Považuji to za velmi nesprávné, ba dokonce
za škodlivou politiku, za protinárodní a protistátní
politiku. Myslím, že ústřední
Národní fronta v této otázce byla
jednotná, že ústřední Národní
fronta, všechny politické strany bez rozdílu
se dohodly na odsunu Němců, že hlava našeho
státu, p. president dr Edvard Beneš měl
mnohdy příležitost o odsunu mluvit a říkal,
že si naši státní a vládní
činitelé byli vědomi těchto národohospodářských
ztrát. Nač, prosím, nyní nad tím
plakat, že jsme dnes na mnohých místech, v
mnohých průmyslových odvětvích
hospodářsky oslabení! To je snad každému
známo, to snad každý ví, že nemůžeme
nahradit 3 mil. Němců, z nichž 750 tisíc
bylo zaměstnáno v průmyslu, z nichž
mnoho tisíc bylo dobrými odborníky, dobrými
specialisty, to každý, kdo smýšlí
upřímně s naší republikou, musí
vědět, že odchod těchto Němců
nemůžeme nahradit za rok, ani za dva, možná
že ani za tři. Ale jednou jsme se k tomuto činu
rozhodli, načpak tento velký státnický
čin, toto historické dílo kritisovat, proč
se za něj kladně nepostavit a říci:
Lépe, když hospodářsky ztratíme,
jen když nebudeme mít u nás, v Československé
republice, pátou kolonu, která by nás zrazovala
a která by nás určitě zradila. (Potlesk.)
Snad každý z nás vzpomene na činnost
Němců u nás v republice. V roce 1918 snaha
vytvořiti z t. zv. Sudet samostatný celek Deutschböhmen.
V roce 1922 vytvoření německé nacionálně
socialistické strany v Československé republice
v čele s Krebsem a Jungem. V roce 1933, po
jejím rozpuštění, zakládá
Konrad Henlein sudetskou stranu, o dvě léta později
tato strana je zakázána, ale je opět ustavena
pod jiným jménem SDP a v podvratné činnosti
pokračuje. V rámci této strany vzniká
nová organisace ordnerů, t. zv. FS. V roce 1935
ve svobodných, demokratických volbách odevzdalo
58,2 % Němců své hlasy pro sudetoněmeckou
stranu. V roce 1936 proklamuje Henlein po prvé požadavek
autonomie pro t. zv. Sudety. V roce 1938 ultimatum naší
vládě ve formě 8 karlovarských požadavků.
V témže roce v říjnu Mnichov, 4. 12.
1938 volby v odtrženém území, při
nichž 98,78 % sudetských Němců odevzdalo
své hlasy pro Hitlera. V roce 1939 rozštěpení
Československa na dva státy vytvořením
t. zv. svobodného státu Slovenského, 15.
března 1939 násilná okupace, 17. listopadu
1939 zavření vysokých škol a hromadné
zavlečení vysokoškoláků a universitních
profesorů do koncentračních táborů.
V témže roce Frankův plán na úplné
vyhlazení českého národa, který
měl být v případě vítězství
zčásti vyvražděn, zčásti
vyvezen na Sibiř. V roce 1941 rozpuštění
Sokola, 27. září 1941 příchod
kata Heydricha. 27. května 1942 zúčtování
s Heydrichem a počátek vlny hromadného vyvražďování
českého národa. 24. června 1942 Ležáky.
10. července 1942 Lidice, 1942 až 1945 národní
a politická persekuce, soustavné drancování
našeho hospodářství, čeští
lidé totálně nasazováni do zbrojního
průmyslu jak v Protektorátě, tak na území
Říše. Celé ročníky mladých
českých lidí zavlékány do německých
oblastí a používáno jich při
odklizovacích pracích a při kopání
zákopů. Taková je bilance, kterou každý
z nás dobře zná, bilance 6 let soužití
s Němci. 400.000 totálně nasazených
242.000 zavlečených, 83.000 vyvražděných,
45.000 nezvěstných, 114.000 obětí
persekuce s podlomeným zdravím a úhrnná
škoda zaviněná okupací činí
okrouhle 700 miliard Kčs.
Takový je stav a myslím, že každý
poctivý občan, každý poctivý
vlastenec bude a musí schvalovat odsun Němců
jako historické dílo, jako základní
kámen naší nové republiky. Naši
osídlenci a noví čeští hraničáři
jsou si plně vědomi toho, že osidlovací
politika, kterou dělá v nynější
době československá vláda, je novou
osidlovací politikou, osidlovací politikou skutečně
lidovou, skutečně demokratickou. Nikdo nemůže
naší nové osidlovací politice vytýkat,
že by zakládala zbytkové statky, že by
zakládala zbytkové fabriky, jak tomu bylo v některých
případech v první republice. Jenom 2.400
zbytkových statků bylo zaviněno reformou
a určitým způsobem osídlení.
To v dnešní době není. Zákon
dává nárok na 8 až 13 ha a nikdo nedostane
víc, ani žádný pan ministerský
rada, ani žádný továrník, kdyby
o to žádal. Musí být výkonným
zemědělcem, a pak teprve dostane půdu. To,
myslím, je hlavní a zásadní rys naší
osidlovací politiky. Živnosti dostanou ti, kteří
v nich skutečně pracují, a rodinné
domky ti, kteří v rodinných domcích
žijí, skutečně ti, kteří
přispívají ke splnění dvouletého
plánu, kteří dávají své
ruce a své mozoly k disposici k zlepšení hmotné
a hospodářské situace našeho státu.
Nikdy by tito pracovníci nedostali své majetky,
kdyby byl u nás kapitalistický a liberalistický
systém. Mohou je dostat a jsou si vědomi, že
je dostávají proto, poněvadž liberalismus
a kapitalismus je u nás vymýcen a nastolili jsme
nový druh demokracie, demokracii lidovou, demokracii skutečně
takovou, jaká má u nás v národě
a ve státě místo. Jedině dík
lidové demokracii, jedině dík pokrokovým
činitelům mohou osídlenci spolehnouti na
to, že tyto majetky, které jim právem patří,
do vlastnictví též dostanou.
Často je slyšeti agitaci v tom smyslu, že v pohraničí
jsou celé lány neobdělaných polí.
Snad bych i s touto agitací s tohoto místa mohl
zúčtovat. Ano, u nás na Karlovarsku zůstalo
neobděláno 21/2 % polí,
u nás na Karlovarsku zůstalo nesklizeno 4,7 % obilí,
ano, u nás na Karlovarsku zůstalo něco kolem
7 % nesklizené cukrovky. To je fakt, nač se s tím
skrývat, ale prosím, kolik bylo sklizeno a jakými
prostředky! Kolik pracovních sil měli Němci
k disposici na žně, kolik jsme jich na Karlovarsku
měli my! Karlovarský kraj měl ve volbách
80.000 hlasů, to znamená, že jsme tam měli
maximálně asi 120.000 Čechů, při
čemž za Protektorátu bylo v tomto kraji 650.000
obyvatel. Ať nyní někdo mluví, jaké
to byly výkony zemědělců, jaké
to byly výkony brigád! Jsem povinen s tohoto místa
poděkovat armádě karlovarské, myslím,
že je to divise, která v nejzápadnějších
Čechách odpracovala na polích 650.000 hodin.
Taková je skutečnost. (Potlesk.) Proč
stranický tisk nepíše o této velké,
gigantické budovatelské práci, proč
se píše o těch mizivých dvou procentech,
o třech, o pěti, o sedmi, která se nemohla
sklidit při nejlepší vůli, poněvadž
zapadla sněhem? A pod sněhem těžko v
hospodářství pracovat.
Agituje se i proti pastvinářským družstvům.
Prohlašuji, že moje strana i já jsme si plně
vědomi, že ne každé pastvinářské
družstvo je zcela v pořádku. Mám dojem,
že všichni karlovarští poslanci - mluvím
za svůj kraj mi to potvrdí, ale na druhé
straně mi, prosím pěkně, řekněte
a odpovězte, co dělat na těch horských
pastvinách, co dát do nich: nechat je pustými,
nevyužitými? Jedině pastvinářská
družstva v pohraničí, ve vysokých polohách
mohou ta vyšší místa ještě
využít a dát určitý prospěch
národu. Nic se tam nedaří, ani obilí,
ani brambory. Je potřebí zavádět jinou
výrobu, je potřebí zavést pěstování
dobytka. Kromě toho poslední dobou se stále
říká, že našim osídlencům
se nedaří tak, jak vláda slibovala. I s tím
bych chtěl zúčtovat. Všem našim
osídlencům, abych se opravil, 99 % našich osídlenců
se daří nyní v pohraničí lépe,
než se jim dařilo za první republiky. Do pohraničí
odešli lidé chudí, sociálně slabší,
odešli tam kočové, deputátnici, a kdo
z nás je z venkova, ať si vzpomene, jak za první
republiky bydlili deputátníci a jak kočové,
kolik vydělávali na panském za hodinu: u
nás v kraji, na Kutnohorsku, 80 haléřů
žena, 1,20 Kč muž ve žních. Taková
je skutečnost.
Jak se daří dnes osídlencům zemědělským?
Nikdy neměli naději na to, že dostanou hroudu,
kousek pole, půdu. Nikdy nevěřili, ani netušili,
že budou pracovat na vlastním - a dnes dostávají
usedlosti a po odhlasování tohoto zákona
dostanou živnosti ti, kteří pracovali dříve
jako příručí, jako prodavači,
dostanou rodinné domky. Myslím, že tento podstatný
rys naší lidové a demokratické politiky
skutečně zde ukáže určitý
rozpor v názorech a, myslím, mnohdy i dost hluboký
rozpor, který se, jak je vidět, odráží
i v Národní frontě.
Často slyším útoky na národní
výbory. S tohoto místa jsem již jednou mluvil
o jejich práci. Národní výbory, předtím
snad správní komise, byly v pohraničí
postaveny před velmi těžké a odpovědné
úkoly, ba mnohdy nadlidské úkoly. Kdo z nás
tam byl a snad tam čas žil, viděl to. Odsun
Němců, zajištění majetku, konfiskace,
soupisové akce a všechno to, co souviselo s administrativní
politickou prací správních komisí
a národních výborů. Já, prosím,
nechci a nebudu tvrdit, že všechny národní
výbory pracují správně, ani nebudu
tvrdit, že všichni předsedové národních
výborů zastávají své funkce
dobře, ale kritisovat jednotlivce a nedívat se na
to gros národních výborů, které
od květnové revoluce dalo do pořádku
pohraniční administrativu - to je demagogie, to
je při nejmenším velmi špatná práce,
která nemůže a nebude mít ohlas. Pohraničí
se konsoliduje a bylo by potřebí, aby politické
strany právě v pohraničí pochopily
sílu a nutnost Národní fronty. Myslím,
že Národní fronta je takovým prvním
předpokladem, který může a musí
dát našim pohraničním oblastem silnou
pomoc, kterou pohraničí vyžaduje a které
potřebuje.
Druhou velkou otázkou, která musí být
v krátké době řešena, je otázka
zásobování. A zde musím konstatovat,
vážená sněmovno, že v otázkách
zásobovacích naše pohraničí velmi
silně a daleko kulhá za vnitrozemím. Při
každé příležitosti, při
každé schůzi jsou všichni poslanci za
pohraničí zahrnováni dotazy: Proč
u vás v Praze je vepřové maso a u nás
není, proč v pohraničních okresech
nedostávají děti čokoládu a
ve vnitrozemí ano? Takovýchto otázek je mnoho
a mnoho. Apeloval jsem při rozpravě o rozpočtu
na pana ministra výživy, aby se touto otázkou
zabýval. Uplynuly již dva měsíce, ale
stále vidíme, že v otázkách zásobovacích
musí býti v pohraničí učiněno
jasno.
Stejně ožehavým problémem je péče
o zdraví. O této otázce mluvil soudr. Hladký.
Myslím, že je to společná otázka
celého pohraničí: nejenom nedostatek lékařů,
vážená sněmovno, ale nedostatek zdravotního
personálu, nedostatek hygieny, nedostatek lékařské
kontroly, nedostatek nemocnic, zvýšená úmrtnost
kojenců; všechny tyto problémy by měly
být řešeny a věřím, že
ve spolupráci s parlamentem pan ministr zdravotnictví
zde jisté kroky udělá.
Třetím takovým problémem a otázkou,
která nebyla ještě vyřešena, je
otázka určité nejistoty dělníků
v průmyslových podnicích. Vláda se
usnesla na několika svých schůzích
- a je to také součástí vládního
programu - že z pohraničí budou konfiskované
továrny převáženy na Slovensko, aby
Slovensko bylo industrialisováno. S vládním
programem, s usnesením vlády jistě každý
souhlasí a každý poctivý občan
přeje Slovensku, aby v co nejkratší době
byly podniky schválené vládou na Slovensko
přestěhovány. Ovšem je zde jiný
problém, a to u konfiskátů průmyslových
kategorie C, kde výběžní lhůty
různými machinacemi, různými podvody,
ať již centrálních úřadů
nebo i místních činitelů, jsou stále
prodlužovány, materiál a suroviny dostávají
průmyslové konfiskáty C, zatím co
některé naše průmyslové podniky,
které mají výrobní plány ve
dvouletce, které mají určité operativní
plány, nedostávají suroviny a materiál.
Myslím, že zde by měl pan ministr průmyslu
velké pole působnosti, aby všechny průmyslové
konfiskáty označené písmenou C byly
již jednou likvidovány, aby byly částečně
převezeny na Slovensko, částečně
dány podle vládního programu i podle dvouletého
plánu těm krajům, které nemají
průmyslu a které jsou považovány za
kraje zanedbané. Proto je také určitá
nervosita mezi osazenstvem, které pracuje na konfiskátech
průmyslových C. Tyto závody měly být
již dávno likvidovány a dnes mnohde - a myslím,
že je to hlavně na Liberecku - již někteří
dělníci nevědí, zdali na tom Liberecku
dostanou v budoucnosti ve stejném průmyslovém
odvětví zaměstnání.
To jsou velmi vážné záležitosti,
kterými by se mělo ministerstvo průmyslu
zabývat.
Stejně vážné je likvidování
podniků průmyslu poživatin a potravin. Zatím
co ministerstvo průmyslu svolávalo na likvidaci
těchto podniků v pohraničí konference
za přítomnosti národních výborů
i místních odborníků, ministerstvo
výživy neuznalo za vhodné tyto oblastní
konference svolávat a bez vědomí národních
výborů uzavírá pivovary a potravinářské
podniky v pohraničí, podle našeho názoru
bez jakéhokoli plánu. Totéž, co platí
o pivovarech, platí i o mlýnech. Vnitrozemské
podniky se ke svým podnikům v pohraničí
chovají mnohdy macešsky a jsme svědky toho,
že zatím co vnitrozemské podniky mají
řadu krásných objednávek, jsou zásobovány
surovinami, mají nejlehčí a nejčistší
práci, podniky v pohraničí nedostávají
surovin a dostanou-li zakázky, dostanou jich mnohem méně
než podniky ve vnitrozemí, a zde vzniká nezdravá
atmosféra: řevnivost a nevraživost průmyslového
osazenstva proti průmyslovému osazenstvu nebo podniku
ve vnitrozemí. Myslím, že spravedlivým
plánováním a spravedlivou distribucí
by se dala tato disparita v nejkratší době
odstranit.
Mohl bych uvésti řadu příkladů
a případů, jak byrokraticky rozhodují
centrální úřady o osudech hraničářů,
o osudech pohraničních podniků, a jako takový
křiklavý případ bych chtěl
uvést podnik chebské ocelárny v Rotavě,
kde je zaměstnáno již více než
200 českých lidí. Tyto podniky jsou v likvidaci
a ta je potvrzena ministerstvem průmyslu. Z osidlovacích
důvodů řada komisí přislíbila
osazenstvu založení nového podniku. Osazenstvo
čekalo bez práce 41/2 měsíce,
než byly splněny sliby, které byly dány
ministerstvem průmyslu a panem inž. Matouškem
i písemně. Zatím nám 200 českých
lidí 41/2 měsíce zahálelo,
200 českých lidí nevyrábělo.
Je záhodno, aby tyto závady byly co nejrychleji
odstraňovány, aby centrální úřady
byly hybnější a nedívaly se na pohraničí
jako na své nevlastní dítě. Stejně
je tomu se závodem Alba v Zelené Hoře, který
patří k mateřskému závodu v
Hořovicích. Z toho pak vzniká velká
nedůvěra k úřednictvu ze všech
ministerstev a ze všech centrálních úřadů.
A správně a plným právem si stěžují
naši osídlenci a hraničáři v
tom směru, že komise ze všech ministerstev a
ze všech centrálních úřadů
jezdí do pohraničí jenom proto, aby si něco
pěkného s sebou odvážely do Prahy. Takový
je fakt. Zjišťovali jsme si některé případy
a zjistili jsme toto: O úřední zásahy
některým úředním činitelům
nejde; jde jim pouze o diety a nepřinášejí
svým komisionelním řízením
žádného prospěchu pohraničním
obcím ani pohraničním závodům.
Stejným nešvarem je, že místní
i okresní národní výbory bývají
zaplavovány haldami papírů, haldami spisů,
které nemohou být vyřizovány. Proč?
Poněvadž je tam řada nutnějších
záležitostí, spojených s výstavbou
pohraničí. Je potřebí také
některé pohraniční kraje zařadit
mezi t. zv. zaostalé kraje a dát jim patřičnou
pomoc. Myslím, že na př. okresy Teplá
a Žlutice, kde není žádný průmysl,
okresy zaostalé a zanedbané by si stejně
dobře zasloužily pomoci z této akce jako okresy
vnitrozemské.
Posledním bodem, o kterém chci mluvit, je otázka
specialistů. Zde bych apeloval na přítomného
pana ministra vnitra Noska, aby otázce specialistů
věnovalo jeho ministerstvo patřičnou pozornost.
Snad mi potvrdí všichni kolegové z pohraničí,
že zelené legitimace nebyly rozdávány
specialistům, nýbrž mnohdy těm, kteří
mají ke specialistům hodně daleko: zametačkám,
uklizečkám, kočím. Vláda ve
svém sezení schválila a usnesla, že
v pohraničí nesmí zůstat více
než 47.000 německých specialistů, z
toho 20.000 pro výrobu a těžbu uhlí.
Kdybychom se podívali na okres vejprtský, napočetli
bychom 4000 Němců, na okrese kraslickém 41/2
tisíce Němců atd. atd. Jestliže tato
akce, očištění pohraničí
od Němců má býti provedena, tedy musí
být provedena i za cenu hospodářských
ztrát, ale musí být provedena ku prospěchu
a k zajištění bezpečnosti hranic naší
republiky. To je jediný spravedlivý požadavek,
který v této otázce může mít
váhu. (Předsednictví převzal místopředseda
dr Ševčík.)
Chtěl bych končit a říci, že
věřím, že toto velké dílo,
tento zákon, který dnes parlament odhlasuje, bude
našimi pracujícími hraničáři
opravdu sympaticky přijat a že v době co nejkratší
navrhne osidlovací úřad vládě
přídělová nařízení,
na základě nichž bude moci býti tohoto
zákona použito.
Myslím, že tento zákon přinese uklidnění,
konsolidaci, přinese jistotu drobným podnikatelům
i uživatelům rodinných domků. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík: K slovu sa ešte
prihlásil pán posl. dr Veverka. Dávam
mu slovo.
Posl. dr Veverka: Paní a pánové!
Po čtyřech zpravodajích promluvilo ještě
10 předem přihlášených řečníků
a jako další kolega Harus, kteří
náležitě a dostatečně vyložili
a odůvodnili velkorysost a význam velkého
našeho osidlovacího díla, jakož i prováděného
odsunu Němců. My, kteří jsme působili
v pohraničí již v dobách dřívějších,
si můžeme zvlášť dobře ověřit
dosah a význam nových poměrů, nastalých
vysídlením Němců a osidlováním
pohraničí novými našimi lidmi. A já
se domnívám, že jestliže v den, kdy je
schvalován zákon o faktickém přidělování
bývalého německého majetku, nás
současně dochází zpráva, že
bylo odsouzeno na smrt 6 bývalých henleinovských
poslanců, že i to je zvlášť dokladem
toho, že je tady nějaká změna, že
se stalo něco velkého, nového a také
zvláštního.
Nejde však, přátelé, jenom o to, abychom
snad v četných projevech hýřili slovy
pochvaly, silnými slovy, frázemi a tu a tam po případě
také utrousili projev sentimentality. Je skutečností,
že za 3 měsíce tomu bude dva roky, kdy jsme
převzali pohraničí i s tím vším
velkým majetkem po Němcích, zrádcích
a kolaborantech, a tato skutečnost nás musí
nutit k tomu, abychom se na ni dívali opravdu střízlivě
a realisticky.
Oč jde? Dnes, kdy si musíme zvykat na tanec miliard
korun kolem nás, ne miliard korun, kterých máme
nazbyt, ale miliard korun, kterých potřebujeme velmi
nutně pro naše hospodářství,
pro náš stát, je nutno si v prvé řadě
a v souvislosti s osnovou právě projednávanou
uvědomit, že majetek Němců, všechen
majetek Němců musí být náležitě
podchycen a zhodnocen, aby národ a stát za něj
dostal co nejvíce, neboť také velmi mnoho potřebuje
na náhradu škod, ježu mu způsobili okupanti
v době okupace. (Potlesk.) Za druhé je úkolem
této osnovy zákona vnést konečně
už také klid do našeho pohraničí.
V té první části, myslím, byla
velmi významná poznámka jednoho ze zpravodajů,
kolegy Sajala, který odhadl konfiskovaný
majetek po Němcích asi na hodnotu 300 miliard korun.
Svého času jsme slyšeli odhadovanou cifru asi
200 miliard korun. Ale je velmi smutné, přátelé,
a velmi zarážející, když slyšíme
z úst některých odpovědných
činitelů, že z těchto obrovských
stamiliardových hodnot se dostane nakonec do státní
pokladny asi 80 až 100 miliard korun. Jistě bude přídělová
cena menší nežli skutečná hodnota,
ale přiznává se, doznává se,
že asi třetina těchto skutečných
hodnot byla zašantročena, zkažena, rozkradena.
Proto je nejvyšší čas opravdu přikročit
k přidělování, aby už každý
věděl, na čem je, s čím hospodaří
jako se svým a co patří opravdu národu
a státu. Já bych chtěl přesto, že
jeden z řečníků přede mnou,
kol. Harus, nám zde velmi drásavě
pro naše osrdí vyložil, jak je těžký
úkol historiků - zopakovat, protože je třeba
opravit také vývody kol. Steinera, jak to
šlo po sobě při jednáních nebo
při přípravách na definitivní
přidělování ukořistěného
majetku. Již v srpnu 1945 připravilo ministerstvo
průmyslu pro vládu návrh na zkrácené
přidělování živností,
konfiskovaných v pohraničí po Němcích.
Osnova nebo návrh zůstal stát, aniž
byl realisován ve vládě. V dubnu, t. j. na
jaře r. 1946 ještě v Prozatímním
Národním shromáždění byla
přijata zvláštní resoluce, kde dlouhý
pasus byl věnován potřebě a zdůvodnění
urychleného přidělování konfiskovaných
živností a vůbec konfiskovaného majetku
v pohraničí. Je to snad osobní, ale já
jsem byl zpravodajem a autorem této resoluce v osidlovacím
výboru Prozatímního Národního
shromáždění. V květnu 1946 podal
klub poslanců sociální demokracie celý
zvláštní iniciativní návrh zákona
na přidělování živnosti a konfiskovaného
majetku malých hodnot v pohraničí. Při
těchto návrzích a námětech
šlo o skutečné přidělování,
aby bylo jasno, ne o přidělování symbolické.
Doznávám, že autogram člena vlády
může býti krásnou upomínkou na
nynější historické doby, které
prožíváme, ale dekret, byť i s podpisem
vlády, bez důsledného provedení aktu
přidělovacího nemá význam a
to není to, co naši lidé v pohraničí
potřebují.