Nepripúšťame záhaľku ľudí,
tým menej môžeme pripustiť záhaľku
koní, volov a strojov. Kto nemá pochopenie pomôcť
inému svojím poťahom, strojom, či už
za odmenu ručnej práce alebo primeraný poplatok,
a nechá stroj, poťah v maštali v nutnej dobe
poľnohospodárskej práce a nemá k tomu
dostatočných dôvodov, u takéhoto človeka
je potrebné, aby ho miestny národný výbor
v dohode s Jednotným sväzom roľníkov za
primeraný poplatok k práci prinútil, nech
to bude ktokoľvek.
Máme našich starých známych, v práci
zodratých bratov, ktorí aký-taký majetok
majú, ale pracovať nevládzu. Dajme tomu, že
sa stane prípad, že nikto si tento ich majetok do
nájmu vziať nechce. Čo tu robiť?
Tu nám tento zákon ukladá z citu k nášmu
starému alebo chorému človeku pomôcť.
Miestny národný výbor v dohode s Jednotným
sväzom roľníkov vyhľadá v obci rodinu
alebo viac rodín s dostatočnými pracovnými
silami a za primeraný poplatok im tento majetok do nájmu
dá, keď to ináč nejde, hoci i nútene.
No môžeme mať prípady iné, že
nepriatelia našej republiky, dvojročného budovateľského
plánu, budú sa snažiť sabotovať úradné
nariadenia a rozkazy rôznym spôsobom. Napríklad
neobrobia pôdu, budú úmyselne úhoriť,
mi zas, aby sa vyhnuli podozreniu, ornú pôdu bez
úradného povolenia posejú travinami, zmenia
ich v pašienky alebo zalesnia. Iní zas preto, že
nebudú môcť dostať toľko nájomného,
koľko by chceli, tak nechajú pôdu pustú,
alebo vôbec sa o obrobenie tejto pôdy nebudú
starať.
Počul som prípad: pri terajšej povodňovej
situácii naši roľníci sa snažili
zabrániť úplnej skaze svojich pozemkov, svojho
osiva. Idúci statkár im hovoril, keby len viac takýchto
prípadov bolo, hneď by bolo po dvojročnici.
Proti takýmto sabotérom treba čo najrozhodnejšie
zakročiť, pôdu dať do nájmu roľníkom
za sebamenší poplatok. A keď sa jedná
o úradmi nepovolenú zmenu pozemku na pašienky,
lúky alebo les, treba menovaného udať súdu.
Toto je jeden z tých Ďurišových nenávidených
zákonov. Tento vládny návrh zákona
o pomoci roľníkom pri uskutočňovaní
pôdohospodárskeho výrobného plánu
je v dnešnej dobe pri vysťahovaní Nemcov a Maďarov,
pri spriemyselnení Slovenska, pri našich vojnou poškodených
majetkoch veľmi dôležitým krokom k zabezpečeniu
výživy nášho národa, k úspešnému
splneniu dvojročnice a k lepšej a šťastnejšej
budúcnosti pracujúceho ľudu v Československej
republike.
Preto my poslanci Komunistickej strany Slovenska budeme pre tento
zákon hlasovať. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Uděluji slovo
p. posl. Nermuťovi.
Posl. Nermuť: Pane předsedo, slavná
sněmovno, paní a pánové!
Zákon, který máme odhlasovat, byl v původním
návrhu tak stylisován, že by bylo dalším
zneklidňováním zemědělců
a nedůstojné naší demokracie, kdybychom
ponechali jeho název o pomoci zemědělcům,
a byli bychom musili dáti název o povinnostech zemědělců
v rámci dvouletého plánu. Obdobu prvého
návrhu jsme zde již viděli v nařízeních
protektorátní vlády z dubna 1940 o zajištění
zemědělské výroby ve válečných
letech.
Je proto dobrým vysvědčením našeho
parlamentu, že na podkladě demokracie a dohody upravil
v příslušných výborech tento
zákon tak, že s ním můžeme souhlasiti,
nicméně chybí mu v mnohých statích
věcné zdůvodnění.
Je vyhlašován v době pro naše zemědělství
kriticky těžké a nebude odstraňovati
největší těžkosti zemědělské
výroby, jako je nedostatek pracovních sil, nedostatečná
mechanisace, nerentabilnost a neustálý neklid. V
době, kdy tisíce hektarů půdy nám
zůstává nevyužitých, stavíme
si otázku, přispěje-li zákon k nápravě
a zdali zde naše místní a okresní národní
výbory cestou úřední opravdu pomohou.
Vláda a všichni národohospodářští
činitelé musí si uvědomiti, že
neosetím jakékoli sebemenší plochy půdy
nastávají nám zde obrovské národohospodářské
ztráty. Zemědělství jest jedinou prvovýrobou,
která tvoří hodnoty ze surovin, jež
zde máme. A proto měla by být tomuto odvětví
v dnešních hospodářsky těžkých
dobách věnována největší
pozornost celého státu. Zákon opravdu nepřináší
zde žádné veliké pomoci, nýbrž
bezpočetnou řadu nových povinností,
a je otázka, máme-li mravní legitimaci, abychom
na naši vesnici tyto nové úkoly hromadili.
Je doba, kdy se zemědělci různých
krajů dožadují splnění těch
nejzákladnějších životních
podmínek a jejich hospodářský stav
v nejchudších oblastech je dnes takový, že
se ze zoufalství dovolávají práva
na stávku. (Předsednictví převzala
místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Každá stávka je nesmyslnou hospodářskou
škodou. Učiníme vše, abychom ji předešli.
Ale i při vědomí, že v zemědělství
by stávka měla hrozné následky hladu
a že týden stávky v zemědělství
by mohl ohroziti hospodářsky zdravý vývoj
zemědělských podniků na několik
let, nemůžeme se vzdáti práva na stávku,
dokud se tohoto práva budou dovolávat u nás
jiné stavy.
Zemědělci mají zájem na zdravém
uspořádání hospodářských
poměrů. Vědí, že by jim hospodářsky
neprospělo, kdyby ostatní vrstvy byly utlačeny,
zrovna tak, jako jsou si vědomi toho, že by nebylo
zdravého hospodářského vývoje,
kdyby se nepřihlíželo k bolestem zemědělského
lidu. Jistě nebylo zdravé, když sama distribuce
vyžadovala až 60 procent nákladu z prodejní
ceny zemědělských produktů. Z toho
důvodu dožadujeme se zrušení všech
trhových svazů, uvolnění přísně
vázaného hospodářství a rychlého
přechodu k hospodářství plánovanému.
Ovšem ne plánovati nařízením,
kterého by se eventuálně neuposlechlo a které
by bylo snůškou nesprávných čísel,
nýbrž plánovati včas vyhlášenými
spravedlivými cenami. Jsme rádi, že vláda
minulého týdne vyhlásila ceny, i když
jsme si při tom vědomi, že nemohou ještě
na sto procent uspokojiti. Intervenční politika
však nebude natrvalo udržitelným zařízením.
Ještě z doby prvé republiky máme pozůstatek
v tak zvané moučné půjčce,
kdy na zlevnění dovážené americké
mouky se doplatilo několik miliard, které nejsou
dosud uhrazeny. Tato skutečnost budiž důraznou
výstrahou všem těm, kdož by chtěli
v intervenčních fondech viděti všelék
proti hospodářským potížím
přítomné doby. Snad by to byl lék,
který by se prakticky rovnal jedu. Nevím, je-li
spravedlivo používati trestních sankcí
na plnění dvouletky v zemědělství
v době, kdy jedině toto hospodářské
odvětví přes veškeré nepříznivé
podmínky plní svoje povinnosti výživy
národa a budování státu více
než na plných sto procent. Vždyť na příklad,
vezmeme-li za základ průměrné dodávky
chlebového obilí z let prvé republiky, činí
průměr v českých zemích 86.000
vagonů ročně. Z téhož území
z loňské sklizně bylo odevzdáno do
konce března včetně uznaného osiva
88.000 vagonů chlebového obilí. Krmný
kontingent nebyl sice splněn, zde ovšem byly vinny
obtíže vzniklé nedostatečným
a nevčasným dovozem kukuřice, pokrutin a
jiných krmiv. Bylo by zajímavo číselně
srovnati, jak málo proti rokům předválečným
dovážíme dnes jadrných krmiv a myslím,
že jsme v tomto dovozu propásli nejvhodnější
příležitost vzhledem k stoupající
tendenci na světovém trhu. V únoru sklidila
Argentina a Brazilie kukuřici a víme, že na
jejím dovozu závisí otázka dodávky
ječmene od zemědělce, otázka výroby
sladu, životní potřeba pro náš
stát, opatření nových devis. V plánovaném
hospodářství nesmí se nikdo domnívati,
že největším uměním bude
vyrobiti, ale především největším
uměním zde zůstává dobře
prodat a koupit, zvláště v mezistátním
styku.
Chceme-li venkovu opravdu pomoci, nemluvme pořád
o přebytku státních zaměstnanců
a započněme se zrušováním všech
zbytečných a přebytečných úřadů
a institucí. Mezi ně patří v prvé
řadě trhové svazy a hospodářské
kontroly. Hospodářské kontroly zemědělců
nemůže nikdo obhájiti v době, kdy nám
zůstává neobdělaná a neosetá
půda. Nebylo by účelnější
zařaditi tyto pracovníky do skutečné
výroby? Kdy se vyrobí více, když tři
dělají a jeden kontroluje, anebo když budou
dělat čtyři? Neříkám,
že bychom měli paušálně zrušiti
jakoukoli kontrolu. Ale má-li býti ještě
napříště ve zjednodušeně
formě udržena, nesmí to býti kontrola,
která by z osobní zášti nebo na politicko-stranický
příkaz šikanovala zemědělce,
nýbrž tato kontrola musí mít právo
a povinnost revidovati pouze tam, kde nejsou splněny povinnosti.
Možná, že kdyby si tato kontrola všimla
více našeho znárodněného průmyslu,
kdyby někdy zkontrolovala také výkonnost
a pružnost našich úřadů, více
by pro stát učinila. Budeme-li chtíti zjednodušením
našich úřadů a distribuce přivésti
nové zaměstnance do zemědělství,
pak nespoléhejme, že by tito noví pracovníci
tam byli spokojeni s menším platem než v jiném
odvětví. Otázku nedostatku pracovních
sil vyřešíme jedině tenkrát,
až člověk v práci na půdě
bude vidět svůj hospodářský
prospěch. Mnoho se mluví o nové zemědělské
politice, která nastupuje nové cesty zvláštních
výhod pro malozemědělce a sociálně
slabé kraje. Zdá se mi však, že to je
politika planých slibů a frází a že
nakonec nejtěžším sociálním
problémem ve státě nám zůstane
malozemědělcova rodina.
Kdy se tento udřený malozemědělec
se svou rodinou dočká řádného
nemocenského a starobního pensijního pojištění?
Kdy se dočká jako ostatní stavy příspěvku
na početné rodiny? Za jakých předpokladů
ulehčíme život venkovské ženě,
která je vlastně obětí svého
povolání, jsouc vykořisťována
namáhavou vyčerpávající prací,
při níž jí nezbude na její původní
poslání - mateřství a výchovu
dětí - ani tolik času jako němé
tváři? Zde pomáhati pouhou radou zůstává
frází, nepomůže-li se hospodářsky.
Náš sedlák a chalupník má rozumu
dost, ale finančních prostředků se
mu začíná nedostávati. Ministerstvo
zemědělství se nestará vždycky
o zvýšení hospodářské
úrovně, ale za to se pilně snaží
zemědělce poučovati. Posílá
na venkov zemědělskou osvětu a zemědělské
kino způsobem, jakým na venkov v stěhovacích
vozech dojíždívají komedianti a různé
cirkusové atrakce. Přispěje-li to k důstojnosti
a representaci vládního úřadu, jest
jiná otázka.
Miliony korun zbytečně vyházených
z fondu nespravedlivých, nedemokratických a protisociálních
trojích cen na podporu staveb kulturních domů
a hřišť v době, kdy našim sedlákům
a chalupníkům teče do střech, kdy
náš venkov ještě kulturně nebydlí,
kdy nemáme provedenou dostatečnou elektrisaci -
o vodovodu nemluvě - je počínání
krajně neodpovědné.
Nejsem proti stavbě kulturních domů, ale
pro mne je v této době otázkou, zda udržíme
v dobrém stavu dosavadní, po minulých generacích
zděděná kulturní střediska
našeho venkova, kterým i beze sporu jsou kostel a
škola. Kdo bude mít při nynějším
pracovním přetížení vesnice čas
v těchto kulturních domech vysedávat?
Naši zemědělci mají ke všem těmto
subvencím a jejich nespravedlivému a hazardérskému
rozdělování odmítavé stanovisko.
Žádné subvence, ale dělníku spravedlivou
mzdu a zemědělci spravedlivé ceny! To, co
si každý svou prací zaslouží. Nechtějte
přece do nekonečna ponižovat nejpracovitější
složku národa, aby s čepicí pod paždí
děkovala za subvenční milodary, které
nakonec pocházejí z její práce a z
jejích mozolů.
Mnoho je bolestí ve světě a rozhodně
je všechny neodstraníme zákonem, před
jehož odhlasováním stojíme. Oceňuji
při této příležitosti práci
zemědělského výboru ústavodárného
Národního shromáždění,
jemuž se podařilo z tohoto prvního zákona
z neblaze populárních šesti osnov ministerstva
zemědělství odstraniti všecko, co nám
v nich připomínalo snahu vrátit naši
vesnici do doby roboty a nevolnictví. Snad by bylo dobře,
kdyby pan zpravodaj kol. Ledl srovnal původní
osnovu pana ministra zemědělství Ďuriše
s dnešním vládním návrhem. Jistě
by pak mluvil jako zpravodaj o vládním návrhu
a nikoliv tak, jak jsme jej mluvit slyšeli.
Oceňuji, že se při jednání v
parlamentních výborech vůbec nepřihlíželo
k pusté demagogii, která na venkově, zvláště
u nezemědělců, probíhala nedůstojným
způsobem a byla s to ohroziti dvouletý budovatelský
plán v zemědělství. Pro tuto osnovu
budeme hlasovat, protože již neohrožuje svobodu
člověka, a tam, kde selže sousedská
výpomoc, bude dobrým prostředkem k nápravě.
Zákon může zdárně splnit své
poslání jen tehdy, bude-li jeho provádění
v praxi ovládáno duchen, se kterým jej dnes
jako právoplatně zvolení zástupci
lidu schvalujeme. Schvalujeme jej ve velikonočním
týdnu, kdy srdce každého křesťana
- a český národ je přece ve zdrcující
většině národem křesťanským
- je naplněno více než jindy láskou
k bližnímu.
Domnívám se, že zákonné normy
tohoto zákona se bude používat jen ve výjimečných
případech proti občanům, kteří
nedovedou pochopiti obtíže doby a kteří
jsou takovými sobci, že si nedovedou vypomoci vzájemnou
sousedskou shodou. Chci věřit, že těchto
případů bude velmi málo, a čím
méně jich bude, tím jasněji bude prokázáno,
že jsme dosud nezapomněli na hrůzy okupace
a že česká vesnice dovede dobrovolně,
bez nařizování držet pohromadě
a že dovede jako celek splnit své poslání
v rámci národní pospolitosti. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je pan poslanec
Kubánek. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Kubánek: Paní místopředsedkyně,
slavná sněmovno!
Letošní jaro přichází k nám
značně opožděně; zátopy,
které nám způsobily značné
škody, nás nutí organisovat práci v
zemědělství tak, aby škody a ztráty,
způsobené povodněmi, neměly vliv na
splnění dvouletého plánu. Také
sucho na Moravě i v jiných částech
republiky způsobilo, že je a bude ještě
značný nedostatek krmiv. Nedostatek pracovních
sil, osidlovací akce, citelný nedostatek strojů,
to vše mělo za následek, že první
krok do dvouletky není takový, jaký bychom
si přáli. Tato situace nás vedla k tomu,
abychom projednávaným zákonem dali národním
výborům a Jednotnému svazu českých
zemědělců pravomoc použít všech
prostředků, aby se zemědělství
pomohlo a aby byly odstraněny nedostatky, které
tam ještě jsou.
Předseda vlády Klement Gottwald při
předkládání budovatelského
programu třetí vlády Národní
fronty Čechů a Slováků v ústavodárném
Národním shromáždění dne
8. července 1946 s tohoto místa řekl: "Vláda
vychází z přesvědčení,
že zdrojem trvalého blaha národa a republiky
je především práce." 28. října
jsme všichni jednomyslně odhlasovali zákon
o dvouletém hospodářském plánu
a od 1. ledna tento zákon uskutečňujeme.
Výroba zemědělská i průmyslová
v plánovaném hospodářství tvoří
jeden nerozdílný celek, a tak i v uskutečňování
a provádění plánu musí pracovat
v bratrském svazku jak dělníci, tak rolníci
a všichni pracující, neboť plán
je společným a nerozdílným zájmem
všech. Podobně jako byl stanoven plán pro jednotlivá
průmyslová podnikání, byly vypracovány
i plány ve výrobě rostlinné i živočišné,
a to pro každou obec. Podle rozvoje výroby v průmyslu
a zemědělství, podle plánované
zvýšené výkonnosti lidské práce
roste celková úroveň a blahobyt jak dělníků,
tak rolníků, živnostníků, pracující
inteligence a celého národa. Díváme-li
se na zemědělství s hlediska možnosti
splnění těchto úkolů, přicházíme
k závěru, že zemědělství
samo o sobě není s to svým úkolům
dostát. Mohli by se vyskytnout také jedinci, kteří
nemají kladný poměr k dnešku a nebyli
by ochotni tento plán splnit. Téměř
všichni zemědělci stojí za dvouletým
plánem, přejí si jeho uskutečnění
a správně dovedou hodnotit úspěchy,
které toto dílo zemědělcům
přinese. Tito zemědělci si přejí,
aby všichni bez rozdílu vyvinuli úsilí,
aby odpovědnost za dvouletku nemusili nést jen ti
poctiví. Zákon o pomoci rolníkům,
o kterém budem hlasovat, obsahuje tato přání
rolníků a dává národním
výborům pravomoc, aby půda v rámci
dvouletého plánu byla řádně
obdělávána. Ukládá národním
výborům povinnost, aby při plnění
dvouletého plánu odstraňovaly řadu
potíží zemědělců, v zákoně
uvedených. V každém případě
je zemědělec povinen upozorniti na potíže
spojené s jeho prací, a povinností národního
výboru a Jednotného svazu českých
zemědělců je tyto potíže odstranit.
Někdy sousedská pomoc nestačí a proto
budou muset pomoci i nezemědělci.
V tomto zákoně je shrnuta řada opatření,
která byla dříve již v platnosti, ale
nebyla používána. Je-li vlastník nebo
jiný uživatel půdy nedbalý a nepomohou-li
všechna předchozí opatření místního
nebo okresního národního výboru, může
národní výbor dát jeho půdu
do nuceného pachtu nebo ji obhospodařovat sám.
Bude málo případů, kdy tento zákon
bude muset být použit. Dotkne-li se některého
zemědělce nepříjemně to, že
si zemědělci musejí půjčovat
stroje a navzájem si pomáhat, musí toto opatření
chápat tak, že situace, ve které dnes jsme,
není zaviněna námi, nýbrž agrární
zemědělskou politikou bývalých mocipánu,
kteří neměli zájem na vybudování
našeho zemědělství a hlavně drobných
a středních podniků. Bilance této
politiky byla, že v roce 1933 bylo 163.093 zemědělských
usedlostí v exekučním řízení
a že byly v roce 1936 zemědělské usedlosti
zadluženy 30 miliardami. To znamenalo, že každým
rokem odevzdávali zemědělci ze své
dřiny finančnímu kapitálu 1 a půl
miliardy jenom na úrocích, t. j. byli bez jakékoli
možnosti zlepšovat své zemědělské
podnikání. A teď si představte, kolik
za to mohlo být traktorů, vazačů,
dojících strojů, elektrických praček,
nových obydlí a jiného, kdyby politika bývalé
šlechty bankéřů, fabrikantů a
agrárních magnátů nebyla zaměřena
k vykořisťování venkova.
Jak tomu bylo se strojním zařízením?
Kolik zemědělců do 15 hektarů používalo
traktoru nebo jiného orebního strojního zařízení?
I vazač byl zvláštností, žaček
bylo poskrovnu a dojící stroje skoro žádné.
To byl stav již na tehdejší poměry katastrofální.
Jaká byla proto pracovní doba, jak se mohl zemědělec
v těchto poměrech dále udržet na půdě?
Na této cestě pokračovat nebylo možno,
protože znamenala finanční ubíjení
drobných a středních rolníků
a tvoření velkostatků, kterým se přálo
subvencemi, lepšími cenami a řadou výhod.
Tyto podniky měly možnost dosáhnout značných
zisků a byly připraveny likvidovat drobné
a střední rolníky ve prospěch růstu
velkostatků. Místo aby rolník žil na
svém, musel dělat u statkáře nebo
velkostatkáře dělníka. Takovou jistotu
soukromého vlastnictví nechceme, tyto vyhlídky
zemědělství mít nesmí. Ministr
zemědělství soudr. Ďuriš
je nám zárukou, že tomu tak nebude. (Potlesk.)
Za tohoto stavu jsme od nás odsunuli téměř
3 miliony Němců. Každý příslušník
našeho národa cítil, před jaký
úkol bylo naše zemědělství postaveno
v roce minulém, a hodnotil práci a obětavost
našich zemědělců, aby výživa
národa byla zajištěna. První krok do
dvouletého plánu ještě nese důsledky
této politiky. Letošní zimy si zemědělci
trochu oddychli a mohou počítat s tím, že
nejhorší je již za námi. Komunistická
strana a ministr zemědělství soudr. Ďuriš
rozvíjí a začíná provádět
velký plán pomoci a záchrany naší
vesnice a zapisuje se do dějin našeho zemědělství
na věky zlatým písmem. (Potlesk.)