Středa 19. března 1947

(Začátek schůze v 15 hod. 37 min.)

Přítomni:

Předseda Jos. David.

Místopředsedové: Hodinová-Spurná, Petr, dr Ševčík, Tymeš, Komzala.

Zapisovatelé: dr Bartuška, Bolen.

Členové vlády: ministři Laušman, dr Procházka.

216 poslanců podle presenční listiny.

Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar; zástupce tajemníka NS dr Ramajzl.

Předseda (zvoní): Zahajuji 41. schůzi ústavodárného Národního shromáždění.

Dovolenou podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal jsem na dnešní schůzi posl. Zeminové, Žáčkové-Batkové, na dnešní a zítřejší schůzi posl. Čížkovi, na tento týden posl. Šlingovi, dr Joskovi, Olbrachtovi, Hladkému, dr Uhlířovi, dr Vladimíru Procházkovi.

Posl. Čihák předložil lékařské vysvědčení vzhledem ku své dovolené udělené mu ve schůzi dne 5. března t. r.

Posl. Sajal žádá o zdravotní dovolenou do konce března t. r. Lékařské vysvědčení předložil.

Posl. Fraštacký žádá o zdravotní dovolenou na 1 měsíc.

Posl. Pexa žádá o zdravotní dovolenou na 1 měsíc. Lékařské vysvědčení předložil.

Posl. dr Langer žádá o zdravotní dovolenou do konce března t. r. Lékařské vysvědčení předložil.

Posl. Doležel předložil dodatečně lékařské vysvědčení k udělené mu dovolené dne 5. března t. r. Navrhuji udělení těchto dovolených.

Kdo s těmito dovolenými souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Dovolené se udělují.

Na žádost výborů soc.-politického a zemědělského přikazuji dodatečně:

výboru soc.-politickému návrh poslanců Pažoutové, Uhlířové, dr Chudoby a Syrovátkové na vydání zákona, kterým se zřizuje Vysoká škola sociální v Brně (tisk 267), a

výboru zemědělskému vládní návrh zákona o odškodnění při nakažlivé obrně vepřů (tisk 400) a vládní návrh zákona o některých opatřeních k provedení národní mobilisace pracovních sil (tisk 425).

Kdo s tímto dodatečným přikázáním uvedeného iniciativního a vládních návrhů zákonů (tisky 267, 400 a 425) jmenovaným výborům souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím je návrh tisk 267 přikázán též výboru soc.-politickému a vládní návrhy tisky 400 a 425 též výboru zemědělskému.

Dále na žádost výboru průmyslového přikazuji dodatečně tomuto výboru vládní návrh zákona o některých opatřeních k provedení národní mobilisace pracovních sil (tisk 425).

Kdo i s tímto dodatečným přikázáním uvedeného vládního návrhu zákona (tisk 425) též výboru průmyslovému souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina - tím je vládní návrh zákona tisk 425 přikázán též výboru průmyslovému.

Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž je

1. Společná zpráva výborů soc.-politického, zdravotnického a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 354) o organisaci péče o mládež (tisk 453).

Zpravodajem za výbor soc.-politický je pí posl. Hodinová-Spurná. Dávám jí slovo.

Zpravodajka posl. Hodinová-Spurná: Slavná sněmovno!

Zákon o organisaci péče o mládež má se státi důležitým mezníkem a základním kamenem jejího úplného zveřejnění. Vývojová linie péče o mládež je obdobná jako v jiných úsecích lidské činnosti, při nichž se jednoho dne dojde k názoru, že jsou pro vývoj národa nezbytné a vysoce důležité a že se jich veřejná správa musí sama ujmouti. To, co původně podnikají jedinci, později určité zájmové složky, musí konečně převzít do své správy stát. Vidíme to i na jiných úsecích a tak tomu bylo i s péčí o mládež.

