Chtěl bych se při této
příležitosti zmínit o práci a
honorování ústavních lékařů
a ostatního zdravotnického personálu. Nepodezírejte
mě, prosím, z toho, že jako lékař
chci obhajovat nějaká stavovská práva
nebo nadpráva. Jsem příliš disciplinovaným
příslušníkem národní společnosti,
než abych jednomu stavu nebo jedné vrstvě chtěl
dávat více nežli druhé. Ale podívejme
se na problém. Sekundární lékaři
v nemocnicích jsou špatně honorováni,
ačkoliv mají daleko více práce nežli
kdokoli jiný, protože pro ně neplatí
žádná 8hodinová doba pracovní,
žádná noc a žádná neděle.
Můžete mně na to odpovědět, že
to tak bylo vždycky, a já vám dám souhlas,
že to skutečně tak vždycky bylo. Ale kdy
to bylo? To bylo za liberalistického systému, kdy
lékař byl prototypem svobodného povolání,
kdy sekundárská léta v ústavě
vlastně nebyla ještě jeho zaměstnáním,
nýbrž jenom pokračováním ve studiích;
on zde sbíral zkušenosti, z kterých potom těžil
a které se mu ve svobodném povolání
také finančně rentovaly. Vždyť
se to zračilo i v tom, že sekundární
lékař mohl sloužit pouze dva, výjimečně
tři roky a že se nesměl oženit. Oženění
bylo důvodem k propuštění ze služby.
Na tom je nejlépe vidět, že to bylo považováno
vlastně jenom za doplněk studií, při
kterém už měl jakési kapesné,
a teprve když odešel z nemocnice do vlastního
povolání, živil se jako samostatný člověk.
Ta doba už je pryč a nenuťte lékaře,
aby byli posledními trosečníky liberalismu.
Dejte také těmto subalterním lékařům,
kteří nejsou dnes v nemocnici dva nebo tři
roky, ale 10, 15 i více roků, kteří
jsou ženatí a mají děti, alespoň
tolik, co dostávají ti ostatní. (Potlesk.)
Bude to mít i příznivý
ohlas. Dostávám spoustu dopisů, kde si pacienti
stěžují na lékaře a na ošetřovatelky,
že nebylo o ně dostatečně pečováno,
nebo že k tomu, kdo něco přinesl, se chovali
jinak než k tomu, kdo nepřinesl nic. Ti, kteří
snad od někoho něco přijmou - nepočítám
nějakou tu cigaretu - se mohou vyskytnouti všude,
ale chcete-li doopravdy čelit, řekl bych, tomuto
zlořádu, musí se práce řádně
odměnit a honorovat tak, aby nikdo nemusel od nikoho nic
brát. Ale to neplatí jenom o lékařích,
to platí i o ošetřovatelkách a ostatních
zaměstnancích nemocničních.
A teď bych chtěl připojit
jednu poznámku, která nesouvisí přímo
s tím, co projednáváme. Jsem poslancem za
Kralupy nad Vlt. Neprovozuji ani stavovské, ani stranické,
ani regionální sobectví, ale prosím
vás, obraťte svoji pozornost ke Kralupům. Kralupy
byly těžce postiženy bombardováním
- byla tady zmínka o jednom krásném člověku,
který při tom také zahynul - Kralupy byly
v posledních dnech postiženy také povodní
a nešťastnou shodou okolností právě
ona místa, která v roce 1945 byla vybombardována,
byla zase vyplavena. Kralupy nechtějí ani universitu,
ani techniku, ani dvě gymnasia, nechtějí
žádná privilegia, ani nechtějí
být krajským městem, Kralupy chtějí
jenom žít, ale ze svých vlastních prostředků
to nedokáží. Město nemůže
udělat žádnou investici a občané
nemohou investovat také nic. Je to důležitý
dopravní, železniční i říční
uzel, je to město pěkně vyvinutého
průmyslu uprostřed zemědělského
kraje. Toto město potřebuje pomoci celého
státu a já o tuto pomoc s tohoto místa prosím
a žádám. (Hlučný potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík:
Dávam slovo p. posl. dr Bláhovi.
Posl. dr Bláha: Pane
předsedo, slavná sněmovno, paní a
pánové!
Když jsme začali na podzim
projednávat dva zákony zdánlivě spolu
úzce souvisící, oba zákony s jasnou
složkou zdravotnickou a sociální, byli jsme
na to hrdi, jakému zájmu se v naší veřejnosti
těší. Je pravda, nebyl to vždycky zájem
veřejný, bylo daleko více zájmů
postranních a zákulisních, zásahů,
deputací, intervencí a resolucí, které
se vzájemně křížily, jedna šla
proti druhé, a my jsme s povděkem konstatovali,
že je tady skutečně tentokrát neobvyklý
zájem. Měl jsem opravdu radost, když jsme začali
dnes jednat o prvním z těchto zákonů,
že byly sněmovní lavice skoro plné,
i sněmovní galerie; bohužel tento zájem
brzy poklesl a byl bych velmi nerad, kdyby poklesl i ve veřejnosti,
kdybychom samozřejmým schválením obou
těchto zákonných osnov uzavřeli celé
toto dílo, které vlastně v tomto zákoně
má pouze svůj rámec a teprve prováděcí
nařízení a lidé, kteří
je budou uskutečňovat, musí mu dát
praktický a skutečný význam.
Bylo zde velmi mnoho mluveno o tom,
že zde běží o dva zákony, které
vzájemně snad spolu konkurují i souvisí.
Ale domnívám se, že je to podstatný
omyl. Zákon o poradenské péči pouze
nepatrnou částí, a to tam, kde se týká
péče o dítě, bezprostředně
souvisí s péčí o mládež,
ale ve skutečnosti je zákon o poradenské
péči něco docela jiného. Zákon
o poradenské péči je vlastně jedním
z úhelných, základních kamenů
naší péče o národní zdraví,
protože znamená, že chceme tentokrát na
základě nových vědeckých lékařských
prostředků a vynálezů pracovat preventivně,
předběžně, abychom předcházeli
choroby nejenom zdravotní, nýbrž i sociální
tak, abychom je potom nemuseli léčit.
Všechny dosavadní zákony,
jak je všechna Národní shromáždění
a parlamenty v našem státě schvalovaly a projednávaly,
byly vlastně jenom opatřeními z nouze, léčícími
škody, které se už staly. Já jsem už
před měsícem při projednávání
zákona zdravotnického říkal, že
se musíme snažit předcházet choroby,
neštěstí a neschopnosti k povolání
tím, že budeme dělat takovou zdravotnickou
politiku, aby k takovým nemocem a poškozením
nedocházelo. Tento zákon má pečovat
o to, aby všichni lidé zdraví a také
zdánlivě zdraví byli pod neustálou
lékařskou kontrolou, abychom mohli včas a
už v zárodku předcházet všechny
choroby, které by je později mohly učinit
nemocnými, po př. invalidními a práce
neschopnými.
Proto se dívám tak
trochu přezíravě na všechny zde zdůrazňované
kompetenční spory. Zejména snad příslušníci
některých povolání se bojí
o svůj chleba a domnívají se, když budou
tyto zájmy snad někde zúženy a jinde
zase rozšířeny, že by tím byla
dotčena jejich pravomoc nebo že by snad dokonce jejich
zkušeností nemohlo býti využito.
Domnívám se, že
se ve všech oborech našeho veřejného života
setkáváme s něčím obdobným,
že se jednotlivé obory vzájemně prolínají,
ať jde o otázky právní, technické,
zdravotnické, vojenské, obchodní, hospodářské
a sociální, a vždycky záleží
na tom, aby lidé, kteří věci rozumějí
a jsou na svém místě, mohli do těchto
věcí skutečně také mluvit a
o nich pravoplatně rozhodovat. Paní a pánové,
to není pro mne otázka ministerstev, protože
ministerstvo, i když je zvláštní a speciální,
může věci nejenom prospět, ale také
uškodit.
Je pravda, že my lékaři
a zdravotníci jsme považovali už od našeho
prvního převratu za veliké plus, že
jsme první v Evropě zřídili samostatné
ministerstvo zdravotnictví a že potom řada
států, republik i království zařizovala
různá podobná ministerstva pro zdravotní
péči, péči o zdraví národa,
ministerstvo populace, jak je tomu dneska ve Francii a všude
jinde ve všech státech. To je pravda. Ale prosím,
musíme si přiznat, že to bylo ministerstvo
zdravotnictví, které už v první republice
to naše zdravotnictví nejvíce zdiskreditovalo,
a že, kdybychom to ministerstvo zdravotnictví nebyli
měli a měli místo toho lidi, kteří
zdravotnictví rozuměli a kteří se
o zdraví národa starali, byli bychom dneska na tom
nekonečně lépe.
Nezáleží tedy
na tom, máme-li ministerstvo to či ono, nýbrž
záleží na tom, máme-li dostatek zkušených
a oddaných pracovníků, kteří
své věci rozumějí a kteří
s láskou a kladným poměrem k věci
pracují.
Je pravda, že po této
stránce - musím to poctivě jako příslušník
lékařského stavu přiznat - mají
velikou vinu na tom i lékaři sami. Víte,
že zejména v širokých vrstvách
lidu se velmi mnoho píše o negativním poměru
lékařů k sociálním vymoženostem
a k celému našemu socialistickému nazírání
a řádu. Ale prosím, lékaře
má společnost takové, jaké si je vychovala.
Společnost liberalistická v minulých dobách
žádala od lékařů, aby byli v
první řadě humanisty a dobroději,
aby dávali lidem svoji péči jakožto
almužnu, a nestarala se o to, z čeho budou živi
existenčně, to jim bylo ponecháno, jakožto
stavu svobodného povolání, aby se už
nějak v soukromé praxi postarali o to, aby mohli
být slušným způsobem živi. A tak
je samozřejmé, že lékaři, chtěli-li
být živi i se svými rodinami, museli se starat
o svoji soukromou praxi, a dělali všechnu tu práci
jakožto dobrodiní, jakožto humanitu, často
levou rukou. Někteří, podle svého
povolání, měli k tomu kladný poměr,
někdy více nebo méně, a teprve postupnou
socialisací našeho zdravotnictví, v sociálním
a nemocenském pojištění, dostávali
lékaři právě postupným zasazováním
existenčním do tohoto vývoje také
kladný poměr ke všem těmto otázkám.
A víte, že dneska lékaři ve veřejném
zdravotnictví, stejně tak jako pan kolega prof.
dr Kácl zde vykládal o lékařích
nemocenských, i ve všem ostatním lékaři
dosud jsou povážováni za stav, který
se může jenom za minimální úplatu
věnovat otázkám veřejného zdraví
a mohou si v soukromé praxi potom opatřit všecko
to, co jim schází. Domnívám se, že
po této stránce je třeba, abychom i lékaře
zesocialisovali, tak jako děláme všude jinde,
a potom jich budeme moci využít jakožto odborných
pracovníků pro zdraví národa. Zůstaneme-li
na poloviční cestě, nedostaneme se nikdy
dál.
Je jistě pravda, že úspory
vzniklé spojením ministerstva zdravotnictví,
stejně tak jako řady ostatních ministerstev,
by mohly být kladným, ale možná také
negativním přínosem. Nemyslel bych, že
by to bylo právě nejkrásnější
gesto, kdybychom dneska, kdy nám jde o populaci, o zdraví,
o napravení škod po této veliké vojně,
chtěli i to jméno škrtat, protože jsem
přesvědčen, že kdybychom toto ministerstvo
spojili ku příkladu s ministerstvem sociální
péče, muselo by se to zase jmenovat ne jinak než
ministerstvo zdraví národa a sociální
péče, že by to tam muselo být jasně
řečeno. Ale v první řadě musel
by toto ministerstvo vést vždycky člověk,
který ke zdraví národa má kladný
poměr a který by mohl něco skutečně
odborného a nového přinést a zařídit.
Po této stránce jsme
zatím vždycky v ministerstvu zdravotnictví
kulhali. Pro nás je jenom jedna otázka. V dnešní
naší společnosti nedovedu si představit
lékaře, který by nebyl současně
sociálním pracovníkem, protože léčit
lidi a starat se o ně znamená nejenom předpisovat
recepty, nýbrž také se starat, aby člověk
ty léky a tu výživu dostal, aby také
úměrně ke své chorobě bydlel,
aby zde bylo všecko to ostatní, co nám tvoří
sociální základnu národa, protože
otázka zdraví, to není jenom otázka
lékařská, nýbrž v první
řadě otázka národohospodářská
a sociální. A stejně tak jsem přesvědčen,
že sociální pracovníci i pracovnice
nemohou pracovat bez určité spolupráce a
úzkého vztahu k vrstvám zdravotnickým,
protože jsou-li lidé nemocní a strádají-li
nějakými neduhy tělesnými, nemohou
se dostat na vyšší sociální úroveň,
a trpí tím i národohospodářská
základna státu.
A tak je tomu i s otázkou
populační. Populační otázka,
to není jenom otázka kojenecké úmrtnosti.
To je v první řadě otázka natality,
porodnosti, a to jest otázka jak zdravotní, tak
i sociální, aby lidé děti mohli mít,
aby měli takové existenční prostředí
a existenční minimum, aby je mohli poctivě
a dobře lidsky uživit. Ale to je také otázka
mravní. Prosím, nezapomínejte, že dneska
v otázce porodnosti hraje velikou roli, a toho jsme si
zejména my lékaři vědomi, otázka
potratů nejenom v důsledku chorob a války,
nýbrž také v důsledku chorob sociálních
a mravních, t. j. potratů umělých.
A po této stránce musíme také náš
národ léčit a uvědomovat; to je také
otázka populační. Ale otázka populační
znamená také péči o nemocné
tuberkulosou a ostatními nakažlivými nemocemi,
které nám nejenom kojence a malé děti,
ale také větší děti a mladé
dospívající lidi, kteří mají
být zařazeni jakožto kladní pracovníci
do národního společenství, podrývají,
takže se stávají vlastně balastem, přítěží
národního života. A to je otázka i lidí
dospělých, přestárlých, protože
nám záleží na tom, aby lidé měli
tolik zdraví, aby dovedli co možná nejdéle
být činni v našem veřejném národním
hospodářství, aby byli co možná
nejdéle zdraví a výkonní. A to už
je potom otázka sociálně-politická,
vycházející bezprostředně z
otázky zdravotnické. Zdravotní politika,
sociální politika a národní hospodářství
spolu tak úzce souvisí, že je velmi těžko
jednu z těchto otázek bez škody na druhé
vyloučit.
Domnívám se, že
musíme docenit v první řadě to, že
se nám podařilo do zákona zasadit povinné
prohlídky všech vrstev, a myslím, že teprve
budoucí generace budou moci ocenit, co to znamená,
když každý člověk bezpodmínečně
bude muset periodicky se dostavovat k lékařským
kontrolám, kde by byl stále v evidenci jeho zdravotní
stav a tím zároveň i jeho existenční
a sociální postavení, a když jednou
- doufám, že se toho v dohledné době
dožijeme - budeme mít i dostatek prostředků,
abychom mohli případné závady a škody
už v zárodcích, než propuknou v nějaké
choroby, předcházet a napravovat. To je ovšem
velmi důležité pro budoucí včasné
léčení. To je důležité
i pro statistiku. Velmi dobře se pamatujeme, jaký
to mělo význam sociální, když
jsme v dřívějších dobách
měli t. zv. rodinné lékaře, kteří
znali celé generace lidí od dětství,
od porodu přes jejich sňatky k jejich dětem
a vnukům. Ti staří lékaři znali
všechny jejich sociální, společenské
a hospodářské podmínky a mohli být
jejich rádci, jejich zdravotnickými poradci. Dnes
ovšem už to nejde tak idylicky, jak to šlo snad
před sto lety v patriarchálním společenství.
Ale musíme to právě zavést touto poradenskou
péči, aby to už nebyli jen ti lidé jako
tenkrát, kteří si to mohli zaplatit, nýbrž
aby skutečně každý člověk
našel v lékaři a v sociálním
pracovníku takového svého vedoucího
rádce, k němuž by se pravidelně uchyloval
a musel uchýlit a který by mu dával záruku,
že je skutečně zdráv a plně výkonný.
