Zvlášť je pak třeba zdůraznit,
že první čtvrtletí dvouletky ukazuje,
že máme dobrý start. Pracující
lid plní nadšeně vytčené úkoly,
produkce potěšitelně stoupá, a tak se
vytvářejí i podmínky pro zvyšování
životní úrovně. Po včerejším
schválení zákona, jímž se zabezpečuje
snížení cen, můžeme právem
tvrditi, ze je šťastna tato země, naše lidově
demokratická republika, kde lid již v druhém
roce po válce svou tvůrčí prací
vytvořil takovéto podmínky. Pronikavé
snížení cen důležitých životních
potřeb, značné snížení
daně ze mzdy, které je připraveno a bylo
již ohlášeno, a podstatné zvýšení
rodinných přídavků na děti
podle osnovy, o níž mám čest referovati,
to všechno v souhrnu znamená, že lid nebude připraven
o plody své práce, že vládní
program nezůstává na papíře,
nýbrž že je důsledně splňován.
Podstatné je také, že není již
rozdílu mezi jednotlivými kastami, že přídavky
na děti do osmnácti let nedostávají
jen státní a veřejní zaměstnanci,
nýbrž nyní i dělníci a soukromí
zaměstnanci. Všechna tato opatření budou
tedy znamenati zvýšení životní
úrovně a tím nepochybně i stálé
stoupání tvůrčího elánu,
a jsem přesvědčen, že půjdeme-li
svorně k cíli po této cestě, dospějeme
postupně, ale určitě k nebývalému
rozkvětu a blahobytu všeho lidu.
Rozpočtový výbor projednal tuto osnovu a
usnesl se doporučiti plenu, aby ji přijalo se změnami,
učiněnými výborem soc.-politickým.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Zpravodajem k odst. 2 za výbor soc.-politický je
p. posl. Jura. Uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. Jura: Vážená sněmovno!
Soc. politický výbor projednal a schválil
osnovu zákona tisk 423, která zvyšuje přídavky
na děti pro státní a veřejné
zaměstnance, jakož i pro poživatelé státních
odpočivných a zaopatřovacích platů.
Tato osnova zlepšuje zákon č. 159 z roku 1945,
a to tím, že k původnímu příplatku
150 Kčs na jedno nezaopatřené dítě
se připojuje progresivně stoupající
přídavek, který dohromady s původním
přídavkem činí měsíčně:
na jedno dítě 150 Kčs, na dvě děti
350 Kčs, na tři děti 600 Kčs, na čtyři
děti 900 Kčs, na pět dětí 1.250
Kčs, na šest dětí 1.650 Kčs,
na sedm dětí 2.100 Kčs na osm dětí
2.600 Kčs, na devět děti 3.100 Kčs,
na deset děti 3.600 Kčs a na každé další
dítě 500 Kčs.
Zákon, který byl předložen jako iniciativní
návrh odborářských poslanců,
zlepší sociální postavení vícečlenných
rodin veřejných zaměstnanců právě
tak, jako druhý návrh od těchže poslanců
obdobně upravuje přídavky na děti
pro zaměstnance v soukromých službách.
Návrh je pozoruhodný také tím, že
se jím začíná prakticky řešit
populační problém u té části
pracujících, kteří jsou v zaměstnaneckém
poměru. O populačním problému se často
mluví a píše. A hle, jednotné Revoluční
odborové hnutí přichází s návrhem
na jeho praktické uskutečnění a na
zajištění nejen zdraví dětí,
nýbrž i celého národa a republiky. Proto
byl návrh sympaticky přijat od zaměstnanců
i od široké veřejnosti. Zvýšený
přídavek na děti spolu se snížením
cen a s ohlášeným snížením
daně ze mzdy se projeví jako odlehčení
a úleva v tíživé situaci u státních
a veřejných zaměstnanců. Stejně
tak příznivě zapůsobí i u ostatních
zaměstnanců. A zvlášť potěšující
je skutečnost, že k zvýšení životní
úrovně se mohlo přistoupit na samém
počátku dvouletky. Tak jako pracující
nadšeně uskutečňují dvouletý
plán, tak také Gottwaldova vláda splňuje
slib daný ve vládním programu.
Navrhovaný zákon je značným příspěvkem,
ale není ještě řešením veřejnozaměstnaneckého
problému. Teprve nový platový zákon
má definitivně upravit platové a služební
poměry státních a veřejných
zaměstnanců. Tento zákon se už připravuje.
Jeho zpracování si pravděpodobně vyžádá
více času, než snese tíživá
situace veřejných zaměstnanců. I kdyby
jeho sestavení bylo sebevíce urychleno, nedá
se očekávat, že by byl vydán do konce
roku 1947. Proto je potřeba se postarat, aby ještě
letošního roku se dospělo k podstatnějšímu
zlepšení postavení veřejných
zaměstnanců. Předpokladem jakéhokoliv
zlepšení je snížení zaměstnaneckého
stavu a odsun přebytečných sil do výroby,
jakož i zhospodárnění administrativy.
Čím dříve se provedou tato opatření,
tím rychleji se zjednají předpoklady pro
zlepšení existence státních a veřejných
zaměstnanců.
Všeobecně se doznává, že platy
veřejných a státních zaměstnanců
jsou nízké. Místo toho, aby se opravdově
a poctivě hledaly cesty k zlepšení, využívá
se jejich tíživé situace k líbivému
postoji a ke stranické agitaci. Státním zaměstnancům
se nepomůže nářky a sliby, nýbrž
jedině prací pro vybudování předpokladů,
nutných k úpravě jejich poměrů.
Pro lepší postavení státních
zaměstnanců učinili mnohem více horníci,
když zvýšili těžbu uhlí, a
dělníci, když zvýšili výrobu,
než různí tak zvaní ochránci,
kteří za líbivými hesly ukrývají
svou stranickou demagogii, která veřejné
zaměstnance neposiluje, nýbrž naopak oslabuje
a poškozuje.
Kde bychom se byli octli s celým naším hospodářstvím,
kdyby se Revoluční odborové hnutí
dalo na cestu této laciné a populární
politiky, s takovou oblibou provozované některými
stranami Národní fronty. Jednotné odbory
mohly ihned po osvobození ne slibovat, nýbrž
uskutečňovat dalekosáhlé zvýšení
mezd a platů pro státní zaměstnance
a také pro ostatní zaměstnance. Jaká
však byla odborová politika? Odborové hnutí
se nedalo na cestu maďarské inflace ani na cestu populárních
a líbivých hesel. Vytrvale usilovalo o zvýšení
výroby průmyslové, pomáhalo zemědělcům
k zvýšení výroby zemědělské,
všestranně se snažilo o zlepšení
pracovní morálky. Jestliže jsme udrželi
naši měnu, pak zato můžeme vzdát
dík té tvrdé, snad nepopulární,
ale jedině správné politice, která
zdůrazňovala, že zvýšení
životní úrovně závisí
jen a jen od výše výroby a lepší
pracovní morálky. Jednotné odborové
hnutí může s pocitem velkého zadostiučinění
pohlédnout na uplynulou dobu, vyplněnou bohatou
prací pro lid a národ. Nebýt této
velké práce, nebyli bychom se tak rychle dostali
z poválečných obtíži a nebyli
bychom dosáhli tak úspěšné konsolidace
našeho hospodářství. Bez odborové
jednoty a bez znárodnění dolů, klíčového
průmyslu, bank a pojišťoven nebylo by u nás
plánovitého hospodářství a
úspěšného provádění
dvouletky. Jen s účinnou pomocí odborové
jednoty dosáhli jsme takových úspěchů,
že jsme na samém počátku dvouletky snížením
cen mohli přikročit k zvýšení
životní úrovně lidu.
Proto je třeba odmítnout útoky, obviňující
Revoluční odborové hnutí z nedostatečného
zájmu o veřejné zaměstnance. Vždyť
celé budovatelské úsilí odborů,
směřující k zvýšení
národního důchodu, umožňovalo
narůstání předpokladů pro zvýšení
životní úrovně pracujících,
tedy i těch, kteří jsou zaměstnáni
ve státních a veřejných službách.
Stejně tak záměrné a nepravdivé
bylo obviňování, že Ústřední
rada odborů zamýšlí zrušit definitivu.
Jednotné odbory budou nikoli rušit, nýbrž
rozšiřovat a zlepšovat všechna nabytá
sociální práva, ať jsou jakéhokoli
druhu. Nejlepším důkazem toho je pensijní
pojištění, které se poskytlo horníkům
a jež se chystá pro hutníky a další
kategorie pracujících. že definitiva byla dříve
opravdu výsadou pro vyvolené, to by mohlo dokázat
30.000 železničářů, z nichž
mnozí 10, 15, 20 i více let čekali na definitivní
ustanovení, a nebýt osvobození a zásahu
jednotných odborů, pravděpodobně by
se definitivy vůbec nedočkali. Každý,
kdo je nezaujatý a má kladný poměr
k lidově demokratickému zřízení,
musí doznat, že bez budovatelského úsilí
jednotných odborů nebylo by dnešní hospodářské
konsolidace. Odborové hnutí se ukázalo jako
jedno z nejlepších složek Národní
fronty Čechů a Slováků. Proto každá
politická strana, která se zavázala plnit
košický vládní program a uskutečňovat
lidově demokratické zásady národní
revoluce, musí odborovou jednotu, republice tak prospěšnou,
nikoli oslabovat, nýbrž hájit a podporovat.
Odborové hnutí svou podstatnou účastí
na obnově a výstavbě hospodářství
pracovalo k růstu předpokladů pro úpravu
poměrů veřejných zaměstnanců.
Tak jako odborová jednota uskutečnila mnohé
sociální zlepšení, tak jako navrhla
zákon o přídavku na děti, přijde
i s návrhy na úpravu a zlepšení platů
státních a veřejných zaměstnanců,
jakmile se uskuteční pro to nutné předpoklady.
Potom i ti veřejní zaměstnanci, kteří
jsou různými reakčními našeptavači
odváděni od kladného postoje k odborovému
hnutí, se přesvědčí, že
jedinou záštitou lepšího života všech
pracujících, tedy i státních a veřejných
zaměstnanců, je jednotně Revoluční
odborově hnutí.
Nakonec chci zdůraznit, že obnova zákona o
přídavcích na děti zlepšuje postavení
státních a veřejných zaměstnanců
také tím, že tyto přídavky nejsou
podrobeny dani důchodové.
Proto jménem soc.-politického výboru doporučuji,
aby osnova byla schválena tak, jak je předložena.
(Potlesk).
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Zpravodajem za výbor rozpočtový je p. posl.
Štětka. Uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. Štětka: Paní a pánové!
Gottwaldova vláda Národní fronty předložila
ústavodárnému Národnímu shromážděni
8. července loňského roku budovatelský
program, ve kterém vytyčila v oblasti nové
sociální politiky mezi jiným tento úkol:
mimořádnou pozornost věnovat péči
o matku a dítě v nejširším slova
smyslu. Všemi prostředky je třeba snížit
vysoké procento kojenecké úmrtnosti a podporovati
opatření pro zvýšení populace.
Naši odboroví pracovníci Národní
fronty, posl. Zápotocký, E. Erban, Vojanec,
Vandrovec, Zupka, Jura, Aug Kliment, Kubát, Sova
a druhové, ve snaze podpořiti vládu při
plnění úkolů v programu vytčených,
podali iniciativní návrh na doplnění
zákona z 13. prosince 1945, č. 159 Sb., o zvláštním
přídavku státním a veřejným
zaměstnancům i poživatelům odpočivných
platů. Ve stejném znění má
býti upraven zákon č. 154 Sb. z roku 1945
o rodinných přídavcích soukromým
zaměstnancům.
Je to v dějinách sociální politiky
první krok k podpoře mnohačlenných
rodin z prostředků veřejných. Na této
cestě jde iniciativní návrh uvedených
poslanců, který znamená krok na nové
cestě naší sociální politiky
ve směru zabezpečeni výživy mnohačlenných
rodin. Výše zvláštního přídavku
činila dosud 150 Kčs měsíčně
na každé dítě.
Navrhovatelé doplnění zákona o rodinných
přídavcích vycházejí ze skutečnosti,
že v důsledku politiky mzdové a cenové,
projevující se v poměrně vysokých
nákladech na výživu rodiny, je třeba
zvýšiti přídavky na děti takovým
způsobem, aby bylo usnadněno sociální
postavení rodin, zejména pak rodin vícečlenných,
s větším počtem dětí,
odkázaných pouze na jeden pracovní příjem,
které nemohou pro nedostatek prostředků vybrati
ani pravidelný příděl potravin a nemohou
zcela uhraditi své životní potřeby.
Početnější rodiny trpí podvýživou;
jest ohrožena dostatečná výživa
nejenom dětí, nýbrž i zdraví
a budoucnost národa a republiky.
Navržené doplnění je tedy jedním
z opatření, která má na myslí
vládní program Gottwaldovy vlády pro zvýšení
populace a zabránění úmrtnosti děti
z podvýživy, a proto mají býti zvýšeny
přídavky na děti, a to: pro děti nezaopatřené
do 18 let rodinný přídavek na 1 dítě
zůstává ve stejné výši,
t. j. 150 Kčs měsíčně, jako
byl až dosud; zvýšení rodinného
přídavku tedy nastává: při
dvou dětech o 50 Kčs měsíčně,
při třech dětech o 150 Kčs měsíčně,
při čtyřech dětech o 300 Kčs
měsíčně, při pěti dětech
o 500 Kčs měsíčně, při
šesti dětech o 750 Kčs měsíčně,
při sedmi o 1.050 Kčs měsíčně,
při osmí dětech o 1.400 Kčs měsíčně,
při devíti dětech o 1.750 Kčs měsíčně,
při deseti dětech o 2.100 Kčs měsíčně
a při každém dalším dítěti
více o 500 Kčs.
Rozpočtový výbor se zabýval tímto
iniciativním návrhem po stránce rozpočtové
a úhradové a zjistil, že návrh na doplnění
zákona se dotýká asi 315.000 dětí
státních a veřejných zaměstnanců,
z čehož přímé zvýšení
se dotýká jen 218.000 dětí, t. j.
rodin, které mají více než jedno dítě.
Dále rozpočtový výbor vzal za prokázáno
podle důvodové zprávy, že si doplnění
zákona vyžádá zvýšeného
nákladu o cca 220 milionů Kčs a že kromě
toho bude třeba pro zvýšení rodinných
přídavků u zaměstnanců samosprávy
podle návrhu uhradit 100 milionů Kčs. Tedy
iniciativní návrh poslanců odborářů
vyžaduje v daném případě zvýšených
nákladů celkem o 320 milionů Kčs.
Vydání spojené s provedením tohoto
zákona budou kryta rozdílem mezi preliminovanými
osobními výdaji a faktickými osobními
výdaji, jenž převyšuje zmíněnou
částku 320 milionů Kčs.
Zvláštní přídavky na děti
se zavádějí k výchovnému, které
je součástí služebního platu
podle § 10 zákona č. 103/26 Sb. Osnova sama
jest tedy opatřením přechodným do
vyřešení nového platového práva
státních a veřejných zaměstnanců.
Ze všech těchto okolností vyšel v debatě
v rozpočtovém výboru návrh, abych
jeho jménem doporučil přijetí návrhu
ve znění, jak je upravil výbor sociálně-politický.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Nyní přistoupíme ke společné
rozpravě.
Přihlášeni jsou tito řečníci:
pp. posl. Trojanová, Komzala, dr Kácl
a Kovář.
Prvním řečníkem je pí posl.
Trojanová. Dávám ji slovo.
Posl. Trojanová: Paní předsedkyně,
paní a pánové!
Ujímám se slova k návrhům na změnu
a doplnění zákona ze dne 13. prosince 1945,
čís. 154 Sb., o rodinných přídavcích
některých osob pojištěných pro
případ nemoci, a zákona c. 159 Sb. z téhož
dne o zvláštním přídavku státním
a některým jiným veřejným zaměstnancům,
jakož i poživatelům státních odpočivných
(zaopatřovacích) platů.
Je zcela přirozené, že jako žena a matka
sleduji v našem zákonodárství především
osnovy zákonů týkajících se
nejen žen, ale i rodin a zejména našich dětí.
Vzpomínám v této chvíli svého
debutu v Prozatímním Národním shromáždění
roku 1945, kdy s opravdovou radostí vítala jsem
s řečnické tribuny zákon o výchovném
a zaopatřovacích platech u dětí veřejných
zaměstnanců, které studují na vysokých
školách, a hned v únoru 1946 úpravu
drahotních přídavků také sirotkům,
neboť tyto zákony byly aspoň malým příspěvkem
k zlepšení hospodářských poměrů
rodičů. Rodina má pro lidskou společnost
vůbec a zvláště pro náš
národ takový význam, že zabezpečení
nejen právní a mravní, ale také hospodářské
musí býti středem naší státní
sociální politiky.
Rodina je buňkou lidské společnosti, je kořenem
a mízou života každého národa.
Proto musí býti nejen tělesně a mravně
zdravá, ale i hospodářsky zabezpečená.
Rodina je první přirozenou hospodářskou
jednotkou. Na zdravé a hospodářsky zabezpečené
rodině, která dává život dětem,
závisí populace a tedy budoucnost každého
národa, jeho velikost a zánik.
S rodinou národ stojí a padá. U našeho
národa byla otázka dostatečného dorostu
ožehavá už za první republiky a je dnes
ještě ožehavější tím
více, že musíme nejen udržet, co jsme
měli a máme, ale že nás nutí
být více, a to mnohem více, abychom měli
dosti síly zalidniti naše pohraničí
a tak se zabezpečit proti novým útokům
na ně v budoucnosti. Brannost národa bez zdravé
rodiny je nemožná. Rodinu musíme zabezpečit
především hmotně, neboť jenom taková
rodina zůstává také kulturním
společenstvím rodičů a dětí.
Abychom zabezpečili rodinu hmotně, musí naše
politika vybudovat především rodinnou mzdu.
Rodina se musí opírat o pevnou hospodářskou
základnu a sociální bezpečnost. A
to jí dává právě rodinná
mzda. Každý, kdo zakládá rodinu, musí
mít tolik příjmů, aby uživil
nejenom sebe a svou ženu, ale aby uživil i děti,
a to tolik, kolik jich přijde, a při tom něco
uspořil pro případ hospodářské
krise, aby rodina nebyla vydána v šanc. Je pravda,
že platový zákon z roku 1926, který
dával 150 Kčs na prvé dítě
a už jen 100 Kčs na druhé a na další
nic, je zrušen a nahrazen příspěvkem
150 Kčs na každé dítě. Ale to
není ještě rodinná mzda, to je na dnešní
poměry skutečně jenom almužna. Vítám
proto oba návrhy zákonů záležející
v poskytování rodinných příspěvků
progresivně stoupajících jako spravedlnost
vůči početným rodinám a jejich
uzákoněním se právě přiblížíme
splnění dávného požadavku čs.
strany lidové ještě z doby předválečné,
požadavku rodinně mzdy. Návrhy zlepšují
z důvodů sociálně-politických
a populačně důležitých existenční
základnu rodin s více dětmi, po kterých
dnes volá celý národ v čele se svým
presidentem dr Edvardem Benešem. Tím směřuji
i k celkovému mravnímu povznesení, neboť
mravní vzestup našeho národa bude kráčeti
vždy ruku v ruce s hospodářským vzestupem.
Oba zákony jsou cenným přínosem proti
poklesu porodnosti, který je také problémem
psychologickým, neboť ubývá-li vůle
míti děti při nevlídných sociálních
poměrech, vzniká tu i problém mravní,
který u nás vyvrcholil téměř
v evropském rekordu záměrného omezování
počtu živě narozených. K tomuto zločinnému
kroku odvažují se ženy z valné části
z vrstev sociálně slabých, a sledujeme-li
statistiku dětí nemanželských, shledáme,
že se jich rodí dvakrát tolik mrtvě,
stejně jako je u nich dvojnásobný počet
úmrtí v prvních dnech života.
Zákony, o nichž dnes jednáme, jsou mocnou vzpruhou
a posílením vůle k rodičovství.
Upravují hospodářskou situaci, aby nebyla
překážkou zdravého tělesného,
duševního a mravního růstu děti.
Ženy křesťanské, odchované ideou
cyrilometodějskou, splnily vždy rády svůj
úkol mateřský i za cenu nekonečných
obětí. Chceme však, aby i dnes, zejména
v době válkou zdecimovaného národa,
více dětí neznamenalo jen stálé
uskrovňování se obou rodičů,
ale státem a celou veřejností plně
respektovanou čest, slávu a hrdinství. Pak
nebude platiti tabulka důvodové zprávy uvádějící
pro zemi Českou a Moravskoslezskou jen 21.000 rodin se
čtyřmi dětmi, 520 rodin s osmi dětmi
a jenom 130 rodin s devíti dětmi. Pak se nebudeme
zamýšlet nad statistikou kdysi tak populačně
silného, protože ještě nábožensky
žijícího Slovenska, která vykazuje 17.740
rodin prvé, 320 rodin druhé a 60 rodin třetí
kategorie.