Ale na co jsme nejvíc hrdi,
to jsou poradny pro matky a kojence, kterých je jenom v
Čechách 1.024. Nemohu vám říci,
kolik je jich v celém Československu, ale jistě
skoro, anebo nejméně jednou tolik. Máme 102
prenatální poradny a tato věc bude úkolem
státu a dalšího vývoje. Jsme teprve
na počátku této práce, a naším
úkolem, krásným úkolem všech
ministrů zdravotnictví bude doplnit v první
řadě tyto prenatální poradny, aby
byly všude, na každém okrese. Máme 10
útulků pro rodičky, ono zřízení,
které je sice drahé a ke kterému jsme se
těžko odhodlávali právě pro tu
drahotu, ale máme zato 10 útulků, kam může
budoucí chudá matka jít slehnout, aby se
o ni starala cvičená zdravotnická pracovnice,
lékař-porodník, které voláme
a všude máme k této asistenci. Máme
664 žňových útulků, kterým
matky v zemědělských krajích, když
odcházejí na pole, mohou svěřit své
dítě.
Pravda, my jsme na to nedali sami
všechny peníze, stát nám pomáhal
z největší míry, ale to je to, nač
jsme hrdi: že nám stát takový úkol
mohl svěřit, že jsme jej vykonali dobře
a že se tyto útulky staly v našich rukou instrumentem
národního zdraví. Máme 116 jeslí
a dětských opatroven pro ty nejmenší,
máme nemocnici a útulek v Krči pro malá
nemluvňata, máme porodnici na Štvanici i útulek
pro nemanželské matky. To uvádím jen
proto, abyste viděli, že jsme nezanedbali žádné
pole a že jsme se snažili všude udělat tolik,
nač s pomocí státu stačily naše
finanční síly. Máme 778 stravovacích
stanic. Tam zasahovala sdružení rodičovská,
maminky vařily, pekly, pomáhaly, vedly děti.
Jaká to byla nesmírná radost! Paní
a pánové, chodím rád na poslanecké
schůze. Viděl jsem v tom jeden ze svých výchovných,
učitelských úkolů: zdvihat člověka,
jeho sebevědomí, jeho cestu k politickému
zrání. Ale daleko raději jsem chodil do těchto
stravovacích stanic. Když tam vidíte za stolem
100, 120, 150 dětí, jak se s chutí dávají
do jídla a jak jim tento instrument národního
zdraví pomáhá, to je krásná
práce, přesto, že o ní národ
skoro příliš málo ví. Máme
167 prázdninových ozdravoven a kolonií, 9
ústavů pro úchylnou mládež, ozdravovnu
pro matky na Klínovci za Jáchymovem, máme
240 okresních péčí o mládež,
které vykonávaly zdravotní péči
o dítě. V roce 1945 prohlédli naši lékaři
chrup 200.000 děti. Bylo 70.000 případů
právní ochrany, která hájí
zájem nemanželských a jiných dětí
zvláště proti otcům, kteří
se nehlásili ke svým dětem ani tou nejprostší
sociální povinností. Máme 30.000 případů
hromadného poručnictví. Naši hromadní
poručníci se starají o děti v celém
městě nebo v určitém společenském
okruhu. To vše je tedy práce našich dobrovolných
pracovníků! A nestála téměř
jediného haléře a byla vykonávána
s opravdovou láskou a porozuměním. Děkujeme
ovšem státu i našemu lidu za pomoc, kterou nám
dával.
Ale, paní a pánové,
naše dobrovolné sbírky nebyly tak bezvýznamné.
V roce 1945 jsme sebrali na dobrovolných sbírkách
51 milionů. Prosím, takové číslo
mluví samo za sebe. Vydáváme v Brně
vědecký měsíčník Péče
o mládež, na který jsme hrdi. Píší
nám do něho lékaři i sociální
pracovníci a je příručkou dobré
sociální péče o dítě.
Pravda nebyli jsme sami. - Ano, nebyli. "Sociální
pomoc", kdysi Moravcova, změnila se na velmi důležitý
instrument péče o dítě a společnost
a vykonává krásnou práci. Je to vedle
toho Liga proti tuberkulose, Červený kříž
i řada dalších institucí. Nebylo by
spravedlivé, abych tu nevyzdvihl velmi záslužnou
sociální činnost, kterou vykonává
katolická Charita. Vykonává ji se stejnou
láskou a zaslouží si stejně úctu
národa, pro který naše děti vychovává.
Paní a pánové,
proto jsem v sociálně-politickém výboru
tak hájil význam dobrovolných pracovníků.
Nedomnívejte se, že proto, abych jim získával
vděk. Pro jinou věc. V našich 40 péčích
o mládež je celý veliký aparát
připravených administrativních pracovníků
a tento aparát československému státu
dnešním dnem radostně předáváme.
Chápete jiště, že ten, kdo oral své
pole 50 let, i když odejde na výměnek, shýbá
starostlivě svou šíji k zemi a pořád
chodí okolo toho pole, kterému dával po desetiletí
svůj pot. Bojí se, aby ti noví zahradníci,
o kterých jste mluvil, pane kolego Jirásku,
dobře štěpovali a milovali tu líchu
jako on, starý zahradník. To je jediný důvod,
pro který bychom si byli přáli, aby těch
50.000 dobrovolných pracovníků bylo užito
lépe, než jich užívá předložený
zákon. Doufám proto, že pracovníci dobrovolní
i tento aparát zemských a okresních péčí
o mládež po celém státě bude
oceněn panem ministrem, až bude k němu připravovat
prováděcí nařízení.
Myslím, že je to prostá povinnost, užíti
jejich schopností a zkušeností a jejich práce.
Nebrali jsme každého člověka z ulice.
Školili jsme své sociální pracovníky
a k tomu směřovala naše opravdová snaha.
Budovali jsme školy pro sociální péči,
těch 5 sociálních škol, které
jsou po českých zemích. Vznikly z našeho
podnětu, i když jsme je sami nestavěli. Tak
Hořice věnovaly své sociální
škole mnoho práce, jako Praha, nebo Budějovice,
nebo Brno, nebo jiní. Je to 5 škol středoškolského
charakteru právě tak z našeho podnětu
a máme Vyšší školu Masarykovu. Rád
bych řekl vysoká škola, ale nemohu, protože
školí k sociální péči
o mládež své žákyně maturantky
ze středních anebo jiných škol jen dva
a půl roku. Ale poznamenávám zajímavou
okolnost. Před chvilkou byly u mne, už po několikáté,
absolventky, žačky Masarykovy školy sociální.
Nechtějí totiž být nikde jinde než
pod ministerstvem školství, kam podle jejich mínění,
a také podle mínění mého -
dovolte mi, abych takové mínění měl
- všechny školy náležejí.
Revoluce nám otevřela,
díky ji za to, dvě sociální školy
vysoké. Jedna, která už je v Praze, a jedna,
která má být v Brně. Ozývají
se proti tomu hlasy, a žádají si školy
jediné. Vytýkají, že je to tuze mnoho
na náš malý stát. A já myslím,
že je to pravda. Dvě vysoké školy je moc.
Jenom problém je v tom, kde ta jediná škola
má být. Má být v Praze? Po převratu,
tedy po předloňském květnu, bylo vybudováno
6 nových vysokých škol. 5 v Praze, jedna v
celém ostatním státě, v Olomouci.
Neboť kdekdo, kdo buduje nové školy, kdo na nich
učí, je přesvědčen, že
Československou republiku lze milovat jenom z Prahy. (Potlesk.)
Už ne tolik z Ostravy, už ne tolik z Brna, už ne
tolik z Budějovic a odjinud. Je to takové, že
i president republiky musel připomenout při otvírání
olomoucké university, že není na světě
jenom Praha, že reforma nejenom ve správě politické,
ale také ve správě školské (Potlesk)
by měla změnit tyto věci na rozumnou decentralisaci.
Uvažte prosím, Praha má 7 vysokých škol
a 41.000 vysokoškoláků. Kolik jich má
ostatní stát? - 15.000. Prosím vás,
kam touto cestou dojdeme? To není jenom bytová krise,
to je také vážná otázka pedagogická.
Co mají profesoři na té medicinské
fakultě dělat? Pro studenty není dost místností,
dost času, není dost pomůcek, ničeho.
Nelze, abychom vytrvale shromažďovali všechno školství
do Prahy, protože někdo chce milovat republiku z Prahy.
(Předsednictví převzal místopředseda
Tymeš.)
Paní a pánové,
čeho potřebujeme v sociálním školství,
jsou zvláště školy nižší
pro sociální dělníky a pracovnice
v poli; těch je velký nedostatek a musíme
jich mít více. Jestli jsme udělali zákon,
budeme jej muset za každou cenu naplnit předpoklady,
za kterých se může splnit účel,
pro nějž byl vyvolán. A proto i s tohoto místa
volám po tom, co první vyslovil pan kol. Krajina,
když v kulturním výboru žádal,
aby československý stát měl svůj
kulturní program, svůj kulturní plán.
Dvouletka - ano, zajisté, ale také v kultuře,
a proto musíme míti plán, který bude
vycházet z potřeby lidu a jeho státu. Teprve
potom budeme moci racionálně hledat místa
a formy, kterými se bude pomalu, ale rozumně a plánovitě,
programově uvádět kulturní plán
v život i na tomto sociálním úseku.
V jiných státech, paní
a pánové, je péče o dítě
předmětem universitního studia. Není
v Anglii, není v Sovětech, není v Americe
snad jediné větší university, na které
- pokud se tam studují tyto obory - by nebylo zvláštního
profesora, který by vykládal péči
o dítě, který by ji vědecky plánoval,
staral se o sociální program, kterého se
nám v péči o dítě tolik nedostává.
Lituji, že na Karlově universitě pražské
není tato stolice, jež tam už dávno měla
být zřízena a na níž by se přednášelo
jenom a jenom o péči o dítě. Vždyť
je dítě třetina národa! A my pro třetinu
národa nemáme dost zájmu, abychom stavěli
péči o ni na vědeckém základě?
Paní a pánové,
já se domnívám, že mám zase povinnost
upozornit na tento problém. Či se spokojíme,
aby o péči o dítě mezi sebou navzájem
jen bojovala byrokracie toho či onoho ministerstva s ministerstvem
jiným? Nebo je žádoucí, aby péči
o dítě plánoval vědecky vzdělaný
muž, který by znal cizinu a který by hledal
vhodné prostředky a řešení péče
o dítě v našem státě?
Děkuji za všechny dobrovolné
pracovníky vládě Gottwaldově i vládě
Fierlingerově, děkuji panu ministru Šoltézsovi
a děkuji také panu ministru Nejedlému
a gratuluji mu, že s jeho jménem může
být spojen tento překrásný zákon.
Věřím, že i on je si toho plně
vědom a že se bude snažit, aby se pod jeho vedením
stal tento zákon tím, čím by měl
být.
A nyní ještě několik
slov o tom, jaké je pochopení pro péči
o dítě u nás. Hned po převratu věnoval
okresní národní výbor v Sušici,
horský chudý výbor, milion korun na péči
o dítě. A družstevní hnutí, vedené
p. min. Zmrhalem, darovalo pro péči o dítě,
zemským péčím 60 milionů (Potlesk.)
jenom v českých zemích. Zemská péče
o mládež pak, vědouc, jaké jsou poměry
na Slovensku, vědouc, co tam zanechala válka, z
celého srdce ráda darovala 13 milionů svým
přátelům na Slovensku, aby také oni
mohli plnit své úkoly. (Potlesk.)
Jsou tu jiné: okresní
péče Klatovy, Plzeň, Pardubice a Liberec,
které vynikají nad jiné v této činnosti.
Paní a pánové, jsem rád, mohu-li chválit,
mohu-li děkovat, ale nebudu se ani bát otevřeně
říci, co mě bolí. To je vlastnost
mužů a ten, kdo se bojí ukázat na bolesti,
které nás hatí, hřeší
proti vlastnímu lidu a národu.
Vyvážíme do světa
českou krev. Problém smíšených
manželství, za kterými stojí české
děti, česky vychované, nebyl rozřešen.
Já nevím, kdo ho má řešit, ale
prosím, aby tento problém byl řešen
rychle, aby nejenom matky, které se zoufale bojí
odsunutí svých děti do ciziny, aby i ony
samy konečně spočinuly doma, ve své
vlasti. Jak tragický je případ učitelky
paní Konopíkové! Je to dcera zvěčnělého
ředitele Mentbergra. Kdo jste obeznámeni se školskými
poměry, jistě si vzpomínáte na starého
Mentbergra, tvrdého stoupence starého liberalistického
systému. - Ale proto nebyl ředitel Mentberger špatný,
špatný byl jen liberalistický systém.
- Mentberger byl vzácný český člověk
a vychovatel. Vychovali svou dceru dobře, přes to,
že se provdala za Němce. Ona se jmenovala Mentbergrová,
její muž Konopík. Ona je Češka,
od gruntu Češka, její muž byl československý
generál, Němec. Za protektorátu se nechoval
dobře, zemřel v našem vězení
po převratu, za zlých okolností. Zbyl tu
po něm syn a zbyla po něm tato žena. Zoufale
volá tato Češka, která se v roce 1939
v přihlašovacích listech - kdybyste chtěli,
já vám je ukáži - přihlásila
za Češku i se svým chlapcem, který německy
neuměl a kterého hnali Němci do německé
armády, protože táta byl Němec. Tento
syn, krásný, urostlý a vzdělaný
hoch se střední českou školou, dostal
už v nedávných dnech občanský
list - a já děkuji ministerstvu vnitra za to, že
mu byl vydán - ale nebyl dosud vydán jeho matce.
Proč mám o ni takový zájem? Paní
a pánové, býval jsem okresním školním
inspektorem a ona byla mou učitelkou, jednou z nejhodnějších
a nejpilnějších, jaké jsem měl.
Ale takových případů
je více, snad ještě mnoho, a je tedy žádoucí,
aby problém smíšených manželství
byl už konečně vyřešen.
Jiný takový doklad,
jak špatně chápeme péči o dítě.
Paní a pánové, máte-li chvilku času,
zajeďte si na Chotkovu silnici a tam napravo v ohybu je dům,
"palác" Zemské péče o mládež.
Ale až tam půjdete, dejte se pojistit na život,
protože není jisto, že zrovna v té chvíli,
kdy tam budete vstupovat, spadne vám na hlavu a zabije
vás. Když se v květnu 1945 rozdělovaly
pražské domy a paláce mezi kdekoho, na české
dítě se zapomnělo přes to, že
se to dítě ústy zemské péče
hlásilo o podíl na těch bohatých darech.
Jaký dům měli Němci v Liberci! Jděte
se tam podívat, zeptejte se mého kolegy veverky,
jaký to byl dům, a jděte se podívat,
v jakých poměrech necháváme zemskou
péči pražskou, která vykonala veliké
a krásné dílo, o kterém jsem mluvil.
V Praze byl první útulek
učednický. Založil ho český žid
p. Fišer, vicepresident obchodní komory. V těchto
dnech budeme tento první učednický útulek
v České i Moravské zemi stěhovat pryč,
poněvadž tam musí zemská péče,
a chlapci půjdou pravděpodobně spát
pod mosty. Nevím, co se s nimi bude dít. Mohl bych
podobných věcí uvést více.
Chci jenom říci, že přejímáme-li
odpovědnost za tento zákon, musíme s ním
převzít i odpovědnost za to, aby porozumění
v národních výborech, okresních i
místních, na které se přenáší
péče o dítě, aby toto pochopení
pro péči o dítě rostlo, aby mohla
plnit svůj úkol.
Méně se bojíme
o zemský národní výbor. Tam je několik
výborných pracovnic: žena předsedy zemského
národního výboru p. Kopřivy, sama
sociální pracovnice, paní Kopřivová,
a ovšem předobrá pani Kubíčková,
jejíž krásná činnost je obecně
známa. Nedivte se prosím, že se bojíme
trochu o naši organisaci, že se bojíme, že
toho pochopení pro péči není ještě
tolik, aby se zákonu dobře dařilo, a že
jsme právě proto chtěli, aby 50.000 dobrovolných
pracovníků bylo péči o dítě
zachováno. Jsou mezi nimi zástupci všech stran,
tedy vaši lidé. Na Slovensku stejně. Lituji,
že jich nebylo dost využito, a snad alespoň prováděcí
nařízení se k nim vrátí. Máme
ovšem naději, jednu naději: že administrativní
aparát okresních a zemských péčí
o mládež, ti, kteří dlouhé roky
pracují v Praze a Brně, v okresních péčích
na Moravě, v Bratislavě, všude po celém
státě, bude práci pro dítě
dále zachován. Ti tam jsou, o ty se stát
opře. Jsou to lidé připravení, školení,
kteří budou mít jenom nesmírnou radost
z toho, když veřejnost a národní výbory
ocení jejich práci a užijí jejich zkušeností.
Zaslouží si takového pochopení.
A nyní přicházím
k problému, který snad příliš
nepotěší naše pp. ministry. Myslím
totiž, že je mou povinnosti, abych tady několik
slov i k tomu problému řekl. Je to zlořád
společenské atomisace, který probíhá
naším národním životem. Atomisace
je jenom rubem líce. Líc se jmenuje centralisace.
Snaha o centralisaci, t. j. po moci, ano, nezřízená
touha po moci, kterou mají nejenom politické strany,
ale také v nadměrné míře také
pp. byrokrati. Atomisace působí nám všude
vážné starosti a je dokladem péče
sice organisované, ale nikoliv péče vědecky
organisované; snad politicky organisované, snad
byrokraticky organisované, ale vždycky nebezpečné.
A také v národě našem, jako v každé
demokracii, je směr odstředivý. Každý
chce stát na vlastních nohou, každý
se chce zařídit pro sebe. To je touha po atomisaci.
Není dost smyslu pro kolektivní kázeň,
pro to, čeho dnes tolik potřebujeme v státním
životě i při dvouletce, při socialisaci
a při všem tom, co nám přinesla revoluce.
To je ještě víc než cokoliv jiného:
smysl pro rozumnou centralisaci a pro dobrovolně ukázněnou
decentralisaci. Žel, že bývá často
nerozumná.
Kdo se stará o naši péči?
Je to jednak sociální ministerstvo, které
se o dítě staralo déle než 20 let; potom
je školství, které se stará o učedníky
a slabomyslné, justice, která má na starosti
hromadné poručnictví, péči
o mladistvé provinilce a o děti v cizí péči,
a nakonec je to zdravotnictví, které dnes předkládá
zákon o péči poradenské.
Paní a pánové,
nemohu si pomoci a musím to říci: ministerstvo
zdravotnictví nám rozděluje československé
dítě. Nepovažuji to za zdravou věc a
nejsem sám. Tamhle sedí můj kolega lékař
dr Bláha, se mnou stejně smýšlí
profesor dr Trapl, skvělý dětský lékař
dr Pachner, dr Groh a celá řada lékařů.
Před dvěma dny mně na tramvaji zastavil lékař
ze zemského úřadu zdravotnického a
ptal se mne: Co to děláte, že rozdělujete
tuto činnost, neměli byste ji sjednocovat? A tu
jsme u zjevu, o kterém mluvil můj parlamentní
kolega z Poděbrad v nedávných dnech: u boje
kompetenčního. Byrokracie touží po moci,
nejenom po práci. Nepopírám, že i ona
svou práci poctivě myslí, a že by ji
ráda co nejlépe udělala. Ale upírá
všemu našemu životu smysl pro zdravé sjednocování.
Naopak, trpíme nadměrným smyslem pro atomisaci.
Jsem přesvědčen, že bylo by to lacinější
i racionálnější všechnu péči
poradenskou i péči o dítě spíše
spojit pod jediného ministra, než rozdělovat
dítě a péči o ně mezi dvě
ministerstva. Či děláme péči
pro ministry, pro ministerstva, anebo máme dělat
péči pro dítě? (Posl. Skaunic:
Sloučit obě ministerstva.-Potlesk.) Ano, sloučit
obě ministerstva, a já se domnívám,
kol. Skaunici, že úsporná komise tohoto
parlamentu jednoho dne na to přijde a doporučí
parlamentu i vládě spojovat ministerstva, která
nejenom na tomto poli, ale ještě na jiných
polích volají po spojení, nikoli po vytrvalé
atomisaci. (Potlesk.)
Jsem velmi vděčen p.
ministrovi zdravotnictví, že tu s námi sedí.
I on jistě vidí, že mně nejde o něho,
že mně jde o problém. Mám k němu
absolutní úctu a domnívám se, že
jednou přijde den, ve kterém také on se bude
s námi snažit o to, aby práce byla slučována,
nikoliv rozpojována.
Vážení pánové,
neboť kdyby tutéž věc chtělo dělat
školství, mohlo by zítra předložit
parlamentu zákon, aby si školství vytvořilo
vlastní kolej pro péči o dítě,
nad niž dozor vykonává. A kdyby tu seděl
p. ministr justice, mohl by říci: A to my si uděláme
také takový zákon pro naši vlastní
péči, neboť i my máme do této
práce co říci. Paní a pánové,
děkujeme školství a justici, že se těchto
aspirací vzdává. Upozorňuji jenom
na důsledky. Dnes předáváme tisíc
poraden pro zdravotnické ministerstvo, které bude
s nimi žádat také naše sociální
zdravotnické pracovnice. Ale péče o dítě,
okresní péče o mládež musí
také být opatřeny pracovnicemi, a proto si
zařídí nových tisíc pracovnic.
Bude to stát asi 25 milionů Kčs. Prosím,
není potřeba šetřit? Dá se šetřit
rozumně a není třeba dělat věci
špatně, když se dají dělat dobře.
To byly důvody, pro které
dobrovolní pracovníci volali v tomto zákoně
po dvou věcech: v první řadě, aby
byli zachováni tímto zákonem jako spolupracovníci
v péči o dítě. A potom, aby byla zachována
organisační jednota vší péče,
neboť dítě je nejenom biologická, ale
také psychologická jednota a je nutno, aby tato
jednota dítěte byla zachována.
Hypolit Taine před 100 roky
řekl vychovatelům první mezi filosofy onu
známou větu, že nejmocnějším
vychovatelem není učitel, není farář,
není škola, že nejmocnějším
vychovatelem je prostředí sociální.
Každý učitel vám to potvrdí.
Prostředí je nejmocnějším vychovatelem.
My, národ, ulice, všecko to, co tvoří
národní prostředí. Smyslem československé
revoluce - také já budu mluvit o revoluci jako pan
kolega přede mnou - smyslem této revoluce je zdvižení,
zušlechtění našeho společenského
prostředí na výši, která je žádoucí.
O nic menšího, o nic většího nejde.
Máme zvýšit naši sociální
úroveň. A jako nelze dělit prostředí,
to je vždycky jedno jediné, tak nemá být
děleno ani dítě v něm.
Revoluce se ovšem projevuje
i mravní bídou, někdy zločinem. Slyšeli
jsme v nedávných dnech, jak se i u nás, zaplať
Pán Bůh, že v tak malé míře,
projevily mravy, které nikoho z nás těšiti
nemohou. Ale revoluce, paní a pánové, se
projevuje daleko více svými ideály. Když
anglický reakcionář Burke v anglickém
parlamentě zaútočil na francouzskou revoluci,
vstal Thomas Paine a napsal svůj proslavený spis
"Rights of man", ve kterém povídá:
"Ano, francouzská revoluce se projevila zločiny,
ale za tyto zločiny není odpovědna revoluce,
ale ti, kteří před revolucí francouzský
život vedli, francouzský život hatili a hanobili
zločiny stavu předrevolučního. Ti,
kdo ji zavinili."