Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Petr, dr. Ševčík, Tymeš.
Zapisovatelé dr. Kokeš, dr. Neuman.
Členové vlády: ministr V. Kopecký;
státní tajemník Lichner.
160 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: zástupce tajemníka
NS dr. Ramajzl.
1. Zpráva výborů sociálně-politického,
právního a průmyslového o vládním
návrhu zákona (tisk 515) o přechodné
úpravě placen dovolené na zotavenou (tisk
578).
2. Zpráva výborů branného, právního
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 484), kterým se stanoví náhrady
a srážky při přechodném ubytování
podle zákonů o ubytování vojska (tisk
577).
3. Zpráva výborů právního,
rozpočtového a zdravotnického o vládním
návrhu zákona (tisk 373) o mimořádných
ošetřovatelských diplomových zkouškách
a o doplňovacím výcviku ošetřovatelského
personálu (tisk 579).
Podpredseda dr. Ševčík (zvoní):
Zahajujem 53. schôdzu ústavodarného Národného
shromaždenia.
Dovolenú podľa § 2, odst. 4 rokov. poriadku dal
som na dnešnú schôdzu posl. Mrázovi,
Škrlantovej, Součkovi.
Pristúpime k pojednávaniu prvého odstavca
poriadku, ktorým je :
1. Zpráva výborov soc.-politického, právneho
a priemyslového o vládnom návrhu zákona
(tlač 515) o prechodnej úprave platenej dovolenej
na zotavenú (tlač 578).
Zpravodajcom za výbor soc.-politický je p. posl.
Fr. Jaroš. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Fr. Jaroš: Vážená
sněmovno, paní a pánové!
Tak jako všechny osnovy zákonů, sněmovně
dosud předložené, tak i osnova zákona
o placené dovolené v roce 1947 nese pečeť
oněch historických, strukturálních
změn, jež v našem národním společenství,
ať již v životě politickém či
hospodářském a zejména sociálním,
nastaly po 5. květnu 1945 a jejichž výrazem
jsou zásady obsažené jednak v košickém
programu Národní fronty Čechů a Slováků,
jednak v programu nynější Gottwaldovy vlády.
A sledujeme-li pozorně, jak postupuje plnění
jednotlivých bodů obou těchto vládních
programů, zjišťujeme, že právě
problémy a úkoly sociálně-politické
náleží mezi ty, v jejichž řešení
jak vláda sama, tak i tato sněmovna v poměrně
krátké době, zatížené
mnoha problémy hospodářskými, úspěšně
pokračuje.
Důkazem toho je i tato osnova. Její význam
je podtrhován zejména zájmy příslušníků
pracující třídy, nejenom našeho
národa, ale i mnohých národů jiných;
neboť dnes je již jasné, že republika Československá
dostává se ve světě do čela
všech pokrokových států, jimž svou
moderní sociální politikou stává
se opravdovým vzorem. Stojí jistě za zmínku,
že výměra dovolené již podle vyhlášky
ministra soc. péče 1388 z roku 1946 je ve svém
průměru nejdelší na světě,
neboť průměrná dovolená v r.
1946 činila takřka 4 týdny. Dovolená
dělníků ve Spojených státech,
v Anglii, Belgii, Francii, Švédsku a ostatních
průmyslově pokročilých státech
činí 7 až 14 dnů, dovolená úředníků
14 dnů až 3 týdny. v Sovětském
svazu trvá dovolená 14 dnů a zvyšuje
se u prací za obtížných podmínek
o 1 až 6 týdnů, při čemž
dovolené přes 4 týdny jsou zcela výjimečně.
Kladný postoj vlády a převážné
části parlamentu k řešení sociálních
problémů našeho národa vyniká
tím více, že se provádění
reforem děje v době, kdy hospodářství
celého státu je dosud v konsolidačním
procesu, tudíž v době, kdy stále ještě
pociťujeme těžké důsledky nacistické
okupace a jedné z nejhroznějších válek,
jaké kdy lidstvo poznalo.
Bylo proto nevyhnutelně nutné při všech
zřetelech sociálních přihlížeti,
také k zájmu našeho hospodářství,
zejména vypořádati se s požadavky, jež
na nás všechny klade dvouletý budovatelský
plán hospodářské obnovy.
Pod dojmem těchto skutečností byla do osnovy
pojata některá ustanovení, jež snad
někteří budou mylně považovat
za zásah do nabytých práv vzhledem k vyhlášce
ministra sociální péče č. 1388/1946,
avšak nutno zde zdůrazniti, že ku příkladu
započítávání učební
doby neznaly žádné normy předchozí,
jako ku př. zákon č. 154/1934, dále
vl. nařízení č. 23/1945, a konečně
na počátku roku 1946 nebylo ještě možno
odhadnouti, jaké sociální náklady
snese naše výroba.
Vyskytly se také námitky, že dovolená
je příliš dlouhá, že není
správné, aby dělník měl stejný
nárok na dovolenou jako soukromý či veřejný
zaměstnanec. Právě v té skutečnosti,
že všem pracujícím je zásadně
stanovena výměra dovolené podle stejných
hledisek, spatřuje nevýznamný přínos
v našem porevolučním pracovně-právním
zákonodárství, v němž se snažíme
odstraniti rozdíly mezi jednotlivými zaměstnaneckými
skupinami, vytvořené dřívější
vládnoucí vrstvou jen za tím účelem,
aby se vytvářely přehrady mezi pracujícími.
Pokud se týká ustanovení o vyšší
dovolené, považuji za důležité
poukázati na skutečnost, že vyšší
dovolená, pokud přesahuje světový
průměr, zatěžuje jako neproduktivní
mzda výrobní náklady a ztěžuje
schopnost našeho průmyslu a řemesla soutěžiti
na zahraničních trzích, jelikož do té
doby, než nahradíme tyto zvýšené
sociální náklady vyšší výkonností
zaměstnanců nebo lepší mechanisací
proti shora uvedeným státům, budeme o tyto
náklady dražší. Podle údajů
Ústředního svazu průmyslu bude činiti
náklad na dovolenou v roce 1946 v průmyslu bez učňů
6 % úhrnu vyplacených mezd a platů, které
činí 37.344,194.000 Kčs, tedy celkem částku
2.240,651.000 Kčs. Že nejde jen o malou složku
ceny výrobku, plyne ze zjištění, že
náklady na dovolenou činily v kovodělném
průmyslu 2,9 % fakturované hodnoty odbytu.
Osnova se snaží tyto náklady snížit.
Činí tak za současného odstranění
příliš nadhodnocené dovolené
u mladších zaměstnanců, kterou zavedla
vyhláška č. 1388/46. Podle ní dosahovala
třínedělní dovolené - v důsledku
započítávání učební
doby - převážná většina
zaměstnanců již ve svém 19. a 20. roku
věku a 4 nedělní dovolené převážná
většina zaměstnanců ve svém 29.
a 30. roce věku.
14denní dovolená platila tak vlastně pro
zaměstnance mezi 18. až 19., po př. 20. rokem
věku. Zároveň byla odstraněna nevýhoda
zaměstnanců, kteří vstoupili do zaměstnání
teprve po skončeném studiu na odborné nebo
střední škole a byli na tom hůře
než zaměstnanci ostatní.
Úspory, jichž dosáhne naše hospodářství
nepatrným ztížením podmínek pro
získání nároků na zvýšenou
výměru dovolené, lze odhadnouti takto: Vycházíme-li
z přibližného počtu 21/2
milionů zaměstnanců, činí počet
osob, zaměstnaných v období nejproduktivnějšího
věku, přibližně 65.000 na jeden ročník.
Počítáme-li se snížením
dovolené o jeden týden u šesti až sedmi
ročníků zaměstnanců, tedy přibližně
u 400.000 zaměstnanců, získá národní
hospodářství cca 2,400.000 pracovních
dnů a cca 19,200.000 pracovních hodin.
Při průměrné mzdě 80 Kčs
denně činí úspora výrobních
nákladů přibližně 200,000.000
Kčs a náklady spojené s dovolenou by činily
místo 6 % vyplacených mezd za platnosti vyhlášky
č. 1388 pouze 5,3 % vyplacených mezd. Tato úspora
konečně nutně přijde ve prospěch
ostatních vrstev národa, neboť se s ní
může počítati při snižování
cen, po příp. může snížiti
ztrátu oněch odvětví, která
pracují dosud se ztrátou.
Z uvedeného je tedy jistě zřejmé,
že vzhledem k pokračujícímu a ještě
neukončenému procesu konsolidačnímu
nelze otázku dovolených vyřešiti definitivně
a proto se také navrhuje omeziti platnost zákona
pouze na rok 1947, jehož hospodářské
výsledky mají sloužiti za trvalou základnu
příští trvalé úpravy dovolené.
Taktéž z důvodů dosud nevyřešených
a nesjednocených předpisů o odlišném
služebním a platovém postavení státních
a veřejných zaměstnanců bylo nutno
působnost zákona upraviti jen na zaměstnance
soukromé.
Z vlastního obsahu osnovy sluší uvésti
základní podmínku pro získání
nároků na dovolenou, t. j. čekací
dobu, která se stanoví na 6, resp. 3 měsíce.
Minimální dovolená činí 2 týdny,
u mladistvých pak 3 týdny. Hodnotí se hlavně
délka zaměstnání a stáří
zaměstnance, v kterémžto ohledu jasně
se jeví přechod od starých zásad k
novému chápání postavení a
poslání pracujícího člověka.
Pod tímto zorným úhlem jsou také řešeny
ostatní podmínky pro dovolenou zaměstnanců
pracujících pod zemí a ohrožených
na zdraví, střídavě zaměstnaných,
domácích dělníků, zemědělských
a lesních zaměstnanců, sezónních,
kampaňových a stavebních, dále otázky
zdravotní dovolené, náhrady mzdy a platů,
ať již normálních, časových
nebo úkolových či provisních; řešena
je i nutnost vyčerpati alespoň část
dovolené. Rozhodujícím momentem, kterým
bylo toto ustanovení donucovacího rázu formulováno,
je především zřetel sociálně-zdravotní,
jehož důsledky se konec konců nezbytně
projevují také v hospodářském
a eugenickém životě národa.
Dále jsou upraveny podmínky pro poskytování
hromadných závodních dovolených, peněžitých
náhrad za nevyčerpanou dovolenou, a je také
pamatováno na zachování předpisů
pro zaměstnance příznivějších,
jako kupř. u soukromých úředníků,
obchodních pomocníků, redaktorů atd.
Vidíme tedy, že úprava placené dovelené
na zotavenou je dalším důkazem péče
lidově demokratického režimu o blaho pracujících,
zejména přihlédneme-li k velkorysé
zotavovací akci Ústřední rady odborů,
která za účinné podpory ministerstva
sociální péče, nositelů sociálního
pojištění a podniků umožňuje
pracujícím stráviti dovolenou v nejkrásnějších
letoviscích naší vlasti.
Osnova plně respektuje také ustanovení politické
dohody z června 1946 mezi představiteli dvou svébytných
národů, Čechů a Slováků.
Vzhledem k tomu, že se u všech členů sociálně-politického
výboru projevil zásadní souhlas s nepatrně
pozměněným vládním návrhem,
mohu jako zpravodaj za tento výbor doporučiti slavné
sněmovně osnovu k přijetí a schválení.
(Potlesk.)
Podpredseda dr. Ševčík: Zpravodajom
za výbor právny je p. posl. Doležel.
Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Doležel: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Vláda předložila ústavodárnému
Národnímu shromáždění
osnovu zákona o prozatimní úpravě
placené dovolené na zotavenou. Osnova vychází
ve svých předpokladech a zásadách
ze stavu, jaký byl vytvořen v roce 1946 vyhláškou
č. 1388 z 5. června 1946. Tato vyhláška
však postrádala zákonného podkladu a
vláda tedy správně rozhodla, že nezákonný
stav musí být ukončen a vyhláška
nahrazena řádným zákonem. Praktické
provádění vyhlášky nám
však ukázalo mnohé nedostatky tohoto právního
předpisu a bylo tedy nutno, abychom se s nimi v nové
úpravě vypořádali. Hospodářské
důvody však také nutily navrhovatele, aby hledal
cesty, jak ospravedlniti sociální vymoženosti
zaměstnanců a snížiti při tom
náklady, které tím vzniknou ve výrobě
a v provozu. Už při přípravných
pracích se ukázalo, že hledání
nových cest, hledání nových zásad
vyžaduje velkého a značný čas
vyžadujícího vědeckého šetření,
zejména šetření zdravotnického.
Z toho důvodu byla zvolena cesta prozatimní, která
odstranila sociální nespravedlnosti, ke kterým
docházelo pro nepřesnou formulaci vyhlášky,
platné v roce 1946.
Předložený zákon upravuje tedy dovolenou
na zotavenou pouze přechodně, a to pouze pro rok
1947. Pro účely tohoto zákona je setřen
rozdíl mezi poměrem pracovním a poměrem
učňovským, takže učeň
je postaven na roveň zaměstnanci. Proti úpravě
dosud platné přináší navrhovaný
zákon značné sociální zlepšení,
neboť poskytuje nárok na dovolenou i zaměstnancům
v zaměstnání vedlejším. Těmto
zaměstnancům doposud všechny platné
úpravy tuto výhodu upíraly, takže byla
pracovníkům, kteří z největší
části pracují často více než
ostatní, tato dovolená úplně mařena.
Tím, že zákon výslovně uvádí
ve svém § 10, že ve vedlejším zaměstnání
má být poskytnuta dovolená současně
s dovolenou v zaměstnání hlavním,
bude i těmto zaměstnancům umožněna
rekreace potřebná k novému načerpání
sil a k dalšímu poctivému pracovnímu
výkonu.
Proti loňské úpravě zrušil zákon
započítávání učební
doby do doby rozhodné pro délku dovolené.
Toto ustanovení nebylo sociálně spravedlivé.
Učňovská doba jako doba potřebná
pro výcvik v povolání se započetla,
avšak doba školního vzdělání,
tedy rovněž čas, který budoucí
zaměstnanec věnuje přípravě
ke svému povolání, započtena nebyla.
Na mladistvé zaměstnance pamatuje zákon také.
Zkracuje jim čekací dobu až na tři měsíce
a zaručuje zaměstnancům mladším
18 let dovolenou v základní výměře
3 týdnů. Výměra dovolené zaměstnancům
starším než 18 letým je vázána
na trvání pracovního poměru po určitý
čas buď u téhož zaměstnavatele
nebo v témže oboru či konečně
v téže skupině povolání. Léta
se počítají až po dosažení
18. roku věku. Toto opatření je sociálně
i zdravotně odůvodněné a přináší
i úsporu našemu národnímu hospodářství.
V dalších ustanoveních pamatuje zákon
i na započítávání doby vojenské
služby, doby ztrávené v koncentračních
táborech nebo ve vězení za okupace. Rovněž
i zaměstnancům, kteří bez své
viny zameškají část pracovního
roku pro vojenskou službu nebo pro nemoc a pod., přináší
zákon zlepšení proti dřívějším
opatřením a proti dřívější
úpravě. Ostatní předpisy jednotlivých
paragrafů ponechaly vcelku v platnosti zásady dané
dřívějšími úpravami. Přinášejí
však také v jednotlivých podrobnostech právní
úpravy, které vyplynuly z praxe. Za zmínku
stojí ještě důležité ustanovení,
které ukládá zaměstnancům,
majícím prodlouženou dovolenou, protože
pracují za podmínek zdraví zvlášť
škodlivých, povinnost vyčerpati ve skutečnosti
nejméně polovinu zákonné výměry
dovolené mimo dodatečný týden. Ovšem
ideálním stavem by bylo zameziti vůbec poskytování
peněžité náhrady za dovolenou. Dovolená
je součástí odměny za práci
a je především určena k zotavení
zaměstnanců. Nedostatek pracovních sil v
některých oborech a nutnost zvýšeného
úsilí k vybudování našeho hospodářství
však prozatím nedovoluje jiné řešení.
Navrhovaný zákon platí pro všechny zaměstnance
v soukromoprávním pracovním poměru
s výjimkou stavebních dělníků,
pro které zvláštní charakter jejich
práce vyžaduje také zvláštní
úpravy. Tato část bude upravena vládním
nařízením. Zákon sám upravil
poněkud odchylně dovolenou pro domácí
dělníky, zaměstnance zemědělské
a lesní a zaměstnance na pracích sezónních
a kampaňových.
Právní výbor ústavodárného
Národního shromáždění
podrobně projednal osnovu tohoto zákona, jednomyslně
přijal malé doplňky výboru sociálně-politického
a doporučuje slavnému Národnímu shromáždění,
aby přijalo tento vládní návrh tak,
jak je sněmovně předložen. (Potlesk.)
Podpredseda dr. Ševčík (zvoní):
Zpravodajom za výbor priemyslový je p. posl. Kaplan.
Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Kaplan: Paní a pánové!
Jako zpravodaj za výbor průmyslový považuji
za svou povinnost ještě před doporučením
osnovy sděliti plenu tyto zásadní připomínky:
Tím, že jsme celý náš hospodářský
život podrobili soustavě a systému plánování
ve své podstatě dlouhodobého, je nutno otázku
dovolených na zotavenou rovněž podrobiti této
soustavě. Zákon, který je nyní předkládán
ústavodárnému Národnímu shromáždění,
je zákonem krátkodobým, upravujícím
otázku toliko pro tento rok. S ohledem na pokročilou
dobu nepostavil se průmyslový výbor proti
osnově, avšak ve zvláštní resoluci
vyzval vládu, aby včas předložila ústavodárnému
Národnímu shromáždění
návrh zákona, řešící tuto
otázku na delší dobu. Otázka dovolené
na zotavenou v té formě, jak je osnovou navrhována,
není jenom otázkou sociální nebo zdravotnickou,
nýbrž i otázkou hospodářské
únosnosti. A tu musí již jednou namísto
licitace politických stran nastoupiti rozumné řešení.