A po druhé stránce
máme v tomto zákoně důležitou
věc v tom, že se stanoví povinnost léčit
se. Dovedeme si představit, s jakými pověrami
ještě před nedávnem jsme bojovali, když
jsme chtěli přinutit matku, aby dala léčit
své dítě, aby dítě, které
je stiženo nakažlivou nemocí a ohrožuje
všechny ostatní, bylo hospitalisováno, dáno
do nemocnice, aby přišlo do prostředí,
kde jsou dány všechny prostředky, aby mu bylo
pomoženo. Kolik lidí mělo různé
předsudky, obavy, odpor! Nyní musíme tento
odpor zlomit, i když snad některé vrstvy budou
v tom vidět ústavní omezování
osobních svobod. Myslím, že dneska v demokratickém
a socialistickém hospodářství se musíme
na to dívat v prvé řadě jako na otázku
společné odpovědnosti jednoho vůči
druhému a potom teprve jako na otázku osobní.
Věřím, že správnou výchovou
přivedeme lidi k poznání, že všechna
tato zdánlivě pro někoho snad přísná
a tvrdá opatření s pokutami i vězeními
se ukážou jako blahodárná výchovná
opatření, která nás přivedou
ke zdravějšímu národu.
Zákon o státní
poradenské činnosti je vlastně pouze prvním
krokem. Bylo by to málo, zůstali bychom jenom na
malém kousku a začátku cesty, kdyby hned
za tím nenásledovala ambulatoria, stojící
na zákoně o národním pojištění,
protože tato preventivní péče vlastně
předpokládá také už zákon
předcházející národní
pojištění, které jistě i po stránce
hospodářské bude muset participovat určitým
způsobem na provádění tohoto zákona.
Jestliže budeme předcházet onemocnění,
bude v první řadě nemocenské a sociální
pojištění mít z toho také veliký
užitek.
Další otázky zdravotnické
jsou otázky nemocnic, o nichž tady pan prof. Kácl
tak výstižně mluvil, léčebných
ústavů a reorganisace veřejného zdravotnictví.
To jsou všechno otázky vzájemně do sebe
vkloubené, které spolu souvisí a které
teprve pohromadě nám udělají skutečné
dílo naší péče a práce
pro národní zdraví. Chtěl bych však
říci, že k tomu potřebujeme v první
řadě vyškolené odborníky.
Pan prof. Kácl se tady
vyslovil skepticky o dnešní výchově
lékařů. Je to jistě velmi smutné,
když si musíme přiznat, že nával
na lékařské fakulty ku př. zde v Praze
je takový, že je nebezpečí, že
bychom dnes museli snižovat úroveň odborníků,
v jejichž rukou je zdraví národa. Musíme
se snažit i o to, abychom měli co možná
nejvíce školených odborníků ostatní
zdravotní služby. Jistě každý z
nás si přeje, aby ti nejschopnější
to přivedli až k nejvyššímu stupni.
Jistě žádný z nás nebude proti
tomu, aby byla zavedena vysoká škola sociální
a zdravotní služby, ale chtěl bych upozornit
na jednu věc: že nesmíme nic vést ad
absurdum. Jakožto vedoucí lékař nemocnice
i ústavu velmi bych se bál toho, abychom jednoho
krásného dne neměli v nemocnicích
jenom samé lékaře-inženýry a
já nevím jaké diplomované pracovníky
a najednou, kdyby došlo k tomu, aby posloužili pacientovi
při jeho nejprimitivnějším úkonu,
ukázalo by se, že jsou to vesměs příliš
kvalifikované síly na to, aby skutečně
pacientovi dovedli posloužit. Musíme i ve zdravotním
školení rozeznávat mezi školením
nižším, středním a vyšším,
musíme hledět, abychom v nemocnicích naučili
sestry a ošetřovatelky také skutečně
nejenom všem těm teoretickým znalostem a těm
největším a nejvyšším úkonům
organisačním, kterých také potřebujeme,
ale abychom v prvé řadě měli dostatek
personálu zdravotního, kterého potřebují
naši nemocní, na kterýžto nedostatek se
dnes v nemocnicích a ústavech nejvíce stůně
a žehrá.