Paní a pánové,
má-li naše mládež v tomto smyslu kritické
stanovisko k zákonu o organisaci péče o mládež,
neznamená to, že by přestala pracovat nebo
jiným způsobem omezila tento obor své činnosti.
Mohu zde tlumočit ujištění, že
SČM nepřestane dále vychovávat nové,
obětavé pracovníky pro obor péče
o mládež a bude v započatém díle
pokračovat, protože to považuje za jedno z nejdůležitějších
poslání organisace mládeže. Za jeden
a půl roku činnosti v tomto oboru získali
již pracovníci SČM mnoho zkušeností
a podařilo se jim vychovat řadu sociálních
pracovníků a pracovnic. Pracují ve více
než 70 dorostových odborech, organisace SČM
pořádají školení pro sociální
pracovníky, pomáhají při organisaci
zdravotních prohlídek mládeže, umožňují
mládeži rekreaci, starají se o učňovské
domovy a pod. Je mnoho případů, kdy sociální
referenti SČM jsou zároveň sociálními
pracovníky a pracovnicemi okresních péčí
o mládež. Mohl bych uvést dopisy, které
dostává ústředí SČM
od okresních péči o mládež, v
nichž se uvádí veliký význam
spolupráce SČM s okresní péčí
o mládež, neboť SČM v tomto oboru právě
tak jako v jiných oborech pracovních vytvořil
si již svou tradici. Proto kritické stanovisko k zákonu
o organisaci péče o mládež týká
se politického obsahu tohoto zákona a neznamená
žádný ústupek nebo snad zmenšení
pocitu odpovědnosti SČM za tuto činnost.
Vítáme tento zákon, protože splňuje
náš požadavek, vznesený již v červenci
r. 1945, a protože splňuje program vlády.
Prohlašuji jménem svým
i jménem klubu komunistických poslanců, že
budeme pro tento zákon hlasovat. Považoval jsem však
za svou povinnost upozornit na to, co se naší mládeži
nelíbí a v čem vidí snahu o zmenšování
práv, vyplývajících z jejího
postavení v lidově demokratické republice,
které tak výstižně charakterisoval ministr
informací soudruh Kopecký slovy: "Režim
lidové demokracie, který chce co největší
svobodu pro všechny, který chce pokrok odvážný,
důsledný a všestranný a který
chce vývoj hnáti kupředu, režim lidové
demokracie, který chce mít národ silný,
průbojný a republiku mocnou, vzkvétající
a šťastnou, režim lidové demokracie se nejenom
nebojí mládeže, ale dává jejímu
průbojnému, strhujícímu mládí
volné místo a zapřahuje její revoluční
elán do svých služeb. A takovým režimem
je a chce býti vláda Národní fronty,
vláda lidová a revoluční."
Ano, za těmito ideály
stojíme pevně a neústupně. Vidíme
své poslání v dobré službě
lidově demokratickému režimu, vidíme
své poslání v rozvíjení vymožeností
revoluce, v cestě vpřed, a nikoli v odstraňování
následků revoluce, kteréžto poslání
chtěl vtisknout mládeži pan Šťulík
ze Svobodného slova mladých.
Dáváme všechny
své síly do služeb státu a národa.
Měl jsem již příležitost poukázat
na skvělé výkony mládeže při
budování republiky. Avšak svou účast
na hospodářském vývoji své
země spojujeme nerozlučně s účastí
na řešení jejích politických
problémů.
Věřím, že
všichni, jimž leží na srdci osud a vývoj
naší republiky, její mládeže a
jejího lidu, pochopí nás a pomohou nám
odstranit závady, abychom pak tím lépe, jednotni
a silni šli dál, vpřed, k lepšímu
životu a lepšímu sociálnímu zajištění
celého národa a jeho mládeže. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík:
Ďalším rečníkom je p. posl. Beneš.
Dávam mu slovo.
Posl. Beneš (uvítán
potleskem): Pane předsedo, paní a pánové!
Když 14. listopadu roku 1918
došel do newyorské síně Delmonico Tomáši
Masarykovi ze Ženevy telegram, četl v něm
slova: "Pane profesore, vděčný národ
zvolil si Vás svým presidentem." A Masaryk,
odpovídaje, snad sám sobě, řekl slova,
která zaznamenal jeho tajemník Císař:
"Vděčný národ, to je veliká
věc!"
Když jsem dnes poslouchal jednak
paní zpravodajku Hodinovou, jednak ostatní
pány řečníky, s velikou radostí
jsem zaznamenával, že všichni mluvili o vděčnosti
k těm, kteří za stát a za národ
skoro 50 let pracovali na tomto důležitém úseku
národního života, v péči o dítě.
Jsem tu nejen jako poslanec své strany, stojím tu
jako zástupce těch, kterým jste děkovali.
Jsem předsedou svazu všech Zemských péčí,
slovenskou v to počítaje. A chtěl bych v
této své funkci povědět, proč
ta vděčnost je tak zdůvodněná
u všech těch pracovníků - a je jich,
paní a pánové, v našem státu
snad více než 50.000. Je to nejenom členstvo
okresních péčí o mládež,
ale je to zvláště 50.000 sociálních
pracovníků, mužů a žen, kteří
všechen volný čas svého života
věnovali této práci.
Antonín Pešl, jeden z
obětí, které odpravilo gestapo, náš
legionářský bratr a ušlechtilý
člověk, v jednom ze svých článků
napsal slova, která si často opakuji: Péče
o dítě je kriteriem národní kultury.
A já tomu plně věřím, jsem
o tom přesvědčen a jsem přesvědčen
také o tom, že jsou národy a státy,
které po této stránce, mluvme si jako muži,
konaly tu péči o dítě lépe,
než jsme ji konali my. Vezměte Anglii, co dělá
zvláště po stránce své populace,
vezměte si, prosím, Německo, které
v péči o dítě v západní
Evropě snad vedlo, a co činil a stále činí
Sovětský svaz. Když v r. 1918 se ujal sovětský
lid vlády svých věcí, jaká
to byla nesmírná úloha, která ležela
před ním, ty statisíce bezprizorných
dětí, připravených válkou o
otce a matky! Budiž ke cti sovětského Ruska
řečeno, že by nám v této věci
mělo být opravdu vzorem, neboť v péči
o dítě vykonalo veliké dílo.
Paní a pánové,
dovolte mi, abych se vrátil trochu do historie péče
o dítě. Věc není tak bezvýznamná,
aby ji parlament odbyl několika přečtenými
řečmi. (Potlesk.) Věc je tak vážná
a tak významná, aby si jí parlament všiml
a dal všemu našemu lidu najevo, že zákon,
který dnes uskutečňujeme, je dílo
opravdu veliké, dílo opravdu krásné,
dílo, na které jsme tak dlouho čekali.
Až do konce století starala
se o dítě pouze rodina a potom chudinská
péče našich obci. Jak se starala rodina, chudá
rodina, není potřeba vypravovat. Jak se starala
obec, je také velmi zajímavé. Když přišla
máma sedmi dětí ke starostovi a ukazovala
nahotu těch dětí, když řekla:
"Prosím vás, pane starosto, já jich
mám sedm", odpovídal často starosta:
"Copak je nám do toho? Proč je máte?
Kdo je má, ať se o ně stará." Tato
společnost před padesáti lety byla absolutně
nepřipravena řešit tento velký problém
státní a národní. Docházelo
k tomu, že děti byly licitovány na návsích.
Když přišel sirotek anebo dítě
nevdané ženy na ves, vyvedli ho leckde na náves
a začali dražit od deseti zlatých - dejme tomu
za čtvrt roku - a ptali se, kdo nabídne méně,
to jest kdo je vezme za 9 nebo za 7 nebo za 6 zlatých.
O utrpení těchto dětí těžko
vypravovat.
Tento stav se změnil koncem
století. Koncem století devatenáctého
začal vliv sociálních ideí, socialistických
tendencí v národě působit na to, aby
se na dítě jinak hledělo. Je pravda, že
v době, kdy obec a rodina měla na starosti péči
o dítě, byla to snad jedině církev,
ať katolická, ať protestantské církve,
které o takové děti měly zájem
a budovaly pro ně sirotčince. Budiž dána
spravedlnost tomu, komu náleží. I když
ta péče nebyla ideální, v těch
poměrech znamenala značný pokrok.
S průmyslovým vývojem
ke konci století docházelo k tomu, že ve velkých
průmyslových střediscích natalita
počala upadat, počet narozených byl stále
menší a menší a stával se sociálním
problémem doby. Proto tehdy i na universitách první
vědečtí pracovníci - sociologové
začali se obírat touto otázkou. U nás
to byl v minulých dnech zemřelý profesor
Břetislav Foustka, který v počátcích
tohoto století, v letech 1901, 1902, 1903 chodil od města
k městu a vypravoval o slabých v lidské společnosti.
Byl to ohlas jeho známého spisu, ve kterém
řešil zvláště problém moderní
péče o dítě.
Byla to také zvýšená
mortalita právě v těch průmyslových
střediscích. Mortalita stoupala, natalita upadala.
Stávalo se to brzy problémem státním
a také nacionální elementy a nacionální
tendence brzy začaly ukazovat, že národ je
nutno chránit v jeho kořenech, v dítěti,
a proto i z těchto národnostních důvodů
se více myslelo na populační budoucnost národa.
Šťastnější byli naši bratři
slovenští, Rumuni a jiné nemaďarské
národnosti v Uhrách. Ovšem, jen po stránce
žaludkové, po stránce sociální.
Uherský stát totiž velmi brzy pochopil, že
osiřelé slovenské, charvátské,
rumunské dítě je znamenitým objektem
maďarisačního úsilí, a proto
v Uhrách začali stavět dětské
státní domovy. Péče o dítě
v Uhrách byla daleko před naší, ovšem
za tu péči o sociální stav dítěte
a o jeho hospodářský základ platili
slovenští bratři těžkou daň
maďarisací svých dětí.
Počátkem tohoto století
se počalo pomalu měnit nazírání
společnosti na tento problém. Hrubě liberalistické
a sobecké nazírání dostávalo
charakter sociálnější zvláště
zásluhou činitelů, které jsem uváděl.
Tehdy, asi před 44 roky počala fakticky ona revoluce,
která se končí dnešního dne tímto
zákonem. Už tehdy všichni ušlechtilí
lidé národa a státu si byli vědomi,
že dítě náleží nejenom otci
a matce, že náleží také státu,
a bojovali o to, aby se péče o dítě
stala i povinností státní. Přirozeně
nebylo možno změnit smýšlení milionů
za týden a proto armáda dobrovolníků,
kterým se tu dnes tak pěkně děkovalo,
začala vykonávat veliké sociální
a výchovné dílo. Počali jsme budovat
onu slavnou organisaci péče o dítě,
komise pro péči o mládež v českých
zemích už od roku 1904. Takový vládní
rada Bílý, zemský školní inspektor,
po něm Jaroslav Kaláb, skvělý profesor
brněnské university, už před převratem
tady u nás v Praze stál mezi horlivými pracovníky
péče o dítě a vykonával krásné
dílo. Je nutno vzpomenout zvěčnělého
právníka, odborového přednosty Josefa
Tůmy, je nutno uvést i jména lékařů,
kteří velmi brzy pochopili, kde je jejich místo.
Universitní profesor Rubeška, prof. Ostrčil
se svou chotí, prof. Trapl, dnešní ušlechtilý
předseda Zemské péče o mládež
v Praze, moravský předseda dr Ryšavý
a dlouhá řada dalších. Přátelé,
myslím, že je naší povinnosti, abychom,
jdouce za jmény vůdců tohoto sociálního
hnutí, dali na jevo, že chápeme význam
práce, které věnovali své životy.
Není to jenom prof. dr Trapl, je to také vládní
rada dr Groh, onen skromňoučký a tichý
dělník, který 40 let pracuje na tomto poli.
A nebyli jenom v Praze, byli také přečetní
dělníci v okresních péčích
o mládež. V Kralupech byl ředitel školy
Fischer, předseda okresní péče, kterého
zabil nálet na Kralupy v době válečné.
V Klatovech byl prostý, ale dobrý, jako chleba dobrý
člověk, jmenoval se Svoboda, který vykonal
pro péči o mládež veliké dílo.
A nebyli to zase jenom muži. Byly to také ženy.
Nebudiž zapomenuto paní Záhořové-Němcové,
která první pochopila, co znamená péče
o matku v prenatálním stavu, co znamená péče
o kojence hned po porodu. Ona dala základ prvnímu
ústavu, který se o kojence v naší zemi
staral. Žena Jaromíra Nečase, bývalého
ministra sociální péče, paní
Marie Nečasová, která zahynula v Osvěčimi,
ta ušlechtilá a krásná žena celý
svůj život věnovala dítěti. Věnovala
mu svou činnost paní Františka Plamínková,
která se mnou mnoho na tomto poli pracovala, a nemohu zapomenout
ani na tu neštěstím zasaženou ženu,
tak čistou a dobrou ve svém srdci, paní Marii
Vobeckou, žijící dnes kdesi v Ústí
nad Labem. I ona vykonala mnoho krásné práce
pro naše děti.
Paní a pánové,
byl bych nespravedlivý člověk, kdybych nevzpomenul
úkolu, který tady konalo naše učitelstvo.
Těch dobrovolných pracovníků mezi
učiteli, mezi "kantory", je jenom v Čechách
plných 5.000. Zadarmo, z lásky, z ochoty věnují
tito mužové i ženy odedávna až do
dneška svůj čas českému i slovenskému
dítěti. Po celém státě, Slovensko
v to počítaje, je jich nejméně 10.000.
Že i na sociální dobrovolné pracovníky
si zasedla gestapácká msta, je patrno z čísla
mrtvých, ubitých a popravených. Pražský
učitel Šprysl umřel pod širočinou,
tak jako paní Nečasová. Byl ubit Jan Týml,
básník a pražský učitel, který
zahynul na březích jižní Skandinavie.
Jaký to byl skvělý pracovník v péči
o dítě! A Morava má jednu z žen, před
jejichž památkou hluboko smekám. Je to zvěčnělá
paní Božena Hrejsová, kdysi učitelka,
která neznala nic většího, než
věnovat každou minutu svého života dítěti,
to jest národu, tomu zítřejšímu
a budoucímu. Lituji, že jich nelze více jmenovat.
Jen připomínám, že nejsou to jen ti
mrtví, že jsou to také ti živí.
Ředitelem péče
o mládež v Praze je bývalý učitel
Vladimír Kratina. Přes 20 let stojí v poctivé
práci, a jestli péče o dítě
se může chlubit výsledky, nechať poděkuje
tomuto Vladimíru Kratinovi, nechať poděkuje
skvělému moravskému učiteli Karlu
Kotkovi, který stejně jako Kratina vykonal vše,
co bylo v jeho silách, stejně jako moravský
učitel Vítek a jako česká učitelka
paní Čejková. Jak věrně se
starala o naše děti!
Paní a pánové,
jen proto jsem šel na toto podium. Netoužím po
tom, abych mluvil v této sněmovně za dosavadního
jednacího řádu. Jak daleko šťastnější
bych byl, kdybych mohl mluvit pod novým jednacím
řádem, který zdvihne význam sněmovny
a význam poslaneckých sněmovních řečí
(dlouho trvající potlesk.), jak bych byl
šťasten. Jen odpovědnost za funkci, kterou mě
poctili dobrovolní sociální pracovníci
českoslovenští, mne vede k tomu, abych tu uvedl
něco z historie sociální péče
o dítě.
Paní a pánové,
byli to naši republikánští ministři,
kteří po roce 1918 se snažili dát péči
o dítě novou organisaci, takovou, kterou jí
dáváme dnes. Ale uvědomme si jednu věc:
jestliže dnes můžeme přes všechny
překážky přistoupit k tomuto zákonodárnému
dílu, potom je to, paní a pánové,
proto, že jsme poslali k čertu ty, kteří
nám stáli po roce 1918 v cestě. Byla to zemská
péče německá, liberecká, která
bránila našim ministrům, aby uvedli do života
tento zákon, který uvádíme teprve
po dvaceti letech. Nevyjímaje jediného, všichni,
ať Nečas, ať Meissner, ať
Habrman, ať Czech, všichni bojovali marně
o tento zákon, protože tu bylo německé
veto. Báli se, že stát se stane rozhodujícím
činitelem v péči o mládež. Báli
se, že jim budeme dělat to, co oni nám dělali
celá léta: že jim budeme brát jejich
děti.
Vážení pánové,
mezi těmi, kdož v péči o dítě
vynikli, byli také mnozí činitelé
samosprávní. A nebylo by správné,
abych tu nevzpomenul alespoň jednoho z nich. Je to Petr
Zenkl, který mnoho vykonal i pro péči
o dítě. (Potlesk.) A buďte ujištěni,
že mě k tomu nevede žádný politický
zřetel, nýbrž prostá lidská spravedlnost,
abych dal čest tomu, komu čest patří.
Jeden z pánů kolegů
zde mluvil o rodičovských sdruženích.
I když rodičovská sdružení nezapadají
dosud mezi oficiální orgány organisované
péče o dítě, přece je pravda,
že jako spolupracovníci našeho učitelstva
na školách vykonala také rodičovská
sdružení výbornou práci pro naši
věc. Fierlingrova vláda po roce 1945 předložila
proto návrh tohoto zákona parlamentu. Byl to pan
ministr dr Šoltész, který se o to upřímně
snažil, neboť viděl, jaké účinky
má tento zákon na Slovensku. Jsme mu vděčni
za to, že se tak poctivě o věc snažil.
Ovšem, prestižní důvody nedovolily Fierlingrově
vládě to, za čím stojí dnes
vláda pana Klementa Gottwalda, které k tomuto
zákonu upřímně gratuluji a těším
se, že mohu jako jeden z řečníků
vyslovit naší vládě své upřímné
díky.
Chtěl bych ukázat na
to, co dobrovolné organisace udělaly. To nebylo
dílo dobročinnosti, to by byl omyl. To bylo daleko
více. To bylo dílo svědomí a hluboce
cítěné národní povinnosti.
A v podstatě tu byl od počátku onen revoluční
cíl, který splňujeme dnes: zestátnění,
lépe řečeno námi požadované
zveřejnění péče o dítě.
Konali jsme tuto péči na mnoha úsecích.
V ochraně matek a dětí, v péči
dorostové o učedníky, o tento zapomenutý
stav, chlapce, o které se jako o společenské
parie skoro nikdo nestaral, a v péči o ošacování
a stravování dětí. Považte, prosím,
že v roce 1922-23, ve veliké dělnické
krisi nezaměstnanecké, jsme ošacovali 700.000
dětí nezaměstnaných dělníků.
Ani nechci vzpomenout jména jednoho obervlastence, který,
když jsme ho žádali, aby nám podepsal
provolání ke sbírkám o péči
o mládež, nejenom že to odmítl, ale odmítl
se mnou i telefonicky mluvit, protože jméno Beneš
mu nějak nevonělo.
Konáme tedy péči
o dítě národa plných 40 let a už
tu bylo řečeno, jaké zásluhy mají
ti, kdož ji konali. Dnes se tedy toto dílo dobrovolné
péče končí a nastupuje péče
státní. Máme z toho velikou radost, i když
nesouhlasíme se vším, jak se tato péče
má provádět. Chci jen říci,
že v Československu není okresu, kde by nebylo
organisované okresní péče o mládež,
která má v evidenci všechny děti na
celém okrese a o všechny se podle svých sil
stará. Ba, my jsme i do Podkarpatské Rusi vešli
a dr Frantál, který tam organisoval a vedl sociální
činnost po dlouhou řadu let, vykonal pro ni krásné
dílo. Jenom v Čechách, paní a pánové,
máme 24 ústavů zemské péče,
velikých budov, ne pansky, ale slušně, lidsky
zařízených. Tam naše děti nacházejí
své domovy. Máme 68 dětských útulků
jenom v Čechách, to a také těch 24
ústavů je jen v Čechách. Máme
40 domovů pro učedníky ve všech větších
městech, kde chlapci po práci přijdou, umyjí
se, mají pedagogického vůdce, kterým
bývá učitel, učí se zpívat,
čtou, prostě jsou vychováváni jako
kulturní lidé.