Jsme přesvědčeni, že bez překážek
a brzy dojde ke sjednání smlouvy s Bulharskem a
Rumunskem. Bude to tak v pořádku, neboť máme
plnou důvěru k bulharskému lidu, který
tak statečně zúčtoval s germanofilským,
fašistickým režimem, a věříme
také, že nové demokratické Rumunsko
bude nám platným a pokrokovým partnerem.
Provádíme zahraniční politiku, která
je politikou celé Národní fronty a celého
národa. I to ukazuje velikou změnu, neboť diplomacie
se stala nikoli zaměstnáním jednotlivců,
stran nebo skupin, nýbrž výrazem vůle
všeho našeho lidu. A proto také ty kladné
výsledky. Naše zahraniční politika je
výsledkem vnitřní politiky. Velké
demokratické změny, které se u nás
udály od osvobození, projevily se blahodárně
ve prospěch lidu i na poli zahraničně-politickém.
Zahraniční politika lidově demokratického
režimu nemůže býti jiná než
politika pokroková, politika míru a kolektivní
bezpečnosti.
Tuto cestu naše zahraniční politika sleduje,
a proto má plnou podporu celého národa. Proto
také každý, kdo by tuto zahraniční
politiku chtěl potírat nebo ji zvrátit, musil
by se dostat do konfliktu s naším lidem. Byl by nepřítelem
našeho lidu a nepřítelem státu a jako
s takovým by s ním muselo býti naloženo.
Byly u nás pokusy pokálet čisté jméno
našeho největšího spojence a osvoboditele,
Sovětského svazu. Tyto pokusy zanikly v jednomyslné
bouři odporu a hněvu, který se zvedl u lidí
bez rozdílu politické příslušnosti.
A toto je jen malá ukázka toho, jak by se vedlo
těm, kteří by chtěli v naznačených
pokusech soustavně pokračovat. Armáda a zahraniční
politika - to jsou dva faktory, které musí zůstat
mimo stranickou spekulaci, neboť to jsou činitelé,
na nichž spočívá bezpečnost republiky.
Na dobré zahraniční politice závisí
klidný vývoj vpřed. Na tom závisí
existence Československa jako národního státu
Čechů a Slováků. Armáda a zahraniční
politika lidově demokratického režimu, to je
majetek celého národa, a proto komunistická
strana Československa jim poskytuje svoji bezvýhradnou
a plnou podporu. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je p. posl. dr
Šoltész. Uděluji mu slovo.
Posl. dr Šoltész: Dámy a pánovia!
Pán minister zahraničných vecí Ján
Masaryk podal nám výklad o zahraničnej
politike Československa a načrtol rámec medzinárodnej
politickej situácie s osobitným zreteľom na
postavenie a poslanie Československej republiky v ňom.
Povojnové obdobie je charakterizované snahou o odstránenie
dôsledkov vojny a úsilím o položenie
nových základov pre spolunažívanie národov
sveta; takých základov, ktoré by vylučovaly
vojnu a zabezpečily by pokojný život a mierové
riešenie problémov, ktoré sa vo vzájomných
vzťahoch štátov a národov vyskytnú.
Je teraz na nás, aby sme posúdili, či prestavitelia
našej zahraničnej politiky sa zhostili a zhosťujú
tejto úlohy tak, že zabezpečujú mieru
účasti Československa na výstavbe
sveta primeranú jeho významu politickému,
hospodárskemu a predovšetkým ľudskému,
a či súčasne sa zúčastňujú
vytvárania takých podmienok pre život nášho
štátu, že by zaisťovali bezpečnú
budúcnosť a možnosti tvorivej práce našich
národov v kultúrnom spoločenstve sveta.
Treba zdôrazniť, že osobnosť ministra Masaryka
a jeho spolupracovníka štátneho tajomníka
dr Clementisa poskytujú nám vedomie istoty,
že naša zahraničná politika uberá
sa cestami dobrými. Táto okolnosť je tým
významnejšia, že žijeme v období,
kedy po víťazne skončenej vojne nad nacizmom
zápas o nové usporiadanie sveta berie na seba nové
formy, formy síce demokratickej diskusie, ale tu a tam
v pozadí opretej o o prostriedky mocenské. Za týchto
okolností naša zahraničná politika ešte
viac vystupňováva argument pravdy, spravodlivého
záujmu a ochoty k dorozumeniu. A to je tiež základňa,
na ktorej sa náš Masaryk vie úspešne
pohybovať a z ktorej vychádzajúc, vrátil
sa domov tak často s cennými úspechmi.
Masarykova reč predstavila nám tú
úžasnú spleť skutočností,
záujmov, názorov i snažení, z ktorých
je úlohou zahraničného rezortu vyviesť
náš štát do kľudnej éry budovania
a plného mieru. A tu treba konštatovať, že
naša zahraničná politika si počína
štátne a rozumne. Patríme k štátom,
ktoré už pred touto vojnou včas videly predpoklady
pre vylúčenie vojny a zabezpečenie mieru.
Upozorňovali sme svet na nebezpečie, ktoré
vychádzalo z nacistického imperialismu Nemecka,
a volali sme po jednote demokracie proti rozpínavosti fašizmu.
Hluchota sveta však bola silnejšia než náš
varovný hlas oslabovaný vlastnými napomáhačmi
svetového fašizmu. Na boj boli sme pripravení,
ale neboli naň pripravení tí, pre ktorých
demokracia bola len rúškom na zakrývanie podobných
snáh, aké nezakryte prejavovali predstavitelia snáh
po ovládnutí sveta. Dohnali nás k Mníchovu
a k 14. a 15. marcu. Netrvalo však dlho a rozpútal
sa svetový zápas, v ktorom naše národy
v záujme víťazstva demokracie i našej
vlastnej veci braly účasť úmernú
ich sile a možnostiam. A brali sme i čestnú
účasť na obetiach, ktoré boj proti zlu
nutne vyžadoval. To prinútilo Československo,
že už v čase vojny uvažovalo o opatreniach,
ktoré by zabezpečovaly jeho budúcnosť
po vojne. Predstavitelia našej zahraničnej i vnútornej
politiky pri mnohých príležitostiach opätovne
zdôrazňovali, čo znamenala pre naše záujmy
pomoc Veľkej Británie za vojny. Bola to nielen pomoc
diplomatická a azda platonická, ale aj účinná
pomoc hmotná a najmä vojenská. Česi
a Slováci národom britskej ríše a najmä
národu anglickému nikdy nezabudnú tú
veľkú ochotu a porozumenie, ktoré voči
nám prejavily vtedy, keď sme spoločne stáli
zoči voči nebezpečenstvu obrožujúcemu
priamo existenciu našich národov.
Avšak súčasne rozvíjaly sa pre nás
nové perspektívy na východe. Napadnutie územia
Sovietskeho sväzu nemeckým nacizmom znamenalo nielen
založenie širokého a rozhodného obranného
boja národov Sovietskeho sväzu, ale aj postupné
precitnutie všetkých tých národov východne
od Nemecka, ktoré boly od dávnej minulosti na svojej
národnej nezávislosti a existencii germánskou
rozpínavosťou ohrožované. Je ovšem
pochopiteľné, že tento proces vyvolal aj zvýšenie
vedomia spolupatričnosti u slovanských národov,
vidiacich hrať slovanské národy Sovietskeho
sväzu tak vynikajúcu rolu v tomto svetovom zápase.
A tak obete a tragické udalosti tejto vojny prinášajú
so sebou aj novosti v pozitívnom smysle. Uvedomelú
mierovú politiku Sovietskeho sväzu, sledovanú
od začiatku jeho existencie, nemožno považovať
za jalový pacifizmus, ktorý by ohrožoval životné
záujmy vlastného národa. Sovietska zahraničná
politika, ktorá nikdy nikoho neohrožovala, bola ostražitá
a dokiaľ videla, že sú na svete štáty,
ktoré jej podobné tendencie nesledujú, pripravovala
a pripravila sa pre všetky možnosti. Vďaka tejto
jej prezieravosti môžeme my aj celý svet požívať
ovocie víťazne skončenej vojny, v ktorej bol
porazený ten systém, ktorý vojnu pokladal
za dovolený prostriedok presadzovania egoistických
a hriešnych ašpirácií vlastných.
Ciele a línia zahraničnej politiky povojnového
Ruska zostávajú nezmenené aj vtedy, keď
Sovietsky sväz, verný svojmu postoju k potrebám
malých národov z doby vojny, poskytuje im možnosť
vstupovať do obranného sväzku proti prípadnej
agresii Nemecka v budúcnosti. V tomto duchu uzavrela naša
republika so Sovietskym sväzom obrannú spojeneckú
smluvu už v decembri 1943. Uzavreli sme ju vtedy, keď
celému svetu bolo jasné, že sledujeme ňou
výlučne zabezpečenie vlastnej budúcnosti.
A ak sa do tohto obranného systému zapojujú
po vojne ďalšie slovanské národy, znamená
to, že náš krok 12. decembra 1943 bol správny
a odôvodnený. V máji minulého roku
bola to bratská federatívna Juhoslávia, ktorá
k obrannej smluve sovietsko-československej pristúpila,
a 10 mesiacov po tomto podpísaní podpísali
sme my slávnostným spôsobom podobnú
smluvu s bratskou republikou Poľskou. Minister Masaryk
povedal, že táto smluva je nielen zábezpekou
proti prípadnej opätovnej ropínavosti nemeckej,
ale súčasne nástrojom pre udrženie mieru
a medzinárodnej rozpínavosti vôbec. A na inom
mieste zdôraznil, že Československo nie je mostom
medzi východom a západom a ani ničim iným,
ako bezpečnostným a mierovým článkom
reťazu, ktorý má obopínať celú
túto zemeguľu, ak nechceme znovu upadnúť
do pustošivého chaosu. Pokladáme preto obe
tieto naše smluvy nielen za uhoľné kamene výstavby
nových vzťahov medzi bratskými národmi
Sovietskeho sväzu, Juhoslávie, Poľska a Československa,
ale aj za významnú službu, za príspevok
pre potreby a záujmy ostatných národov sveta
a trvalý míer medzi nimi. Smluvy tieto, ako pevne
veríme, sú v podstate aj základňou
pre rozvinutie ďalšej spolupráce medzi našimi
národmi. Mám na mysli najmä spoluprácu
na poli hospodársko-sociálnom. Veľký
prezident Roosevelt raz povedal, že biedu vo svete neodstránime
dovtedy, dokiaľ bude i len jeden ostrov biedy kdekoľvek
sa nachádzať. Mal tu na mysli široko založenú
spoluprácu národov na odstránenie hmotných
nedostatkov národov i jednotlivcov, spoluprácu,
smerujúcu k odstráneniu vykorisťovania národa
národom, jednotlivca jednotlivcom.
Nie je našou vinou, že toto snaženie nemôže
sa rozvinúť v celej svojej šírke a všeobecne.
Ale začíname v rámci, aký je v našom
dosahu. Uvedomujeme si, že treba raz už s politikou
egocentrizmu skoncovať, lebo nemôže byť šťastia
založeného na nešťastí druhého,
ani blahobytu jedného popri biede druhého. V tom
smere máme dosť úloh vo vlastnej domácnosti.
Avšak náš štát i pri ťažkostiach
a nedostatkoch, ktoré má, ukázal dostatok
porozumenia a pocitu solidarity voči tým, ktorí
vlastným úsilím nie sú vstave si pomôcť.
A v tomto duchu budujeme aj naše vzťahy k susedom a
tretím štátom vôbec.
Prírodné bohatstvá a výrobné
prostriedky našej krajiny sme znárodnili, aby sme
ich tak postavili do služieb celého národa.
Naše plánované hospodárstvo bude vedené
tak, aby slúžilo k povzneseniu životnej úrovne
každého jednotlivca, aby práca zabezpečovala
existenciu a sociálnu vyrovnanosť každému
príslušníkovi národa. Avšak naše
hospodárstvo nechceme izolovať od hospodárskych
celkov ostatných. Spolupráca na poli hospodárskeho
plánovania, na poli sociálnom, vedeckom, kultúrnom
atď. s Poľskom a ostatnými spojeneckými
štátmi má byť tou základňou,
ktorá bude slúžiť vzájomnému
deleniu úloh jednotlivých národov v ich svetovom
spoločenstve.
Vychádzajúc z tej to idee vzájomnej odkázanosti
národov, Československo podá každému
ochotne ruku k spolupráci, u koho len nájde poctivú
snahu a úprimnosť. Minister Masaryk popísal
pomer Československa k všetkým ostatným
štátom sveta, ku ktorým nás nejaké
vzťahy viažu. Nemožno nesúhlasiť s
nim, treba sa však pozastaviť pri prípade nášho
juhovýchodného suseda, Maďarska. S týmto
štátom sa usilujeme riešiť vzájomné
otázky od prvých dňov skončenia vojny.
Za ten čas sme dokázali, že máme dostatok
dobrej vôle a že vzájomnou dohodou chceme dosiahnuť
nielen smierneho riešenia našich problémov, ale
že tak chceme urobiť aj za cenu ústupkov s našej
strany. Maďarsko si však neuvedomuje tri základné
skutočností: 1. že sa v slušnej miere
pričinilo o rozbitie prvej republiky, 2. že sa významne
zúčastnilo boja na strane Nemecka proti spojencom
a že po prehranej vojne fašistických mocí
patrí do radu porazených, a konečne 3. že
naša republika po stránke národnej po svojej
národnej a demokratickej revolúcii rozhodla sa po
skúsenostiach z minulosti vybudovať republiku ako
národný štát Čechov a Slovákov.
Domnievam sa, že keby si niektorý predstaviteľ
dnešnej maďarskej demokracie tie skutočnosti
úprimne uvedomil, iste by z nich vyvodil závery,
ktoré by boly na prospech v prvom rade im a ich národným
príslušníkom.
Nebudem sa zaoberať podrobnosťami československo-maďarských
vzťahov, chcel by som len konštatovať, že
je najvyšší čas, aby k výmene obyvateľstva
medzi Maďarskom a Československom okamžite došlo.
Realizovanie tohto požiadavku ako aj realizovanie odsunu
určitého počtu Maďarov z Československa
do Maďarska je už nielen vecou zabezpečenia našej
národnej a štátnej budúcnosti, ale aj
aktuálnym kategorickým príkazom hospodárskym.
Uskutočnenie dvojročnice a ostatných úloh,
pred ktoré nás naše plánované
hospodástvo stavia, je závislé aj od celkovej
konsolidácie politickej. Avšak v tom smere v oblastiach
južného Slovenska, obývaných osobami
maďarskej národnosti, nie je možné vytvoriť
želateľné ovzdušie jednak pre činnosť
maďarskej propagandy, jednak pre nevyriešený
stav tých, ktorí na výmenu, resp. na odsun
čakajú. Žiadame preto vládu ako i prestaviteľov
našej zahraničnej politiky, aby tomuto problému
venovali svoje zvýšené úsilie a použili
všetkých prostriedkov k jeho okamžitému
vyriešeniu.
Dotkol som sa len niektorých problémov, ktoré
s hľadiska našej vnútornej politiky a našich
existenčných otázok hrajú dôležitú
rolu. V ostatnom smere za náš klub môžeme
prehlásiť, že za návrh na udelenie súhlasu
s expozé, predloženým ministrom Masarykom,
budeme hlasovať. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je pan posl.
dr Ducháček.
Posl. dr Ducháček: Slavná sněmovno,
dámy a pánové!
Po prvé od 26. května 1946, ode dne řádných
parlamentních voleb našich, podal pan ministr věcí
zahraničních exposé o mezinárodní
situaci vrcholnému orgánu našeho lidu, parlamentu.
Obšírnost a rozmanitost jednotlivých kapitol
v ministrově exposé ukazují, jak nejvýše
bylo zapotřebí, aby o těchto základních
mezistátních jednáních a smlouvách
byl náš parlament informován, jak se to sluší
na řádnou demokracii. Každý zákon,
který případně zasahuje dílčím
způsobem jen jednu vrstvu našeho lidu, je v naší
sněmovně, ve výborech i v plenu diskutován,
probírán a zkoumán po stránce věcné
a právní. Proto není nějakým
prestižním hájením práv parlamentu,
chceme-li, aby mezinárodní smlouvy, t. j. zákony,
které se týkají ne jedné vrstvy národa,
ale všeho lidu a celého státu, byly předmětem
hodnocení po všech stránkách se strany
svrchovaného sboru našeho lidu, t. j. parlamentu.
Vždyť - jak vyplývá ze zajímavého
exposé pana ministra zahraničních věcí
- za uplynulých 10 měsíců, tedy ode
dne voleb do dneška, ministerstvo zahraničních
věcí podepsalo 5 mírových smluv, sjednalo
dvě spojenecké smlouvy, jež mají i vojenský
charakter, několik mezistátních smluv kulturních
atd. Tento zájem parlamentu jeví se oprávněným
už také proto, že sám pan ministr zahraničních
věcí upozorňuje, že postupně
dostane ústavodárné Národní
shromáždění k ústavnímu
schválení nejdříve mírovou
smlouvu s Maďarskem a pak s ostatními bývalými
spojenci Německa.
Chtěl bych ujistit jak pana ministra zahraničních
věcí, tak pana státního tajemníka
dr Clementise, že čs. strana lidová
plně chápe nutnost, aby vedoucí činitelé
naší zahraniční politiky byli účastni
na všech oněch jednáních, která
se právě v zahraničí konají,
i když ovšem ohnisko naší zahraniční
politiky zůstává především
zde doma, mezi naším lidem, který nakonec nese
všechny dobré i zlé důsledky na foru
mezinárodním. Dále se domníváme,
že právě ta okolnost, že ministerstvo
zahraničních věcí má v čele
jak ministra, tak státního tajemníka, jehož
píli a práci pokládám za této
příležitosti za vhodno vřele ocenit,
by mohla být dobrým řešením otázky,
jak zajistit informativní styk mezi zákonodárným
sborem a oběma ministry, které povinnost přirozeně
volá a v dohledné době bude ještě
více volat k delšímu pobytu v cizině.
Dávám konečně v úvahu, zda
by ke zvýšení odpovědnosti a vůbec
podílu na zahraniční politice československé
se strany Národního shromáždění
nepřispělo opakování oné iniciativy
se strany obou pánů ministrů, která
vedla k účasti zástupců Národního
shromáždění na konferenci 21 národů
v Paříži.
Ze všech těchto důvodů opravdu s velkým
zadostiučiněním bere strana lidová
na vědomí ujištění pana ministra
Masaryka o tom, že nyní budou styky mezi ním
a parlamentem časté a intimní, a bereme na
vědomí i tu jeho prosbu o radu, pomoc a kritiku.
Jak pomoci, tak i rady a také kritiky s naší
strany se ministerstvu zahraničních věcí
dostane uspokojující měrou.
V této souvislosti dovolte, dámy a pánové,
abych jménem čs. strany lidové zaujal celkové
stanovisko k exposé pana ministra zahraničních
věcí.
Exposé pana ministra Masaryka jest rozděleno
do jednotlivých, od sebe zřetelně oddělených
kapitol, z nichž jedna se týká mírových
smluv, druhá smluv spojeneckých, třetí
naší spolupráce s Organisací Spojených
národů, čtvrtá hospodářské
politiky a pátá Německa a otázek restitučních
a reparačních, s německým problémem
tak úzce souvisících. Přes toto rozdělení
jest třeba se dívat na toto exposé jako na
celek - a bude mojí snahou jako mluvčího
čs. strany lidové, zachytit celkovou linii této
politiky a posoudit, zda tato linie je správná,
i kdyby snad v jednotlivostech mohly existovat nuance nebo i kritiky.
President Masaryk a jeho zahraniční ministr
dr Beneš vždy vědomě spojovali
cíle naší zahraniční politiky
s cíli obecné politiky mírové a snažili
se zařadit jednotlivé, třeba samostatné
akce československé politiky zahraniční
do rámce obecného úsilí o mír
a spravedlnost mezi všemi národy. Vždy jsme si
byli vědomi, že jako malý národ musíme
podlehnout, byla-li by nastolena na místo práva
hrubá síla, kdyby místo mezinárodního
řádu platil zákon mocenské džungle.
Lze říci, že v takovémto pojetí,
jedině správném, lidském a řekl
bych masarykovském, nutně splývá zájem
národa se zájmem lidstva. Sloužíce autoritě
mezinárodního řádu právního
i mravního, sloužíme tak nejlépe bezpečnosti
a rozvoji našeho lidu a naší země.
Domnívám se, že i tak pojímá
Jan Masaryk svůj odpovědný a velký
úkol v dnešní době, kdy válečný
chaos a poválečný zmatek není ještě
plně nahrazen řádem a pořádkem.
V tomto smyslu také chápu jeho úsilí
o co největší posílení autority
Organisace Spojených národů, která
přes všechny nedostatky je jedinou nadějí
v úsilí o vytvoření mezinárodního
řádu. Nelze v této souvislostí nevyslovit
uspokojení nad tím, že Jan Masaryk je
předsedou Mezinárodního sdružení
pro Organisaci Spojených národů.