Jest ovšem třeba, jak
již zde bylo řečeno, aby tento zdravotnický
personál byl spravedlivě hodnocen a odměňován.
Domnívám se, paní a pánové,
že práci, kterou tito lidé dělají,
ať jsou to služebné nebo sluhové, ať
jsou to sestry nebo ošetřovatelky, nebo subalterní
lékaři, nikdy nezaplatíte. Myslím,
že všecka ta práce, kterou dělá
poctivý pracovník zdravotnického povolání,
nemůže býti nikdy zaplacena. Ale je třeba,
aby ten člověk viděl, že jeho služba
a práce je uznávána a aspoň spravedlivě
hodnocena, aby nemusel strádat hůř než
kdokoliv jiný, kdo dělá stejně těžkou
práci. Je třeba, abychom po této stránce
doplnili tuto svoji osnovu a abychom dovedli v prováděcích
nařízeních i spravedlivě odměňovat
všecku práci sociálních i zdravotních
pracovníků i pracovnic, aby viděli, že
práce, kterou dělají s láskou a skutečně
z humanity, je ceněna a vážena.
Mluvilo se také velmi mnoho
při jednání o tomto zákoně,
že snad bude rušivým vlivem působit, že
jsme toto poradenství decentralisovali a že místní,
okresní a zemské národní výbory
budou zasahovat do této práce zdravotnické
a sociální. Já bych si, paní a pánové,
z toho nic nedělal a naopak bych považoval tento laický
živel v naší zdravotnické péči
po stránce demokratické a sociální
za velmi významný. Já bych si velmi přál,
aby naši lidé veřejně činní,
naši politikové, našli také kladný
poměr k této zdravotnické a sociální
práci, a myslím, že to nebude na škodu
a že to naopak bude zvyšovat úroveň našich
místních, okresních i zemských národních
výborů, když budou rozhodovat a když se
budou radit i o těchto bolestivých lidských
stránkách, když se nebudou jenom hádat
a politikařit, nýbrž když budou skutečně
tu lidovládu brát po té nejlidovější
a nejbolestnější stránce, a že
to přinese ve skutečné naší veřejné
práci velmi mnoho kladných výsledků.
Je jisté, že teprve uskutečněním
všech těch osnov, jak jsem o nich při zdravotnictví
mluvil, a hlavně osnovy národního pojištění,
budeme korunovat celé dílo a naši starost o
zdraví našeho lidu. Bude to půl cesty, když
potom konečně dojdeme k tomu, aby celá zdravotnická
péče, jak zejména my lékaři
si to přejeme, byla zestátněna, aby všem
lidem bylo dáno plné právo na zdraví
- tak, jako už je to v jiných velikých našich
spojeneckých státech - a kdy potom budeme moci mluvit
o tom, že tak jako každý z nás dochází
nebo má docházet samozřejmě vzdělání,
bude docházet i zdraví a veškeré péče
sociální i existenční.
Domnívám se, že
náklady, které nás to bude stát, se
vyplatí, protože bylo řečeno už
mnohokrát, že investice na zdraví národa
jsou investice, které snad na papíře nevypadají
pěkně a nedají se vyčíslit,
ale zato přinesou mnohonásobný užitek
ve všech položkách státního a národního
hospodářství.
Bylo zde řečeno, že
jsme si udělali krásný plán hospodářský
a že si musíme udělat i dobrý plán
kulturní. Domnívám se, že by bylo na
čase, abychom už začali velkoryse plánovat
i péči o naše zdraví, abychom nechodili
jenom s dílčími úkoly a jednotlivými
zákony, protože péče a plán o
udržení a zdokonalení našeho národního
zdraví nám vlastně teprve dá ten substrát
naší národní společnosti, národa
a státu, bez něhož by potom všecko to
ostatní, i národní hospodářství,
politika a kultura neměly toho, kdo je vlastně jediným
subjektem národa, to jest člověka. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík
(zvoní): Dávam slovo pánu posl. dr
Böhmovi.
Posl. dr Böhm: Slávna
snemovňa, panie a pánovia!
Ústavodarnému Národnému
shromaždeniu bola predložená osnova zákona
o poradníckej zdravotnej starostlivosti, ktorého
skromný nadpis nedáva nijako tušiť jeho
nesmierny význam pre ďalší vývin
zdravotníctva v našom štáte.
Nie je tomu dávno - stalo
sa to pred zrakmi našej generácie - čo sa začaly
uplatňovať zásady ochrannej, preventívnej
starostlivosti o zdravie ľudu popri staršej koncepcii
v zdravotníctve, ktorá sa vyčerpávala
takmer výlučne v kuratívnej medicíne.
Kým liečebná starostlivosť rýchle
mohutnela, až dosiahla dnešnej vyspelej, organizačne
takmer vrcholnej podoby, nový preventívny smer v
medicíne zpočiatku si len ťažko kliesnil
cestu k uznaniu. Ale stačila dĺžka života
jedného pokolenia na to, aby si ho vydobyla, ba začala
prevládať v mysliach odborníkov i v praxi verejného
zdravotníctva.
Toto úžasné a
úspešné napredovanie zdravotnej prevencie musí
si vynútiť, pravda, náležitú odozvu
aj v našom zákonodarstve. I keď je v mnohých
našich právnych predpisoch už zmienka o prevencii
zdravia a v uplynulom štvrťstoročí možno
zaznamenať viacero noriem s touto matériou, treba
považovať zákon o poradníckej zdravotnej
starostlivosti pri jeho všetkej skromnej podobe za základný
kameň celej starostlivosti budúcej sústavy
moderného chápania ochrannej starostlivosti o zdravie
ľudu.
Osnova zákona prichádza
pred zákonodarný sbor na začiatku dvojročnice,
aby sa i týmto dokumentoval jeho význam pre zdravie
ľudu nášho štátu; vyplýva
samozrejme zo zdravotníckych zásad dvojročného
budovateľského plánu našej vlády,
v ktorom sa výslovne vyzdvihlo právo každého
občana na ochranu zdravia. Pre exekvovanie tohto práva
sú najvhodnejšími ustanovizňami práve
naše zdravotne-sociálne poradne ako najtypickejšie
ústavy ochrannej zdravotnej starostlivosti, ktorých
úlohu osnova zákona tak jasne vymedzuje.
Aby sa každý občan
bez rozdielu mohol domáhať ochrany svojho zdravia,
poskytuje poradnícku zdravotnú starostlivosť
štát bezplatne. V tomto treba vidieť bez sporu
pečať dnešných čias, usilujúcich
sa o vyrovnanie každej sociálnej nespravodlivosti.
Je to náramne významné a príkladné,
že štát preberá na seba ťarchu a
zodpovednosť aj na tomto poli na dôkaz toho, že
význam prevencie zdravia nehodlá nijako znevažovať,
ale začleňuje ju medzi svoje prvoradé povinnosti.
Výslovným kladom osnovy
zákona je, že zdravotné poradníctvo
všetkého druhu ostalo celé, neporušené;
že sa do ústavov národného zdravia,
ktoré sa podľa tohto zákona majú zriadiť,
sústredia všetky poradne; že sa tvorí
jednotná sústava zdravotnej prevencie; že sa
pri legislatívnych pokračovaniach podarilo vylúčiť
všetky dezintegrujúce snahy. Raz bude ku cti tohto
zákonodarného sboru, ak sa na tomto zákone
usnesie, že správne vytušil vývin preventívneho
zdravotníctva a dal podklad pre jeho účelnú,
neroztrieštenú, dobre chápanú modernú
sústavu.
Zákon pamätá na
všetkých činiteľov, ktorí majú
hocijakú úlohu v ochrane zdravia ľudu. Vymedzuje
úlohy národných výborov, dáva
výraz spolupráce štátnej zdravotnej
správy s nositeľmi sociálneho poistenia a fixuje
zriadenie potrebných koordinačných orgánov.
Ani účasť dobrovoľných organizácií
nevylučuje z ďalšej práce. Berie teda
do náležitej úvahy každého, kto
môže výdatne pomôcť, aby sa nový
systém zdravotníckej prevencie vybudoval podľa
jednotného, vopred stanoveného plánu zdravotnej
starostlivosti.
Otázka súvislosti plánovaných
ústavov národného zdravia s okresnými
starostlivosťami o mládež, ktoré sú
predmetom osobitnej osnovy zákona, je šťastlivo
riešená v predloženom návrhu zákona,
hoci sa na začiatku legislatívneho pokračovania
nachádzala neraz v chúlostivej situácii.
Sme si plne vedomí toho, že okresné starostlivosti
o mládež musia nutne počítať s
ústavmi národného zdravia ako so svojimi
pomocnými zariadeniami v starostlivosti o matky a deti.
Iste si želáme všetci, aby sa toto ustanovenie
zákona úspešne vykonávalo v prospech
tých, ktorých sa týka, t. j. v prospech matiek
a detí, ktoré sú v ochrane zdravia na verejnú
pomoc takmer všeobecne odkázané.
Osnova zákona bola šťastlivo
doplnená v snemovných výboroch novými
ustanoveniami o povinných zdravotných prehliadkach
obyvateľstva a o evidencii zdravotného stavu. Tento
doplnok nie je nijako heterogennou súčiastkou tohto
zákona, ale nutným predpokladom úspešnej
činnosti poradnej všetkého druhu. Tieto dôležité
ustanovenia pôvodne sa akiste plánovaly do rámca
osobitných noriem; treba však dať výraz
svrchovanej spokojnosti nad tým, že sa dostaly hneď
do tohto základného zákona, lebo sú
nutným predpokladom účinného výkonu
preventívnej zdravotnej starostlivosti. Tieto, ako aj ostatné
ustanovenia osnovy zákona sú zadelené do
uceleného celku, ktorý má byť základnou
normou budúcej mohutnej konštrukcie ochrannej starostlivosti
o zdravie ľudu.
S osnovou zákona prichádza
sa do ústavodarného Národného shromaždenia
v pravý, ale súčasne v najvyšší
čas. Náš ľud mnoho trpel v nedávno
odznelej svetovej vojne, ktorej následky sú dnes
a budú ešte dlho badateľné na jeho zdraví,
na zdraví ľudí v pracovnom veku, ako aj tých,
ktorí doňho dorastajú a ktorí sú
nádejou pre šťastnejší život
našich národov.
Na zlepšenie a ochranu zdravia
tohto ťažko skúšaného ľudu nevystačia
už naše poradne v terajšej podobe. Nevhodný
je už ich rámec súkromných a dobročinných
spolkov, roztrieštených podľa ich odvetvia pôsobnosti.
Musíme pre ne uplatniť všetky požiadavky
dnešných čias, ktoré sú v súlade
so súčasným stavom lekárskej vedy
a so správnym štátnickým myslením.
Je to sústredenie, zodbornenie, zverejnenie našich
poradní a ich členenie na správne miesto
v štátnej správe, t. j. do odboru zdravotníctva.
Všetkým týmto požiadavkám osnova
zákona v plnej miere vyhovuje a opodstatňuje našu
nádej, že jej prijatím a vydaním nového
zákona začne sa skutočne nová a veľmi
významná epocha v našom zdravotníctve.
Zdravotná prevencia dostáva
v tomto zákone prvý raz náležitú
a pevnú bázu; na nej budeme stavať všetky
ďalšie normy, ktorých potreba bude postupne nastolená.
Naši odborníci, ktorých záujmovou sférou
bola a je preventívna medicína, považujú
tento zákon za vyslovený medzník v histórii
nášho zdravotníctva, po ktorom má nasledovať
perióda radostného napredovania. Sú totiž
presvedčení, že zákon, pre vykonanie
ktorého máme už tak bohaté predpoklady,
nebude len zákonom na papieri, ale sa bude i účinne
uskutočňovať. Predpokladajú, že
jeho vykonaním sa v dohľadnej dobe všeobecne
zlepšia naše zdravotne- sociálne indexy, ktoré
za vojny a tesne po nej dosiahly priamo zlovestnej výšky.
Sníži sa naša vysoká dojčenská
úmrtnosť, zrednú časté prípady
tuberkulózy a iných sociálnych chorôb,
naše matky budú prinášať zdravšie
deti na svet, účinne sa bude chrániť
zdravie nášho ľudu, ktoré je podmienkou
všetkých ľudských podujatí i našej
dvojročnice i našich ďalších plánov
a programov pre šťastnejšiu budúcnosť
našich národov v obnovenom štáte.
Panie a páni, Povereníctvo
zdravotníctva už v októbri roku 1946 položilo
dva základné kamene domov národného
zdravia, a to na najvýchodnejšom cípe Československej
republiky v Sobranciach a uprostred v Skalici. Sú to pochodne,
ktoré sme zapálili na Slovensku, a majú hlásať
tú myšlienku, ktorú my týmto zákonom
sledujeme.
Prichodí mi teda, slávne
ústavodarné Národné shromaždenie,
vysloviť úprimné želanie, aby bola osnova
zákona o poradníckej zdravotnej starostlivosti,
ktorá je pre naše zdravotníctvo z prv spomenutých
príčin priamo historického významu,
v plnom znení prijatá. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík:
Ďalším prihláseným rečníkom
je p. posl. Kovář. Udeľujem mu slovo.
Posl. Kovář:
Pane předsedo, dámy a pánové!
Projednávané vládní
návrhy zákonů o organisaci sociální
péče tisk 354 a o poradenské péči
tisk 286 mne nutí, abych poukázal na některé
záležitosti a dotkl se otázek, jak je ve skutečnosti
postaráno o sociální a zdravotní péči
lidu na venkově a zvláště u nás
v horských krajích, správně řečeno,
jak není postaráno vůbec.
Základní požadavek
lidského zdraví je řádné bydlení.
Bohužel velká většina rodin se 4 i více
dětmi bydlí pouze v jedné místnosti,
kde se vaří nejen pro lidi, ale také pro
dobytek, pere a dělají ostatní práce,
není prádelen a o koupelnách se ani nezmiňuji.
Neupravené močůvkové jímky
a hnojiště, močůvka teče po cestách,
vtéká do potoků, a protože je naprostý
nedostatek studní a tiché vody vůbec, je
obyvatelstvo nuceno této nečisté vody používati
nejen k praní prádla, napájení dobytka,
ale také pro svou vlastní potřebu k jídlu
a pití. A důsledky jsou zvláště
v době letní: tyfové epidemie a přeplněné
nemocnice.
Naprostý nedostatek finančních
prostředků jest příčinou, že
si lidé nemohou upraviti svá obydlí; rovněž
tak je tomu s hospodářskými budovami, zvláště
stájemi. V těchto nehygienických stájích
roste pak tuberkulosní dobytek, hlavně dojnice,
a mléko z těchto dojnic nepijí pouze venkovští
lidé, ale mléko jde do měst a tak je ohroženo
zdraví celého národa.
Špatné silnice, nedostatečná
síť železniční, obce vzdálené
desítky kilometrů od železničních
zastávek a okresního města bez telefonu se
nemohou v případě nutné lékařské
pomoci nikoho dovolati. K tomu je ještě naprostý
nedostatek lékařů. Ku příkladu
pro 10.000 obyvatel na rozloze 12.223 ha pouze jeden lékař,
který ještě k tomu nemá ani auta. Pak
se nedivte, že nejen děti, ale i dospělí
umírají ve velkém počtu, protože
nebylo včasné lékařské pomoci.
V takovém prostředí žije horský
a zemědělský lid na Valašsku a trpce
si stěžuje plným právem na poměry,
když vidí, že se v městech stavějí
paláce, v každé ulici je několik odborných
lékařů, stovky zahálejících
aut - a na venkově není nic. Zavedené poradenské
péče, jeden den v měsíci pro široké
okolí, nemohou rodiny a matky v plné míře
přes velkou vzdálenost použíti; rovněž
ne mateřských školek a žňových
útulků.
Tvrdí se, že děláme
novou zemědělskou politiku. Chce-li se tato nová
zemědělská politika ubírati tím
směrem, že budou subvence na močůvkové
jímky, na úpravu hnojišť a stavbu stájí
pro dobytek omezeny nebo vůbec zastaveny a budou poskytovány
pouze subvence na stavbu kulturních domů, pak to
rozhodně a jistě uděláme špatně.
Nejsem proti kultuře, neboť také ji vesnice
nutně potřebuje, ale rozhodně nedělejme
napřed pěknou střechu na stavbu, jejíž
základy nejsou v pořádku. Připadá
mi to tak, jako kdybych si vzal na hlavu pěkný klobouk
a jinak zůstal nahý. V zájmu sociální
a zdravotní péče na vesnici je nutno v prvé
řadě upraviti kulturu lidského bydlení,
stájí pro dobytek, dáti do pořádku
hnojiště a jímky, aby močůvka,
drahocenné hnojivo, netekla po cestách, řádné
studny neb vodovody se zdravotně nezávadnou pitnou
vodou, kanalisace, regulace potoků a řek, aby vesnice
každoročně nebyly zaplavovány. Na tyto
všechny důležité úkoly náš
vesnický chudý lid hospodářsky a finančně
absolutně nestačí. (Předsednictví
převzal místopředseda Komzala.)
Upozorňuji na tyto závažné
záležitosti vládu republiky Československé,
aby v rámci zákonů sociální
a zdravotní péče v prvé řadě
vzala zřetel na ohrožené zdraví obyvatelů
vesnic a místo nákladných a drahých
staveb všemi prostředky přednostně podepřela
zdraví vesnického lidu, který svým
krásným a obětavým pracovním
úsilím zajistil výživu celého
národa a proto si také této státní
podpory plně zaslouží. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalej
je k slovu prihlásená pi posl. Trojanová.
Udeľujem jej slovo.
Posl. Trojanová: Paní
a pánové!
Ujímám se slova k zákonu
o poradenské zdravotní péči především
jako žena. Jsem si plně vědoma jeho významu
po stránce odborné, jsem si vědoma toho,
že je základním kamenem, na němž
bude vybudována celá příští
výstavba preventivní péče zdravotní
v našem státě. Zvláště však
jako žena hodnotím u něho tu okolnost, že
středem zájmu a východiskem celé práce
je nikoliv jednotlivec, nýbrž rodina jako celek. Rodina
je pro velkou většinu žen a zejména pro
nás ženy, které se hlásíme ke
křesťanskému názoru na život, základem,
ze kterého chceme vždy vycházeti a na němž
chceme vše budovat. Na mravní a zdravotní úrovni
našich rodin závisí i mravní a zdravotní
úroveň našeho národa, závisí
na ní i celá jeho šťastná budoucnost.
Proto s povděkem jsme uvítali, že tato důležitá
osnova zákona, předložená ministrem
zdravotnictví dr Procházkou, staví
celou příští zdravotní politiku
státu v oboru zdravotnické prevence na tyto základy.
Naše poradenská zdravotní
péče byla až dosud velmi roztříštěna.
Isolovaně pracovaly poradny dětské a isolovaně
pracovaly i poradny protituberkulosní. Jejich vzájemná
součinnost nebyla žádnými předpisy
koordinována a závisela často jen na dobrých
osobních vztazích jejich zaměstnanců.
Proto opětovně docházelo k tomu, že
do jedné a téže rodiny docházela pracovnice
z poradny dětské, pak pracovnice z poradny protituberkulosní,
a to mnohdy těsně po sobě. Každá
z nich věnovala se ovšem pouze svému vlastnímu
pracovnímu úseku a neměla ani práva,
ani možnosti odpomoci jiným zdravotním závadám,
které se v dotčené rodině vyskytovaly.
A tak vyskytl-li se v rodině případ srdeční
choroby, nebylo nikoho, kdo by se o něj staral, když
poradna pro srdečně choré nebyla v okresu
zřízena. Tyto nedostatky budou nyní postupně
odstraňovány. Tím, že stát sám
bude prováděti poradenskou péči, bude
možno doplniti dnešní celkem uspokojivě
vybudovanou síť poraden dětských a protituberkulosních
vybudováním i ostatních poraden pro srdečně
choré, reumatiky, diabetiky a pod. alespoň ve významnějších
střediscích pro několik okresů společně.
Prohloubí se podstatně péče o zdraví
našeho národa a zvýší se jeho celková
zdravotní úroveň. O to nám v dnešní
době jde především.