Středa 19. března 1947

Podpredseda Komzala: Ďalej má slovo pani zpravodajkyňa posl. Uhlířová.

Zpravodajka posl. Uhlířová: Navrhuji, aby v § 1, odst. 2 v 6. řádku byl název "Slovenská péče o mládež" změněn na "Slovenská starostlivosť o mládež".

Podpredseda Komzala: Kto v druhom čítaní súhlasí s osnovou zákona, s opravami práve uvedenými, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

To je väčšina. Tým ústavodarné Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona tiež v čítaní druhom.

Tým je vybavený 1. odstavec poriadku.

Pristúpime k rokovaniu o druhom odstavci poriadku, ktorým je

2. Spoločná zpráva výborov soc.-politického, zdravotníckeho a rozpočtového a vládnom návrhu zákona (tlač 286) o poradníckej zdravotnej starostlivosti (tlač 454).

Zpravodajkyňou za výbor soc.-politický je pi posl. Kleinerová; dávam jej slovo.

Zpravodajka posl. Kleinerová: Pane předsedo, slavná sněmovno!

Zákon o poradenské zdravotní péči, který se předkládá ke schválení ústavodárnému Národnímu shromáždění, je zákonem dějinného významu. Už slavný Purkyně r. 1823 prohlásil, že "lékařství tehdy teprve bude dokonalé, až bude učiti křehkost lidského organismu upevňovat, nákazám předcházet, nemocem bránit a tyto úkony bude vykonávat tak, aby lidský život dobře byv počat všemi svými fázemi u každého jednotlivce v řádných, společnosti a sobě přizpůsobených hranicích blaženě a skvěle byl prodloužen až k přirozenému konci. Tyto věci ovšem nesmějí být ponechány náhodě a nesmějí být zanedbávány jako něco méněcenného a nesmějí se stavěti za ony úkony, jimiž se často pozdě připravuje léčba". Náš slavný vědec takto vyjádřil už na počátku devatenáctého století podstatu preventivní zdravotní péče, její význam pro život člověka a potřebu její plánovité organisace. Avšak hnutí pro ochranu zdraví bylo realisováno daleko později. Jeho počátek spadá teprve do posledního desetiletí minulého století. Souvisí s rozvojem vědy lékařské, na níž se zakládá též boj proti infekčním chorobám.

Současná doba pokroku technického, uplatněného zejména v průmyslu, věnovala intensivní zájem pracujícím, na jejichž počtu a pracovní zdatnosti závisely i hospodářské výsledky jednotlivých podniků. S rozvojem socialismu se tendence finančního a hospodářského zájmu obracela ve prospěch širokých vrstev. Studovaly se vztahy lidských nemocí k sociálním poměrům dělníků, a tak byly dány základy k sociální hygieně.

Koncem minulého století dostává se do popředí otázka populační se svou klesající porodností a vysokou kojeneckou úmrtností. Tento zjev byl nejvýznamnější ve Francii, kde se stává středem pozornosti. Porodník universitní profesor Budin sleduje osud dětí, narozených v jeho oddělení v nemocnici v Paříži. Zakládá pro ně po propuštění z porodnice první dětskou poradnu v r. 1892 při svém ústavu. V poradné pravidelně jednou týdně kontroloval celkový zdravotní stav dítěte, sledoval jeho vývoj, zkoumal péči a výživu, při čemž zdůrazňoval zvlášť přirozenou výživu kojením. Jen v případech naléhavé potřeby poskytovala poradna už připravené sterilisované mléko v lahvičkách pro kojence.

Tady je počátek dětského poradenství, kterého se ujali dětští lékaři a šířili je po celé Francii. Rychle se dostalo i do jiných států a postupně do celého světa. V r. 1905 byl už uspořádán první mezinárodní kongres poradenský a směr ochrany zdraví staví se tak v popředí mediciny před lékařství léčebné. Současně byla zavedena v rámci poraden návštěvní služba v rodinách, kterou v cizině vykonávají zdravotní pracovnice se základním školením ošetřovatelským nebo porodních asistentek. Dětské poradenství bylo rozšířeno o poradny pro ženy těhotné, poradny dětské pak obstarávají ochranu zdraví dítěte až do 18 let.

U nás byla první dětská poradna založena už za světové války v roce 1916 dobrovolnou sociálně-zdravotní organisací, Čs. ochranou matek a dětí. Po první světové válce byly zakládány první poradny pro matky a děti dobrovolnými organisacemi za finanční podpory státu. Ta se stále zvětšovala, takže v poslední době byl personální náklad kryt z veřejných prostředků. (Předsednictví převzal místopředseda dr Ševčík.)

V cizích zemích, na př. v SSSR a v Anglii, jsou poradny zařízením veřejné správy zdravotní.

Na počátku tohoto století v r. 1901 byla založena první poradna protituberkulosní ve Francii a u nás v r. 1904 profesorem Maixnerem, od kdy se potom postupně zakládaly i jiné. A tak byl položen kámen k zakládání poraden, bojujících proti chorobám sociálním: tuberkulose, srdečním vadám, reumatismu, pohlavním chorobám atd.

Osnovou zákona, kterou právě předkládají zúčastněné výbory sněmovně, dostáváme se tedy do první řady oněch kulturních národů, které plánovanou a řízenou zdravotní péčí, postavenou na celostátní základnu, řeší prevencí zdravotní a ohrožení zdraví všeho obyvatelstva. Jenom nedostatečná informovanost a publicita, která doprovázela přípravu tohoto zákona, mohla zavinit, že v řadách vedoucích pracovníků sociálních i pracovníků z "pole" vznikla domněnka, že se zákon stane překážkou dobré a plynulé práce v oboru sociálně zdravotní služby. Moderní bádání ve všech odvětvích lidského ducha a jeho výsledky nás stále více učí specialisaci. Dnes nemůže už každý dělat všechno. Musíme věřit odborníkům, jde-li o problém tak veliký, jako je zdraví národa, a nesmíme proto zanedbat nic, co by mohlo sloužit prospěchu věci.

Jde nám především o zodbornění, jak toho dnešní doba naléhavě vyžaduje, o specialisaci a účelnou dělbu práce. Proto je význam předložené osnovy tak dalekosáhlý. Je základnou pro ochranu a kontrolu národního zdraví, pro preventivní boj proti sociálním chorobám, pro řízenou zdravotní prevenci celostátní podle skutečné a obecně zjištěné potřeby. Její pozornost se obrací k rodině, protože právě tam je nejzávažnější prostředí, které určuje kvalitu národního zdraví, je počátkem dokonale řízené kontroly zdravotní, kde zdravotní záznam o každém občanovi bude založen od kojeneckého věku a sledován po celý život.

Jen tak můžeme získat definitivní nápravu v tak značném rozšíření sociálních chorob, jakého jsme dnes svědky. Pracovnice ústavu národního zdraví soustředí svoji pozornost už na péči prenatální. Při sledování vývoje dítěte od kojeneckého období po stránce zdravotní uvidí a také zhodnotí rodinné prostředí po stránce zdravotní se všemi jeho přednostmi i nedostatky. Dostane se jí tak dobrého obrazu o zdravotním stavu celé rodiny a bude jí umožněno, aby sledovala také vliv okolí i mimorodinného prostředí s hlediska zdravotního.

Veškerá zdravotní plánování a veškeré zdravotní akce mají ovšem jenom tenkrát vliv, pronikají-li dostatečné do veškerého odvětví státního života hospodářského a politického. Odborníci přinášejí nám celou řadu stížností, že jejich náměty a jejich plány pro řízenou zdravotní péči se nesetkávají s dobrým porozuměním ani v dobrovolných organisacích, ani ve veřejných orgánech. Proto se stalo, že některá důležitá zdravotní opatření významu celostátního neuspěla a nebyla realisována. V poradenské péči o mládež nemohli jsme se dosud opřít o legislativu a proto nový zákon splní i po stránce praxe své poslání.

Memorandum Československé pediatrické společnosti tak, jak bylo předloženo všem členům sněmovny, vykládá to jasně a přesvědčivě. Jen tímto organickým uspořádáním - říká - přiblíží se ústavní preventivní péče ústavům léčebným, které mají v zdravotní péči již uznanou tradici. Tuto koncepci položilo také sovětské Rusko za základ veškeré péče o mládež útlého věku a celou ji soustředilo v ministerstvu zdravotnictví. Je na čase, aby tento nový pohled na význam péče o matky a děti a na jejich správné zařazení byl u nás pochopen nejširšími vrstvami lidu, především však orgány lidové správy, a aby z tohoto pochopení vzešlo také rozhodnutí dát potřebám této péče přednostní právo při plnění úkolů dvouletého budovatelského plánu a uvolňování potřebných finančních úhrad.

Zákonným soustředěním poradenství bude možno podle místních plánů a potřeb vybudovat ústavy národního zdraví tak, aby byly úplné a poskytovaly zdarma každému občanu možnost plynulé péče o zdraví již od narození, ve věku dospělosti i ve stáří. Mohou tak poskytnouti radu pro každé životní rozhodnutí, jež potřebuje zdravotního zřetele i v období sociálních chorob. Znamená tedy tento zákon veliký krok kupředu v ochraně největšího lidského statku - zdraví, které je podmínkou nejenom osobního štěstí jednotlivce, nýbrž i celé hospodářské a kulturní prosperity světa. Ale především je předložená osnova zákona o poradenské zdravotní péči výsledkem budovatelského plánu tam, kde jde o úkoly zdravotní politiky. Splňuje tak v celém rozsahu příkaz, jímž vláda usiluje o ochranu zdraví a boj proti sociálním chorobám.

Co by nám byla platna všechna naše pionýrská hospodářská a sociální zařízení, jimiž jsme se dostali nyní do prvých řad světového vývoje, kdybychom současně neučinili všechna opatření, abychom snížili hrozivá čísla dětské úmrtnosti právě tak, jako množství invalidity, jejíž statistika není u nás méně hrozivá. Až bude praktikován zákon o mobilisaci pracovních sil, ukáže se, u kolika lidí v národě nemůžeme pro těžké tělesné oslabení počítat s plným výkonem.

Zdravotní stav dětí je u nás víc než žalostný. Nemůžeme již dlouho chodit se zavřenýma očima nejenom nad mimořádným počtem umírajících nemluvňat, stejně kritická a pro nás závazná jsou čísla dětské tuberkulosy. Slova o národní katastrofě nejsou zde nadsazena. Jsme státem s vysokou kojeneckou úmrtností, která se v celém civilisovaném světě považuje za znamení nízké zdravotní úrovně. Máme kojeneckou úmrtnost 10 %. V r. 1945 jsme ztratili 17.463 dětí, v r. 1946 do konce listopadu téměř 18.000 dětí do jednoho roku. Ve srovnání se Spojenými státy severoamerickými jsme v těchto číslech o 30 let pozadu. A pozorujeme-li příčiny poklesu této úmrtnosti, vidíme, že v Americe se tak stalo řízením dobré péče, výživou, ochranou před nemocemi a včasným léčením. U nás umírají děti podle statistiky hlavně na příčiny zevní, kterým je možno zabránit skoro vždycky. Jsou to nemoci dýchadel, zažívacích ústrojů a kožní infekce. Důvody, pro něž nejsou takto onemocnělé děti včas zachráněny, jsou u nás především v neznalosti péče o novorozence a v jejich nesprávné výživě, především pak v jejich špatné ochraně před nemocemi a v pozdním léčení. Příprava k mateřství a rodičovství není u nás nikde systematicky sledována. Nemáme ústavů ani pro výchovu odborně školeného zdravotního personálu, jehož je vůbec katastrofální nedostatek, ani pro instruování příštích matek.

Budovatelský plán vychází ze zjištění všech těchto nedostatků a počítá s jejich nápravou. Předložená osnova pak splňuje soustředění zdravotnické péče, vztahující se na rodinu a dítě, v potřebném rozsahu.

Ochrana zdraví bude doplněna především bojem proti chorobám sociálním, neboť nízká porodnost, tuberkulosa, srdeční a venerické choroby tak, jak jsou nám předkládány v číslech z klinik a zdravotních ústavů, jsou smutnou bilancí v úvaze o zdraví národa. Budovatelské plány našeho státu musí počítat také s lidskou prací. Již při dvouletce je označován tento úsek jako úzký profil.

Proto předložená osnova zákona má dalekosáhlé a na všech polích národního života potřebné důsledky. Každý den praxe může přinésti podstatnou změnu do našich obav o sociální důsledky špatného zdraví našeho lidu.

Ústavy národního zdraví, které budou podle této osnovy vybudovány, nahradí zdravotní péči, kterou dosud vykonávaly dobrovolné organisace. Státní správa je finančně vlastně dosud podporovala, ale jenom částečně se zabývala usměrňováním jejich činnosti a programu. Nadšenou účastí dobrovolných pracovníků mohla být pak připravena situace tak, že do celostátně řízené zdravotní péče přecházíme bez jakýchkoliv poruch. Veřejná zdravotní zpráva může tak vybudovati soustředěnou péči zdravotní s jednotným plánem, s možností rychlých zásahů a zásadních opatření, bez nichž není moderní sociální zdravotní prevence. Svěření výkonu této péče lidovým orgánům okresních národních výborů dává nám pak záruku, že iniciativa, provádění a dozor jsou uchráněny případné centrální nepružnosti.

Soc.-politický výbor ve svých dvou schůzích uvážil všechny tyto okolnosti a předloženou osnovu doplnil několika změnami a vložením tří nových paragrafů. Tyto měny týkají se hlavně zlepšení podmínek, za nichž budou převzati zaměstnanci nynějších poraden, a nová ustanovení pak vybavují zdravotní správu pravomoci, aby mohla v případě potřeby zavésti povinné prohlídky určitých skupin obyvatelstva nebo veškerého občanstva. Tato opatření mají býti aktivována především v době epidemie nebo v době zvýšeného ohrožení zdraví. Nařízení povinných prohlídek všeho obyvatelstva je doprovázeno zároveň povinností dát se lékařsky ošetřovat. Zvýšený náklad na zřízení a vydržování těchto nových ústavů národního zdraví bude uhrazen z rozpočtové položky UNRRA, kterou bude doplněna preliminovaná částka v rozpočtu ministerstva zdravotnictví na preventivní zdravotní péči o mládež.

Jako zpravodajka výboru soc.-politického, který osnovu projednal a přijal, doporučuji, aby ji slavná sněmovna s navrženými změnami i resolucemi schválila. (Potlesk.)

Podpredseda dr Ševčík: Zpravodajkyňou za výbor zdravotnícky je pi posl. Kulichová-Sutórisová. Dávam jej slovo.

Zpravodajkyňa posl. Kulichová-Sutórisová: Vážený pán predseda, slávna snemovňa!

Vládny návrh zákona o poradníckej starostlivosti zdravotnej je tak veľkého významu, že si jeho dosah naozaj dnes ešte dostatočne nemôžeme ani uvedomiť. Navrhovaná osnova je výsledkom svedomitej úvahy a snahy o zlepšenie a sústredenie starostlivosti o zdravie človeka, a preto bola iste nie náhodne ako prvá predložená Ministerstvom zdravotníctva k prejednávaniu pripravovaného súboru osnov v rámci veľkorysého budovateľského programu československej vlády.

Ochrannú, preventívnu zdravotnú starostlivosť možno označiť za prejav moderných snáh v zdravotníctve, popri liečebnej kuratívnej činnosti, ktorá je už staršieho dáta. Dnes nám ide viacej o predídenie nemoci, o odstránenie živnej pôdy pre jej vznik, ako o samotné liečenie už jestvujúcich, často zanedbanných nemocí, i keď aj to sú veľmi dôležité faktory v zdravotníctve. Preto ochranné zdravotníctvo zahrnuje v sebe starostlivosť bez rozdielu veku jedinca od doby pred jeho narodením až po jeho smrť, usmerňuje, vychováva kultúrne a vzbudzuje záujem samotného človeka o jeho zdravie. Napriek tomu, že pre ochranu a upevnenie zdravia ľudí bolo už mnoho vykonané, najmä v priemyselných strediskách, živnostenských podnikoch, ako i v boji proti infekčným nemociam vôbec, podstatná časť ochrannej starostlivosti - už či berieme do úvahy starostlivosť o matky a deti, alebo o ľudí tuberkulózou a inými chorobami postihnutých - bola ponechaná posiaľ dobročinným súkromným organizáciam pri hmotnej a mravnej podpore štátu. Priekopnícka činnosť všetkých týchto dobrovoľných ustanovizní bude iste spravodlive zhodnotená v histórii nášho zdravotníctva, avšak s rozrastajúcou sa potrebou a nedostatočnou organizačnou štruktúrou v tejto forme bola preventívna zdravotnícka starostlivosť príliš rozptýlená. Roztrieštenosť pracovná je nielen čo do výsledku práce nevýhodná, ale je aj po stránke finančnej pridrahá.

Z tejto príčiny ako výslednica dnešných reformných snáh bola vyslovená našimi odborníkmi v súhlase s celou širokou verejnosťou kardinálna požiadavka sjednotiť a sústrediť ochrannú starostlivosť o človeka do jednej odbornej organizácie za koordinovania všetkých zainteresovaných složiek národa. Ak zverejnenie a poštátnenie v iných odboroch verejného a hospodárskeho života sa ukázalo byť účinným, tým viac treba zdôrazniť jeho opodstatnenie pri zverejnení otázok, týkajúcich sa zdravia ľudu.

Vládny návrh zákona zahrnuje v sebe celkom oprávnene poštátnenie zdravotne sociálnych poradní a staníc. Všetky složky sústreďujúce zverejnenú starostlivosť o zdravie ľudu musia nám zaručovať prácu odborníkov na najširšom podklade. Preto majú sa budovať a už sa aj budujú ústavy národného zdravia a ich pobočky, ktoré sústredia nielen starostlivosť o matky a deti, ale sledujú už aj samotnú prípravu žien pre ich budúce materstvo a manželstvo vôbec. Zahrnujú v sebe rovnako i poradne pre chorých na rakovinu, srdečné nemoce, reumatizmus, trachom, ženské nemoce, ako i duševnú hygienu. Pracovná kompetencia ústavov národného zdravia je predbežne len rámcove naznačená a bude až pozdejšie upravená. Je len samozrejmosťou, že nová sústava ochrannej starostlivosti musí byť vhodným spôsobom začlenená do štátnej zdravotnej správy.

Pri uzákonení tak významnej osnovy sjednocovacieho zákona pamätané je aj na prevzatie movitého a nemovitého majetku do vlastníctva štátu, a rovnako i na prevzatie odborného personálu doterajších organizácií poradníckej starostlivosti. Veríme, že sa tak stane k obapolnej spokojnosti spolkov i štátu bez vážnejšieho zaťaženia štátnej pokladnice.

So spoluprácou všetkých dobrovoľných pracovníkov treba nám i v budúcnosti počítať ako so želateľnou skutočnosťou. Pri rešpektovaní celistvosti našej sústavy preventívneho lekárstva a pri zaradení rôznych poradní do rámca ústavov národného zdravia, bol braný náležitý zreteľ i na potreby okresnej starostlivosti o mládež, ktorej činnosť je síce upravená zvláštnym zákonom práve odhlasovaným, avšak i táto má počítať s ústavom národného zdravia, ako pomocným zariadením pre dotyčný okres. Tak isto potrebné je priviesť ústavy pre matky a deti do najtesnejšej spolupráce s našimi porodnicami, lebo len tak je zaručený úspech týchto ústavov.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP