Vítám tento zákon
s hlediska péče o populaci a boje proti kojenecké
úmrtnosti. Ale je zase třeba říci,
že je bezpodmínečně nutno, aby naše
poradenství bylo vybudováno skutečně
se vší myslitelnou a proveditelnou dokonalostí.
Půjde jak o všestrannost, tak i o vybavení
osobní a věcné. Říkám
nejenom na základě svých vlastních
zkušeností, ale i na základě poznatků
dlouholeté praxe odborníků, lékařů
i sester, že poradny stojí a padají s lékaři
a sestrami. Je proto třeba, aby kvalifikaci poradenského
personálu byla věnována co největší
pozornost, protože jinak naše maminky s dětmi
do těchto poraden chodit nebudou. Stejně tak je
třeba dbát i na věcné vybavení
a umístění. Je to, paní a pánové,
přímo hrozné, že ještě dnes
je řada našich poraden umístěna tak,
že se tyto místnosti stávají přímo
semeništi nákazy. Jsou známy případy,
kdy v jedné a téže místnosti se konají
porady protirakovinné, protituberkulosní, venerické
a potom k tomu všemu ještě pro matky a kojence.
Myslím, že slov o této nepřístojnosti
ztrácet netřeba. Tím spíše je
však třeba zdůraznit, že je zde zapotřebí
rychlých činů. Zvlášť naše
ministerstvo zdravotnictví musí dokázat,
že alespoň nyní bude napraveno to, co mělo
a mohlo být na snesitelnou míru upraveno již
v prvních porevolučních měsících.
Řekla jsem už, že
poradny mají být všestranné. Dožadovala
jsem se již ve zdravotnickém výboru, aby byly
vytvořeny také gynekologické poradny, jež
by včasnými prohlídkami uchránily
tisíce našich žen, které jinak přicházejí
pozdě k lékařům s rakovinou, nádory
a pod. Opakuji to i při této příležitosti,
protože musíme nemoci předcházet, jak
jenom lze, a musíme také dbát toho, aby poradny
plnily svou skutečnou poradenskou funkci a nebyly používány
jako naprosto nedostatečná léčebná
zařízení.
Cenným přínosem
pro zdraví našeho lidu a ustanovením, které
mně osobně způsobilo velikou radost, je ustanovení
§ 9 tohoto zákona, jímž je příslušným
orgánům za určitých okolností
možno uložiti lékařům a porodním
asistentkám, aby byli po dobu nutné potřeby
za odměnu činni v ústavu národního
zdraví, jenž může podle potřeby
zřizovat své pobočky a poradny. Tohoto ustanovení
bylo, paní a pánové, nutně třeba,
a my. kteří pracujeme venku a zvláště
v pohraničí, to můžeme plně dosvědčit.
Máme rozsáhlé oblasti, kde není ani
lékaře, ani poradny, ani asistentky. Jsou také
případy, kdy zase poradny máme, ale jsou
odbývány - jak se říká - levou
rukou. Znám také případy, že
se maminky již kolikrát sešly se svými
děťátky často za nejhorší
nepohody, ale lékař se nedostavil. Tak bychom ovšem,
paní a pánové, naše poradenství
nevybudovali nikdy a zdraví našeho lidu by dále
trpělo, a proto bylo třeba ustanovení mluvícího
v daném případě o povinnosti.
Při této příležitosti
apeluji znovu na ministerstvo zdravotnictví a všechny
příslušné činitele, aby byla
s urychlením vyřešena otázka rozmisťování
lékařů. Je to, paní a pánové,
opravdu hrozné, musíme-li se stále znovu
přesvědčovat, co drahocenných statků
na zdraví a životech našich lidí je takto
promarněno, že často ani v nejtěžších
případech není možno dovolat se lékaře
a lidé nám umírají jako ta němá
tvář na poli. Tady se, paní a pánové,
opravdu nemůžeme spokojit s tím, když
nás odkazují na nemožnost omezování
osobní svobody určováním lékařů
na určité místo. Vždyť služba
lékaře je opravdu nejvyšší službou
lidskosti a všichni lidé nemohou přijít
za nimi do měst! Musí tedy za nimi oni a já
věřím, že kdyby takový lékař
měl možnost poznat naléhavost potřeby
tak, jak my ji venku vidíme, že by šel ven dobrovolně
a rád. Ale pokud by těchto dobrovolných skutečných
lékařů nebylo dost, je opravdu třeba
sáhnout k určitým řídícím
opatřením! Zatím zavedená tříměsíční
povinná služba lékařů znamená
sice malou pomoc, ale z důvodů nasnadě jsoucích
samozřejmě zdaleka nemůže postačit.
Myslím, že v zájmu
zdraví našeho lidu by bylo opravdu dobře používat
v co nejhojnější míře služeb
porodních asistentek, a to zvláště v
poradnách pro matky a kojence. Tyto ženy skytají
při své dlouholeté odborné praxi nejlepší
záruku, že se maminkám dostane skutečně
cenných, dobrých rad a pomoci. Na druhé straně
znamená zařazení porodních asistentek
pro ně alespoň do určité míry
vytvoření trvalejší životní
základny.
Paní a pánové,
dovolte mi nyní, abych k této kapitole řekla
několik slov, jež nemají k projednávanému
zákonu bezprostřední vztah. Chci a musím
se zastat práv oněch statečných a
obětavých, do úmoru pracujících
žen, jimiž je absolutní většina našich
porodních asistentek. Přiznám se vám
docela otevřeně, že mám k této
věci přímý osobní vztah. Já
jsem se za svého denodenního života naučila
znát práci porodních asistentek zblízka
a opravdu si hluboce vážím těchto žen.
Má maminka je také porodní asistentkou a
své povolání vykonávala dobrých
40 let. Uvítala na svět tisíce a tisíce
nových občanů, vychovala nás šest
dětí a v době krisí byla často
jedinou živitelkou naši rodiny. Co tu bylo, paní
a pánové, probděných nocí a
denního shonu, kolik tisíc kilometrů prochodila
i za nejhoršího počasí až do nejvzdálenějších
obcí. Kolik životů zachránila nejen
svými hlubokými znalostmi a pečlivostí,
nýbrž i dobrou radou, přímluvou a orodováním
i hmotnou pomocí, když bylo ohroženo narození
hlavně nemanželských dětí. Jak
zapomenout těch let, kdy jsme se my děti domnívaly,
že naše maminka spát nepotřebuje, protože
jsme ji spát nikdy neviděly! A přes tuto
velkou práci a nekonečné zásluhy stála
by tu naše maminka, nebýt toho, že se jí
podařilo vychovat nás až k dospělosti,
ve svém stáří bez zajištění.
Paní a pánové, já vám toto
všechno říkám proto, abych na jejím
příkladě tím více vyzvedla
osud těch ostatních, které zůstaly
samy a leckdy už jen pro uhájení holého
života ve vysokém stáří - 70
a více let - jen s největší námahou
vykonávají dále své povolání,
při čemž tato služba ani při nejlepší
vůlí nemůže být samozřejmě
už dokonalá. Řekla jsem vám to však
hlavně proto, abych tím co nejnaléhavěji
podepřela požadavek urychleného vyřešení
i této otázky, aby tak byla dána i našim
porodním asistentkám trvalá a slušná
životní základna. Nezapomínejme při
tom, že je jich velký nedostatek a že teprve
po vyřízení této otázky můžeme
počítat s přílivem nových žen
do tohoto povolání. (Předsednictví
převzal místopředseda Komzala.)
Velmi správné je ustanovení
zákona, které hovoří o převzetí
dosavadních zaměstnanců okresních
péčí o mládež atd. Tito zaměstnanci
budou převzatí do služeb státu a budou
platově zařazeni do příslušných
kategorií státních zaměstnanců.
Je pravda, že práce těchto zaměstnanců
byla a je velmi záslužná a kvalifikovaná,
méně známo však je, že jejich platové
požitky byly až doposud na naprosto neuspokojivé
výši, takže mnozí z nich byli - zvláště
pokud se museli starat o četnější rodiny
- nuceni odcházet z této služby a hledat si
výnosnější zaměstnání.
Tento zákon zaručuje i jim po zásluze spravedlivé
zařazení, ale je třeba, aby převedení
bylo právě vzhledem k neobyčejně tíživé
dosavadní situaci těchto zaměstnanců
provedeno co nejrychleji.
V závěru, paní
a pánové, shrnuji takto: Oba dnes projednávané
zákony o péči o mládež i poradenství
znamenají přes určité uplatněné
výhrady značný přínos na naší
cestě k lepším zítřkům.
Připravit jsme je mohli proto, poněvadž jsme
od revoluce vykonali už pěkný kus práce.
Nyní bude záležet na nás všech,
abychom pracovali svorně dále na všech úsecích,
abychom dobře zkypřili půdu a dali vykvést
těm dnešním jarním kvítečkům
v nejbohatší květy plného léta.
Naším společným jmenovatelem všech
lidí dobré vůle budiž při tom
opravdová činorodá láska k člověku.
(Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším
prihláseným rečníkom je pi. posl.
Trojanová. Dávam jej slovo.
Posl. Trojanová: Pane
předsedo, paní a pánové!
Ujímám se slova jménem
poslaneckého klubu strany lidové k předložené
osnově zákona o organisaci péče o
mládež. V podstatě vítáme jeho
předložení, protože zajišťuje
pevný právní podklad pro příští
rozvoj sociální péče o mládež
a také finanční základnu pro plnění
jejích úkolů. Jest ovšem nutno zdůraznit,
že tento zákon řeší pouze základní
problémy organisační a převod agendy
a majetku z dosavadních nositelů, to jest dobrovolných
organisací péče o mládež, na
činitele veřejnoprávní a vyhražuje
ideovou výplň příští státní
péče o mládež pozdější
osnově zákona. Ve srovnání s právě
projednávanou osnovou zákona o poradenské
zdravotní péči, kterou předložil
ministr zdravotnictví dr Procházka a která
řeší nejen organisační a právní,
nýbrž i ideovou stránku problému, je
možno tuto okolnost označit jako minus. Za další
minus osnovy zákona o organisaci péče o mládež
považuji to, že zcela ruší dosavadní
dobrovolné organisace péče o mládež.
Tím se vyřazují ze spolupráce na výstavbě
naší sociální péče o mládež
desetitisíce obětavých spolupracovníků,
kteří ji až dosud s nadšením a
láskou budovali.
Osnova sice počítá
v § 2 a § 6, odst. 2 s účastí dobrovolných
pracovníků, avšak pouze jako jednotlivců,
jejichž počet bude celkem omezen a průběhem
doby se bude stále zmenšovati, neboť tu nebude
spolkové základny, která by vychovávala
nové dobrovolné pracovníky. I po této
stránce je kladem osnovy zákona o poradenské
zdravotní péči, že počítá
s další součinností dobrovolných
organisací sociálně zdravotních a
že si přímo tuto součinnost zákonem
zaručuje. Mám dojem, že ministerstvo soc. péče
si již také uvědomilo tuto okolnost, protože,
pokud je mi známo, svolalo počátkem tohoto
měsíce zástupce ostatních korporací
sociálně- zdravotních a požádalo
je, aby se sdružili pod vedením ministerstva sociální
péče a pomáhali mu řešiti otázky
sociální péče o mládež
i dospělé. Zajímavé ovšem je,
že šlo zejména o korporace, které převážně
pracují v oboru péče zdravotní, jako
Československý Červený Kříž,
Masarykova liga proti tuberkulose a jiné společnosti,
obírající se bojem proti chorobám
srdečním, reumatismu a pod., a které tudíž
podléhají především ministerstvu
zdravotnictví. Mám obavu, že se tu se strany
ministerstva soc. péče vyvolává nový
kompetenční spor, a to tím spíše,
že ministerstvo zdravotnictví nebylo o této
poradě vůbec vyrozuměno.
V souvislosti s touto otázkou
upozorňuji na resoluci výboru soc.-politického,
přijatou k osnově zákona o poradenské
zdravotní péči, která požaduje,
aby prováděcím vládním nařízením
byla jasně stanovena kompetence obou ministerstev, tak
aby při provádění zákona byly
pokud možno vyloučeny všechny prestižní
otázky a kompetenční spory. Nemyslím,
že by svrchu uvedený počin ministerstva soc.
péče byl vhodným úvodem pro splnění
tohoto požadavku.
K jednotlivým ustanovením
zákona o organisaci péče o mládež
nemám připomínek, protože všechna
tato ustanovení byla podrobně projednána
jak ve výboru zdravotnickém, tak ve výboru
soc.-politickém a byla přijata i zástupci
našeho klubu. Upozorňuji pouze k § 6, odst. 4,
že při projednávání zákona
o poradenské zdravotní péči byla ve
zdravotnickém výboru přijata resoluce, která
doporučuje vládě, aby absolventkám
Masarykovy státní školy zdravotní a
sociální péče v Praze vzhledem k jejich
vzdělání, neboť mají maturitu
a 2 a půl roku dalšího odborného vzdělání
s úrovní studia vysokoškolského, bylo
příslušným legislativním opatřením
zaručeno zařazení do služební
třídy 1 C přes to, že tato škola
formálně není školou vysokou. V době,
kdy máme vysokou školu, jejíž posluchači
nemusejí prokázat předběžné
studium středoškolské a jejíž absolventi
budou mít přes to práva vysokoškoláků,
nelze upírat spravedlivé zařazení
absolventkám Masarykovy státní školy
zdravotní a sociální péče,
která fakticky, pokud jde o předběžné
vzdělání a úroveň studia, odpovídá
všem požadavkům, kladeným na školu
vysokou, nemůže však za ni být prohlášena
pouze z toho důvodu, že ji vybudovalo a spravuje ministerstvo
zdravotnictví, ale doufám, že při nestrannosti
dnešního vedení ministerstva školství
dojde k vzájemné dohodě i v této věci.
Všechny předpisy, které se budou vztahovat
na absolventky Masarykovy státní školy, zaměstnané
v ústavech národního zdraví, bude
ovšem nutno aplikovat i na její absolventky, zaměstnané
v zařízeních sociální péče
o mládež.
V závěru své
řeči vyslovuji přání, aby jak
sociální péče o mládež,
organisovaná podle tohoto zákona, tak zdravotní
péče o mládež, organisovaná podle
zákona o poradenské zdravotní péči,
ruku v ruce spolupracovaly na jednom z nejdůležitějších
úkolů našeho současného života,
na blahu a prospěchu naší mládeže.
A nyní mi dovolte několika
slovy odpovědět na to, co zde řekl zejména
p. posl. Vojta Beneš. Opravdu velmi citově
a krásně zde vzpomněl všech dobrovolných
spolupracovníků, kteří v sociální
péči po 50 let konali veliké dílo.
Ocenil zde i církev, ocenil zde i katolickou Charitu, ale
jako žena a jedna z těch, které vyšly
z ústavu našich řeholnic, bych zde chtěla
připomenout, že zapomněl na tyto řeholnice,
na tyto naše tiché pracovnice, které věnovaly
celé své životy péči o naše
děti a lásce k nim.
A jako další odpověď
p. posl. Benešovi bych chtěla říci,
že i my, strana lidová, která má dnes
právě předsedu kontrolní komise, jsme
pro to, aby se skutečně šetřilo, aby
se šetřilo na všech stranách, a dokonce
bychom i vítali, kdyby bylo u nás méně
ministerstev, než je jich doposud, ale pak by se nemohlo
mluvit jenom o spojení ministerstva soc. péče
s ministerstvem zdravotnictví, ale museli bychom říci,
že bychom mohli spojit ministerstvo výživy a
ministerstvo soc. péče do ministerstva zdravotnictví,
které existuje už od roku 1918 a na které jsme
byli velmi hrdi, že právě toto ministerstvo
máme. Připomínám zde slova prvního
presidenta T. G. Masaryka, který kdysi - a bylo
to, myslím, při desátém výročí
trvání naši republiky - pravil, že by
se naopak kompetence ministerstva zdravotnictví měla
rozšířit. Cituji to z nedávno vyšlé
publikace, kterou vydala paní Pazourková, když
nám přeložila anglický zdravotní
zákon, kde v úvodním slově vzpomíná
právě T. G. Masaryk a, který nikdy
nezapomínal a při všech možných
příležitostech připomínal, jak
veliká je důležitost našeho ministerstva
zdravotnictví.
Chtěla bych ještě
navrhnout, když už se zde mluvilo o možnosti spojení
ministerstev, i jiné spojení. Mohlo by se ku příkladu
spojit také ministerstvo průmyslu s ministerstvem
zahraničního i vnitřního obchodu.
Pak bychom také ušetřili. Proti tomu, co zde
bylo řečeno, že by ministerstvo zdravotnictví
mělo být spojeno s ministerstvem sociální
péče, vyskytují se hlasy, které říkají,
že bychom měli naopak vybudovat zvláštní
ústav pro děti, vlastně takové malé
ministerstvo, které prý by mělo býti
připojeno k ministerské radě. Ministerská
rada není však na to zařízena a bylo
by tu další nové ministerstvo, což by
znamenalo další útok na naši státní
pokladnu, a to si bohužel dnes dovolit nemůžeme.
Když jsem zde slyšela tolik,
řekla bych skoro, útoků, vzpomněla
jsem si, že ve své aktovce mám některé
přípisy, které mně byly v poslední
době zaslány a které bych zde chtěla
aspoň úryvkovitě citovat. Je to především
memorandum z porady konané 15. února 1947, kde zdravotně-sociální
pracovnice všech poraden pro matky a děti ve velké
Praze žádají, aby naopak preventivní
péče o matku a dítě, která
je převážně záležitostí
zdravotní, byla i v budoucnosti orgánem veřejné
péče zdravotní. Žádají
proto příslušné činitele, aby
neochvějně trvali na zařazení poraden
pro matky děti pod sektor zdravotnický a nikoli
pod sektor sociální péče. Podpisy
následují.
Mám zde však ještě
jeden zajímavý přípis, který
jsem tyto dny dostala, kde se Československá pediatrická
společnost staví plnou vahou a rozhodně za
plán preventivní zdravotní péče,
formulovaný zákonnou předlohou, kterou ministerstvo
zdravotnictví předložilo vládě
a činitelům zákonodárným. Nechci
vám předčítat, paní a pánové,
celé ty listiny, ale mě zajímá ještě
jedna věta: Tuto koncepci položilo také sovětské
Rusko za základ veškeré péče
o mládež útlého věku a soustředilo
ji cele v ministerstvu zdravotnictví. Při naší
nedávné návštěvě v Moskvě,
kde jsme navštívili také jesle a mateřské
školy, bylo nám právě v Moskvě
řečeno, že péče o dítě
do tří let v Sovětském svazu po všech
stránkách, tedy nejenom po stránce sociální,
ale i po stránce výchovné a zdravotní,
patří ministru zdravotnictví. Když jsme
nedávno měli tu krásnou výstavu našich
žen, navštívil ji také náš
ministr zdravotnictví dr Procházka. Byla
jsem mezi těmi, kteří jej provázeli,
a na obrázcích a diagramech jsme mu vysvětlovali
práci našich pracovnic, ukázali jsme mu, co
všechno u nás je, a tu jsem mu připomněla,
jak to vypadá v Sovětech s dítětem
do tří let, že tam právě tato
péče o dítě do tří let
po všech stránkách patří zdravotnictví
a že by se vlastně i on měl o tuto péči
u nás ucházet.