K zájmu o naší kulturu druží se
neméně živý zájem o vývoj
našich nových poměrů hospodářských
a politických. V rámci působnosti zahraničního
ministerstva a zastupitelských úřadů
snažíme se všemožně zájem
tento uspokojiti všemi formami objektivní služby
informační a propagační. Jsou to někdy
úkoly nemalé a kladou na naše úřednictvo
velké požadavky. Vidíme již dnes, co znamená
na př. zmoci propagačně takový úkol,
jako je příští sokolský slet,
správné informování o dvouletce, našich
potřebách vnitřních i vnějších
a o našem vývoji novými směry. Při
provádění tohoto úkolu je žádoucí,
aby všechny příslušné orgány
a činitelé koordinovali a účelně
semkli svoje úsilí.
Nemohu zde podrobně rozbírati činnost, kterou
rozvíjela během posledních dvanácti
měsíců organisace Spojených národů
ve všech svých oborech. Proto se pokusím podati
jen stručnou charakteristiku činností tří
z jejich hlavních orgánů, t. j. Valného
shromáždění, Rady bezpečnosti
a Hospodářské a sociální rady.
Rada bezpečnosti, která permanentně zasedá
v sídle Spojených národů, má
podle charty Spojených národů základní
odpovědnost za zachování mezinárodního
míru a bezpečnosti. Plníc tento úkol,
jednala Rada bezpečnosti o řadě konkrétních
politických otázek, z nichž zvláště
jmenuji otázku Francova Španělska, případy
řecké, dále to byl případ indonéský
a otázka zaminování korfské úžiny.
Rada bezpečnosti také rozhodovala o žádostech
států o přijetí do Spojených
národů a Valnému shromáždění
doporučila Afganistan, Island a Švédsko, které
pak byly Valným shromážděním
jednomyslně přijaty.
Atomová komise, kterou zřídilo Valné
shromáždění loni v lednu a v níž
jsou zástupci všech jedenácti členů
Rady plus Kanady, předložila po ročním
jednání Radě bezpečnosti svou zprávu
o tom, jak zajistiti atomovou energii jen pro mírové
účely a jak účinně zabrániti
jejímu zneužití jako zbraně hromadného
ničení. Zdá se, že se obě hlediska,
americké, formulované jako t. zv. Baruchův
plán, a hledisko sovětské značně
sblížila.
Velmi užitečnou práci vykonala osmnáctičlenná
Hospodářská a sociální rada,
která se 28. února sešla k svému čtvrtému
zasedání, na němž byl za místopředsedu
zvolen náš stálý delegát u Spojených
národů. Československo je členem Hospodářské
a sociální rady do konce tohoto roku. Představu
o její činnosti dá nejlépe letmý
výpočet nejdůležitějších
otázek, které probírala ve svém plenu
i ve výborech. Jsou to v prvé řadě
naléhavé otázky souvisící s
poválečnými poměry, jako obnova hospodářského
života v zemích zpustošených válkou,
problém uprchlíků a přemístěných,
pokračování v různých oborech
hospodářské a sociální činnosti,
kterou dosud provozovala UNRRA - zejména jde o pokračování
v mezinárodní pomoci pro děti - a jiné
otázky. Mimo to projednala Hospodářská
a sociální rada úpravu poměrů
mezi Spojenými národy a zvláštními
orgány, jako je Mezinárodní organisace práce,
Organisace pro výchovu, vědu a osvětu - UNESCO
Organisace pro výživu a zemědělství
- FAO, a poměr mezi Spojenými národy a organisacemi
mimovládními, pokud se hlásí o spolupráci,
z nichž nejvýznamnější je Světová
odborová federace, v níž je Československo
zastoupeno Ústřední radou odborů.
Pod záštitou Rady byl vypracován status Mezinárodní
zdravotní organisace, jejímž členem
se stane i Československo.
