Pre skoré zapojenie činnosti
ústavov národného zdravia do verejnej správy,
umožňuje sa podľa potreby ich pridruženie
aj ostatných ich pobočiek k jestvujúcim už
všeobecným verejným nemocniciam a ambulatóriam.
Za potrebné dovoľujem si znovu vyzdvihnúť
závažné ústanovenie § 1 pre nezvyčajne
novú a hlbokú revolučnú novotu, vyslovenú
v práve každého občana na ochranu jeho
zdravia. Tým sa pri poskytovaní všestrannej
jednotnej poradníckej zdravotnej starostlivosti v rámci
ústavov národného zdravia vyhradzuje najčestnejšie
miesto štátnej správe ako dôležitej
preventívnej složke v medicíne vôbec.
S veľkou radosťou vítame
sjednotenie zdravotnej starostlivosti so želaním,
aby sieť proponovaných poradní a ústavov
národného zdravia bola čím viac a
čím skôr rozšírená.
Pri tejto príležitosti
dovoľte mi uviesť niekoľko informačných
dát o dnešnom stave zdravotnej starostlivosti na Slovensku,
kde pociťujeme stále ešte veľký nedostatok
lekárov. Z tejto príčiny bolo potrebné,
aby Povereníctvo zdravotníctva vyslalo niekoľko
desiatok sekundárnych lekárov nemocníc na
výpomoc do okresov, v ktorých najmenej sú
usadení lekári okresní a súkromní
vôbec. Dnes môžeme počítať
na Slovensku podľa súčtu len 945 lekárov
praktických, takže na jedného lekára
pripadá až 3.700 obyvateľov. S poradňami
to tiež omnoho lepšie nevyzerá. Na Slovensku
je 318 poradní pre matky a deti, 69 protituberkulóznych
poradní, 100 protitrachomových staníc, 33
staníc pre pohlavne chorých, 10 staníc protimalarických,
3 stanice pre choroby obehu krvného. Umiestenie týchto
poradní je väčšinou nevyhovujúce
a preto je zvlášť na Slovensku vítaná
výstavba plánovaných ústavov národného
zdravia. V r. 1947 je proponované na Slovensku so stavbou
dvanástich ústavov národného zdravia.
Nakoniec dovoľte mi vysloviť
úprimnú vďaku Ministerstvu zdravotníctva
za prvý významný krok v budovaní a
upevňovaní zdravotníckej starostlivosti ako
nezbytne potrebnej paralely pri rekonštrukcii a znovubudovaní
hospodárskeho života. Veríme, že v blízkej
budúcnosti budeme môcť touto cestou zabezpečiť
základné sociálne a zdravotné predpoklady
pre zaistenie zdravia každého jedinca a k zaisteniu
šťastnejšej budúcnosti celého štátu.
Ako zpravodajkyňa zdravotníckeho
výboru dovoľujem si slávnej snemovni navrhnúť
osnovu zákona k prijatiu ako významnej epochy zdravotníctva,
ktorá už konečne sa má stať skutkom.
(Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík:
Zpravodajkyňou za výbor rozpočtový
je pi posl. Jankovcová. Dávam jej slovo.
Zpravodajka posl. inž. Jankovcová:
Pane předsedo, paní a pánové!
Sněmovna přistupuje
dnes k uzákonění významného
zákona o zveřejnění poradenské
péče u nás. Přijetím návrhu,
který je sněmovně předložen,
bude zahájeno nové období v preventivní
sociálně-politické péči.
Je spravedlivé, abychom si
uvědomili, že s břemeny, která stát
na sebe bere, přijímá zároveň
velký odkaz, který nashromáždili ti,
z jejichž rukou se poradenská péče přijímá.
Nejde tu jen o statky hmotné, ale o nesmírnou a
čísly nevyjadřitelnou práci, kterou
dosavadní pracovníci vykonali v poradenské
péči. Zachránili statisíce dětí
před smrtí, před zmrzačením,
před zpustnutím, začlenili je jako řádné
členy lidské společnosti, zachránili
mnoha tisícům rodin matky, zabránili včasným
upozorněním a radou nemocem, zoufalství,
zklamání, vrátili desetitisíce lidí
plodné práci. Pomáhali získati nejen
zdraví, ale i kladný poměr k životu,
a zachránili je tak před zoufalstvím. Měli
široký okruh příznivců a spolupracovníků
z řad dobrovolných pomocníků, s nimiž
pomáhali ve veřejnosti vytvářet nový
názor na funkci společnosti.
