V této souvislosti chci jen podotknouti; že v §
12 osnovy je vládě dána veliká možnost
zasáhnout tam, kde by délka dovolené působila
rušivě na celkovou výrobnost a potřebu
dvouletého plánu. Doposud byla otázka dovolené
upravována vyhláškou ministerstva sociální
péče. Dnes dostává se nám příležitosti
posouditi také technickou stránku těchto
úprav. Průmyslový výbor shledává
nesprávným, že úprava této otázky
tak důležité pro pracující je
prakticky prováděna vždy se zpětnou
platností, což působí na výrobu
velmi rušivě.
S těmito závažnými výhradami
přijal průmyslový výbor osnovu ve
znění, které bylo schváleno výborem
sociálně-politickým a právním,
a doporučuji sněmovně, aby osnovu i s připojenou
resolucí průmyslového výboru schválila.
(Potlesk.)
Podpredseda dr. Ševčík: K tejto veci
sú prihlásení ke slovu rečníci,
preto otváram rozpravu.
Rečníkmi sú pp. posl. Cígler,
Fránek a Deči.
Udeľujem slovo prvému rečníkovi, pánu
posl. Cíglerovi.
Posl. Cígler: Paní a pánové,
vážené Národní shromáždění!
Jsem mimo svou funkci v tomto váženém shromáždění
ještě také krajským tajemníkem
Revolučního odborového hnutí a bylo
by proto také jaksi docela přiměřené,
kdybych při příležitosti projednávání
této osnovy zcela optimisticky projevil svoje uspokojení
nad velkou vymožeností, jakou tyto dlouhé dovolené
pro dělníky znamenají.
Ale bohužel, nemohu to učiniti. Brání
mi v tom obava o vývoj našeho hospodářství,
neboť se domnívám, že na naše podnikání
nakládáme trochu mnoho. Skoro by se dalo uvést
podobenství o tom oslíku, který byl také
tak příliš zatěžován, až
nakonec pod tíhou nákladu klesl. To ovšem nemá
znamenat, že bych chtěl mluvit proti délce
dovolených, jak je osnova navrhuje. Nikoli. Svoje připomínky
jsem již uplatnil v příslušných
výborech a řekl jsem také svoje mínění,
které je konečně vyjádřeno
v resoluci, která žádá, jak správně
uvedl pan zpravodaj posl. Kaplan, aby pro příští
léta byla upravena dovolená jinak, t. j. aby byla
pro naše hospodářství únosná
a aby byla zároveň tak diferencována, abychom
sociálně-politickými zařízeními
činili některá povolání přitažlivějšími
a spravedlivě vyměřili dovolenou podle nebezpečenství
a zdravotních risik v povolání. Pochopitelně
při tom musí býti uvážena i kvalita
vykonané práce a podle ní má býti
postupováno. To ovšem neznamená, jak tady uvedl
pan zpravodaj posl. Jaroš, že by byl někdo
z průmyslového výboru - já se na to
alespoň nepamatuji - chtěl nějakou odlišnou
úpravu pro zaměstnance soukromé a jinou úpravu
pro dělníky.
Pan poslanec Jaroš jako zpravodaj sociálně-politického
výboru uvedl, že loni nás stála dovolená
jenom v sektoru soukromo-zaměstnaneckém 6 % z vyplacené
částky úhrnných hrubých mezd,
které činily 37 miliard a nějaké miliony
a tisíce korun. Dovolená nás podle něho
- a je to správné číslo - stála
v minulém roce 2.240,651.000 Kčs. Ale uvážíme-li,
že jeden týden bez práce znamená, že
naše republika nedostane za dvě miliardy korun výrobků,
vidíme další, vlastní národohospodářskou
ztrátu, která z toho resultuje. Ale, paní
a pánové, tohle to bychom všechno unesli a
já mám nejméně zájem na tom,
abych se snažil délku dovolené jakkoli omezovat.
Ale jestliže přesto nemohu míti radost z této
sociální výhody pro naše dělníky,
pak je to proto, že si jasně a bezpečně
uvědomuji, že v našem hospodářství
jdeme dále, než jsme s to vydržet, a že
nejdeme správnou cestou.
Dovolte mi proto, abych se zabýval v této souvislosti
zatížením našich podniků, jak se
nám sociálním demokratům jeví.
Nemohu při tom pochopitelně přejít
ono zatížení, které bylo vládou
učiněno a parlamentem potom neobyčejně,
bleskově rychle, ač trochu rozpačitě,
odhlasováno, když pan předseda vlády
dne 1. března t. r. v Odkolkových závodech
prohlásil, že snížení cen bude
provedeno do měsíce. Bylo provedeno. Náš
průmysl jsme zatížili 4 %, které musí
platit do t. zv. intervenčního fondu, a nic jsme
nedbali na to, že vedoucí činitelé našeho
hospodářství protestovali a poukazovali na
nebezpečí, které tato úprava znamená.
Československé závody kožedělné
a gumárenské na př. vyslovily obavu z ohrožení
rentability menších podniků a poukázaly
na to, že tam, kde je používáno textilního
materiálu, jsou ceny ztrátové a že stejně
je tomu tak i tam, kde jde o některé výrobky
z gumy. Obavy vyslovil i průmysl papírenský,
znárodněný průmysl chemický.
Rovněž i ten jen stěží může
plniti tuto svou novou povinnost, poněvadž jeho ceny
jsou stanoveny pod index v r. 1945, a i v tomto průmyslu
bude patrně ohrožena rentabilita mnoha jeho výrobků.
A podobné důvody by bylo možno uvésti
i u Československých závodů sklářských,
nemluvě o keramice, o průmyslu dřevo zpracujícím
atd. Čtyřprocentní zatížení
našeho průmyslu, které umožnilo zlevnit
některé zboží denní spotřeby,
znamená pro naše podniky značné břemeno.
Lituji, že nebylo dbáno návrhu sociálních
demokratů, kteří chtěli řešit
tuto otázku jiným způsobem a zejména
by nebyli procento zatížení zavedli u všech
výrobních oborů stejně. Domnívám
se, že chvat, s jakým toto politické zlevnění
muselo býti projednáno, způsobil, že
se vlastně ani toto vážené ústavodárné
Národní shromáždění nemohlo
touto otázkou podrobněji zabývat, nemohlo
zvážit všechny její důsledky. A
to byla a je, dámy a pánové, veliká
chyba.
Jestliže se tedy k této záležitosti vracím
v souvislosti s dovolenou, pak proto, abych ukázal, že
nejenom dovolená, nejenom svátky a nejenom další
sociální výhody nás zatěžují,
ale že jsou tu ještě i jiná břemena,
která s sebou táhneme. Ale, paní a pánové,
dovolte mi, abych prohlásil, že vydržíme
za určitých předpokladů i tyto cenové
intervence a vydržíme za určitých předpokladů
i tuto dovolenou, ale ovšem za určitých předpokladů.
Ke mně přišli zástupci jednoho našeho
generálního ředitelství našich
národních podniků a poukazovali na to, že
v tomto domě se jich nikdo nikdy neujímá.
Ono to vypadá totiž tak, jakoby naše národní
podnikání bylo pomalu takovým nevlastním
dítětem, k němuž nemá nikdo žádné
povinnosti a žádného ohledu. Já sám
vím z praxe zde, že je často mnoho pochopení
pro zájmy podnikání soukromého, a
v tomto shromáždění je mnoho jeho obhájců
a advokátů. Já jim to nevytýkám
a nemám jim to za zlé. Ale bohužel je málo
těch, kterým leží na srdci osud našich
národních podniků, a naše národní
podniky si proto právem stěžují, že
nemají žádných zastánců.
A my, paní a pánové, nemáme správný
obraz o tom, jak to v našich národních podnicích
vypadá. Ti, kteří je vedou, mají odpovědný
a těžký úkol. Ukládáme
jim břemena, ale málo se ohlížíme
na únosnost jimi vedených podniků a bohužel
nedali jsme jim dosud takovou kompetenci a takové zmocnění,
aby mohli vésti podniky tak, jak je dříve
vedli soukromí podnikatelé.
Ministr průmyslu Bohumil Laušman po volbách
do ústavodárného Národního
shromáždění před utvořením
nové vlády napsal článek, který
byl nadepsán: "Kardinální požadavky
našeho průmyslu". Vyslovil v něm požadavek
jednotného řízení československého
průmyslu, nutnost zjednodušení administrativy,
zlevnění výroby, upravení poměru
počtu dělníků k počtu úředníků,
t. j. snížení počtu zaměstnanců
v kancelářích, zmenšení počtu
svátků atd. Bohužel, z těch kardinálních
požadavků, jak je náš pan ministr průmyslu
zdůraznil, bylo provedeno velmi málo, ba téměř
nic. Československý průmysl potřebuje
zjednodušit svou administrativu.
A řeknu vám teď, paní a pánové,
jak to vypadá v praxi. Promiňte mi, že se omezím
pouze na jeden ze znárodněných sektorů
našeho průmyslu, ale poměry v těch ostatních
jsou, když ne docela stejné, tedy velmi podobné.
Československé závody energetické
nám poskytují tento obraz: Ve Středočeských
elektrárnách máme 5.300 dělníků
i s učni a 3.072 úředníků,
to je poměr 1:1,72. V Západočeských
elektrárnách máme 1.149 dělníků
a 790 úředníků, to je poměr
1:1,43. V Jihočeských elektrárnách
máme 1.098 dělníků i s učni
a 780 úředníků, to je poměr
1:1,39. Ve Východočeských elektrárnách
máme 2.358 dělníků k 1.969 úředníkům,
to je poměr 1:1,19. V Západomoravských elektrárnách
je 1.992 dělníků k 916 úředníkům,
to je poměr 1:2,17. Ve Východomoravských
elektrárnách máme 2.405 dělníků
k 1.099 úředníkům, to je poměr
1:2,18. A tak bych ještě mohl pokračovat statistikami
i ostatních národních podniků naší
energetiky. V těchto podnicích máme celkem
17.011 dělníků i s učni a 9.516 úředníků.
V roce 1937 jsme měli 11.747 dělníků
a 4.820 úředníků. My máme tedy
v úřednickém aparátu v těchto
národních podnicích více o 4.696 úředníků
a 5.264 dělníků. Přitom se elektrárenská
oblast nijak nerozšířila a podniky zůstaly
stejné. A to má být výhoda, dosažená
koncentrací, zestátněním.
Dovolte mi, paní a pánové, abych úplně
odpovědně prohlásil, že v těchto
národních podnicích může býti
zmenšen počet úřednictva o 30, 40 a
někde dokonce o 50 %. Přitom jsme museli upravovat
ceny proudu a plynu, a to tak, že to znamenalo v mnoha místech
podstatné zvýšení cen těchto
nezbytných produktů denní potřeby.
Máme ovšem, paní a pánové, ještě
jiná zatížení v našich národních
podnicích. Kromě velmi dobře vybavených
generálních ředitelství a kromě
oblastních ředitelství máme zavedenu
zvláštní instituci. Je to tak zvaná
instituce sociálních ředitelů. Kdo
dal popud k zavedení této instituce, nevím.
Ministerstvo průmyslu to nebylo a Ústřední
rada odborů se k otcovství také nechce znát.
A proto vznik této instituce je celkem záhadný.
Já jen vím, že na příklad v Československých
závodech energetických, o kterých jsem hovořil,
máme vrchního sociálního ředitele,
jehož plat činí 350.000 Kčs ročně.
Je to 33letý mladý muž. Nevím, co dělal
před tím. Já jen vím, že nyní
je pověřen úkoly, které patří
do kompetence jednotné odborové organisace. Kdyby
v Československých energetických závodech
neexistovala tato funkce, ubezpečuji vás, paní
a pánové, že budeme svítit dál,
motory poběží dál, tak jako na příklad
v kovoprůmyslu se bude vyrábět naplno, nebudou-li
Československé závody kovodělné
a strojírenské mít svého vrchního
sociálního ředitele. (Potlesk.) Paní
a pánové, ten zmíněný pán
není sám. Takových pánů v našem
národním průmyslu máme jedenáct.
Nevím, zda mají všichni 350.000 Kčs
ročně, možná, že někteří
mají i víc, ale máme je, a to je ta zátěž,
to je to břemeno, které nemůžeme za
žádných okolností do budoucna nést.
(Hlučný potlesk. - Posl. Žáčková-Batková:
Konečně nejsme v kritice sami! - Výkřiky
komunistických poslanců.) Soudruzi, to se tyká
i vás, poněvadž to se tyká všech,
to se tyká celého národa. (Hlas: Ať
to Laušman spraví!) Potom budu hovořit,
jak a pokud má ministr Laušman možnost
tyto věci korigovat anebo napravovat. K tomu se dostaneme.
Jen buďte klidni. (Výkřiky komunistických
poslanců.) Jen klid, jen klid. (Hluk. - Výkřiky
komunistických poslanců.) Soudruzi, prosím
vás, klid. Já myslím, že i vy byste
měli mít zájem na ozdravění
poměrů v národních podnicích.
Zdá se, že ho nemáte.
Z Ostravy bych zase mohl uvést příklady v
hornictví, to tedy bych chtěl poněkud odbočit.
Tam má - a to nejde o generální ředitelství
- jeden z takových pánů sociálních
ředitelů oddělení, ve kterém
je zaměstnáno 56 úředníků,
kterým se vyplácejí na služném
4,000.000 Kčs ročně. Kromě toho, paní
a pánové, má každý národní
podnik svého sociálního ředitele také
v jednotlivých podnicích oblastních. Tam
je jejich plat už menší a pohybuje se od 7.000
do 12.000 Kčs měsíčně. Jak
vidět, to jsou úplní žabaři proti
těm pánům, kteří sedí
v generálních ředitelstvích. Já
jsem přesvědčen o tom, že ani tito lidé
nemají raison ďětre a že jejich práce,
jak už jsem zdůraznil, náleží do
kompetence odborové organisace, zejména když
zjišťujeme, že svému řemeslu někdy
velmi špatně rozumějí. Mám v
ruce dopis, že jeden z takových sociálních
ředitelů poslal sekretáři odborové
organisace dotaz, v němž žádá o
sdělení, jaké nároky vyplývají
z § 1154 obč. zákona. To je taková sociálně
politická abeceda, ale ten pán to nevěděl,
že ano? (Výkřiky.) Ten dopis mám,
mohu jej předložit. Myslím tedy, že takový
sociální ředitel mnoho té sociální
péče a ochrany v sociálních otázkách
neposkytne.
Z toho tedy, co jsem uvedl, myslím, paní a pánové,
že je jasně zjevno, že naše národní
podniky jsou v situaci, kterou nelze ani při nejlepším
optimismu označit za normální. Obdoba ve
světě nikde neexistuje a neméně existuje
v Sovětském svazu, soudruzi; to prosím, abyste
vzali na vědom! To je specialita čistě československá,
tohleto, co my máme. (Hlučný potlesk.)
Jestliže tedy se nedíváme na sociální
politiku s úzkého hlediska sociálně-
politických opatření a jestliže jsme
toho názoru, ze sociální politika s politikou
hospodářskou úplně souvisí,
ba dokonce že nemůže býti dobré
sociální politiky tam, kde není dobře
hospodařeno, pak se domnívám, že naše
obavy z vývoje poměrů v našem hospodářství
jsou úplně pochopitelné. Řekl bych,
že právě mnoho zaviňuje na tomto stavu
ta okolnost, ze ministr průmyslu má svoji kompetenci
statutem značně omezenu. Ale chtěl bych zdůraznit,
že ani generální ředitelé jednotlivých
národních podniků nejsou naprostými
pány ve svém domě, že mají sice
odpovědnost, a to velmi vážnou, ale do jejich
rozhodování mluví a působí
při tom mnoho činitelů, a těmito činiteli
se budeme zabývat. (Potlesk.) Já pochybuji
o účelnosti organisace národních podniků,
jak ji máme dnes vytvořenu. (Výkřiky.)
Nikdy jsem nebyl kapitalistou, soudružko, a nikdy jím
také nebudu! Proto soudím, že my budeme muset
do sněmovny zavolat některé pány generální
ředitele a budeme se jich muset (Výkřiky.)
dotázat, jaké jsou to příčiny,
které zaviňují tento stav. Budeme muset tyto
příčiny vyšetřit a budeme muset
dát sněmovně návrh, aby z našich
podniků byly udělány podniky pružné,
účelné a hospodářsky vedené;
prostě takové, od nichž bychom očekávali
splnění úkolů, které jsou znárodněním
vytčeny.
Domnívám se, paní a pánové,
že tohleto je věc, kterou ani vy nebudete moci popírat,
že je natrvalo neudržitelné, abychom prodávali
na př. jeden traktor za 147.000 Kčs, při
čemž mzdy dělníků na něm
dělají osm, nejvýše deset procent, takže
to prakticky znamená, že i kdyby dělníci
pracovali zadarmo, budou některé výrobky
našich podniků drahé. Ptejme se tedy, kde to
je; a jestliže já takto tady hovořím,
hovořím ve prospěch dělníků
a ve prospěch jejich zájmů (Výkřiky.)
a je velmi podivné, když na moji adresu v této
souvislosti děláte různé výkřiky.
(Výkřiky.)
Chtěl bych říci, když už jsem u
těch traktorů, paní a pánové,
že také budeme muset žádat do budoucna
poněkud jiný poměr našich ústředních
úřadů k našim průmyslovým
podnikům. Mohl bych uvést jeden takový -
a já jej uvedu.
Ve Škodových závodech bylo vyrobeno a přes
měsíc bylo k disposici více než 100
úplně kompletních traktorů, po kterých
volali naši zemědělci, když potřebovali
orat, ale ministerstvo zemědělství o nich
nic nevědělo. Když jsem 3krát za sebou
upozornil kabinet p. ministra zemědělství,
že je nutno tyto úplně kompletní a hotové
traktory dát našemu zemědělství
k disposici, bylo mi 3krát řečeno z kabinetu
p. ministra, že žádné hotové traktory
v Plzni nejsou. Dal jsem tedy poslat do kabinetu p. ministra fotografie
těchto traktorů, a když je viděli pánové
na obrázku, ani potom mi nevěřili, ale poslali
do Plzně komisi, která zjišťovala, zda
skutečně ty traktory tam jsou nebo nejsou. (Různé
výkřiky.) Je tedy vidět (Hluk trvá.
- Místopředseda dr. Ševčík zvoní.)
- paní a pánové, klid - evidenci traktorů
vede ministerstvo zemědělství, ministerstvo
zemědělství o nich mělo vědět.
(Výkřiky komunistických poslanců.)
Nerozčilujte se, já neviním pana ministra
Ďuriše, možná že to tam vězí
bůhví kde a já počítám
s tím, že p. ministr zemědělství
si pořádek udělá. Ovšem ty traktory
už jsou pryč. Byly konečně vyexpedovány
na základě té fotografie a na základě
toho komisionálního šetření,
ale byl by stačil prostý telefonický dotaz
a do Plzně komise v této věci, zajisté
uznáte, nemusela jet.
Tak tedy pomáhají našim průmyslovým
podnikům některé naše ústřední
úřady. Domnívám se, že tenhle
ten obrázek je velmi výmluvný. (Výkřiky.)
Ministerstvo průmyslu s tím nemá, pánové,
lituji, nic společného, nýbrž to je
výhradně v kompetenci ministerstva zemědělství.
Paní a pánové, my jsme teď v období,
kdy ve světě začíná de facto
hospodářská válka. Naše podniky
svádějí už teď v zahraničí
těžký konkurenční boj. Tento
boj se bude stupňovat, a promiňte, jestliže
řeknu, že v tomto boji, který se podobá
tak velmi, velmi zjevně válce, nečiní
moudře ten voják, který zahazuje své
náboje. Jestliže zatěžujeme nadměrně
náš průmysl, jestliže neprovádíme
jeho dobrou organisaci, jestliže trpíme nadbytečný
počet úředníků, jestliže
tvoříme orgány, které nejsou nutné,
pak zahazujeme svoje zbraně v tomto hospodářském
boji a sami se oslabujeme. Tak to je! (Hlučný
potlesk.) Naše dovolené, které poskytujeme
a které patrně dneska odhlasujeme, jsou o 8-10 dnů
delší než v jiných průmyslových
státech Evropy. Sovětský svaz má 14
dnů. Naše zatížení sociální
je vyšší než kdekoliv jinde. A teď
nás čeká ještě národní
pojištění, které rovněž
si bude činit nároky na podstatnou část
našeho národního důchodu. To, myslím,
nebudete popírat. Přitom máme v našich
národních podnicích stav, který jsem
tady právě vylíčil. Na tom nezměním
ani písmeno. (Výkřiky posl. Valo. - Slovní
potyčky soc. demokratických a komunistických
poslanců. Místopředseda dr. Ševčík
zvoní.)
Paní a pánové, vy na mne někteří
křičíte, jako byste se domnívali,
že to, co já tady říkám, je nějaký
projev dneška. (To nesouvisí s dovolenou!)
To souvisí s dovolenou, miláčkové,
to všechno souvisí s dovolenou. (Potlesk. - Různé
výkřiky.) Já bych řekl, paní
a pánové, že všechny tyto věci,
všechno to, co se týká hospodaření
národních podniků, spolu navzájem
souvisí. To je taková hospodářská
abeceda. Já se divím, že to nemůžete
pochopit. (Výkřiky.) Podívejte se,
paní a pánové, já bych řekl
toto: právě ten, kdo to v tomto státě
se socialismem dobře myslí, musí poměry
tohoto druhu kritisovat, musí se o to starat, aby byly
odstraněny. (Potlesk.) Ti pánové,
o kterých jsem hovořil, mají tak neúměrné
platy, mají vyšší platy nežli členové
naší vlády, a jestliže chcete tohleto
hájit, pak pochybuji o tom, že to se socialismem dobře
myslíte. (Hlučný potlesk.) Já
totiž (Hlas: Co jste dělal tenkrát?)
Tenkrát jsem tady nebyl! (Veselost.) Co se tomu
směješ, soudruhu Štětko? Já mám
čas.