V tomtéž paragrafu je
pamatováno dále na zřízení
poradního sboru při ministerstvu sociální
péče, do něhož budou vysláni
vedle jiných i dobrovolní sociální
pracovníci, ale není zde prozatím záruky,
kdo bude tyto sociální pracovníky vysílati
a v jakém počtu budou zastoupeny dobrovolné
organisace. A přece je to velmi nutné, protože
se v § 5, odst. 5 ustanovuje, že všechny korporace,
spolky a sdružení jsou povinny vyvíjeti činnost
podle směrnic, jež vydá ministerstvo sociální
péče v dohodě se zúčastněnými
ministerstvy, ale není zde uvedeno, že to bude i v
dohodě s dobrovolnými sociálními korporacemi,
jichž se to vlastně tyká.
Proto mají dobrovolní
pracovníci obavu, že tímto způsobem
nebude dosaženo takové vzájemné dohody,
ale že se bude třebas postupovati příliš
úředně a že nebude - alespoň
v dohledné době - vyřízen poměr
mezi péčí veřejnou a dobrovolnou,
ale ani poměr mezi veřejnými úřady
a samo sebou ani vzájemný poměr mezi jednotlivými
korporacemi. A právě na vyřešení
tohoto vzájemného poměru, po kterém
se volá již dlouhá léta, závisí
celé další plánování,
a to nikoliv jen v péči o mládež, ale
v celé sociální a zdravotní péči
vůbec.
Z § 2 zákona o organisaci
péče o mládež vyplývá,
že členy komisí okresní péče
o mládež zvolí okresní národní
výbor podle platných předpisů z čestných
členů, z odborníků a dobrovolných
pracovníků. Zde je tudíž ustanovení,
které na dobrovolné pracovníky pamatuje,
a bude pak záležeti na prováděcích
nařízeních, jaké místo bude
vyhrazeno těm, kteří po dlouhá léta
v péči o mládež pracovali a mohli by
tudíž i v tomto novém útvaru uplatňovati
dále své bohaté zkušenosti.
A konečně účast
dobrovolných pracovníků je nutná i
se zřetelem na § 3, který pojednává
o darech, odkazech a věnováních, čili
spoléhá i nadále na dobročinnost a
musí proto také počítati i s účastí
dobrovolných pracovníků, bez nichž nelze
pořádati akcí, které by podepřely
finančně péči o mládež.
Ze všeho toho vyplývá,
že stát se nemůže vzdáti práce
dobrovolných činovníků, z nichž
mnozí jsou na slovo vzatí odborníci a jiní
opět tak pilnými pracovníky, že bez
jejich účasti by nebylo v některých
případech možné prováděti
různá zákonná opatření,
jako je na př. ochranný dozor nad dětmi nemanželskými
a dětmi v cizí péči, jako se děje
dosud.
V této, široké
veřejnosti dosti neznámé a přece záslužné
činnosti, pracuje jen v Čechách na 7.000
dobrovolných pracovníků a o jejich činnosti
se nemluví, nepíše ani nepřednáší
a nediskutuje, ačkoliv by si to pro svou nezištnou
a obětavou práci zasluhovali. Vždyť tito
neznámí pracovníci zachraňují
rok co rok mnoho set dětí před mravní
i tělesnou úhonou a přinášejí
svou láskou a pochopením velmi mnoho prospěšného
našim dětem a tím státu a národu.
A tu mám zase obavu, aby jejich zkušeností,
jejich práce nebylo zapomenuto a aby byli přibráni
k další práci i v rámci tohoto nového
zákonného zřízení. Oni jsou
to, kteří vyšetřujíce mají
přímý styk s lidskou bídou, ale zároveň
také s vetřelci, jichž má sociální
a zdravotní péče dosti značný
počet. Bude-li činnost všech spolků,
jak je v § 5, odst. 5 naznačeno, nařizována,
aniž by byla napřed sjednána dohoda, pak se
domnívám, že by nebylo dosaženo žádné
koordinace a harmonické spolupráce, ale že
by postup leckde zanechal pocit hořkosti a zatrpklosti,
a to by podle mého soudu neprospělo; proto pokládám
za nutné na tento moment upozornit.
Dále považuji za svou
povinnost upozornit na to, že dobrovolní pracovníci
se nespokojovali jen s pouhou činností sociální,
ale snažili se - a to právě na základě
svých poznatků - vtěliti různá
a pro mládež nanejvýše potřebná
ustanovení do zákonů, z nichž některé
jen jako příklad si dovolím připomenout.
Je to zákon o práci dětí z r. 1919,
zákon o omezení podávání alkoholických
nápojů z r. 1922, zákon o ochranném
dozoru nad dětmi nemanželskými a v cizí
péči z r. 1921, zákon o pomocných
školách z r. 1929, zákon alimentační
z r. 1930, zákon o trestním soudnictví z
roku 1931 a ještě další, k nimž dali
dobrovolní pracovníci péče o mládež
přímý popud.
Jsem přesvědčen,
že při zvážení práce vykonané
dobrovolnými pracovníky můžeme být
na jejich dílo hrdi a že tito dobrovolní pracovníci,
kteří dovedli pro mládež vykonati tolik
dobra, kteří prokázali tolik lidského
citu a pochopení pro děti, jichž rodiče
- ať již z jakýchkoliv důvodů -
nemohli, nebo nechtěli, nebo nedovedli konati své
povinnosti vůči dětem, jež jim byly
přikázány jednak zákony přírodními,
jednak občanským zákoníkem - tito
dobrovolní pracovníci, kteří zejména
v době okupace, vystavujíce se určitému
nebezpečí, dovedli pro naše děti sehnati
stravování, ošacení i peněžité
podpory pro ty, jejich živitelé úpěli
v žalářích a koncentračních
táborech, že tito dobrovolní pracovníci,
kteří v počátcích péče
o mládež úřadovali ve svých bytech
a přispívali ze svých vlastních prostředků,
nelitovali a dodnes nelitují ani času, ani pohody
či nepohody, a pracují často i do noci. Oni
to byli, kteří kromě této záslužné
činnosti nastřádali ještě za
uplynulých téměř 50 let, kdy byla
založena zemská komise pro péči o dítě,
milionové hodnoty, které dnes či zítra
přejdou zákonem v majetek státu. Jejich služeb
používala již po dlouhá leta různá
ministerstva, poručenské soudy, školské,
obecní a jiné úřady. Tito dobrovolní
pracovníci také plně pochopili, že změna
hospodářského sociálního řádu
a vznik nových podmínek výroby i distribuce
nezůstaly ani nemohou zůstat bez vlivu na zásahy
do mnohých úseků ať již soukromého
nebo veřejného života. Oni pochopili, že
nezbývá nic jiného, než ten stromek,
který před 50 lety zasadili a který za ta
léta vzrostl v mohuný košatý strom,
jehož každá větev je obtěžkána
skvělými plody, odevzdat do rukou státního
zahradníka. A proto myslím, že nechybím,
když jim nejenom za jejich vykonanou práci, ale i
za jejich pochopení pro nové uspořádání
této sociální péče srdečně
poděkuji.
To vše dobrovolní pracovníci
pochopili, a uvádí-li se v důvodové
zprávě zákona o organisaci péče
o mládež, že se sami přimlouvají
za zveřejnění péče o mládež,
mohlo by se v důvodové zprávě ještě
připojit i to, že dobrovolní pracovníci
mají jednotný názor také v tom, že
se obávají, aby se z dosavadních okresních
péčí o mládež nestaly pouhé
úřady bez známé pružnosti, rychlosti
a pohotovosti, aby se z nich nestaly úřady, že
by při pouhém vyslovení jejich jména
pociťovali naši občané vždycky jakési
pochybnosti.
Jsem přesvědčen
o tom, že zákon o organisaci péče o
mládež nevyřeší ihned uspokojivě
všechny úkoly sociální a zdravotní
péče. Věřím však, že
když bude přeměna prováděna etapově
a bude-li podporována účelnou sociální
politikou, o čemž nepochybuji, a budou-li zachováni
dobrovolní pracovníci, nikoliv jen pro jejich záslužnou
činnost a zkušenosti, ale také proto, aby byl
zachován princip lidové organisace, že pak
bude nová organisace vyhovovat jak zájmům
státu, tak i zájmům těch, kteří
jsou nuceni hledati pomoci, a bude konečně vyhovovati
těm, kteří rádi a ochotně skládají
dary ve prospěch strádajících a potřebných
dětí.
Jsem také přesvědčen
o tom, že tento zákon vyvolá další
zásahy na podkladě širším, zásahy
zásadní a soustavné. Sociální
péče je jen částí komplexu
nejrůznějších problémů
ať již věkových, stavovských nebo
jiných, ale nade všemi těmito problémy
je jeden problém, a to problém odpovědnosti.
O tomto problému promluvil president dr Beneš
ve svém novoročním projevu, když řekl
mimo jiné, že jsme všichni kolektivně
odpovědni za výchovu naši mládeže.
Já doufám, že zákon o organisaci péče
o mládež splní naděje do něho
vkladené a spojí tak ke kolektivní odpovědnosti
jak činitele úřední, tak i dobrovolné.
Využívám této
příležitosti, abych jako bývalý
referent VI. odboru Zemského ústředí
péče o mládež vzpomněl a poděkoval
všem těm dobrovolným pracovníkům,
ale také úředním činitelům,
jejichž úsilím se podařilo stravovati
v době okupace ve velké Praze na 600 učňů
a učednic, kteří by bývali byli živi
jen z toho, co si do svých dílen přinesli
v bandaskách. Dary různých firem, jednotlivců,
spolků, restauratérů a prací úředníků
péče o mládež bylo umožněno
podávati těmto chlapcům a dívkám
vydatné obědy za zcela nepatrný příplatek.
Byl to skvělý případ kolektivní
odpovědnosti, i když nebyl a vlastně v té
době ani nemohl býti proveden tak, jak by toho byla
nutnost vyžadovala.
Politická strana, jejíž
členem mám čest býti, měla
k sociální péči vždy vřelý
vztah a neodepřela nikdy své pomoci tam, kde šlo
o pomoc člověka člověku, a jistě
i v tomto případě vykoná vše,
co může zabezpečiti zdárný vývoj
nikoliv jen péče o mládež, ale i celé
sociální a zdravotní péče,
a proto budou poslanci mého klubu, čs. strany národně
socialistické, hlasovati pro přijetí tohoto
zákona. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík:
Ďalším rečníkom je p. posl. Půček.
Dávam mu slovo.
Posl. Půček:
Slavná sněmovno!
Košický vládní
program, který se stal základním kamenem
a základní směrnicí pro budování
naší nové republiky, praví ve své
14. kapitole: "Na širokou základnu bude postavena
péče o naši dorůstající
generaci. Naše mládež obého pohlaví
musí být fysicky, mravně a duchovně
vyzbrojena, aby se stala důstojnou nositelkou budoucnosti
našich národů." Tuto základní
směrnici naší nové sociální
politiky jako celý košický vládní
program uvítala především naše
mládež sama a vyvinula ihned úsilí o
její realisaci. Již 2. července 1945 podali
zástupci Svazu české mládeže
tehdejšímu ministru sociální péče
dr Šoltészovi návrh na zestátnění
péče o mládež zároveň
s oprávněným požadavkem, aby Svaz české
mládeže měl ve správních komisích
takto nově vybudovaných úřadů
své zastoupení.
Osnova zákona o organisaci
péče o mládež prodělala pak velmi
dlouhou cestu, která byla již téměř
korunována úspěchem. Byla předložena
plenu Prozatímního Národního shromáždění,
avšak z poslední schůze byla náhle stažena.
Tak se stalo, že její uzákonění
bylo odloženo o dlouhé měsíce, neboť
začala nová svízelná a trnitá
cesta této osnovy, která se má dnes, po více
než 1 a půl roku od vybojování naší
samostatnosti, stát zákonem. Tento zákon
uvítá naše mládež opravdu srdečně
a já jako zástupce mladých občanů
našeho státu považuji za svou povinnost poděkovat
s tohoto místa vládě a všem, kteří
nám pomohli tento oprávněný požadavek
vyřešit. Je to důsledek velikých změn,
které se u nás odehrály, neboť nový
lidově demokratický režim neponechává
již péči o mládež pouze na bedrech
dobrovolných pracovníků a různých
institucí, nýbrž ujímá se této
povinnosti sám. Bude tedy na tomto poli splněna
další významná část košického
vládního programu i programu vlády Gottwaldovy.
Avšak jedna okolnost při
vyhlášení tohoto zákona mládež
překvapí a zarazí. Budeme mít totiž
komise okresní péče o mládež
bez zástupců mládeže. Je téměř
ironií, že můj návrh, který jsem
uplatňoval v soc.-politickém výboru v zájmu
mládeže, aby do komisí okresní péče
o mládež byli přibráni zástupci
Svazu české mládeže a Revolučního
odborového hnutí, byl po bojovém hlasování
pozměněn a přijat tak, že do komisí
přijdou zástupci Revolučního odborového
hnutí, Jednotného svazu českých zemědělců,
Jednotného sväzu slovenských roľníkov,
avšak nikoliv zástupci mládeže. Ve sborech,
které rozhodují o mládeži, nebude tedy
mládež zastoupena, leč by tam přišla
jako dobrovolní pracovníci z oboru péče
o mládež. Nad touto skutečností je třeba
se zamyslet a pozastavit.
Není to po prvé v historii
naší republiky, že se u nás vyskytují
snahy rozhodovat o něčem bez účasti
toho, koho se záležitost týká. Takové
příklady "také demokratického"
rozhodování se vyskytovaly velmi často za
první republiky. Viděli jsme, že ačkoliv
základním článkem ústavy bylo,
že veškerá moc pochází z lidu,
příliš často se vyskytovaly případy,
že místo lidu rozhodovali velkokapitalisté
a velkostatkáři, zájmům lidu na hony
vzdálení. Svým rozhodováním
přivedli republiku k Mnichovu a k okupaci. Lidu se dostala
příležitost rozhodovat v naší národní
a demokratické revoluci, v níž si toto své
základní právo vybojoval na barikádách
a rozhodl, že nová republika bude budována
na nových, lepších základech. Mládež
šla v tomto boji po boku a v prvních řadách
lidu. Podle této účasti byla jí přiznána
také její práva v nové republice.
Naše revoluce neměla
však pouze vítěze, ale také poražené.
Poraženi byli velkokapitalisté a velkostatkáři,
zrádcové republiky a kolaboranti. Tato vrstva se
však s porážkou nesmířila a snaží
se všemi prostředky na naše revoluční
vymoženosti útočit. Je to celkem přirozené,
avšak smutné je to, že některé
politické strany, ať přímo nebo nepřímo
se těchto živlů zastávají a tak
podlamují vymoženosti naší lidové
demokracie. Považuji za svou povinnost na tento stav upozornit
a pronést jménem mládeže, která
tento stav odsuzuje, varovné slovo na obranu těchto
vymožeností, zejména práv mládeže.
Ano, paní a pánové,
teprve 1 a půl roku uplynulo od naší revoluce
a my pozorujeme, že není všechno takové,
jak jsme si představovali. Někteří
lidé v naší republice si myslí, že
mládež je tím malým nezkušeným
dítětem, které je možno klamat o jeho
právech tak, že mu do tváře lichotí,
avšak po straně se dělá něco
jiného. Dnešní mládež je však
jiná, dnešní mládež, která
pochopila své poslání v květnu na
barikádách, umí i dnes rozpoznat, oč
jde, a vidí, že u mnohých zůstalo uznání
zásluh mládeže o naší revoluci,
její hrdinný boj na barikádách a její
účast na budování státu pouhou
řečí, kterou nemíní vtělit
ve skutek. Tenkrát, po revoluci, nenacházeli někteří
dostatečně veliká slova, aby ocenili zásluhy
mládeže v boji, tenkrát se dušovali, jaká
práva mládeže budou hájit a respektovat.
Rovněž ještě později, před
volbami, jsme viděli, jaký ohromný zájem
měly některé politické strany o mládež
a jak vřele oceňovaly její účast
jak v boji za osvobození, tak v budování
republiky. A dnes vidíme, že se situace podstatně
mění. Není to tak dlouho, co právě
ti největší křiklouni spustili opět
největší křik, tentokrát v jiné
tónině, že naše mládež je
špatná, zkažená a podobně. A dnes
titíž lidé hlasují proti tomu, aby mládež
měla zastoupení v orgánech, které
o ní rozhodují.
Jaká práva mládeže
to tedy, pánové, hájíte? Základním
právem mládeže a také základním
právem demokracie je právo mládeže spolurozhodovat
o věcech, které se jí týkají.
Jsme oprávněni tvrdit, že někteří
naši politikové, vedeni podivnými zájmy,
se snaží čím dál tím otevřeněji
vystupovat proti těmto právům mládeže
a tím také proti zájmům lidově
demokratické republiky. Není to tak dávno,
co jsem na tuto věc upozorňoval v rozpočtové
debatě.
Režim lidově demokratický
se nemusí bát a nebojí se mládeže,
pouze - jak to řekl soudruh ministr Kopecký
- režim nedostatečně demokratický, nedostatečně
pokrokový, nedostatečně svobodymilovný
se může báti mládeže. A proto jsou
útoky na práva mládeže také útoky
na lidově demokratický režim.
Vy, paní a pánové,
kteří jste z jakýchkoliv důvodů
hlasovali proti mému návrhu, aby do komisí
péče o mládež byli přibráni
zástupci Svazu české mládeže,
možná, že jste si všichni neuvědomili,
že jste svým rozhodnutím nijak nepoškodili
zájmy Svazu české mládeže jako
organisace, nijak jste neoslabili její význam v
naší nové republice, avšak především
jste poškodili zájmy celé naší
mládeže, jednali jste proti duchu lidově demokratického
režimu, protože vaši zásluhou budeme míti
sbory rozhodující o mládeži bez zástupců
mládeže.
Říkáte tím
mládeži docela jasně, že není dostatečně
schopna a dostatečně povolána k tomu, aby
o těchto věcech spolurozhodovala. V revoluci to
bylo jiné. Tam naše mládež měla
dostatek předpokladů pro to, aby rozhodovala o existenci
našeho národa a o jeho další cestě
na celá desetiletí. Podle vás ovšem
ji tato skutečnost již k další účasti
na řešení sociálních problémů
naší republiky neopravňuje.
Marné jsou vaše řeči
o stranickosti SČM, zbytečné jsou vaše
řeči o nejednotném SČM. Spatřujete-li
stranickost SČM v jeho bezvýhradném postoji
k vládnímu programu, v jeho významné
účasti na plnění dvouletého
plánu, v tom, že bude stavět byty pro naše
horníky a jiné zaměstnance, v tom, že
chce vlastními pracovníky vybudovat Lidice, pak
prosím, souhlasím s vámi, že SČM
je stranický. Avšak stranou, jejíž zájmy
SČM hájí, je národ a republika. (Potlesk.)
Spoléháte-li ve svém označování
stranickosti SČM na přísloví, že
stokrát opakovaná lež je pravdou, pak já
věřím na jiné heslo, které
se již mnohokráte osvědčilo, na heslo
našeho prvního presidenta, že "pravda vítězí".
A může-li se mluvit o tom, že se v naší
republice nepodařilo sjednotit všechnu mládež,
pak vina nepadá na hlavu SČM, ale na hlavu ústředního
sekretariátu národně socialistické
strany. (Výkřiky poslanců komunistické
strany.)
Přátelé národní
socialisté, měli jste právě sjezd
a na něm v programovém prohlášení
řekl předseda vaší strany dr Petr Zenkl:
"Kdybychom z mladých lidí, kteří
se k nám hlásí, vychovávali jen straníky,
neposloužili bychom ani těm mladým lidem samým
a také ne své straně". Naprosto s ním
souhlasím a jsem rád, že řekl tuto větu
při tak významné události, jakou je
v životě strany sjezd. Avšak mnohem více
mne potěší a mnohem více potěší
všechnu naši mládež, stanou-li se tato slova
skutkem, stanou-li se směrnicí pro další
práci národně socialistické strany
a vyvodí-li národní socialisté z tohoto
konstatování svého předsedy také
důsledky. Je na čase, abyste si uvědomili,
že svým postojem a svou politikou velmi málo
prospíváte zájmům mládeže
a také své straně. Naše mládež
má oči otevřené, naše mládež
viděla, kdo škodil jejím zájmům
a zájmům národa v okupaci, vyvodila z toho
poučení a svého nepřítele odstranila.
Naše mládež uměla a umí pro své
ideály umírat. A ideály mládeže
nejsou něčím, co se odkládá
a mění podle politické situace, nebo co se
převléká jako šaty. Ideály mládeže,
vybojované v revoluci a vtělené v lidově
demokratický režim, zůstávají
jejími ideály i pro budoucnost, zůstávají
i nadále nejsilnější hnací silou
mládeže při budování republiky,
jakož i nejsilnější pohnutkou pro obranu
zájmů národa a státu.
Proto vznáším-li
dnes jménem mládeže tento varovný hlas,
činím tak jednak proto, že mám čest
a povinnost mládež v tomto slavném sboru zastupovat
a tlumočit její názory, jednak také
proto, že v každém zmenšování
práv mládeže vidíme oslabování
a útoky na základní pilíře
naší nové republiky. A tyto pilíře
budeme a musíme hájiti proti všem, protože
nezradíme odkaz těch, kteří obětováním
svého života přispěli k jejich vybudování.