Přítomni:
Předseda Jos. David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Komzala.
Zapisovatelé dr Bartuška, Bolen.
Členové vlády: státní tajemník
Lichner.
178 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar;
zástupce tajemníka NS dr Ramajzl.
1. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového k návrhu poslanců Zápotockého,
E. Erbana, Vandrovce, Vojance, Zupky, Jury, Aug. Klimenta, Kubáta,
Sovy a druhů (tisk 424) na změnu a doplnění
zákona ze dne 13. prosince 1945, č. 154 Sb., o rodinných
přídavcích některých osob pojištěných
pro případ nemoci (tisk 490).
2. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o návrhu poslanců Zápotockého,
E. Erbana, Vandrovce, Vojance, Zupky, Jury, Aug. Klimenta, Kubáta,
Sovy a druhů (tisk 451) na vydání zákona
o změně a doplnění zákona z
13. prosince 1945, č. 159 Sb., o zvláštním
přídavku státním a některým
jiným veřejným zaměstnancům,
jakož i poživatelům státních odpočivných
(zaopatřovacích) platů (tisk 495).
3. Zpráva výborů zdravotnického, zemědělského
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 400) o odškodnění při
nakažlivé obrně vepřů (tisk 489).
4. Zpráva výborů branného a právního
o vládním návrhu zákona (tisk 462),
jímž setníků a rotmistrů z povolání
a o převzetí některých osob do československé
branné moci mění zákon ze dne 6. března
1946, č. 72 Sb., o úpravě některých
právních poměrů důstojníků
(tisk 493).
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Zahajuji 46. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění.
Podle § 2, odst. 4 jedn. rádu obdrželi dovolenou
na dnešní schůzi posl. Matrka, Cvinček,
dr Holý, Sládek, Podzimek.
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového k návrhu poslanců Zápotockého,
E. Erbana, Vandrovce, Vojance, Zupky, Jury, Aug. Klimenta, Kubáta,
Sovy a druhů (tisk 424) na změnu a doplnění
zákona ze dne 13. prosince 1945, č. 154 Sb., o rodinných
přídavcích některých osob pojištěných
pro případ nemocí (tisk 490).
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se jednání
o této předloze sloučilo s jednáním
o předloze, která jest jako druhý odstavec
pořadu, to jest
2. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o návrhu poslanců Zápotockého,
E. Erbana, Vandrovce, Vojance, Zupky, Jury, Aug. Klimenta, Kubáta,
Sovy a druhů (tisk 451) na vydání zákona
o změně a doplnění zákona z
13. prosince 1945, č. 159 Sb., o zvláštním
přídavku státním a některým
jiným veřejným zaměstnancům,
jakož i poživatelům státních odpočivných
(zaopatřovacích) platů (tisk 495).
Důvodem pro navrhované sloučení je,
že jde v obou případech o obdobné přídavky.
Jsou nějaké námitky proti návrhu na
sloučené projednávání těchto
dvou odstavců? (Nebyly.)
Nejsou. Projednávání bude tedy podle návrhu
sloučeno.
Zpravodaji jsou: k odst. 1 za výbor soc.-politický
posl. Vojanec, za výbor rozpočtový
posl. Vítek; k odst. 2 za výbor soc.-politický
posl. Jura, za výbor rozpočtový posl.
Štětka.
Dávám slovo zpravodaji k odst. 1 za výbor
soc.-politický, p. posl. Vojancovi.
Zpravodaj posl. Vojanec: Paní předsedkyně,
paní a pánové, slavné ústavodárné
Národní shromáždění!
Ve včerejší plenární schůzi
dalo ústavodárné Národní shromáždění
zákon o zabezpečení a úhradě
snížení cen. Znamená to, že sněmovna
schválila a dala sankce vládnímu návrhu
ke snížení cen. Je to prvý pokus naší
vlády tohoto druhu a je nutno v něm spatřovati
poctivou snahu vlády o částečné
řešení jednoho ze sociálních
problémů, jímž snížení
cen nesporně je. Dnes má ústavodárné
Národní shromáždění rozhodnout
o dalším článku v řetězu
sociální politiky. Je to iniciativní návrh
zákona odborářských poslanců
na změnu a doplnění zákona o rodinných
přídavcích č. 154/45.
Promítneme-li si prakticky číselný
výsledek snížení cen a zvýšení
příjmů, plynoucí z nové úpravy
rodinných přídavků na děti,
zjistíme, že je to pro naše pracující
vrstvy v rámci daných hospodářských
možností a národohospodářské
únosnosti značný přínos. To
platí zejména pro rodiny s větším
počtem dětí. Zde tedy se snažíme
plniti svojí povinnost jak po stránce sociální,
tak i po stránce podpory populace, seč jsme. Návrh
zákona se zprávou soc.-politického výboru
ústavodárného Národního shromáždění,
doplňující původní návrh,
je v prvé řadě nutno chápat jako část
naší nové mzdové soustavy. Je sociální
částí této mzdy, kterou nelze slučovat
se mzdou samou, ale která tvoří v zásadě
jej i nedílnou část. Nahrazujeme tímto
způsobem - i když ne úplně a dokonale
- systém rodinných mezd, bez kterého se v
budoucnu neobejdeme.
Navrhovaná změna zákona č. 154, zejména
po změnách provedených soc.-politickým
výborem, je nezbytným důsledkem dnešních
cenových a mzdových poměrů. Jsme povinní
zejména početným rodinám usnadniti
svízelnou situaci, způsobenou vysokým nákladem
na životní potřeby. Tato naléhavá
novelisace zákona dává nám možnost
provésti současně některé další
změny, a to na základě zkušeností
získaných za prvý rok praktického
provádění tohoto zákona. Jde jednak
o administrativní zjednodušení celého
řízení, o přiznávání
přídavků, zlevnění a účelné
jejích vyměřování atd.
Podle ustanovení § 3, odst. 1 zákona č.
154/45 vyměřovaly se rodinné přídavky
takto: Byl-li zaměstnanec povinně pojištěn
pro případ nemoci aspoň 25 dnů v měsíci,
činí rodinný příspěvek
na každé nezaopatřené dítě
150 Kčs měsíčně. Byl-li zaměstnanec
v kalendářním měsíci povinně
pojištěn méně než 25 dnů,
byl vyměřován rodinný přídavek
poměrnou částkou 6 Kčs za každý
den povinného nemocenského pojištění
v měsíci. Nebyl-li zaměstnanec v měsíci
pojištěn alespoň 6 dnů, přídavek
se neposkytoval. Tento způsob vyměřování
přídavků vyžaduje obsáhlého
šetření, což vede k velkému administrativnímu
zatížení pojišťoven, závodů
i závodních rad atd. Mělo to za následek
jednak značné zvyšování správních
nákladů a zbytečné zdržování
výplaty, na což se velmi žehrá.
Osnova proto toto ustanovení ruší, zavádí
výměru přídavků pevnou částkou,
při čemž stanoví jako podmínku
nároku, že zaměstnanec byl v kalendářním
čtvrtletí, za které se přídavek
poskytuje, pojištěn alespoň 45 dní,
anebo v tomto a v posledním čtvrtletí byl
pojištěn alespoň 90 dní. Dále
zaručuje osnova nárok na přídavek
též po dobu vojenské presenční
služby nebo jí rovnocenné vojenské služby
a po dobu studií na řádném učilišti.
Rodinný přídavek náleží
za dobu, po kterou má zaměstnanec nárok na
nemocenské nebo na podporu v šestinedělí.
Přídavek se poskytuje na manželské,
nemanželské, nevlastní i přisvojené
děti do 18 roků bezpodmínečně,
při čemž se odstraňuje příjmová
hranice dítěte. Přídavky na vnuky,
sourozence, schovance budou přiznávány fakultativně
podle směrnic vydaných představenstvem fondu
a schválených ministerstvem sociální
péče.
Podle získaných zkušeností se ukázalo,
že poměry jsou zde rozmanité, a proto budou
přídavky v těchto případech
poskytovány daleko účelněji na základě
podrobných a pružných směrnic, než
by bylo možno provésti je strohým nařízením
zákonným. Zvýšení přídavků
se projevuje u druhého dítěte částkou
50 Kčs měsíčně, při
počtu tří nezaopatřených dětí
přídavkem dalších 150 Kčs měsíčně,
takže zaměstnanec obdrží měsíčně
namísto dosavadních 450 Kčs 600 Kčs,
u 4 nezaopatřených dětí místo
dosavadních 600 Kčs 900 Kčs, to znamená
zvýšení přídavku o 300 Kčs
měsíčně, u pěti dětí
dokonce o 500 Kčs, u 7 dětí o 750 Kčs
měsíčně více. Jak vidět,
jsou přídavky u početnějších
rodin proti dosavadním značně zvýšeny
a nastupují zde již ve funkci populačních
podpor.
Je nutno se také zmíniti o nákladech, které
si tato nová úprava vyžádá. Předpokládaná
výše výplaty přídavků
činí v historických zemích 2.421 mil.
Kčs, na. Slovensku 1.067 mil. Kčs, takže náklad
na výplatu přídavků pro celý
stát činí 3.488 mil. Kčs. Správní
náklady činí v historických zemích
50 mil. Kčs, na Slovensku 15 mil. Kčs, celkem 65
mil. Kčs; přebytek v historických zemích
409 mil. Kčs, takže úhrn vydání
činí v historických zemích 2.880 mil.
Kčs, na Slovensku 1.082 mil. Kčs, vcelku 3.553 mil.
Kčs.
Předpokládaný výnos a předpis
příspěvků činí v historických
zemích 2.880 mil., na Slovensku 600 mil., celkem 3.480
mil. Kčs, takže se nám jeví na Slovensku
schodek 482 mil., s přebytkem 409 mil. u nás celkem
maličký schodek 73 mil. Kčs. To je ovšem
schodek, který je výsledkem pouhého odhadu,
a bude, vyskytne-li se skutečně, uhrazen z přebytků
fondu za rok 1946, který činí 1.050 mil.
Kčs. Lze doufati, že skutečný příjem
bude ještě vyšší než propočtený
odhad, takže je pravděpodobné, že hospodářství
fondů bude kryto. Jde o to, že zaváděním
nového úkolového systému a nového
systému mezd podle výkonu a pak hlavně zprůmyslněním
Slovenska stoupnou mzdy, takže také stoupne pravděpodobně
i příjem tohoto fondu. Přitom nutno zdůrazniti,
že výše přídavků, t. j.
4 %, zůstává nezměněna, takže
zvýšení přídavků neznamená
ani pro naše národní hospodářství,
ani pro hospodářství státní
žádné nové zatížení.
Dalším zlepšením je ustanovení
§ 6, jímž se právo na přiznání
přídavku za jednotlivé měsíce
promlčuje, nebyl-li nárok na přiznání
podán do 12 měsíců proti dosavadním
6 měsícům.
Za jednu z nejdůležitějších změn
v tomto zákonu považuji změnu dosavadního
§ 12. Soc.-politický výbor se na zpravodajův
návrh usnesl na úplně nové stylisaci
tohoto paragrafu, který zní nyní asi takto:
Mimo úkoly v tomto zákoně stanovené
může fond rodinných přídavků
použíti části přebytků
svého hospodaření k podporování
zdravé populace ve všech vrstvách obyvatelstva,
zejména poskytováním jednorázových
podpor budoucím matkám, zřizováním
a podporováním zařízení pro
děti, poskytováním individuálních
podpor v případech zvlášť sociálně
a populačně odůvodněných, podporováním
vědeckého bádání v otázkách
populačních a v péči o děti.
Tímto ustanovením rozšiřujeme okruh
působnosti tohoto zákona s hlediska čistě
sociálního i na pole populační, což
konečně do značné míry možno
říci již o zvýšení přídavků
u většího počtu děti. Zákon
bude tedy jedním z prvních opatření
na podporu zvýšení naší populace.
Aby se toto velmi důležité zákonné
opatření prakticky dobře, hlavně účelně
provádělo a osvědčilo, bude třeba
opatřiti pro výše uvedené účely
kromě příspěvků z fondu také
větší dotace z příspěvků
fondu UNRRA. Domnívám se totiž, že opatření
podobného druhu musí býti z fondu UNRRA financováno
a dotováno přednostně.
Bylo by si dále přáti - a bylo by to jen
v zájmu zdraví národa a zvýšení
životní úrovně všech vrstev skutečně
zapotřebí - kdybychom mohli kromě rodinných
přídavků na děti zavésti také
rodinný přídavek na manželky zaměstnané
v domácnosti. Tyto naše ženy a zejména
pak matky většího počtu děti
nemohou přirozeně hledati ještě práci
a zaměstnání, poněvadž stejně
jim čas sotva stačí k tomu, aby obstaraly
všechny práce v domácnosti a v rodině.
To musí býti naším cílem, k jehož
uskutečnění musíme přikročiti,
jakmile nám to poměry jen trochu dovolí.
Poněvadž usnesení soc.-politického výboru
bylo jednomyslné a bylo přijato, jak uslyšíte
z úst zpravodaje výboru rozpočtového,
beze změn i tímto výborem, navrhuji slavnému
ústavodárnému Národnímu shromáždění,
aby tento návrh schválilo bez dalších
změn tak, jak mu byl předložen. (Souhlas.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dávám slovo zpravodaji k
odst. 1 za výbor rozpočtový, panu posl. Vítkovi.
Zpravodaj posl. Vítek: Paní místopředsedkyně,
slavné ústavodárné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Rozpočtový výbor projednal iniciativní
návrh zákona odborářských poslanců
Zápotockého a druhů, jímž
se mění a doplňuje zákon ze dne 13
prosince 1945, čís. 154, o rodinných přídavcích
některých osob, pojištěných pro
případ nemoci. Tato osnova představuje tedy
novelu zákona čís. 154 a je umožněna
dosavadními zkušenostmi a potřebnými
podklady, které byly získány při provádění
původního zákona. V předloženém
návrhu učinil soc.- politický výbor
některé změny, které přijal
jednomyslně i výbor rozpočtový.
Zvláštní zmínky zasluhuje ustanovení
o tom, které osoby mají nárok na rodinné
přídavky. Podle této novely dochází
totiž k změně a k značnému administrativnímu
zjednodušení proti dosavadnímu stavu, neboť
přídavky jsou stanoveny pevnou částkou,
nezávislou na délce nemocenského pojištění.
Zaměstnanec má tedy nárok na pevný
přídavek, je-li nemocensky pojištěn
alespoň 45 dnů v kalendářním
čtvrtletí, nebo aspoň 90 dnů v tomto
a předcházejícím kalendářním
čtvrtletí. Nárok na přídavek
je i za dobu presenční vojenské služby
nebo za dobu studia na řádném učilišti,
byl-li zaměstnanec v posledních 12 měsících
před nástupem vojenské služby nebo před
vstupem na řádné učiliště
povinně nemocensky pojištěn alespoň
182 dny.
Tato osnova zlepšuje podmínku týkající
se stáří dětí, na něž
se poskytuje přídavek. Podle dosavadního
zákona příslušel přídavek
na nezaopatřené děti do 18 let, pokud jejich
vlastní důchod, zvýšený o rodinný
přídavek, nepřevyšoval 7.200 Kčs
ročně. Podle této novely vzniká nárok
na přídavek, jde-li o nezaopatřené
děti do 18 let, bez omezení, tedy bez ohledu na
to, mají-li tyto děti vlastní příjem.
V původním návrhu byla sice stanovena hranice
16 let, ale byla změněna jak soc.-politickým
výborem, tak i výborem rozpočtovým
na 18 let. Teprve u dětí nad 18 let, nejvýše
ovšem do 24 let, které se připravují
na své budoucí povolání na řádném
učilišti a pod., se stanoví pro přiznání
přídavku podmínka, že dítě
nemá vlastní příjem vyšší
než 1.800 Kčs čtvrtletně.
Nejpodstatnější změna proti původnímu
zákonu č. 154 nastala v oddílu, který
stanoví výši přídavku. Podle
dosavadního zákona činil totiž přídavek
na každé dítě 150 Kčs měsíčně,
po příp. méně při kratší
době povinného nemocenského pojištění.
Navrhovaná novela stanoví přídavky
progresivně, takže výše přídavku
stoupá s počtem dětí. Proti dosavadnímu
stavu dochází tak ke zvýšení
přídavku, na příklad při dvou
dětech o 50 Kčs, při třech o 150 atd.
atd., takže při deseti dětech je přídavek
zvýšen o 2.100 Kčs měsíčně.
Konečně byl návrh osnovy doplněn pod
bodem 16 paragrafem 18, podle něhož lze poskytnouti
mimořádné podpory osobám nebo institucím
k podpoření zdravé populace.
V článku 2 je pak stanovena platnost tohoto zákona
od 1. ledna 1947. Rozpočtový výbor zkoumal
ovšem osnovu se stanoviska nákladů. Při
provádění dosavadního zákona
byl získán potřebný přehled
a určité statistické podklady. Počet
rodin povinně pojištěných zaměstnanců
s dětmi činí v zemích českých
650.000, což si vyžádá nákladu
2.428,800.000 Kčs, na Slovensku 200.000 rodin, náklad
1.067,500.000 Kčs; celkem tedy 850.000 rodin s dětmi,
celkový náklad 3.488,300.000 Kčs. Tento náklad
je uhrazen příjmem, při čemž
příjem je odhadnut v zemích českých
částkou 2.880 milionů, na Slovensku 600 milionů,
celkem tedy 3.480 milionů. Vydání na přídavcích
bude tedy kryto příjmy z příspěvků,
takže hospodářství fondu bude vyrovnané,
nehledě k tomu, že fond má značný
přebytek z minulého roku, který je s to krýti
i případný schodek po několik let.
Na státní pokladnu nejsou tudíž prováděním
tohoto zákona kladeny žádné nároky.
Proto také není ve státním rozpočtu
v zemích českých nic preliminováno.
Jak zákon č. 154, tak i novela jsou nezbytným
důsledkem politiky cenové a mzdové. Budujeme-li
systém platů a mezd podle zásluhy a podle
výkonu, což podstatně přispívá
k zvyšování pracovní morálky,
pak musíme sociální požadavky uspokojiti
sociální mzdou, t. j. rodinnými přídavky.
Poměrně vysoké náklady na výživu
rodin vyžadují zvýšení příspěvků
na děti. Nutno usnadniti sociální postavení
rodin, hlavně rodin s větším počtem
děti. Proto také přídavky podle navrhované
osnovy progresivně značně stoupají
s počtem dětí. Vzdyť početnější
rodiny nemohly si mnohdy vybrat ani pravidelný příděl
potravin na lístky. Je nepochybné, že takovýto
systém sociální mzdy bude sloužiti k
podpoře populace. A populační otázka
nebyla u nás nikdy tak aktuální, jako nyní
po odsunu Němců, neboť je úzce spjata
s rozvojem i s osudem naší nové republiky.