Zpravodajka posl. Uhlířová:
Paní a pánové!
Zákon o organisaci péče
o mládež, který dnes předkládáme
plenu poslanecké sněmovny, byl projednán
rozpočtovým výborem, který přijal
navržené změny a doplňky, jak se na
nich usnesl výbor zdravotnický a soc.-politický.
Rozpočtový výbor sám navrhl některé
změny a doplňky, jak jsou uvedeny ve společné
zprávě výborů. Dovolte mně,
abych jako zpravodajka výboru rozpočtového
zmínila se o některých cifrách, pokud
se týká nákladů na tuto péči.
Úhrnný rozpočet
na rok 1947 sestaven byl se zřetelem k požadavku zemských
péči o mládež v Praze a v Brně,
jakož i povereníctva sociálnej starostlivosti
v Bratislavě. Bude potřebí v tomto roce na
osobní výdaje 308 mil. Kčs, na věcné
výdaje 420 mil. Kčs, celkem 728 mil. Kčs.
Při tom se počítá s úhradou
z činnosti vlastní, t. j. z pramenů veřejné
dobročinnosti, ošetřovného, sirotčích
důchodů, alimentů, chudinských podpor
a příspěvků rodičů celkem
294 mil. Kčs, z veřejných prostředků
434 mil. Kčs, celkem 728 mil. Kčs. Při tom
je potřebí připočísti ještě
k výdajům z veřejných prostředků
podpory pro sociální instituce, které nebudou
zákonem zrušeny, a na činnost rekreační,
která se provádí hlavně v létě,
dohromady asi 105 mil. Kčs. Dospíváme tedy
k pravděpodobné potřebě z pokladny
státní v zemích českých 539
mil. Kčs, na Slovensku 170 mil. Kčs, dohromady 709
mil. Kčs.
Ve státním rozpočtu
pro rok 1947, vynecháme-li výdaje na státní
ústavy v zemích českých a na Slovensku,
které zůstanou příjmově i výdajově
prakticky beze změny, má ministerstvo sociální
péče na mládež jako celek v rozpočtu
řádném 506,116.000 Kčs, v rozpočtu
mimořádném UNRRA země české
162 mil. Kčs, UNRRA Slovensko 44,500.000 Kčs, dohromady
712,116.000 Kčs. Bylo by tedy vydání v roce
1947 rozpočtem kryto za předpokladu, že nebudou
v něm již žádány žádné
úspory.
Je pochopitelné, že pro
rok příští, to jest 1948, musí
být téměř všechny výdaje
zahrnuty do rozpočtu řádného a jen
poměrně malá část ještě
do mimořádného rozpočtu UNRRA. Tím
by se rozpočet v příštím roce
na tuto péči zvýšil asi o 100-150 mil.
Kčs, což však je nezbytné a pochopitelné,
má-li se v péči o mládež opravdu
vykonat něco positivního.
V roce 1946, to jest roku loňského,
bylo vydáno na státní ústavy a dětské
domovy okrouhle 9,260.000 Kčs, na pravidelné měsíční
dotace okresních péčí o mládež,
t. j. na péči, zákony okresní péči
o mládež svěřenou, 14,160.000 Kčs
a na subvence různého druhu 280 mil. Kčs.
Na Slovensku bylo vydáno 120
mil. Kčs, z čehož hradilo subvencemi povereníctvo
sociálnej starostlivosti 80 mil. Kčs, povereníctvo
zdravotníctva 100.000 Kčs, čili stát
už nyní platí schodky péče o
mládež ročně úhrnnou částkou
asi 450 mil. Kčs.
Při tom však nemá
takové organisace péče a toho vlivu, zejména
po stránce finančně hospodářské,
jaký bude míti v pevně skloubeném
organismu státní správy a zemských
národních výborů, po případě
povereníctva v Bratislavě po zestátnění
péče.
Paní a pánové,
nemohu skončit tento svůj referát jako zpravodajka
rozpočtového výboru jinak, než poděkováním
všem, kdož po dlouhá léta věnovali
dobrovolně všecky své síly i srdce těm,
kteří pomoci nejvíc potřebovali, to
jest naší mládeži sociálně
slabé, které vlastní rodiny nemohly dát
to, co každé dítě ke svému zdárnému
vývoji potřebuje.
My všichni víme, že
sociální případy nelze řešit
s úzkého hlediska zdravotního, nýbrž
se širšího hlediska sociálního,
tak jak je řešily okresní a zemské péče
o mládež. Předmětem péče
musí být celé prostředí dítětě,
tedy na prvém místě rodina musí spadat
do našeho zájmu se všemi problémy, které
se kolem ní kupí. Je všeobecně známo,
že zdravotní defekty nebo špatný prospěch
či špatné chování ve škole
mívají často své kořeny v hospodářských
a sociálních poměrech rodin.
Tím vyniká důležitost
a velikost poslání dosavadních sociálních
institucí a proto vedle díků za tuto záslužnou
práci těm, o nichž jsem už hovořila,
je třeba zdůraznit, že s prací všech
těch, kdož na tomto záslužném poli
pracovali, počítáme i do budoucna. Je naprosto
přirozeno, že veškeru tuto péči
přejímá dnes stát, poněvadž
není jinak možno ve státě socialisujícím
a socialistickém.
Rozpočtový výbor
sněmovny navrhuje proto, aby plenum ústavodárného
Národního shromáždění
přijalo zákon o organisaci péče o
mládež, jak jej navrhují společně
výbory zdravotnický, soc.-politický a rozpočtový.
(Potlesk.)
Předseda:
K této věci jsou přihlášeni řečníci.
Zahájím proto rozpravu. Řečníky
jsou pp. posl. Komzala, Jirásek, Púček,
Beneš, Jägermann, Zimáková,
dr Horáková, Trojanová, Kulichová-Sutorisová.
Uděluji slovo p. posl. Komzalovi.
Posl. Komzala: Slávna
snemovňa, panie a pánovia!
Zákon, ktorý tu práve
prejednávame, znamená opäť jeden krok
dopredu k splneniu Košického vládneho programu
a programu Gottwaldovej vlády Národného frontu
Čechov a Slovákov, a to na poli sociálnej
starostlivosti. Z doterajšej práce tak dočasného
Národného shromaždenia, ako aj ústavodarného
Národného shromaždenia mohla sa naša verejnosť
už dostatočne presvedčiť o tom, že
sme u nás nastúpili nové cesty sociálnej
politiky. Vyplýva to samozrejme z našej celkovej politiky
v oslobodenej republike, že sociálna starostlivosť
nie je u nás už viac len akýmsi okrašľovaním
pomerov, že naše sociálne zariadenia nebudujeme
len ako akési ukážkové vzorky nášho
sociálneho cítenia. Opustili sme už prax filantropie
a sociálnej dobročinnosti a v duchu novej doby chápeme
sociálnu politiku a sociálnu starostlivosť
ako organizovanú starostlivosť o všetkých
našich občanov, na ktorých sa pozeráme
ako na činiteľov tvoriacich svojou prácou všetky
hodnoty, ktoré štát a jeho národy k
svojmu rozkvetu a blahobytu potrebujú. Chceme mať
nášho pracujúceho človeka nielen sociálne
zabezpečeného, a to tak behom jeho účasti
v pracovnom procese, ako aj po jeho vyradení následkom
staroby, invalidity a práce neschopnosti, ale aj zdravého
a telesne a duševne zdatného. Preto mu venujeme v
tomto smere od jeho detstva preventívnu starostlivosť
a snažíme sa predísť tomu, aby bol fyzicky
alebo duševne menejcenný, lebo len tak môže
čo najúspešnejšie plniť potom svoje
poslanie v organizovanom pracovnom procese v prospech štátu
a národa.
Jednou časťou tejto novej
sociálnej starostlivosti je jej sústavná
a jednotne vedená starostlivosť o mládež.
Sme si vedomí toho, že mládež ako budúcnosť
našich národov si tejto starostlivosti nielen zaslúži,
ale potrebuje ju najmä teraz po vojne tým viac, čím
zhubnejšie zasiahly vojnové udalosti nielen do sociálnych
pomerov našich rodín, ale aj na zdravie mládeže.
Starostlivosť o mládež bola už doteraz jednou
zo skvelých vlastností českého a slovenského
národa a slúži ku cti celému nášmu
štátu, že sme už i doteraz mali jednu z
najlepšie vybudovaných organizácií dobrovoľnej
laickej starostlivosti o mládež.
V § 5 predloženého
zákona je vymenovaný celý rad spolkov a zemských
ústredí, ktoré už po dlhé roky
sa venujú s veľkým úspechom sociálnej
starostlivosti o mládež a docieľujú na
tomto poli neoceniteľné výsledky. Tieto výsledky
sú tým cennejšie, že ich docieľujú
zväčša dobrovolní sociální
pracovníci, ktorí svoj voľný čas
zasvätili práci pre dobro a zdravie mládeže
a ktorým je nutné s tohto miesta za všetku
ich namáhavú, nezištnú a oduševnenú
prácu najsrdečnejšie poďakovať. (Predsedníctvo
prevzal podpredseda dr Ševčík.)
Keď dnes pristupujeme k poštátneniu
tejto dobrovoľnej sociálnej starostlivosti o mládež,
činíme tak preto, že sme si vedomí toho,
že táto starostlivosť v novej dobe má
byť ešte výdatnejšia, ešte lepšia
a v záujme ešte väčších úspechov
jednotne vedená a štátom vydržovaná.
Znamená to odmenenie práce všetkých
spolkov a ich dobrovoľných pracovníkov uznaním,
že štát je povinný sňať s
nich bremeno materiálnych starostí, ktoré
doteraz mali, a umožniť im v riadnom štátnom
rozpočte stanovenými prostriedkami ešte lepšie
vykonávanie práce pre mládež.
Prevzatím úhrady nákladov
na administratívny aparát a na výkonné
sily dáva štát všetkým dobrovoľným
pracovníkom a odborníkom možnosť v rámci
okresných a zemských komisií pracovať
ešte lepšie a úspešnejšie, ako tomu
bolo dosiaľ. Tým ovšem nechceme, aby starostlivosť
o mládež bola zbyrokratizovaná a aby sa stala
akýmsi holým úradovaním. Preto je
potrebné, aby členovia komisií, ktoré
budú zvolené okresnými národnými
výbormi, boli z najlepších ľudí,
ktorí majú k veci pomer, aby v týchto komisiách
boli odborníci a dobrovoľní pracovníci
so skúsenosťami doterajšieho účinkovania
a aby členovia zemských komisií boli ľudia
s náležitým prehľadom o potrebách
tejto práce, ktorí by vedeli túto prácu
naozaj účelne veľkoryse organizovať, plánovať
a viesť. Títo členovia musia vedieť do
praxe starostlivosti o mládež zainteresovať celú
verejnosť v okrese a nájsť ďalšie zdroje
príjmov na ich prevádzanie, spopularizovať
túto prácu a urobiť ju naozaj ľudovou
starostlivosťou o mládež. Máme vzácne
a početné príklady toho, ako organizácie
a ľudové orgány vedia túto prácu
konať, a poštátnenie starostlivosti musí
byť práve uľahčením ich práce
a nie prekážkou tejto blahodarnej činnosti.
Na žiaden pád nesmie
prísť nikdy k žiadnym kompetenčným
sporom mezi jednotlivými rezortmi, ktoré by prácu
zdržovaly a hatily. Preto pamätá zákon
na zriadenie koordinačnej komisie pre starostlivosť
o mládež, ako aj poradného sboru pri Ministerstve
sociálnej starostlivosti.
Čo znamená dobre organizovaná
starostlivosť o mládež za pomoci štátu,
o tom sme sa presvedčili najmä teraz po vojne i u
nás na Slovensku. Po prejdení frontu okrem iného
sústreďovali sme bezprístrešné
a ohrozené deti v rekreačných strediskách
a môžeme s radosťou konštatovať, že
sme doteraz vyše 15.000 deťom vojnou zničených
oblastí Slovenska skutočne zachránili zdravie,
ba i životy. Či to bola pomoc východoslovenským
deťom, alebo teraz práve konaná pomoc deťom
z Oravy a z iných krajov Slovenska, všetky tieto akcie
maly svoj veľký úspech v tom, že deti
na nich zúčastnené odchádzaly po niekoľkotýždennom
pobyte domov s ružovými líčkami a niekoľkokilovými
prírastkami na váhe. V celom rade miest a obcí
boly zorganizované na školách vyživovacie
akcie pre deti, ktoré maly tiež tie isté výsledky.
V stovkách obcí a miest boly zriadené detské
jasle a poradne pre matky a dojčatá. Naše sociálne
pracovníčky konaly nadľudskú prácu
na vojnou zničených dedinkách, vypomáhaly
v očisťovacích a ošacovacích akciách,
radily a pomáhaly matkám a zaslúžily
sa tak o ozdravenie obyvateľstva, zkonsolidovanie pomerov
na vojnou zničenom území.
Výdavky na tieto všetky
akcie boly najlepšie investovanými peniazmi do našej
spoločnej lepšej a krajšej budúcnosti.
Považujem za svoju osobitnú povinnosť poďakovať
s tohto miesta všetkým občanom i úradom
v Čechách a na Morave, ktoré sa zaslúžily
o zdar veľkej akcie pomoci českých krajov Slovensku,
ktorá bola sústredená na Zemskom národnom
výbore v Prahe. To nebolo iba uznanie a odmena českého
národa Slovensku a jeho obyvateľstvu za hrdinstvo
a obete, ktoré prinieslo Slovensko vo svojom národnom
povstaní a v boji za obnovenie Československej republiky,
ale aj veľký dôkaz bratstva a solidarity s trpiacim
obyvateľstvom Slovenska a jedným zo základných
kameňov nového československého pomeru
v našej obnovenej jednotnej a nedeliteľnej Československej
republike. Slovenská mládež, podporená
na zdraví touto akciou, bude pilierom, na ktorom bude stáť
naša republika.
Prajeme si, aby nová organizácia
štátnej starostlivosti o mládež umožnila
konečne ten ideálny stav, ktorého sme sa
my sociálni pracovníci snažili po dlhé
roky dosiahnuť, aby totiž v každom okrese bol riadne
vybavený úrad starostlivosti o mládež,
v každej obci dobre fungujúca poradňa pre matky
a deti a všade, kde toho pomery vyžadujú, aby
boly zriadené vzorné detské jasle a domovy.
V našej republike nesmieme mať deti opustené,
strádajúce, nesmieme mať mládež
túlavú a žobravú, nesmieme mať
sirotkov, využívaných nahodilými nesvedomitými
pestúnmi, nesmieme dopustiť, aby telesný a
duševný vývoj našej mládeže
bol deformovaný sociálnou biedou a ohrozením
na zdraví. Veľká úmrtnosť dojčat
a mládeže vôbec, akú máme u nás
na Slovensku, je veľkým mementom všetkým,
ktorým osud mládeže leží na srdci,
aby starostlivosť o mládež bola braná
veľmi vážne a práca na tomto úseku,
aby bola naozaj svedomitá a sústavná. Pretože
vidíme v predloženom zákone základňu,
na ktorej bude možno budovať vzornú, systematickú
starostlivosť o mládež, vyhlasujem za Klub poslancov
Komunistickej strany Slovenska, že naši poslanci budú
hlasovať za prijatie tohto zákona a sme presvedčení
o tom, že žiadne výdavky zo štátnej
pokladnice na plánovitú starostlivosť o mládež
nie sú dosť veľké, aby sme ich nemohli
obetovať, lebo jedine v zdravej a statnej mládeži
bude mať štát zabezpečenú svoju
silnú a trvalú budúcnosť.
Opakujem znova, že budeme hlasovať
za prijatie tohto zákona v tom dobrom presvedčení,
že tým konáme len našu samozrejmú
povinnosť voči našej mládeži, z ktorej
chceme, aby vyrástla nová, zdravá generácia
našich občanov. Chceme, aby náš štát
bol vzorom i v tomto smere a apelujem na všetkých,
ktorí už v minulosti vedeli vykonať tak mnoho,
aby teraz s novou väčšou chuťou pokračovali
v svojej práci, aby získali nových oduševnených
spolupracovníkov a s pomocou štátom zaručených
prostriedkov, aby vybudovali dielo, ktoré bude slúžiť
blahu našich budúcich občanov a ku cti našej
ľudovo-demokratickej republike. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševcík
(zvoní): Ďalším rečníkom
je pán posl. Jirásek. Dávam mu slovo.
Posl. Jirásek: Pane
předsedo, paní a pánové!
Není tomu tak dlouho, co byl
v této síni přijat s radostí zákon
o hornickém pojištění, jenž může
míti do budoucna dalekosáhlý význam
sociální. Dnes předkládá se
ke schválení zákon o organisaci péče
o mládež, a jistě s nemenší radostí
a nadějí vítáme přijetí
tohoto zákona jako velmi důležitý základ
pro sociální, mravní a výchovné
zabezpečení naší mládeže.
Bylo by jistě zbytečné, abych opakoval, co
bylo v poslední době tolikrát zdůrazňováno,
totiž to, že v naší mládeži
je národ nesmrtelný. Chtěl bych jen zcela
nepatrně toto rčení doplniti tím,
že jen v řádné, zdravé a mravné
mládeži je národ nesmrtelný. A právě
toto jediné slůvko je celým obsáhlým
programem, na jehož řešení nestačí
ovšem jeden zákon, o jehož schválení
právě jednáme a který jako první
krok směřující k prohloubení
sociální péče bude jistě dále
doplňován, a to tak, aby obsáhl celou péči
o naši mládež, tak jak si to představujeme.
Je zcela správné, že
tento první krok se týká skutečně
té složky národa, kterou máme všichni
nejraději, t. j. dětí našeho národa.
Mám jen jednu obavu, vzešlou ze srdečného
a praktickou činností podloženého zájmu,
vyplývajícího ze styku jak s dobrovolnými,
tak i úředními sociálními pracovníky
a nad to ještě i ze styku s lidmi sociálně
závislými, obavu, kterou se mnou sdílí
nesčetné množství dobrovolných
pracovníků, zda totiž bylo uvažováno
o tom, že vedle spolků - vyjmenovaných v §
5 zákona o organisaci péče o mládež
a odsouzených obrazně k zániku, i když
jejich název byl přijat jako staronová firma
- bylo v r. 1931 podle údajů Státního
statistického úřadu, uveřejněných
v publikaci "Československá statistika",
svazek 150, řada 11, sešit 4, na území
Československé republiky 5.140 spolků a 8.857
zařízení a ústavů, aniž
byla do tohoto počtu zahrnuta rodičovská
sdružení, česká sociální
pomoc, poradny, dispensáře a j., a že spolky,
vyjmenované v § 5 zákona o organisaci péče
o mládež, tvoří zcela nepatrnou část
celkového počtu spolků zabývajících
se péčí o mládež, jichž
podle uvedené statistiky bylo 2.274. Je pravda, že
podle § 6 zákona o organisaci péče o
mládež je pamatováno na koordinační
komisi pro péči o mládež, v níž
jsou však zastoupeny jen veřejné úřady,
ale nikoli zástupci alespoň největších
ze zbývajících korporací, z nichž
na př. rodičovská sdružení tvoří
dnes velmi početnou a kromě toho velmi výkonnou
složku dosavadní péče o mládež.