Vrcholný orgán Spojených národů,
Valné shromáždění, zasedal v
Novém Yorku od října do prosince. Největším
jeho úspěchem bylo podle názoru mého
a mnoha jiných to, že svými konečnými
výsledky utvrdilo uvolnění mezinárodního
napětí, které tak tíživě
leželo na pařížské konferenci a
hrozilo i v počátečním stadiu zasedání
Valného shromáždění. Napětí
bylo v New Yorku rozptýleno, když došlo k dohodě
na poradách Velké čtyrky, která současně
tam rozhodovala o konečném znění mírových
smluv s německými satelity. Tento vývoj,
celým Valným shromážděním
radostně uvítaný, jasně ukázal,
co znamená pro mezinárodní politiku shoda
velmocí. To, že se zlepšila vzájemná
důvěra mezi nimi, umožnilo aspoň zásadně
rozřešiti kardinální otázku úpravy
a snížení zbrojení, v niž se došlo
po vzájemných koncesích k jednomyslnému
usnesení. Příspěvek Sovětského
svazu k tomuto výsledku - za osobní účastí
Molotova ve Valném shromáždění
- byl zvláště význačný
a bylo to s uznáním ostatními delegacemi
kvitováno. Jde ovšem jen o začátek,
ale doufejme, že snaha po dohodě bude pokračovati
i v Radě bezpečnosti, kterou Valné shromáždění
pověřilo vypracováním návrhů
na kontrolu atomové energie a obecnou úpravu zbrojení.
Rada bezpečnosti se věci již zabývá.
Shoda velmocí se účinně projevila
i v otázce Francova Španělska. Všechny
hlasovaly pro resoluci, kterou se Španělsko vylučuje
z členství mezinárodních vládních
organisací, pokud pracují se Spojenými národy.
Dále se členové Spojených národů
resolucí vyzývají, aby odvolali z Madridu
své velvyslance a vyslance, a konečně se
pověřuje Rada, aby uvažovala, co třeba
podniknouti pro nápravu situace, kdyby v rozumné
době nedošlo ve Španělsku ke změně.
Nejdiskutovanější politickou otázkou
bylo tak zv. veto. Ač Sovětský svaz a s ním
řada států, zvláště všechny
státy slovanské, hlasovaly proti konečné
resoluci, je výsledek vlastně úspěchem,
předně v tom, že byly zamítnuty radikální
náměty, aby bylo veto zrušeno, t. j., aby byla
opuštěna zásada jednomyslnosti velmoci při
hlasování v Radě bezpečnosti; za druhé
v tom, že se všechny velmoci v rozpravě vyslovily
pro plnou platnost zásady jednomyslnosti, alespoň
pro přítomnou dobu.
Z hospodářských otázek probralo Valné
shromáždění obšírný
materiál, který připravila Hospodářská
a sociální rada a jehož hlavní body
jsem již uvedl v programu této Rady.
Pokud jde o t. zv. nesamosprávná území,
schválilo Valné shromáždění
několik úmluv, jimiž se podrobují poručenské
soustavě Spojených národů některá
území, která byla dosud ve správě
Velké Britanie, Francie, Belgie, Australie a Nového
Zélandu, jako mandáty Společnosti národů.
Valné shromáždění zároveň
ustavilo Poručenskou radu jakožto poslední
hlavní orgán Spojených národů.
Důležitým bodem jednání Valného
shromáždění bylo ovšem také
schválení rozpočtů Spojených
národů, a to dodatečně rozpočtu
na rok 1946 ve výši 19 mil. dolarů a na rok
1947 v částce 27 3/4 mil.
dolarů. Výše reservního fondu Spojených
národů byla určena na 20 mil. dolarů.
Československý podíl na rozpočtu za
letošek a na reservním fondu činí 0.9
%. Dosáhli jsme tak značného snížení,
poněvadž náš původní příspěvek
činil 1.447 %.
Z právních otázek stojí za zmínku
resoluce, kterou se prohlašuje za mezinárodní
zločin t. zv. lidovražda, což znamená
soustavné vyvražďování národních,
plemenných a náboženských skupin, jak
to prováděli nacisté. Dále uvádím
resoluci, kterou se potvrzují zásady norimberské
charty o stíhání válečných
zločinců.
Velmi důležité pro další vývoj
Spojených národů bylo rozhodnutí Valného
shromáždění o tom, že definitivní
sídlo Organisace bude v New Yorku.
Toto je jen letmý výběr z daleko rozsáhlejšího
programu, který absolvovalo Valné shromáždění,
a to v 34 schůzích plenárních - které
brilantně řídil jeho předseda, náš
nedávný milý host P. H. Spaak - a v nesčetných
schůzích komisí, podkomisí a komitétů.
Ujišťuji vás, že naše málo početná
delegace byla více než naplno zaměstnána,
což mi dosvědčí přítel
Vlado Clementis, který nás pilně a
účinně zastupoval v politické komisi
a jejich podkomisích. Pokládám za svou povinnost,
abych tu poděkoval za obětavou práci i ostatním
našim delegátům a jejich spolupracovníkům.
Při té příležitosti chci rovněž
vzpomenouti, že jsme udržovali v linii naší
obecné zahraniční politiky stálé
styky se všemi delegacemi, s nimiž nás podle
povahy otázek pojily společné názory
a zájmy; s delegacemi velmocí v prvé řadě
a zvláště pak s delegací Sovětského
svazu a ostatních slovanských států.
Dříve než uzavřu kapitolu o Spojených
národech, chtěl bych krátce odpověděti
na otázku, zda organisace Spojených národů
je instituce prospěšná a životná.
Bez váhání pravím: ano, a dodávám,
že je to instituce nezbytná pro mír a pokrok
ve světě.
Z toho všeho vyplývá pro Československo
povinná účast při jednáních
mezinárodních, jejichž úkolem je poválečné
uspořádání světového
hospodářství, jako je na př. mezinárodní
organisace obchodní a jiné. O zásadách
této organisace se jednalo na poradách Přípravného
výboru v Londýně na podzim minulého
roku a bude se pokračovat v dubnu v Ženevě.
V rámci této zamýšlené mezinárodní
konference o obchodě a zaměstnanosti chceme uplatnit
naše celně-tarifní požadavky, o nichž
se bude jednat se 17 státy. Žádáme-li
odstranění celních překážek
od jiných zemí, nemůžeme pochopitelně
sami činit překážky ke škodě
jiných států, s nimiž obchodujeme. Proto
jsme pro postupné odstraňování těchto
překážek, ovšem za předpokladu,
že bude při tom brán zřetel na některé
naše zvláštní poměry. Československo
však i při svém velkém zájmu
o obchod s ostatními 17 pozvanými státy nesmělo
zapomenouti na to, že skoro dvě třetiny jeho
zahraničního obchodu se uskutečňovaly
se státy, které se dosud jednání nezúčastnily
a které mohou být v poměru k zamýšlené
mezinárodní obchodní organisaci tak zvanými
nečlenskými státy. Musíme mít
též na zřeteli i tu okolnost, že naše
válkou a okupací poškozené hospodářství
potřebuje ještě nějaký čas
k přechodu do hospodářství mírového.
Pokud jde o dohody s jednotlivými státy, neustálenost
mezinárodní hospodářské situace
nedovoluje ještě uzavřít dlouhodobé
smlouvy, platné několik let. Přece však
se poměry podstatně zlepšují a naše
hospodářsko-politická činnost je velmi
čilá a stále se zvětšuje. Se
Sovětským svazem byla uzavřena dohoda o vzájemné
výměně zboží na dobu jednoho
roku, která se však může automaticky prodlužovati.
V rámci této dohody došlo ke značné
výměně zboží, takže Sovětský
svaz je naším největším dovozcem
a ve vývozu je na druhém místě. Je
naděje, že v dohledné době uzavřeme
místo obchodní smlouvy z r. 1935 novou obchodní
a plavební dohodu.
Náš hospodářský styk s USA se
v roce 1946 zvolna zvětšoval, ale nedosáhl
ještě takového významu a rozsahu, jaký
měl v předválečných letech.
Od USA jsme dostali úvěr 20 milionů dolarů
na nákup bavlny a 2 miliony na nákup tabáku.
Jak je známo, úvěr 50 milionů dolarů
na nákup t. zv. válečných přebytků
nám byl zastaven a mohli jsme z něho nakoupit jen
asi za 8 milionů dolarů zboží. Před
konečným uspořádáním
je záležitost náhrady nároků,
které mají naši občané v západních
Čechách z nebojové činnosti armády
Spojených států.
U Mezinárodní banky pro obnovu a rozvoj se ucházíme
o větší úvěr, který by
nám umožnil rychlejší znovuvybudování
našeho válkou poškozeného hospodářství
a ulehčil úkoly naší dvouletce.
Dohodli jsme se s příslušnými představiteli
Spojených států, že v krátké
době uzavřeme novou obchodní smlouvu, a doufáme,
že i ta přispěje k zvýšení
našich hospodářských vztahů k
Spojeným státům tak, jak by to bylo žádoucí.
Naše hospodářské styky s Velkou Britannií
se vyvíjejí zcela slibně. Byl nám
umožněn dovoz různého zboží
tím, že velká Britannie nám poskytla
úvěr 5 milionů liber a později 21/2
mil. liber na nákup přebytečného válečného
materiálu. Slibně se vyvíjí i náš
vývoz do Velké Britannie, a to i takových
druhů zboží, které jsme před
tím nevyváželi. Obchod s Kanadou je obdobně
oživen kanadským úvěrem, jenž byl
v podstatě ujednán už naší vládou
v emigraci. Jde o částku 19 milionů dolarů.
Jinak náš vývoz do dominií a britských
osad je dosud brzděn různými dovozními
omezeními, avšak doufáme, že postupně
i tu dosáhneme zlepšení, jak se to už
v posledních týdnech začalo projevovat v
obchodních stycích s Australií a Novým
Zélandem.
Poměrně uspokojivě se vyvíjí
obchodní styk s Francií, a těžkosti
technického rázu, které se vyskytují,
jsou odstraňovány periodicky jednáním
smíšených komisí. V posledních
měsících byla uzavřena celá
řada dohod s různými státy, jako s
Nizozemím, Belgií, Uruguayí, severskými
státy, Švýcarskem, jakož i s celou řadou
jiných států, s nimiž máme vesměs
dobré přátelské styky.
Poměrně velmi příznivě se vyvíjejí
naše hospodářské styky se státy
Blízkého a Dalekého východu. Ve všech
zemích je velký zájem o naše výrobky
a obchodní morálka našich vývozců
si v těchto dalekých zemích získala
dobré jméno a bude záležet na nich,
aby si je udrželi. Naše obchodní dohody byly
přizpůsobeny novým poměrům
a obnoveny až na některé státy, jako
Syrie, Libanon, Irak, s nimiž byl však obchodní
styk též navázán. V minulém roce
činil nás vývoz do zemí Blízkého
a Dalekého východu asi 700 mil. Kčs, dovoz
asi 350 mil. Kčs. Největší výměnu
zboží máme z východních zemí
s Tureckem a Egyptem. Je potěšitelné, že
přes velké transportní těžkosti
jsme v minulém roce vyvezli skoro za 40 mil. Kčs
zboží do Číny a za 45 mil. Kčs
do Britské Indie. Můžeme očekávat,
že v tomto roce budou naše styky s východními
zeměmi ještě o mnoho větší
a brzy překročí i předválečný
rozsah.
Zvlášť velký důraz klademe na prohloubení
hospodářských styků s menšími
sousedy, jakož i se státy jižní a jihovýchodní
Evropy. Bohužel tyto styky narážejí často
na velké těžkosti, vyplývající
hlavně z té okolnosti, že tyto státy
byly válkou poškozeny tak jako my, anebo ještě
ve větším rozsahu, jsou nyní zchudlé,
a často nemůžeme najít za náš
vývoz do těchto zemí potřebnou protipoložku
pro svůj dovoz.
Ačkoli jsme sami chudí, poskytujeme pomoc tam, kde
je potřebná a kde pomoci můžeme, neboť
jsme si vědomi toho, že hospodářské
styky jsou základem pro upevnění ostatních
vztahů. Tak na příklad jsme poskytli hospodářskou
pomoc Rumunsku, Bulharsku a Jugoslavii; vyvezli jsme cenné
potraviny do Rakouska a Německa. I Maďarsku jsme poskytli
pomoc tím, že jsme prodloužili lhůtu reparačního
plnění ze šesti na osm let. S Polskem a Jugoslavií
jsou v běhu jednání a doufám, že
se v každém směru úspěšně
skončí.
Před velký problém nás staví
otázka dopravy, která je pro nás jako vnitrozemní
stát životně důležitá. Za
přepravu se často od nás požaduje zboží,
kterého máme dosud sami nedostatek, anebo hodnotné
devisy. Spojenci nám byli hlavně při transitu
z mořských přístavů hodně
nápomocni v minulosti, a i když se nyní vyskytují
různé těžkosti, doufáme, že
s jejich pomoci si pro budoucnost uspokojivě vyřešíme
i tyto otázky. Jako osudoví sousedi Německa
máme v rámci svých potřeb zájem
na obchodním styku s ním. I když nemáme
námitek proti tomu, aby německé hospodářství
bylo v rozumných mezích obnoveno, nemůžeme
dopustit, aby se tak stalo na úkor našich hospodářských
potřeb. V lednu se vedla jednání se spojeným
pásmem britsko-americkým a tato jednání
budou ještě obnovena během března. Německo
je naší transitní cestou pro styk se státy
západní a severozápadní Evropy a do
značné míry se zámořím.
Snažíme se navázat hospodářská
jednání i se sovětským pásmem.
Pokud jde o dopravu vodní, poměrně nejlépe
funguje na řece Labi. Z našich během války
zavlečených vozidel nám Sovětský
svaz část už uvolnil a o uvolnění
ostatních jsou v běhu jednání. Taktéž
vláda USA dala zásadní souhlas k uvolnění
našich plavidel na horním Dunaji. Nevyřešena
je dosud otázka našich plavidel, počtem asi
102, na řece Odře. O uvolnění se vedou
jednání s Polskem a SSSR.
V letecké dopravě provedlo Československo
ratifikaci mezinárodní konvence, jejíž
zásady se uplatňují ve všech bilaterálních
smlouvách, v nichž uplatňujeme s úspěchem
náš požadavek, aby se Praha stala centrem evropských
leteckých spojů. Hlavním úkolem blízké
budoucnosti bude navázat pravidelné letecké
spojení se zeměmi Blízkého a Dalekého
východu. Slibným počátkem bylo uzavření
letecké dohody s Tureckem.
Naše hospodářské styky s cizinou jsou
často ovlivňovány i otázkou náhrady
za znárodněný majetek. Rozumná cizina
uznává naše právo provést sociální
a hospodářské reformy v našem státě,
a to hlavně s ohledem na naší zvláštní
situaci, do níž jsme se dostali následkem nepřátelské
okupace, drancování a uchvacování
našich hodnot okupanty. Cizina však požaduje od
nás, což je přirozené, náhradu
za znárodněný majetek. Ministerstvo zahraničních
věcí ujistilo cizozemské zájemce,
že v rámci platných zákonů hodlá
náš stát bez průtahů uspokojit
oprávněné nároky cizích věřitelů.
Při ministerstvu financí je od prosince zřízena
pro tyto otázky zvláštní komise. Celý
komplex otázek odškodnění za znárodněný
majetek byl už vyřešen dohodou se Švýcarskem,
která bude co nejdříve předložena
k ústavnímu projednání. Doufáme,
že co nejdříve dojde k vyřešení
těchto otázek i se Spojenými státy
na základě memoranda a jednání, která
jsme měli s vládou USA. Potom zajisté přestanou
nepříznivé kritiky, které byly často
neodůvodněně rozšiřovány,
hlavně našimi bývalými občany.
Myslím, že co nejdříve budou vyřešeny
tyto otázky i v poměru k jiným státům,
s nimiž vedeme předběžná jednání,
jako s velkou Britannií, Francií, Holandskem, Belgií,
Švédskem a Norskem. Praktické provádění
dohod, které hodlám uzavřít, může
narážet na technické obtíže, ale
můžeme dát ujištění, že
oprávněné nároky chceme bez průtahů
uspokojit. Očekáváme, že cizina přijme
s porozuměním náš postup a že nám
poskytne ulehčení při našem zahraničním
obchodu a při získávání potřebných
platebních možností. Jedině vývozem
ovšem můžeme získati prostředky
k placení - a vyvážet budeme moci, jakmile
se budeme moci navrátit k vývozu našeho typického
zboží.
Naše hospodářská politika vykazuje přes
velké potíže poválečné
nesporné úspěchy. Bude záležet
na nás doma, abychom dobré jméno, které
v cizině máme, zvýšenou produkci udrželi.
Myslím nejen na produkci kvantitativní, ale i kvalitativní.
Na světových trzích trvá stále
ještě hlad po zboží všech druhů,
avšak co nejdříve počne boj o trhy.
Musíme pracovat tak, abychom byli schopni soutěže
nejen ve výrobě, ale i v obchodě.