Také bych se rád zmínil o tom, jak důležité
je, abychom v naší hospodářské
politice navenek pracovali cílevědomě a soustředěně.
Byla by na místě radikálnější
koordinace ve styku s cizinou tak, aby se naše akce netříštily,
aby se neplýtvalo energií při cestách
do ciziny a více využilo aparátů již
existujících.
V oboru reparací z Německa pochodilo Československo
až dosud relativně dobře. Dostalo vše,
oč žádalo. Jestliže se přesto výsledky,
jichž jsme dosáhli, mohou zdáti příliš
skrovné, je to vinou celkového počtu závodů,
jež v západních okupačních zonách
byly až dosud dány Kontrolní radou k disposici
na reparace. Ze 1700 továren, již před rokem
označených za vhodné pro reparace, bylo dáno
Mezinárodní reparační agencii v Bruselu
k disposici pouze as 80, z nichž dosud bylo rozděleno
55. Vedle toho byly dány na reparace ještě
jednotlivé stroje v britské zoně. Celkovou
hodnotu až dosud nám přidělených
strojů možno odhadnouti částkou 15,2
milionů předválečných marek.
Při uplatňování reparačních
nároků klademe váhu na výběr
co nejvhodnějších objektů pro naše
hospodářství se zvláštním
zřetelem na dvouletku. Tak již při prvním
přídělu byla nám přiřčena
celá továrna Waldricha v Siegenu, jež spolu
se stroji z továrny Haniel a Lueg nám umožní
značnou soběstačnost ve výrobě
těžkých obráběcích strojů.
Obdrželi jsme dále továrnu Fritz Müller
v Esslingen, o kterou projevil zájem náš průmysl
chemický. Většina přidělených
strojů již byla také skutečně
do Československa dovezena. Až do poloviny února
došlo celkem 10 transportů, celkem 173 vagonů
s nákladem skoro 300 strojů.
Také při dalším přídělu
obdrželi jsme řadu cenných strojů, hlavně
ze dvou velkých továren na motory, a při
třetím přídělu stroje ze dvou
chemických továren, jež znamenají cenný
přinos pro náš průmysl chemický.
Do budoucna nejsou pro nás, bohužel, vyhlídky
reparací příliš povzbuzující.
Velmocem záleží na rychlé obnově
německého hospodářství, a toto
prý není slučitelné s politikou odbourávání
německého průmyslu.
Ze západních zon zůstanou však v reparacích
stroje a zařízení z továren čistě
válečných. Pařížská
reparační dohoda nestanovila ani výši,
ani dobu trvání reparací. Očekává
se, že na moskevské konferenci dojde k revisi celé
reparační otázky a stanoví se nový
způsob placení reparací, na př. ve
formě uhlí, surovin a jiného zboží
z běžné výroby. My zastáváme
stanovisko, že odškodnění a hospodářská
obnova obětí Německa mají míti
přednost před obnovou Německa samého.
V jeho hospodářské obnově skrývá
se nebezpečí vzniku nového válečného
potenciálu Německa.
Pokud se týče reparací z Maďarska, byly
stanoveny v dohodě mezi námi a Maďarskem z
6. dubna 1946. Její provádění přísluší
zvláštní komisi při ministerstvu zahraničního
obchodu. Při ministerstvu zahraničních věcí
byla zřízena Ústřední reparační
a restituční komise, která bude řešiti
všecky zásadní otázky reparací
z Maďarska a Německa.
Zvláštní pozornost věnujeme také
otázce technického bádání o
německých vynálezech a výrobních
postupech. V dohodě s příslušnými
spojeneckými orgány západních okupačních
zon vyslali jsme do německých závodů
již několik desítek odborníků,
pověřených zmíněnými
úkoly. Informace takto získané mají
pochopitelně pro náš průmysl nesmírnou
cenu.
