvobody, 6. nařízení
Slovenské národní rady ze dne 23. srpna 1945,
čís. 104 Sb. n. SNR, o konfiskaci a urychleném
rozdělení zemědělského majetku
Němců, Maďarů, jakož i zrádců
a nepřátel slovenského národa, ve
znění nařízení SNR ze dne 14.
května 1946, čís. 64 Sb. n. SNR, připouští
se pro nezákonnost, zřejmý rozpor se spisy
nebo zmatečnost další opravný prostředek,
i když byl podle obecných ustanovení platných
pro řízení vyloučen."
Toto navrhované ustanovení bylo myšleno jako
ustanovení přechodné a mělo právě
jen usnadniti, aby nová ustanovení mohla dobře
zakotviti v právním řádu. Nebylo terminováno,
protože by se jaksi samo vyžilo, až by byly věci,
o které jde, vyřízeny.
Na schůzi dne 28. května 1947 se právní
výbor usnesl vyslechnouti o navržené nové
úpravě zástupce ministerstev zemědělství
a vnitra a také zástupce Fondu národní
obnovy a Národního pozemkového fondu. Na
schůzi dne 29. května 1947 vyslovili zástupci
jmenovaných ministerstev své námitky proti
navrhovanému ustanovení. Proto právní
výbor nepřijal toto ustanovení, ale přes
to, poněvadž nemohl neuznat závažnost
podnětu nejvyššího soudu, který
jsem jako zpravodaj tlumočil, usnesl se jednomyslně
vyzvati vládu, aby podnět nejvyššího
soudu uvážila, a také byl tento podnět
vložen do připojené resoluce. Jde o osnovu
jistě velké důležitosti v oboru našeho
soudnictví a proto jménem právního
výboru doporučuji osnovu i připojenou resoluci
Národnímu shromáždění
k přijetí. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: K této věci
jest přihlášen ke slovu p. posl. dr Bartuška,
kterému uděluji slovo.
Posl. dr Bartuška: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Dnes projednáváme vládní návrh
zákona, kterým se mění a doplňují
některá ustanovení o soudní organisaci
a o příslušnosti a řízení
v občanských věcech právních.
Jde o osnovu, která se vyrovnává na jedné
straně do jisté míry s důsledky válečnými,
pokud zasáhly do právního pořádku
v době nesvobody, a na druhé straně obrací
zřetel k volání praktických právníků
a lidu po opravách a reformách, aby se právo
stalo lidu přístupnějším, srozumitelnějším,
aby výkon práva byl rychlý a levný,
prostě aby právo plnilo svou sociální
funkci.
V prvém případě se to týká
předpisů, které upravují výši
hodnoty předmětu sporu, rozhodnou pro příslušnost
soudu první stolice a pro přípustnost opravných
prostředků. Jako přímý důsledek
války nastal značnější přesun
v kupní síle. Bylo tedy třeba cenové
hranice přezkoušet a osnova ministerstva spravedlnosti
shledávala za přiměřenou částku
10.000 Kčs při úpravě cenové
hranice, rozhodné pro věcnou příslušnost
okresního soudu.
My však nepovažujeme toto řešení
otázky jen za otázku cenové hranice, která
by měla vystihovati průměr mezi úpravou
za nejvyšší válečné inflace
a poměry předválečnými, nýbrž
jsme měli za to, a to zcela právem, že přiměřená
cifra cenové hranice, rozhodné pro věcnou
příslušnost okresního soudu, má
znamenat zpřístupnění soudu širokým
vrstvám lidu, zlevnění v nalézání
práva, zpružnění celého soudního
řízení, aby se i účast lidu
a jeho kontrola projevila při nalézání
práva aspoň v té míře, že
převážná část sporů,
které řeší majetko-právní
poměry, jak vyplývají ze společenského
a hospodářského života, bude projednávána
u okresních soudů.
Proto jsme shledávali za přiměřenou
částku, rozhodnou pro věcnou příslušnost
okresního soudu, nikoli částku 10.000 Kčs,
nýbrž 15.000 Kčs, jak ji také právní
výbor přijal. Vidíme v tom velký úspěch
právě proto, že nevidíme hlavní
smysl změny v tom, že se přihlíží
jen ke změnám v kupní síle, nýbrž
v takové úpravě, která má také
přihlédnouti k tomu, by tu nastala určitá
decentralisace, neboť většina majetkoprávních
sporů za této úpravy bude rozhodována
soudem, který má k lidu blíže, který
žije a zná z vlastní zkušenosti společenské
a hospodářské prostředí, v
němž spory vznikají, který také
je pod širší a mnohem bezprostřednější
kontrolou lidu a který má pružnější
řízení. Mnohdy má na místě
samém možnost, aby nalézal právo rychle
a lehce. To tudíž znamená, že se ušetří
na cestách sporných stran svědků i
znalců do krajských měst, to znamená,
že lidé neztrácejí zbytečně
čas a peníze, tedy s hlediska národohospodářského
velké hodnoty, nemaří-li se pracovní
čas zbytečně. Námitka, že snad
u krajských soudů, kde rozhoduje 3členný
senát, kde tedy je soudcovské rozhodnuti kolegiální,
je věcnější a objektivnější,
v tomto případě nedopadá, neboť
právě tato osnova v čl. 1 daleko rozšiřuje
samosoudcovství u sborových soudů, takže
prakticky to znamená, nepřihlížíme-li
k výjimkám odst. 2, čl. 1, odstranění
- byť i přechodné - kolegiálního
rozhodování.
Za tohoto stavu bylo by tedy zcela neúčelné
a zcela zbytečné dáti se ovlivniti systematikou
a strukturou procesního práva a nedáti průchod
volání lidu po zlidovění a zpřístupnění
výkonu při nalézání práva
aspoň v této míře. Sama konsolidace
poválečných poměrů a sestupná
tendence cen vede naopak k tomu, aby reforma procesního
práva byla ovládána hledisky vyššími
než je návrat k mírovým poměrům.
A takové provedení úprav po našem názoru
musí býti vedeno dvěma hledisky. Za prvé
vymýcením všech předpisů, třeba
použivatelných, které se rozcházejí
s praktickým životem, pokrokem a tvůrčí
práci lidu, a za druhé unifikací všech
předpisů, aby na celém území
státu byla jednotná úprava. Těmto
hlediskům vyhovoval náš návrh, který
také právní výbor přijal. Stejnými
hledisky je ovládána i úprava § 76 jurisdikční
normy, neboť provádí pronikavou unifikaci v
těchto důležitých předpisech,
vyplňuje mezery platného právního
řádu v zemích českých, předchází
zmatky v rodinných poměrech cizinců i zbytečné
konflikty mezi právními řády a respektuje
haagskou úmluvu z roku 1902. Prosazovali jsme také,
aby i v § 29, odst. 1 civilního řádu
soudního byla zvýšena cenová hranice
z 5.000 Kčs na částku 10.000 Kčs.
Jde o případy zastupování advokátem.
I tady jsme byli ovládáni myšlenkou zlevnění
v nalézání práva, jeho zpružněním
bez formalistických zásahů učených
právníků. Návrh nebyl přijat,
poněvadž se většina právního
výboru postavila na stanovisko dosavadní systematiky
právní, vycházejíc spíše
z formalistického nazírání a nedbajíc
toho, že právo plní svou funkci teprve tehdy,
je-li nalézáno rychle, levně a včas.
Druhou velmi vážnou otázkou, kterou se vládní
návrh zabývá, je úprava práva
chudých. Již sama látka, kterou tento zákon
upravuje, dává najevo, že nesmíme při
takovéto úpravě pustiti se zřetele
sociální poměry a že tu zákon
splní, nebo lépe řečeno, má
splniti určitou sociální funkci. V osnově
šlo o to, aby podmínky pro dosažení práva
chudých nebyly příliš tvrdé a
zároveň aby byla dána záruka, že
tohoto práva nebude zneužíváno k šikanování
odpůrců. Poněvadž však osnova ponechává
soudům k posuzování otázku svévolnosti
sporu nebo jeho marnosti, je třeba velmi důrazně
apelovati na soudy, aby si počínaly s opatrností
až úzkostlivou, aby nevznikalo nebezpečí,
že by mylným rozhodnutím soudu mohla býti
ohrožena nebo vyloučena chudá strana z přístupu
k soudu. Nové je také ustanovení, které
sleduje zvýšenou ochranu procesních odpůrců
chudých stran. Tu mám za to, že se osnova dala
přespříliš ovlivniti obavou, aby odpůrce
chudé strany, u kterého nejsou splněny podmínky
pro dosažení práva chudých, nebyl nucen
k velikým nákladům nejen s vlastním
právním zastoupením, nýbrž také
s povinností kolkovou a poplatkovou. Tam, kde osnova jde
tak daleko, že osvobozuje v případech, kde
bylo právo chudých povoleno žalobci, i žalovaného,
u kterého nejsou splněny podmínky pro udělení
práva chudých, od placení nákladů
uvedených v § 64, odst. 1, č. 1 a 5, a to třeba
s omezením, že jde třeba o procesní
úkony nutné k obraně proti žalobě,
a na druhé straně neposkytuje obdobné osvobození
žalobci, jakmile získá právo chudých
žalovaných, neb v opravném řízení
odpůrci odvolatele nebo dovolatele, kterým se dostalo
právo chudých, dostává se velmi blízko
do jednostranného nazírání na věc
a bude záležet jen na ostražité praxi
a svědomitém výkonu soudů, u nichž
se věc bude projednávat, aby neztratili se zřetele
sociální funkci takto upravené otázky.
Zkušenost nás totiž učí, že
neexistují jen případy, že žalobci
využívají leckdy práva chudých
k tomu, aby od žalovaného dosáhli bez zřetele
na možný výsledek sporu aspoň něčeho,
nýbrž že existuje ještě více
případů, kde zájem spravedlnosti a
naplnění sociální funkce práva
vyžaduje právě zvýšené právní
ochrany chudé strany proti silnějšímu,
tudíž žalobce proti žalovanému, který
spekuluje na to, že risiko útrap kolkových
a poplatkových povinností odradí chudou stranu
od domáhání se práv.
Důležité je také upozorniti na to, že
osnova ruší bagatelní řízení
a vylučuje odvolání proti rozsudkům
okresního soudu tam, kde hodnota předmětu
sporu v penězích nebo na peněžité
hodnotě nepřevyšuje 300 Kčs. Poněvadž
i na Slovensku neznalo platné právo zvláštního
řízení bagatelního, znamená
to další krok k unifikaci obou právních
řádů. Je jen vítati, že se tentokráte
ministerstvo spravedlnosti nedalo ovlivniti posudkem nejvyššího
soudu v Brně, který, tak často odloučen
od života a macešsky k novým proudům našeho
lidově demokratického řádu, ani tentokráte
nechtěl slyšet volání soudů a
zkušených soudců a vyslovil se pro další
zachování bagatelního řízení.
I na tomto malém příkladě je zřejmo,
jak je cizí našemu nejvyššímu soudu
v Brně potřeba života tvůrčí
práce a smysl pro cítění nejširších
lidových vrstev.
Z ostatních věcí, které osnova upravuje,
chtěl bych obrátit pozornost ještě k
této otázce. Je to zkušenost s ustanovením
čl. 1, č. 2 zák. 251/1934, podle kterého
byla s hlediska přípustnosti dovolání
rozhodná hodnota předmětu sporu, o němž
by měl rozhodnouti dovolací soud. Ta osnova - aby
se předešly veškeré možné
pochybnosti - jasně vyslovuje, že rozhodnou je celková
hodnota předmětu sporu, o kterém rozhodl
odvolací soud. Je jen litovati, že osnova nevyšla
zcela z návrhu nových procesních zákonů
československých z roku 1937, kdy je vůbec
vyloučeno dovolání proti rozhodnutí
odvolacího soudu za předpokladu určité
hodnoty předmětů sporu, o které lze
diskutovat. Mluvíme-li o určitém zpružnění
nového soudnictví a vezmeme-li v úvahu všeobecně
hájenou myšlenku decentralisace, bude i tady nutno
věc domysliti, třeba zůstane příkazem,
že konečným cílem formálního
práva je, aby právo bylo nalézáno
tak, že se to všem jeví ve shodě s pravdou
materiální.
A nyní chci obrátiti pozornost k jedné velmi
důležité věci. Průběhem
jednání o vládní osnově stala
se událost, která formou provedení a dosahem
možných důsledků přesahuje rámec
významu této osnovy. Pan zpravodaj posl. dr Bunža
během jednání navrhl změnu, respektive
nový text článku IX, který pro úplnou
informaci přečtu. Zní asi takto - budu se
odvolávat jen na citaci zákonných ustanovení:
"Proti rozhodnutím soudu druhé stolice, která
se dotýkají dekretu presidenta republiky čís.
5 z roku 1945, dekretu presidenta republiky čís.
12 z roku 1945, dekretu presidenta republiky čís.
108 z roku 1945, dekretu presidenta republiky čís.
124 z roku 1945, dále dekretu čís. 76 z roku
1946, nařízení Slovenské národní
rady čís. 104 z roku 1945 ve znění
nařízení čís. 64 z roku 1946,
připouští se pro nezákonnost, zřejmý
rozpor se spisy nebo zmatečnost další opravný
prostředek, i když by byl podle platných obecných
ustanovení o řízení vyloučen."
Již pouhé přečtení tohoto textu
vede k dvojí otázce. Za prvé: Proč
právě u revolučních dekretů,
jako je dekret čís. 5, 12 a 108 z roku 1945, 76/46
v zemích českých a nařízení
Slovenské národní rady č. 104 z roku
1945 a 64 z roku 1946, má být připuštěn
další opravný prostředek, i když
by byl podle obecných ustanovení platných
pro řízení vyloučen. To je otázka
prvá. Otázka druhá: Proč se přichází
s tak dalekosáhlým návrhem teprve tehdy,
když se projednává v právním
výboru, ač mohl býti uplatněn v připomínkovém
řízení a mohla se tak k němu, jak
je obvyklé, vyjádřiti příslušná
ministerstva, tedy ministerstvo vnitra, zemědělství,
Fond národní obnovy, Národní pozemkový
fond, eventuálně příslušná
pověřenectva.
Pan zpravodaj dr Bunža tlumočil to jako podnět
nejvyššího soudu v Brně a uváděl,
že vzal návrh za svůj ne proto, aby prosazoval
návrh, který ministerstvo spravedlnosti neuplatnilo
ve vládě, nýbrž že byl veden jen
hledisky odbornými. Chci mu věřit. Musím
však poukázat i na některá jiná
fakta, která věc dostávají do zcela
jiného světla. S návrhem zpravodajovým
ztotožnil se i pan odborový přednosta ministerstva
spravedlnosti dr Srb. Máme za to, že úkolem
expertů ve výborech je, aby hájili vládní
návrhy. V tom smyslu zavazuje každého experta
i každého legislativního pracovníka
jednak usnesení úřadu předsednictva
vlády z 5. listopadu 1945, které béře
za základ pokyny pro postup legislativních prací,
jak byly schváleny vládou z 23. června 1933
v nové formální úpravě. A tam
se jasně praví: Ministerstva musí v zákonodárném
sboru vystupovati jednotně a dbáti a hájiti
usnesení vlády o předmětu jednání.
Za druhé: Není zejména přípustno,
aby ministerští referenti brojili proti vládnímu
návrhu nebo proti usnesení vlády nebo proti
dohodě příslušných ministerstev.
Za třetí: Není také dovoleno, aby
ministerstva získávala pro své stanovisko,
jež nedošlo výrazu ve vládní osnově
nebo nebylo za jednání vlády nebo při
jednání ministerstev přijato, zastánce
v parlamentních kruzích. Ministerští
referenti nesmějí v zákonodárných
sborech spolu polemisovati, a dále pak v dalším
odstavci se říká, že i když musí
odchylná stanoviska přednésti, mají
jednati věcně a klidně bez vzájemných
invektiv. Forma, kterou volil pan odborový přednosta
dr Srb mne o tom nepřesvědčila, nýbrž
vedla nás k tomu, že se tu projevila nějaká
snaha, která přesahuje rámec služební
odpovědnosti a která nabývá zvláštního
významu, uváží-li se, že šlo
tu o to, aby nejvyšší soud vytvářel
novou a jinou praxi v otázkách týkajících
se konfiskačních dekretů presidenta republiky
tam, kde dosud stačila rozhodnutí soudu prvé
a druhé stolice, které jsou jistě bližší
lidovým orgánům a od nichž lze očekávati
rozhodnutí, která více odpovídají
vůli a zájmu lidu, poněvadž také
jsou pod bezprostřední kontrolou lidu. Jen naší
obezřetností se podařilo zmařiti ukvapený
návrh, když poslanci naší strany a také
sociální demokracie v právním výboru
v bojovém hlasování uplatnili stanovisko,
aby se tu o věci vyjádřil Fond národní
obnovy a Národní pozemkový fond prostřednictvím
ministerstva vnitra a zemědělství a poslanci
všech ostatních stran se postavili za návrh
zpravodajův. V následující schůzi
se vyslovili proti návrhu zcela jasně zástupci
ministerstva vnitra, zemědělství a Fondu
národní obnovy a pro návrh zpravodajův
pouze ministerstvo spravedlnosti.
Správně konstatoval pan posl. dr Jelínek,
když řekl v právním výboru, že
parlament si nezaslouží, aby byl nucen projednávat
osnovu v poslední chvíli, a že není
správné, aby některá ministerstva,
když jim něco neprojde ve vládě, případně
i osobně úředníci sami prosazovali
takové věci jako návrh zpravodajův.
Oč tu šlo? Šlo tu o útok na revoluční
vymoženosti, takže by bylo možno zvrátit
rozhodnutí, učiněná podle dekretu
o konfiskaci, rozdělení nepřátelského
majetku, o národních správách atd.
Jakou formou se to stalo? Stalo se to z podnětu odborového
přednosty ministerstva spravedlnosti dr Srba, který
dal návrh předložit zpravodajovi, ač
sám později doznal, že jeho postup nebyl korektní
a že jen nedostatek času zavinil, že o námětu
nejvyššího soudu nebylo dosaženo dohody
se všemi zúčastněnými ministry.
Nelze se totiž ubránit závěru, že
tu šlo o velmi dalekosáhlou, třeba jemnou právnickou
formulaci, která se dotýká nebezpečně
revolučních vymožeností, a že jen
obezřetnou pozorností poslanců bylo zabráněno
tomu, aby bez rozhodnutí vlády, bez slyšení
interesovaných ministerstev a připomínkového
řízení bylo záměrně
narušeno to, co revoluce dala do základu novému
lidově demokratickému právnímu řádu.
Věc nabývá tím většího
významu, že není sice známo, zda pan
odborový přednosta dr Srb postupoval v souhlase
s ministrem spravedlnosti nebo jednal o své újmě,
ale je pozoruhodné, jak se odvážil ostře
kritisovat právní výbor, že námět
ministerstva spravedlnosti a nejvyššího soudu
odmítá, když zdůrazňoval, že
nejvyšší soud bude eliminovat dovolání
Fondu národní obnovy a Národního pozemkového
fondu, že odpovědnost za to nebude na ministerstvu
spravedlnosti, neboť to na výtky bude moci vždycky
poukázat na rozhodnutí právního výboru,
který vzal odpovědnost na sebe.