Ale nejde tu jen o to, aby v tomto celkovém úsilí
naše zahraniční politika byla v popředí
všech snah o posílení mezinárodního
řádu a morálky, jediné to záruky
existence menších národů. Jde též
o to, aby každý náš jednotlivý
krok do tohoto úsilí tak zapadal, abychom mohli
oprávněně o každé své
smlouvě mezistátní, o každém
svém novém kroku na mezinárodním poli
říci, že jim sloužíme jak svému
zájmu národnímu, tak také mírovému
zájmu mezinárodnímu. Okamžitý
prospěch nebo uspokojení sobeckého zájmu
aby se mohlo ukázat krátkodechou politikou, kdybychom
nepojímali svoje úkoly opravdu všelidsky, skutečně
masarykovsky.
V tom duchu příspěvku k obecné bezpečnosti
a míru pojímáme jak ony zásadní
naše spojenecké smlouvy, které jsme už
uzavřeli s Ruskem a s Jugoslavií, tak také
smlouvy, které uzavíráme nebo ještě
uzavřeme.
Naše základní spojenecká smlouva se
Sovětským svazem, k níž se bez rozdílu
věrně hlásí a vždy se bude hlásit
všechen náš lid, je nejpřirozenějším
východiskem naší bezpečnostní
politiky. I když tato naše základní smlouva
přirozeně pojišťuje především
náš lid, pracující a budující
svojí zemi bohužel ve stínu nebezpečného
německého souseda, není tato smlouva výrazem
nějakého sobeckého zájmu, tím
méně ovšem snahy po tvoření nějakého
bloku, který by snad chtěl být namířen
proti někomu jinému než proti Německu.
My totiž i v této smlouvě s bratrským
Sovětským svazem vidíme ještě
něco jiného než pouhé zajištění
naší země před obnovou německého
Drang nach Osten. Sovětsko-československou smlouvu
pojímáme totiž rovněž jako náš
a sovětský příspěvek k obecnému
míru v Evropě. Zařazujeme tuto naši
smlouvu, i když vzniklou především z našich
potřeb a z obapolného zájmu sovětského
a československého, mezi ony kroky, jejichž
cílem jest zajistit nejen mír náš, ale
i mír obecný. Silné Československo,
to jest Československo silné smlouvou se Sovětským
svazem, znamená Československo odolné proti
jakékoliv obnově německého tlaku.
A jistě všichni máme v dobré paměti,
co znamenalo nejenom pro nás, ale také pro Rusy,
Angličany a Francouze, když Československo
padlo v roce 1939 pod německým náporem. Do
šesti měsíců bylo po evropském
míru a do dvou let byl ve válce celý svět
včetně Sovětského svazu a Ameriky.
To není přehánění významu
klíčového postavení Československa
pro světový mír, připomínám-li,
co následovalo, když Československo padlo.
A podobně jako příspěvek k obecnému
míru pojímáme i ostatní svoje smlouvy.
Ze samého textu naší spojenecké smlouvy
s Jugoslavií a s Polskem vyplývá, že
tyto smlouvy zařazujeme jako platné pilíře
do stavby obecného míru. Ve smlouvě s Polskem
v článku II výslovně se na příklad
praví, že obě smluvní strany zařazují
tuto smlouvu po bok svých závazků vůči
Organisaci Spojených národů. To není
prázdná formule. To je ukázka, v jakém
duchu a s vědomím kterých dříve
už přijatých závazků Československo
vstupuje do nových smluvních svazků.
Z výkladu pana ministra zahraničních věcí
zdá se však vyplývat ještě jedna
vedoucí linie, která charakterisuje ony rozličné
kapitoly jeho exposé. Vedle zmíněného
našeho úsilí stmelovat jednotlivé kroky
naší zahraniční politiky s celkovou
stavbou míru, což je a musí stůj co
stůj zůstat hlavním principem naší
činnosti na poli mezinárodním, lze tu pozorovat
tendenci, zabránit za každou cenu opakování
situace z roku 1938. Jsem dalek toho, abych chtěl zúžit
problematiku naší zahraniční politiky
na nějaký mnichovský komplex. Je však
správné, že se jak pan ministr zahraničních
věcí, tak pan státní tajemník
dr Clementis podjímají některých
kroků, které snad s hlediska naší veřejnosti
nejsou tak obecně populární, jak obecně
populární bylo na příklad uzavření
smlouvy se Sovětským svazem.
Situace mnichovská neměla totiž s hlediska
našeho vojenského a politického postavení
jen svůj aspekt německý. Nestáli jsme
tehdy v srpnu, září a říjnu
1938 v nepřátelském osamocení jen
proti Německu, nýbrž také vůči
všem svým sousedům, s čestnou výjimkou
Rumunska. Připadá nám z výkladu pana
ministra, že je oprávněnou snahou naší
politiky zabránit, aby se tato situace mohla kdy zase opakovat.
Ale i tato snaha, nepřipustit opakování Mnichova,
vzhledem k našim neněmeckým sousedům
je podle mého soudu příspěvkem jak
k uklidnění ve střední Evropě,
tak v Evropě celé.
Tak tedy pojímá čs. strana lidová
naše jednání s Rakouskem a Maďarskem.
Vítám jménem čs. strany lidové
prohlášení pana ministra Masaryka o
možnosti vybudovat dobré sousedské styky s
Rakouskem. Už v rozpočtové rozpravě
čs. strana lidová hájila stanovisko, že
přátelský poměr k Rakousku nepřispívá
jen k vybudování dobrých styků mezi
ním a námi, nýbrž naše pomocná
ruka znamená také postupné zmenšování
nebezpečí nového anšlusu. A anšlus,
i když se v první chvíli - jak se jistě
všichni dobře pamatujeme z roku 1938 - týká
především nás, postihuje nakonec celou
Evropu.
V poměru k Maďarsku pokoušíme se ne zcela
se zdarem o rozřešení otázky maďarské
menšiny. Litujeme, že se nepodařilo naší
delegaci na pařížské konferenci prosadit
náš spravedlivý požadavek odsunu maďarské
menšiny ze Slovenska. Proč spravedlivý požadavek?
Nejenom proto, že se dnes obecně uznává
náš požadavek na vytvoření národního
státu Čechů a Slováků, ale
také a zejména proto, že přítomnost
maďarské menšiny v Československu, kterážto
přítomnost by se mohla stát záminkou
některým nevyléčitelným revisionistům
k nové kampani proti celistvosti Československé
republiky, je právě onou, řekl bych, jedinou
překážkou dobrých sousedských
vztahů mezi Maďarskem a Československem.
Je myslím snahou nás všech opravdu přispět
k míru ve střední Evropě vytvořením
dobrého sousedského poměru mezi námi
a Maďarskem. Nemohu neocenit v této souvislosti, na
jakou jistě krajní mez ústupků dr
Clementis jako Slovák musil s velkým sebezapřením
v jednání s maďarskou delegaci jít.
Zatím však k dohodě - ne naší vinou
- nedošlo. Náš cíl, neopakovat situaci
mnichovskou ani v poměru k Maďarsku, zůstává.
Upřímně si přejeme těchto dobrých
sousedských vztahů, ale jak správné
řekl ministr zahraničí ve svém výkladu
- "další náš postup k Maďarsku
a naše vztahy k němu chceme upravovat výlučně
podle činů Maďarska". Chceme věřit,
že činy Maďarska nebudou v ostré kontradikci
s naší positivní a konstruktivní politikou
ve střední Evropě.
Pokud jde o Polsko, které za Mnichova bohužel rovněž
rozmnožilo řady našich nepřátel,
zasluhuje přirozeně zcela zvláštní
kapitoly a hodnocení. Je to národ slovanský,
spojený s námi osudově sousedstvím
výbojného Německa. Když za Mnichova
plukovník Beck zradil protiněmeckou koncepci polské
politiky a ultimativním způsobem po boku Hitlerově
vymáhal pro Polsko naše Těšínsko,
tato rozpoltěnost mezi Varšavou a Prahou vedla rovnou
k 15. březnu 1939. Ale po pádu Prahy do půl
roku následoval pád Varšavy. Tato nedávná
historie, naše nedávné oboustranné utrpení
jasně ukazuje sounáležitost, osudovou spojitost
polského a československého lidu. Kdyby nebylo
některých hraničních nedorozumění,
jistě tento přirozeně souběžný
osud Polska a Československa už dříve
by byl vedl k uzavření polsko-československé
spojenecké smlouvy, která byla podepsána
teprve dne 10. března. Toho dne byla uzavřena ve
Varšavě spojenecká smlouva, jejíž
nutnost ostatně už předvídal dodatkový
protokol, připojený ke smlouvě sovětsko-československé
z prosince roku 1944. Čára za minulostí,
kdy Německo mohlo používat jednoho proti druhému,
což vedlo nakonec ke zkáze jak Polska, tak Československa,
je spojeneckou smlouvou mezi námi a Polskem jasně
položena. Škoda, že k podepsání nedošlo
v Praze snad by bylo toto přerušení s neblahou
minulostí vyniklo ještě důrazněji.
(Předsednictví převzal místopředseda
Komzala.)
Spojenecké smlouvy obvykle bývají vyvrcholením
doposud už dost těsných vztahů a spolupráce.
V případě polsko-československé
smlouvy jsme uzavřeli dohodu, jejímž hlavním
bezprostředním účelem je teprve vytvořit
takové ovzduší, v němž bychom mohli
snáze rozřešit všechna dosavadní
nedorozumění a v němž by také
mohlo dojít k žádoucímu hraničnímu
uklidnění. Ceníme si velice, že tato
spojenecká smlouva je doprovázena okamžitě
zahajovaným jednáním hospodářského
rázu. Nelze si zakrývat, že těsná
hospodářská spolupráce, prospěšná
oběma stranám v nejvyšší míře,
může se ukázat nakonec nejlepší
cestou při řešení ostatních otázek
mezi Polskem a Československem. Naše platné
územní požadavky nejsou přirozeně
namířeny proti spojeneckému Polsku. Ovšem
spojenecké Polsko má možnost usnadnit, aby
tyto staré křivdy, způsobené našim
společným nepřítelem, byly napraveny.
V tomto duchu vítáme spojeneckou smlouvu polsko-československou,
jejíž součástí je přirozeně
i onen dodatkový protokol, zavazující obě
strany rozřešit do dvou let vzájemnou dohodou
územní otázky, které jsou mezi námi.
V obranném systému, jejž začínáme
budovat kolem nevyléčeného a stále
nebezpečného Německa, zela opravdu do 10.
března vážná mezera. Ta je nyní
zaplněna. Polsko-československé spojenectví,
opírající se zároveň o smlouvu
se Sovětským svazem, tvoří opravdovou
hráz proti jakémukoliv novému německému
pokusu o výboj směrem na východ.
V souvislosti s budovanou obrannou sítí spojeneckých
smluv kolem Německa pokládám za milou povinnost
přivítat jménem čs. strany lidové
obnovení spojeneckých vztahů se západní
velmoci, sousedící s Německem, s Francií.
Německo mohlo se pouštět do výbojů
vždy jen tehdy, když cítilo, že jeho týl
je neutralisován nebo jinak kryt. Drang nach Westen byl
umožněn jen tím, že byli napřed
vyřízeni a zdeptáni sousedi východní,
t. j. my a Polsko, a nový Drang nach Osten, t. j. proti
Rusku, byl možný teprve, když byla vyřízena
Francie, Belgie a Holandsko.
Je proto - tváří v tvář Německu
- vůdčí myšlenkou zahraniční
koncepce čs. strany lidové spolupráce všech
sousedů Německa. Proto jsme tak upřímně
vítali návštěvu belgického ministra
zahraničních věcí Spaaka, když
přijel do Prahy podepsat kulturní dohodu s Československem,
proto tím nadšeněji vítáme spolupráci,
vyjádřenou obnovenou spojeneckou smlouvou s Francií.
Upřímně se těšíme, že
ji k nám přijede podepsat dávný a
osvědčený přítel našeho
národa a státu, ministr zahraničních
věcí Georges Bideault.
A toto spojenectví, po němž čs. strana
lidová několikráte v tomto shromáždění
volala, naposledy v prosinci loňského roku, jeví
se nám tím cennější, že
je uzavíráno, jak jsme již tehdy řekli,
s Francií opravdu novou. V čele Francie stojí
dvě strany, které vyrostly v dnešní
mohutné masové hnutí právě
proto, že rostly z boje proti Mnichovu a proti všem
důsledkům z něho plynoucím, t. j.
proti příměří, vichysmu a pétainismu.
Jsou to francouzská strana lidová a francouzská
strana komunistická, dvě strany, které byly
v roce 1938 velmi malou menšinou a bohužel proto málo
zmohly v boji proti Mnichovu, dvě strany, které
jsou za to dnes nesporně vůdčími silami
Francie, protože v boji vytrvaly a protože, což
je hlavní, měly pravdu. Právě v těchto
dnech dlel v Praze komunistický předák ministr
Tillon a jasně nám všem pověděl,
jak nová Francie vítá obnovení spojenectví
s Československem. A jasně mluví i druhá
největší strana Francie, francouzská
strana lidová. Právě jsem se vrátil
z celostátního sjezdu francouzské strany
lidové a mohu s potěšením zde konstatovat,
že celý sjezd francouzské strany lidové
s bouřlivým souhlasem jednomyslně odhlasoval
resoluci, která rovněž žádá
co nejrychlejší obnovu spojenectví s Československou
republikou.
Jistě i po poslední válce byly snahy isolovat
německé nebezpečí síti spojeneckých
smluv, Německo obepínajících. Tehdejší
tato politika měla však jeden vážný
nedostatek. Byly vytvářeny za nepřítomnosti
Sovětského svazu v evropské politice. Tohoto
omylu se bohudík tragicky poučená Evropa
dnes už nedopouští, naopak, důrazu a ceny
je dodáváno všem těmto smlouvám,
ať už francouzsko-britské, která podobně
jako smlouva československo-polská má za
účel teprve připravit ovzduší
k rozřešení sporných otázek,
jako Syrie a Libanonu, ať smlouvě polsko-československé
nebo francouzsko-československé - právě
tím, že jednotlivě všechny tyto státy
mají také obrannou smlouvu protiněmeckého
zaměření se Sovětským svazem.
Francie, Československo, Polsko opírají tuto
svou politiku také o aktivní, konstruktivní
účast Sovětského svazu na budování
evropské bezpečnosti.
Čs. strana lidová byla na této půdě
první, která loni v prosinci podala svoje názory
a stanovisko k otázce německé. Prakticky
celý náš tehdejší projev při
příležitosti rozpočtové rozpravy
byl věnován jen otázce Německa. Proto
se dnes omezujeme jenom na tři připomínky:
1. Čs. stranu lidovou nemůže jistě nikdo,
zvláště po našem prosincovém zaujetí
stanoviska, podezírat z toho, že bychom snad nedoceňovali
nebezpečí Německa jako takového sama
o sobě. Nicméně nám neuniká,
že předpokladem a tedy ještě důležitější
otázkou než dnešní diskuse o budoucích
státních a správních formách
Německa je otázka dohody mezi velmocemi. Jestliže
nebude mezi velmocemi dohoda a jestliže se neprojeví
zejména v řešení otázky německé,
pak je celkem, věřte, druhořadým problémem,
zda Německo bude mít formu federace nebo sjednoceného
státu. Jestliže velmoci by byly v rozepři mezi
sebou, pak Německo prostě bude znamenat strašné
nebezpečí, ať už bude federalisované
či nikoliv. Proto podle soudu čs. strany lidové
je správné, jestliže československá
vláda ve svém momorandu pro londýnskou přípravnou
konferenci o Německu zdůraznila nutnost především
velmocenské kontroly Německa.
V této souvislosti nepokládám ani za nutné
nějak podrobněji se zmiňovat o oněch
oprávněných pochybnostech o možnosti
federalisace Německa, o pochybnostech, které v nás
vyvolává smutné zjištění
skutečnosti, že Hitler patrně dovršil
onen neblahý vývoj k opravdovému sjednocení
Němců, kteří se dnes všichni
cítí, bohužel, především
Němci. Ostatně i o federalisaci platí, že
kdyby měla být uskutečněna bez dohody
zúčastněných velmocí, nevedla
by opravdu k rozdrobení Německa, nýbrž
pouze k jeho rozpůlení na sovětskou a západní
sféru, při čemž zároveň
by byl dán německému nacionalismu bezprostřední,
na dosah ruky se nalézající cíl k
revisionismu, t. j. k opětnému sjednocení
všech Němců a třeba i Rakušanů,
jejichž odlučování od volné federace
německy mluvících států by
se mohlo ukázat svízelnějším
než v případě pevnější
formy německého státu.
Druhou naší připomínkou k otázce
Německa je podnět souvisící těsně
s otázkou účinné kontroly Německa.
Základem tohoto podnětu je naše přesvědčení,
že různé spojenecké komise, které
i dohoda velmocí vytvoří, budou možná
jen zcela přechodného rázu. Vojenská
okupace, která klade tak velké nároky na
finanční možnosti okupujících
velmocí a na morálku jednotek, dlouho odloučených
od domova, není rovněž trvalého rázu.
Hledáme proto takovou kontrolu, která by se stala
organickou součástí německého
hospodářství. Podle názoru čs.
strany lidové mohlo by být účinným
prostředkem takovéto trvalé kontroly zmezinárodnění
Říšské banky. Je dostatečně
známo, že Říšská banka stala
se od první světové války nebezpečným
instrumentem německé politiky. Byla to napřed
německá inflace, kterou přivodila Říšská
banka hlavně proto, aby poškodila Spojence. Ještě
nebezpečněji se utvořila situace, když
se Říšská banka zločinnou politikou
dr Schachta dala do služeb německého zbrojení,
pro něž opatřovala finanční prostředky.
Zmezinárodnění Říšské
banky by znamenalo větší a důkladnější
kontrolu než pouhý spojenecký dozor nad jejími
obchody. Každá cedulová banka zasahuje bezprostředně
do celého hospodářského života,
reguluje jej a usměrňuje. Zmezinárodněná
Říšská banka by neměla tedy jenom
kontrolu finanční, nýbrž celou kontrolu
hospodářskou. Naše představa by zhruba
byla, kdyby spojenci, a to nejen okupační mocnosti,
nýbrž podle určitého klíče
pak i ostatní spojenci, zejména sousedé Německa,
převzali Říšskou banku na určitý
delší časový úsek, na př.
na 50 let, a poskytli Říšské bance nutné
devisy a zlato jako podklad nové měny. Za to by
pak výtěžek plynul také jim. Devisy
a zlato daly by se opatřit z říšskoněmeckého
majetku v neutrální cizině, který
patří spojencům jako reparace.
Předkládajíce tento podnět uvědomujeme
si ovšem plně, že je třeba jej podrobit
s hlediska mezinárodní situace a únosnosti
studiu se strany ministerstva zahraničních věcí
a s hlediska odborného studiu se strany ministerstva financí
a Národní banky. Ukázalo-li by se však,
že tato cesta je schůdná, domníváme
se, že tento československý příspěvek
by mohl být zařazen mezi ony kroky naší
politiky, které směřují k zabezpečení
obecného míru.
Konečně třetí připomínkou
k problému Německa jest opětovné vyslovení
naší snahy, vší měrou přispět
k dohodě mezi velkými spojenci. To není jen
sobecké přání státu, který
dnes sousedí se Sovětským svazem a americkým
pásmem v Bavorsku. I když je nám nemilé,
jsou-li mezi sebou v nevlídném poměru dva
velké národy, jako je sovětský a americký,
s nimiž oběma chceme žít v upřímném
a činném přátelství, přece
musíme konstatovat, že dohoda mezi anglosaskými
velmocemi a velmocí sovětskou je opravdu předpokladem
nejenom našeho klidu, ale především klidu
celého světa. Neradi bychom ovšem viděli,
kdyby se některé velmocenské roztržky
měly dít na našich zádech. Bývá
to bohužel někdy osudem malých národů.
Jestliže jsme zavinili některá nedorozumění
se západním světem, jistě nikdo nemůže
říci, že by čs. strana lidová
nebyla po zásluze odsoudila takové nepředložené
činy, které jsou v rozporu se zájmy československého
lidu i s vládním prohlášením,
podle něhož je cílem naší politiky
doplňovat základní smlouvu se Sovětským
svazem prohlubováním přátelských
styků s demokratickým Západem.
Jsme spřáteleni s Velkou Britannií, jejíž
velký podíl na společném vítězství
nad Německem, kdy se po pádu Francie roku 1940 bila
sama v heroickém osamocení, nikdo nikdy nevymaže
ze srdcí všeho našeho lidu a jejíž
vztahy k nám dobře se vyvíjející
a prohlubující jak po stránce hospodářských,
tak kulturních výměn, vřele vítáme.
Mnozí z nás žili po boku britského lidu
na onom ostrově, o němž se někdy říká,
že je ostrovem universit, a který se ukázal
v roce 1940 ocelově odolnou tvrzí proti náporu
nacismu a fašismu. Dobře ukazuje tuto dobře
se vyvíjející britsko-československou
vzájemnost, že koncem příštího
měsíce vyšle tato sněmovna oplátkou
do Velké Britannie delegaci, která nebude mít
jen příležitost ještě lépe
poznat kolébku parlamentní demokracie, ale také
ukázat opravdu sympatické vztahy naší
země k Anglii, vztahy, o jejichž účinnosti
by mohli nejvýše jednotlivci v našich zemích
nepředloženými řečmi vzbuzovat
občas pochybnosti.
Litujeme, že průtahy s kompensací za znárodněný
nebo zkonfiskovaný americký majetek zakalily dočasně
vztahy mezi velkou americkou demokracií a naší
zemi. Věříme, že je to pouze dočasně
a že v ovzduší vzájemného porozumění
a dohody i tyto otázky budou řešeny. Jako Amerika,
tak i my máme zájem na plném a volném
rozvití mezinárodních hospodářských
výměn. Jistě, že Amerika neztotožňuje
při tom hlasy několika jednotlivců s míněním
naprosté většiny našeho lidu, který
pociťuje k Americe upřímné přátelství.
Čs. strana lidová bude pracovat k upevnění
tohoto přátelství, jež pokládáme
za důležité pro naší zemi a její
lid. Doufáme však, že samostatná naše
cesta, vedoucí k prohloubení naší demokracie
jak po stránce hospodářské, tak i
sociální, bude po zásluze přes velkou
vzdálenost, která nás od Ameriky dělí,
Amerikou také oceněna. Objektivní pozorovatel
zcela jistě uzná, jak velký kus urazilo Československo
na cestě k právnímu a hospodářskému
pořádku od května 1945.