Středa 14. května 1947

Posl. Janouš: Slavná sněmovno, paní a pánové!

Velice lituji toho, že do této budovy dnes nemohli přijít zástupci dělnictva ze všech továren, našich podniků, a zástupci dělnictva zemědělského a lesního. Proč? Domnívám se, že se to stalo ponejprv v historii, kdy dělnictvo je postaveno na úroveň zaměstnanců ve vyšších službách a kdy parlament demokratickým způsobem dává na jednu linii dělníky a duševní pracovníky. Chtěl bych tu zdůraznit to, že se právě tento stav demokracie, to, o čem se dnes u nás mluví, to naplňování demokratického řádu, mnohým pánům nelíbí. Je to s podivem. Pokud dovolená v délce jednoho měsíce nebo šesti týdnů platila pouze pro horních deset tisíc zaměstnanců, pro pány rady a sekční šéfy, nenašel se nikdo, a tím méně odborový pracovník, který by vznesl požadavek zrovnoprávnění dělníků na úroveň zaměstnanců. (Potlesk.) A tentokrát v republice, ve které se demokracie naplňuje skutečně pro každého, mluví odborový pracovník proti délce dovolené pro dělnictvo. (Výkřiky.) To bylo s této tribuny před několika minutami zdůrazněno. Je samozřejmou věcí, že náš mladý znárodněný průmysl nemá ještě všechno v pořádku tak, jak by to mělo být. Máme různé druhy takových nepěkných zjevů, o kterých je nejlépe nehovořit. Ale máme také velmi krásné příklady toho, že pracující masy svou iniciativou dávají tento stát do pořádku (Potlesk.), a právě minulý týden jsem s tohoto místa mluvil o tom, že jenom díky tomu, že se pracující masy dobrovolně zúčastnily v rámci brigád prací na sklizni brambor a pod., máme dnes zajištěné zásobování. Podotýkám to také ještě proto, poněvadž většina těch, kteří budou mít delší dovolenou, věnují už dnes dobrovolně část své dovolené právě pro tuto potřebnou práci pro národ. (Potlesk.) To jsem potřeboval za nutné zdůrazniti vzhledem k dělnickým dovoleným.

A nyní, slavná sněmovno, není to tak dávno, co jsme přijali zákon o snížení cen životních potřeb. Pan kol. Cígler nazval toto snížení cen politickým snížením cen. Domnívám se, že široké masy pracujících velmi dobře cítí, zdali je to politické snížení cen, anebo skutečné snížení cen (Potlesk. - Hlas: Kdo to zaplatí?), a jestli toto snížení cen bylo nutné v zájmu pracujících nebo nebylo. A tu chci s této tribuny zdůraznit, že není možné na jedné straně říkat: my jsme měli jiné návrhy, chtěli jsme, aby byly zvýšeny mzdy, a na druhé straně ronit krokodýlí slzy nad tím, že náš znárodněný průmysl by to neunesl. Jiná jsou slova a jiná je praxe. Domnívám se, že právě naše dělnictvo jenom proto, že cítí s touto republikou, jenom proto, že to je jeho stát, dokáže svou prací zavést si pořádek i ve znárodněném průmyslu. Nejsem pro politickou licitaci. To ponechávám ostatním. Chci jen zdůraznit, že dělníci sami tam, kde vědí o nepěkných zjevech, na ně ukazují a že dělnictvo má nejvyšší zájem na tom, aby tyto nepěkné zjevy byly odstraněny.

Domnívám se, že celá Národní fronta, tak jako jednotně hlasovala pro některé věci, také nyní jednotně přiloží ruku k dílu a nebude se jenom dívat, nýbrž přičiní se o to, aby všechno bylo uvedeno do nejlepšího pořádku. (Potlesk.)

Místopředseda Petr (zvoní): Slovo k věcné poznámce si vyžádal pan posl. Cígler. Uděluji mu je.

Posl. Cígler (uvítán potleskem): Paní a pánové, domnívám se, že jsem se k této věcné poznámce ani hlásit nemusel. (Výkřiky.) Poněvadž kdo dobře v tomto shromáždění poslouchal, ví, že jsem ani jedinkým slovem nemluvil proti délce dovolené. (Hlasy: Máme stenografický protokol!). Ano, můžete si to dát přehrát, pane kolego. Výslovně jsem prohlásil, paní a pánové: my ty intervence vydržíme, vydržíme dokonce ty dlouhé dovolené, vydržíme ještě dokonce i různá jiná sociální zatížení, ale musíme si bezpodmínečně udělat v našich národních podnicích pořádek (Výkřiky.) a musíme je postavit na zdravý hospodářský základ. (Potlesk.) Souhlasíte s tím? (Potlesk.) Tak výborně!

Místopředseda Petr (zvoní): Prosím o klid.

Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor soc.-politický, p. posl. Jarošovi.

Zpravodaj posl. Jaroš: Vzdávám se slova.

Místopředseda Petr: Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor právní, p. posl. Doleželovi.

Zpravodaj posl. Doležel: Vzdávám se slova.

Místopředseda Petr: Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor průmyslový, p. posl. Kaplanovi.

Zpravodaj posl. Kaplan: Vzdávám se slova. (Hluk.)

Místopředseda Petr: Prosím o klid. Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 3 části, 23 paragrafů, nadpisy částí, nadpisy paragrafů, nadpis zákona a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to je s jejími 3 částmi, 23 paragrafy, nadpisy částí, nadpisy paragrafů, nadpisem zákona a úvodní formulí, podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.

Podle usnesení předsednictva podle § 54, odst. 1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé čtení.

Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona o přechodné úpravě placené dovolené na zotavenou (tisk 578).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových.

Zpravodaj posl. Jaroš: Nejsou.

Zpravodaj posl. Doležel: Nikoliv.

Zpravodaj posl. Kaplan: Nejsou.

Místopředseda Petr: Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji ústavodárné Národní shromáždění přijalo ve čtení prvém, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Zbývá ještě hlasovati o resoluci výboru průmyslového, otištěné ve zprávě výborové.

Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Resoluce se přijímá.

Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání druhého odstavce pořadu, jímž je

2. Zpráva výborů branného, právního a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 484), kterým se stanoví náhrady a srážky při přechodném ubytování podle zákonů o ubytování vojska (tisk 577).

Zpravodajem za výbor branný je p. posl. dr. Loubal, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Loubal: Pane předsedo, paní a pánové!

Předložený vládní návrh je novelisací zákona č. 248 z r. 1920 Sb. z. a n., kterým byla upravena sazba náhrad a srážek za přechodné ubytování vojska. Tyto sazby byly zvýšeny za dob protektorátních v českých zemích zákonem č. 300 z r. 1942 Sb. a na Slovensku vládním nařízením ze dne 16. února 1945, č. 38 slovenského zákoníka. (Hluk.) .

Místopředseda Petr (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. dr. Loubal (pokračuje): Poněvadž po osvobození bylo potřeba sazby přizpůsobit všeobecným cenovým poměrům, vypracovalo ministerstvo národní obrany návrh, kterým se tyto sazby zvyšují průměrně o 300 až 400 %. Zatím však, než návrh byl projednán, došlo ve vládě k úpravě cen a mezd a jevila se tudíž potřeba zvýšiti tyto sazby o dalších cca 200 %. Tyto sazby obsahuje předložená vládní osnova a jsou přiměřené dnešním cenovým a mzdovým poměrům. Pokud se týče praxe v obcích, které mají vojenské posádky a ubytovávají je ne v soukromých bytech, jak zákon nařizuje, nýbrž v hotelích, u těch přenáší zákon větší část úhrady přechodného ubytování v hotelích na samosprávné svazky. Touto osnovou vznikne zhruba náklad pro státní správu 12 mil. Kčs, který je hrazen rozpočtem.

Chtěl bych při této příležitosti zdůrazniti, že přechodné ubytování vojska znamená pro některé samosprávné svazky, především pro velká města, značné zatížení finanční. U velkých měst jdou tyto položky do 10 až 20 mil. Kčs, ale na druhé straně přítomnost vojska přináší městům a místům kde jsou umístěna, značné hospodářské výhody, takže obec a obyvatelstvo má vždycky z ubytování vojska určitý hospodářský prospěch.

Branný výbor projednal tuto novelisaci zákona č. 248 z r. 1920, provedl změnu v § 46, přidal první dva odstavce, které ve vládní osnově nebyly, a usnesl se doporučiti ústavodárnému Národnímu shromáždění, aby přijalo tuto osnovu ve znění navrženém branným výborem. (Potlesk.)

Místopředseda Petr (zvoní): Zpravodajem za výbor právní je posl. dr. Chytil. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Chytil: Slavná sněmovno!

Právní výbor se zabýval předloženou osnovou s hlediska právního a doporučil ji ústavodárnému Národnímu shromáždění k přijetí se změnami, na nichž se usnesl výbor branný. (Potlesk.)

Místopředseda Petr (zvoní): Zpravodajem za výbor rozpočtový je p. posl. Vítek. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Vítek: Paní a pánové!

Rozpočtový výbor projednával tuto osnovu a zabýval se zejména stránkou rozpočtovou. Vzhledem k tomu, že úhrada je zajištěna v rozpočtové kapitole ministerstva národní obrany, usnesl se rozpočtový výbor jednohlasně doporučiti tuto osnovu plenu k přijetí tak, jak byla schválena výborem branným. (Potlesk.)

Místopředseda Petr (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 3 články, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové.

Jsou námitky proti tomu? (Nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to je s jejími 3 články, nadpisem a úvodní formulí, podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.

Z usnesení předsednictva podle § 54, odst. 1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé čtení.

Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona, kterým se stanoví náhrada a srážky při přechodném ubytování podle zákonů o ubytování vojska (tisk 577).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr. Loubal: Nejsou.

Zpravodaj posl. dr. Chytil: Nikoli.

Zpravodaj posl. Vítek: není jich.

Místopředseda Petr: Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji ústavodárné Národní shromáždění přijalo ve čtení prvém, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání třetího odstavce pořadu, jímž je

3. Zpráva výborů právního, rozpočtového a zdravotnického o vládním návrhu zákona (tisk 373) o mimořádných ošetřovatelských diplomových zkouškách a o doplňovacím výcviku ošetřovatelského personálu (tisk 579).

Zpravodajem za výbor právní je pí. posl. Synková, dávám jí slovo.

Zpravodajka posl. Synková: Vážená sněmovno, paní a pánové!

Zákonem o mimořádných ošetřovatelských diplomových zkouškách a o doplňovacím výcviku ošetřovatelského personálu odčiňujeme křivdy let minulých, neboť v dobách první republiky jsme měli po dvacet let pouze jednu ošetřovatelskou školu, která naprosto nestačila krýti potřeby našeho zdravotnictví. Od založení této školy r. 1916 do roku 1946 absolvovalo ošetřovatelskou školu celkem 1176 žákyň, z nichž pouze část je dnes v činné službě. Tak na příklad v zemi České máme dnes takový stav, že z celkového počtu 3.025 sester máme jen 810 sester s diplomem a všechny ostatní byly donuceny získat svoji dosavadní kvalifikaci školením v různých krátkodobých odborných kursech. Tyto sestry, kterých je dnes převážná většina, prohloubily svoje znalosti dlouhodobou praxí, vykonávaly mnohdy rovnocenné práce jako sestry diplomované, plnily svoje povinnosti obětavě a svědomitě a nebylo jejich vinou, že nemohly získat ošetřovatelský diplom. Na jejich bedrech spočívaly mnohdy stejné povinnosti, ale neměly stejná práva, neboť byly zařazeny do nižší platové stupnice. Vládním nařízením č. 22 z roku 1927 bylo stanoveno, že ošetřovatelem se může státi pouze ten, kdo prokázal odbornou způsobilost diplomovou zkouškou podle nařízení č. 139 z roku 1914 ř. z. A tak staré a zasloužilé ošetřovatelky ztratily definitivu a ostatní ošetřovatelky, které tvořily většinu ošetřovatelského personálu, jí nemohly dosáhnouti ani za 35 let dobré služby. Následkem toho bylo pochopitelně i jejich odpočivné mnohem menší.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP