Předseda Jos. David.
Místopředsedové:
Hodinová-Spurná, Petr, dr Ševčík,
Tymeš, Komzala.
Zapisovatelé: dr Bartuška,
Bolen.
Členové vlády:
ministři Laušman, dr Procházka.
216 poslanců podle presenční
listiny.
Z kanceláře NS: tajemník
NS dr Madar; zástupce tajemníka NS dr Ramajzl.
Předseda
(zvoní): Zahajuji 41. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 2, odst. 4
jedn. řádu dal jsem na dnešní schůzi
posl. Zeminové, Žáčkové-Batkové,
na dnešní a zítřejší schůzi
posl. Čížkovi, na tento týden
posl. Šlingovi, dr Joskovi, Olbrachtovi,
Hladkému, dr Uhlířovi, dr Vladimíru
Procházkovi.
Posl. Čihák
předložil lékařské vysvědčení
vzhledem ku své dovolené udělené mu
ve schůzi dne 5. března t. r.
Posl. Sajal žádá
o zdravotní dovolenou do konce března t. r. Lékařské
vysvědčení předložil.
Posl. Fraštacký
žádá o zdravotní dovolenou na 1 měsíc.
Posl. Pexa žádá
o zdravotní dovolenou na 1 měsíc. Lékařské
vysvědčení předložil.
Posl. dr Langer žádá
o zdravotní dovolenou do konce března t. r. Lékařské
vysvědčení předložil.
Posl. Doležel předložil
dodatečně lékařské vysvědčení
k udělené mu dovolené dne 5. března
t. r. Navrhuji udělení těchto dovolených.
Kdo s těmito dovolenými
souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Dovolené
se udělují.
Na žádost výborů
soc.-politického a zemědělského
přikazuji dodatečně:
výboru soc.-politickému
návrh poslanců Pažoutové, Uhlířové,
dr Chudoby a Syrovátkové na vydání
zákona, kterým se zřizuje Vysoká škola
sociální v Brně (tisk 267), a
výboru zemědělskému
vládní návrh zákona o odškodnění
při nakažlivé obrně vepřů
(tisk 400) a vládní návrh zákona o
některých opatřeních k provedení
národní mobilisace pracovních sil (tisk 425).
Kdo s tímto dodatečným
přikázáním uvedeného iniciativního
a vládních návrhů zákonů
(tisky 267, 400 a 425) jmenovaným výborům
souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím
je návrh tisk 267 přikázán též
výboru soc.-politickému a vládní návrhy
tisky 400 a 425 též výboru zemědělskému.
Dále na žádost
výboru průmyslového přikazuji
dodatečně tomuto výboru vládní
návrh zákona o některých opatřeních
k provedení národní mobilisace pracovních
sil (tisk 425).
Kdo i s tímto dodatečným
přikázáním uvedeného vládního
návrhu zákona (tisk 425) též výboru
průmyslovému souhlasí, nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina - tím
je vládní návrh zákona tisk 425 přikázán
též výboru průmyslovému.
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
1. Společná zpráva
výborů soc.-politického, zdravotnického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 354) o organisaci péče o mládež
(tisk 453).
Zpravodajem za výbor soc.-politický
je pí posl. Hodinová-Spurná. Dávám
jí slovo.
Zpravodajka posl. Hodinová-Spurná:
Slavná sněmovno!
Zákon o organisaci péče
o mládež má se státi důležitým
mezníkem a základním kamenem jejího
úplného zveřejnění. Vývojová
linie péče o mládež je obdobná
jako v jiných úsecích lidské činnosti,
při nichž se jednoho dne dojde k názoru, že
jsou pro vývoj národa nezbytné a vysoce důležité
a že se jich veřejná správa musí
sama ujmouti. To, co původně podnikají jedinci,
později určité zájmové složky,
musí konečně převzít do své
správy stát. Vidíme to i na jiných
úsecích a tak tomu bylo i s péčí
o mládež.
Nechci líčiti prvotní
způsoby udílení milodarů, občanské
svépomoci, nahodilé charity až do prvních
počátků chudinství a péče
sirotčí. Dovolte však, abych se zmínila
o prvních počátcích skutečné
péče o mládež, která se od běžného
chudinství odštěpila a nabývala postupně
forem stále kvalitnějších. Byly to instituce
spolkové, nazývané původně
Okresní komise pro péči o mládež
a později Okresní péče o mládež
a jejich zemská ústředí, které
svoji činnost neustále prohlubovaly, až se
došlo k vytvoření zvláštních
úseků péče o mládež, jako
je na př. péče o matky a kojence, poradny
pro ně, péče o děti osiřelé,
o dorost, o rekreaci mládeže, o děti tělesně
i duševně a mravně vadné atd.
Státní správa
ovšem zatím rovněž usilovala o prohloubení
péče o nové generace národa a některými
známými zákony začala budovati základnu
pro zařazení tohoto problému do ostatních
povinností a úkolů veřejné
správy. Je to ku př. zákon o dozoru na děti
v cizí péči a děti nemanželské,
zákon o trestním soudnictví nad mládeží
a zákon o hromadném poručenství.
Aparát okresních a
zemských péčí o mládež
byl jí při tom cenným pomocníkem,
takže v těchto zákonech mu státní
správa přímo provádění
některých úkolů svěřila.
Všichni víme z denní praxe, jak rozsáhlá
a různorodá je tato činnost zmíněných
institucí i dalších spolků, které
se také zabývají péčí
o mládež, a jakého pracovního výkonu
i finančního nákladu si tato činnost
vyžaduje. Poněvadž je to namnoze činnost,
kterou by jinak z největší části
musela provádět i uhradit veřejná
správa, je přirozeno, že na ni také,
zatím pouze formou subvenční, velmi vydatně
přispívá. Avšak čím více
roste aparát okresních a zemských péčí
o mládež a čím více úkolů
do budoucna se pro ně rýsuje, tím více
převládá názor, že s touto formou
nebudeme moci nadále vystačiti pro tak významnou
činnost, jako je péče o ty, kteří
přijdou po nás a kteří rok za rokem
doplňují řady českého a slovenského
lidu, zatím co staří je opouštějí.
Všechno úsilí
a snahy našeho nového řádu rozhojnily
i úkoly péče o mládež překvapující
měrou, dávají možnost prohloubiti pracovní
úseky dosavadní a otevírají také
nové.
I při veškeré
obětavosti a lásce k věci, kterou dobrovolní
pracovníci i zaměstnanci okresních a zemských
péčí o mládež svému krásnému
úkolu věnují - a dovolte mi, abych zde těmto
bezejmenným za jejich práci velmi vřele poděkovala
a vyslovila jim naše uznání - nelze si představiti,
že bychom mohli tímto směrem, jakým
jsme šli doposud, pokračovati dále. Vývoj
dospěl i zde již tak daleko, že stát musí
vzíti tento významný úkol zcela do
svých rukou.
Zabývali jsme se již
jednou, již před okupací tímto problémem,
který měl býti vyřešen najednou.
Snad proto, že to byl úkol příliš
rozsáhlý a dalekosáhlý, nedočkal
se návrh v této formě konečné
osnovy zákona. Okupace a známý německý
postoj k otázce pro náš národ tak důležité,
přervaly další možný vývoj.
Nynější etapový
postup, který vláda schválila a jehož
prvým úsekem je naše projednávaná
osnova, chce především pro nově pojímané
úkoly péče o mládež zajistit
potřebný aparát a pak tyto úkoly postaviti
na pevný základ osnovou zákona o provádění
veškeré veřejné péče o
mládež. Doufejme, že tento postup bude míti
dobré a praktické výsledky.
Tento zákon tedy organisuje
výkonný aparát. Obrací se při
tom na nové správní orgány lidové
demokratické republiky, na naše národní
výbory, jimž do rukou vkládá péči
o to, co máme nejcennějšího, totiž
svoji mládež. Myslím, že zde bude v rukou
opravdu nejlepších.
Nemůže býti sporu
o tom, že starosti, které lidoví zástupci
v národních výborech budou museti péči
o mládež věnovat, bude jedním z jejich
nejtěžších, ale také zároveň
nejčestnějších úkolů a
že všechen lid bude se dále více zajímati
o věci mládeže, bude se jimi zabývat
a touto svou prací se jim ještě více
přiblíží. Nezapomínejme, že
mezi množstvím úkolů, které národní
výbory obstarávají, je hodně těch,
které buď přímo nebo nepřímo
mají na péči o mládež vliv, mohou
jí buď škoditi, nebo velmi prospěti, a
že proto při jejich řešení budou
míti naši lidoví zástupci možnost
posoudit tyto vlivy a počítati s nimi i při
rozhodování o věcech jiných.
Důvodová zpráva
osnovy mluví o tom, že se i nadále počítá
s veřejnou dobročinnosti, občanskou pomocí
a porozuměním. Bude-li kontrola péče
o mládež v rukou národních výborů,
máme naději, že dobrá srdce našeho
lidu a jeho láska k dětem nebude zeslabována
nedůvěrou, zda vše, co na děti má
býti vynaloženo, se jim skutečně v plné
míře dostane, a budou i nadále pomáhati
tam, kde snahy po největším přispění
potřebným dětem budou přesahovati
finanční možnosti státní správy.
Je jisto, že navržený
zákon si vyžádá nejenom usilovné
práce všech zúčastněných
složek, ale i značných nákladů.
Bylo již nesčíslněkráte řečeno,
že včasné předcházení
poruchám uspoří lidské společnosti
mnohem větší výdaje, které by
se potom projevily později, kdyby se nestalo opatření.
V našem případě byli by to občané
sociálně labilní, pracovně méněcenní,
mravně rozvrácení a pod., a to nechceme.
Víme, že touto zásadou se řídí
již naše sociální pojištění,
které úspěšně drží
krok s duchem doby a které právě péči
preventivní věnuje stále větší
pozornost. Tak je tomu tím více v tomto našem
případě. Co dáme mládeži,
vrátí se nám mnohonásobně...
(Hluk.)
Předseda
(zvoní): Prosím o klid.
Zpravodajka Hodinová-Spurná
(pokračuje): ... a není snad nikoho, kdo
by neuznal, že naše mládež si naší
největší péče zaslouží.
Vždyť ne pro nás, ale pro ni, která je
naší nadějí, která je smyslem
celého bytí obou našich národů,
jsme trpěli, bojovali, zvítězili, pro ni
pracujeme, pro ni provádíme dvouletý plán,
pro ni, pro naši mládež, snažíme
se každý podle svých sil a na svém místě
o nejlepší budoucnost.
Chci ještě připomenouti,
že i když se snad tímto zákonem řadíme
mezi národy, které stojí v péči
o mládež na prvých místech, nemůžeme
na tomto zákoně přestati. Čeká
nás ještě mnoho úkolů dalších
a já věřím, že ústavodárné
Národní shromáždění věnuje
jim největší pochopení a největší
úsilí.
Navrhuji jménem soc.-politického
výboru schválení vládního návrhu
tak, jak jej předkládá soc.-politický
výbor. (Potlesk.)
Předseda:
Zpravodajem za výbor zdravotnický jest za pana posl.
dr Bureše paní posl. Turková. Dávám
jí slovo.
Zpravodajkyňa posl. Turková:
Slávne ústavodarné Národné
shromaždenie!
Zdravotnícky výbor
ústavodarného Národného shromaždenia
zaoberal sa touto osnovou v súvislosti so súčasne
prejednávanou osnovou zákona o preventívnej
poradníckej starostlivosti. Zdravotníckemu výboru
bolo od počiatku prejednávania tejto osnovy jasné,
že zákonom o preventívnej poradníckej
starostlivosti preberá veľmi významnú
časť z doterajšej činnosti okresnej starostlivosti
o mládež a síce starostlivosť poradnícku,
ústav národného zdravia, ako inštitúcie
výslovne zdravotníckej. Ide o to, či je toto
rozdelenie správne, zdravé, či znamená
pokrok a zlepšenie proti doterajšiemu stavu, alebo naopak.
Po dôkladnom predebatovaní
celej otázky a po preštudovaní celého
radu pripomienok a námetov z kruhu sociálne-zdravotníckych
pracovníkov dospel zdravotnícky výbor k presvedčeniu,
že nové usporiadanie vecí znamená pokrok.
Predovšetkým v tom, že z inštitúcie
dobrovoľnej stáva sa komisia okresných národných
výborov, stáva sa povinným zriadením
ľudovej správy, pričom súčasne
náklad na starostlivosť o mládež nesie
štát. A to je rozhodujúca a ďalekosiahla
vymoženosť, pretože to znamená, že
opatreniam a návrhom komisie dostáva sa autority,
opory celého okresného národného výboru;
problémy starostlivosti o mládež stanú
sa predmetom rokovania ľudových zástupcov národných
výborov. Všetka tá bieda a tie do neba volajúce
nedostatky, závady, s ktorými dosiaľ márne
zápasili dobrovoľní pracovníci starostlivosti
o mládež, budú vynesené na povrch v
plnej nahote a predložené zástupcom ľudu,
ktorí majú v ruke v každom prípade nesrovnateľne
viac moci, ako mali doterajší pracovníci starostlivosti
o mládež. A tak je to správne: starostlivosť
o mládež ako jeden z dôležitých
úsekov ľudovej správy, a nie ako záležitosť
dobročinnosti.
Pokrokom je však tiež oddelenie
poradníckej starostlivosti od ostatnej starostlivosti o
mládež. Pokrokom preto, že musíme vychádzať
z pricípu, že zdravie je nedeliteľné,
nie je mysliteľné, aby poradnícka starostlivosť
o dieťa bola vytrhnutá z celej sústavy preventívnej
poradníckej starostlivosti, ktorú budujeme v ústavoch
národného zdravia. Pokrokom preto, že tento
úsek činnosti ako úsek výslovne zdravotnícky
musí byť budovaný výslovne pod zdravotníckymi
zreteľmi. Je potrebné, aby personál poradný
bol predovšetkým a hlavne zdravotnícky školený
a cvičený. Z poradní sa musia stať skutočne
dokonalé personálne a inštrumentálne
vybavené ordinácie, kde bude možná diagnostická
činnosť najvyššej úrovne, preto je
špecializácia poradníctva nutná a dobrá.
To ovšem neznamená, že
by mala prestať spolupráca starostlivosti o mládež
s poradňami. Naopak, táto spolupráca je nielen
žiadúca, ale celkom nepostradateľná. Je
vyjadrená v zákone o preventívnej poradníckej
starostlivosti neobyčajne šťastnou formuláciou,
že ústav národného zdravia je pomocným
zriadením starostlivosti o mládež. To znamená,
že sociálna pracovníčka bude mať
svoje pevné postavenie v poradniach, že tam bude sbierať
materiál pre svoje pôsobenie, že v poradni bude
upozorňovaná na podozrivé okolnosti, ktoré
si vyžiadajú jej zákrok a pomoc. Nech si nikto
nepredstavuje, že starostlivosť o mládež
bez poradní stratí svoje oprávnenie. Tento
úsek bude ťažší a nejvďačnejší
a nie menej záslužný a významný.
Pretože sociálne zlo dosiaľ nezmizlo, dosiaľ
hynú naše deti telesne a chátrajú mravne
po tisícoch zo sociálnych príčin.
A tu sa práve novou organizáciou starostlivosti
o mládež otvárajú našim sociálnym
pracovníčkam a pracovníkom nové veľké
perspektívy, pretože keď už nebudú
musieť ako dosial, v toľkých, ba vo väčšine
prípadov len registrovať zlo, budú môcť
tam, kde bude ohrozená budúcnosť národa,
naše deti, uviesť do pohybu skutočne celú
ľudovú správu, aby sociálne zlo bolo
odstránené. Ich autorita vo verejnosti bude nesporne
väčšia, ich práca bude radostnejšia.
Nie je pochyby o tom, že tento
zákon nebude nijako znamenať koniec éry drobných
pracovníkov starostlivosti o mládež. Ich dielo
je takým príkladom obetavosti a dosiahlo takých
úspechov a v takom rozsahu, že si zasluhujú
hlbokého obdivu a skutočne vďačnosti
celého národa.
Prejednávaná osnova
zdôrazňuje tento význam dobrovoľných
pracovníkov pre pokračovanie v ich diele tým,
že zaisťuje ich účasť ako v najvyšších
orgánoch, tak aj v komisiách pri národných
výboroch.
Budú to i naďalej oni,
ktorí budú prinášať i naďalej
do starostlivosti o mládež iniciatívu, obetavosť
a lásku k dobrej veci.
Zdravotnícky výbor
urobil v pôvodnej osnove niektoré zmeny podradného
významu v dohode s ostatnými výbormi. Doporučuje
slávnemu ústavodarnému Národnému
shromaždeniu, aby osnovu s týmito zmenami schválilo.
(Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Zpravodajkou za výbor rozpočtový
je paní posl. Uhlířová. Dávám
jí slovo.