Pánové odborníci se vůbec nenamáhali,
ač by jim to právem patřilo, vymysliti úspornější
konstrukce, lepší organisaci práce, racionálnější
výrobu pomocných řemeslných dodávek.
Spokojili se s akcí, která znamená zajištění
zisků stavitelům, v druhé řadě
pak kompromitováním odborné schopnosti původců
dvouletého hospodářského plánu
a nakonec dokonce útokem na naši měnu tím,
že navrhují, aby se stavebníkům uvolnily
vázané vklady. Majitelé rodinných
domků a malých rolnických usedlostí
nemají vázaných vkladů; těm
zbyly z prvé republiky jedině hypotekární
dluhy.
I když memorandum je věc vcelku nepříjemná
a nesprávná, která nemůže kladně
prospět dvouletému hospodářskému
plánu, přece jen není neobvyklá a
nepřekvapuje; je zde jen hájen starý kapitalistický
způsob podnikání a velké zisky.
Co překvapilo a co se nemělo státi - a já
to musím opakovat - bylo záměrné zdržování
vládního návrhu na novelisaci zákona
č. 86/46 ve výborech sněmovních a
snaha oddálit, ne-li dokonce znemožnit provádění
dvouletého plánu v tomto úseku vůbec
tím, že se chtěly v zásadách
akceptovat zásady vyslovené v memorandu inženýrské
komory.
Pan posl. inž. Janáček ve výboru
technickém podal pozměňovací návrh,
podle kterého ke státní záruce a příspěvku
na úrok a úmor má přistoupit další
způsob podpory, která spočívá
v poskytování jednorázového přímého
příspěvku, odpovídajícího
výši utrpěné škody, buď v
hotovosti anebo ve stavebních hmotách. Je pravda,
že by tato forma podpory přinesla stavebníkům
určité výhody, a my komunisté se nikdy
nestavíme proti dobrým návrhům, nechť
jsou podány kýmkoliv, ale zde nebyl domyšlen
anebo nechtěl býti domyšlen konec. A my jsme
správně jako komunisté navrhovali, abychom
napřed udělali zjednodušení administrativní,
a jsme ochotni kdykoli vydat nový finanční
zákon na financování dvouletého plánu.
Zákon na zjednodušení administrativy mohl býti
venku už před dvěma měsíci.
Nehledělo se vůbec na státní finance.
Zde se ovšem konec nedomyslil. Nehledělo se na to,
že celková státní záruka je vyčíslena
částkou 10 miliard Kčs ve 400 milionových
ročních částkách a že
tato navrhovaná forma podpory by zatěžovala
celek našeho národního hospodářství.
Nehledělo se ani na to, anebo snad to bylo děláno
záměrně, že touto formou byly by stavební
válečné škody hrazeny jedné části
občanstva plnou hodnotou. A toto řešení,
dámy a pánové, není spravedlivé.
Vždyť náhrada válečných
škod je soubor otázek, které je třeba
řešit v celku, jak řekl pan ministr financí,
a spravedlivě stejným postupem ke všem poškozeným.
Toto naše stanovisko nemění ani prohlášení
pana dr Hobzy, že státní zaměstnanci
dostali již náhradu válečné škody
v plné výši a mnohde ještě více,
než jim patřilo. Kdybychom státním zaměstnancům
mohli dáti na platu, co jim patří, nemuseli
jsme jim dávat náhradu válečné
škody. Návrh na úhradu těchto nákladů,
které by samozřejmě šly v několika
letech do miliard, navrhuje pan posl. inž. Janáček
v resoluci tak, že bude nebo má být utvořen
účelový fond, do něhož by plynuly
finančním zákonem stanovené příspěvky
ze státní pokladny, dále čistý
výnos z konfiskovaného majetku, který má
již jiný účel, který zabezpečuje
naši měnu a umožňuje uvolňovati
v sociálně odůvodněných případech
vázané vklady, a konečně zvýšení
nájemného v domech válkou nepoškozených.
Provést obnovu na účet nájemníků
by snad bylo možné v předmnichovské
republice, ale rozhodně to nejde v republice lidově
demokratické, kde lid, a to pracující, má
ve vládě svoje zástupce.
Přes vysvětlování a výpočty
pánů expertů ministerstva financí,
že tato forma podpory v hotových penězích
je pro státní pokladnu neúnosná a
že to není hlavní důvod, pro který
se stavebnictví nerozvíjí, nebyla nalezena
schůdná, společná cesta a litujeme
velice, že pan předseda technického výboru
inž. dr Ješ řekl, že je možné,
aby se parlament teoreticky usnesl na určitém opatření
a uložil vládě, aby je provedla. My jsme si
vědomi, že parlament a vláda jsou nedílné
spojitosti, a chceme a budeme se odpovědně usnášeti
na zákonech, kterým dáme plné náležitosti,
ale musíme býti přesvědčeni,
že jsou pro státní pokladnu finančně
únosné. Tady úplně souhlasím
s p. dr Ješem, že musíme vědět
vždycky, co chceme a co můžeme chtít.
Bylo příliš operováno s psychologickým
stavem obnovovatelů a s obavou, kterou tito mají
před možným regresem, který byl v prvé
republice obvyklý. Ale pánové zase zapomněli,
že nejsme v prvé republice, že není vláda
panské koalice, ale vláda Národní
fronty. Dnes není obavy z regresu. Dnes lid své
vládě věří, protože se
již přesvědčil, že svoje sliby
plní.
Ale pan ministr dr Dolanský, který byl pozván
do technického výboru, byl nucen odmítnouti
návrhy jak p. posl. inž. Janáčka,
tak p. posl. inž. dr Ješe jako pro státní
pokladnu naprosto neúnosné a učinil námět,
který byl také akceptován a který
byl výsledkem jednání komunistů, jak
možno financovat stavební obnovu, a o který
byl rozšířen vládní návrh
na novelisaci zákona č. 86/46, že se namísto
zápůjček hypotekárních budou
v oblastech válkou zvlášť těžce
poškozených uzavírati zápůjčky
komunální. Tento přijatý návrh
nezvětšuje nikterak výdaje státní
pokladny, ale poškozené zbavuje obavy před
velkým dluhem, event. umožňuje obnovovatelům
uzavřít ještě vlastní zápůjčku
hypotekární, budou-li jí z jakýchkoli
důvodů potřebovati.
Musím ovšem vysloviti podiv nad tím, že
vládní návrh doplněný námětem
pana ministra financí byl přijat v technickém
výboru a že ve výboru právním
jedni a titíž páni poslanci hlasovali proti
svému vlastnímu usnesení ve výboru
technickém. Jsem přesvědčen, že
pan dr inž. Ješ velmi dobře rozumí
celé navrhované materii novely zákona, a
je skutečně záhadou, proč během
jednoho týdne ve třech výborech třikrát
měnil svoje názory na jednu a tutéž
věc. Při sdělávání zákonů
nesmíme podléhati náladám nebo hlasovat
z důvodů kolegiality, ale musí nám
být vedoucí myšlenkou obsah a účel
zákona.
Musím s politováním konstatovati, že
skutečně se podařilo vcelku zákon
o stavební obnově zdržet. Zákon měl
být vydán už počátkem května
a dostává se do ústavodárného
Národního shromáždění
na pořad jednání teprve dnes. O plné
dva měsíce byla zdržena stavební obnova,
ale přesto bych chtěl ujistit všechny pány,
kteří měli snahu ji oddálit nebo zdržet,
že dvouletý hospodářský plán
ve stavebnictví splněn bude a že i v budoucnosti
bude marné jakékoliv zdržování.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
technický, p. posl. dr Hobzovi.
Zpravodaj posl. dr Hobza: Vzdávám se slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
právní, p. posl. inž. Janáčkovi.
Zpravodaj posl. inž. Janáček: Vzdávám
se slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
rozpočtový, p. posl. dr Bugárovi.
Zpravodajca posl. dr Bugár: Vzdávam sa slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 6 článků, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 6 články, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 4. Druhé čtení osnovy zákona,
jímž se mění a doplňuje zákon
ze dne 12. dubna 1946, č. 86 Sb., o stavební obnově
(tisk 656).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodajca posl. dr Bugár: Mám niektoré
tlačové pripomienky a opravy.
Na str. 5 v bode 18 v 6. riadku namiesto skratky "odst."
má byť vypísané plne slovo "odstavce".
V bode 22, v riadku 22. na konci dať vetu "Pokud se
jeho rozhodnutím mění výměr
o obnově, platí ustanovení § 7, odst.
6 a 7 přiměřeně" do uvodzoviek.
Na str. 6, § 18a, 5. riadok zdola vynecháva sa čiarka
za slovom "správci" a nasleduje "a".
Na str. 8, § 22a proložená veta "státní
podpora u zemědělských usedlostí a
rodinných domků uvedených v § 3., odst.
6" sa dáva pred § 22a vytlačí sa
polotučne s doplnkom C/1.
Na strane 9 za § 29 sa dáva § 29a a potom v §
29a, ktorý funguje ako nadpis, sa dáva veta: "Opatření
nutných zařízení komunikačních
a zdravotních" - a vytlačí sa proložene.
Viac opráv nebolo.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, s opravami právě uvedenými,
nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Zbývá ještě hlasovati o dvou resolucích
výboru technického, otištěných
ve zprávě výborové.
Kdo s těmito resolucemi souhlasí, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Resoluce se přijímají.
Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu.
Přistoupíme nyní k projednání
prvního odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 492), kterým se mění
a doplňují některá ustanovení
o soudní organisaci a o příslušnosti
a řízení v občanských věcech
právních (tisk 639).
Zpravodajem je p. posl. dr Bunža, kterému dávám
slovo.
Zpravodaj posl. dr Bunža: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Předložená osnova zákona o soudní
organisaci a o příslušnosti a řízení
v občanských věcech právních
znamená podstatnou kodifikaci procesního práva
platného v zemích České a Moravskoslezské,
které bylo za doby nesvobody několikráte
měněno a doplňováno. Navrhovaná
úprava procesního práva béře
zřetel také na procesní právo platné
na Slovensku a upravuje některá ustanovení
souhlasně v obou právních oblastech republiky.
Je tudíž osnova zákona, jak je nyní
předkládána sněmovně, podstatným
krokem k unifikaci procesního práva v celé
oblasti republiky.
Z význačnějších a zásadních
úprav poukazuji jen na to, že v osnově je souhrnně
a nově upraveno právo chudých, neboť
dosavadní úprava provedená zákonem
č. 161/36 Sb. nevyhovovala. Podmínky uvedené
v tomto zákoně pro dosažení práva
chudých byly v určitém směru až
příliš tvrdé a na druhé straně
nebylo zde záruky, že tohoto práva nebude zneužíváno
k šikanování odpůrců, vynucování
smíru, jak se v praxi velmi často stávalo.
Souhlasně se sociálním cítěním
pamatuje osnova na povolení práva chudých
už i tam, kde strana bez zkrácení nutné
výživy pro sebe a pro osoby, které podle zákona
je povinna vyživovati, nemůže zapraviti náklady
sporu. Soudu se také ukládá povinnost zkoumat
při ukládání práva chudých,
zda nejde o svévolné a marné domáhání
se nebo bránění práva. Tudíž
nejde-li o spory šikanosní nebo beznadějné.
Osnova také pamatuje na to, aby nedosáhly práva
chudých osoby, které by byly jen nastrčeny,
aby vymáhaly pohledávky jiných, třeba
majetných osob. Procesionář, který
se bude domáhat práva chudých, musí
osvědčit, že k postupu nedošlo jen proto,
aby bylo dosaženo výhody práva chudých.
Novum je také ustanovení, že odpůrci
chudé strany budou ve stejném rozsahu jako tato
chudá strana prozatímně osvobozeni od povinnosti
kolkové a poplatkové. Podle dosavadní úpravy
padala veškerá tíha poplatková a kolková
na odpůrce chudé strany, pokud neměl práva
chudých. A jak plyne z četných stížností,
pociťovalo se to jako největší břemeno
na straně odpůrce chudé strany. Musel totiž
hraditi kolky a poplatky, i když třeba nakonec ve
sporu zvítězil, poněvadž zde nebylo
nikoho, kdo by mu to nahradil. Zkušenost učí,
že právě tohoto hrozivého stavu leckdy
využívali žalobci mající právo
chudých k tomu, aby od žalovaného bez zřetele
na možný výsledek dosáhli alespoň
nějaký pro sebe kladný výsledek sporu.
Proto osvobozuje osnova v případech, kde bylo povoleno
právo chudých, žalobce i žalovaného,
i když u něho nejsou splněny podmínky
pro přidělení práva chudých,
od placení nákladů uvedených v §
64, odst. 1, čís. 1 a 5, ovšem s omezením,
že šlo o procesní úkony nutné k
obraně proti žalobě.
Důležitá je také úprava řízení
před odvolacími soudy ve znění nově
upraveném §§ 496 a 497 civilního řádu
soudního. Vychází se zde ze stanoviska, že
je nutno čeliti tomu, aby odvolacími soudy nebyly
věci zbytečně vraceny soudu I. stolice, jak
se to dosud pravidlem dálo. Proto nové znění
§ 497 dává především možnost
odvolacímu soudu, aby napadený rozsudek zrušil
jen, pokud je toho třeba, aby po případném
doplnění jednání konaného v
I. stolici mohl rozhodnout ve věci samé. Nebude-li
třeba napadený rozsudek zrušiti vůbec,
může odvolací soud, pokud toho bude třeba,
naříditi doplnění jednání.
Ať již dojde ke zrušení rozsudku nebo k
doplnění jednání anebo k oběma
současně, lze pak - a to je velmi důležitá
novota v našem civilním procese - přednášeti
nové skutečnosti a nabízeti nové důkazy
souhlasně s tím, jak tomu je v právu platném
na Slovensku.
Poukazuji ještě na to, že v této osnově
zákona také byla provedena určitá
unifikace v pracovním soudnictví a že byly
odstraněny některé obtíže, se
kterými se setkala praxe na Slovensku se zřetelem
na odchylné pojetí některých otázek
v civilním řádu platném na Slovensku.
(Předsednictví převzal místopředseda
Petr.)
Právní výbor projednal předloženou
osnovu v několika schůzích a jednomyslně
se usnesl na některých změnách a doplňcích,
jak jsou uvedeny v písemné zprávě.
Dovoluji si upozorniti na tyto význačné změny
a doplňky.
V čl. II pod č. 2 byla částka 10.000
Kčs zvýšena na 15.000 Kčs v přesvědčení,
že nynějším cenovým poměrům
spíše bude odpovídat, zvýší-li
se rozhodná suma proti poslední úpravě
předválečné na trojnásobek.
Při tom rozhodovala také úvaha, že okresní
soudy přece jen jsou lidu přístupnější
a bližší a řízení před
nimi je vcelku rychlejší a také levnější.
V čl. IV pod č. 11 pamatuje doplněk §
71, odst. 2 c. ř. s. na případy, kdy odpůrce
chudé strany má podle rozhodnutí o nákladech
nárok, aby mu chudá strana část nákladů
nahradila. V takových případech by bylo zbytečno,
aby odpůrce chudé strany jako žalovaný
doplácel částky, které by si pak dodatečně
vymáhal na chudé straně jako žalobci.
V čl. IV pod č. 18 byl přijat dodatek, ledaže
na něm závisí přípustnost odvolání
"vzhledem k ustanovení § 461 c. ř. s.,
podle kterého může mít určení
hodnoty předmětu sporu význam pro přípustnost
odvolání, neboť určí-li soud
hodnotu pod 300 Kč, je tím odvolání
vyloučeno. Přijatý dodatek dovoluje straně,
které by takto oceněním předmětu
sporu byla vzata možnost odvolání, aby o tom
vyvolala rozhodnutí soudu druhé stolice. Uzná-li
soud druhé stolice, že hodnota předmětu
sporu převyšuje 300 Kčs, uzná tím
zároveň i přípustnost odvolání.
Strana, která odvolání nepodává,
protože ve sporu zvítězila, může
napadnout ocenění předmětu sporu,
jestliže po jejím názoru soud tím, že
předmět sporu přecenil, nesprávně
otevřel odpůrci cestu pro druhou stolici.
V nově zařazeném čl. IX byla přijata
v otázce nákladů přisouzených
advokátů pro země české stejná
úprava, jaká platí podle § 18, odst.
9 zákl. čl. LIV/1911 pro Slovensko. Vlastně
by takové ustanovení patřilo do advokátního
řádu, a tam je také odkázal společný
subkomitét ústavně-právních
výborů poslanecké sněmovny a senátu
z r. 1938 při projednávání vládního
návrhu nových procesních zákonů.
Prozatím však bylo toto ustanovení přijato
do předložené osnovy ve zněm naznačujícím,
že advokát má přednostní zákonné
zástavní právo pro svoji pohledávku
nejenom ve sporech, nýbrž i v ostatních druzích
řízení proti odpůrci chudé
strany.