Podpredseda Komzala: Ďalej
má slovo pani zpravodajkyňa posl. Uhlířová.
Zpravodajka posl. Uhlířová:
Navrhuji, aby v § 1, odst. 2 v 6. řádku byl
název "Slovenská péče o mládež"
změněn na "Slovenská starostlivosť
o mládež".
Podpredseda Komzala: Kto v
druhom čítaní súhlasí s osnovou
zákona, s opravami práve uvedenými, nech
zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým
ústavodarné Národné shromaždenie
prijalo túto osnovu zákona tiež v čítaní
druhom.
Tým je vybavený 1.
odstavec poriadku.
Pristúpime k rokovaniu o druhom
odstavci poriadku, ktorým je
2. Spoločná zpráva
výborov soc.-politického, zdravotníckeho
a rozpočtového a vládnom návrhu zákona
(tlač 286) o poradníckej zdravotnej starostlivosti
(tlač 454).
Zpravodajkyňou za výbor
soc.-politický je pi posl. Kleinerová; dávam
jej slovo.
Zpravodajka posl. Kleinerová:
Pane předsedo, slavná sněmovno!
Zákon o poradenské
zdravotní péči, který se předkládá
ke schválení ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
je zákonem dějinného významu. Už
slavný Purkyně r. 1823 prohlásil, že
"lékařství tehdy teprve bude dokonalé,
až bude učiti křehkost lidského organismu
upevňovat, nákazám předcházet,
nemocem bránit a tyto úkony bude vykonávat
tak, aby lidský život dobře byv počat
všemi svými fázemi u každého jednotlivce
v řádných, společnosti a sobě
přizpůsobených hranicích blaženě
a skvěle byl prodloužen až k přirozenému
konci. Tyto věci ovšem nesmějí být
ponechány náhodě a nesmějí
být zanedbávány jako něco méněcenného
a nesmějí se stavěti za ony úkony,
jimiž se často pozdě připravuje léčba".
Náš slavný vědec takto vyjádřil
už na počátku devatenáctého století
podstatu preventivní zdravotní péče,
její význam pro život člověka
a potřebu její plánovité organisace.
Avšak hnutí pro ochranu zdraví bylo realisováno
daleko později. Jeho počátek spadá
teprve do posledního desetiletí minulého
století. Souvisí s rozvojem vědy lékařské,
na níž se zakládá též boj
proti infekčním chorobám.
Současná doba pokroku
technického, uplatněného zejména v
průmyslu, věnovala intensivní zájem
pracujícím, na jejichž počtu a pracovní
zdatnosti závisely i hospodářské výsledky
jednotlivých podniků. S rozvojem socialismu se tendence
finančního a hospodářského
zájmu obracela ve prospěch širokých
vrstev. Studovaly se vztahy lidských nemocí k sociálním
poměrům dělníků, a tak byly
dány základy k sociální hygieně.
Koncem minulého století
dostává se do popředí otázka
populační se svou klesající porodností
a vysokou kojeneckou úmrtností. Tento zjev byl nejvýznamnější
ve Francii, kde se stává středem pozornosti.
Porodník universitní profesor Budin sleduje osud
dětí, narozených v jeho oddělení
v nemocnici v Paříži. Zakládá
pro ně po propuštění z porodnice první
dětskou poradnu v r. 1892 při svém ústavu.
V poradné pravidelně jednou týdně
kontroloval celkový zdravotní stav dítěte,
sledoval jeho vývoj, zkoumal péči a výživu,
při čemž zdůrazňoval zvlášť
přirozenou výživu kojením. Jen v případech
naléhavé potřeby poskytovala poradna už
připravené sterilisované mléko v lahvičkách
pro kojence.
Tady je počátek dětského
poradenství, kterého se ujali dětští
lékaři a šířili je po celé
Francii. Rychle se dostalo i do jiných států
a postupně do celého světa. V r. 1905 byl
už uspořádán první mezinárodní
kongres poradenský a směr ochrany zdraví
staví se tak v popředí mediciny před
lékařství léčebné. Současně
byla zavedena v rámci poraden návštěvní
služba v rodinách, kterou v cizině vykonávají
zdravotní pracovnice se základním školením
ošetřovatelským nebo porodních asistentek.
Dětské poradenství bylo rozšířeno
o poradny pro ženy těhotné, poradny dětské
pak obstarávají ochranu zdraví dítěte
až do 18 let.
U nás byla první dětská
poradna založena už za světové války
v roce 1916 dobrovolnou sociálně-zdravotní
organisací, Čs. ochranou matek a dětí.
Po první světové válce byly zakládány
první poradny pro matky a děti dobrovolnými
organisacemi za finanční podpory státu. Ta
se stále zvětšovala, takže v poslední
době byl personální náklad kryt z
veřejných prostředků. (Předsednictví
převzal místopředseda dr Ševčík.)
V cizích zemích, na
př. v SSSR a v Anglii, jsou poradny zařízením
veřejné správy zdravotní.
Na počátku tohoto století
v r. 1901 byla založena první poradna protituberkulosní
ve Francii a u nás v r. 1904 profesorem Maixnerem, od kdy
se potom postupně zakládaly i jiné. A tak
byl položen kámen k zakládání
poraden, bojujících proti chorobám sociálním:
tuberkulose, srdečním vadám, reumatismu,
pohlavním chorobám atd.
Osnovou zákona, kterou právě
předkládají zúčastněné
výbory sněmovně, dostáváme
se tedy do první řady oněch kulturních
národů, které plánovanou a řízenou
zdravotní péčí, postavenou na celostátní
základnu, řeší prevencí zdravotní
a ohrožení zdraví všeho obyvatelstva.
Jenom nedostatečná informovanost a publicita, která
doprovázela přípravu tohoto zákona,
mohla zavinit, že v řadách vedoucích
pracovníků sociálních i pracovníků
z "pole" vznikla domněnka, že se zákon
stane překážkou dobré a plynulé
práce v oboru sociálně zdravotní služby.
Moderní bádání ve všech odvětvích
lidského ducha a jeho výsledky nás stále
více učí specialisaci. Dnes nemůže
už každý dělat všechno. Musíme
věřit odborníkům, jde-li o problém
tak veliký, jako je zdraví národa, a nesmíme
proto zanedbat nic, co by mohlo sloužit prospěchu
věci.
Jde nám především
o zodbornění, jak toho dnešní doba naléhavě
vyžaduje, o specialisaci a účelnou dělbu
práce. Proto je význam předložené
osnovy tak dalekosáhlý. Je základnou pro
ochranu a kontrolu národního zdraví, pro
preventivní boj proti sociálním chorobám,
pro řízenou zdravotní prevenci celostátní
podle skutečné a obecně zjištěné
potřeby. Její pozornost se obrací k rodině,
protože právě tam je nejzávažnější
prostředí, které určuje kvalitu národního
zdraví, je počátkem dokonale řízené
kontroly zdravotní, kde zdravotní záznam
o každém občanovi bude založen od kojeneckého
věku a sledován po celý život.
Jen tak můžeme získat
definitivní nápravu v tak značném
rozšíření sociálních chorob,
jakého jsme dnes svědky. Pracovnice ústavu
národního zdraví soustředí
svoji pozornost už na péči prenatální.
Při sledování vývoje dítěte
od kojeneckého období po stránce zdravotní
uvidí a také zhodnotí rodinné prostředí
po stránce zdravotní se všemi jeho přednostmi
i nedostatky. Dostane se jí tak dobrého obrazu o
zdravotním stavu celé rodiny a bude jí umožněno,
aby sledovala také vliv okolí i mimorodinného
prostředí s hlediska zdravotního.
Veškerá zdravotní
plánování a veškeré zdravotní
akce mají ovšem jenom tenkrát vliv, pronikají-li
dostatečné do veškerého odvětví
státního života hospodářského
a politického. Odborníci přinášejí
nám celou řadu stížností, že
jejich náměty a jejich plány pro řízenou
zdravotní péči se nesetkávají
s dobrým porozuměním ani v dobrovolných
organisacích, ani ve veřejných orgánech.
Proto se stalo, že některá důležitá
zdravotní opatření významu celostátního
neuspěla a nebyla realisována. V poradenské
péči o mládež nemohli jsme se dosud
opřít o legislativu a proto nový zákon
splní i po stránce praxe své poslání.
Memorandum Československé
pediatrické společnosti tak, jak bylo předloženo
všem členům sněmovny, vykládá
to jasně a přesvědčivě. Jen
tímto organickým uspořádáním
- říká - přiblíží
se ústavní preventivní péče
ústavům léčebným, které
mají v zdravotní péči již uznanou
tradici. Tuto koncepci položilo také sovětské
Rusko za základ veškeré péče
o mládež útlého věku a celou
ji soustředilo v ministerstvu zdravotnictví. Je
na čase, aby tento nový pohled na význam
péče o matky a děti a na jejich správné
zařazení byl u nás pochopen nejširšími
vrstvami lidu, především však orgány
lidové správy, a aby z tohoto pochopení vzešlo
také rozhodnutí dát potřebám
této péče přednostní právo
při plnění úkolů dvouletého
budovatelského plánu a uvolňování
potřebných finančních úhrad.
Zákonným soustředěním
poradenství bude možno podle místních
plánů a potřeb vybudovat ústavy národního
zdraví tak, aby byly úplné a poskytovaly
zdarma každému občanu možnost plynulé
péče o zdraví již od narození,
ve věku dospělosti i ve stáří.
Mohou tak poskytnouti radu pro každé životní
rozhodnutí, jež potřebuje zdravotního
zřetele i v období sociálních chorob.
Znamená tedy tento zákon veliký krok kupředu
v ochraně největšího lidského
statku - zdraví, které je podmínkou nejenom
osobního štěstí jednotlivce, nýbrž
i celé hospodářské a kulturní
prosperity světa. Ale především je předložená
osnova zákona o poradenské zdravotní péči
výsledkem budovatelského plánu tam, kde jde
o úkoly zdravotní politiky. Splňuje tak v
celém rozsahu příkaz, jímž vláda
usiluje o ochranu zdraví a boj proti sociálním
chorobám.
Co by nám byla platna všechna
naše pionýrská hospodářská
a sociální zařízení, jimiž
jsme se dostali nyní do prvých řad světového
vývoje, kdybychom současně neučinili
všechna opatření, abychom snížili
hrozivá čísla dětské úmrtnosti
právě tak, jako množství invalidity,
jejíž statistika není u nás méně
hrozivá. Až bude praktikován zákon o
mobilisaci pracovních sil, ukáže se, u kolika
lidí v národě nemůžeme pro těžké
tělesné oslabení počítat s
plným výkonem.
Zdravotní stav dětí
je u nás víc než žalostný. Nemůžeme
již dlouho chodit se zavřenýma očima
nejenom nad mimořádným počtem umírajících
nemluvňat, stejně kritická a pro nás
závazná jsou čísla dětské
tuberkulosy. Slova o národní katastrofě nejsou
zde nadsazena. Jsme státem s vysokou kojeneckou úmrtností,
která se v celém civilisovaném světě
považuje za znamení nízké zdravotní
úrovně. Máme kojeneckou úmrtnost 10
%. V r. 1945 jsme ztratili 17.463 dětí, v r. 1946
do konce listopadu téměř 18.000 dětí
do jednoho roku. Ve srovnání se Spojenými
státy severoamerickými jsme v těchto číslech
o 30 let pozadu. A pozorujeme-li příčiny
poklesu této úmrtnosti, vidíme, že v
Americe se tak stalo řízením dobré
péče, výživou, ochranou před
nemocemi a včasným léčením.
U nás umírají děti podle statistiky
hlavně na příčiny zevní, kterým
je možno zabránit skoro vždycky. Jsou to nemoci
dýchadel, zažívacích ústrojů
a kožní infekce. Důvody, pro něž
nejsou takto onemocnělé děti včas
zachráněny, jsou u nás především
v neznalosti péče o novorozence a v jejich nesprávné
výživě, především pak v
jejich špatné ochraně před nemocemi
a v pozdním léčení. Příprava
k mateřství a rodičovství není
u nás nikde systematicky sledována. Nemáme
ústavů ani pro výchovu odborně školeného
zdravotního personálu, jehož je vůbec
katastrofální nedostatek, ani pro instruování
příštích matek.
Budovatelský plán vychází
ze zjištění všech těchto nedostatků
a počítá s jejich nápravou. Předložená
osnova pak splňuje soustředění zdravotnické
péče, vztahující se na rodinu a dítě,
v potřebném rozsahu.
Ochrana zdraví bude doplněna
především bojem proti chorobám sociálním,
neboť nízká porodnost, tuberkulosa, srdeční
a venerické choroby tak, jak jsou nám předkládány
v číslech z klinik a zdravotních ústavů,
jsou smutnou bilancí v úvaze o zdraví národa.
Budovatelské plány našeho státu musí
počítat také s lidskou prací. Již
při dvouletce je označován tento úsek
jako úzký profil.
Proto předložená
osnova zákona má dalekosáhlé a na
všech polích národního života potřebné
důsledky. Každý den praxe může
přinésti podstatnou změnu do našich
obav o sociální důsledky špatného
zdraví našeho lidu.
Ústavy národního
zdraví, které budou podle této osnovy vybudovány,
nahradí zdravotní péči, kterou dosud
vykonávaly dobrovolné organisace. Státní
správa je finančně vlastně dosud podporovala,
ale jenom částečně se zabývala
usměrňováním jejich činnosti
a programu. Nadšenou účastí dobrovolných
pracovníků mohla být pak připravena
situace tak, že do celostátně řízené
zdravotní péče přecházíme
bez jakýchkoliv poruch. Veřejná zdravotní
zpráva může tak vybudovati soustředěnou
péči zdravotní s jednotným plánem,
s možností rychlých zásahů a
zásadních opatření, bez nichž
není moderní sociální zdravotní
prevence. Svěření výkonu této
péče lidovým orgánům okresních
národních výborů dává
nám pak záruku, že iniciativa, provádění
a dozor jsou uchráněny případné
centrální nepružnosti.
Soc.-politický výbor
ve svých dvou schůzích uvážil
všechny tyto okolnosti a předloženou osnovu doplnil
několika změnami a vložením tří
nových paragrafů. Tyto měny týkají
se hlavně zlepšení podmínek, za nichž
budou převzati zaměstnanci nynějších
poraden, a nová ustanovení pak vybavují zdravotní
správu pravomoci, aby mohla v případě
potřeby zavésti povinné prohlídky
určitých skupin obyvatelstva nebo veškerého
občanstva. Tato opatření mají býti
aktivována především v době epidemie
nebo v době zvýšeného ohrožení
zdraví. Nařízení povinných
prohlídek všeho obyvatelstva je doprovázeno
zároveň povinností dát se lékařsky
ošetřovat. Zvýšený náklad
na zřízení a vydržování
těchto nových ústavů národního
zdraví bude uhrazen z rozpočtové položky
UNRRA, kterou bude doplněna preliminovaná částka
v rozpočtu ministerstva zdravotnictví na preventivní
zdravotní péči o mládež.
Jako zpravodajka výboru soc.-politického,
který osnovu projednal a přijal, doporučuji,
aby ji slavná sněmovna s navrženými
změnami i resolucemi schválila. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík:
Zpravodajkyňou za výbor zdravotnícky je pi
posl. Kulichová-Sutórisová. Dávam
jej slovo.
Zpravodajkyňa posl. Kulichová-Sutórisová:
Vážený pán predseda, slávna snemovňa!
Vládny návrh zákona
o poradníckej starostlivosti zdravotnej je tak veľkého
významu, že si jeho dosah naozaj dnes ešte dostatočne
nemôžeme ani uvedomiť. Navrhovaná osnova
je výsledkom svedomitej úvahy a snahy o zlepšenie
a sústredenie starostlivosti o zdravie človeka,
a preto bola iste nie náhodne ako prvá predložená
Ministerstvom zdravotníctva k prejednávaniu pripravovaného
súboru osnov v rámci veľkorysého budovateľského
programu československej vlády.
Ochrannú, preventívnu
zdravotnú starostlivosť možno označiť
za prejav moderných snáh v zdravotníctve,
popri liečebnej kuratívnej činnosti, ktorá
je už staršieho dáta. Dnes nám ide viacej
o predídenie nemoci, o odstránenie živnej pôdy
pre jej vznik, ako o samotné liečenie už jestvujúcich,
často zanedbanných nemocí, i keď aj
to sú veľmi dôležité faktory v zdravotníctve.
Preto ochranné zdravotníctvo zahrnuje v sebe starostlivosť
bez rozdielu veku jedinca od doby pred jeho narodením až
po jeho smrť, usmerňuje, vychováva kultúrne
a vzbudzuje záujem samotného človeka o jeho
zdravie. Napriek tomu, že pre ochranu a upevnenie zdravia
ľudí bolo už mnoho vykonané, najmä
v priemyselných strediskách, živnostenských
podnikoch, ako i v boji proti infekčným nemociam
vôbec, podstatná časť ochrannej starostlivosti
- už či berieme do úvahy starostlivosť
o matky a deti, alebo o ľudí tuberkulózou a
inými chorobami postihnutých - bola ponechaná
posiaľ dobročinným súkromným
organizáciam pri hmotnej a mravnej podpore štátu.
Priekopnícka činnosť všetkých týchto
dobrovoľných ustanovizní bude iste spravodlive
zhodnotená v histórii nášho zdravotníctva,
avšak s rozrastajúcou sa potrebou a nedostatočnou
organizačnou štruktúrou v tejto forme bola
preventívna zdravotnícka starostlivosť príliš
rozptýlená. Roztrieštenosť pracovná
je nielen čo do výsledku práce nevýhodná,
ale je aj po stránke finančnej pridrahá.
Z tejto príčiny ako
výslednica dnešných reformných snáh
bola vyslovená našimi odborníkmi v súhlase
s celou širokou verejnosťou kardinálna požiadavka
sjednotiť a sústrediť ochrannú starostlivosť
o človeka do jednej odbornej organizácie za koordinovania
všetkých zainteresovaných složiek národa.
Ak zverejnenie a poštátnenie v iných odboroch
verejného a hospodárskeho života sa ukázalo
byť účinným, tým viac treba zdôrazniť
jeho opodstatnenie pri zverejnení otázok, týkajúcich
sa zdravia ľudu.
Vládny návrh zákona
zahrnuje v sebe celkom oprávnene poštátnenie
zdravotne sociálnych poradní a staníc. Všetky
složky sústreďujúce zverejnenú
starostlivosť o zdravie ľudu musia nám zaručovať
prácu odborníkov na najširšom podklade.
Preto majú sa budovať a už sa aj budujú
ústavy národného zdravia a ich pobočky,
ktoré sústredia nielen starostlivosť o matky
a deti, ale sledujú už aj samotnú prípravu
žien pre ich budúce materstvo a manželstvo vôbec.
Zahrnujú v sebe rovnako i poradne pre chorých na
rakovinu, srdečné nemoce, reumatizmus, trachom,
ženské nemoce, ako i duševnú hygienu.
Pracovná kompetencia ústavov národného
zdravia je predbežne len rámcove naznačená
a bude až pozdejšie upravená. Je len samozrejmosťou,
že nová sústava ochrannej starostlivosti musí
byť vhodným spôsobom začlenená
do štátnej zdravotnej správy.
Pri uzákonení tak významnej
osnovy sjednocovacieho zákona pamätané je aj
na prevzatie movitého a nemovitého majetku do vlastníctva
štátu, a rovnako i na prevzatie odborného personálu
doterajších organizácií poradníckej
starostlivosti. Veríme, že sa tak stane k obapolnej
spokojnosti spolkov i štátu bez vážnejšieho
zaťaženia štátnej pokladnice.
So spoluprácou všetkých
dobrovoľných pracovníkov treba nám i
v budúcnosti počítať ako so želateľnou
skutočnosťou. Pri rešpektovaní celistvosti
našej sústavy preventívneho lekárstva
a pri zaradení rôznych poradní do rámca
ústavov národného zdravia, bol braný
náležitý zreteľ i na potreby okresnej
starostlivosti o mládež, ktorej činnosť
je síce upravená zvláštnym zákonom
práve odhlasovaným, avšak i táto má
počítať s ústavom národného
zdravia, ako pomocným zariadením pre dotyčný
okres. Tak isto potrebné je priviesť ústavy
pre matky a deti do najtesnejšej spolupráce s našimi
porodnicami, lebo len tak je zaručený úspech
týchto ústavov.