Skutečnost, že dnes stojíme
před zveřejněním poradenské
péče, umožnili právě tito pracovníci,
neboť svou trpělivou a tichou prací, svým
stálým příkladem, svým významným
výkonem donutili veřejnost přemýšlet
o významu poraden, naučili ji zvykat myšlence,
že lidská společnost má povinnost v
zájmu vlastní sebezáchovy starat se, aby
se zlo v každé formě předcházelo.
V tom je další veliká zásluha, za kterou
jim musíme být vděčni.
Poradenská péče
je nyní velmi rozsáhlá. Vznikla z nepatrných
počátků školního poradenství,
které prováděli učitelé z vlastní
iniciativy v rámci široce chápané učitelské
povinnosti. Přeneslo se pak i do jiných oborů,
hlavně do péče o kojence, pak i o děti
po prvém roce, zahrnuje nyní poradny eugenické,
předsňatkové, poradny pro těhotné,
děti od narození atd. Poradny provázejí
děti ve škole, pomáhají při volbě
povolání, zasahují účinně
při revisi následků infekčních
i jiných chorob, bojují proti tuberkulose, venerickým
chorobám, rheumatismu a celé řadě
dalších chorob. Lze těžko vyjádřit
hodnotu jejich práce pro celou společnost a pro
každého postiženého. Dosavadní
výsledky, které lze sledovat v odborných
časopisech, ukazují, že náklad, vydaný
na tuto péči, je nepatrný proti hodnotám,
které se poradenskou péči zachraňují
na zdraví a pracovní výkonnosti.
Je však třeba, aby poradenství
bylo zdokonaleno i rozšířeno do oblastí,
kam dosud neproniklo. To však přesahuje možnost
dosavadních vydržovatelů. Lidově demokratická
republika chápe dnes svou povinnost, svou odpovědnost
i v tomto pracovním úseku. Má-li stát
být opravdovou oporou svému občanstvu, má-li
být obrazem opravdové péče, pak nelze
váhat a náklady na poradny nutno zařadit
do řádných výdajů státních,
aby se mohlo pečovat ve všech místech o všechny,
kteří péče potřebují
v takové míře, jak toho situace vyžaduje.
Vedou nás k tomu jednak důvody ideové, neboť
v pojmu lidové demokracie je obsažena idea účinné
lásky k bližnímu, jednak důvody sociální,
neboť v moderní společnosti jsou všechny
projevy životní velmi těsně skloubeny
a poruchy jedné části společnosti
odrážejí se hned svými důsledky
ve společnosti druhé. Neméně významné
jsou i důvody hospodářské. Stát
v novém pojetí není činitelem jen
nápravným, ale má mít vlastnosti dobrého
hospodáře, který škody předchází.
Poradny mají z velké části úkol
preventivní péče, která je vždy
levnější než péče nápravná,
nehledíme-li ani k tomu, že to, co bylo pokaženo
nemocí nebo špatnými vlivy, není nikdy
již tak zdravé, pevné a výkonné
jako organismus nikdy neporušený.
Uvážíme-li všechny
uvedené okolnosti, nejeví se nám preliminovaný
náklad na poradenskou péči tak vysoký,
jak se na prvý pohled zdá. Vydané peníze
se vrátí, jak plným právem můžeme
očekávat, ve zvýšené a zlepšené
populaci, zlepšeném zdraví tělesném
i duševním, ve větší pracovní
výkonnosti.
Doporučuji proto ústavodárnému
Národnímu shromáždění
návrh zákona o poradenské zdravotní
péči ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík:
K tejto veci sú prihlásení rečníci.
Zahajujem preto rozpravu.
Rečníkmi sú
panie a páni posl. Turková, dr Kácl,
dr Bláha, dr Böhm, Zimáková,
Kovář, Trojanová, Šmejcová.
Udeľujem slovo pi posl. Turkovej.
Posl. Turková: Slávne
ústavodarné Národné shromaždenie!
Zákon o poradníckej
a zdravotnej starostlivosti, ktorý ústavodarné
Národné shromaždenie dnes odhlasuje, zaručuje
právo každého občana na bezplatnú
štátnu poradnícku zdravotnú starostlivosť,
na ochranu zdravia. Bude veľkým prínosom a
rozhodujúcim faktorom pri plnení nášho
dvojročného programu našej vlády.
Úspešné uskutočnenie
dvojročnice bezpodmienečne vyžaduje, aby sme
mali zdravých ľudí. Toto opatrenie, ktoré
bude vykonané na širokej základni, zase len
dokazuje úzkostlivú starostlivosť o zdravie
všetkého nášho obyvateľstva, ktorú
prejavuje naša vláda. Osnova má veľký
význam, lebo znamená potieranie rôznych nemocí,
ktoré v tak veľkom merítku sa prejavujú
ako následok vojny a okupácie, hlavne u mladej generácie,
ktorá trpela podvýživou, musela strádať
a často hladovať. Dôkazom toho je vysoké
percento tuberkulóznych - prevažne príslušníkov
mladších ročníkov. Ako neblahé
zjavy povojnových časov musíme spomenúť
tiež nemoce žaludočné, srdečné
a iné sociálne nemoce.
Takýmto spôsobom nielen
že sa budú liečiť chorí, ale bude
sa môcť predchádzať rôznym nemociam
prv než sa prejavia. Zdravie každého občana
bude pod stálou kontrolou. Tým, že táto
starostlivosť o národné zdravie bude sverená
orgánom ľudovej správy, okresným národným
výborom, bude prevádzaná na širokom
základe a takto sa bude môcť úspešne
predchádzať veľkej dojčenskej úmrtnosti.
Ako príklad uvádzam
štatistický záznam jednej okresnej sociálnej
poistovne za rok 1946, kde počet narodených dosiahol
1754, z čoho bolo 213 prípadov úmrtia, čiže
skoro 12 %. Podľa tohoročných záznamov
tejto sociálnej poistovne za mesiac január bolo
hlásených 31 narodených detí, a za
ten vyzerá ešte 31 mŕtvych. Sú však
kraje, kde to vyzerá ešte katastrofálnejšie.
A práve týmto zákonom budeme môcť
predísť všetkým týmto ťažkostiam,
keď matkám a deťom bude všade poskytovaná
odborná rada a lekárska pomoc, takže sa podchytí
každý prípad, kde by bol život občana
ohrozený. Lekárska veda má a bude slúžiť
všetkým vrstvám obyvateľstva. Výhoda
tejto štátnej starostlivosti o národné
zdravie spočíva v tom, že sa bude starať
o zdravie už toho najmladšieho, teda o celé rodiny.
Poštátnením poradníckej a zdravotnej
starostlivosti je táto poradnícka starostlivosť
sjednotená a tým zjednodušená. Zriadením
ústavu národného zdravia pri okresných
národných výboroch, do ktorého budú
začlenené všetky doterajšie poradne, ktoré
previedly kus obetavej práce, ako napríklad Masarykova
liga proti tuberkulóze, docieli sa aj toho, že bude
presnejší prehľad o zdravotnom stave obyvateľstva,
čoho dosiaľ nebolo možno docieliť, a tým
aj boj o národné zdravie bude úspešnejší.
Keď aj tento zákon má
tak nesmierny význam, predsa musíme počítať
s veľkými ťažkosťami, lebo doterajší
počet zdravotnej služby a personálu nebude
pre tak široko rozvrstvenú starostlivosť dostačovať
a bude sa treba starať o rýchle vyškolenie nových
pracovníkov, o zriadenie a vybavenie celého radu
nových ordinácií atď. No predsa to bude
značný prínos a prvý krok k sústavnému
zlepšovaniu zdravotného stavu obyvateľstva. Preto
za osnovu tohto zákona budeme hlasovať. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík:
Ďalej je prihlásený pán posl. dr Kácl.
Dávam mu slovo.
Posl. dr Kácl: Slavná
skoro prázdná poslanecká sněmovno,
paní a pánové!
Projednáváme dnes dvě
osnovy zákonů, které spolu souvisí
tak úzce, že bych byl považoval za správné,
abychom rozpravu o obou spojili v jedno. Jednu osnovu sice předkládá
ministerstvo sociální péče, druhou
ministerstvo zdravotnictví, ale obě tyto osnovy
tak zasahují do zdravotnických otázek, že
by si vyžadovaly i společné diskuse.
Jsem tomu rád, i když
páni řečníci přede mnou vytkli
některé jejich chyby - žádné
lidské dílo není dokonalé - že
tyto osnovy přišly na náš stůl
a že dnešního dne je můžeme také
odhlasovat.
Vyslovuji při této
příležitosti potěšení, že
osnova, se kterou přišlo ministerstvo zdravotnictví,
není jeho první osnova a že po delší
době, kdy jsme marně čekali na osnovy ministerstva
zdravotnictví, dočkali jsme se osnovy zákona
o povinném očkování proti záškrtu
i některých jiných. Ministerstvo zdravotnictví
se rozjíždí a mám za to, že nás
v budoucích časech bude zásobovati stále
novými a novými osnovami, z nichž na prvém
místě bych požadoval zákon o lázních
a zákon o léčebných ústavech,
dále zákon o obvodních porodních asistentkách,
zákon o lékařích, zubních lékařích,
zubních technicích, o jejich školení
a přesném vymezení jejich pracovní
působnosti a také jejich kompetence.
Řekl jsem s tohoto místa
již několikráte, že chceme-li vybudovat
v tomto státě lepší, krásnější
a spokojenější život, musíme jej
budovat na zdravém člověku a na zdravém
národě. Proto také se zdravotnickými
osnovami jsme měli přijíti nejdříve
a jestliže jsme nepřišli, je nyní na nás,
abychom toto vše co nejrychleji dohonili. Nejde však
jen o to, abychom zákon odhlasovali. Jde také o
to, abychom tento zákon naplnili skutečně
živým duchem. Obě osnovy mají sloužiti
vedle snahy povznésti obecné zdravotnictví
také k tomu, zlepšit naši populaci. My chceme
mít zdravé děti a chceme míti také
více dětí.
Paní a pánové,
mluvil jsem já a mluvilo již mnoho řečníků
s tohoto místa o populačních problémech.
Také resoluce připojená k osnově zákona
se dožaduje, aby byla zvýšená péče
věnována populačním problémům.
Ale já mám při tom jeden dojem, a tento dojem,
myslím, i vy se mnou sdílíte: že mnoho
o populaci mluvíme, ale ještě velmi málo
jsme pro ni skutečně také učinili.
Před krátkou dobou bylo s tohoto místa řečeno,
že kojenecká úmrtnost u nás činí
10 %. A na této kojenecké úmrtnosti participují
podle zjištění prof. Šikla nedonošené
děti celými 70 %. A nedonošených dětí
máme stále více a více. To jsou následky
války a nervového napětí. Chtěl
bych, aby projednávání této osnovy
bylo příležitostí k tomu, abychom se
zavázali, že učiníme všechna opatření,
jimiž i tyto nedonošené děti učiníme
schopnými a způsobilými normálního
života. S lékařského hlediska zde možnosti
jsou, ale chybí nám zařízení
organisační.
Paní a pánové,
podíváte-li se na zařízení
americké v této věci - a v Americe není
žádný socialismus, nýbrž liberalismus
- uvidíte, že tam učinili mnohem více
nežli my. Jako u nás máme záchrannou
stanici, kde je stálá pohotovostní služba,
tato záchranná stanice má k disposici sanitní
auta, lékaře, ošetřovatele a ošetřovatelky,
tak v Americe mají záchranné stanice pro
právě narozené nedonošené děti.
Stačí zatelefonovat a přijede vůz
s personálem, který takové předčasně
narozené dítě dopraví do ústavu,
kde se učiní všechna včasná opatření,
aby také z tohoto dítěte mohl vyrůsti
řádný tvor. Učiní-li se u nás
opatření za dva, tři, čtyři
dny nebo za týden, učiní-li se vůbec,
je příliš pozdě, než aby mohlo
býti něco platné. 70 % úmrtí
nedonošených dětí z 10 % kojenecké
úmrtnosti, to je vážný příkaz,
abychom zde učinili všechna potřebná
opatření.
Jiná jest otázka kojenecké
a dětské výživy. To je prevence i léčba
současně. Veliké množství děti
zmírá nám právě na poruchy
zažívání, a to proto, že není
od svého zrození správně živeno.
Nemáme u nás téměř žádných
opatření, která by se postarala o sběr
nezávadného mateřského mléka,
kde by matky, které mají produkci mléka,
abych tak řekl, větší než mohou
spotřebovat pro své vlastní děti,
mohly toto mléko věnovati druhým dětem,
jež matka sama není schopna kojiti. A nemáme
také učiněna opatření, aby
tam, kde nemůže matka kojiti a kde by snad ani nepřicházelo
v úvahu živení mateřským mlékem
jiné matky, mohlo býti dítě živeno
nezávadným mlékem kravským. Neběží
zde jenom o nezávadné složení, jde také
o nezávadnost s hlediska bakteriologického, a při
tom neběží jenom o normální výživné
látky, nýbrž i o vitaminy, fermenty a hormony.
Nemáme učiněna také opatření,
aby tam, kde z přirozené stravy nedostane dítě
dostatek vitaminů, dostalo je alespoň uměle.
To jsou moje poznámky, kterými
chci upozornit, že když si dáváme krásný
zákon, musíme tento zákon také naplnit
krásným duchem. Řešil jsem v poslední
době bolestnou, abych tak řekl, věc, ale
nevyřešil jsem ji. Nevěřili byste, jaká
je nemocniční tíseň v hlavním
městě Praze, onemocní-li matka; a v tomto
případě běží o matku dvojčat,
nedávno porozených, normálních, krásných,
zdravých dětí. Tato matka je způsobilá
kojit své děti a řádně je živit,
onemocněla na nefritidu; do dětské nemocnice
nemůže, ta je pro malé, a na žádné
interní klinice, na žádném oddělení
pražské nemocnice, ani na chirurgickém nemáme
opatření, kde by byl pokoj, ve kterém by
mohla býti přijata tato pacientka k vyšetření
a k léčení a kde by se s ní mohly
zdržovat také její malé děti.
Při tom běží o matku, která má
nejenom tato dvojčata, ale která už před
tím měla dvě děti, o mladou matku
čtyř dětí, která se o ně
podle svých možností vzorným způsobem
stará. Mluvíme o populaci, ale nedovedeme tuto matku
umístit v ústavu, kde by mohla býti vyšetřena
a také léčena. Tato matka musí zůstat
doma.
Nikoho nemohu konkretně obviňovat,
ale volám po nápravě. Spojme se a vybudujme
si v Praze ne nadbytek nemocnic, ale dostatečné
množství nemocnic, abychom mohli všem těmto
úkolům vyhovět. Já bych vás,
pánové a paní, prosil - snad se vám
některému již dostalo té ne příliš
příjemné cti, že jste byli pacienty
Všeobecné pražské nemocnice, t. zv. universitní
nemocnice, a některým z vás se ještě
té cti dostane - abyste se podívali na tuto nemocnici
několik set roků starou a abychom si pak řekli,
že naším úkolem je vybudovat v Praze universitní
nemocnici alespoň tak pěknou, jako má Hradec
Králové, Plzeň, Budějovice, Ústí
n. L. nebo řada našich venkovských měst,
že pražská universitní nemocnice by měla
být vzorem pro všechny ostatní a nikoliv příkladem
odstrašujícím.
Při této příležitosti
bych si chtěl také trochu postěžovat
na nejvyšší účetní kontrolní
úřad. Pan president zde nesedí a já
toho lituji. Pan posl. Vojta Beneš se zde zmínil
o tom, že máme v Praze 41.000 vysokoškoláků.
Po jedné stránce nás to může
těšit, že budeme mít tolik vzdělaných
lidí, ale po druhé stránce nás to
zarmucuje, a on to zde vystihl velmi správně. Nebudou
to vzdělaní vysokoškolští lidé,
nýbrž jen polovzdělaní, poněvadž
je prostě nestačíme při nejlepší
vůli v tomto množství vzdělávat.
Ale vrátím se k tomu
nejvyššímu účetnímu kontrolnímu
úřadu. V Praze jsme měli tři gynekologické
a tři porodnické kliniky, obsazené třemi
řádnými profesory. Dnes máme jednu
gynekologickou kliniku, 3 porodnické kliniky, ovšem
velmi špatně umístěné, dva řádné
profesory a jednoho mimořádného, a nejvyšší
účetní kontrolní úřad
odpovídá návrhům profesorského
sboru, že prý je to až dost. Jsem pro největší
úspory ve státní správě, ale
zde není úspora na místě. Chceme podporovat
populaci, chceme zvyšovat zdraví národa, ale
při tom nechceme dát ani taková zařízení,
jaká byla před rokem 1938. Tady, paní a pánové,
jistě není něco v pořádku a
já doufám, že tato moje poznámka zjedná
nápravu.