Velmi důležitou složkou reparací je otázka
německého zahraničního majetku kategorie
A reparací podle pařížské reparační
dohody, v niž je nám vyhrazena kvota 3 %. Podle této
dohody musí spojenecké vlády zadržeti
německý nepřátelský majetek
na svém území, a hodnota tohoto majetku bude
odečtena od jejich podílu na reparacích.
Dodati dlužno, že pod pojem německého
majetku na našem území spadá pouze říšskoněmecký
majetek. Soupis na našem území se koná.
Za okupace odvezli Němci z Československa do Německa
i do různých okupovaných zemí velmi
značný a početný majetek československý,
jehož podstatnou část činily stroje
a strojní zařízení. Způsob
zavlečení byl buď loupež, rekvisice nebo
násilný prodej, jemuž se dávala někdy
i legální forma, ač ve skutečnosti
se československému hospodářství
za takto dodané hodnotné statky nedostalo jako kompensace
žádné skutečné kupní hodnoty.
Ministerstvo zahraničních věcí zřídilo
pro restituční agendu zvláštní
oddělení, které ve spolupráci s příslušnými
resorty, zejména s ministerstvem průmyslu, ústředními
svazy a Fondem národní obnovy, organisuje a provádí
pátrání a restituci zavlečených
předmětů. V Německu pracují
restituční misse v pásmech americkém,
britském a francouzském. Restitucemi v pásmu
sovětském se zabývá československá
vojenská misse v Berlíně. V Polsku máme
československou revindikační komisi ve Varšavě
na podkladě zvláštního ujednání
s Polskem. V ostatních zemích vyřizují
restituce československé zastupitelské úřady.
Restituční řízení se vykonává
na základě zvláštních přihlášek,
jichž došlo na 3.000 v celkové hodnotě
přes 2 miliardy Kčs.
Vedle přímých restitučních
přihlášek používáme k restitučnímu
řízení také soupisu zavlečeného
majetku, prováděného okupačními
úřady spojeneckými v Německu.
S organisaci restitučních prací a s jejich
praktickým prováděním bylo započato
v březnu 1946 a bylo dosaženo již nyní
kladných výsledků. Jde hlavně o stroje
a strojní zařízení, auta, textílie,
koberce, kůže, obuv, psací stroje, cisternové
vozy, úzkokolejné lokomotivy, platinu, meteorologické
záznamy, jablonecké zboží, 25 lodí
z americké zony v Německu, 13 lodí z Rakouska,
válečný materiál atd.
Restituce zvonů přinesla velké zásilky
zvonů v celkové váze přes 130.000
kg.
Z kulturního majetku byla restituována řada
historických a uměleckých předmětů.
V otázkách repatriačních a reemigračních
postoupili jsme v posledním roce a značný
krok kupředu.
Repatriační misse naše v cizině byly
po skončené repatriaci téměř
již všechny zrušeny. Zřízením
naší vojenské misse v Německu jest nám
umožněno i tam přenésti práci
těchto missí na úřady zastupitelské,
z nichž se generální konsuláty v Hamburku
a Mnichově právě ujímají činnosti.
Také cizí repatriační misse v Československu
počtem 35, zřízené nejen pro repatriaci
cizinců od nás a repatriací transitní,
dokončují svou činnost a postupně
odcházejí.
V minulém roce začali jsme s organisovaným
přestěhováním krajanů z ciziny
do vlasti. První smlouva, která byla o tom sjednána,
jest smlouva se Sovětským svazem, podepsaná
v Moskvě 10. července 1946. Ve smlouvě té
vyšel nám Sovětský svaz dalekosáhle
vstříc, umožniv návrat 33.000 Čechů
z Volyňska, z nichž mnozí byli v řadách
naší osvobozenské armády. Osídlení
těchto krajanů zemědělsky vyspělých
znamená veliký přínos k výstavbě
našeho pohraničí. Smlouva se týká
též Slováků a navzájem umožňuje
návrat Ukrajinců, Rusů a Bělorusů
z Československa do SSSR. Transporty s obou stran jsou
v chodu a jsou řízeny smíšenou komisí
československo-sovětskou v Moskvě a příslušnými
místními missemi na Volyňsku a v Československu.
Druhou úmluvou tohoto rázu jest dohoda o přestěhování
Čechů a Slováků z Rumunska. Naše
misse v Cradea začala již s transporty krajanů,
z největší části Slováků.
Také s Jugoslavií a Bulharskem vyjednáváme
o návrat našich krajanů.
Bohužel naše vlast nemá sdostatek orné
půdy, aby mohla umístiti všechny naše
krajany-zemědělce v cizině usedlé.
Vrací se tedy ponejvíce jen živnostníci
a bezzemci, dělníci a inteligence.
Podle možností přijali jsme mnohé krajany
z Rakouska, Francie, Belgie a Polska. U krajanů vídeňských
objevily se potíže s jejich umístěním
ve vlasti, jelikož jsou to vesměs řemeslníci
a počet živností u nás je omezen. Také
ze zámoří hlásí se nám
krajané k návratu do vlasti.
Jest dojemný tento silný hlas domova, který
u krajanů mnohde ani po staletích neutuchá,
jak tomu příklad dávají krajané
z Polska, potomci pobělohorských vyhnanců.
Nicméně při vší naší
snaze bude nutno počítati s tím, že
se nám nezdaří splniti přání
všech krajanů z ciziny po návratu do vlasti.
Budeme míti i nadále důležitou a ne
malou větev národa českého i slovenského
za hranicemi, čítající stále
ještě asi osminu všech Čechů a
skoro třetinu všech Slováků.
Ministerstvo zahraničních věcí neopomine
jim věnovati zvýšenou pozornost, kterou si
zaslouží pro vzornou pomoc, se kterou přispívali
staré vlasti své v době nebezpečí,
poroby a války.
Nedostatek pracovních sil rukodělných, který
se objevil v zemědělství, hornictví,
ve stavebním průmyslu a v pomocných odvětvích
pracovních v průmyslu i v živnostech, přiměl
nás k tomu, že jsme hledali pracovní síly
za hranicemi.
Uzavřeli jsme dvě úmluvy o nájmu pracovních
sil, s Bulharskem o zemědělských dělnicích
a s Italií o dělnících zemědělských
i průmyslových. Bulharští dělníci
již k nám jezdí a dobře se osvědčují
a o transportu italských se právě jedná.
Při organisování čs. zahraniční
služby v cizině má ministerstvo zahraničních
věcí na zřeteli takové znovuvybudování
sítě československých zastupitelských
úřadů, které by odpovídalo
jak nynějším zahraničně-politickým
poměrům nové lidově demokratické
Československé republiky, tak i jejím úkolům
poválečným.
Při budování sítě skutečných
zastupitelských úřadů byl vzat v úvahu
počet zastupitelských úřadů
v cizině podle stavu 1. ledna 1938. Toto datum je východiskem,
ježto ke zrušení některých zastupitelských
úřadů bylo přikročeno během
roku 1938 vlivem politických událostí. Ke
dni 1. ledna 1938 bylo v činnosti 85 skutečných
zastupitelských úřadů a 138 honorárních
zastupitelských úřadů.
Usnesením vlády v Londýně byla zřízena
vyslanectví v Quitu - Ecuador - v Ottawě a v Oslo.
Pro Addis Abbebu byl prozatím akreditován československý
vyslanec v Káhiře a v Beyruthu - Syrie-Libanon -
odevzdal titulář pověřovací
listiny v poslední době. Dále byla usnesením
československé londýnské vlády
přeměněna vyslanectví v Chungkingu
- nyní v Nankingu - v Londýně, v Moskvě
a ve Washingtonu na velvyslanectví, konsuláty v
Kapském Městě a v Londýně přeměněny
na generální konsuláty a zřízena
Čs. informační služba v New Yorku a
Čs. hospodářská služba v USA
v New Yorku.
V době znovuzahájení činnosti ministerstva
zahraničních věcí v Praze v květnu
1945 bylo v činnosti: 4 velvyslanectví, 23 vyslanectví,
8 generálních konsulátů, 8 konsulátů
a 2 jiné zastupitelské úřady (Československá
informační služba v New Yorku a Československá
hospodářská služba v USA v New Yorku),
tedy celkem 45 skutečných zastupitelských
úřadů jakož i 44 honorárních
konsulárních úřadů.
Po zahájení činnosti ministerstva zahraničních
věcí v květnu 1945 byla vyslanectví
v Paříži a v Bělehradě přeměněna
na velvyslanectví, konsuláty v Lublani a v Casablance
povýšeny na generální konsuláty,
zřízeny nové generální konsuláty
v Amsterdamu (již v činnosti) a ve Wellingtonu (Nový
Zéland), zřízen Úřad československého
delegáta při Organisaci Spojených národů
v New Yorku a Úřad delegáta Československé
republiky při mezispojenecké reparační
agencii v Bruselu, zřízeny Úřad československého
delegáta při spojenecké kontrolní
komisi v Budapešti, Úřad československého
zmocněnce ve Vídni, Úřad delegáta
vlády Československé republiky v Bukurešti,
Československá misse při Spojenecké
kontrolní radě v Berlíně, Československá
misse pro restituce do Československa v Hoechstu a Československá
misse pro restituce a reparace v Oeynhausen, přemístěná
později do Bad Salzuflen.
Československá informační služba
v New Yorku a Československá hospodářská
služba v USA v New Yorku byly jako samostatné úřady
zrušeny a jejich agendu převzal generální
konsulát v New Yorku.
Úřad československého delegáta
v Bukurešti, dosavadní konsulát v Beyrutu a
konsulát v Dublíně byly přeměněny
na vyslanectví.
V době od května 1945 do dnešního dne
znovu zahájily tedy činnost tyto československé
zastupitelské úřady:
a) velvyslanectví v Bělehradě, vyslanectví
v Kodani, u Svatého Stolce ve Vatikáně, v
Bukurešti, v Sofii a nedávno ve Vídni.
Nově zahájila činnost vyslanectví
v Montevideu, v Dublině a v Beyrutu.
b) generální konsuláty v Lublani, v Záhřebu,
v Curychu, v Amsterdamu, v Londýně, v Hamburku,
v Baden-Baden.
c) konsuláty v Miláně, v Lille, ve Štrasburku.
Stav československých skutečných zastupitelských
úřadů k dnešnímu dni činí
celkem 64 skutečných zastupitelských úřadů
a 43 honorárních úřadů konsulárních.
Uvažuje se o zřízení diplomatických
zastoupení v Albanii, Afganistanu, ve Finsku, v Iraku,
v Syrii, v Habeši a v Řecku, které sem vyslalo
již svého chargé ďaffaires, a o znovuzřízení
vyslanectví v Maďarsku. Kromě toho se uvažuje
o dalším znovuobsazení některých
konsulárních úřadů v Německu,
Jugoslavii, Brazilii a jinde.
Paní a pánové, skončil jsem výklad
ministra zahraničních věcí, který
je občas mluvčím všech šesti stran
národní fronty. Myslím, že československá
zahraniční politika za posledních dvanáct
měsíců může vykázat kladné
výsledky. To neznamená, že jsme dosáhli
všeho, čeho jsme chtěli a mohli dosáhnout.
Republika Československá, už skoro stát
Čechů a Slováků, má dosud ve
světě dobré jméno. Je na nás,
abychom je udrželi. Antisemitism, tato nejpodlejší
zbabělost, nemá a nesmí mít v naší
zemi místa. Socialisující stát, ale
stát svobodných lidi. Stát nestranně
justice a opravdové demokracie. Ani opona, ani most, ale
článek demokratického řetězu,
který obepíná svět a drží
tuto zeměkouli pohromadě. Malá požehnaná
země, velká a slavná svou tradicí
vítězící pravdy. Dokažme sami
sobě úspěšnou dvouletkou, že jsme
zajedno v plnění povinností, odkázané
nám těmi, kteří i za vás, poslance
Ústavodárného Národního shromáždění,
zemřeli s plnou důvěrou v uhasínajících
srdcích. Zůstaňme jim věrni a zůstaňme
věrni sami sobě a jejich ještě nenarozeným
vnoučatům a pravnoučatům.
Děkuji vám za trpělivost, s kterou jste mne
vyslechli. (Hlučný potlesk.)
Předseda: Byl mně podán návrh
posl. Štětky, Langra, Vičánka,
dr Kočvary, Kaplana, Komzaly a druhů, aby o prohlášení
pana ministra zahraničních věcí byla
provedena rozprava a aby rozprava tato zahájena byla v
této schůzi.
Kdo souhlasí s návrhem posl. Štětky,
Langra, Vičánka, dr Kočvary, Kaplana, Komzaly
a druhů, aby o prohlášení pana ministra
zahraničních věcí provedena byla rozprava
a aby rozprava tato zahájena byla v dnešní
schůzi, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím je tento návrh přijat.
Přihlášeni jsou tito řečníci:
pp. posl. Nový, dr Šoltész. dr
Ducháček, dr Jan Stránský,
dr Bernard, Žiak, dr Brůha, Šulik,
Viboch, dr Horáková, dr Hodža,
dr Hobza, Evžen Erban.
Uděluji slovo prvému řečníku,
p. posl. Novému.
Posl. Nový: Pane předsedo, slavné
ústavodárné Národní shromáždění,
paní a pánové!
Dnešní výklad p. ministra zahraničí
ukázal nám bohatou a kladnou bilanci naší
zahraniční politiky. Jsme vděčni p.
ministrovi za jeho exposé, vděčni tím
více, že jeho součet dosavadních výsledků
naší zahraniční politiky podává
obraz stejně uspokojující, jako tomu je v
našem vnitřním hospodářském
vývoji. Rádi konstatujeme, že konsolidační
proces republiky jak na vnitřním, tak i na zahraničně
politickém poli postupuje úspěšně.
Dnes, dva roky po našem osvobození, můžeme
se směle obrátit nazpět a prozkoumat, jak
byly uskutečňovány zásady naší
nové zahraniční politiky, usnesené
první vládou republiky a obsažené v
košickém vládním programu. V odst. 4
košického programu se praví: "vyjadřujíc
neskonalou vděčnost českého a slovenského
národa k Sovětskému svazu, bude vláda
pokládat za neochvějnou vůdčí
linii československé zahraniční politiky
nejtěsnější spojenectví s vítěznou
slovanskou velmocí na východě. Smlouva československo-sovětská
z 12. prosince 1943 o vzájemné pomoci, přátelství
a poválečné spolupráci bude určovat
pro veškerou budoucnost zahraničně politickou
posici našeho státu". V programu se praví
dále: "vláda bude spatřovat důležitý
svůj úkol v tom, aby uskutečnila pevný
spojenecký svazek s novým, demokratickým
Polskem a aby co nejdříve bylo také možno
provésti předpokládané rozšíření
čs.-sovětské smlouvy z 12. prosince 1943
v trojstranný pakt, který by stvrdil spojenectví
Československa, Polska a Sovětského svazu
proti německé výbojnosti. Pokud jde o Polsko,
vláda se vynasnaží praví program aby
bylo zapomenuto neblahé minulosti a aby poměr Československa
k novému Polsku byl od počátku postaven na
nový základ, na základ slovanského
bratrství. Slovanskou linii ve své zahraniční
politice bude vláda sledovati tím, že naváže
nejpřátelštější spojení
s novou Jugoslavií a že nalezne formu nových
styků i se slovanskými Bulharskem." (Předsednictví
převzala místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)