Lituji velmi, že zde právě
nejsou páni místopředsedové zdravotního
výboru, pan místopředseda dr Bláha
- právě sem přišel a tedy se ho mohu
dovolat - a pan místopředseda dr Bureš,
kteří přece hlasovali s námi ve výboru
jednomyslně pro návrh, jak byl podán ministerstvem
zdravotnictví. A já myslím, že to byl
jenom omyl pana posl. Beneše, když se právě
přítomného pana dr Bláhy dovolával,
aby mu dal za pravdu, poněvadž by býval jistě
tento člen strany sociálně-demokratické
nemohl tehdy hlasovat jinak, nežli smýšlel dnes.
Tolik, prosím, jenom v odpověď. Doufám,
že mně - při všem respektu, který
mám k panu posl. Vojtovi Benešovi jako jednomu
z nejstarších poslanců - nezazlí, že
jsem mu přece opravila jeho názory. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším
rečníkom je pí posl. dr Horáková.
Udeľujem jej slovo.
Posl. dr Horáková:
Pane předsedo, slavná sněmovno, paní
a pánové!
Z toho, co jsme zde již v projevech
tolika řečníků k projednávanému
zákonu vyslechli, je nám jasno, že prožíváme
opravdu historickou chvíli, když jednáme a
budeme hlasovat o předloženém zákonu.
Dalo by se těžko říci a vyčíslit,
kolik mozků o tom již přemýšlelo,
kolik diskusí o této záležitosti proběhlo,
kolik stesků a povzdechů bylo učiněno
jak mezi dobrovolnými pracovníky, tak také
mezi pracovníky profesionály, když jsme se
po léta bili, diskutovali a řešili otázky,
jak nejlépe se postarat o naše dítě
sociálně potřebné a zdravotně
ohrožené. A je nutno říci po pravdě,
že všichni ti pracovníci, ať pracovníci
dobrovolní, ať pracovníci profesionálové,
byli-li moudří, nakonec dospěli k jednomu,
že tento primérní úkol lidské
společnosti, ochránit svou mládež, je
nutno postavit na základnu co nejširší
a nejbezpečnější, a tou je sám
stát. Dnes se toho dožíváme.
A jak to vždycky bývá
při dosaženém cíli, najednou kromě
uspokojení slyšíme také řadu
pochyb. Je to snad přirozené, a věřím,
že to není nic nezdravého, neboť úplná
spokojenost, když se tak říká, bývá
brzdou dalšího pokroku, a proto všechno to, co
zde bylo řečeno jako pochyba nebo jako obava do
budoucnosti, považujeme za impuls k prohlubování,
zdokonalení a zlepšování toho, co děláme
a co hodláme ještě naplnit. A prosím,
aby tak bylo rozuměno i mým několika poznámkám.
Projednávaný návrh
přenáší výkon péče
o mládež a její řízení
na národní výbory. Národní
výbory to budou, které budou napříště
odpovědny za to, jak se naplní zákon a jak
se splní představy, naděje a přání
těch, kdož od zveřejnění péče
očekávají opravdu lepší stav.
A je tedy třeba připomenout
jedno. Všechno na světě, i to nejlépe
proplánované, nejlépe programově zabezpečené,
nakonec spočívá na lidech, kteří
tento plán a program uvádějí v život.
Národní výbory svým složením
spočívají na zástupcích politických
stran a je proto potřebí v této chvíli
požádat politické strany, aby vedle toho, co
již zde bylo několikrát zdůrazňováno,
že nedopustí, aby provádění péče
o mládež se dotkla škodlivým způsobem
politika, či lépe politikaření, vedle
této primérní zásady a povinnosti
střežily ještě další, aby
totiž k úkolům řízení
péče o mládež vybíraly mezi svými
členy vždycky osoby opravdu nejlepší,
opravdu schopné, a neponechávaly funkci v příslušných
komisích péče o mládež jen těm
svým členům straníkům, na něž
nic jiného nevybylo. Zastupovat stranu v sociální
komisi, zejména v komisi pro péči o mládež,
musí býti hodnoceno nejméně tak, jako
zastupovat stranu v orgánech finančních,
hospodářských a podnikových, ať
už jde o zastupitelský útvar kterýkoli.
Je jistě významné spravovat veřejné
finance a veřejné hospodářství
- a chápeme, že na to musí býti vybráni
ti nejpoctivější a nejschopnější
- ale stejně závažné, ba ještě
mnohem závažnější je ochraňovat
národní kapitál, jakým jsou děti
a mládež. Víme, že často politické
strany posílají do těchto funkcí ženy.
Jde-li o ženy schopné, považujeme to za nejvýše
doporučitelné, neboť opravdu - a slyšeli
jsme to tady také několikrát - ženy
už v těch případech, kdy se dobrovolně
vykonávala péče o mládež, vykonaly
v tomto směru jistě záslužný
a veliký úkol. Ale žádáme také,
aby tyto funkce, svěřované komukoli z příslušníků
stran, byly také hodnoceny opravdu náležitě
jako jedny z nejzáslužnějších a
politicky ne méně významných funkcí.
A že tomu tak je, o tom nás přesvědčuje
skutečnost, že dobrovolnými organisacemi pro
péči o mládež prošla skutečně
řada činitelů, kteří dnes představují
náš politický a veřejný život.
Slyšeli jsme to zde a musíme si to jen znovu zopakovat,
že mezi politiky, sekčními šéfy
ministerstev a všemi těmi význačnými
představiteli života vědeckého jsme
našli skutečně mnoho a mnoho těch, kteří
si začínali své odborné i politické
zkušenosti ověřovat a naplňovat právě
na té základně péče o mládež
v dobrovolných organisacích.
Pan posl. V. Beneš nám
mnohá z těch zasloužilých jmen připomněl.
Na jedno z nich však zapomněl. Zapomněl jmenovat
sama sebe jako jednoho z nejzasloužilejších pracovníků
v péči o mládež, a dovolte mi proto,
abych z citu pro spravedlnost připojila k jménům
zasloužilých také jméno Vojta Beneš.
(Potlesk.) Pracoval od počátku a začínal
jako ten nejdrobnější pracovník. Bylo
to v okrese brandýském, kde jako dobrovolný
tajemník a generální poručník
péče o mládež skutečně
založil a postavil celou tu první linii naší
práce. A od r. 1921 vystřídal řadu
nejrůznějších, často velmi obtížných
a pracných úkolů v komisích Zemské
péče o mládež, aby se v r. 1934 stal
jejím předsedou, a v této funkci zůstal
a vedl naši Zemskou péči o mládež
až do r. 1938. A od osvobození, jak jste slyšeli
také z jeho slov, stojí tu nejen jako representant,
jako předseda svazu všech péčí
o mládež v našem státě, ale také
jako pracovník spojený duchem s celou touto činností
péče o mládež. Jeho práce a zásluhy
jsou tak významné, že je nutno a spravedlivo,
abychom s hlubokou vděčností jich vzpomněli.
A ještě jedno je potřebí
si uvědomit. Je nutno obrátit pozornost také
na ty, kterým ukládáme napříště,
aby znovu vzali na sebe těžký úkol opatřit
a řádně naplnit administrativu péče
o mládež: na úřednický aparát,
který poctivě a oddaně dosud plnil své
úkoly, třebaže po stránce materiální,
po stránce svého hmotného zabezpečení
na to doplácel. A nejsou to jen amatéři,
nejsou to nezkušení a mladí pracovníci,
jak jste slyšeli také od p. posl. Vojty Beneše,
a já jako místopředsedkyně Zemského
ústředí péče o mládež
v Čechách to mohu dotvrdit, jsou to významní
odborní úředníci. Jejich platy se
velmi liší od platů veřejných
zaměstnanců v téže kategorii. Teď
zhojí ty jejich rány a bolesti zákon. Stanou
se veřejnými a státními úředníky.
Ale musíme počítat s určitým
údobím, než se tato věc splní.
A tu je veliké nebezpečí, protože ti
nejlepší z těch dobrých nám odcházejí
do jiných kategorií služeb. A co víc
ještě, nepřistupují do našich řad
nové kvalifikované síly, zejména školené
sociálně-zdravotní pracovnice, protože
se vrhají do služby v podnicích, kde jsou pro
ně lepší materiální podmínky.
Úředníci Zemské
péče o mládež v Čechách
i na Moravě vypracovali návrh na úpravu platů
v prozatímní, přechodné době.
Předložili jej ÚRO, ministerstvu vnitra a ministerstvu
sociální péče a já prosím
jménem těchto úředníků,
aby příslušní činitelé
neodkládali tento návrh do zásuvky, protože
je zde už v zákoně řešení,
a aby se rychle, dříve než bude pozdě,
podívali, jak mohou materiálně, právě
v této přechodné, ale zvlášť
významné době pro budování
nové zveřejněné péče
o mládež tyto zasloužilé pracovníky
odměnit.
A konečně ještě
jedno upozornění, o kterém zde také
již byla řeč, ale které bych zvlášť
chtěla podtrhnout. V zájmu odbornosti půjde
napříště péče o dítě
dvojí linkou. Nesmíme zapomenout, že tam dole,
u toho objektu naší péče, u dítěte,
nesmíme ztratit základnu s tím nejširším
kolektivem osob, které ne z povinnosti, ne z politické
posice a ze své politické funkce, ale z potřeby
svého srdce tuto práci dosud dělaly. Snažme
se, aby ve vládním nařízení,
které bude formovat tu nejnižší, nejdolejší
základnu péče o mládež, místní
péče a místní orgány při
místních národních výborech,
byla opravdu zachycena spolupráce občanská
tak, aby v ní nerozhodovaly ani příslušnost
k politické straně, ani osobní ambiciosnost,
ani účel získání slávy
pro úřad či resort, ale aby opravdu v této
lince bylo zachováno bezprostřední vřelé
cítění s dítětem, jeho potřebami
a s jeho zájmem, tak jako je měly desetitisíce
a statisíce těch dobrovolných pracovníků,
kteří vybudovali něco, zač jim vzdáváme
upřímné díky. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším
rečníkom je pi. posl. Kulichová-Sutórisová;
udeľujem jej slovo.
Posl. Kulichová-Sutórisová:
Vážený pán predseda, slávna snemovňa!
Starostlivosť o mládež
požíva dnes výsostné postavenie v snažení
o zlepšenie a povznesenie celkovej úrovne jedinca,
ba vlastne celého národa a štátu. V
tejto starostlivosti predstavujú nám poradne pre
matky a deti základný kameň a východisko
pre všeobecnú preventívnu zdravotnú
ako i sociálnu starostlivosť a právnu ochranu
mládeže. Sociálnu starostlivosť prevádzajú
dosiaľ okresné starostlivosti o mládež,
a väčšinou sú to drobní dobrovoľní
sociálni pracovníci, ktorých obetavý
nestor poslanec Vojtech Beneš tak presvedčivo
pred chvíľou k nám prehovoril.
Na Slovensku zaoberajú sa
sociálnou starostlivosťou okrem okresných starostlivostí
o mládež i rôzne ženské spolky,
ako Jednota katolíckych žien, Evanjelický dobročinný
spolok, diakonia, taktiež rôzne cirkevné sirotínce.
Tieto nábožensko-ženské dobročinné
spolky vedely často s úspechom zasiahnuť aj
tam, kde iným sociálnym činiteľom boly
dvere zatvorené. Preto pri vzdaní vďaky našim
dobrovoľným sociálnym pracovníkom za
ich doterajšiu prácu zaslúžia si plného
uznania i pracovníčky uvedených ženských
spolkov.
Ak je dojčenská úmrtnosť
v republike dnes povážlivá, ako to už
bolo dnes s tohto miesta niekoľkými rečníkmi
zdôraznené, tým smutnejšou kapitolou
je ona na Slovensku. Slovensko, ktoré predtým predstavovalo
vždy bezpečný rezervoár pre vyrovnávanie
populačného úbytku v prvej republike, dostalo
sa tak ďaleko k úpadku populácie, že na
Slovensku zomiera ročne podľa štatistických
údajov z 1000 narodených detí do jedného
roku až 168, proti priemeru v Čechách 108.
Sú okresy, ako Bardejov, Michalovce, Humenné, Krupina,
Gelnica, Púchov a iné, kde je priemer ešte
o niekoľko desiatok vyšší. Pri srovnaní
s inými štátmi v Europe je Slovensko, žiaľbohu,
za Rumunskom a Lotyšskom na treťom mieste populačného
úpadku. Táto hrôzystrašná skutočnosť
je čiastočne omluviteľná nedostatočnou
prípravou ženskej mládeže pre rodinný
život, tiež ešte zakorenelými poverami,
ale hlavne málo zhustenou sieťou poradní pre
matky a deti, ako aj nedostatkom odborne školených
sociálnych pracovníc. K dnešnému dňu
je na Slovensku v prevádzke len 318 poradní so 134
sociálnymi pracovnicami, čo je počet neuspokojivý.
Keď si uvedomíme, že
okrem práce v poradniach zostala na bedrách ústredia
starostlivosti o mládež i starosť o premiesťovanie
detí z krajov najviac vojnou postihnutých, ako aj
o deti presídlencov, nebolo možné sociálnej
starostlivosti na 100 % zdolať všetky požiadavky
v tomto smere na ňu kladené. Nie malou úlohou
bolo tiež obnovenie činnosti poradní v prinavrátenom
území. Ako dočasné opatrenie rozhodlo
sa Povereníctvo sociálnej starostlivosti ako aj
zdravotníctva vyškoliť aspoň niekoľko
desiatok výpomocných sociálnych pracovníc
v krátkodobých trojmesačných kurzoch.
Pri tom všetkom však ešte vždy nie je dostatočne
zaistený potrebný počet pre vedenie jaslí,
taktiež pre jasle závodné, ktoré sa
práve zakladajú, a pre sezónne poľnohospodárske
jasle, ktorých si nezbytná potreba veľmi vyžaduje.
Pri tomto nedostatočnom stave
kvalifikovaných síl je bezpodmienečne nutné,
aby všetci doterajší obetaví dobrovoľní
pracovníci v odbore sociálnej starostlivosti neodtiahli
sa od ďalšej spolupráce, ale pomáhali
ďalej v plnej aktivite i pri zapracovaní sa nových
síl z verejnenej starostlivosti o mládež.
Súčasne s vďakou
kvitujeme primerané ocenenie namáhavej práce
sociálnych pracovníkov ich zaradením do samostatnej
platovej stupnice a veríme, že im nebude spáchaná
žiadna krivda v tomto smere.
Osnovu zákona o verejnej starostlivosti
o mládež vítame a veríme, že v
krátkej dobe budú stanovené presne i úlohy
týchto orgánov s vymedzením ich pôsobnosti.
Pre odlišnosť stávajúcich pomerov vecných
i osobných je želateľné, aby prevádzajúce
nariadenie pre Slovensko vydala Slovenská národná
rada na návrh Povereníctva sociálnej starostlivosti.
Pri tom j e naším vrúcnym prianím, aby
pre usmernenie, zjednodušenie a zlacnenie starostlivosti
o mládež - už či máme na mysli
všeobecne verejnú, sociálne zdravotnú,
alebo sociálne výchovnú a právnu -
uvažovalo sa čím skôr o sústredení
tejto činnosti v jeden nedeliteľný celok zdravotný,
keďže sociálna starostlivosť, ako to už
bolo aj mojou predrečníčkou zdôraznené,
ide skoro vždy paralelne so zdravotnou. Je nemysliteľná
úspešná práca jednej bez druhej.
Klub poslancov Demokratickej strany
víta osnovu zákona o starostlivosti o mládež
ako najvýš aktuálnu a prepotrebnú a
pri hlasovaní prejaví s ňou svoj súhlas.
(Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ku slovu
nie je už nikto prihlásený, rozprava je skončená.
Dávam slovo k doslovu zpravodajkyni
za výbor soc.-politický, pi. posl. Hodinovej-Spurnej.
Zpravodajka posl. Hodinová-Spurná:
Zákon je arci dílem kompromisu, což zde bylo
také několikrát v debatě zdůrazněno,
proto má celou řadu nedostatků a jistě
by bylo možno, aby byly při dobré práci
v budoucnosti odstraněny. Věříme pevně,
že právě u zákona, který má
obsahovati veškerou péči o mládež,
budou tyto nedostatky odstraněny.
Já s tohoto místa chci
ještě jednou poděkovati nejprve všem debatérům,
kteří se snažili přispět jak
svými náměty k zákonu, který
zde máme odhlasovati, tak také připomínkami
k všeobecné péči o mládež,
ať už se týkají jejich zkušeností
anebo konkrétních údajů.
Chtěla bych ještě
také podtrhnout, že v debatě byla všemi
řečníky oceněna velká práce
jak dobrovolných, tak i ostatních pracovníků
na tomto úseku. Bude jistě v budoucnosti - právě
vzhledem k tomuto zákonu - velká odpovědnost
spočívat na odborných sociálních
pracovnících, na úřednících
i zaměstnancích. My věříme
pevně, že jako dosud dělali svoji práci
dobře, že v budoucnosti právě pod vedením
lidových orgánů bude jejich práce
ještě lepší, a že bude jejich počet
rozmnožen rovněž o dobrovolné sociální
pracovníky, na jejichž práci lze počítat.
Chěla bych ještě
připomenout, aby se nezapomínalo v budoucnosti při
provádění tohoto zákona na ty, které
se pro svůj úkol sociálních pracovnic
připravují a svým studiem se snaží
dosáhnout odborné kvalifikace, t. j. na žákyně
Masarykovy školy. Bylo řečeno, že Masarykova
škola nemůže býti zařazena do soustavy
vysokého učení proto, poněvadž
podléhá ministerstvu zdravotnictví. Bylo
by těžkou křivdou, kdyby jen proto měly
býti žákyně Masarykovy zdravotní
školy zbaveny toho, aby byly počítány
do řad vysokoškolských absolventů -
vlastně jen proto, že jedno z ministerstev si dělá
nárok na to, aby ony sloužily výhradně
jen jednomu z těchto povolání. Věřím
pevně, že tato otázka bude nejenom předmětem
jednání, nýbrž že bude co nejdříve
ve vzájemném porozumění vyřešena.
To jsou moje poznámky k závěru
a já prosím, aby slavná sněmovna přijala
tento zákon tak, jak se na něm dohodly výbory
soc.-politický, zdravotnický i rozpočtový.
(Souhlas.)
Podpredseda Komzala: Dávam
slovo k doslovu zpravodajkyni za výbor zdravotnícky,
pi posl. Turkovej.
Zpravodajkyňa posl. Turková:
Vzdávam sa slova.
Podpredseda Komzala: Dávam
slovo k doslovu zpravodajkyni za výbor rozpočtový,
pi posl. Uhlířovej.
Zpravodajka posl. Uhlířová:
Vzdávám se slova.
Podpredseda Komzala: Pristúpime
k hlasovaniu.
Osnova má 9 paragrafov, nadpis
a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích
návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz
podľa zprávy výborovej. (Námietky
neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s
celou osnovou zákona, to je s jej 9 paragrafmi, nadpisom
a úvodnou formulou podľa zprávy výborovej,
nech zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým
ústavodarné Národné shromaždenie
prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy
výborovej v čítaní prvom.
Z usnesenia predsedníctva
podľa § 54, odst. 1 rokov. poriadku vykonáme
ihneď druhé čítanie.
Ad 1. Druhé čítanie
osnovy zákona o organizácii starostlivosti o mládež
(tlač 453).
Sú nejaké návrhy
opráv alebo zmien textových?
Zpravodajka posl. Hodinová-Spurná:
Do § 4, odst. 2 se vloudila chyba a navrhuji, aby v zájmu
celistvosti této osnovy byla škrtnuta slova "v
zemi České a Moravskoslezské".