Náš iniciativní návrh, jak bylo zdůrazněno
oběma pány zpravodaji, je řízen také
s hlediska populačního. Mladí lidé
nebudou muset čekat na sňatky až po vojně,
nebudou musit čekat, až si odbudou vojenskou presenční
službu. V praxi to znamenalo, že se mladí lidé
mohli ženit nejdříve ve 24 letech, a v případě,
že byl někdo z nich povolán a odveden za třetí
třídu, znamenalo to, že se ženil v 26
letech nebo také ve 27 letech, kdy si znovu našel
nějaké zaměstnání. Že
u ženatých vojáků není vojenská
morálka horší než u svobodných,
dokázalo se zejména na příkladech
z této poslední světové války.
Což to můžeme tvrdit o sovětských
příslušnících Rudé armády,
o lidech, kteří sloužili opravdu vzorným
způsobem své vlastní armádě
a všemu lidu na celém světě? A byli
to lidé většinou ženatí, poněvadž
v Sovětském svazu se mladí lidé, mladí
chlapci žení ve 20-22 letech. Dokazuje to, že
právě u ženatých je větší
pocit odpovědnosti než u svobodných. Já
sám mám v těchto věcech osobní
zkušenost, neboť jsem prodělával loni
vojenský výcvik a vím, že ženatí
vojáci byli ne dosti dobrými vojáky v té
době, když neměli zaručeno, že
jejich manželky s dětmi budou pobírat vyživovací
příspěvek. V té době chtěli
jezdit domů, chtěli doma pomáhat svým
rodinám. Od okamžiku, kdy zvěděli, že
rodina dostává vyživovací příspěvek
pravidelně a dobře, byli také okamžitě
lepšími vojáky. Nehledě k tomu, že
již s těch populačních hledisek jsme
při pozdním uzavírání sňatků
u nás byli připraveni o 4-5 ročníků,
které v nejlepším věku nemohly zakládat
rodiny.
V zákoně je také důležité
ustanovení, které zaručuje, že manželský
stav nesmí umožňovat požadování
zvláštních výhod při konání
vojenské povinnosti. Prakticky je tím znemožněno,
aby se vojáci, kteří jsou ženatí,
domnívali, že mohou býti přeřazováni
do náhradní zálohy, že může
býti jejich vojenská služba zkracována,
že si mohou klásti požadavek služby v určitém
místě, a na druhé straně že by
nechtěli sloužit někde jinde, kde toho potřeby
armády vyžadují. To všechno bude odstraněno
tím, že o jejich rodiny bude tímto dnešním
zákonem náležitě postaráno.
Členové branného výboru projevili
vzácnou snahu vyhovět potřebám jak
našich branců - vojáků, tak také
celé naší armády tím, že
odstraňují nesociální ustanovení,
která dříve tolik ovlivňovala život
mladých lidí - vojáků, a já
vyslovuji přesvědčení, že vojáci
správně pochopí snahu celé Národní
fronty Čechů a Slováků vyřešit
mnohé těžkosti a odstranit nedostatky, které
stále ještě vyplývají ze starého
kapitalistického způsobu řízení
věcí státních, a že vojáci
učiní všechno, aby vzorným konáním
své vojenské povinnosti, touto nejvyšší
ctí československého občana, přispěli
ku zdárnému vývoji naší lidově
- demokratické republiky a její armády.
Pokud se týká úhrady, nemusí nikdo
míti žádné zvláštní
obavy, že bychom nemohli uhradit tento vyživovací
příspěvek, už také proto, že
ministerstvo vnitra ve svém rozpočtu na letošní
rok počítalo, že vyživovací příspěvky
dostanou všichni příslušníci armády,
a také ministerstvo financí nevznáší
proti tomu námitek. Musím také poděkovat
zástupcům ministerstva národní obrany
za to, že projevili snahu dobře spolupracovat na našem
iniciativním návrhu zákona a tím se
také zasloužili o to, že tento zákon se
mohl do sněmovny dostat.
Ještě jednou děkuji všem těm, kteří
se zasloužili o tento zákon. Chci kvitovat právě
tu vzácnou jednomyslnost všech členů
branného výboru bez rozdílu politického
přesvědčení a věřím,
že když se budou tímto příkladem
řídit všechny ostatní sněmovní
výbory, zavane také v našem parlamentě
trochu jiné, přátelštější
a lidově - demokratické republice sloužící
prostředí. (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena. Dávám slovo k doslovu
zpravodaji za výbor branný, p. posl. Vodičkovi.
Zpravodaj posl. Vodička: vzdávám se
slova.
Místopředseda Petr: Dávám slovo
k doslovu zpravodaji za výbor rozpočtový,
p. posl. Vítkovi.
Zpravodaj posl. Vítek: Vzdávám se
slova.
Místopředseda Petr: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 5 článků, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 5 články, nadpisem a úvodní
formuli, podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona
o sňatcích osob, podléhajících
branní povinnosti (tisk 559).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Vodička: Ne.
Zpravodaj posl. Vítek: Nejsou.
Místopředseda Petr: Kdo ve druhém
čtení souhlasí s osnovou zákona tak,
jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
(Potlesk.)
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Společná zpráva výborů
zemědělského, osidlovacího a právního
o vládním návrhu zákona (tisk 372)
o provedení knihovního pořádku stran
konfiskovaného nepřátelského majetku
a o úpravě některých právních
poměrů vztahujících se na přidělený
majetek (tisk 563).
Zpravodajem za výbor zemědělský je
p. posl. dr Novotný; dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Novotný: Paní a pánové!
Staletá zkušenost nás naučila, že
by bylo nebezpečné pro národy této
republiky, kdyby nemovitý majetek zůstal v rukou
Němců, Maďarů, nepřátel
či zrádců českého nebo slovenského
národa. Z této staleté zkušenosti muselo
dojít po našem osvobození ke konfiskaci jejich
majetku a k jeho přidělení spolehlivým
osobám české nebo slovenské národnosti.
Ovšem pouhým přidělením tohoto
nemovitého majetku osobám české či
slovenské národnosti nebyla tato záležitost
ještě náležitě vyřešena
s hlediska právního, poněvadž pouhé
přidělení nebo dokonce předtím
pouhé ustanovení národním správcem
zakládalo určitou nesrovnalost právní
s hlediska stavu skutečného a s hlediska stavu knihovního.
Abychom tuto nesrovnalost a tento právní nesoulad
odstranili, bylo nutno provésti ještě zápis
do veřejných soudních knih.
Je sice pravda, že i staré platné právo
umožňuje, aby se podle starých platných
předpisů provedlo zaknihování půdy,
která byla konfiskována Němcům, Maďarům
a zrádcům a jež byla přidělena
českým a slovenským lidem, je však také
pravda, že podle starých předpisů by
to znamenalo veliké a dlouhé průtahy a že
by se zdrželo provádění toho, po čem
tolik nových osídlenců opravdu a přirozeně
touží. Proto vládní návrh zákona
o zaknihování přidělené půdy
byl přijat jako počin, který má jednak
uvésti v soulad stav faktický se stavem právním,
ale který má také přinést určitý
zvýšený klid a pocit jistoty osobám,
které hospodaří již na této přidělené
půdě a na nemovitém majetku, jež dříve
ovládali Němci, Maďaři a kolaboranti.
Zemědělský výbor proto uvítal
s nadšením tuto vládní osnovu a pojednal
o ní právě s těch hledisek, že
nejenom právní stav a právní pořádek,
ale také psychologický stav zejména v našich
t. zv. pohraničních oblastech vyžaduje, aby
zaknihováni bylo urychleně provedeno. Zemědělský
výbor posoudil s těchto hledisek navrhovanou osnovu
a pokud v ní udělal některé změny,
udělal je jenom v zájmu toho, aby zaknihování
bylo prováděno pokud možno jednotně,
urychleně a plánovitě a také snad
proto, aby v zákoně náležitě
zabezpečil ony zemědělsko - právní
zvyklosti, jako je výměnek a doživotní
služebnost bytu, anebo také, aby náležitě
vyjádřil stanovisko k oné půdě,
kterou osídlenec zanechal ve vnitrozemí jako náhradu
za přidělenou půdu v pohraničí.
Jednotlivé změny jsou uvedeny ve společné
zprávě a vytryskly z příčin,
které jsem už uvedl.
Z těchto důvodů navrhuje zemědělský
výbor, aby ústavodárné Národní
shromáždění přijalo zákon
o provedení knihovního pořádku stran
konfiskovaného nepřátelského majetku
a o úpravě některých právních
poměrů vztahujících se na přidělený
majetek v tom znění, jak je doporučuje společná
zpráva výborů. (Souhlas.)
Místopředseda Petr: Uděluji slovo
zpravodajovi za výbor osidlovací, p. posl. Doleželovi.
Zpravodaj posl. Doležel: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Do etapy zákonitých opatření, která
dokončují obrovské revoluční
dílo po stránce hospodářské,
patří jistě navrácení velkých
pohraničních oblastí do rukou českého
a slovenského lidu. Proto také předložila
vláda sněmovně novou osnovu zákona,
která úzce navazuje na zákon, který
přijala slavná sněmovna v únoru letošního
roku a jímž má býti provedeno urychlené
rozdělení konfiskovaného majetku Němců,
Maďarů, zrádců a kolaborantů.
Tato dnes sněmovnou projednávaná osnova sleduje
především urychlené provedení
majetkoprávních úprav a současně
vnáší potřebný klid a právní
jistotu ve smyslu vlastnického práva do pohraničních
oblastí.
Vládní návrh tohoto zákona byl vyvolán
nutností, aby převod konfiskovaného majetku
ve smyslu dekretů č. 12, 28, 108 z roku 1945, a
nařízení č. 64 a 104 Sbírky
Slovenské národní rady na nové vlastníky
byl sladěn s dnešním právním
stavem. Tato nanejvýš nutná opatření
jsou zdůvodňována okolnostmi, přinášejícími
v prvé řadě konsolidaci poměrů
v pohraničních oblastech, ale také na ostatním
území našeho státu.
Kdybychom měli uvažovat o normálním
provádění knihovacích předpisů
a zjednávání nového knihovního
pořádku, pak bychom zjistili, že dosavadní
právní předpisy se pro toto veliké
revoluční dílo nehodí, a to právě
z těch důvodů, že toto provádění
knihovacího pořádku ve smyslu starých
právních ustanovení je velmi zdlouhavé.
Z toho důvodu bychom mohli užíváním
těchto starých předpisů i ohrozit
provedení těchto velikých revolučních
změn, a i když jsme si snad vědomi toho, že
urychlené a zkrácené knihování
konfiskovaného majetku nebude provedeno tak přesně
a podrobně, jak odpovídá dnes platným
knihovním předpisům, přece je navrhovanou
osnovou dána všechna záruka, že provedení
knihovního pořádku bude uskutečněno
rychle, brzy, aniž půjde na újmu samé
věci.
Osnova se snaží upravit všechny otázky
a vyčerpává všechny okolnosti, a to
jednotně na celém našem státním
území. Jde především o zkrácené
knihování, na kterém naší osidlovací
politice nejvíce záleží Proto také
bylo potřeba upraviti technickou stránku zaknihování
tak, aby se co nejvíce využilo technických
vymožeností a aby se odstranila zdlouhavá procedura
knihovního řízení. Musí se
zjednodušit řízení u knihovních
soudů, ale zároveň také u úřadů
měřičských. Z těchto důvodů
zasahuje navrhovaná osnova v některých ustanoveních
do dosavadních předpisů a zavádí
i četné novoty, které mají především
ovšem jediný úkol, celou práci podstatně
zjednodušit a tím také urychlit. Ve svém
celku navrhovaná osnova dobře vyhovuje svému
účelu a dnešní době. Spojuje
vhodným způsobem ustanovení, jež se
týkají přídělců samých
i reglementace přídělů, což v
dřívějších knihovacích
zákonech o pozemkové reformě bylo roztříštěno
v nepřehledný celek. V hlavních svých
rysech zabývá se navrhovaná osnova zjednodušením
technického řízení a jen v menší
míře jde tu o otázky zásadní.
Abychom mohli zvážit onu obrovskou materii, které
se zákon dotýká, jistě postačí,
když uvedu těchto několik čísel:
Na zemědělské půdě bylo do
dnešního dne usazeno více než 135.000
nových osídlenců. Tohoto dobrodiní
zákona využije více než 200.000 uchazečů
o rodinné domky a více než 40.000 uchazečů
o řemesla, živnosti, obchody. To znamená, že
se tento zákon dotkne více než 375.000 nových
nabyvatelů.
Přes to, že v knihovacím pořádku
byly zavedeny tak pronikavé změny, nemůžeme
říci, že tím odstraníme všechny
nesrovnalosti a obtíže, se kterými se ještě
při provádění tohoto zákona
setkáváme. Osidlovací výbor pečlivě,
podrobně a velmi svědomitě projednal osnovu
a snažil se především o to, aby naše
osidlovací politika byla vedena v prvé řadě
ku prospěchu celého národa a celého
našeho státu.
Je proto nutno, aby všechny strany Národní
fronty stály svorně při provádění
tohoto zákona a nedovolily jeho zneužití,ať
po stránce osobní či po stránce politické.
Naše pohraničí potřebuje v prvé
řadě lidi čestné, poctivé,
mravně hodnotné, kulturně, národnostně
a politicky vyspělé. Jenom takové obyvatelstvo
skýtá záruku, že společným
úsilím a společnou prací vybudujeme
nerozbornou hráz proti každému dalšímu
nebezpečí. Před konečným předáváním
do vlastnictví musí zmizet z pohraničí
všechny sobecké, nečestné a mravně
zchátralé živly, které dodnes ještě
v dosti hojném počtu rozleptávají
pokračující konsolidaci našeho pohraničí.
I v tomto úsilí musí být všechny
strany Národní fronty zajedno a nechránit
za žádných okolností takovéto
podvratné živly.
Ze zásad obsažených v navrhované osnově
je hlavní, že toto nové knihování
se odpoutává od dnešních katastrů
a také od pozemkových knih. Tvoří
se nové mapy, nové vložky, aniž je třeba
prováděti pracné rozdělování
anebo jejich slučování a případné
vymazávání parcel starých. Staré
knihovní vložky budou uzavřeny a po vypořádání
případných věřitelů
se zruší. Knihují se nově utvořené
parcely, označené novými parcelními
čísly, do nových vložek, nikoliv na
základě polohopisných plánů,
nýbrž jen na základě jednoduchých
polohopisných nástinů.
Práce knihovací po stránce technické
budou řízeny tak, aby se současně
mohlo přikročiti k definitivnímu knihování
ve všech okresích našeho pohraničí.
Další důležitou zásadou tohoto
zákonitého ustanovení jest, aby byla zamezena
případná spekulace s nově a lacino
získaným majetkem.
Příděl jest určen do trvalého
vlastnictví rodin. Z toho důvodu také máme
v zákoně ustanovení, že zcizení
je po dobu 10 let přípustné jedině
se schválením Národního pozemkového
fondu nebo Fondu národní obnovy, a to za cenu nabývací.
Případný rozdíl mezi cenou nabývací
a zcizovací musí být odevzdán fondu.
Jiné zásadní usnesení dotýká
se veřejných zájmů, zejména
pokud jde o svazky územní samosprávy a veřejnoprávní
korporace. I tam je dána všechna záruka přednostního
práva pro veřejný zájem.
Osidlovací výbor u vědomí značného
rozsahu a prospěšnosti tohoto zákona učinil
všechno, aby podpořil osidlovací politiku sloužící
zájmům celého národa a státu,
a proto podává slavné sněmovně
jednomyslně návrh, aby osnova byla přijata
ve znění podle tisku 563. (Souhlas.)
Místopředseda Petr: Zpravodajem za výbor
právní je pan posl. dr Bartuška, jemuž
dávám slovo.
Zpravodaj posl. dr Bartuška: Paní a pánové!
Právní výbor projednal osnovu o knihovním
pořádku stran konfiskovaného nepřátelského
majetku a úpravě některých právních
poměrů, vztahujících se na přidělený
majetek, ve svých schůzích z 31. března
a 6. května t. r. Vycházel z práce subkomise,
která se v několika schůzích obírala
touto osnovou a sjednotila se celkem na jejím textu.
Právní výbor byl si při projednávání
této osnovy vědom, že se jí navršuje
historické dílo našeho osídlení
a že se jí také splňuje odvěký
požadavek našich otců a dědů a
zároveň požadavek našich přídělců
jako průkopníků v našem pohraničí,
aby se veškerá půda v celém státě
vrátila do rukou českého a slovenského
národa.
Jakou problematikou se zabývá tato osnova? V prvé
řadě řeší otázku, aby
současný stav, jaký se již jeví
ve skutečnosti, byl sladěn se stavem knihovním.
Za druhé řeší tuto otázku tak,
abychom se pokud možno vyvarovali postradatelných
složitostí soudního řízení,
aby tedy knihovní pořádek byl proveden rychle,
včas a přesně. A konečně, to
je také důležité podtrhnouti, řeší
osnova tuto otázku jednotně pro celé státní
území.