Košický vládní program definuje také
náš poměr k západním mocnostem
v tom smyslu, že si přejeme udržovat k nim přátelství
a toto přátelství neustále utužovat
a prohlubovat. V budovatelském programu Gottwaldovy vlády
ze dne 8. července 1946 se o tom praví: "Vláda
bude dále rozvíjeti a prohlubovati politické,
hospodářské a kulturní styky s Velkou
Britannií a Spojenými státy, které
v obou světových válkách poskytovaly
velkou a cennou podporu našemu osvobozovacímu boji,
dále s Francií, s níž máme mnohé
společné zájmy, jakož i s ostatními
demokratickými národy světa." Neškodí,
paní a pánové, připomenout si tyto
základní směrnice naší nové
zahraniční politiky. Je to prospěšné
tím více, že můžeme dnes zjistit,
že v těchto směrnicích se celá
naše zahraniční politika v uplynulých
dvou letech pohybovala a že na této cestě dosáhla
značných výsledků, ba v některém
směru dokonalého splnění svých
cílů.
Naše tradiční přátelství
a spojenectví se Sovětským svazem se neustále
prohlubuje a je již nezničitelným základem
našeho svobodného národního života.
Žádná moc, ani doma ani ve světě,
není s to, aby tento úhelný kámen,
na němž je bezpečnost naší republiky
založena, mohla zvrátit. (Potlesk.) Dnes víc
než včera je jasná, že každý,
kdo by se československo-sovětské spojenectví
pokusil oslabovat, by byl smeten jednotnou vůlí
obou našich národů. (Potlesk.) Ve spojenectví
se Sovětským svazem jsme na mezinárodní
aréně jak náleží silní
a bezpeční. Toto spojenectví nám umožnilo
splniti další postuláty naší zahraniční
politiky, t. j. uzavření spojenecké smlouvy
s bratrskou Jugoslavií a zejména nyní s Polskem,
čímž byl dán reální základ
ke společné obraně slovanských národů
proti jakékoli budoucí německé agresi.
Tyto smlouvy, které jsme uzavřeli, jsou jedinečnými
svého druhu, neboť předvídají
zákrok proti hrozbě nebezpečí již
předem, t. j. dříve ještě, než
útok vypukne. Na základě těchto smluv
tedy víme dnes zcela jasně, co by se stalo, kdyby
německá hrozba se stala aktuální,
a Němci to vědí také. Proto můžeme
směle tvrdit, že tyto smlouvy jsou v nejvlastnějším
duchu Organisace Spojených národů a že
více než cokoli jiného přispívají
k posílení míru a bezpečnosti.
Také v poměru k Západu sledovali jsme v duchu
košického vládního programu a v duchu
programu vlády Klementa Gottwalda pokrokovou a demokratickou
politiku sblížení a vzájemného
porozumění. I zde můžeme se vykázati
kladnými výsledky. Je to zejména spojenecká
smlouva s Francií, o niž se jedná a k jejímuž
podepsání dojde v nejbližších měsících.
Je to dále kulturní dohoda s Belgií, podepsaná
nedávno v Praze. Naše styky s Anglií vyvíjejí
se uspokojivě, což se jeví v prohlubování
našich hospodářských a kulturních
vztahů. Dokladem toho je také zájezd delegace
našeho ústavodárného Národního
shromáždění do Velké Britannie,
který se uskuteční na pozvání
předsedy britského parlamentu. Nemůžeme
si také nikterak stěžovat na rozvoj hospodářských
a kulturních styků se severskými státy,
zejména též se Švýcarskem, které
v naší zahraničně-obchodní bilanci
figuruje na pozoruhodném místě.
Pokud se našeho vztahu ke Spojeným státům
americkým týče, tu můžeme s klidným
svědomím říci, že jsme s naší
strany prokázali nejlepší snahu upravit náš
poměr k této významné světové
mocnosti co nejpříznivěji a nejpřátelštěji.
Krátce, naše nová, hluboce pokroková
zahraniční politika, zakotvená v lidově
demokratickém režimu a v revolučních
změnách, které přivodila naše
národní a demokratická revoluce, vytvořila
pro naší republiku takové postavení
v Evropě a ve světě, které odpovídá
její politické, hospodářské
a kulturní síle. Nikdy v minulosti jsme takovou
míru zabezpečení našeho státu
neměli. Sotva se nalezne druhá země, která
by mohla vykázat více úspěchů
na poli zahraniční politiky než naše republika.
Všichni jsme měli možnost se názorně
přesvědčit o tom, že slovanská
politika se plně osvědčila a že prospěla
našim národním a státním zájmům.
Je pochopitelné, že ve středu naší
pozornosti je a na dlouho ještě zůstane otázka
Německa. Tato válka přivodila mnohé
velké změny, ale v jednom směru se něco
nezměnilo. Němci zůstali nadále našimi
sousedy a Německo představuje i do budoucnosti našeho
největšího potencionálního nepřítele.
Máme proto životní zájem na tom, jaký
mír bude s Německem a jaké vůbec bude
příští Německo. Chci připomenout
věc, která pozornosti veřejnosti často
uniká, totiž že Německo i po prohrané
válce má stále ještě mohutný
válečný a průmyslový potenciál.
Není nám tedy lhostejné, zda tento veliký
průmysl, který vždy v minulosti sloužil
válce, stane se zdrojem nového nebezpečí,
či zda Německo bude této možnosti zbaveno
a spojeneckým úsilím přivedeno k mírovému
a demokratickému životu. Ve svém memorandu,
předloženém londýnské konferenci
zástupců zahraničních ministrů,
vyjádřila československá vláda
své stanovisko k připravovanému míru
s Německem. Souhlasíme s tím, že Němcům
musí být poskytnuta možnost slušného
živobytí, ale současně trváme
na tom, aby Německo bylo přinuceno platit reparace.
(Potlesk.) Němci musí býti přinuceni
k tomu, aby nahradili alespoň část nesmírných
škod, které válkou způsobili, když
víme, že všecky škody nelze plně
nahradit. Československo má plné právo
předstoupit se svým účtem první,
neboť bylo také první obětí německé
agrese a bylo vydáno Německu na pospas ještě
před započetím války. Tím větší
závazek mají k nám ty mocnosti, které
Mnichov podepsaly a umožnily, to jest mravní závazek
podporovat Československo v jeho spravedlivých požadavcích.
Vždyť Němci za pouhých jedenáct
měsíců mezi Mnichovem a vypuknutím
války způsobili naší zemi škody
dosahující výše 2 miliard amerických
dolarů. Celková výše škod, které
Němci způsobili naší zemi za dobu války
a okupace, dosahuje úžasné číslice
111/2 miliardy amerických dolarů,
což je 550 miliard Kčs. Podrobné vyčíslení
těchto škod bylo naším ministerstvem zahraničí
předáno reparační konferenci konané
v Paříži. Na této konferenci byl Československu
přiznán podíl 4.3 % z celkových reparací,
vztahujících se na průmyslové zařízení,
odvezené z Německa, včetně obchodních
lodí, a 3 % všech ostatních druhů německých
reparací, hlavně německý majetek v
zahraničí. To ovšem neznamená, že
víme, kolik z Německa na reparacích dostaneme,
neboť prozatím byly německé reparace
určeny pouze percentuálně a o celkové
výši reparací dosud rozhodnuto nebylo. Proto
vítáme stanovisko, které vyjádřil
sovětský ministr zahraničí Molotov
na moskevské konferenci, a plně podporujeme sovětský
požadavek, aby ve smyslu jaltské dohody byla pevně
stanovena výše německých reparací
na 20 miliard amerických dolarů. (Potlesk.)
Všechen československý lid stojí pevně
za požadavky naší vlády, obsaženými
již ve zmíněném londýnském
memorandu, v němž se Československo dožaduje
opravdu účinných zákroků, aby
se německá agrese již neopakovala. Je to především
důsledné odzbrojení Německa, rozpuštění
všech vojenských a polovojenských organisací,
je to dále důsledná dekartelisace německého
průmyslu a postavení tohoto průmyslu pod
státní kontrolu. Je to pozemková reforma,
která znamená, že bude podlomena moc významné
části německého imperialismu a militarismu,
to jest junkerů a velkostatkářů. Je
to důsledný proces odnacisace a demokratisace Německa.
Je to vytvoření jednotné ústřední
správy Německa, která nejlépe zaručí
jednotně prováděnou kontrolu celého
Německa okupačními mocnostmi.
S povděkem přijímáme první
veliký platný výsledek moskevské konference,
a to je definitivní zrušení Pruska (Potlesk.),
které bylo tradiční základnou německé
imperialistické výbojnosti, neboť Prusko znamenalo
vždy v minulosti pojem války. Ale s touže rozhodností
je třeba postupovat proti duchu prušáctví,
který dosud existuje v jiných částech
Německa. Více než všechny plané
theoretické diskuse o problému odnacisování
Německa platí holá fakta, a ta ukazují,
že sovětský recept na to, jak Německo
odnacisovat, se ukázal receptem nejlepším a
nejúčinnějším. (Potlesk.)
Celý svět může porovnávat výsledky
okupační politiky v sovětském pásmu
a v západních pásmech Německa. Konstatujeme,
že v sovětském pásmu se provádí
skutečné důsledné odnacisování
a odzbrojení, že tam již byla provedena dekartelisace
německého průmyslu, jakož i pozemková
reforma, že v tomto pásmu zmizely s čelných
míst v hospodářství a administrativě
nacistické živly. Těchto výsledků,
bohužel, okupační politika západních
mocností v západních pásmech Německa
nevykazuje. 75 % německých průmyslníků,
kteří umožnili vzrůst nacismu a kteří
byli hlavními nositeli německé agrese, jsou
v západních částech Německa
dosud na svých místech. Jsou to lidé, kteří
nic nezapomněli, ničemu se nenaučili a jejichž
jediným cílem je dále odveta.
Starou kapitalistickou theorií t. zv. svobodného
podnikání se německý problém
řešit nedá. Neboť v Německu svobodné
podnikání znamenalo vždycky svobodné
podnikání útočné války.
Jde o mír světa, a proto sobecké zájmy
monopolního kapitalismu musí ustoupit stranou, musí
ustoupit stranou také falešný humanismus, pěstující
záměrnou lítost nad poraženými
a zkrušenými Němci. Tento pseudohumanismus,
s kterým jsme se už setkali v r. 1918, umožnil
Němcům udržet a zmnožit válečný
potenciál a proto byl největším hříchem
proti skutečnému humanismu. Neboť pravý
obsah humanismu je zabránit válce a rozvíjet
svobodu. (Potlesk.)
Každá politika, která chce učinit z
Německa opěrný bod kapitalistické
expanse, musí skončit novou katastrofou. Spravedlivý
mír s Německem, to znamená odzbrojit Německo
a znemožnit, aby se v něm rozvíjel monopolistický
kapitalismus. Německý kapitalismus byl vždycky
dílnou války. Nepřejeme si žádnou
politiku odvety vůči Německu, ale nepřejeme
si také, aby mír s Německem mu umožnil
připravovat odvetu za poslední porážky.
Souhlasíme s tím, aby problém průmyslového
Poruří a Porýní byl řešen
tím způsobem, jak to navrhuje Sovětský
svaz. Poruří jako nejdůležitější
průmyslový a hospodářský zdroj
Evropy mimo Sovětský svaz musí být
kontrolováno všemi čtyřmi velmocemi.
Je to jediná záruka, aby této nejdůležitější
německé dílny nebylo zneužito jednou
skupinou proti druhé. Jestliže pan Foster Dulles,
zahraničně politický mluvčí
amerických republikánů, pravil, že Poruří
je součást západní Evropy a musí
přispět k její znovuvýstavbě,
pak na to odpovídáme, že Poruří
je součást celé Evropy a musí přispět
k znovuvýstavbě celé Evropy a nikoliv jen
její části, zvláště proto,
že právě porurský průmysl to
byl, který způsobil její zničení.
Jen ještě jednu poznámku ve věci Německa.
Je to problém t. zv. sudetských Němců,
které jsme odsud odsunuli. Není nám neznámo,
že mezi těmito lidmi se rozvíjí propaganda
odvety proti Československu a že již bylo vytyčeno
heslo "Heim nach Böhmen". Není nám
také neznámo, že v tomto smyslu působí
mezi odsunutými Němci ze Sudet zejména pan
Wenzel Jaksch, který pro tuto svou činnost
získal podporu některých německých
činitelů, zejména pana Schumachera. Proto
se zcela oprávněně mluví v londýnském
memorandu naší vlády o tom, že sudetští
Němci musí dostat plná občanská
práva v Německu a musí býti pokládáni
za rovnoprávné německé občany
a nikoli za nějakou zvláštní pátou
kolonu, která jen dočasně přenesla
své sídlo z českých zemí do
Německa. V tomto směru si naše vláda
musí vyžádat možnost kontroly, zda tento
požadavek je prováděn a dodržován.
Také jako jsme v případě Maďarska
prosadili zákaz revisionistické propagandy a vtělení
tohoto zákazu do mírové smlouvy, tak je nutné
prosadit zákaz sudetoněmeckého revisionismu
do příští mírové smlouvy
s Německem.
Jménem klubu komunistických poslanců vyslovuji
souhlas se všemi požadavky naší vlády
vůči Německu, ať již jde o korektury
našich hranic s Německem, anebo o hospodářské
zájmy. Za těmito požadavky svou plnou vahou
komunistická strana stojí a bude je podporovat v
souhlase s jednomyslnou vůlí obou našich národů.
A nyní otázka Maďarska. Není naší
vinou, že tato otázka je stále ještě
otevřená. Není naší vinou, že
se dosud nepodařilo uspokojivě skončit výměnu
maďarského obyvatelstva od nás za Slováky
z Maďarska a tím odstranit hlavní překážku
k vytvoření žádoucího dobrého
sousedského poměru. Z průběhu všech
dosavadních jednání je jasné, že
odpovědnost za to, že každé dosavadní
vyjednávání ztroskotalo, je na budapeštské
vládě, neboť ona to byla, která odmítla
splnit i to, co už bylo dohodnuto. Již před rokem
došlo k závazné dohodě mezi námi
a Maďary o výměně obyvatelstva. Dodnes
tato dohoda nebyla splněna vinou maďarské vlády,
která kupila jednu překážku za druhou,
aby k realisaci dohody nedošlo. Za těchto okolností
je nutno se vážně maďarské vlády
ptát: Chce vůbec tato vláda přátelský
poměr k Československu nebo ne? Je v jejich intencích
snaha vyjít s námi po dobrém, anebo navazuje
na smutně proslulý protičeskoslovenský
revisionismus z inventáře Horthyho? Zdá se,
že nám nezbývá než připomenout
Budapešti, aby si uvědomila fakt, který patrně
nechce dnes nahlédnout - totiž že Maďarsko
prohrálo válku po boku Německa, že Maďarsko
bylo útočníkem, že způsobilo
nám a ostatním svým sousedům, zejména
Sovětskému svazu, ohromné škody, za
které je odpovědno a kteroužto odpovědnost
nemůže se svých beder setřást.
Jestliže jsou dodnes v Maďarsku živly, které
spekulují s tím, že by mohly získat,
kdyby se staly nástrojem jistých tendencí
v mezinárodní politice, pak je to spekulace více
než pošetilá. Maďaři si musí
připomenout svou geografickou posici a nemohou dělat
politiku proti zeměpisu. Vždyť jsou sousedy tří
slovanských států, Sovětského
svazu, Jugoslavie a Československa, k nimž přistupuje
také demokratické Rumunsko, které učinilo
to, co Maďarsko dosud v plné míře bohužel
učinit nechce, t. j. používá všech
možností, daných velkomyslností Sovětského
svazu, k své demokratické národní
a státní regeneraci. I Maďarsko takovouto možnost
má a je na něm, aby ji využilo. Nedávno
odhalené reakční spiknutí musilo posílit
nedůvěru sousedů Maďarska a všech
demokratických národů světa. Ukazuje
se, že naše delegace v Paříži měla
plnou pravdu, když trvala na tom, že do mírové
smlouvy s Maďarskem musí být pojat zákaz
revisionistické propagandy. Musíme vzdát
díky panu ministru Masarykovi, státnímu
tajemníku Clementisovi a všem našim delegátům,
kteří v Paříži tuto zásadu
tak úporně prosazovali a nakonec ji prosadili.
Jsme také vděčni Sovětskému
svazu, že tak energicky naléhá na očistu
Maďarska od reakčních spiklenců a útočných
revisionistů. Demokratickým živlům v
Maďarsku říkáme zcela otevřeně,
že není možno jedním dechem foukat studené
a horké, t. j. sledovat doma pokrokovou politiku a v zahraniční
politice navazovat více nebo méně na horthyovské
tradice. Dějiny ukazují, že chtějí-li
demokraté přetrumfnout šovinisty ještě
větším šovinismem, pak na to doplácí
i demokracie i demokraté. Demokratické síly
v Maďarsku mohou ve svém boji proti vlastní
reakci spoléhat na naší podporu, ale svůj
demokratismus musí prokázat činem nejen ve
vnitřní politice, nýbrž také
v politice zahraniční, a to zejména v poměru
k Československu.
Dvě slova o Rakousku: Chceme Rakousku pomoci a pomohli
jsme již. Vyhladovělé Rakousko dostalo z Československa
potravinové úvěry dosahující
výše téměř 200 mil. Kčs.
Chceme i s Rakouskem míti dobrý sousedský
poměr, ale zase i to závisí především
na Rakousku samém, na jeho důsledném demokratickém
vývoji. Bohužel, nenabyli jsme dosud dojmu, že
v Rakousku postoupila denacifikace žádoucí
úrovně. Nemáme také dojem, že
se obě nejsilnější rakouské strany
poučily dostatečně z minulosti, že pochopily
velkou pokrokovou úlohu slovanských národů
a států, jichž je Rakousko sousedem. I zde
se setkáváme se spekulacemi na rozpory mezi velmocemi,
spekulacemi, z nichž některé živly v Rakousku
hodlají těžit. Připomínáme
jen, že na takovéto spekulace již jednou Rakousko
doplatilo a stalo se obětí pangermánské
agrese. Našim přáním je vidět
vedle sebe svobodné a nezávislé Rakousko,
založené na vnitřním demokratickém
režimu, Rakousko, které pochopí, že musí
býti dobrým sousedem slovanských států,
Československa a Jugoslavie.
Řekl jsem již, že si přejeme nejpřátelštějších
styků se Spojenými státy americkými.
Jsme přesvědčeni, že naše republika
se těší přízni velkého
amerického národa, a bylo by jen logické
a přirozené, kdyby se tato přízeň
projevila v konkrétnějších formách.
Litujeme, že americká vláda odmítla
poskytnout nám půjčku, a to půjčku
na čistě obchodním základě,
určenou pro naše rekonstrukční účely.
Naproti tomu se podivujeme nad náhlým návrhem
poskytnout půjčku Řecku a Turecku, při
čemž se těmto půjčkám
dává výslovný politický akcent.
Musíme v této souvislosti vyjádřit
vážné obavy, pokud jde o důsledky postoje
americké politiky k Řecku a Turecku, postoje, který
zanese značné zneklidnění do poměrů
jihovýchodní Evropy. Ani v Řecku, ani v Turecku
nemůže jít o zajištění demokracie
proti domnělé totalitě. Reakční
charakter vládního systému v Řecku,
který je udržován proti vůli lidu, je
evidentní. Americký postup ve věci Řecka
a Turecka ukazuje, že zneklidnění mezinárodních
poměrů nevychází od Sovětského
svazu a demokratických slovanských zemí,
jak se určitá propaganda snaží dokazovat,
nýbrž že toto zneklidňování
je způsobováno záměry a plány
mocenské politiky a strategickými úvahami.
Litujeme, že poslední projev amerického presidenta
nepřispěje k upevnění míru,
k zesílení důvěry mezi národy
a k posílení Organisace Spojených národů.
Jestliže se v poslední době znovu zvedá
hlučnější propaganda snažící
se vyvolat válečnou náladu, pak nutno připomenout
tím důrazněji slova generalissima Stalina,
který na takovéto pokusy již jednou odpověděl,
že válku nelze vésti bez lidu, a lid si války
nepřeje. (Potlesk.) Válečné
choutky mohou mít jen ti, kdož na válce vydělávají.
Národy na ni doplácejí nezměrným
utrpením a proto vůle národů směřuje
k posílení míru a k isolaci jednotlivců
a skupin, kteří si válku přejí.
Československo již svou vlastní soustavou mírových
smluv přispělo k obecnému míru evropskému
a světovému. Naše delegace na konferenci Organisace
Spojených národů vyvinula značné
úsilí, aby se tento mezinárodní orgán
stal skutečným nástrojem míru. Vítáme
resoluci Spojených národů pro snížení
zbrojení a zákaz atomických zbraní,
resoluci, k níž dal podnět Sovětský
svaz. Přejeme si jen, aby tato resoluce byla co nejdříve
uváděna ve skutek. Národy Evropy potřebují
všech prostředků k tomu, aby se vyhojily důsledky
katastrofální války, a podstatné snížení
zbrojení znamená, že bude po ruce více
prostředků k mírové výstavbě.
Končím, paní a pánové. Opakuji
znovu, že bilance naší zahraniční
politiky je výsostně aktivní a že s
ní můžeme býti plně spokojeni.
Dosáhli jsme takové míry zabezpečení
našeho státu, jak tomu nikdy v minulosti nebylo. Spojeneckou
smlouvou s Polskem uzavřen byl poslední článek
bezpečnostního slovanského systému
proti eventálnímu Drang nach Osten. Smlouva s Polskem,
po historické smlouvě se Sovětským
svazem a Jugoslávií, představuje nejdůležitější
akt naší zahraniční politiky. Naše
hranice již nejsou ze tří stran obnaženy
vůči německému nebezpečí.
Od Aše a Liberce ke Štětínu táhne
se jedna jediná hranice slovanské svobody a bezpečnosti.
Již se nestane, aby Němci k nám provedli invasi
přes Moravskou bránu u Ostravy a náchodskou
tradiční invasní cestou. Máme po boku
lidově demokratické Polsko, jehož lid je prodchnut
stejnými ideály jako lid Československa.
A máme v týle slovanskou socialistickou velmoc,
Sovětský svaz, s nimž hraničíme
po prvé v našich dějinách. Jsme svázáni
bratrskými pouty a smlouvou s Jugoslavií, jejíž
vnitřní režim dává záruku,
že se již nevyskytnou Stojadinovičové,
kteří by Československo nechali na holičkách,
jako tomu bylo v roce 1938, stejně jako dnešní
polský režim dává záruku, že
se již nevyskytnou Pilsudští a Beckové,
kteří v osudové chvíli ve spojení
s Němci vpadli nám v zad. Smlouva s Polskem položila
základ k tomu, aby v duchu přátelství
a bratrství byly rozřešeny všecky otevřené
problémy. Nad to pak kulturní a hospodářská
dohoda s Polskem znamená novou éru v dějinách
našich národů a všestranné posílení
obou zemí. Polsko-československou smlouvou byl dán
celému lidstvu veliký dar v podobě posílení
míru a obecné bezpečnosti.