Středa 19. března 1947

Lituji velmi, že zde právě nejsou páni místopředsedové zdravotního výboru, pan místopředseda dr Bláha - právě sem přišel a tedy se ho mohu dovolat - a pan místopředseda dr Bureš, kteří přece hlasovali s námi ve výboru jednomyslně pro návrh, jak byl podán ministerstvem zdravotnictví. A já myslím, že to byl jenom omyl pana posl. Beneše, když se právě přítomného pana dr Bláhy dovolával, aby mu dal za pravdu, poněvadž by býval jistě tento člen strany sociálně-demokratické nemohl tehdy hlasovat jinak, nežli smýšlel dnes. Tolik, prosím, jenom v odpověď. Doufám, že mně - při všem respektu, který mám k panu posl. Vojtovi Benešovi jako jednomu z nejstarších poslanců - nezazlí, že jsem mu přece opravila jeho názory. (Potlesk.)

Podpredseda Komzala: Ďalším rečníkom je pí posl. dr Horáková. Udeľujem jej slovo.

Posl. dr Horáková: Pane předsedo, slavná sněmovno, paní a pánové!

Z toho, co jsme zde již v projevech tolika řečníků k projednávanému zákonu vyslechli, je nám jasno, že prožíváme opravdu historickou chvíli, když jednáme a budeme hlasovat o předloženém zákonu. Dalo by se těžko říci a vyčíslit, kolik mozků o tom již přemýšlelo, kolik diskusí o této záležitosti proběhlo, kolik stesků a povzdechů bylo učiněno jak mezi dobrovolnými pracovníky, tak také mezi pracovníky profesionály, když jsme se po léta bili, diskutovali a řešili otázky, jak nejlépe se postarat o naše dítě sociálně potřebné a zdravotně ohrožené. A je nutno říci po pravdě, že všichni ti pracovníci, ať pracovníci dobrovolní, ať pracovníci profesionálové, byli-li moudří, nakonec dospěli k jednomu, že tento primérní úkol lidské společnosti, ochránit svou mládež, je nutno postavit na základnu co nejširší a nejbezpečnější, a tou je sám stát. Dnes se toho dožíváme.

A jak to vždycky bývá při dosaženém cíli, najednou kromě uspokojení slyšíme také řadu pochyb. Je to snad přirozené, a věřím, že to není nic nezdravého, neboť úplná spokojenost, když se tak říká, bývá brzdou dalšího pokroku, a proto všechno to, co zde bylo řečeno jako pochyba nebo jako obava do budoucnosti, považujeme za impuls k prohlubování, zdokonalení a zlepšování toho, co děláme a co hodláme ještě naplnit. A prosím, aby tak bylo rozuměno i mým několika poznámkám.

Projednávaný návrh přenáší výkon péče o mládež a její řízení na národní výbory. Národní výbory to budou, které budou napříště odpovědny za to, jak se naplní zákon a jak se splní představy, naděje a přání těch, kdož od zveřejnění péče očekávají opravdu lepší stav.

A je tedy třeba připomenout jedno. Všechno na světě, i to nejlépe proplánované, nejlépe programově zabezpečené, nakonec spočívá na lidech, kteří tento plán a program uvádějí v život. Národní výbory svým složením spočívají na zástupcích politických stran a je proto potřebí v této chvíli požádat politické strany, aby vedle toho, co již zde bylo několikrát zdůrazňováno, že nedopustí, aby provádění péče o mládež se dotkla škodlivým způsobem politika, či lépe politikaření, vedle této primérní zásady a povinnosti střežily ještě další, aby totiž k úkolům řízení péče o mládež vybíraly mezi svými členy vždycky osoby opravdu nejlepší, opravdu schopné, a neponechávaly funkci v příslušných komisích péče o mládež jen těm svým členům straníkům, na něž nic jiného nevybylo. Zastupovat stranu v sociální komisi, zejména v komisi pro péči o mládež, musí býti hodnoceno nejméně tak, jako zastupovat stranu v orgánech finančních, hospodářských a podnikových, ať už jde o zastupitelský útvar kterýkoli. Je jistě významné spravovat veřejné finance a veřejné hospodářství - a chápeme, že na to musí býti vybráni ti nejpoctivější a nejschopnější - ale stejně závažné, ba ještě mnohem závažnější je ochraňovat národní kapitál, jakým jsou děti a mládež. Víme, že často politické strany posílají do těchto funkcí ženy. Jde-li o ženy schopné, považujeme to za nejvýše doporučitelné, neboť opravdu - a slyšeli jsme to tady také několikrát - ženy už v těch případech, kdy se dobrovolně vykonávala péče o mládež, vykonaly v tomto směru jistě záslužný a veliký úkol. Ale žádáme také, aby tyto funkce, svěřované komukoli z příslušníků stran, byly také hodnoceny opravdu náležitě jako jedny z nejzáslužnějších a politicky ne méně významných funkcí. A že tomu tak je, o tom nás přesvědčuje skutečnost, že dobrovolnými organisacemi pro péči o mládež prošla skutečně řada činitelů, kteří dnes představují náš politický a veřejný život. Slyšeli jsme to zde a musíme si to jen znovu zopakovat, že mezi politiky, sekčními šéfy ministerstev a všemi těmi význačnými představiteli života vědeckého jsme našli skutečně mnoho a mnoho těch, kteří si začínali své odborné i politické zkušenosti ověřovat a naplňovat právě na té základně péče o mládež v dobrovolných organisacích.

Pan posl. V. Beneš nám mnohá z těch zasloužilých jmen připomněl. Na jedno z nich však zapomněl. Zapomněl jmenovat sama sebe jako jednoho z nejzasloužilejších pracovníků v péči o mládež, a dovolte mi proto, abych z citu pro spravedlnost připojila k jménům zasloužilých také jméno Vojta Beneš. (Potlesk.) Pracoval od počátku a začínal jako ten nejdrobnější pracovník. Bylo to v okrese brandýském, kde jako dobrovolný tajemník a generální poručník péče o mládež skutečně založil a postavil celou tu první linii naší práce. A od r. 1921 vystřídal řadu nejrůznějších, často velmi obtížných a pracných úkolů v komisích Zemské péče o mládež, aby se v r. 1934 stal jejím předsedou, a v této funkci zůstal a vedl naši Zemskou péči o mládež až do r. 1938. A od osvobození, jak jste slyšeli také z jeho slov, stojí tu nejen jako representant, jako předseda svazu všech péčí o mládež v našem státě, ale také jako pracovník spojený duchem s celou touto činností péče o mládež. Jeho práce a zásluhy jsou tak významné, že je nutno a spravedlivo, abychom s hlubokou vděčností jich vzpomněli.

A ještě jedno je potřebí si uvědomit. Je nutno obrátit pozornost také na ty, kterým ukládáme napříště, aby znovu vzali na sebe těžký úkol opatřit a řádně naplnit administrativu péče o mládež: na úřednický aparát, který poctivě a oddaně dosud plnil své úkoly, třebaže po stránce materiální, po stránce svého hmotného zabezpečení na to doplácel. A nejsou to jen amatéři, nejsou to nezkušení a mladí pracovníci, jak jste slyšeli také od p. posl. Vojty Beneše, a já jako místopředsedkyně Zemského ústředí péče o mládež v Čechách to mohu dotvrdit, jsou to významní odborní úředníci. Jejich platy se velmi liší od platů veřejných zaměstnanců v téže kategorii. Teď zhojí ty jejich rány a bolesti zákon. Stanou se veřejnými a státními úředníky. Ale musíme počítat s určitým údobím, než se tato věc splní. A tu je veliké nebezpečí, protože ti nejlepší z těch dobrých nám odcházejí do jiných kategorií služeb. A co víc ještě, nepřistupují do našich řad nové kvalifikované síly, zejména školené sociálně-zdravotní pracovnice, protože se vrhají do služby v podnicích, kde jsou pro ně lepší materiální podmínky.

Úředníci Zemské péče o mládež v Čechách i na Moravě vypracovali návrh na úpravu platů v prozatímní, přechodné době. Předložili jej ÚRO, ministerstvu vnitra a ministerstvu sociální péče a já prosím jménem těchto úředníků, aby příslušní činitelé neodkládali tento návrh do zásuvky, protože je zde už v zákoně řešení, a aby se rychle, dříve než bude pozdě, podívali, jak mohou materiálně, právě v této přechodné, ale zvlášť významné době pro budování nové zveřejněné péče o mládež tyto zasloužilé pracovníky odměnit.

A konečně ještě jedno upozornění, o kterém zde také již byla řeč, ale které bych zvlášť chtěla podtrhnout. V zájmu odbornosti půjde napříště péče o dítě dvojí linkou. Nesmíme zapomenout, že tam dole, u toho objektu naší péče, u dítěte, nesmíme ztratit základnu s tím nejširším kolektivem osob, které ne z povinnosti, ne z politické posice a ze své politické funkce, ale z potřeby svého srdce tuto práci dosud dělaly. Snažme se, aby ve vládním nařízení, které bude formovat tu nejnižší, nejdolejší základnu péče o mládež, místní péče a místní orgány při místních národních výborech, byla opravdu zachycena spolupráce občanská tak, aby v ní nerozhodovaly ani příslušnost k politické straně, ani osobní ambiciosnost, ani účel získání slávy pro úřad či resort, ale aby opravdu v této lince bylo zachováno bezprostřední vřelé cítění s dítětem, jeho potřebami a s jeho zájmem, tak jako je měly desetitisíce a statisíce těch dobrovolných pracovníků, kteří vybudovali něco, zač jim vzdáváme upřímné díky. (Potlesk.)

Podpredseda Komzala: Ďalším rečníkom je pi. posl. Kulichová-Sutórisová; udeľujem jej slovo.

Posl. Kulichová-Sutórisová: Vážený pán predseda, slávna snemovňa!

Starostlivosť o mládež požíva dnes výsostné postavenie v snažení o zlepšenie a povznesenie celkovej úrovne jedinca, ba vlastne celého národa a štátu. V tejto starostlivosti predstavujú nám poradne pre matky a deti základný kameň a východisko pre všeobecnú preventívnu zdravotnú ako i sociálnu starostlivosť a právnu ochranu mládeže. Sociálnu starostlivosť prevádzajú dosiaľ okresné starostlivosti o mládež, a väčšinou sú to drobní dobrovoľní sociálni pracovníci, ktorých obetavý nestor poslanec Vojtech Beneš tak presvedčivo pred chvíľou k nám prehovoril.

Na Slovensku zaoberajú sa sociálnou starostlivosťou okrem okresných starostlivostí o mládež i rôzne ženské spolky, ako Jednota katolíckych žien, Evanjelický dobročinný spolok, diakonia, taktiež rôzne cirkevné sirotínce. Tieto nábožensko-ženské dobročinné spolky vedely často s úspechom zasiahnuť aj tam, kde iným sociálnym činiteľom boly dvere zatvorené. Preto pri vzdaní vďaky našim dobrovoľným sociálnym pracovníkom za ich doterajšiu prácu zaslúžia si plného uznania i pracovníčky uvedených ženských spolkov.

Ak je dojčenská úmrtnosť v republike dnes povážlivá, ako to už bolo dnes s tohto miesta niekoľkými rečníkmi zdôraznené, tým smutnejšou kapitolou je ona na Slovensku. Slovensko, ktoré predtým predstavovalo vždy bezpečný rezervoár pre vyrovnávanie populačného úbytku v prvej republike, dostalo sa tak ďaleko k úpadku populácie, že na Slovensku zomiera ročne podľa štatistických údajov z 1000 narodených detí do jedného roku až 168, proti priemeru v Čechách 108. Sú okresy, ako Bardejov, Michalovce, Humenné, Krupina, Gelnica, Púchov a iné, kde je priemer ešte o niekoľko desiatok vyšší. Pri srovnaní s inými štátmi v Europe je Slovensko, žiaľbohu, za Rumunskom a Lotyšskom na treťom mieste populačného úpadku. Táto hrôzystrašná skutočnosť je čiastočne omluviteľná nedostatočnou prípravou ženskej mládeže pre rodinný život, tiež ešte zakorenelými poverami, ale hlavne málo zhustenou sieťou poradní pre matky a deti, ako aj nedostatkom odborne školených sociálnych pracovníc. K dnešnému dňu je na Slovensku v prevádzke len 318 poradní so 134 sociálnymi pracovnicami, čo je počet neuspokojivý.

Keď si uvedomíme, že okrem práce v poradniach zostala na bedrách ústredia starostlivosti o mládež i starosť o premiesťovanie detí z krajov najviac vojnou postihnutých, ako aj o deti presídlencov, nebolo možné sociálnej starostlivosti na 100 % zdolať všetky požiadavky v tomto smere na ňu kladené. Nie malou úlohou bolo tiež obnovenie činnosti poradní v prinavrátenom území. Ako dočasné opatrenie rozhodlo sa Povereníctvo sociálnej starostlivosti ako aj zdravotníctva vyškoliť aspoň niekoľko desiatok výpomocných sociálnych pracovníc v krátkodobých trojmesačných kurzoch. Pri tom všetkom však ešte vždy nie je dostatočne zaistený potrebný počet pre vedenie jaslí, taktiež pre jasle závodné, ktoré sa práve zakladajú, a pre sezónne poľnohospodárske jasle, ktorých si nezbytná potreba veľmi vyžaduje.

Pri tomto nedostatočnom stave kvalifikovaných síl je bezpodmienečne nutné, aby všetci doterajší obetaví dobrovoľní pracovníci v odbore sociálnej starostlivosti neodtiahli sa od ďalšej spolupráce, ale pomáhali ďalej v plnej aktivite i pri zapracovaní sa nových síl z verejnenej starostlivosti o mládež.

Súčasne s vďakou kvitujeme primerané ocenenie namáhavej práce sociálnych pracovníkov ich zaradením do samostatnej platovej stupnice a veríme, že im nebude spáchaná žiadna krivda v tomto smere.

Osnovu zákona o verejnej starostlivosti o mládež vítame a veríme, že v krátkej dobe budú stanovené presne i úlohy týchto orgánov s vymedzením ich pôsobnosti. Pre odlišnosť stávajúcich pomerov vecných i osobných je želateľné, aby prevádzajúce nariadenie pre Slovensko vydala Slovenská národná rada na návrh Povereníctva sociálnej starostlivosti. Pri tom j e naším vrúcnym prianím, aby pre usmernenie, zjednodušenie a zlacnenie starostlivosti o mládež - už či máme na mysli všeobecne verejnú, sociálne zdravotnú, alebo sociálne výchovnú a právnu - uvažovalo sa čím skôr o sústredení tejto činnosti v jeden nedeliteľný celok zdravotný, keďže sociálna starostlivosť, ako to už bolo aj mojou predrečníčkou zdôraznené, ide skoro vždy paralelne so zdravotnou. Je nemysliteľná úspešná práca jednej bez druhej.

Klub poslancov Demokratickej strany víta osnovu zákona o starostlivosti o mládež ako najvýš aktuálnu a prepotrebnú a pri hlasovaní prejaví s ňou svoj súhlas. (Potlesk.)

Podpredseda Komzala: Ku slovu nie je už nikto prihlásený, rozprava je skončená.

Dávam slovo k doslovu zpravodajkyni za výbor soc.-politický, pi. posl. Hodinovej-Spurnej.

Zpravodajka posl. Hodinová-Spurná: Zákon je arci dílem kompromisu, což zde bylo také několikrát v debatě zdůrazněno, proto má celou řadu nedostatků a jistě by bylo možno, aby byly při dobré práci v budoucnosti odstraněny. Věříme pevně, že právě u zákona, který má obsahovati veškerou péči o mládež, budou tyto nedostatky odstraněny.

Já s tohoto místa chci ještě jednou poděkovati nejprve všem debatérům, kteří se snažili přispět jak svými náměty k zákonu, který zde máme odhlasovati, tak také připomínkami k všeobecné péči o mládež, ať už se týkají jejich zkušeností anebo konkrétních údajů.

Chtěla bych ještě také podtrhnout, že v debatě byla všemi řečníky oceněna velká práce jak dobrovolných, tak i ostatních pracovníků na tomto úseku. Bude jistě v budoucnosti - právě vzhledem k tomuto zákonu - velká odpovědnost spočívat na odborných sociálních pracovnících, na úřednících i zaměstnancích. My věříme pevně, že jako dosud dělali svoji práci dobře, že v budoucnosti právě pod vedením lidových orgánů bude jejich práce ještě lepší, a že bude jejich počet rozmnožen rovněž o dobrovolné sociální pracovníky, na jejichž práci lze počítat.

Chěla bych ještě připomenout, aby se nezapomínalo v budoucnosti při provádění tohoto zákona na ty, které se pro svůj úkol sociálních pracovnic připravují a svým studiem se snaží dosáhnout odborné kvalifikace, t. j. na žákyně Masarykovy školy. Bylo řečeno, že Masarykova škola nemůže býti zařazena do soustavy vysokého učení proto, poněvadž podléhá ministerstvu zdravotnictví. Bylo by těžkou křivdou, kdyby jen proto měly býti žákyně Masarykovy zdravotní školy zbaveny toho, aby byly počítány do řad vysokoškolských absolventů - vlastně jen proto, že jedno z ministerstev si dělá nárok na to, aby ony sloužily výhradně jen jednomu z těchto povolání. Věřím pevně, že tato otázka bude nejenom předmětem jednání, nýbrž že bude co nejdříve ve vzájemném porozumění vyřešena.

To jsou moje poznámky k závěru a já prosím, aby slavná sněmovna přijala tento zákon tak, jak se na něm dohodly výbory soc.-politický, zdravotnický i rozpočtový. (Souhlas.)

Podpredseda Komzala: Dávam slovo k doslovu zpravodajkyni za výbor zdravotnícky, pi posl. Turkovej.

Zpravodajkyňa posl. Turková: Vzdávam sa slova.

Podpredseda Komzala: Dávam slovo k doslovu zpravodajkyni za výbor rozpočtový, pi posl. Uhlířovej.

Zpravodajka posl. Uhlířová: Vzdávám se slova.

Podpredseda Komzala: Pristúpime k hlasovaniu.

Osnova má 9 paragrafov, nadpis a úvodnú formulu.

Pretože niet pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej. (Námietky neboly.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona, to je s jej 9 paragrafmi, nadpisom a úvodnou formulou podľa zprávy výborovej, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)

To je väčšina. Tým ústavodarné Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej v čítaní prvom.

Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, odst. 1 rokov. poriadku vykonáme ihneď druhé čítanie.

Ad 1. Druhé čítanie osnovy zákona o organizácii starostlivosti o mládež (tlač 453).

Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien textových?

Zpravodajka posl. Hodinová-Spurná: Do § 4, odst. 2 se vloudila chyba a navrhuji, aby v zájmu celistvosti této osnovy byla škrtnuta slova "v zemi České a Moravskoslezské".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP