Rádi bychom se všichni zde, ať jsme z kteréhokoli
kraje a z kterékoli končiny státu, dívali
na tyto věci s hlediska společného, s toho
hlediska, že ty škody nepostihují jednotlivé
kraje, obce nebo dokonce jednotlivce, ale že postihují
nás všechny, náš československý
národ, a že také v tomto smyslu musíme
hledat řešení všech věcí,
které nám mohou přinést nápravu.
Víme všichni, jak otázky stavební, zejména
v poslední době, zajímají naši
veřejnost, a slyšíme a čteme mnoho kritik
a mnoho znepokojení nad tím, že obnova stavební,
ale také celý další stavební
program nepostupuje dost rychle, t. j. nejsou viditelné
jeho výsledky. To vyznívalo i z řeči
p. kol. Mestka, kterou jste zde před chvílí
slyšeli. Myslím, že se musíme snažit,
hledáme-li příčinu, hledáme-li
možnosti k zlepšení, abychom dobře věděli,
co je možno žádat a v čem je potřebí
rozumět podstatě věci. Mám dojem,
že při posuzování těchto otázek
podléháme často onomu omylu nebo oné
jednostrannosti, které podléhá všechna
naše hospodářská politika, že totiž
myslíme příliš s hlediska průmyslového
a že měřítkům z tohoto hlediska
vyplývajícím podřazujeme i obory,
které mají jiný ráz a jiné
požadavky a pro které tudíž také
musí býti brány jiné způsoby
posuzování.
Všimněte si, prosím, jenom jako takového
příznaku - neříkám příčiny
- nýbrž příznaku toho, jak jednostranně
je zaměřeno hospodářské řízení
v našich poměrech, že na př. ústřední
plánovací komise má více než
polovinu odborníků, kteří jsou buď
přímo funkcionáři průmyslových
organisací, nebo jejich životní zkušenost
převážně pochází z oborů
průmyslových. Naproti tomu nejsou tam, anebo velice
málo, zastoupeny zkušenosti z oboru zemědělství,
dopravy, stavebnictví, peněžnictví a
jiných neméně důležitých
oborů hospodářských. Tuto určitou
jednostrannost vidíme i při úpravě
různých otázek právních, hospodářských
a finančních, ať už vzpomenu na příklad
předpisů o závodních radách,
různých ustanovení pracovních, mzdových
atd., kde pořád je vidět, jak jejich navrhovatelé
mají na mysli a před očima jenom průmyslový
podnik, továrnu, a podle toho "šijí"
a připravují opatření, která
pochopitelně nelze dobře uplatnit a která
nemohou mít úspěchu v oborech, jejichž
podmínky jsou značně odchylné.
Po té stránce si zejména o stavebnictví
musíme uvědomit, ze je to obor zcela svérázný,
zcela specifický, který se odchyluje ode všech
jiných oborů hospodářsky zejména
tím, že to není činnost ryze výrobní.
Vždyť některé činnosti stavební,
na př. práce zemní, vodohospodářské,
bourací, tunelové vůbec nevytvářejí
žádný výrobek, nic nového, nýbrž
něco odstraňují nebo přemísťují
a konají tedy hospodářskou službu tím,
že věci přivádějí na správné
místo, tak jako tuto službu koná na př.
doprava. Ale zejména i tam, kde jde o skutečný
výtvor stavební, je to vždycky věc nemovitá,
což je podstatná odchylka ode všeho jiného,
vyrábějícího průmyslu. Tento
výtvor stavebnictví, ať už je to dům
nebo most či přehrada, je vázán na
určité místo, na určitý pozemek,
na určité poměry okolí a musí
jim vyhovovat. Z toho vyplývá celá spousta
problémů technických, právních
i finančních a podle toho také se musíme
na ty otázky dívat. Především
je každá stavba individuálním výtvorem;
nemůže být vyráběna na běžícím
pásu, a každý jednotlivý objekt vyžaduje
specifického řešení po stránce
projekční, hospodářské i prováděcí.
To, o čem se často mluví, o té prefabrikaci,
mechanisaci, to všechno se může vztahovat jenom
na díly stavby. Vždyť konec konců taková
obyčejná cihla nebo kvádr je také
prefabrikovaná stavební součástka,
ale to vlastní stavění, t. j. sestavení
těchto věcí v obydlí, to už je
činnost, která se musí provádět
v každém případě individuálně.
Za druhé: činnost stavební nezávisí
na vůli, schopnostech a rozhodnutí jediného
činitele, jako je tomu na příklad ve výrobě
průmyslové, kde výrobce, má-li materiál,
pracovní zařízení a potřebný
počet pracovních sil, může se okamžitě
rozhodnout vyrábět to nebo ono. Ve stavebnictví
musí zde být především stavebník,
to jest ten, na jehož účet se stavba provádí.
Ten si musí opatřit nebo nějakým způsobem
nabýt práva ke stavbě na jistém pozemku.
A tento pozemek zase musí určitými právními
akty, regulaci, parcelaci nabýt způsobilosti k tomu,
aby byl zastavěn. K tomu je třeba teprve připojit
úvahy hospodářské, které právě
proto, že jde o objekty velké, dlouho trvající,
jsou značně složitější než
u kteréhokoliv jiného statku. A teprve když
všechny tyto věci jsou vyřešeny, může
přijít projektant, ten, kdo stavbu v duchu a potom
na papíře vytvoří, stanoví
její technický a hospodářský
rozsah a pracovní program. Když toto všechno
je hotovo, přichází zase řada jednání
administrativních, povolování staveb, povolování
úvěru, stavební dozor a pod. A teprve potom
se může vlastní provádějící
složka stavební dostat ke své vlastní
činnosti. A tato provádějící
složka stavební je opět velmi komplikovaná.
Vždyť máme nejméně osmero druhů
lidí, které populární mínění
obecně nazývá staviteli, ale kteří
se tříští do spousty oprávnění
zvlášť specifikovaných a navzájem
propletených. Jsou to civilní inženýři
stavební, kulturní, konstruktivně-dopravní,
hospodářští a architekti; jsou tu stavitelé,
jsou tu mistři zedničtí a tesařští,
kteří všichni mají oprávnění
k provádění staveb. Ale k tomu ještě
přichází řada pomocných řemesel
a živností. Jsou to kameníci, klempíři,
asfaltéři, truhláři, zámečníci,
natěrači, sklenáři, kamnáři,
parketáři, čalouníci, instalatéři,
elektrotechnici, nehledě k dodavatelům speciálních
zařízení, jako jsou ústřední
topení, výtahy a pod., takže skloubení
všech těchto různých a v jednotlivých
a oddělených podnicích organisovaných
činností v jediný výkon je práce
neobyčejně složitá a neobejde se bez
zvláštní organisace koordinačních
orgánů, kterým je zčásti provádějící
stavitel, ale zčásti také stavební
správa nebo stavební dozor. Tedy všechny tyto
věci vedou k tomu, ze stavebnictví vyžaduje
už samo sebou určitých příprav,
určitých prací, které se musejí
provádět podstatně dříve, než
lze přistoupit k vlastnímu provádění
staveb. To prakticky znamená, že stavební činnost
se vyvíjí souběžně nejméně
po pěti kolejích. Je to kolej normativní,
která vytváří zákonné,
legislativní předpoklady pro veškeré
ty operace, dále kolej hospodářsko-finanční,
kde musíme vyřešit hospodářské
a finanční otázky stavění,
kolej administrativní, kde musí být uspořádány
problémy povolování staveb, parcelace atd.,
dále kolej projekční, kde se připravují
podklady pro stavbu, a konečně pátá
kolej prováděcí.
Za normálních poměrů běží
provoz po těchto kolejích rovnoběžně,
ale s určitými časovými odstupy, poněvadž
pochopitelně činnost nejzákladnější,
normativní, musí přijít napřed;
za ní následují v určitých
časových intervalech ostatní, takže
v normálních dobách se samočinně
vždy připravují, aniž o tom laik věděl,
na čtyřech kolejích vedlejších
předpoklady pro to, aby pátá, prováděcí
kolej mohla probíhat. A teď si představme,
že za války se nám přeřízl
provoz na všech těchto kolejích a že když
jsme po válce a po skončení okupace chtěli
tuto činnost uvést do pohybu, museli jsme začínat
na všech. Ta poslední, viditelná, ovšem
musí přijít až naposled. Ale při
tom jsme ještě věc zkomplikovali tím,
že jsme počali přestavovat některé
z těchto kolejí, že jsme legislativní,
hospodářské i projekční předpoklady
vytvářeli nově, takže se nemůžeme
divit, že když tyto všechny předpoklady
nejsou splněny, nemůžeme ještě
očekávat rozvinutí vlastní stavební
činnosti.
Mnohde se málo chápe, že dvouletý plán
ve stavebnictví nemůže postupovat tím
tempem a v těchto termínech, které jsou určovány
jenom s hledisek průmyslové výroby a to tím
spíše ne, že dvouletý plán právě
v oboru stavebním stanovil úkoly zcela jiného
a vyššího rázu, poněvadž stavebnictví
je ve dvouletém plánu jediným oborem, kde
se nepředpisují výrobní úkoly
výrobci, nýbrž konsumentu příslušného
výrobku. Kdekoliv jinde, řekněme ve výrobě
automobilů, můžeme předepsati tento
úkol výrobci, továrníku, ale u stavebnictví
musíme teprve hledat zákazníky, kteří
budou stavět; těm vlastně ukládáme
úkoly a na tom teprve můžeme budovat další.
Ve stavebnictví jako v jediném oboru byla kromě
předepsaných kvant, na př. bytových
jednotek, ustanovena také cena, t. j. částka,
která na to má být věnována.
Nebylo předepsáno, co má stát lokomotiva
nebo metr textilu a pod.; jedině ve stavebnictví
byl tento kvantitativní moment doplněn také
momentem cenovým, což ovšem vyplývá
právě z vlastní povahy stavebnictví,
vyrábět věci nemovité, investice,
jejichž rozsah musí být v jistém poměru
k národnímu důchodu. A konečně
v žádném jiném oboru nebyla předepsána
určitá kvalitativní zlepšení,
jako se to stalo ve stavebnictví zákonnými
předpisy nařizujícími co největší
zlepšení, směrnými plány, různými
požadavky, které klade novodobá technika atd.
To není chyba, to je naopak přednost dvouletého
plánu v tomto oboru, poněvadž právě
tyto požadavky kvalitativního plánování
se teprve teď post festum v našem plánování
počínají uplatňovat také pro
obory jiné. A náš klub a naše strana velmi
naléhavě žádá, aby se tyto požadavky
kvalitativní a cenové uplatňovaly. Jenže
nesnáz spočívá v tom, že tento
obor, zatížený takovými vyššími
požadavky, byl co do časových termínů
postaven na stejnou úroveň s ostatními obory,
které tyto vyšší požadavky nemusely
plnit. To znamená, že byl-li dvouletý plán
schválen 28. října 1946, mělo jeho
plnění začít o dva měsíce
později, t. j. 1. ledna 1947, což ovšem právě
při té složitosti a komplikovanosti stavebního
provozu není možno. Všechny ty výtky mají
právě přihlížet k těmto
okolnostem. Pan kol. Mestek zde na př. uváděl,
že se nelze odvolávat na nedostatek finančních
prostředků, poněvadž pan ministr financí
už 1. března t. r. vydal vyhlášku, kterou
se peněžním ústavům ukládají
určité povinnosti financování stavebních
investic. Když ovšem 9. března, kdy vyhláška
vyšla, jsme měli finanční předpoklady,
na základě nichž může teprve stavebník
dělat svoje finanční plány a pak teprve
může provádět své přípravné
práce projekční, nemůžeme ovšem
očekávat, že 1. června nebo v nějaké
takové krátké době může
mít tato vyhláška účinnost. V
tom je právě to nedorozumění. Nelze
se domnívat, že jde prostě o to, někde
vzít peníze a druhý den začít
kopat. To není možné, a v tom smyslu také
by bylo velmi nesprávné všechno svádět
jenom na tento nedostatek technických příprav.
A právě při projednávání
této osnovy novely zákona o stavební obnově
jsme se dostali k tomu, že konečně bylo uznáno,
že také finanční otázky a způsob
jejich řešení hrají velmi značnou
úlohu a že bez jejich vyřešení
nemůžeme s problémem stavební obnovy
valně pohnout.
Pan kolega Mestek zde naznačoval to, co jsme četli
před několika týdny často v Rudém
právu, že technický výbor zdržoval
projednávání této osnovy a že
zde snad nebylo dost dobré vůle ji rychle uskutečnit.
Já bych na to odpověděl toto: Jestli něco
zavinilo, že zákon z dubna minulého roku, zákon
č. 86, v praksi nemohl prokázat tak dokonalé
účinky, byl tím vinen mimo jiné také
onen chvat a spěch, ve kterém jsme museli zákon
v Prozatímním Národním shromáždění
projednat. A kdybychom dnes byli poslechli těch hlasů,
které se ozývaly proti důkladnému
projednání v technickém výboru, kdybychom
se byli dali zastrašit těmi výpady v tisku,
které na každého, kdo přinesl pozměňovací
návrh, ihned vrhaly ódium nějakého
sabotéra, nebylo by vůbec došlo k návrhu
pana ministra financí, který dnes je tak chválen.
(Potlesk.) A pan kolega Mestek by si měl
přečíst, co řekl pan ministr financí
v technickém výboru, kde výslovně
uznal, že z iniciativy parlamentu se teprve jeho ministerstvo
počalo touto věcí obírat a uznalo
také základní myšlenku, kterou technický
výbor do této věci vnesl. (Potlesk.)
Po té stránce, myslím, si parlament i pan
ministr financí mohou navzájem stisknout ruku jako
dobří spolupracovníci; této spolupráce
by bylo třeba i v jiných oborech.
Bylo zde už zmíněno a také se strany
pana kol. Mestka kritisováno, že v technickém
výboru byly podány návrhy, které chtěly
poskytnout těm stavebníkům, kteří
obnovují své stavby, přímé
finanční prostředky z pokladny státní,
a že by to znamenalo těžké zatížení,
které finanční stav státu neunese.
Velectění, račte si uvědomit toto:
jestliže jsme se jednou rozhodli, že provedeme určitý
technický rozsah stavební obnovy, musí na
to naše státní hospodářství
opatřit nějakým způsobem prostředky,
ať zvolíme kteroukoli cestu. Tady nejde o to, že
by v jednom případě bylo třeba těchto
prostředků víc a v druhém méně.
Jde jenom o formu provádění. A forma, která
byla v původním zákoně, která
sice dávala tomu obnovovateli záruku, že pokud
jeho vlastní prostředky nestačí, přispěje
mu stát na úrok i úmor zaručené
zápůjčky, ale ponechávala na jeho
bedrech tíhu morálního a úvěrového
risika - tato forma nemohla vést k cíli. Proto všechny
návrhy směřovaly k tomu, abychom toto risiko,
tíhu a dluh nesli kolektivně; neboť když
někomu z nás puma padla na hlavu nebo na dům
anebo na jakýkoliv jiný majetek, není to
neštěstí toho jednoho z nás, je to neštěstí
nás všech, všichni jsme povinni jako dobří
sousedé v obci navzájem si pomáhat škody
nést. Nechceme, aby někdo byl postižen jenom
proto, že náhodou stál na místě,
kde ho válečná pohroma zasáhla. Soudíme,
že všichni - a zejména ti z nás, kteří
škody neutrpěli - jsou povinni nést tuto tíhu
s sebou a pomáhat se o ni rozdělit. A po soudu mém
a po soudu klubu mé strany nejsprávnější
by bylo, kdyby tyto škody pomáhal nést stát
jako společenství všech občanů
a aby také morální odpovědnost za
dluhové zatížení nesl stát. Proto
jsme navrhovali řešení půjčkou
stavební obnovy, která by sloužila vyplácení
přímých příspěvků
poškozeným stavebníkům a jejíž
úrok a úmor by stát hradil. Toto řešení
by nezvětšilo ani o haléř zatížení,
které již dnešní úprava pro státní
rozpočet předpokládá, ale vzdálilo
by od stavebníka toto osobní ručení
za dluh, který nezavinil, který neuzavřel
ze své hospodářské potřeby,
nýbrž ke kterému ho stát přímo
zákonem donucuje, poněvadž mu nařizuje
obnovu provést.
Pan ministr financí vyšel této potřebě
vstříc způsobem, o kterém bylo referováno
a který ze značné části vyhovuje
tomuto základnímu požadavku, i když po
mém soudu ne úplně, poněvadž
přenáší zatížení
na malé jednotky, obce, a to právě na obce
poškozené, které budou potřebovat ještě
dalších úvěrů pro jiné
úkoly, které je čekají; kromě
toho má tento způsob závady administrativní.
Ale přes to, že po těchto stránkách
máme k tomuto řešení svoje výhrady
a nepovažujeme je za zcela dokonalé, velmi rádi
uznáváme dobrou vůli pana ministra financí
v této věci, a poněvadž žádná
ze stran v Národní frontě nemůže
pro sebe reklamovat právo, aby uplatnila na 100 % své
požadavky, jistě se spokojíme i s tímto
řešením částečným,
pokud znamená skutečný pokrok. Já
bych navzájem chtěl konstatovat, že všichni
zástupci ostatních politických stran, ačkoli
měli k některým věcem, které
jsme v technickém i právním výboru
uplatnili proti vládní osnově, svoje odchylné
stanovisko, nakonec úplně souhlasili s řešením,
které bylo rozhodnuto. Ovšem, mnohý z nás
musil při závěrečném řešení
hlasovat jinak, než hlasoval předtím. A proto
také jsem dobře nechápal, jak se včerejší
dva denní listy mohly pozastavovat nad tím, že
tam, kde jde o dohodu, nelze setrvávat tvrdohlavě
a urputně na stanovisku jednou zaujatém, neboť
po mém soudu je parlament právě prostředník,
který má rozhodovat podle argumentů a podle
výsledků rozpravy a ne podle předem daného
rozkazu. (Potlesk.) Jestliže v tomto duchu a v tomto
smyslu jsme tu práci dokončili a jestliže jsme
se nakonec přece jednomyslně dohodli, je jistě
na místě, abychom také tuto dohodu uvítali
a abychom si navzájem nevyčítali, že
jeden z nás měl takové nebo onaké
stanovisko, neboť to je smysl všeho jednání
v parlamentě, abychom konfrontací různých
stanovisek a jejich vyrovnáním dospěli k
tomu, co bylo právě znovu potvrzeno při včerejším
jednání Národní fronty: že jsme
všichni zajedno ve vůli prospět, pomoci a zvelebit
naši celou republiku a odstranit všechny škody,
které ji postihly. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je pan posl.
dr Levkanič. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. dr Levkanič: Slávne Národné
shromaždenie!
Už niektorí vládni činitelia konštatovali,
že vláda doposiaľ nevynaložila všetky
svoje sily a doposiaľ sa neodvďačila obyvateľstvu
východného Slovenska za jeho útrapy a preliatu
krv a obete, ktoré prinieslo za oslobodenie republiky.
Je všeobecne známou vecou, že práve východné
Slovensko v dôsledku svojho pozitívneho stanoviska
k novej Československej republike a v dôsledku najaktívnejšej
účasti v odboji bolo ustupujúcim nemeckým
vojskom zničené a vydrancované.
Už sme skoro tretí rok po oslobodení, a vo
skutočnosti rany východného Slovenska neboly
zahojené a ani neboly doposiaľ podniknuté všetky
kroky na zahladenie útrap a bolestí obyvateľstva
východného Slovenska. Ešte aj dnes býva
stovky rodín v úplne nehygienických a vlhkých
podzemných zemljankách, v maštaliach, komôrkach
a prípadne v núdzových barákoch. Cez
desať tisíc zničených domov a cez desať
tisíc ťažko poškodených domov doposiaľ
niet nahradených - a o výstavbe sa len teoreticky
debatuje a málo sa pracuje.
Tento žalostný stav rozhodne neslúži ku
cti našim vládnym činiteľom, a pre obyvateľstvo
východného Slovenska za jeho vernosť a prinesené
najťažšie obete táto liknavosť je veľmi
zlou odmenou.
Obyvateľstvo východného Slovenska stratilo
svoje príbytky a strechu nad hlavou ešte začiatkom
zimy roku 1944, takže vo skutočnosti už tri zimy
prežilo za najťažších a neľudských
podmienok. Nechcem tým povedať, že sa vláda
dostatočným spôsobom o toto obyvateľstvo
nestarala. Dobrá vôľa vlády bola, avšak
chýba organizácia, takže i pri najlepšej
vôli všetko zostalo len pri plánoch a obyvateľstvu
sa vo skutočnosti nepomohlo. Na pomoc východoslovenským
okresom bola v r. 1945 zriadená komisia v Košiciach
a koordinačná komisia pri predsedníctve vlády,
ktoré svojou činnosťou prispely k zlepšeniu
hospodárskeho stavu, avšak pre nedostatok presnejších
inštrukcií a pre nedostatok vymedzenosti práva
pôsobnosti a organizácie nebol dosiahnutý
predpokladaný výsledok.
S poľutovaním musíme konštatovať,
že od oslobodenia je už v prúde tretia stavebná
sezóna, avšak znovu nevidíme záruku,
že v tomto roku sa nenájde už rodina na východnom
Slovensku, ktorá by opätovne nemusela zimu prežívať
v podzemných bunkeroch. Vieme, že pre tento účel,
t. j. pre výstavbu východného Slovenska,
sú štátnym rozpočtom zaistené
slušné prostriedky, avšak znovu chýba
dobrá organizácia.
Vytvorili sme mnoho všelijakých zbytočných
úradov, ale nezmohli sme sa na to, aby sme boli vytvorili
jeden úrad pre výstavbu, poťažne obnovu
vojnou zničených krajov, ako sme to navrhovali.
Dnešný stav v organizácii výstavby,
poťažne obnovy je priamo už tak sostavený,
ako by úmyselne smeroval k tomu, aby obnova nemohla byť
so zdarom prevedená. Je známou vecou, že obnovu
má prevádzať Povereníctvo techniky,
prípadne Ministerstvo techniky, ktoré má
previesť všetky prípravné technické
a administratívne práce a technicky previesť
samotnú výstavbu. Nakoľko ale výstavba
sa má prevádzať vzorne podľa regulačných
plánov, tieto regulačné plány nie
je už oprávnené zhotoviť Ministerstvo
techniky, poťažne Povereníctvo techniky, ale
Plánovací a štatistický úrad.
Ako som už uviedol, Povereníctvo techniky má
stavať. Avšak so stavebným materiálom
nedisponuje a je odkázané priamo žobrať
stavebný materiál od Povereníctva pre obchod
a priemysel a od benevolencie tohto závisí úspech
výstavby. Najkomickejšie na celej veci je to, že
Povereníctvo techniky, ktoré začalo svoju
činnosť dňa 1. septembra 1946, má byť
brané na zodpovednosť za prevedené práce,
avšak toto povereníctvo nemá finančných
prostriedkov, a výplaty za vykonané práce,
ktoré zadalo Povereníctvo techniky, ale ešte
aj Povereníctvo pre dopravu a verejné práce,
má prevádzať Ministerstvo sociálnej
starostlivosti, poťažne Povereníctvo sociálnej
starostlivosti.