Nechci líčiti prvotní způsoby udílení milodarů, občanské svépomoci, nahodilé charity až do prvních počátků chudinství a péče sirotčí. Dovolte však, abych se zmínila o prvních počátcích skutečné péče o mládež, která se od běžného chudinství odštěpila a nabývala postupně forem stále kvalitnějších. Byly to instituce spolkové, nazývané původně Okresní komise pro péči o mládež a později Okresní péče o mládež a jejich zemská ústředí, které svoji činnost neustále prohlubovaly, až se došlo k vytvoření zvláštních úseků péče o mládež, jako je na př. péče o matky a kojence, poradny pro ně, péče o děti osiřelé, o dorost, o rekreaci mládeže, o děti tělesně i duševně a mravně vadné atd.

Státní správa ovšem zatím rovněž usilovala o prohloubení péče o nové generace národa a některými známými zákony začala budovati základnu pro zařazení tohoto problému do ostatních povinností a úkolů veřejné správy. Je to ku př. zákon o dozoru na děti v cizí péči a děti nemanželské, zákon o trestním soudnictví nad mládeží a zákon o hromadném poručenství.

Aparát okresních a zemských péčí o mládež byl jí při tom cenným pomocníkem, takže v těchto zákonech mu státní správa přímo provádění některých úkolů svěřila. Všichni víme z denní praxe, jak rozsáhlá a různorodá je tato činnost zmíněných institucí i dalších spolků, které se také zabývají péčí o mládež, a jakého pracovního výkonu i finančního nákladu si tato činnost vyžaduje. Poněvadž je to namnoze činnost, kterou by jinak z největší části musela provádět i uhradit veřejná správa, je přirozeno, že na ni také, zatím pouze formou subvenční, velmi vydatně přispívá. Avšak čím více roste aparát okresních a zemských péčí o mládež a čím více úkolů do budoucna se pro ně rýsuje, tím více převládá názor, že s touto formou nebudeme moci nadále vystačiti pro tak významnou činnost, jako je péče o ty, kteří přijdou po nás a kteří rok za rokem doplňují řady českého a slovenského lidu, zatím co staří je opouštějí.

Všechno úsilí a snahy našeho nového řádu rozhojnily i úkoly péče o mládež překvapující měrou, dávají možnost prohloubiti pracovní úseky dosavadní a otevírají také nové.

I při veškeré obětavosti a lásce k věci, kterou dobrovolní pracovníci i zaměstnanci okresních a zemských péčí o mládež svému krásnému úkolu věnují - a dovolte mi, abych zde těmto bezejmenným za jejich práci velmi vřele poděkovala a vyslovila jim naše uznání - nelze si představiti, že bychom mohli tímto směrem, jakým jsme šli doposud, pokračovati dále. Vývoj dospěl i zde již tak daleko, že stát musí vzíti tento významný úkol zcela do svých rukou.

Zabývali jsme se již jednou, již před okupací tímto problémem, který měl býti vyřešen najednou. Snad proto, že to byl úkol příliš rozsáhlý a dalekosáhlý, nedočkal se návrh v této formě konečné osnovy zákona. Okupace a známý německý postoj k otázce pro náš národ tak důležité, přervaly další možný vývoj.

Nynější etapový postup, který vláda schválila a jehož prvým úsekem je naše projednávaná osnova, chce především pro nově pojímané úkoly péče o mládež zajistit potřebný aparát a pak tyto úkoly postaviti na pevný základ osnovou zákona o provádění veškeré veřejné péče o mládež. Doufejme, že tento postup bude míti dobré a praktické výsledky.

Tento zákon tedy organisuje výkonný aparát. Obrací se při tom na nové správní orgány lidové demokratické republiky, na naše národní výbory, jimž do rukou vkládá péči o to, co máme nejcennějšího, totiž svoji mládež. Myslím, že zde bude v rukou opravdu nejlepších.

Nemůže býti sporu o tom, že starosti, které lidoví zástupci v národních výborech budou museti péči o mládež věnovat, bude jedním z jejich nejtěžších, ale také zároveň nejčestnějších úkolů a že všechen lid bude se dále více zajímati o věci mládeže, bude se jimi zabývat a touto svou prací se jim ještě více přiblíží. Nezapomínejme, že mezi množstvím úkolů, které národní výbory obstarávají, je hodně těch, které buď přímo nebo nepřímo mají na péči o mládež vliv, mohou jí buď škoditi, nebo velmi prospěti, a že proto při jejich řešení budou míti naši lidoví zástupci možnost posoudit tyto vlivy a počítati s nimi i při rozhodování o věcech jiných.

Důvodová zpráva osnovy mluví o tom, že se i nadále počítá s veřejnou dobročinnosti, občanskou pomocí a porozuměním. Bude-li kontrola péče o mládež v rukou národních výborů, máme naději, že dobrá srdce našeho lidu a jeho láska k dětem nebude zeslabována nedůvěrou, zda vše, co na děti má býti vynaloženo, se jim skutečně v plné míře dostane, a budou i nadále pomáhati tam, kde snahy po největším přispění potřebným dětem budou přesahovati finanční možnosti státní správy.

Je jisto, že navržený zákon si vyžádá nejenom usilovné práce všech zúčastněných složek, ale i značných nákladů. Bylo již nesčíslněkráte řečeno, že včasné předcházení poruchám uspoří lidské společnosti mnohem větší výdaje, které by se potom projevily později, kdyby se nestalo opatření. V našem případě byli by to občané sociálně labilní, pracovně méněcenní, mravně rozvrácení a pod., a to nechceme. Víme, že touto zásadou se řídí již naše sociální pojištění, které úspěšně drží krok s duchem doby a které právě péči preventivní věnuje stále větší pozornost. Tak je tomu tím více v tomto našem případě. Co dáme mládeži, vrátí se nám mnohonásobně... (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodajka Hodinová-Spurná (pokračuje): ... a není snad nikoho, kdo by neuznal, že naše mládež si naší největší péče zaslouží. Vždyť ne pro nás, ale pro ni, která je naší nadějí, která je smyslem celého bytí obou našich národů, jsme trpěli, bojovali, zvítězili, pro ni pracujeme, pro ni provádíme dvouletý plán, pro ni, pro naši mládež, snažíme se každý podle svých sil a na svém místě o nejlepší budoucnost.

Chci ještě připomenouti, že i když se snad tímto zákonem řadíme mezi národy, které stojí v péči o mládež na prvých místech, nemůžeme na tomto zákoně přestati. Čeká nás ještě mnoho úkolů dalších a já věřím, že ústavodárné Národní shromáždění věnuje jim největší pochopení a největší úsilí.

Navrhuji jménem soc.-politického výboru schválení vládního návrhu tak, jak jej předkládá soc.-politický výbor. (Potlesk.)

Předseda: Zpravodajem za výbor zdravotnický jest za pana posl. dr Bureše paní posl. Turková. Dávám jí slovo.

Zpravodajkyňa posl. Turková: Slávne ústavodarné Národné shromaždenie!

Zdravotnícky výbor ústavodarného Národného shromaždenia zaoberal sa touto osnovou v súvislosti so súčasne prejednávanou osnovou zákona o preventívnej poradníckej starostlivosti. Zdravotníckemu výboru bolo od počiatku prejednávania tejto osnovy jasné, že zákonom o preventívnej poradníckej starostlivosti preberá veľmi významnú časť z doterajšej činnosti okresnej starostlivosti o mládež a síce starostlivosť poradnícku, ústav národného zdravia, ako inštitúcie výslovne zdravotníckej. Ide o to, či je toto rozdelenie správne, zdravé, či znamená pokrok a zlepšenie proti doterajšiemu stavu, alebo naopak.

Po dôkladnom predebatovaní celej otázky a po preštudovaní celého radu pripomienok a námetov z kruhu sociálne-zdravotníckych pracovníkov dospel zdravotnícky výbor k presvedčeniu, že nové usporiadanie vecí znamená pokrok. Predovšetkým v tom, že z inštitúcie dobrovoľnej stáva sa komisia okresných národných výborov, stáva sa povinným zriadením ľudovej správy, pričom súčasne náklad na starostlivosť o mládež nesie štát. A to je rozhodujúca a ďalekosiahla vymoženosť, pretože to znamená, že opatreniam a návrhom komisie dostáva sa autority, opory celého okresného národného výboru; problémy starostlivosti o mládež stanú sa predmetom rokovania ľudových zástupcov národných výborov. Všetka tá bieda a tie do neba volajúce nedostatky, závady, s ktorými dosiaľ márne zápasili dobrovoľní pracovníci starostlivosti o mládež, budú vynesené na povrch v plnej nahote a predložené zástupcom ľudu, ktorí majú v ruke v každom prípade nesrovnateľne viac moci, ako mali doterajší pracovníci starostlivosti o mládež. A tak je to správne: starostlivosť o mládež ako jeden z dôležitých úsekov ľudovej správy, a nie ako záležitosť dobročinnosti.

Pokrokom je však tiež oddelenie poradníckej starostlivosti od ostatnej starostlivosti o mládež. Pokrokom preto, že musíme vychádzať z pricípu, že zdravie je nedeliteľné, nie je mysliteľné, aby poradnícka starostlivosť o dieťa bola vytrhnutá z celej sústavy preventívnej poradníckej starostlivosti, ktorú budujeme v ústavoch národného zdravia. Pokrokom preto, že tento úsek činnosti ako úsek výslovne zdravotnícky musí byť budovaný výslovne pod zdravotníckymi zreteľmi. Je potrebné, aby personál poradný bol predovšetkým a hlavne zdravotnícky školený a cvičený. Z poradní sa musia stať skutočne dokonalé personálne a inštrumentálne vybavené ordinácie, kde bude možná diagnostická činnosť najvyššej úrovne, preto je špecializácia poradníctva nutná a dobrá.

To ovšem neznamená, že by mala prestať spolupráca starostlivosti o mládež s poradňami. Naopak, táto spolupráca je nielen žiadúca, ale celkom nepostradateľná. Je vyjadrená v zákone o preventívnej poradníckej starostlivosti neobyčajne šťastnou formuláciou, že ústav národného zdravia je pomocným zriadením starostlivosti o mládež. To znamená, že sociálna pracovníčka bude mať svoje pevné postavenie v poradniach, že tam bude sbierať materiál pre svoje pôsobenie, že v poradni bude upozorňovaná na podozrivé okolnosti, ktoré si vyžiadajú jej zákrok a pomoc. Nech si nikto nepredstavuje, že starostlivosť o mládež bez poradní stratí svoje oprávnenie. Tento úsek bude ťažší a nejvďačnejší a nie menej záslužný a významný. Pretože sociálne zlo dosiaľ nezmizlo, dosiaľ hynú naše deti telesne a chátrajú mravne po tisícoch zo sociálnych príčin. A tu sa práve novou organizáciou starostlivosti o mládež otvárajú našim sociálnym pracovníčkam a pracovníkom nové veľké perspektívy, pretože keď už nebudú musieť ako dosial, v toľkých, ba vo väčšine prípadov len registrovať zlo, budú môcť tam, kde bude ohrozená budúcnosť národa, naše deti, uviesť do pohybu skutočne celú ľudovú správu, aby sociálne zlo bolo odstránené. Ich autorita vo verejnosti bude nesporne väčšia, ich práca bude radostnejšia.

Nie je pochyby o tom, že tento zákon nebude nijako znamenať koniec éry drobných pracovníkov starostlivosti o mládež. Ich dielo je takým príkladom obetavosti a dosiahlo takých úspechov a v takom rozsahu, že si zasluhujú hlbokého obdivu a skutočne vďačnosti celého národa.

Prejednávaná osnova zdôrazňuje tento význam dobrovoľných pracovníkov pre pokračovanie v ich diele tým, že zaisťuje ich účasť ako v najvyšších orgánoch, tak aj v komisiách pri národných výboroch.

Budú to i naďalej oni, ktorí budú prinášať i naďalej do starostlivosti o mládež iniciatívu, obetavosť a lásku k dobrej veci.

Zdravotnícky výbor urobil v pôvodnej osnove niektoré zmeny podradného významu v dohode s ostatnými výbormi. Doporučuje slávnemu ústavodarnému Národnému shromaždeniu, aby osnovu s týmito zmenami schválilo. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Zpravodajkou za výbor rozpočtový je paní posl. Uhlířová. Dávám jí slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP