Předseda Jos. David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Tymeš, Komzala.
Zapisovatelé Smejkal, Sova.
Členové vlády: předseda vlády
K. Gottwald; náměstkové předsedy
vlády Fierlinger, dr Zenkl; ministři
dr Dolanský, dr Drtina, Ďuriš,
dr Franek, Hála, inž. Kopecký,
V. Kopecký, Laušman, Majer, dr
Nejedlý, Nosek, dr Pietor, dr Procházka,
dr Stránský, arm. gen. Svoboda, Zmrhal;
státní tajemníci dr Clementis, Lichner.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Friedmann.
253 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar;
zástupce tajemníka NS dr Ramajzl.
1. Zpráva výborů právního,
rozpočtového, průmyslového, živn.-obchodního,
zásobovacího a zemědělského
podle § 35 jedn. řádu o vládním
návrhu zákona (tisk 486), kterým se zabezpečuje
snížení cen některého zboží
lidové potřeby a ustálení cen jiných
důležitých statků.
2. Zpráva výborů zemědělského
a právního o vládním návrhu
zákona (tisk 374) o pomoci rolníkům při
uskutečňování zemědělského
výrobního plánu (tisk 488).
Předseda (zvoní): Zahajuji 45. schůzi
Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal
jsem na dnešní schůzi posl. dr Horákové,
dr Neumanovi, dr Janu Stránskému,
Stan. Novákovi, Václ. Davidovi.
Posl. Uher žádá o zdravotní dovolenou
do 15. dubna t. r. Lékařské vysvědčení
předložil.
Navrhuji udělení této dovolené.
Kdo s touto dovolenou souhlasí, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Navržená dovolená
se uděluje.
Nebude-li námitek, přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Budeme tedy projednávati odstavec druhý, jímž
jest
2. Zpráva výborů zemědělského
a právního o vládním návrhu
zákona (tisk 374) o pomoci rolníkům při
uskutečňování zemědělského
výrobního plánu (tisk 488).
Zpravodajem za výbor zemědělský je
pan posl. Ledl, dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Ledl: Slavná sněmovno!
Hlavním úkolem, uloženým dvouletým
hospodářským plánem našemu zemědělství,
je zajištění výživy celého
národa. Na výsledku zemědělcovy práce
jsme celou výživou takřka výhradně
závislí a nemůžeme počítat
s tím, že bychom ji mohli úspěšně
zabezpečit jiným způsobem. Má-li naše
zemědělství tomuto svému úkolu
zdárně dostát, musí co nejdokonalejším
způsobem využít všech schopností
a výrobních prostředků, které
má k disposici. Je řada překážek,
které mu v tom brání. Uvedu aspoň
některé z jeho obtíží. Ono musí
s menším počtem pracovních sil obdělat
stejnou výměru půdy jako v r. 1937. Ono nemá
pro své vymrskané pozemky potřebné
množství umělých hnojiv, po řadu
let nedoplňovaný stav hospodářských
strojů je nedostačující, kvalita osiva
je zhoršená, hodnota tažného i užitkového
dobytka je snížena.
Přes všechny tyto nepříznivé
okolnosti nepochybuji ani v nejmenším, že se
český i slovenský zemědělec
zhostí svého úkolu čestně a
že splní, co se od něho očekává.
On je ve svém povolání schopným odborníkem
a vedle toho je podstatným rysem jeho povahy, že nikdy
není s výsledky své práce spokojen,
a ani tenkrát, když docílí na svých
pozemcích nejkrásnější úrody,
neskládá ruce v klín, ale ještě
dříve, než sveze úrodu do stodoly, přemýšlí
a uvažuje, stará se, jak to zařídit,
aby příštího roku byl výsledek
ještě příznivější.
Zajisté, že se tomuto svému tvořivému
poměru k práci český a slovenský
rolník nezpronevěří ani v budoucnosti.
Jsem přesvědčen o tom, že je a bude
marné i to nejvypjatější úsilí
veškerých našeptavačů a rozvratníků,
kterým na osudu pracujícího zemědělce
vůbec nezáleží, kteří
by ho chtěli použít pouze za nástroj
svých vlastních sobeckých a reakčně-kapitalistických
zájmů a kteří by ho nejraději
svedli na cesty dobrodružné, na cesty, které
ohrožují nejenom jeho vlastní stavovský
prospěch, ale prospěch celého národa.
Já nechci a nemohu zatajovat, že i mezi zemědělci
jsou ojedinělé odchylky z tohoto pravidla, že
i mezi zemědělci jsou jednotlivci, kteří
v krátkozraké zaslepenosti by mohli dát anebo
i dávají přednost okamžitým osobním
výhodám před plněním svých
povinností, a kteří by se tudíž
mohli státi brzdou úspěšného
plnění zemědělského výrobního
plánu. Není také tajemstvím, že
jsou další zemědělci, kterým
různé objektivní překážky,
nedostatek pracovních sil nebo vlastních provozovacích
prostředků brání v dosažení
přiměřeného výrobního
výsledku. Odstranit oba tyto druhy příčin
ohrožení zemědělské dvouletky,
to je smyslem a účelem osnovy, která je vám
dnešního dne předkládána ke schválení.
Postarati se o prostředky výrobní a jejich
organisaci tam, kde se jich nedostává, a zakročit,
zjednati nápravu, kde není dostatek dobré
vůle, to je úkol, před kterým stojíme.
Aby se účinek předloženého zákona
mohl projevit už v letošním roce, musí
býti dána možnost, aby ho mohlo býti
použito hned při zahájení a provádění
jarních prací. Odsunování a odkládání
ubralo by mu značně na významu. Vidíte
tedy, že projednáváme tuto osnovu v poslední
vhodné hodině, neboť jarní zemědělské
práce už začínají. Ba mám
dojem, že by nebylo bývalo nikterak na škodu,
kdyby se byl stal zákon skutkem o nějaký
ten týden dříve, že by se bylo dalo
na vesnici v klidu zařídit mnohé, co bude
dnes nutno spěšně a na kvap dohánět.
Proč došlo k tomuto zpoždění? V
neposlední řadě bylo to způsobeno
určitou nechutí a neochotou k rychlému jednání.
Jsem jist, že i předložená osnova mohla
býti uskutečněna již dříve,
kdyby bylo projeveno více ochoty k jejímu uskutečnění
a kdyby jejímu projednání byl býval
věnován čas, promarněný na
příklad v zemědělském výboru
marnými a bezúčelnými debatami o záležitostech
daleko méně významných a uměle
zveličovaných.
Odkud vyvěrá ta jistá nepřízeň,
projevovaná předložené osnově?
Zajisté zde hrála určitou úlohu skutečnost,
že jde o jednu ze šesti osnov zemědělských
zákonů, vypracovaných v ministerstvu zemědělství
a daných na podzim loňského roku k posouzení
zemědělské veřejnosti. Je ještě
v čerstvé paměti, co se sběhlo okolo
těchto zákonných návrhů. Je
ještě v čerstvé paměti všechen
ten rozruch a zbytečné zneklidňování,
kterému byla vystavena vesnice v důsledku neuvážených
a neodůvodněných útoků proti
těmto zákonům. Dnes, kdy se můžeme
na celou tu kampaň podívat s jistým odstupem,
protože ta kampaň byla vystřídána
kampaní poněkud jiného druhu, kampaní
stejně pochybnou a k stejnému neúspěchu
odsouzenou, od které si však její iniciátoři
doposud slibují více užitku, dnes se můžeme
tázat: k čemu to všecko bylo? Nač byl
ten velký pokřik a všechno to obviňování,
že je těmito zákony ohrožováno
nejenom zemědělství, ale dokonce základy
celé republiky? Nač to bylo, slyšeli-li jsme
krátce na to z úst politických zástupců
těchže kruhů, které toto obvinění
vznesly, že námitky nesměřují
proti obsahu osnov, který je ve své podstatě
přijatelný, ale proti formě, proti způsobu,
jakým prý byl předložen veřejnosti
k posouzení. Dnes se můžeme ptáti: nač
bylo mluvení o protiústavním postupu ministerstva
zemědělství, nebyl-li jeho odpůrci
do dnešního dne citován jediný článek,
jediný odstavec této ústavy, který
by podobný postup zakazoval? Může nám
někdo vysvětlit, nač byly resoluce a hlasování
proti osnovám, když dnes jsou jejich zásady
zcela rozumně a oprávněně přijímány,
projednávají se ve výborech a budou se postupně,
jak možno předpokládat, zastávati zákony
republiky? (Hlas: Mluvte k věci!)
Nemohu utajit, že i při projednávání
osnovy v zemědělském výboru byly vyslovovány
námitky proti osnově. Byla to zejména obava
z přílišné tvrdosti tohoto zákona
vůči zemědělcům, nespokojenost
se zásahy do vžitých práv a zvyklostí
v zemědělské výrobě a výtky
pro domnělé porušování a omezování
svobody zemědělcovy volně nakládati
s vlastním majetkem. Jsou obavy z nedostatků této
osnovy oprávněny? Omezování svobody!
Není snad ohromná většina zákonů
omezením nebo aspoň vymezením svobody občanů?
Svoboda není přece libovůle a máme-li
zákony, které zbavují občana svobody
krást, podvádět, nactiutrhat, které
ho zbavují svobody do té míry, že mu
ukládají povinnost konati službu vojenskou,
že mu určují konat užitečnou práci
na přikázaném nebo ohroženém
místě, co chceme potom špatného vidět
na zákoně, který majitele stroje, potahů
nebo podobných věcí zbavuje svobody ponechati
toto zařízení zahálet, může-li
ho býti použito k zachránění
určitých hodnot národohospodářských
v zemědělském podniku jeho souseda? Co špatného
chceme vidět na zákoně, který majitele
půdy, ať vlastní nedbalosti nebo nezaviněně
neschopného obdělat své půdní
vlastnictví, zbavuje práva touto půdou volně
disponovat, nechat ji neobdělánu a zaplevelenu,
když konsumentská část národa
čeká na úrodu z této půdy,
potřebuje ji, a když v sousedství jsou ruce
ochotné této úrody docílit?
A pokud se týká té tvrdosti. Nechci zdůrazňovat
ani okolnost, že použití zákona omezeno
bude pouze na případy ojedinělé, výjimečné,
ale obracím pozornost na to, kdo bude pověřen
jeho prováděním. Budou to byrokraté
neznalí zemědělcovy práce a života,
nebo nějací nepřátelé venkovského
člověka, kteří by mohli v jednom případě
z nevědomosti a hlouposti, v druhém ze zlé
vůle tvrdými zásahy nespravedlivě
poškozovat zemědělce? Naprosto ne. Opatření
zákona budou provádět lidové orgány,
vesnické národ. výbory a organisace Jednotného
svazu českých zemědělců, kteří
se v obci navzájem dobře znají, kteří
vědí o svých potřebách a o
svých nedostatcích. Jaké obavy může
tato skutečnost vyvolávat? Či chceme propadnout
pesimistickému názoru, že lid je neschopen
udělati pořádek ve svých věcech?
Chceme propadnout názoru, že v orgánech jím
volených je to samý darebák nebo zlomyslník?
Vždyť jsme přece demokrati a podobné mínění
je v přímém rozporu s demokratickým
nazíráním. Je přece podstatným
znakem demokracie, že věří v člověka,
že věří v dobrotu lidí. Pro demokrata
je člověk zlý, špatný a neschopný
výjimkou, pravidlem je člověk řádný,
dobrý, pracovitý, kterému je třeba
dáti možnost, aby svým počtem, aby vahou
své dobroty a svého charakteru znemožnil škodlivou,
zhoubnou činnost špatných jednotlivců.
Kdybychom tuto svoji víru, toto svoje přesvědčení
ztratili nebo jenom chtěli brát v pochybnost, přestávali
bychom býti demokraty, stavěli bychom se na nedemokratické,
reakčně-fašistické stanovisko, že
lid je hloupé, nemyslící stádo, které
je nutno držet na uzdě, ovládat a omezovat
v jeho pravomoci.
Paní a pánové, první ze šesti
zemědělských zákonů, připravených
ministerstvem zemědělství, má se tedy
dnešního dne státi skutkem. Nejsem ješitný
a mnoho věcí ztratilo pro mne přitažlivost,
kterou snad kdysi pro mne měly. Přes to se vám
přiznávám, že pociťuji jisté
potěšení a uspokojení, že mně
bylo popřáno, abych byl zpravodajem o tomto prvním
Ďurišově zemědělském zákoně.
Jeho přijetí nebude úspěchem jenom
ministerstva zemědělství a jeho ministra.
Nebude také úspěchem jenom jedné politické
strany. Bude to vítězství zdravého
rozumu, bude to vítězství pochopení,
že je nutno se domluvit, že je nutno se dohovořit,
má-li se naše práce ukázati plodnou
a užitečnou pro zlepšení a zvýšení
zemědělské výroby. Bude to vítězství
všech českých a slovenských zemědělců.
A bude to zároveň také upevnění
naděje, že takové dorozumění
a spolupráce jsou v naší sněmovně
možné, a proto doporučuji, aby osnova byla
přijata v tom znění, jak ji zemědělský
výbor ústavodárnému Národnímu
shromáždění předkládá
ke schválení. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Zpravodajem za výbor
právní je za p. posl. dr Novotného p. posl.
Šulík. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Šulík: Pane předsedo,
slavná sněmovno!
Právní výbor ústavodárného
Národního shromáždění
se zabýval vládním návrhem zákona
tisk č. 374 ve své schůzi dne 25. března
1947 a přijal návrh zákona se změnami,
které v něm učinil výbor zemědělský.
Vedle oněch změn připojil právní
výbor ještě tyto změny:
V poslední větě § 3, odst. 1 se slovo
"obhospodařování" zaměňuje
slovem "hospodaření".
V § 7, odst. 1 se v řádce páté
(textu zemědělského výboru) místo
slůvka "i" klade slůvko "ani".
V řádce desáté se slůvko "toto"
zaměňuje slovem "tato".
Dále se v § 7 za slovem "provésti"
klade středník místo tečky a písmeno
velké "V" se mění v písmeno
malé "v".
Konečně pak na konec § 15 byla připojena
věta: "Pro případ nedobytnosti pokuty
budiž vyměřen náhradní trest
vězení podle míry zavinění
do jednoho měsíce."
S těmito změnami doporučuje právní
výbor osnovu zákona ústavodárnému
Národnímu shromáždění
ke schválení.
Předseda (zvoní): Ke slovu jsou přihlášeni
řečníci. Zahájím proto rozpravu.
Jsou to pp. posl. Čulen, Nermuť, Kubánek,
Sluka, Mjartan, Mikuláš. Uděluji
slovo panu posl. Čulenovi.
Posl. Čulen: Slávne ústavodarné
Národné shromaždenie, panie a pánovia!
Prijatím dvojročného budovateľského
plánu i my roľníci vzali sme na seba zodpovednosť
splniť svoju úlohu tak, ako i iné složky
nášho národa. S plným vedomím
našich ťažkostí, nedostatku pracovných
síl, vojnou poškodených našich hospodárstiev
tvrdíme, že našu úlohu splníme.
Hovoríme tak preto, lebo vieme, že z dnešnej
ťažkej povojnovej situácie k lepšej a krajšej
budúcnosti nie je iné východisko, ako do
dôsledkov splniť dvojročný budovateľský
plán. Vieme, že naše hospodárstvo je viazané,
že jedna výroba závisí od druhej. To
znamená, nesplniť budovateľsky plán v
jednom sektore, nemohla by byť splnená práca
na inom mieste. Inými slovami povedané: Nedorobiť
chleba pre pracujúcich pri iných prácach
než pôdohospodárskych, nemohli by sme požadovať
iné výrobky k nášmu životu potrebné.
Preto s uspokojením prijímáme vládny
návrh zákona o pomoci roľníkom pri uskutočňovaní
poľnohospodárskeho výrobného plánu,
ktorý doplňuje dvojročný plán
a ukladá úradom a verejným orgánom
povinnosť pomáhať roľníkom hlavne
pri obstarávaní pracovných síl. Vieme,
že pre túto dôležitú vec opatrenia
pracovných síl sa už prejednáva iný
vládny návrh zákona o mobilizácii
pracovných síl, nielen dobrovoľných,
ale prichádza rad i na povaľačov a šmelinárov,
ktorí budú úradnými... (Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. Čulen (pokračuje): ... a verejnými
orgánmi podľa tohto zákona do práce
prinútení.
Vojnovými udalosťami i z nedostatku krmiva sme prišli
o mnoho kusov ťažného dobytka. Túto stratu
nebolo a nie je možné v prítomnej dobe nahradiť.
Následkom toho na mnohých miestach by to znamenalo
ponechať pôdu pustú a neobrobenú.
My vieme, že náš ľud bol zvyknutý
svojpomoci. Ale keď si uvedomíme dnešnú
situáciu, najmä v pohraničí, na konfiškovaných
a rozdelených majetkoch našich chudobných kolonistov,
tak vidíme, že tu svojpomocná práca
nestačí. Preto je správne, že sa týmto
zákonom nariaďuje v prvom rade traktorovým
a strojovým staniciam napred pomáhať tam, kde
je to najviac potrebné. Dobre vieme, aká pomoc je
stroj v pôdohospodárskej práci, najmä
v dnešnej dobe, keď nie je dostatok pracovných
síl, ale ani dostatok strojov ku kúpe. A čo
vidíme na mnohých miestach, na skonfiškovaných
majetkoch a u mnohých súkromných majiteľov?
Stroje ležia nepoužité len preto, že majiteľ
ich nechce predať za úradnú cenu, alebo sú
starého typu a vyžadujú malej opravy. V tomto
prípade je správne, že miestne národné
výbory v dohode s Jednotným sväzom roľníkov
majú právo tieto dať opraviť na útraty
majiteľa a dať k použitiu roľníkom
k práci za stanovený poplatok, podľa tohto
zákona. Keď majiteľ stroja nechce za opravu stroja
platiť, nech stroj za primeranú úradnú
cenu predá tomu, kto ho potrebuje.