Jak už kol. Kapoun se zmínil, sama důvodová
zpráva musila konstatovat, že potřeba pracovních
sil, předpokládaná v § 9 zakona o dvouletém
plánu přibližnými tam uvedenými
ciframi, je jen potřebou subjektivní a že potřebu
objektivní stanovit není zatím možno.
Jisto je jen, že zemědělství, stavební
podnikání a snad i některá odvětví
průmyslové výroby mají i objektivně
nedostatek pracovníků. Ale ani ten nelze vyčíslit.
V tom, paní a pánové, vězí
největší nesnáz našeho legislativního
úkolu. Nemáme dnes, když se o zákonu
usnášíme, přesného přehledu
ani do jaké míry, ani v jakém časovém
postupu bude třeba použít jednotlivých
ustanovení zákona o nuceném převodu
zaměstnanců, kdyby se s principem dobrovolnosti
nevystačilo. To bude záviset na měnících
se hospodářských poměrech, na potřebách
a rozvoji dvouletého plánu. Proto také nebylo
lze vyhnout se rámcové povaze zákona a značným
zmocněním, jež osnova administrativě
dává. Pro úplnou a vyčerpávající
úpravu v zákoně samém nám právě
chybí pevné podklady a závažné
číslice. Vznikla z toho poněkud paradoxní
situace, že právě proto, že vláda
parlamentu tyto pevné podklady nedala a patrně nemohla
dát, musí parlament zvyšovat její moc
a přenechávat vládě resp. ministru
sociální péče, co nemůže
za daného stavu věcí udělat sám.
Osnova byla vybudována, pokud jde o postup při provádění
přesunů, na této myšlence.
Podle § 2 vlád. návrhu mělo předsednictvo
vlády určit zásady a postup použití
prostředků k provedení mobilisace pracovních
sil a stanovit zásady, ze kterých hospodářských
oborů a v jakém počtu mají býti
přebytečné a postradatelné pracovní
síly uvolněny a ve kterých odvětvích
mají být umístěny, jakož i do
kterých oborů se mají vrátit osoby,
které jsou v nich odborně vyškoleny nebo vycvičeny.
Stejně mělo určit předsednictvo vlády
pořadí důležitosti hospodářských
odvětví pro umístění pracovních
sil dobrovolně se hlásících nebo uvolněných.
Podle těchto zásad, předsednictvem vlády
stanovených, měl pak ministr sociální
péče vydávat příslušné
prováděcí vyhlášky v Úředním
listě. Ve výborech, povětšině
zejména ovšem ve výboru právním,
byly však vysloveny vážné pochyby o vhodnosti,
hlavně však o ústavní přípustnosti
tohoto uspořádání. Nezapírám,
že já jsem byl mluvčím a zastáncem
těchto pochybností. Předsednictvo vlády
není ústavním činitelem, jehož
působnost by byla vymezena ústavní listinou.
Byl proto vysloven názor, že zákon, který
by pověřoval předsednictvo vlády takovou
kompetencí, jakou má § 2 vládního
návrhu na mysli, odporoval by ústavě. Ani
ústavní dekret presidenta republiky z 2. dubna 1945,
č. 1 Sb., jenž pouze stanoví, že předseda
vlády a jeho pět náměstků tvoří
předsednictvo vlády, ústavně pravomoc
předsednictva vlády nijak neprecisoval a nezměnil
tudíž nic na tom, že podle ústavní
listiny jenom vláda může ve sboru vydávat
prováděcí nařízení a
směrnice, které jsou generální normou.
Usnesení předsednictva vlády podle §
2 vlád. návrhu, jímž se měl ministr
sociální péče řídit
při vydávání dalších prováděcích
vyhlášek, bylo by nad to, paní a pánové,
jen opatřením interní povahy, nikde nepublikovaným,
a o zásadách předsednictvem vlády
usnesených by se občan dověděl teprve
z příslušných vyhlášek ministra
sociální péče. Z těchto důvodů
a pro svrchovanou důležitost věci usnesly se
zúčastněné výbory a ovšem
i výbor právní doporučit změnu
§ 2 vládního návrhu tak, že vláda
určí vládním nařízením
po slyšení jednotné odborové organisace
a příslušných hospodářských
organisací a pro Slovensko též po vyjádření
pověřenců zásady a postup použití
prostředků k provedení mobilisace pracovních
sil a stanoví také ostatní věci rozhodné
důležitosti, uveřejněné v §
2 osnovy. Teprve podle zásad takto vládním
nařízením určených bude moci
ministr sociální péče vydávat
další opatření ve smyslu osnovy. Podle
této zásadní změny bylo pak upraveno
i všechno další znění zákona.
Kromě toho provedly zúčastněné
výbory ještě další úpravy,
jichž účel je patrný z jejich doslovu.
Tak na př. důsledně se předpisuje,
že jak vláda před vydáním vládního
nařízení ve smyslu § 2, tak i ministr
sociální péče před opatřeními,
k nimž se zákonem zmocňuje, má vyslechnout
nejen jednotnou odborovou organisaci, nýbrž i ústřední
hospodářské organisace, které jsou
přece za provádění a koordinaci plánů
pro sektor znárodněný i neznárodněný
spoluodpovědny. (Předsednictví převzal
místopředseda Komzala.)
Velkým kladem osnovy jsou podle mého mínění
její část VI o zvýšení
počtu žen výdělečně pracujících,
a část VII o zařazení žen se
sníženou pracovní schopností do práce.
Ministr sociální péče může
totiž v dohodě se zúčastněnými
ministry a po slyšení jednotné odborové
organisace a příslušné ústřední
hospodářské organisace vyhlásit v
Úředním listě, že se některé
druhy práce nebo zaměstnání vyhrazují
především ženám, pokud se týče
osobám - to je část VII - jichž pracovní
způsobilost je trvale nebo - jak výbory dodaly -
přechodně na delší dobu snížena.
Úpravy, jež v těchto částech
osnovy provedly výbory, směřují k
tomu, aby řízení bylo zjednodušeno a
aby bylo zabráněno, pokud možno, antagonismu
mezi ženskými a ostatními zaměstnanci
při obsazování míst vyhrazených
ženám. Lze důvodně očekávat,
že tato ustanovení osnovy se ukáží
nejen praktickými a účelnými s hlediska
žádoucího rozmnožení pracovních
sil, nýbrž že splní i důležité
poslání sociální rázu trvalého.
Těžištěm osnovy, její nejsvízelnější
a nejpalčivější části,
jsou ustanovení o povinném uvolnění
a převodu postradatelných zaměstnanců
a o povinném návratu odborně vyškolených
nebo vycvičených pracovních sil do jejich
původních povolání. Na tyto partie
osnovy se soustředila hlavní pozornost výborů,
a proto také právě v těchto ustanoveních,
zejména v §§ 9 a 10, jakož i v § 16,
provedeny byly nejzávažnější změny.
V § 9 vládní osnova vyslovila pro výběr
zaměstnanců, kteří mají být
povinně uvolněni, některé zásady,
ale ne dost přesně. Zúčastněné
výbory je proto nahradily a doplnily, hlavně důležitým
a striktním ustanovením, že v zásadě
mají být z příslušné kategorie
uvolněni zaměstnanci služebně nejmladší,
dále věkem mladší před staršími
a svobodní před ženatými s přihlédnutím
k jejich sociálním poměrům a upotřebitelnosti
v dosavadním i v novém podniku. Podobně i
v § 16 navrženou tam změnou má být
dosaženo větší určitosti, neboť
nemá od návratu zaměstnanců do jejich
původního oboru osvobozovat jen jejich nepostradatelnost
na dosavadním místě z důležitého
veřejného nebo hospodářského
zájmu sama o sobě, nýbrž požaduje
se nad to, že musili také získat odbornou způsobilost,
která se obvykle vyžaduje pro obor, v němž
nyní pracují.
Zákon dává okresním úřadům
práce kromobyčejnou pravomoc a tím i odpovědnost,
při čemž nelze zamlčet, že jsou
obavy, zda pro úkoly, jež těmto úřadům
osnova dává, jsou také náležitě
odborně vybaveny. Budou rozhodovat při nuceném
převodu, jak jsem již uvedl, o základních
životních otázkách zaměstnanců.
Jejich odpovědnost bude tím větší,
že v zájmu rychlého provedení nuceného
převodu některá rozhodnutí okresního
úřadu ochrany práce v méně
důležitých věcech, na př. při
zkrácení výpovědních lhůt,
nebudou podléhat vůbec odvolání, a
jinde odvolání nebude mít odkladného
účinku. Proto jsem doporučil a zúčastněné
výbory přijaly, aby proti konečnému
výměru okresního úřadu ochrany
práce, kterým bude dáván souhlas k
nucenému rozvázání pracovního
poměru s postradatelnými zaměstnanci, zachován
byl alespoň podle § 3, odst. 2 vládního
nařízení ze dne 4. června 1945, č.
13 Sb. o zatímní výstavbě úřadů
ochrany práce, opravný prostředek rozkladu
ke správnímu výboru okresního úřadu
ochrany práce, který o něm bude rozhodovat
v senátu složeném z předsedy a dvou
přísedících, a aby tento rozklad,
jejž bude lze i při nahromadění stížností
rychleji vyřídit, nežli odvolání
k zemskému úřadu ochrany práce, měl
odkladný účinek, když už odvolání
k zemskému úřadu ochrany práce v zájmu
rychlého provádění mobilisace odkladný
účinek se odnímá. Poněvadž
členy správního výboru podle §
2 vládního nařízení č.
3 jmenuje z řad zaměstnanců a odborníků
hospodářsky nebo sociálně-politicky
činných zemský národní výbor
v dohodě s Ústřední radou odborů
k návrhu příslušného okresního
národního výboru, přenese se rozkladem
rozhodnutí z rukou úřadu na instituci nejenom
gremiální, nýbrž i lidovější.
Vzhledem k tomu, že odvolání k zemskému
úřadu ochrany práce nebude mít odkladného
účinku, bylo třeba vložit do §
9 ještě další ustanovení, jak má
být upraven pracovní poměr zaměstnance
zatím již převedeného, když by
jeho odvolání bylo později zemským
úřadem ochrany práce pravoplatně vyhověno.
Paní a pánové, při všech těchto
úpravách vládního návrhu byly
zúčastněné výbory a zejména
právní výbor vedeny dvojí úvahou.
Jednak, aby bylo zabezpečeno skutečné a rychlé
provedení přesunu v zájmu dvouletého
hospodářského plánu, a jednak, aby
zaměstnancům i zaměstnavatelům byla
poskytnuta nejvyšší možná ochrana
proti případným křivdám a bezdůvodným
tvrdostem. Vynasnažili jsme se, aby zákon byl jasným
a každou pochybnost a každou libovůli vylučujícím
vodítkem, o něž by se mohl bezpečně
opřít v příslušném řízení
zákonem upraveném jak zaměstnanec a zaměstnavatel,
tak i závodní zastupitelstvo v řízení
spolupůsobící, i konečně rozhodující
úřad a ten, kdo bude rozhodovat o ochranných
prostředcích.
Při obtížnosti a nezvyklosti látky,
kterou osnova zákona upravuje, nutno přiznati, že
navržený zákon je po mnoha stránkách
odvážnou a dosud nevyzkoušenou operací,
k níž však musíme sáhnout, poněvadž
by po případě bez ní nebylo možno
splnění dvouletého plánu. My právníci
říkáváme: dura lex, sed lex - tvrdý
zákon, ale zákon.
Došlo mne, paní a pánové, jako zpravodaje,
množství připomínek k osnově
zákona z řad nejširšího občanstva.
A jako červená niť táhne se jimi jedna
obava: aby ustanovení, jichž si velitelsky žádá
a jež plně ospravedlňuje veřejný
zájem a veřejné blaho, nebylo a nemohlo být
zneužíváno. Vskutku, nikdy snad nezáleželo
tolik jako při tomto zákoně nejenom na tom,
jaký zákon je, nýbrž i na tom, jak osvíceně,
lidsky a bez i jen stínu stranickosti bude prováděn.
(Potlesk.) Jen stane-li se tak, bude i ten, koho zákon
postihne, moci, ba musit sám doznat: tvrdý zákon,
ale spravedlivý a pro národ a stát nutný.
Prožili jsme, paní a pánové, před
tragickými událostmi od podzimu roku 1938 dvojí
vojenskou mobilisaci republiky. Byla po dvakrát vzorně
vykonána, neboť byla nesena a provázena zanícením
a vlasteneckou oddaností všech, povolaných
vojáků i ostatního lidu. Doufejme, že
také mobilisace, kterou tato osnova uzákoňuje,
mobilisace ne do zbraně, ale do práce pro lepší
budoucnost republiky provede se v ovzduší prosyceném
stejným vědomím povinnosti a stejnou pohotovostí
k obětem pro veliké cíle, které dvouletým
plánem sledujeme; doufejme, že to bude nejenom mobilisace
pracovních sil, nýbrž i sil duchovních
a mravních.
Jménem právního výboru navrhuji, aby
slavné ústavodárné Národní
shromáždění osnovu zákona v upraveném
předloženém celkovém znění
přijalo. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Zpravodajcom za výbor zemedelský
je pán posl. Borůvka, udeľujem mu slovo.
Zpravodaj posl. Borůvka: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Plánovaná výroba vyžaduje hospodárné
využití pracovních sil. Jsou ještě
v některých odvětvích našeho
hospodářství, a to ponejvíce v oborech
hlavních a životně důležitých,
ony úzké profily, jichž odstranění
je podmíněno zařazením dostatečného
počtu pracovních sil. Jako zpravodaj výboru
zemědělského musím věnovat
pozornost situaci a problému nedostatku pracovních
sil v sektoru výroby zemědělské.
Odsunem Němců ubylo našemu zemědělství
přes půl milionu pracovních sil a dalších
135.000 rodin, ponejvíce deputátníků
a zemědělských dělníků,
odešlo osídlit pohraničí a stali se
tak vlastními samostatnými hospodáři.
Proto vládní návrh zákona č.
425 o některých opatřeních k provedení
národní mobilisace pracovních sil bude dalším
krokem na pomoc rolníkům k řádnému
obdělání polí, zvládnutí
stájových prací, prostě k zajištění
výživy, čímž vláda dokazuje,
že si je plně vědoma potíží
v zemědělské výrobě a že
je řeší tak, jak je to v lidských silách
vůbec možné. Osnova sama říká,
že mají být zařazeny do práce
osoby práce schopné, ale nepracující,
a že mají býti pracovní síly
navráceny do původního povolání.
Vyslovuje se však především zásada
dobrovolnosti přechodu do jiného povolání,
poněvadž jsme si velmi dobře vědomi,
že k práci musí mít člověk
především kladný poměr, musí
ji konat s chutí, nadšením, a že jen taková
práce těší a je opravdovým a
cenným přínosem v budování
republiky a zárukou splnění dvouletého
plánu. Nechceme používat strohých nařízení
tam, kde je třeba přesvědčit o nutnosti
přemístění zaměstnanců
do práce v zemědělství.
Zemědělský výbor se zabýval
navrženou osnovou celkem ve 4 schůzích po předchozím
jejím podrobném projednání smíšenou
subkomisí výboru soc.-politického, právního
a průmyslového, kde byl také zastoupen. Mimo
změny, navržené v zákoně už
při jednání subkomise, jednal o velmi důležitém
problému, rozdílu mezd a platů dělnictva
v jiných odvětvích výroby, ať
už průmyslové či jiné, proti
mzdám zemědělského dělnictva.
Jednal podrobně o § 7 a zejména o § 32,
který upravuje snížený příjem
přeřazeného zaměstnance do zemědělství
proti předchozímu výdělku v jiném
oboru výroby. Povinnost vyrovnati rozdíl se přenáší
po uplynutí 3 měsíců, kdy tento rozdíl
bude uhrazen z účelového jmění
podle předpisů o podporách při začleňování
do práce, na další dobu tří nebo
6 měsíců na zaměstnavatele. Při
pevně stanovených cenách za zemědělské
produkty a vykalkulovaných mzdách zemědělského
dělnictva je velmi těžké zaměstnavatelům
tuto povinnost ukládat. Proto došlo k dohodě
stran Národní fronty a byl doplněn §
32, odst. 2 tím, že ustanovení odst. 2 se nevztahuje
na zemědělství a ponechává
se vládě, aby učinila vhodná opatření,
která se ukáží nutná, až
bude zákon uveden v život a prováděn
v praxi. Pokládám však za nutné konstatovati,
že úkol, který byl vládě uložen,
t. j. odstranit potíže s rozdílem mezd mezi
dělníkem zemědělským a průmyslovým
a jiných povolání, není možno
splniti ihned, protože tento rozdíl zde vyrůstal
jako zhoubný nádor na těle národního
hospodářství nezdravým a špatným
systémem kapitalistického hospodaření
a nyní jenom přišel čas, kdy musí
býti vyoperován. Věříme však,
že celá naše vláda, jak už i ve svém
vládním prohlášení uvedla, i
tuto velmi složitou otázku a opravdu obtížnou
operaci provede se zdarem a úspěšně
jako už jiná mnohá dobrá opatření.
V dalším došlo ještě k dohodě
v Národní frontě a byla přijata resoluce,
že se vláda vyzývá, aby v době
co nejkratší předložila ústavodárnému
Národnímu shromáždění
osnovu zákona, který by provedení národní
mobilisace pracovních sil rozšířil i
na zaměstnance státní a veřejné.
Proto zemědělský výbor doporučuje
osnovu zákona ústavodárnému Národnímu
shromáždění ke schválení
se všemi změnami, dohodnutými ve výborech,
aby přinesla onen kladný výsledek při
plnění dvouletky, který vláda i lid
od tohoto zákona očekává. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Zpravodajcom
za výbor priemyselný je p. posl. Cígler.
Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Cígler: Paní a pánové!
Vládní návrh zákona o některých
opatřeních k provedení národní
mobilisace pracovních sil byl velmi pečlivě
projednáván průmyslovým výborem
tohoto shromáždění. Péče,
kterou mu průmyslový výbor věnoval,
byla jistě úměrná jeho veliké
důležitosti. Osnově bylo krom toho věnováno
mnoho a mnoho hodin, jak správně zde zdůraznil
kol. dr Šíp, v subkomisi, a bylo provedeno
mnoho podstatných změn. Některé z
paragrafů byly téměř úplně
přepracovány. Bohužel dostal parlament tuto
osnovu, když již nebyly pravdivé početní
podklady, uvedené v důvodové zprávě.
Potřeba pracovních sil, jak je udávána
v důvodové zprávě v průmyslu
číslem 270.000, v zemědělství
a lesnictví 230.000 a ve stavebnictví asi 90.000,
neshoduje se už dávno se skutečností.
V průmyslu je už situace podstatně lepší
a podle posledních zjištění je potřeba
pracovních sil kryta z 93,3%; ve stavebnictví naproti
tomu, bohužel, jenom 571/2% a v zemědělství
dokonce jen 49,5%. Je proto jasné, že hlavní
potřeba pracovních sil je očekávána
v oboru zemědělském a ve stavebnictví
a že tento zákon má pomoci zejména v
těchto nejužších profilech.
Zdůraznili jsme jasně v průmyslovém
výboru, že hlavní vadou vládní
osnovy je, že se týká jenom zaměstnanců
v soukromém sektoru a nevztahuje se na zaměstnance
veřejné. Víme, že jsou to důvody
politické, které znemožňují vyřešit
tento nejnaléhavější problém.
Soudíme však, že všechny překážky
je třeba energicky odstranit a rychle odčerpat pracovní
síly ze sektoru veřejnozaměstnaneckého,
kde se jeví nadbytek nejtíživěji jak
s hlediska národohospodářského, tak
také s hlediska státně finančního.