Navrhovanou osnovou dokazujeme, že jsme si plně vědomi
svých povinností v pohraničí. Doporučuji
proto slavnému Národnímu shromáždění
přijetí této osnovy, aby jako zákon
splnila v pohraničí všecko, co se od tohoto
zákona očekává, aby tento zákon
nezklamal důvěru našich lidí v pohraničí.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Zpravodajem za výbor živnostensko-obchodní
je p. posl. Sajal. Prosím, aby se ujal slova.
Zpravodaj posl. Sajal: Paní a pánové!
Jsem skutečně nesmírně hrdý,
že jsem se mohl zúčastnit práce na díle
historické spravedlnosti. Staletí nám nakupila
řadu omylů, kterých se dopouštěli
naši králové a vládci této krásné
země tím, že připouštěli
postupnou kolonisaci pohraničí, ano i usidlování
v bohatých krajích vnitrozemských.
Naši předkové přijímali germánské
sousedy s důvěřivostí skutečně
slovanskou a nám vlastní. Dávala se jim nejen
plná práva státních občanů,
ale navíc ještě různá privilegia,
obročí, půda a zvláštní
ochrana. Němci se vůči českému
národu zachovali podle starého českého
přísloví: Čiň čertu
dobře, peklem se ti odmění!
Využívali svých práv a hospodářské
síly k rozpínavosti s bezohlednou a bezpříkladnou
dravostí. Za panovníků českých
byli přece jen bržděni, avšak za Habsburků
jim nebyla kladena žádná mez. Snažili
se ovládnout naše města, obchod, výrobu
i správu měst a zemí. Spojili se s úhlavními
nepřáteli a mnoho nechybělo, aby český
národ byl zardoušen.
Díky české vesnici, zdravému jádru
našeho národa, a našim slavným buditelům
povstali jsme jako národ téměř z mrtvých
a založili nový a svobodný stát. Němci
v tomto státě jako menšina měli práva
stejná jako Češi a Slováci. Mohli používat
svobodně nejenom svého jazyka, ale měli ve
veřejné správě percentuálně
správný počet úřednictva, měli
školy všech stupňů, od školy obecné
až po universitu. Mohli se kulturně, hospodářsky
a společensky svobodně a podle své vůle
rozvíjet.
Za naši rovnoprávnost a spravedlivost odvděčili
se nám zradou nejčernější. Když
nacismus sbíral své síly a chystal se k přepadení
Evropy, našel nejlepšího spojence uvnitř
našeho státu. Nebylo na světě hnusnější
zrady na státě, než jaké se dopustili
naši němečtí občané. Pod
rouškou hájení národnostních
práv menšiny spolčovali se s nepřátelskou
mocností, prováděli špionáž,
zjišťovali cennosti hospodářské,
kulturní a zapisovali si význačné
osobnosti našeho života pro pozdější
udavačství.
Němci se dočkali spojení s Říší
a konečného obsazení celého našeho
státu. Bude věčnou hanbou, že se v našem
státě našli politikové, kteří
se dovedli z důvodu osobního a stranického
prospěchu spojovat s henleinovci. Zůstane hanbou,
že se našli generálové, kteří
zapomněli na svoji přísahu a vojenskou čest
a odevzdali nepříteli zbraně a zásoby
naší armády. Hanbíme se za tyto syny
našeho národa, kteří seděli ve
vládě a na vysokých úředních
místech a nejenom nedovedli odejít, ale neměli
ani odvahy zničit naše spisovny a tajné archivy.
Ať již ruka trestající spravedlnosti odsoudila
nebo odsoudí jakkoliv, zůstanou před dějinami
s Kainovým znamením na čele.
Válka učinila z celého státu jeden
koncentrační tábor. Desetitisíce věrných
Čechů a Slováků položilo vědomě
svůj život na oltář vlasti, statisíce
jich trpělo v žalářích a celý
národ trpěl pod útlakem Němců
cizích i domácích. V této době
pro národ nejtemnější zachovali jsme
si však víru v budoucnost a svobodu.
Je naší povinností v této chvíli
vzpomenout, jak jsme se naučili vážit si svobody
a demokracie, která byla tolikrát znevažována
v době první republiky. Nesmíme již
nikdy připustit, aby kdokoliv ohrožoval nejenom celistvost
našeho státu, ale také aby bral lidu svobodu
a právo na vyjádření vlastní
vůle. Ústava, na které pracujeme, musí
být také výrazem cítění
národa a zdůrazněním práv parlamentu.
V hluboké vděčnosti a úctě
se skláníme před ušlechtilými
a statečnými muži, kteří vedli
náš zahraniční odboj vojenský
i politický. My i naše děti a celé příští
generace budou navždy díky zavázány
velikému presidentu dr Eduardu Benešovi, který
se dovedl obklopit takovými muži, jakými byli
muži vlády Mons. Šrámka a Zdeňka
Fierlingra.
Jsme státem vítězným a dopomohli jsme
nacistické čeládce k vyplnění
jejímu snu, návratu do Říše.
Tři miliony Němců bylo vystěhováno
a uloupený majetek se navrátil do rukou státu
a jeho občanů. Svět, který neprožil
6 let hrozné okupace a neměl ve svém státě
organisované velezrádce, mnohdy nechápe naše
rozhodnutí. Jsme státem malým a početně
slabým. Nemůžeme si proto dovolit přepych
vydržovat si nové zrádce, i když se dnes
tváří sebe demokratičtěji a
věrně. Staletí utrpení naučila
nás být neúprosnými, i když potřebujeme
každou pracovní sílu. Není to msta,
je to jen rozum, který nám nařizuje vyvarovat
se dřívějších chyb.
Osídlení území, které má
rozlohu 30.000 km2, zajištění majetku,
který se odhaduje na 300 miliard, a vystěhování
tak velkého počtu obyvatelstva nebylo úkolem
malým. Jestliže se nám to podařilo,
svědčí to o schopnosti, obětavosti
a vyspělosti našeho lidu a úřadů.
Nezakrýváme si nedostatky ani přehmaty. Vidíme
však přes třísky, které létají
kolem, veliké dílo.
Je jistě správné, vyslovíme-li vřelý
a upřímný dík všem těm
věrným občanům, kteří
věrně a obětavě šli sloužit
do pohraničí. Stejně jsme povinni ocenit
práci národních výborů, úřadů,
státních zaměstnanců a v neposlední
řadě Osidlovacího úřadu. Bez
pomůcek, bez vzorů a mnohdy jen při spolehnutí
se na vlastní iniciativu a zdravý rozum dosáhli
opravdu neobyčejného úspěchu.
Práce na této osnově byla svízelná
a trvala při pilné práci mnoho měsíců.
Autoři osnovy byli také beze vzorů a museli
tvořit z ničeho. K tomu všemu byly zde ještě
dvě kategorie zájemců: národní
správci, již dlouho v podniku pracující,
a přednostní uchazeči. Pro obě kategorie
mluvilo mnoho důvodů a obě našly zastánce.
Přednostní uchazeči, to jsou naši zahraniční
vojáci, partyzáni, osvobození vězňové
a přesídlenci. Válka většině
z nich vzala existenci a hospodářské zajištění.
Bylo úkolem samozřejmé spravedlnosti, aby
těmto osobám, které se o republiku zasloužily,
byla dána příležitost usadit se právě
v pohraničí a nalézt tam také svoji
obživu.
Stejně však bylo nutno zvážit postavení
osob, které poslechly vládu, opustily své
povolání ve vnitrozemí a šly pro republiku
pracovat do rozbouřeného pohraničí.
Mužové i ženy pracovali, budovali, lopotili se,
zachraňovali státní majetek a osvědčili
se nejenom jako věrni strážci, ale také
jako zdatní odborníci.
Parlament zvážil dobře a důkladně,
jak a komu má konfiskovaný majetek svěřit.
Spoléháme na to, že se za daných okolností
rozhodlo co nejlépe a šťastně. Dá-li
se tomuto zákonu co vytýkat, tedy pouze to, že
mohl být o dlouhé měsíce dříve
vydán. Podal jsem již v červnu 1946 jménem
své strany návrh zákona, který se
v mnohém shoduje se zákonem právě
projednávaným a měl stejné cíle.
Skutečně litujeme, že v tomto směru
příslušné ministerstvo a úřady
vyvinuly málo pohyblivosti a že se ke konečnému
rozhodnutí o konfiskovaném majetku nemohly včas
odhodlat. Bylo by se ušetřilo mnoho nejistoty, trpkosti
a mnohdy i hospodářských ztrát. Nechci
však v této chvíli činit žádné
další rekriminace.
Zákon je hotov a jedná se o jeho plnění.
Nebude to malý úkol. Spoléháme, že
úřady budou dodržovat nejenom literu zákona,
ale celého jeho ducha a zásady. Nesmí být
protekce ani šikanování, přednost smí
mít vždy pouze právo a lepší kvalifikace
uchazeče.
Parlament, který věnoval tomuto zákonu tolik
práce a péče, bude zajisté dbát
také jeho přesného plnění.
Statisíce uživatelů rodinných domků
a národních správců převezme
vbrzku veliký majetek do soukromého vlastnictví.
Nebude to zadarmo, ale bude to poloviční dar státu
těmto přídělcům. Mnozí
z těchto nových majitelů živností
nepoznali tvrdého života těch, kteří
začínali ve svých dílnách,
obchodech a podnicích s holýma rukama, jen se svojí
pílí, pracovitostí a odhodláním
bít se se životem pro lepší budoucnost
své rodiny.
Ať tato živnostenská rodina má jakékoliv
chyby, jedno jí nikdo nemůže upřít,
pracovitost a houževnatost. Národní správcové,
v krátké době samostatní řemeslníci,
obchodníci a živnostníci všeho druhu,
dejte se poučit tímto příkladem. Jste
malým kolečkem nejen v pohraničí,
ale v celém státě. Na vás také
záleží, bude-li se našemu státu
dobře dařit a budou-li vaše vesnice a města
vyjadřovat spokojenost, mír a blahobyt.
Mohu prohlásit, že tato osnova nebyla dílem
polovičatých kompromisů, ale výsledkem
dobré úvahy, a s dobrým svědomím
ji doporučuji jménem živnostensko-obchodního
výboru ke schválení.
Uzavíráme jednu velikou kapitolu našeho osvobození.
Přejeme si, aby všichni naši hraničáři
byli mohutnou, věrnou a nerozbornou hradbou proti věčně
nepřátelskému Germánu. Chraňte
náš majetek, naši půdu, naši řeč,
demokracii a vlast. Kéž genius národa zajistí
pohraničí a celému státu věčný
mír a štěstí! (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Zpravodajem za výbor soc.-politický je p. posl.
dr Langer. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Langer: Paní a pánové!
V budovatelském programu zaručila třetí
vláda Národní fronty Čechů
a Slováků úspěšným národním
správcům a uživatelům rodinných
domků v pohraničí, pokud jsou tam řádně
zaměstnáni, v kapitole "Dokončení
velikého osidlovacího díla" právní
nárok na příděl jimi spravovaných
nebo užívaných majetků velmi zjednodušeným
a zkráceným přídělovým
řízením.
Splňujíc tento slib předložila vláda
projednávanou osnovu, kterou se novelisuje dekret čís.
108 z roku 1945, ježto tento dekret nezná zkráceného
a zjednodušeného přídělového
řízení. Řeší se to tím
způsobem, že v oddílech I, II a IV jde o všeobecné
zásady při rozdělování konfiskovaného
majetku, zásady zkrácení přídělového
řízení a ustanovení všeobecná
a závěrečná, při čemž
tato ustanovení mají platnost celostátní,
a v odd. III řeší se pouze otázky, komu
mají býti přiděleny podle těchto
zásad drobné živnostenské podniky, rodinné
domky, ale pouze v pohraničním území.
Aby nedocházelo ke zbytečným nedorozuměním,
považuji za nutné ještě jednou opakovat:
Ustanovení I, II a IV projednávané osnovy
mají platnost celostátní, kdežto ustanovení
oddílu III pouze v pohraničním území.
Ačkoli si všichni zúčastnění
při projednávání osnovy byli vědomi,
že na urychleném projednání závisí
ve vysoké míře konsolidace poměrů
v pohraničí, uklidnění mezi osídlenci,
zpevnění a stabilisace v pracovních poměrech
v pohraničí a úspěšné
dokončení osidlovacího díla vůbec,
bylo projednávání tisku 119 mimořádně
a zcela neobvykle podrobné a důkladně. Z
toho je nejlépe patrno, jaká důležitost
se přikládá tomuto zákonu. Právem.
Jde o vyvrcholení historického osidlovacího
díla v pohraničí, osvobozeného na
věky nejen od okupantů, ale i od německé,
nepřátelské menšiny vůbec. Jde
o ukončení již skoro 2 roky trvající
nejistoty mezi osídlenci, kteří obětavě
umožnili provedení obrovského osidlovacího
díla v době rekordně krátké.
Jde o zjednodušení poměrů na trhu bytovém.
Mnoho osídlenců v pohraničí totiž
udržuje své byty ve vnitrozemí, kde je o ně
tísnivá nouze, ježto dosud nemají jistoty,
že byt, kterého užívají v pohraničí,
bude jejich a že se budou moci přestěhovat
trvale bez obav, že by se mohlo stát, že by se
neměli kam vrátit v případě,
že jejich nový domov přejde do vlastnictví
někoho jiného. Také možno směle
očekávat, že vyřešení celé
otázky v nemalé míře přispěje
ke zvýšení pracovní morálky nebo
k jejímu upevnění a že již přestane
rozladění z věčných průtahů
při konečném řešení problému
převodu středních a malých konfiskátů
do vlastnictví. Přispěje to vydatnou měrou
k dalšímu uvarování se milionových
škod, které vznikají národnímu
hospodářství z nedostatečné
péče o majetek, který není vlastní.
Nejobtížnějším úkolem bylo
zladit oprávněné nároky a práva
příslušníků československé
armády v zahraničí a jiných účastníků
národního boje za osvobození na jedné
straně a nároků úspěšných
národních správců a uživatelů
rodinných domků, zaručených vládním
programem třetí vlády Národní
fronty Čech a Slováků, na straně druhé.
Kolem tohoto ústředního bodu se soustředila
naprosto převážná část
všech potíží při projednávání
této osnovy. Nebylo ovšem nejmenšího sporu
o tom, že všichni, kdo měli účast
na obtížném projednávání
osnovy tisk 119, byli proniknuti nejupřímnější
snahou zaručiti našim národním hrdinům
maximum jejich oprávněných požadavků.
Vždyť snad všichni, nebo alespoň naprostá
většina zúčastněných poslanců
patří mezi příslušníky
československé armády v zahraničí
nebo mezi jiné účastníky národního
boje za osvobození. Přemnozí z nich získali
vysoká vyznamenání za hrdinství. Přemnozí
z nich utrpěli těžká a vážná
zranění, jichž důsledky nesou dodnes.
Nepřicházela proto vůbec v úvahu jakákoli
pochybnost, že by některý z nich nepřál
svým kamarádům a spolubojovníkům.
Byly-li přece někde takové pochybnosti vyslovovány,
šlo o záměrnou a nečestnou pomluvu.
Ti, kteří projednávali osnovu 119, byli ovšem
nakonec postaveni před nezbytnost, aby v pohraničí
nebyla za určitých podmínek připuštěna
konkurence mezi přednostními uchazeči a osvědčenými
národními správci. Stalo se tak pouze pod
dojmem a tlakem nesmírně vážné
úlohy neohrozit veliké dílo osidlování.
Stalo se tak proto, poněvadž historický význam
zdárného a úspěšného dokončení
osídlení krajů, ze kterých byl vyhnán
náš odvěký nepřítel, staví
nesmírně vážné a naléhavé
úkoly. Neúspěch tohoto díla, na něž
hledí spřátelená i znepřátelená
cizina jako na jeden ze zkušebních kamenů síly
a trvanlivosti našeho lidově-demokratického
řádu, znamenal by nesmírně vážné
ohrožení všech našich revolučních
vymožeností. Víme dobře, že leckde
ve světě by takový neúspěch
byl uvítán, ba že je leckde toužebně
očekáván. Víme, že i doma je
dosti rukou připravených pro takový případ
k potlesku. Zúčastněni si byli vědomi,
že by v pohraničí právě příslušníci
československé zahraniční armády,
jakož i jiní účastníci boje za
osvobození byli nejlepší a nejspolehlivější
hradbou proti německému nepříteli
a že by byli nejvhodnějším živlem
pro posílení českého národa
v těchto nárazníkových místech.
Důvody bezpečnosti mluvily pro toto řešení.
Avšak osídlení pohraničí není
jenom otázkou bezpečnosti. Je to v první
řadě otázka pracovních sil, a to sil
rukodělných. Je to otázka průmyslového
dělnictva, horníků, sklářů,
hutníků, keramiků, dělníků
v průmyslu chemickém, textilním a pod. Je
to otázka úspěšného provozování
drobných živností. Je to otázka skutečnosti,
že se osídlenci přestěhovali do pohraničí
ihned po revoluci, kdy jich bylo v pohraničí nejnaléhavěji
třeba, a že se tam okamžitě a úspěšně
zapojili do úsilí o záchranu hodnot. Je to
otázka vážné obavy, že by byla
vnesena nervosita a zneklidnění mezi pracující
v pohraničí, jichž je tam tak strašně
naléhavě třeba, a že by z pohraničí
utíkali a vraceli se do vnitrozemí. Je to otázka
toho, že právě podstatným faktorem,
pomocí kterého se získávali lidé
do pohraničí, byl slib přídělu
středních a malých konfiskátů
do vlastnictví, od něhož není možno
dodatečně ustupovat. Je to otázka, že
nelze připustit, aby lidově-demokratický
režim vytvořil v národních správcích
instituci, která denně zaměstnávala
desítky tisíců po dobu skoro dvou let, přinutila
je přestěhovat se se svými rodinami do pohraničí,
tam skoro dva roky těžce, odpovědně
a iniciativně pracovat, aby mohli býti ze své
nové existence vyhoštěni, aniž by bylo
postaráno o jejich sociální zabezpečení.
Je to i mravní stránka této otázky:
Nikdo ve vnitrozemí by neuvěřil sebepoctivějšímu
národnímu správci, že se musel vrátit
z pohraničí jen proto, že bylo třeba
uvolnit místo přednostnímu uchazeči.
Každý by byl přesvědčen, že
byl odstraněn jako pověstný "zlatokop".
Nikdo by s něho nesňal již toto odium.
Proto bylo třeba za určitých podmínek
uznati výsadní postavení národních
správců v pohraničí, nikoliv však
ve vnitrozemí, kde všechny národní správy
jsou vyhrazeny přednostním uchazečům.
Bylo tak možno učiniti tím spíše,
že v pohraničí již dnes je mezi úspěšnými
národními správci značné procento
přednostních uchazečů.
Je radostným zjevem a pro zúčastněné
příjemným zadostučiněním,
že naši národní hrdinové zaujímají
k vyřešení této otázky, tak důležité
a choulostivé, ve své převážné
většině souhlasný postoj. Byla sice
rozvířena určitá kampaň, kterou
byli tito nejlepší synové a dcery našeho
národa znervosněni a pobouřeni, byla to však
akce, spočívající na zřejmě
nesprávných nebo skreslených informacích,
jako by jejich přednostní nároky, zaručené
zákonem č. 255 z roku 1946, byly ohroženy a
jako by ústavodárné Národní
shromáždění neprojevilo dost porozumění
pro jejich nároky. Důkazem, že šlo o nesprávné
nebo skreslené informace, je, že většina
resolucí, došlých od jednotlivých svazů
příslušníků československé
armády v zahraničí, jakož i od účastníků
boje za národní osvobození do soc.-politického
výboru ÚNS, se domáhala, aby bylo zaručeno
přednostní právo ve vnitrozemí nebo
podle zákona č. 255 z roku 1946, kdežto těch,
které žádaly, aby bylo zaručeno přednostní
právo i v pohraničí na úkor úspěšných
národních správců a uživatelů,
byla zcela nepatrná menšina. Soc.-politický
výbor ani ostatní výbory ÚNS ovšem
nikdy neohrožovaly práva přednostních
uchazečů ani ve vnitrozemí, ani v pohraničí
pod výměru zaručenou zákonem č.
255 z roku 1946. Naopak, přiznaly jim nárok širší
tím, že se jim i v pohraničí zaručuje
přednost na národních správách
udělených po 1. květnu 1946, ačkoliv
zákon č. 255/46 tak činí až od
18. června.
Příslušníkům československé
armády v zahraničí, jakož i jiným
účastníkům národního
boje za osvobození jsou přednostně k disposici
všechny národní správy ve vnitrozemí,
v pohraničí pak ty, které dosud nebyly obsazeny,
které se uvolní proto, že se při přísných
revisích národní správce neosvědčí,
a ty, které byly obsazeny byť i úspěšným
národním správcem, ale teprve po 1. květnu
1946. Pokud jde o rodinné domky, také v pohraničí
mají přednostní právo i proti úspěšným
uživatelům, pokud ovšem mají v místě
řádné zaměstnání, důležitější
než zaměstnání uživatele.