Místopředsedové Petr, dr Ševčík,
Tymeš.
Zapisovatelé dr Špánik, Štětka.
Členové vlády: ministři dr Drtina,
dr Procházka.
208 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar;
zástupci tajemníka NS dr Záděra,
dr Ramajzl.
1. Zpráva výborů branného a rozpočtového
o návrhu poslanců Vodičky, Holdoše,
Hložka, Haruse, Musila, Jeleňa a soudruhů (tisk
428) na vydání zákona o sňatcích
osob, podléhajících branné povinnosti
(tisk 559).
2. Společná zpráva výborů zemědělského,
osidlovacího a právního o vládním
návrhu zákona (tisk 372) o provedení knihovního
pořádku stran konfiskovaného nepřátelského
majetku a o úpravě některých právních
poměrů vztahujících se na přidělený
majetek (tisk 563).
Místopředseda Petr (zvoní):
Zahajuji 50. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal
jsem na dnešní a zítřejší
schůzi posl. Fránkovi.
Přikročíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výborů branného a rozpočtového
o návrhu poslanců vodičky, Holdoše,
Hložka, Haruse, Musila, Jeleňa a soudr. (tisk 428)
na vydání zákona o sňatcích
osob, podléhajících branné povinnosti
(tisk 559).
Zpravodajem za výbor branný je p. posl. Vodička.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Vodička: Vážená
sněmovno, paní a pánové!
Projednáváním zákona o sňatcích
osob, podléhajících branné povinnosti,
přistupujeme k odstranění jedné z
velkých křivd, která byla po léta
páchána na mladých lidech obou našich
národů. Přijetím této předlohy
rušíme reakční a nepokrokové
ustanovení dosud platného branného zákona,
podle kterého nebylo dovoleno ženiti se osobám,
podléhajícím branné povinnosti, a
dáváme tak republice zákon, odpovídající
pokrokovému duchu naší republiky, lidově
demokratickému zřízení ve státě
a populačním zájmům českého
i slovenského národa. Odstraňujeme tím
nemožný stav, podle kterého bylo mladým
lidem znemožněno se ženit a dáti tak státu
mladé a zdravé pokolení. Mnoha mladým
mužům proto, že dosud nesplnili svou brannou
povinnost, bylo zabráněno dáti svému
příštímu dítěti manželské
jméno, anebo když přece jenom zažádal
o povolení, musel se vzdáti se svou příští
ženou vyživovacích příspěvků
nejen pro ni, nýbrž i pro dosud nenarozené
dítě, což v tomto případě
odporovalo platnému občanskému zákonu.
Toto nesociální opatření velmi tvrdě
a ve velkém počtu zasáhlo do života
mladých rodin po našem osvobození a ještě
dnes slouží řada takových vojáků,
kteří se marně dovolávají vyplacení
vyživovacího příspěvku, protože
před sňatkem byli donuceni podepsati revers, jímž
se tohoto příspěvku vzdávají.
Jak tvrdost těchto zákonů ve skutečnosti
vypadá, uvedu dva případy, které mi
byly předány dne 30. dubna 1947, ačkoliv
podle ujištění zástupců ministerstva
nár. obrany v branném výboru byla vydána
nařízení, aby při žádostech
o vyživovací příspěvky bylo postupováno
blahovolně. Jsou to tyto případy:
Četař Oldřich Paleček, nar. 10. ledna
1923, uzavřel sňatek dne 14. září
1946 v době presenční služby. Sňatek
byl vojenskou správou povolen. Po uzavření
sňatku nebylo původně žádáno
o státní vyživovací příspěvek,
protože manželka Marie byla schopna samostatného
výdělku. Dne 29. prosince 1946 narodil se manželům
Malečkovým syn Oldřich, pro něhož
byl uznán vyživovací příspěvek
ve výši 16 Kčs denně. vyživovací
příspěvek pro manželku byl však
zamítnut, a to z toho důvodu, že byl sňatek
uzavřen po nástupu vojenské služby manžela,
takže manželka nebyla prý výživou
na něho odkázána. Úřad, který
žádost zamítl, nebral zde v úvahu, že
změnou okolnosti je nyní manželka odkázána
na výdělek svého manžela. Podané
odvolání k zemskému národnímu
výboru bylo však z tohoto důvodu zamítnuto,
a proti výměru zemského národního
výboru není již možné další
odvolání.
Druhý případ je podobný. Svobodník
Karel Polák, nar. 6. července 1923, uzavřel
sňatek dne 5. října 1946, rovněž
v době své presenční služby.
Sňatek byl rovněž povolen. Před uzavřením
sňatku narodila se dne 28. května 1946 jeho příští
manželce dcera Dana. Žádost o státní
vyživovací příspěvek byla podána
u okresního národního výboru v Pardubicích,
který původně výměrem č.
j. 847 ze dne 15. listopadu 1946 přiznal příspěvek
pro manželku i dceru ve výši 46 Kčs denně.
Příspěvek však nebyl stále vyplácen,
až pak výměrem č. j. 847 ze dne 3. ledna
1947 byl původní výměr zrušen
a vyživovací příspěvek přiznán
pouze pro dceru Danu ve výši 16 Kčs denně.
Příspěvek pro manželku byl opět
zamítnut z důvodu, že v době nastoupení
vojenské služby svého manžela nebyla na
něm závislá a její výživa
nebyla v té době ohrožena.
Při tom nutno podotknouti, že zatím co mladá
rodina sloužícího brance byla takto zbavena
prostředků k výživě, nerušil
zákon alimentační povinnost vojáka,
a na základě toho státní pokladna
musela ji plniti. Tím vlastně donucovali vojáka
k tomu, aby neplnil povinnosti k svému nemanželskému
dítěti, což nepřispívalo k zlepšení
všeobecné morálky a ke zvýšení
pocitu odpovědnosti.
Přijetím tohoto zákona odstraníme
také jakoukoli libovůli příslušných
činitelů, kteří mají za povinnost
přiznávati nárok na vyživovací
příspěvky, neboť podle smyslu tohoto
zákona má nárok na vyživovací
příspěvek každá rodina vojáka,
který koná vojenskou povinnost, i v případě,
že byly podepsány reversy, a to od 1. dubna 1947.
Pro budoucnost ruší zákon každý
závazek, podle kterého se rodina oprávněných
osob vzdávala nároku na vyživovací příspěvky,
i když byl učiněn po účinnosti
tohoto zákona. Tím vyřazujeme jakoukoliv
možnost, podle které by rodina brance byla zbavena
veškeré obživy.
Pokud se týče osob, které jsou ve vojenské
službě, ustanovuje zákon povinnost žádat
o povolení, ovšem nelze je vázati na vzdání
se vyživovacího příspěvku. Při
projednávání tohoto zákona v branném
výboru se projevila naprostá jednota poslanců
stran Národní fronty. Všichni chápali
státní i národní důležitost
tohoto zákona a proto se vyslovovali pro jeho rychlé
uskutečnění.
Tento zákon velmi prospěje nejen národu po
stránce zvýšení populace, nýbrž
i armádě. Zajištění rodin branců
zvýší kázeň mezi vojáky
a zvýší u vojáků pocit odpovědnosti
nejen k rodině, nýbrž i ke státu a národu.
Tento zákon přispěje také ke zvýšení
brannosti národa a k zlepšení bojové
kvality naší armády, neboť nejlepším
vojákem a nejlepším obráncem je občan,
který si je vědom, že svou obětí
chrání stát, který je jeho státem,
jeho lidové a demokratické zřízení,
že chrání ten stát, který sice
postupně, ale důsledně provádí
opatření, jež mají zlepšiti život
každého občana a tím i život vojáka
československé armády a jeho rodiny. Je to
dar, který dává republika armádě
ve výročí povstání českého
lidu proti nacistickým vetřelcům. Je to dar,
který dokazuje dobrou vůli plniti heslo, které
bylo již několikráte proneseno s této
tribuny, že se na armádě nesmí šetřiti.
Na armádě šetřiti nebudeme. Naše
armáda musí býti takovou, jakou si ji přeje
míti každý poctivý občan republiky.
Armádou silnou, pevnou duchem a odhodláním,
spolehlivým ochráncem tvůrčí
práce našich obou národů a výsledku
naší první československé dvouletky.
Proto doporučuji slavné sněmovně jménem
branného výboru, aby tento návrh zákona
byl přijat. (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Zpravodajem za výbor rozpočtový je pan posl.
Vítek. Dávám mu slovo.
Zpravodaj Vítek: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Projednávaný vládní návrh zákona,
jímž se mění ustanovení branného
zákona o povolování sňatků
osob, podléhajících branné povinnosti,
a s tím souvisící ustanovení zákona
o vyživovacím příspěvku konečně
odstraňuje dosavadní nemožný stav, vyplývající
z dosud platného zákona a branných předpisů.
Tento stav citelně zasahoval do přirozeného
práva mladých lidí, které čekala
vojenská povinnost, a nepochybně brzdil i vzrůst
populace.
Dřívější společnost, která
s oblibou užívala hesla "mladí vpřed",
bohužel málo pamatovala na praktické uskutečnění
tohoto hesla. Bývalo častým zjevem, že
mladí lidé nemohli uzavříti sňatek
a zejména nemohli založiti rodinu. Příčina
tkvěla v obavě o existenci rodiny. Tyto obtíže,
které nemohl rozřešiti dřívější
liberalistický řád, řeší
s úspěchem dnešní řád
lidově demokratický.
Jedním z důvodů, proč nemohli mladí
lidé uzavírati sňatky, byly nemožně
nízké mzdy a platy nejmladších kategorií
zaměstnanců. Poněvadž mladí lidé
nemohli při svých nízkých platech
ani pomysliti na založení rodiny, nechtěli-li
se svou rodinou živořiti, stávalo se hromadným
zjevem, že se lidé ženili až v pozdějším
věku, teprve když dosáhli vyššího
platu. Tuto překážku úspěšně
odstraňuje dnešní mzdová a platová
politika, poněvadž nejpodstatněji byly zvýšeny
právě mzdy a platy nejnižší.
Druhým z důvodů, proč nemohli mladí
lidé uzavírati sňatky, byly obavy o existenci
rodiny v případě, kdy musel mladý
muž splniti brannou povinnost. Dosud platná ustanovení
o sňatcích osob podléhajících
branné povinnosti obsahují ještě mnohé
dědictví feudálního starorakouského
občanského zákona, který byl v souladu
s nazíráním tehdejší feudální
moci na vojenský stav.
Československý branný zákon až
dosud platný přejal totiž v tomto směru
řadu starorakouských ustanovení, která
se musela dostati do rozporu s dnešní naší
novou sociální politikou. Je proto projednávaná
osnova logickým důsledkem nového vývoje
a odstraňuje tak druhou příčinu, která
znemožňovala mladým lidem uzavírání
sňatků.
Vojenská správa neměla arciť zájem,
aby mladí lidé před splněním
branné povinnosti uzavírali sňatek, neboť
ženatí vojíni nebývali často
vojíny nejlepšími. To je však lehko vysvětlitelné,
neboť pozornost ženatých vojínů
byla daleko více soustředěna na pomoc své
nezajištěné rodině než na vojenské
řemeslo.
Tato obava dnes padá a lze právem tvrdit, že
uzákonění této osnovy znamená
posílení brannosti, neboť zbavuje ženaté
vojíny starosti o existenci jejich rodin po dobu vojenské
služby. Zbavuje je tedy hlavní starosti, která
byla na závadu výkonu služby.
Tedy i vojenská správa může jen uvítati
tuto osnovu, která znamená velký pokrok.
Při tom nutno zdůraznit, že navrhovaný
zákon nezasahuje nikterak rušivě do vojenské
služby, neboť povolení k sňatku neposkytuje
výhod při plnění branné povinnosti.
Paní a pánové! Tak odstraňuje náš
nový lidově demokratický režim další
dosavadní nespravedlnost a uskutečňuje neúchylně
svůj sociální program. Je nasnadě,
že znamená i podporu vzrůstu populace, kterýžto
problém musíme míti neustále na paměti.
Konečně s velkou radostí uvítají
jistě tento zákon hlavně všichni mladí
muži, kteří jsou již v kasárnách,
i ti, které teprve čeká branná povinnost.
Úhrada potřebná k provedení tohoto
zákona je zajištěna státním rozpočtem
v kapitole 6.
Jménem rozpočtového výboru doporučuji
plenu tuto osnovu k přijetí ve znění
schváleném výborem branným. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: K této věci
je přihlášen řečník, zahájím
proto rozpravu.
Ke slovu je přihlášen p. posl. Musil.
Dávám mu slovo.
Posl. Musil: Paní a pánové!
U příležitosti projednávání
tohoto zákona, který má přinést
především výhody mladým lidem
dosud nenastoupivším vojenskou službu anebo dokonce
dosud neodvedeným, chtěl bych napřed ukázat
na svém vlastním případě, jaký
to byl vlastně zákon, který mnohdy velmi
byrokratickým způsobem vyžadoval povolení
k sňatku. Řada novin a zejména v poslední
době "Mladá fronta" jako časopis
mladých lidí se obíraly touto otázkou
a ventilovaly mnohé ze zjevů, které s tím
souvisely. Já sám, když jsem přišel
domů po několikaletém věznění
a když jsem se hodlal oženit s dívkou, se kterou
jsem chodil již před tím a která byla
taktéž zavřena, musel jsem ve svých
téměř 30 letech žádat o povolení
k sňatku. Ptali se mne, proč prý se chci
vlastně ženit a jaké mám k tomu důvody.
Tehdy jsem docela prostě a obyčejně napsal,
že se už cítím dost starým klackem,
abych se oženil. Takovéto případy vedly
jistě řadu lidí k tomu, že se velmi
špatně dívali na ustanovení zákona,
který do značné míry omezoval sňatky
mladých lidí, kteří se opravdu chtěli
vzít, ne snad proto, že měli odejít
na vojnu, ale prostě proto, že se měli rádi.
Tento zákon můžeme označit jako důkaz
péče lidově - demokratického režimu
a zástupců lidu v parlamentě o brance a armádu
vůbec. Se zadostiučiněním můžeme
kvitovat, že se tento návrh stal vzornou spoluprací
poslanců členů branného výboru
návrhem celé Národní fronty a mohl
tak manifestovat vůli učinit všechno pro blaho
vojáků naší milovaně armády.
Tímto zákonem padá jednou pro vždy platnost
prohlášení o vzdání se vyživovacího
příspěvku. Tento příspěvek
se dnes v každém případě vyplácí.
Je to odstranění křivdy z minulosti. když
se v tomto zákoně říká, že
prohlášení, která byla již učiněna,
stávají se přes to neplatnými a že
i těm, kteří dobrovolně nebo nedobrovolně
podepsali určité prohlášení,
bude bez ohledu na to od 1. dubna t. r. příspěvek
vyplácen. Z praxe víme velmi dobře, jak byli
v minulosti vojáci a zejména příslušníci
pracujících vrstev, tedy ti nejchudší
a nejpotřebnější, zneklidňováni
a jak tím duch armády a morálka v armádě
trpěla, když tito lidé, zatím co sloužili
na vojně, museli se denně obávat o to, jak
žijí jejich rodiny, jejich děti. A že
to není jenom plané povídání,
o tom svědčí důkazy. Zákonem
čís. 120/1921 se ustanovovalo že nárok
na vyživovací příspěvek nepřísluší
manželce a manželským dětem oprávněných
osob, vzdala-li se manželka před uzavřením
sňatku tohoto nároku příslušným
prohlášením se souhlasem manželovým.
Už znění tohoto zákona odporovalo nejen
sociálnímu cítění, ale také
právnímu řádu, který dnes nalézá
mnohé ochránce. Vždyť podle našeho
právního řádu se matka v žádném
případě nesměla vzdát práv
pro své děti, vzdát se nějakých
nároků v neprospěch svých vlastních
dětí.
A zde to bylo v praxi ještě horší. Ve
vládním nařízení z roku 1927
pod číslem 141 v rámci t. zv. branných
předpisů stojí výslovně, že
povolení k sňatku smí býti udíleno
jenom tehdy, jestliže se nevěsta prohlášením
vzdá nároku na poskytování vyživovacího
příspěvku, kterého by jinak ona a
její děti používaly. Tedy to, co zákon
čís. 120 přenechával dobrovolnému
rozhodnutí, vládní nařízení
požadovalo protizákonným způsobem a
stavělo jako nutný předpoklad povolení
k sňatku, že se nevěsta vzdá všech
nároků.
Jest ovšem příznačné, že
kromě poslanců komunistické strany se tehdy
po celá dlouhá léta nenašel nikdo jiný,
kdo by proti tomuto hrubému porušení zákona
protestoval. Bylo to provádění nezákonné
praxe. Vláda a vojenské úřady, které
se velmi ohrazovaly proti porušování ducha
armády, tehdy způsobovaly, že voják
na vojně nemohl míti jako otec nějaký
skutečný zájem na tom, jak má prováděti
svoji vojenskou povinnost, jestliže si byl vědom,
že doma jsou děti a žena bez prostředků.
To byly také důvody, proč komunističtí
poslanci ve svém iniciativním návrhu prosazovali
požadavek, aby povolení k sňatku nesmělo
býti v budoucnu vázáno na vzdání
se vyživovacích příspěvků.
A znovu zdůrazňuji, že je třeba, aby
bylo znemožněno i do budoucna, aby t. zv. dobrovolným
prohlášením byly rodiny, matky a děti
připraveny o nároky, které jim vyplývají
z konání vojenské služby jejich otce.
Je nutné, aby všechna prohlášení
tohoto druhu byla v budoucnu právně bezúčinná
a aby děti a ženy v každém případě
vyživovací příspěvky dostávaly.
Je pochopitelné. že škody za celou minulost nahradit
nemůžeme. Ale ti, kteří dosud slouží,
jak jsem již řekl a jak také zdůraznil
pan zpravodaj, budou od 1. dubna 1947 pobírat vyživovací
příspěvky i tehdy, jestliže se žena
vzdala nároku.