Přemnoho potíží způsobila také
otázka, zda konfiskátu může nabýti
uchazeč, členem jehož rodiny je Němec
nebo Maďar. V této otázce oprávněně
zvítězil názor, že v pohraničí
nelze z důvodu bezpečnosti státu přiděliti
do vlastnictví konfiskát těm, jichž
členové rodiny jsou Němci nebo Maďaři,
pokud nebude nade vší pochybnost prokázáno,
že jde o osvědčené bojovníky
proti hitlerovskému fašismu. Spolehlivost takového
důkazu bude zaručena jednak tím, že
takovou výjimku smí připustit pouze ministerstvo
národní obrany po dohodě s ministerstvem
vnitra, jednak tím, že vláda je vázána
resolucí, aby dohlédla, aby se takové výjimky
nepřiznaly manželstvím, uzavřeným
po 21. květnu 1938, t. j. v době zvýšeného
ohrožení republiky. Nutno ještě zdůraznit,
že jde o rodinné příslušníky
německé nebo maďarské národnosti,
nikoliv německého nebo maďarského původu,
takže kdo z nich se hlásil k národnosti české,
není postižen.
Projednávaná osnova bude po stránce obsahové
podrobně vyložena panem zpravodajem právního
výboru. Proto od toho upouštím.
Osnova, která se předkládá ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
je splněním slibu daného vládou osídlencům,
je aktem, který úspěšně přispěje
k dokončení osidlování, je významným
a dalekosáhlým dílem sociální
pomoci malým a slabým jedincům pracujícího
národa a je důkazem, že Národní
fronta Čechů a Slováků je a zůstane
úspěšným nástrojem lidové
demokracie a že je ve svých základech pevná.
Soc.-politický výbor projednal osnovu v celé
řadě dlouhých a vyčerpávajících
schůzí a usnesl se na změnách, vyznačených
ve společné zprávě všech zúčastněných
výborů, a na resolucích, jichž obsah
je vytištěn za textem zákona.
Doporučuji jménem soc.-politického výboru,
aby ústavodárné Národní shromáždění
přijalo osnovu beze změny tak, jak je předložena.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Zpravodajem za výbor právní
je pan posl. dr Kokeš, jemuž dávám
slovo.
Zpravodaj posl. dr Kokeš: Slavné ústavodárné
Národní shromáždění, paní
a pánové!
Po hrozných zkušenostech, jichž se náš
lid dožil s německou a maďarskou menšinou,
rozhodly se oba naše národy, český i
slovenský, že nová republika Československá
je státem Čechů a Slováků,
bez Němců a bez Maďarů. Naše první
vláda ve svém košickém programu v kapitole
VIII a IX se zavázala, že bude zúčtováno
se zrádnou německou a maďarskou menšinou,
jakož i se zrádci a kolaboranty. Po vítězném
zakončení osvobozovacího boje se náš
lid počal v duchu košického vládního
programu zbavovati páté kolony německé
a hned v květnových dnech roku 1945 přikročil
k provádění odsunu Němců z
území republiky. Náš lid si byl vědom
nebezpečí, které mu hrozilo a hrozí
se strany Němců, a naplněn hořkostí
nad spáchanými zvěrstvy svých dřívějších
spoluobčanů z prvé republiky, byl rozhodnut
důsledně a úspěšně dokončiti
národní revoluci.
Lid i jeho vláda v čele s presidentem republiky
byli při řešení této otázky
v naprostém souladu. Již dne 19. května 1945
vychází dekret presidenta republiky, podle kterého
majetek okupantů, zrádců a kolaborantů
přechází do národní správy.
Tímto dekretem přechází veškerý
majetek Němců, zrádců a kolaborantů
pod dozor národa českého a slovenského
a zákonnou cestou je nepřátelům našeho
státu znemožněno disponovati se svým
majetkem podle své vůle. Podle tohoto dekretu jmenovaly
národní výbory národní správce,
kteří až do dalšího opatření
měli jako dobří hospodáři tento
majetek spravovat. Dne 25. října 1945 byl vydán
dekret presidenta republiky č. 108 Sb. o konfiskaci nepřátelského
majetku a Fondech národní obnovy. Podle tohoto dekretu
byla provedena konfiskace nepřátelského majetku,
jakož i majetku zrádců a kolaborantů
ve prospěch Československé republiky.
Touto zákonnou cestou zaniklo vlastnictví nepřátel
našich národů, českého a slovenského,
a poněvadž majetek byl konfiskován pro Československou
republiku, zůstává jí na vůli,
jakým způsobem bude s konfiskovaným majetkem
naloženo. Již dekret č. 108 z roku 1945 ze dne
25. října obsahoval základní ustanovení
o tom, kdo bude pečovati o konfiskovaný majetek
a kdo a podle jakých zásad má konfiskovaný
majetek rozdělit. Tento dekret byl však tvořen
za určitých předpokladů, které
se později změnily. Tím se stalo, že
konfiskovaný majetek, o který pečovali národní
správci pod dozorem národních výborů,
nebyl přidělován do vlastnictví se
zřetelem na zdlouhavost a složitost řízení,
jak je stanovil dekret č. 108/1945. Třetí
vláda Československé republiky je si vědoma
tohoto nedostatku a ve svém programu, který předložila
dne 8. července 1946 tomuto ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
klade si za úkol dokončiti velké osidlovací
dílo a výslovně prohlašuje: "Okamžitě
se přistoupí k úpravě majetkově-právních
poměrů Čechů a Slováků
v pohraničí i ve vnitrozemí, zejména
pokud jde o zemědělské usedlosti, drobné
živnosti, rodinné domy a bytová zařízení.
Bude vypracován návrh zákona, který
umožní urychlený knihovní převod
vlastnictví k půdě na nové zemědělské
přídělce. Národním správcům,
kteří se osvědčili, jakož i jiným
způsobilým uchazečům bude usnadněno
nabýti vlastnictví k spravovanému živnostenskému
majetku. Při všech přídělových
řízeních se bude počítati s
placením úhrady ve splátkách snesitelných
pro nabyvatele. Úspěšným národním
správcům a uživatelům rodinných
domů v pohraničí, kteří jsou
tam řádně zaměstnáni, se poskytne
právní nárok na příděl
jimi spravovaných nebo užívaných majetků
velmi zjednodušeným a zkráceným přídělovým
řízením".
Podle tohoto závazku vlády byl vypracován
vládní návrh projednávaného
zákona tisk 119. Tímto zákonem má
být umožněno národním výborům
a osidlovacímu úřadu rychle přiděliti
do vlastnictví malé a střední majetkové
podstaty včetně rodinných domků. Vládní
návrh je ve svém prvém a druhém oddílu
vlastně novelisací dekretu č. 108 ze dne
25. října 1945, neboť se ukázalo, že
v tomto dekretu jsou mezery, které je nutno doplniti, aby
bylo možno ve smyslu vládního programu provésti
zkrácené přídělové řízení.
Vládní návrh zákona neřeší
však celý problém, jak naložiti s veškerým
konfiskovaným majetkem, nýbrž v oddílu
III řeší jen otázku přídělu
drobných a středních živnostenských
podniků a rodinných domků v pohraničním
území. Tento oddíl třetí je
těžiskem celé osnovy. Oddíl IV pak obsahuje
ustanovení všeobecná a závěrečná.
Výbor právní dospěl k názoru,
že bylo záhodno osnovu přepracovati, jak to
provedla komise ustavená podle § 34 jedn. řádu
a jak to provedly výbory osidlovací, živnostensko-obchodní
a soc.-politický. V duchu vládního programu
je nutno přispěti tímto zákonem k
rychlé konsolidaci poměrů v pohraničí,
hlavně tím, že přidělením
živnostenských podniků a rodinných domků
osvědčivším se národním
správcům bude dána existenční
jistota řemeslníkům, živnostníkům
a obchodníkům, bude zabezpečeno trvalé
osídlení a odstraněno nebezpečí
odchodu obyvatelstva z pohraničí a konfiskovaný
majetek bude ochráněn dalších škod.
(Předsednictví převzal místopředseda
Tymeš.)
Problematika osnovy zákona je úplně nová
a snad proto vládní návrh nevyčerpával
všechny otázky, které s problémem konfiskovaného
majetku je řešiti. Z tohoto důvodu bylo zapotřebí
hlavně III. oddíl z větší části
přepracovati a doplniti novými paragrafy. S ohledem
na to, aby zákon nebyl přeplněn ustanoveními,
která by jej učinila rozvláčným
a někdy i nepřesným, byly některé
zásady přijaté výbory vzhledem k ustanovením
jednotlivých paragrafů vtěleny v resoluci.
Ustanovení oddílů I a II jsou dostatečně
osvětlena v důvodové zprávě
vládního návrhu a poukazují proto
jen na změnu, která nastala v § 4 osnovy. Nebylo
opuštěno stanovisko, aby o přídělu
rozhodovaly národní výbory a příděl
schvaloval Osidlovací úřad, neboť přípustnosti
odvolání by bylo přídělové
řízení příliš zdlouhavé.
Proto zvolena cesta tak, že národním výborům
zůstává právo navrhovati přídělce
a Osidlovacímu úřadu přiřčeno
právo rozhodovati s konečnou platností o
přídělu.
V oddílu III je těžisko celé osnovy,
neboť zde jsou v § 5 stanoveny podmínky, které
musí uchazeč o příděl splniti,
aby jeho žádosti mohlo býti vyhověno.
V §§ 6, 7 a 8 je řešen přídělový
problém přednostních uchazečů,
eventuálně konkurence normálních osvědčených
národních správců s přednostními
uchazeči. Hledání, jak vyřešiti
tento problém, bylo vlastně příčinou
toho, že zákon, ač došel do parlamentu
již v říjnu 1946, se dostává
do plena ústavodárného Národního
shromáždění teprve dne 14. února
1947. Konečné řešení, jež
je výsledkem kompromisu mezi složkami Národní
fronty, je obsaženo v § 8, kde se zachovává
právní nárok na příděl
dosavadnímu uživateli, je-li jeho zaměstnání
v pohraničí s hlediska hospodářské
výstavby státu a v zájmu osidlovací
politiky důležitější nebo aspoň
stejně důležité jako zaměstnání
přednostního uchazeče.
Do oddílu IV byl vsunut úplně nový
§ 14, který upravuje materii, jež by podle názoru
právního výboru měla býti upravena
v jiném zákoně neb nařízení,
neboť neupravuje zásady při rozdělení
konfiskovaného nepřátelského majetku,
nýbrž látku docela jinou. Právní
výbor však v zájmu umožniti projednání
zákona vyslovil s přijetím tohoto paragrafu
souhlas.
Budiž mi dovoleno při příležitosti
projednávání tohoto zákona dotknouti
se poměrů v pohraničí a reagovati
na nepravdivá tvrzení, šířená
o tomto území. Našli se kritikové, kteří
o osídlencích v pohraničí nedovedou
mluvit a psát jinak, než jako o zlatokopech a lidech
kriminálního založení. Nechtějí
vidět to dobré, co bylo vykonáno, a z ojedinělých
případů odsouzení hodných činí
generální závěry. Pravda však
je jiná. Uvedu zde jen několik skutečností,
které nám osvětlí velikost historického
díla, jež bylo v pohraničí vykonáno
od května 1945.
V květnu 1945 bylo v pohraničí jen několik
tisíc Čechů a přes 3 miliony Němců.
Mimo to zde byly statisíce německých uprchlíků
z východu, tisíce dělníků z
celé Evropy a armády sovětská, polská
a americká. Zmíněných několik
Čechů přebíralo vládu nad pohraničím
a mělo za povinnost řešiti všechny úkoly
plynoucí ze změněných poměrů.
Nebylo schopných lidí, nebylo zkušeností,
v úřadech seděli Němci, nebylo žádných
předpisů a zákonů v té době
použitelných a přes to přese všechno
si český a slovenský lid v pohraničí
vedl dobře. Dnes máme v pohraničí
přes 2 miliony Čechů a Slováků,
t. j. jednu pětinu veškerého obyvatelstva republiky.
A co vykonali tito noví osídlenci za necelých
20 měsíců! Odsunuli téměř
3 mil. Němců, to jest provedli dílo, které
samo o sobě by stačilo k slávě naší
generace. Veškerá tíha s provedením
tohoto úkolu ležela na národních výborech,
které by ovšem bez pomoci ostatních osídlenců
tento úkol nezvládly. Tím již dokázaly,
že lidové orgány státní správy
jsou s to zdolati i nejtěžší úkoly.
Odsun Němců provádělo opravdu všechno
české obyvatelstvo v pohraničí a ostražitostí
a pohotovostí našeho lidu bylo toto dílo úspěšně
provedeno. Na uprázdněná místa bylo
nutno přivolati z vnitrozemí Čechy i Slováky,
a i tento úkol byl s úspěchem splněn.
Dovolím si tvrditi, že málokterý národ
by dokázal na místa, odkud byli jedni evakuováni,
přivádět hned nové osídlence
a zabrániti tím velkým hospodářským
škodám. Nově přišlí osídlenci
zajistili všechny továrny, podniky, domy, zemědělské
usedlosti a movitý majetek. Opět tvrdím,
že jedině pohotovosti, obezřetnosti a neúnavné
práci nových osídlenců děkujeme
za to, že továrny v pohraničí dnes pracují
pro mírovou výboru a že některé
z nich již daleko překročily výkony
z roku 1937. Byly případy sabotáží
a útoků se strany Němců, ale český
člověk dovedl zabrániti tomu, aby se msta
a nenávist Němců nemohly projeviti ničením
státního majetku. Nechť nikdo nezapomíná,
že naše pohraničí je průmyslové
a že se tam nalézá velká část
naší průmyslové výroby. Továrny,
které pracovaly pro Hitlerovu armádu, pracují
dnes pro Československou republiku, a to jenom dík
českým a slovenským zaměstnancům
těchto továren, kteří se za krátkou
dobu zapracovali natolik, že s našimi výrobky
můžeme směle jíti do zahraničí.
Náš zemědělec společně
s městským obyvatelstvem zajistil sklizeň
roku 1945, obdělal půdu a opět sklidil v
roce 1946. Státní aparát v pohraničí
funguje a mnohde dokonce lépe než ve vnitrozemí.
Školy v pohraničí jsou naplněny českými
dětmi a nikdo, kdo znal pohraničí do roku
1938, nemůže popříti, že v pohraničí
bylo vykonáno veliké dílo za velmi nepříznivých
podmínek.
Je pravda, že do pohraničí šli chuďasové
a nikoli boháči. Boháčům tam
také pšenice nekvetla a těch několik
zlatokopů, kteří přišli v prvních
měsících po revoluci v květnu 1945
do pohraničí rabovat, bylo brzo odtamtud vypuzeno.
Tito chuďasové šli do pohraničí
proto, že věřili nové lidově-demokratické
republice, že jim poskytne lepší existenční
možnosti, než měli za prvé republiky,
a při nejmenším, že budou moci alespoň
slušně bydlet. Toto vše nechť vezme slavné
ústavodárné Národní shromáždění
při posuzování osnovy zákona na vědomí
a dojde jistě k přesvědčení,
že přijetím zákonné osnovy vykoná
historický a zároveň sociální
čin, kterým budou položeny pevné základy
naší lidové demokratické republiky.
Spokojený lid v pohraničí bude jistě
nejlepším strážcem naší milované
vlasti.
Jménem právního výboru doporučuji
slavnému ústavodárnému Národnímu
shromáždění přijetí osnovy
zákona tak, jak ji schválil právní
výbor, ve znění uvedeném v písemné
zprávě. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš (zvoní):
K této věci jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu.
Řečníky jsou pp. posl. Hladký,
Tichý, Zimáková, inž.
dr Benda, dr Bláha, Kleinerová,
R. Svoboda, Doležel, Navračič
a dr Steiner.
Uděluji slovo prvému řečníku,
p. posl. Hladkému.
Posl. Hladký: Slavné Národní
shromáždění!
Předložená osnova zákona je novým
úhelným kamenem k vybudování našeho
pohraničí. O historickém významu této
osnovy bylo zde již promluveno. Náš klub podal
již loňského roku iniciativní návrh,
aby tato věc byla provedena. Litujeme, že teprve nyní
dochází k provedení tak velmi důležité
věci, jako je hospodářské uzavření
toho velikého děje, který se stal v našem
pohraničí. Prodlužování dosavadního
stavu bylo velikou hospodářskou škodou, a stát
a tím i naše hospodářství přišlo
o značné peníze.
A nyní, prosím, mi dovolte, abych ze zkušenosti
řekl alespoň několik slov, jak vypadá
dnes naše pohraničí a jak je budováno.
Osnova se dotýká v prvé řadě
našich živnostníků, pro něž
byl ražen posměšný název "zlatokopové".
Po zkušenostech musím odmítnouti tento název,
a to proto, poněvadž jsme se přesvědčili,
že v pohraničí ti noví lidé,
kteří tam přišli, našli často
vydrancované obchody, museli budovat od počátku,
pracovali celé noci, nejen aby si dali obchod nebo živnost
do pořádku, ale aby si také získali
zákazníky. Navrátili se tam mnozí
čeští živnostníci, kteří
museli před Němci utéci, jimž byly jejich
krámy úplně rozbity; navrátili se
tam, aby znovu budovali, co tam za první republiky těžce
získali.
A přehlížíte-li kádr nových
českých živnostníků v našem
pohraničí, vidíte, že jsou to většinou
mladí lidé, kteří tam přišli,
aby si založili existenci. Vedle toho jsme měli možnost
zjistit, že tito noví živnostníci v našem
pohraničí získali státní pokladně
značné částky, které nebyly
zatajeny, nýbrž přiznány a jež
státní pokladna mohla také inkasovat. Bohužel
tam přišli také špatní lidé,
ale já bych hlavní vinu dával národním
výborům v našem vnitrozemí, které
lidem, jichž se chtěly zbavit a o kterých věděly,
že jsou to lidé nepoctiví, dávaly ověření,
aby mohli získat v pohraničí majetek nebo
živnost.
Jak vypadá dnes naše osídlení? V kraji
ústeckém bylo při sčítání
v r. 1930 187.000 Čechů, dnes jich tam máme
430.000. V některých průmyslových
místech dosahuje osídlení českým
živlem dokonce takové výše, jaká
tam byla před touto válkou. Znamená to, že
tento kraj má všechny hospodářskě
podmínky, aby se stal zase takovou bohatou studnicí
našeho státu, jako byl před válkou.
Jak se pracuje, mohli jste, dámy a pánové,
vidět na některých výstavách,
jako v Liberci, Chomutově a jinde, které ukázaly,
že noví čeští lidé, kteří
přišli do pohraničí a budují
si tam nový hospodářský život,
už jenom nekopirují, nýbrž tito naši
čeští řemeslníci i dělníci
skutečně tvoří nové hodnoty,
které odpovídají jejich mladosti. Co znamená
pro republiku naše hornictví, o tom dnes nebudu hovořit.
Všichni v Praze a v celých Čechách i
na Moravě jste pocítili, jaký význam
má severočeský hornický revír.
V ostatních průmyslech dosáhli jsme krásných
výsledků při velikém nedostatku pracovních
sil a při nedostatku kvalitních sil. A naše
pohraničí, myslím, může býti
na to hrdo - a s ním i celý národ - že
ve dvouletce v našem pohraničí dosahuje náš
průmysl nebo snaží se plnit stanovený
plán na sto procent. Nejsou to, prosím, jenom nahodilá
nebo fingovaná čísla, na to je naše
pohraničí příliš citlivé,
aby se nechlubilo tím, co nebylo skutečně
vykonáno. V těžkém průmyslu v
Chomutově, v textilu, ve skle, v keramice, ve strojním,
chemickém i potravinářském průmyslu
celého severu dnes vidíte pravé a radostné
soutěžení v práci.
Velikou práci na našem severu vykonali naši železničáři.
Proti vnitrozemí jsou naše železniční
stanice a náš železniční aparát
mnohem méně obsazeny než ve vnitrozemí.
A při těch velikých nedostatcích,
které tam byly, při těch velikých
nesnázích, zvláště teď v
zimní době, naši železničáři
ty veliké úkoly nejen zdolali, ale oni dokonce i
při tom nepatrném počtu sil dokázali
obstarat potřeby našeho průmyslu a našeho
hospodářského života.
I naše plavba v Polabí je dnes už reorganisována
a můžeme se pochlubit, že naše parníky
už plují do Hamburku a jsou velikým hospodářským
přínosem pro život celého státu.
Stejně tak byl vykonán veliký kus práce
na poštách. Naši pošťáci při
nepatrném počtu pracovníků zdolávali
obrovské úkoly nejen ve vlastním provozu,
ale i úkoly, které byly poště uloženy
při výměně marek a při výměně
peněz. V celém pohraničí je velký
nedostatek pracovních sil na poštách a přitom
musíme říci, že úkoly pošty
jsou v našem pohraničí dobře obstarávány.
To také, prosím, platí o berních úřadech,
které vlastně začínají tam
u nás z ničeho, bez pomůcek, a přitom
nejen že zdolaly úkol, který jim byl uložen
při vyměřování dávek,
ale také napomáhaly při výměně
peněz.