Čtvrtek 8. května 1947

Náš iniciativní návrh, jak bylo zdůrazněno oběma pány zpravodaji, je řízen také s hlediska populačního. Mladí lidé nebudou muset čekat na sňatky až po vojně, nebudou musit čekat, až si odbudou vojenskou presenční službu. V praxi to znamenalo, že se mladí lidé mohli ženit nejdříve ve 24 letech, a v případě, že byl někdo z nich povolán a odveden za třetí třídu, znamenalo to, že se ženil v 26 letech nebo také ve 27 letech, kdy si znovu našel nějaké zaměstnání. Že u ženatých vojáků není vojenská morálka horší než u svobodných, dokázalo se zejména na příkladech z této poslední světové války. Což to můžeme tvrdit o sovětských příslušnících Rudé armády, o lidech, kteří sloužili opravdu vzorným způsobem své vlastní armádě a všemu lidu na celém světě? A byli to lidé většinou ženatí, poněvadž v Sovětském svazu se mladí lidé, mladí chlapci žení ve 20-22 letech. Dokazuje to, že právě u ženatých je větší pocit odpovědnosti než u svobodných. Já sám mám v těchto věcech osobní zkušenost, neboť jsem prodělával loni vojenský výcvik a vím, že ženatí vojáci byli ne dosti dobrými vojáky v té době, když neměli zaručeno, že jejich manželky s dětmi budou pobírat vyživovací příspěvek. V té době chtěli jezdit domů, chtěli doma pomáhat svým rodinám. Od okamžiku, kdy zvěděli, že rodina dostává vyživovací příspěvek pravidelně a dobře, byli také okamžitě lepšími vojáky. Nehledě k tomu, že již s těch populačních hledisek jsme při pozdním uzavírání sňatků u nás byli připraveni o 4-5 ročníků, které v nejlepším věku nemohly zakládat rodiny.

V zákoně je také důležité ustanovení, které zaručuje, že manželský stav nesmí umožňovat požadování zvláštních výhod při konání vojenské povinnosti. Prakticky je tím znemožněno, aby se vojáci, kteří jsou ženatí, domnívali, že mohou býti přeřazováni do náhradní zálohy, že může býti jejich vojenská služba zkracována, že si mohou klásti požadavek služby v určitém místě, a na druhé straně že by nechtěli sloužit někde jinde, kde toho potřeby armády vyžadují. To všechno bude odstraněno tím, že o jejich rodiny bude tímto dnešním zákonem náležitě postaráno.

Členové branného výboru projevili vzácnou snahu vyhovět potřebám jak našich branců - vojáků, tak také celé naší armády tím, že odstraňují nesociální ustanovení, která dříve tolik ovlivňovala život mladých lidí - vojáků, a já vyslovuji přesvědčení, že vojáci správně pochopí snahu celé Národní fronty Čechů a Slováků vyřešit mnohé těžkosti a odstranit nedostatky, které stále ještě vyplývají ze starého kapitalistického způsobu řízení věcí státních, a že vojáci učiní všechno, aby vzorným konáním své vojenské povinnosti, touto nejvyšší ctí československého občana, přispěli ku zdárnému vývoji naší lidově - demokratické republiky a její armády.

Pokud se týká úhrady, nemusí nikdo míti žádné zvláštní obavy, že bychom nemohli uhradit tento vyživovací příspěvek, už také proto, že ministerstvo vnitra ve svém rozpočtu na letošní rok počítalo, že vyživovací příspěvky dostanou všichni příslušníci armády, a také ministerstvo financí nevznáší proti tomu námitek. Musím také poděkovat zástupcům ministerstva národní obrany za to, že projevili snahu dobře spolupracovat na našem iniciativním návrhu zákona a tím se také zasloužili o to, že tento zákon se mohl do sněmovny dostat.

Ještě jednou děkuji všem těm, kteří se zasloužili o tento zákon. Chci kvitovat právě tu vzácnou jednomyslnost všech členů branného výboru bez rozdílu politického přesvědčení a věřím, že když se budou tímto příkladem řídit všechny ostatní sněmovní výbory, zavane také v našem parlamentě trochu jiné, přátelštější a lidově - demokratické republice sloužící prostředí. (Potlesk.)

Místopředseda Petr (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena. Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor branný, p. posl. Vodičkovi.

Zpravodaj posl. Vodička: vzdávám se slova.

Místopředseda Petr: Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor rozpočtový, p. posl. Vítkovi.

Zpravodaj posl. Vítek: Vzdávám se slova.

Místopředseda Petr: Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 5 článků, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 5 články, nadpisem a úvodní formuli, podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.

Z usnesení předsednictva podle § 54, odst. 1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé čtení.

Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona o sňatcích osob, podléhajících branní povinnosti (tisk 559).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Vodička: Ne.

Zpravodaj posl. Vítek: Nejsou.

Místopředseda Petr: Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji ústavodárné Národní shromáždění přijalo ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona také ve čtení druhém. (Potlesk.)

Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání druhého odstavce pořadu, jímž je

2. Společná zpráva výborů zemědělského, osidlovacího a právního o vládním návrhu zákona (tisk 372) o provedení knihovního pořádku stran konfiskovaného nepřátelského majetku a o úpravě některých právních poměrů vztahujících se na přidělený majetek (tisk 563).

Zpravodajem za výbor zemědělský je p. posl. dr Novotný; dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Novotný: Paní a pánové!

Staletá zkušenost nás naučila, že by bylo nebezpečné pro národy této republiky, kdyby nemovitý majetek zůstal v rukou Němců, Maďarů, nepřátel či zrádců českého nebo slovenského národa. Z této staleté zkušenosti muselo dojít po našem osvobození ke konfiskaci jejich majetku a k jeho přidělení spolehlivým osobám české nebo slovenské národnosti.

Ovšem pouhým přidělením tohoto nemovitého majetku osobám české či slovenské národnosti nebyla tato záležitost ještě náležitě vyřešena s hlediska právního, poněvadž pouhé přidělení nebo dokonce předtím pouhé ustanovení národním správcem zakládalo určitou nesrovnalost právní s hlediska stavu skutečného a s hlediska stavu knihovního. Abychom tuto nesrovnalost a tento právní nesoulad odstranili, bylo nutno provésti ještě zápis do veřejných soudních knih.

Je sice pravda, že i staré platné právo umožňuje, aby se podle starých platných předpisů provedlo zaknihování půdy, která byla konfiskována Němcům, Maďarům a zrádcům a jež byla přidělena českým a slovenským lidem, je však také pravda, že podle starých předpisů by to znamenalo veliké a dlouhé průtahy a že by se zdrželo provádění toho, po čem tolik nových osídlenců opravdu a přirozeně touží. Proto vládní návrh zákona o zaknihování přidělené půdy byl přijat jako počin, který má jednak uvésti v soulad stav faktický se stavem právním, ale který má také přinést určitý zvýšený klid a pocit jistoty osobám, které hospodaří již na této přidělené půdě a na nemovitém majetku, jež dříve ovládali Němci, Maďaři a kolaboranti.

Zemědělský výbor proto uvítal s nadšením tuto vládní osnovu a pojednal o ní právě s těch hledisek, že nejenom právní stav a právní pořádek, ale také psychologický stav zejména v našich t. zv. pohraničních oblastech vyžaduje, aby zaknihováni bylo urychleně provedeno. Zemědělský výbor posoudil s těchto hledisek navrhovanou osnovu a pokud v ní udělal některé změny, udělal je jenom v zájmu toho, aby zaknihování bylo prováděno pokud možno jednotně, urychleně a plánovitě a také snad proto, aby v zákoně náležitě zabezpečil ony zemědělsko - právní zvyklosti, jako je výměnek a doživotní služebnost bytu, anebo také, aby náležitě vyjádřil stanovisko k oné půdě, kterou osídlenec zanechal ve vnitrozemí jako náhradu za přidělenou půdu v pohraničí. Jednotlivé změny jsou uvedeny ve společné zprávě a vytryskly z příčin, které jsem už uvedl.

Z těchto důvodů navrhuje zemědělský výbor, aby ústavodárné Národní shromáždění přijalo zákon o provedení knihovního pořádku stran konfiskovaného nepřátelského majetku a o úpravě některých právních poměrů vztahujících se na přidělený majetek v tom znění, jak je doporučuje společná zpráva výborů. (Souhlas.)

Místopředseda Petr: Uděluji slovo zpravodajovi za výbor osidlovací, p. posl. Doleželovi.

Zpravodaj posl. Doležel: Slavná sněmovno, paní a pánové!

Do etapy zákonitých opatření, která dokončují obrovské revoluční dílo po stránce hospodářské, patří jistě navrácení velkých pohraničních oblastí do rukou českého a slovenského lidu. Proto také předložila vláda sněmovně novou osnovu zákona, která úzce navazuje na zákon, který přijala slavná sněmovna v únoru letošního roku a jímž má býti provedeno urychlené rozdělení konfiskovaného majetku Němců, Maďarů, zrádců a kolaborantů.

Tato dnes sněmovnou projednávaná osnova sleduje především urychlené provedení majetkoprávních úprav a současně vnáší potřebný klid a právní jistotu ve smyslu vlastnického práva do pohraničních oblastí.

Vládní návrh tohoto zákona byl vyvolán nutností, aby převod konfiskovaného majetku ve smyslu dekretů č. 12, 28, 108 z roku 1945, a nařízení č. 64 a 104 Sbírky Slovenské národní rady na nové vlastníky byl sladěn s dnešním právním stavem. Tato nanejvýš nutná opatření jsou zdůvodňována okolnostmi, přinášejícími v prvé řadě konsolidaci poměrů v pohraničních oblastech, ale také na ostatním území našeho státu.

Kdybychom měli uvažovat o normálním provádění knihovacích předpisů a zjednávání nového knihovního pořádku, pak bychom zjistili, že dosavadní právní předpisy se pro toto veliké revoluční dílo nehodí, a to právě z těch důvodů, že toto provádění knihovacího pořádku ve smyslu starých právních ustanovení je velmi zdlouhavé. Z toho důvodu bychom mohli užíváním těchto starých předpisů i ohrozit provedení těchto velikých revolučních změn, a i když jsme si snad vědomi toho, že urychlené a zkrácené knihování konfiskovaného majetku nebude provedeno tak přesně a podrobně, jak odpovídá dnes platným knihovním předpisům, přece je navrhovanou osnovou dána všechna záruka, že provedení knihovního pořádku bude uskutečněno rychle, brzy, aniž půjde na újmu samé věci.

Osnova se snaží upravit všechny otázky a vyčerpává všechny okolnosti, a to jednotně na celém našem státním území. Jde především o zkrácené knihování, na kterém naší osidlovací politice nejvíce záleží Proto také bylo potřeba upraviti technickou stránku zaknihování tak, aby se co nejvíce využilo technických vymožeností a aby se odstranila zdlouhavá procedura knihovního řízení. Musí se zjednodušit řízení u knihovních soudů, ale zároveň také u úřadů měřičských. Z těchto důvodů zasahuje navrhovaná osnova v některých ustanoveních do dosavadních předpisů a zavádí i četné novoty, které mají především ovšem jediný úkol, celou práci podstatně zjednodušit a tím také urychlit. Ve svém celku navrhovaná osnova dobře vyhovuje svému účelu a dnešní době. Spojuje vhodným způsobem ustanovení, jež se týkají přídělců samých i reglementace přídělů, což v dřívějších knihovacích zákonech o pozemkové reformě bylo roztříštěno v nepřehledný celek. V hlavních svých rysech zabývá se navrhovaná osnova zjednodušením technického řízení a jen v menší míře jde tu o otázky zásadní.

Abychom mohli zvážit onu obrovskou materii, které se zákon dotýká, jistě postačí, když uvedu těchto několik čísel: Na zemědělské půdě bylo do dnešního dne usazeno více než 135.000 nových osídlenců. Tohoto dobrodiní zákona využije více než 200.000 uchazečů o rodinné domky a více než 40.000 uchazečů o řemesla, živnosti, obchody. To znamená, že se tento zákon dotkne více než 375.000 nových nabyvatelů.

Přes to, že v knihovacím pořádku byly zavedeny tak pronikavé změny, nemůžeme říci, že tím odstraníme všechny nesrovnalosti a obtíže, se kterými se ještě při provádění tohoto zákona setkáváme. Osidlovací výbor pečlivě, podrobně a velmi svědomitě projednal osnovu a snažil se především o to, aby naše osidlovací politika byla vedena v prvé řadě ku prospěchu celého národa a celého našeho státu.

Je proto nutno, aby všechny strany Národní fronty stály svorně při provádění tohoto zákona a nedovolily jeho zneužití,ať po stránce osobní či po stránce politické. Naše pohraničí potřebuje v prvé řadě lidi čestné, poctivé, mravně hodnotné, kulturně, národnostně a politicky vyspělé. Jenom takové obyvatelstvo skýtá záruku, že společným úsilím a společnou prací vybudujeme nerozbornou hráz proti každému dalšímu nebezpečí. Před konečným předáváním do vlastnictví musí zmizet z pohraničí všechny sobecké, nečestné a mravně zchátralé živly, které dodnes ještě v dosti hojném počtu rozleptávají pokračující konsolidaci našeho pohraničí. I v tomto úsilí musí být všechny strany Národní fronty zajedno a nechránit za žádných okolností takovéto podvratné živly.

Ze zásad obsažených v navrhované osnově je hlavní, že toto nové knihování se odpoutává od dnešních katastrů a také od pozemkových knih. Tvoří se nové mapy, nové vložky, aniž je třeba prováděti pracné rozdělování anebo jejich slučování a případné vymazávání parcel starých. Staré knihovní vložky budou uzavřeny a po vypořádání případných věřitelů se zruší. Knihují se nově utvořené parcely, označené novými parcelními čísly, do nových vložek, nikoliv na základě polohopisných plánů, nýbrž jen na základě jednoduchých polohopisných nástinů.

Práce knihovací po stránce technické budou řízeny tak, aby se současně mohlo přikročiti k definitivnímu knihování ve všech okresích našeho pohraničí. Další důležitou zásadou tohoto zákonitého ustanovení jest, aby byla zamezena případná spekulace s nově a lacino získaným majetkem.

Příděl jest určen do trvalého vlastnictví rodin. Z toho důvodu také máme v zákoně ustanovení, že zcizení je po dobu 10 let přípustné jedině se schválením Národního pozemkového fondu nebo Fondu národní obnovy, a to za cenu nabývací. Případný rozdíl mezi cenou nabývací a zcizovací musí být odevzdán fondu. Jiné zásadní usnesení dotýká se veřejných zájmů, zejména pokud jde o svazky územní samosprávy a veřejnoprávní korporace. I tam je dána všechna záruka přednostního práva pro veřejný zájem.

Osidlovací výbor u vědomí značného rozsahu a prospěšnosti tohoto zákona učinil všechno, aby podpořil osidlovací politiku sloužící zájmům celého národa a státu, a proto podává slavné sněmovně jednomyslně návrh, aby osnova byla přijata ve znění podle tisku 563. (Souhlas.)

Místopředseda Petr: Zpravodajem za výbor právní je pan posl. dr Bartuška, jemuž dávám slovo.

Zpravodaj posl. dr Bartuška: Paní a pánové!

Právní výbor projednal osnovu o knihovním pořádku stran konfiskovaného nepřátelského majetku a úpravě některých právních poměrů, vztahujících se na přidělený majetek, ve svých schůzích z 31. března a 6. května t. r. Vycházel z práce subkomise, která se v několika schůzích obírala touto osnovou a sjednotila se celkem na jejím textu.

Právní výbor byl si při projednávání této osnovy vědom, že se jí navršuje historické dílo našeho osídlení a že se jí také splňuje odvěký požadavek našich otců a dědů a zároveň požadavek našich přídělců jako průkopníků v našem pohraničí, aby se veškerá půda v celém státě vrátila do rukou českého a slovenského národa.

Jakou problematikou se zabývá tato osnova? V prvé řadě řeší otázku, aby současný stav, jaký se již jeví ve skutečnosti, byl sladěn se stavem knihovním. Za druhé řeší tuto otázku tak, abychom se pokud možno vyvarovali postradatelných složitostí soudního řízení, aby tedy knihovní pořádek byl proveden rychle, včas a přesně. A konečně, to je také důležité podtrhnouti, řeší osnova tuto otázku jednotně pro celé státní území.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP