Zpravodaj posl. Vítek: Vzdávám se
slova.
Místopředseda Tymeš: Pan zpravodaj se
vzdává slova.
Přistoupíme proto k hlasování.
Osnova má 4 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 4 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí,
podle zprávy výborové, nechť pozvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona
o daru Československé republiky dětem k svátku
matek 1947 (tisk 572).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodajka posl. Synková: Nikoli.
Zpravodaj posl. Vítek: Nejsou.
Místopředseda Tymeš: Kdo ve druhém
čtení souhlasí s osnovou zákona tak,
jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Zbývá ještě hlasovati o resoluci otištěné
ve zprávě výborové.
Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť pozvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Resoluce se přijímá.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Společná zpráva výborů
soc.-politického, právního, zemědělského
a průmyslového o vládním návrhu
zákona (tisk 425) o některých opatřeních
k provedení národní mobilisace pracovních
sil (tisk 564).
Zpravodajem za výbor soc.-politický je p. posl.
Kapoun, dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Kapoun: Vážená sněmovno,
paní a pánové!
Ústavodárné Národní shromáždění
má dnes schválit návrh zákona o některých
opatřeních k provedení národní
mobilisace pracovních sil, tisk 425. Schválení
a vyhlášení tohoto zákona jeví
se jako naléhavá nutnost, aby ve stanovené
lhůtě byl splněn dvouletý hospodářský
plán vlády Národní fronty, na němž
se ústavodárné Národní shromáždění
v minulém roce usneslo.
Dlouho trvající válka a okupace způsobily
nám nedozírné škody, které mají
za následek nejen podstatné snížení
životní úrovně obyvatelstva našeho
státu, nýbrž ohrozily přímo i
hospodářskou podstatu pro další zdárný
vývoj státu. Vláda si proto vytkla za úkol
ve dvouletém plánu hospodářské
výstavby státu nejen tyto škody napravit a
umožnit obyvatelstvu dosáhnouti předválečné
úrovně, nýbrž také sjednati všechny
předpoklady, aby tato životní úroveň
byla překročena.
Jedním z hlavních předpokladů dosažení
tohoto cíle je zajistiti průmyslové i zemědělské
výrobě dostatečný počet pracovních
sil, protože odchodem řady českých lidí
do pohraničí za prací samostatně výdělečně
činnou a odsunem Němců nám ubylo statisíce
námezdních pracovních sil a je potřeba
tyto síly nahradit novou mobilisací pracovních
sil ve vnitrozemí. Mimo to politikou okupantů za
války na pracovním trhu bylo porušeno naše
normální rozvrstvení pracovních sil
na jednotlivá odvětví hospodářské
činnosti, byl zřízen velký personální
aparát, což obojí také velmi nepříznivě
působí na uspokojování žádostí
na pracovním trhu. Přes to však musíme
míti na paměti, že udávaná potřeba
pracovních sil v průmyslu asi 270.000, v zemědělství
a lesnictví asi 230.000, ve stavebnictví asi 90.000,
čili 590.000 osob, je potřeba jen subjektivní.
Nelze dnes stanoviti ještě potřebu objektivní,
protože nevíme, kolik požadovaných pracovních
sil odpadne zmechanisováním, zracionalisováním
a koncentrací výroby, i když tato opatření
budou při postupném provádění
dvouletého hospodářského plánu
prováděna rovněž jen postupně
v rámci daných možností finančních
i technických. Také ekonomickým hospodařením
pracovními silami, postupným zlepšováním
pracovní morálky a zvyšováním
výkonu jednotlivých zaměstnanců sníží
se počet požadovaných pracovních sil.
Jisté je, že zemědělství, stavebnictví
a některá odvětví průmyslové
výroby, jako hornictví, hutnictví, slévárny
atd., mají i s hlediska objektivního veliký
nedostatek pracovníků, třebaže tento
nedostatek nelze dnes ve všech těchto oborech hospodářské
činnosti přesně vymeziti.
Potřebu pracovních sil můžeme krýti
jednak ze zdrojů domácích, jednak ze zdrojů
cizích. Protože však cizích zdrojů
pracovních sil může býti použito
pro naše hospodářství jen v míře
značně omezené - jde jednak o reemigraci
našich krajanů z ciziny, jednak o získání
cizích dělníků - můžeme
spoléhati především jenom na zdroje
domácí. A tu jde opět o dvě možnosti,
za nichž lze domácí síly získati.
Jsou to jednak osoby, které dosud nejsou v pracovním
poměru - je to mládež, jsou to ženy, jsou
to osoby se sníženou výdělečnou
schopností, nepracující členové
domácnosti a také osoby práci se vyhýbající.
Velkou pomoc očekává hospodářství
českých zemí od pracovních sil ze
Slovenska. Za druhé jsou to osoby, které již
pracují buď jako zaměstnanci, nebo nejsou úplně
zaměstnané, anebo pracují jako osoby samostatně
výdělečně činné, jichž
však na dosavadním jejich místě není
v důležitém hospodářském
zájmu státu nevyhnutelně třeba a které
by za dnešního nedostatku pracovních sil měly
býti přemístěny na místa, kde
mohou lépe než na dosavadním místě
splniti svůj úkol v rámci hospodářského
budování státu. Vláda očekává,
že bude uposlechnuto její výzvy, aby každý
přispěl jak nejlépe může ke zdaru
dvouletého plánu hospodářské
výstavby státu. Proto také předpokládaná
osnova vychází ze zásady dobrovolného
začlenění se do práce u těch
osob, které dosud nepracují a pracovati by mohly,
stejně tak jako ze zásady dobrovolného přestupu
osob ze zaměstnání a povolání
dnes hospodářsky méně důležitých
na místa, kde jich budovatelské úkoly státu
především potřebují. Osobám,
které pochopí tuto svoji národní a
mravní povinnost ke státu a dobrovolně se
do práce začlení nebo dobrovolně z
dosavadního zaměstnání přestoupí
k práci dnes hospodářsky důležitější,
je dovoleno, aby si v rámci stanoveném úřady
ochrany práce volily obor anebo i závod.
Kdyby se však úsilí národa o hospodářské
budování státu nezúčastnily
osoby, které pracovati mohou, ale nepracují, nebo
které dokonce hledají svoji obživu snadným
způsobem na úkor druhých a práci se
vyhýbají, bylo by nutno použíti prostředků
donucovacích, aby takové osoby přiložily
také pomocnou ruku k budovatelskému dílu
vlády. Také státní a veřejní
zaměstnanci budou se podílet na mobilisaci pracovních
sil, poněvadž resoluce, která je připojena
k osnově předloženého zákona,
to žádá.
Pracující lid, který ve své velké
většině s nadšením již pracuje
na splnění dvouletého hospodářského
plánu, uvítá s radostí vydání
tohoto zákona, poněvadž je spravedlivo, aby
se všichni občané našeho národa
podíleli na této velké budovatelské
práci, která je cestou ke šťastnější
a krásnější budoucnosti národa.
Jménem soc.-politického výboru, který
osnovu do všech podrobností projednal a navrhl řadu
změn a doplňků jednotlivých paragrafů,
navrhuji, aby tento návrh zákona i s navrženými
změnami a doplňky byl ústavodárným
Národním shromážděním
schválen. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Zpravodajem za
výbor právní je pan posl. dr Šíp.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Šíp: Pane předsedo,
slavné ústavodárné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Vládní návrh zákona o některých
opatřeních k provedení národní
mobilisace pracovních sil, tisk 425, je jen důsledkem
zákona z 25. srpna 1946 o dvouletém hospodářském
plánu a jeho rozvedením v oboru práva pracovního.
Již oddíl VI tohoto zákona předvídal
v § 9 národní mobilisaci pracovních
sil jako podstatnou podmínku splnění úkolů
daných dvouletým hospodářským
plánem. Již tam byla také vyjmenována
opatření, která podle § 1 osnovy mají
sloužit k provedení národní mobilisace
pracovních sil, k nimž nynější
osnova přiřazuje ještě ustanovení
o zajištění pracovní výkonnosti
a kázně. Rovněž už v § 9 zákona
o dvouletém hospodářském plánu
bylo zásadně vysloveno, co osnova znova opakuje,
že se národní mobilisace pracovních
sil provede především podle zásady dobrovolnosti.
Teprve nedosáhne-li se ekonomickým hospodařením
pracovní silou, dobrovolným začleněním
a dobrovolným přemístěním zaměstnanců
potřebného počtu pracovních sil pro
splnění dvouletého plánu, má
se provést nucené přemisťování
zaměstnanců a jiná opatření
podle ustanovení osnovy.
Tím je, paní a pánové, dána
celková struktura a systematika osnovy. Po části
I., pojednávající o účelu a
prostředcích vcelku ve shodě se zákonem
o dvouletce, následuje část II. o ekonomickém
hospodaření pracovní silou, část
III. o dobrovolném začlenění osob
dosud nepracujících, část IV. o přechodu
osob, které jsou postradatelny na dosavadních pracovních
místech, do oborů důležitých
pro dvouletý hospodářský plán,
a to zase v prvé řadě přechodem dobrovolným,
v druhé řadě však již povinným
uvolněním postradatelných zaměstnanců,
část V. o návratu odborně vyškolených
nebo vycvičených pracovních sil do jejich
původních povolání, opět nejprve
o návratu dobrovolném a pak o návratu povinném,
část VI. o zvýšení počtu
žen výdělečně pracujících,
a část VII. o zařazení do práce
osob se sníženou pracovní schopností.
K tomu se pak připojují obsáhlá a
závažná ustanovení o pracovně-právní
a sociální ochraně při nastoupení
nebo změně zaměstnání, jimiž
se má přechod přemisťovaných
zaměstnanců usnadnit, a zmíněné
již nové předpisy k zajištění
pracovní výkonnosti a kázně vedle
ustanovení trestních a závěrečných.
Zúčastněné výbory, paní
a pánové, zvolily pro přípravu svého
jednání společnou subkomisi. Ta ve třech
dlouhých schůzích projednala podrobně
osnovu a shodla se na četných změnách,
doplňcích a škrtech, které pak výbory
při svých četných poradách
akceptovaly a přidaly další. Výsledkem
je upravený text návrhu zákona, který
výbory svou společnou zprávou ústavodárnému
Národnímu shromáždění
předkládají. Jako zpravodaj výboru
právního omezím se vedle zpravodajů
ostatních zúčastněných výborů
jen na několik poznámek, které by vysvětlily
a odůvodnily nejdůležitější
změny zejména po stránce právní.
Kdežto původně bylo úmyslem upravit
také přechod zaměstnanců veřejné
správy do výrobního procesu, bylo od toho
později, zjevně pro politické nesnáze,
upuštěno, ačkoli překrvení veřejné
správy zaměstnanci je notoricky největší.
Podle § 52 nevztahuje se proto osnova na zaměstnance
veřejné správy vůbec a převod
jejich do jiných zaměstnání má
býti řešen zvláštním zákonem.
Toto rozštěpení problému a dílčí
řešení cestou nejmenšího odporu
je nepochybným nedostatkem osnovy. Proto také jak
výbor průmyslový, tak i výbor zemědělský
se usnesly na resoluci vyzývající vládu,
aby v době co nejkratší předložila
osnovu zákona, který by provedení národní
mobilisace pracovních sil rozšířil i
na státní a veřejné zaměstnance.
Paní a pánové, osnova znamená podstatný
a hluboký zásah do občanských svobod,
třebaže tento zásah je jako celá osnova
časově omezen na dobu do 31. prosince 1948. To si
nesmíme, paní a pánové, ani zastírat,
ani brát na lehkou váhu. Tak na příklad,
připouštějíc nucený převod
zaměstnanců i mimo dosavadní bydliště
zaměstnancovo, dotýká se osnova občanských
svobod zaručených v § 108 ústavní
listiny. Aplikaci zákonných ustanovení o
nuceném převodu ve spojení s ostatními
předpisy zákona budou změněny radikálně
životní formy a podmínky tisíců
lidí, a nejenom snad na dobu dvouletky. Na tuto dobu jsou
omezeny jen ony zásahy, nikoli však jejich důsledky,
které mohou být a budou namnoze trvalé. Proto
§ 54 osnovy jasně praví, že skončení
účinnosti zákona nebude mít vlivu
na platnost poměrů založených na jeho
podkladě, a to ani v případech, kde by po
skončení účinnosti zákona zaměstnanec
změnil zaměstnání. Bylo proto zejména
výboru právnímu vypořádat se
nejprve s otázkou, zdali snad pro tato opatření
by nebylo třeba zákona ústavního.
Otázku tuto dlužno stejně, jako se stalo u
zákona o dvouletém hospodářském
plánu, zodpovědět záporně.
Svobody, do nichž osnova zasahuje, lze podle ústavní
listiny omezit v zájmu veřejném - a ten je
tu nesporně dán - na základě zákona,
tedy obyčejného zákona. Právě
proto však je záhodno, aby zákon omezující
tak pronikavě a rozsáhle občanské
svobody, byl pokud možno přesný a určitý,
aby ho nemohlo být jakkoli a kýmkoli zneužito
a aby nedával administrativě zmocnění
nad míru opravdu nezbytnou. K tomu právě
zúčastněné výbory a ovšem
zejména výbor právní, hleděly
pilně při navržených změnách.